Fremsat den 4. oktober 2017 af transport-,
bygnings- og boligminister (Ole Birk Olesen)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om leje og lov om
leje af almene boliger
(Fremme af digital kommunikation i
boliglejeforhold)
§ 1
I lov om leje, jf. lovbekendtgørelse nr.
227 af 9. marts 2016, som ændret ved § 2 i lov nr. 643
af 8. juni 2016, § 11 i lov nr. 550 af 30. maj 2017 og §
11 i lov nr. 653 af 8. juni 2017, foretages følgende
ændringer:
1. § 4,
stk. 2, ophæves, og i stedet indsættes:
»Stk. 2.
Udlejeren eller lejeren kan med et varsel på 1 måned
til den første hverdag i en måned, der ikke er en
helligdag, forlange, at meddelelser ikke afgives som digitale
dokumenter. 1. pkt. omfatter meddelelser mellem udlejeren og
lejeren, hvor der i denne lov, i lov om midlertidig regulering af
boligforholdene kapitel II-V eller i lejeaftalen stilles krav om
skriftlighed, eller hvor der i loven foreskrives en
meddelelsespligt mellem parterne, der ikke hensigtsmæssigt
lader sig gennemføre på andre måder end
skriftligt. Er lejeren eller udlejeren fritaget for Digital Post,
jf. § 5 i lov om Digital Post fra offentlige afsendere, kan de
meddelelser, der er omfattet af 1. pkt., dog ikke afgives som
digitale dokumenter.
Stk. 3.
Meddelelser efter § 87 og § 93, stk. 2, kan ikke afgives
som digitale dokumenter.«
Stk. 3-8 bliver herefter stk. 4-9.
2. § 9, stk.
3, affattes således:
»Stk. 3.
Indflytningsrapporten, jf. stk. 2, skal udleveres til lejeren ved
synet, herunder i et digitalt dokument, jf. dog § 4, stk. 2.
Er lejeren ikke til stede ved synet, eller vil lejeren ikke
kvittere for modtagelsen af rapporten, skal rapporten sendes til
lejeren senest 2 uger efter synet.«
3. § 98,
stk. 4, affattes således:
»Stk. 4.
Udlejeren skal i forbindelse med synet, jf. stk. 3, udarbejde en
fraflytningsrapport. Rapporten skal udleveres til lejeren ved
synet, herunder i et digitalt dokument, jf. dog § 4, stk. 2.
Er lejeren ikke til stede ved synet, eller vil lejeren ikke
kvittere for modtagelsen af rapporten, skal rapporten sendes til
lejeren senest 2 uger efter synet.«
4. I
§ 103, stk. 4, indsættes som
3. pkt.:
»De oplysninger, der er nævnt i 1.
pkt., kan gives digitalt, herunder ved at gøre oplysningerne
tilgængelige på en digital platform, når
udlejeren har givet lejeren meddelelse herom.«
§ 2
I lov om leje af almene boliger, jf.
lovbekendtgørelse nr. 228 af 9. marts 2016, som senest
ændret ved § 13 i lov nr. 653 af 8. juni 2017, foretages
følgende ændring:
1. § 5,
stk. 2, ophæves, og i stedet indsættes:
»Stk. 2.
Udlejeren eller lejeren kan med et varsel på 1 måned
til den første hverdag i en måned, der ikke er en
helligdag, forlange, at meddelelser ikke afgives som digitale
dokumenter. 1. pkt. omfatter meddelelser mellem udlejeren og
lejeren, hvor der i denne lov eller i lejeaftalen stilles krav om
skriftlighed, eller hvor der i loven foreskrives en
meddelelsespligt mellem parterne, der ikke hensigtsmæssigt
lader sig gennemføre på andre måder end
skriftligt. Er lejeren eller udlejeren fritaget for Digital Post,
jf. § 5 i lov om Digital Post fra offentlige afsendere, kan de
af 1. pkt. omfattede meddelelser dog ikke afgives som digitale
dokumenter.
Stk. 3.
Meddelelser efter § 89 og § 90, stk. 2, kan ikke afgives
som digitale dokumenter.«
Stk. 3-5 bliver herefter stk. 4-6.
§ 3
Stk. 1. Loven
træder i kraft den 1. januar 2018.
Stk. 2. For lejeaftaler,
der er indgået før den 1. januar 2018, finder §
1, nr. 1, og § 2, nr. 1, først anvendelse fra den 1.
januar 2019. 1. pkt. finder dog først anvendelse på
meddelelser fra udlejeren, når udlejeren har givet meddelelse
herom til lejeren.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1. Indledning
Lovforslaget omfatter en udmøntning af
den politiske aftale af 2. juni 2017 mellem regeringen (Venstre,
Liberal Alliance og Det Konservative Folkeparti),
Socialdemokratiet, Dansk Folkeparti, Enhedslisten, Alternativet,
Radikale Venstre og Socialistisk Folkeparti om øget digital
kommunikation på lejeområdet. Aftalen indeholder
forslag om at ophæve reglerne om digital kommunikation i
lejeforholdet, så lejeforholdets parter fremover selv
vælger kommunikationsform. Parterne skal dog med et varsel
kunne forlange, at meddelelser fremover skal sendes med almindeligt
brev, og kravet om skriftlighed pr. brev fastholdes ved opsigelse
og betalingspåkrav. Aftalen indeholder endvidere forslag om
bedre muligheder for at gennemføre henholdsvis ind- og
fraflytningssyn og tilbudspligten digitalt.
Parterne noterer sig i aftalen, at der
sideløbende arbejdes på, at den almene boligsektor kan
overgå til Digital Post.
I 2015 indførtes nye regler i lejeloven
om obligatoriske ind- og fraflytningssyn. Reglerne indebærer
bl.a., at lejeren skal have udleveret en fysisk kopi af en
synsrapport på synet, hvis lejeren møder op på
synet. Organisationer på både lejer- og udlejersiden
ønsker, at disse syn i større omfang kan
gennemføres digitalt.
Samtidig har den teknologiske udvikling sat
fokus på at fremme muligheden for digital kommunikation i
boliglejeforhold generelt med henblik på at opnå
administrative lettelser samt besparelser af såvel
økonomiske ressourcer som naturressourcer.
I forhold til den teknologiske udvikling har
det imidlertid været vigtigt at være opmærksom
på, at ikke alle dele af befolkningen har de samme
forudsætninger for at udnytte fordelene ved udviklingen i
informationsteknologien.
Der blev på den baggrund nedsat en
ekstern arbejdsgruppe, der afleverede en rapport i februar 2017 med
anbefalinger til lovændringer, der kan fremme mulighederne
for digital kommunikation i private lejeforhold.
Lovforslagets formål er derfor i
forlængelse af arbejdsgruppens rapport at fremme mulighederne
for at benytte digital kommunikation i private og almene
boliglejeforhold.
2. Lovforslagets
indhold
2.1. Frit valg af
kommunikationsform
2.1.1. Gældende ret
I en del af lejelovgivningens regler er der en
udtrykkelig pligt for udlejeren til at give lejeren skriftlig
underretning, fx lejelovens § 22, stk. 3 og 4 (underretning om
udlejerens anvendelse af midler på indvendig
vedligeholdelseskonto samt årlig underretning om beløb
til rådighed på vedligeholdelseskonto), lejelovens
§ 48, stk. 2 (varsling af lejeforhøjelse pga. det
lejedes værdi), lejelovens § 62 a, stk. 3 (udlejerens
indsigelse mod lejerens anmeldte forbedringsarbejder), lejelovens
§ 87, stk. 1, og almenlejelovens § 89, stk. 1 (udlejerens
opsigelse), eller lejelovens § 93, stk. 2, og almenlejelovens
§ 90, stk. 2 (udlejerens påkravsskrivelse som
følge af misligholdelse med betalingen).
Lejelovgivningen indeholder tillige
bestemmelser, der pålægger lejeren en pligt til at give
udlejeren en skriftlig underretning, fx lejelovens § 45, og
almenlejelovens § 56, stk. 3 (lejerens indsigelse mod
varmeregnskabet), § 48, stk. 3 (lejerens indsigelse mod
udlejers varsling af huslejeforhøjelse), og lejelovens
§ 87, stk. 2, og almenlejelovens § 89, stk. 2 (lejerens
indsigelse mod udlejerens opsigelse).
Yderligere indeholder lejelovgivningen regler,
som pålægger udlejeren at give lejeren oplysninger, der
ikke praktisk lader sig hensigtsmæssigt gennemføre
på andre måder end ved skriftlighed, fx lejelovens
§ 43 (fremsendelse af forbrugsregnskab). Dette omtales i det
følgende som et indirekte skriftlighedskrav.
Endelig indeholder lejelovgivningen regler,
der udtrykkelig pålægger udlejeren at give
beboerrepræsentationen nærmere bestemte skriftlige
oplysninger, fx lejelovens § 65, stk. 2 (orientering i
forbindelse med udlejerens gennemførelse af
forbedringer).
Efter de gældende regler i lejelovens
§ 4, stk. 2, kan udlejeren og lejeren og udlejeren og
beboerrepræsentanterne i private boliglejeforhold alene
udveksle digitale dokumenter, som kan gøres læselige
ved frembringelse af skrifttegn og lagres på et varigt medie,
når der i loven er krav om direkte eller indirekte
skriftlighed, hvis det er aftalt mellem parterne. Efter retspraksis
kræver det endvidere en aftale om digital kommunikation, hvis
parterne ønsker at udveksle digitale dokumenter, hvor der i
henhold til lejeaftalen er krav om skriftlighed, jf. Østre
Landsrets dom af 1. december 2011 refereret i Tidsskrift for Bygge-
og Boligret 2012, s. 179f.
En sådan aftale kan til enhver tid
opsiges uden varsel. Parterne kan dog ikke aftale, at henholdsvis
udlejerens opsigelse efter lejelovens § 87, stk. 1, lejerens
indsigelse mod udlejerens opsigelse, jf. lejelovens § 87, stk.
2, og udlejerens påkrav om lejerens manglende betaling efter
lejelovens § 93, stk. 3, afgives som digitale dokumenter.
Sådanne meddelelser skal altid sendes med almindelig
post.
Lejelovens § 4, stk. 2, kan ikke fraviges
til skade for lejeren, jf. lovens § 8.
Der findes tilsvarende regler om digital
kommunikation i almenlejelovens § 5, stk. 2, for almene
lejeforhold. Bestemmelsen kan ikke fraviges, jf. lovens § 4,
stk. 1.
Hvis der efter lejelovgivningen ikke er
knyttet formkrav til en meddelelse, er meddelelsen ikke omfattet af
lejelovens § 4, stk. 2, og almenlejelovens § 5, stk. 2,
og parterne kan frit vælge kommunikationsform, herunder om
meddelelsen gives mundtligt, ved almindelig post, ved opslag eller
digitalt.
Almene og private udlejere kan i dag - med
undtagelse af betalingspåkrav og opsigelse - sende
meddelelser til lejernes e-Boks via den Digitale
Post-løsning. Den fremgangsmåde forudsætter en
betaling fra udlejeren, og at lejerne tilmelder sig meddelelser fra
udlejeren via e-Boks. Udlejeren har ikke mulighed for selv at
tilmelde lejeren og forpligte denne til at benytte denne
ordning.
I henhold til lov om Digital Post fra
offentlige afsendere er det lovpligtigt at kunne modtage digital
post fra det offentlige. Meddelelser, der sendes under anvendelse
af den Digitale Post-løsning, anses for at være kommet
frem på det tidspunkt, hvor meddelelsen er tilgængelig
for adressaten i postløsningen.
2.1.2. Arbejdsgruppens overvejelser
Arbejdsgruppens drøftelser har
overordnet taget udgangspunkt i, om digital kommunikation alene
skal kunne anvendes, hvis parterne har aftalt det, eller om
parterne skal kunne kommunikere digital, medmindre andet er
aftalt.
Arbejdsgruppen kunne ikke opnå enighed
om en samlet anbefaling af én model til ændring af den
nuværende retstilstand. Der blev derfor opstillet 2
modeller.
Model 1 indebærer, at lejelovens §
4, stk. 2, fastholdes.
Parterne skal således fortsat
indgå en særlig aftale for at bruge digital
kommunikation, hvor der er krav om skriftlighed, og det skal
fortsat ikke være muligt at aftale digital kommunikation ved
opsigelse af lejeren og ved udlejerens påkrav om manglende
lejebetaling. Bestemmelsen foreslås dog præciseret,
så det fremgår mere klart, hvad parterne kan foretage
digitalt.
Model 2 indebærer, at lejelovens §
4, stk. 2, ophæves eller væsentligt modificeres.
Det indebærer, at parterne frit kan
vælge kommunikationsform, medmindre parterne aftaler noget
andet. Digitale meddelelser kan på den måde blive en
ligestillet mulighed for kommunikationen, uden at det kræver
særskilt aftale. Modellen indebærer også, at
udlejeren i modsætning til i dag skal kunne sende opsigelse
og betalingspåkrav til lejeren digitalt.
I modellen foreslås, at der tages hensyn
til, at ikke alle har de fornødne ressourcer til at kunne
kommunikere digitalt. Det foreslås på den baggrund, at
parterne får mulighed for at aftale, at der ikke skal kunne
anvendes digital kommunikation, at parterne får mulighed for
under lejeforholdet med et passende varsel ensidigt at meddele den
anden part, at der ikke fremtidigt skal kunne kommunikeres
digitalt, og at der gives en generel undtagelsesmulighed til
borgere (lejere/udlejere), som er fritaget for offentlig digital
post.
Modellen baseres herefter på, at e-mail
som kommunikationsform ligestilles med papirpost, og at der i
ejendomme med beboerrepræsentation indføres
særlige regler om digital kommunikation med
repræsentationen. Af hensyn til praktiske og
bevismæssige forhold arbejdes der på, at lejeforholdets
parter får mulighed for at anvende e-Boks-lignende
løsninger som kommunikationsform, herunder på
opstilling af særlige tekniske krav til sådan en
løsning. Den foreslåede mulighed for udveksling af
digital kommunikation uden aftale indføres også for
eksisterende lejeaftaler gennem en overgangsordning.
2.1.3. Transport-,
Bygnings- og Boligministeriets overvejelser og den foreslåede
ordning
Med henblik på at fremme muligheden for
digital kommunikation i boliglejeforhold foreslås det, at
lejelovens § 4, stk. 2, og almenlejelovens § 5, stk. 2,
om aftalt digital kommunikation, ophæves.
De gældende regler i lejelovens §
4, stk. 2, og almenlejelovens § 5, stk. 2, om digital
kommunikation blev bl.a. indført for at skabe klarhed over,
at parterne kunne opfylde skriftlighedskravet i lejelovgivningen
ved brug af fx e-mail.
Det er i dag uomtvistet, at udveksling af
digitale dokumenter (fx via e-mail) opfylder skriftlighedskravene i
lovgivningen. Den ovenfor nævnte rapport fra en arbejdsgruppe
om fremme af digital kommunikation i private lejeforhold bygger
på denne forudsætning. Dette gælder tillige for
bestemmelsen i lejelovens § 4, stk. 1, om, at lejeaftaler og
andre aftaler om det lejede skal udfærdiges skriftligt, hvis
en part forlanger det. Der vurderes derfor ikke at være behov
for regler herom i loven.
Lejelovgivningens skriftlighedskrav ved
digital kommunikation vil fortsat indebære, at der skal
være tale om udveksling af digitale dokumenter, som kan
gøres læselige ved frembringelse af skrifttegn og
lagres på et varigt medie.
Med forslaget vil det ikke længere
kræve en aftale om digital kommunikation, for at parterne kan
sende meddelelser på e-mail, hvor der i lejelovgivningen er
krav om skriftlighed.
Parterne kan herefter frit vælge
kommunikationsform i lejeforholdet, uanset om der i loven er krav
om skriftlighed.
Har parterne ikke fastlagt
kommunikationsformen i lejeaftalen, kan parterne således,
hvor der er krav om skriftlighed, fra meddelelse til meddelelse
selv vælge, om de vil sende den digitalt eller med almindelig
post. En part kan dog kun kommunikere på e-mail, hvis
modparten har oplyst en e-mailadresse.
Parterne kan efter forslaget vælge at
fastlægge kommunikationsformen ved aftale, idet der er
aftalefrihed herom. Parterne kan fx aftale, at al kommunikation i
lejeforholdet skal ske digitalt via nærmere angivne
e-mailadresser. Efter en sådan aftale vil parterne ikke kunne
fremsende meddelelser i lejeforholdet med almindelig post, jf. dog
undtagelsen nedenfor vedr. betalingspåkrav og opsigelse.
Hvis en part ikke opretholder den aftalte
digitale kommunikation ved fx at nedlægge sin e-mailadresse,
vil der være tale om misligholdelse. Lejerens misligholdelse
af pligten til at opretholde muligheden for digital kommunikation
bør dog kun i særlige tilfælde, fx ved
gentagelse og manglende iagttagelse af udlejeren opfordring til
genetablering, føre til ophævelse. Der bør
heller ikke ske ophævelse uden udlejerens forudgående
påmindelse.
Bliver udlejeren opmærksom på, at
lejeren ikke kan modtage digital post som aftalt, må
udlejeren i første omgang rette henvendelse til lejeren med
henblik på at få den digitale kommunikation
genoprettet. Udlejeren er i perioden, indtil den digitale
kommunikation er genoprettet, henvist til at fremsende meddelelser
med almindelig post.
Digital kommunikation rejser
spørgsmål om, hvem der bærer risikoen for, at en
meddelelse ikke kommer frem til modtageren, fx som følge af
modtagerens spamfilter, at modtagerens e-mailadresse ikke er
funktionsdygtig el lign. Disse spørgsmål er ikke
særlige for lejelovgivningen og må besvares efter
almindelige bevisregler. Den part, der skal bevise, at en
meddelelse er kommet frem, må således som i dag tage
risikoen for den anvendte kommunikationsform.
Der findes fortsat lejere og udlejere med
begrænsede digitale ressourcer. Det foreslås derfor, at
der indføres regler, der beskytter den gruppe.
Ministeriet har i den forbindelse overvejet,
at krav om indgåelse af aftale om kommunikation med digitale
dokumenter i praksis kan blive udslagsgivende for, hvem af flere
potentielle lejere der indgås lejeaftale med. Krav om
indgåelse af en sådan aftale må i praksis ikke
komme til at fungere som en frasorteringsmekanisme, idet dette
efter omstændighederne vil kunne blive en ulempe for lejere,
der ikke er fortrolige med IT-teknologi.
Kommunikerer parterne digitalt i
lejeforholdet, skal både udlejeren og lejeren derfor have
mulighed for at fravælge digital kommunikation. Modparten
skal på den anden side have lejlighed til at indrette sig
på den ændrede kommunikationsform.
Det foreslås på den baggrund, at
både lejeren og udlejeren under lejeforholdet med et varsel
på 1 måned til den første hverdag i en
måned, der ikke er en helligdag, og uden begrundelse kan
forlange, at kommunikationen fremover skal ske med almindelig post,
hvor der i loven eller lejeaftalen er krav om skriftlighed.
Det foreslås endvidere, at lejeren eller
udlejeren uden varsel skal ophøre med digital kommunikation,
hvor der er krav om skriftlighed, hvis modparten er fritaget for
offentlig Digital Post, jf § 5 i lov om digital post fra
offentlige afsendere.
Lejeren risikerer at miste boligen uden reel
grund, hvis lejeren ikke reagerer på udlejerens opsigelse
eller afgivelse af påkrav. Det er derfor særligt
vigtigt i forhold til disse meddelelser, at muligheden for
fejlkommunikation begrænses mest muligt.
På den anden side er de nuværende
krav til disse meddelelser forbundet med store administrative
omkostninger for udlejerne. Udlejerne er i dag nødt til at
sende meddelelserne anbefalet, hvis udlejeren vil sikre beviset
for, at de er kommet frem. Der vil således være et vist
effektiviseringspotentiale, hvis disse meddelelser kan sendes
digitalt.
Med henblik på at begrænse
fejlkommunikation mest muligt foreslås, at udlejerens
opsigelse, lejerens indsigelse mod udlejerens opsigelse og
meddelelse af betalingspåkrav, som i dag altid skal sendes
med brev. Parterne kan vælge samtidig at sende de
pågældende meddelelser pr. e-mail.
For at fremme mulighederne for digital
kommunikation mest muligt foreslås, at lovændringen
efter en overgangsperiode på et 1 år også finder
anvendelse på eksisterende lejeaftaler, jf.
overgangsbestemmelsen i § 3, stk. 2.
2.2. Fremme af
mulighederne for digital kommunikation ved gennemførelse af
ind- og fraflytningssyn samt tilbudspligt.
2.2.1. Gældende ret
Udlejere, der udlejer mere end én
beboelseslejlighed, skal efter lejelovens § 9 og § 98
afholde syn ved henholdsvis ind- og fraflytning. Udlejeren skal i
forbindelse med synene udarbejde henholdsvis en ind- og
fraflytningsrapport. Rapporterne skal udleveres til lejeren
på synet eller sendes til lejeren senest 2 uger efter synet,
hvis lejeren ikke er til stede ved synet, eller lejeren ikke vil
kvittere for modtagelsen af rapporten.
Bestemmelserne kan ikke ved aftale fraviges
til skade for lejeren, jf. henholdsvis lejelovens § 18 og
§ 99 a.
Der findes tilsvarende regler for almene
boliger i bekendtgørelse nr. 640 af 15. juni 2006 om
vedligeholdelse og istandsættelse af almene boliger, herunder
i § 7 om indflytningssyn og i § 13 om
fraflytningssyn.
Udlejeren har efter reglerne i lejelovens
kapitel XVI (§§ 100-105) pligt til at tilbyde lejerne
ejendommen til overtagelse på andelsbasis, inden ejendommen
overdrages til andre.
Udlejeren skal senest samtidig med tilbuddet
give lejerne sædvanlige oplysninger om ejendommen, jf.
lejelovens § 103, stk. 4. Bestemmelsen kan ikke fraviges til
skade for lejeren. Tilbud i henhold til tilbudspligten afgives i
dag i vidt omfang i postfremsendt papirform.
2.2.2. Arbejdsgruppens overvejelser
Arbejdsgruppen foreslår, at reglerne i
lejelovens § 9 og § 98 præciseres i relation til
muligheden for at udlevere ind- eller fraflytningssynsrapporten
digitalt til lejeren på synet. Gruppen henviser til, at
retstilstanden ikke er afklaret.
En løsningsmodel ville være at
lave en tilføjelse i bestemmelserne, hvorefter udlejeren
gives valgfrihed med hensyn til udleveringsformen, herunder
mulighed for at udlevere rapporten digitalt ved synets afslutning,
såfremt lejeren på stedet har mulighed for at modtage
rapporten og kvittere for modtagelsen. Såfremt den digitale
udlevering ikke kan finde sted, og dette kan henføres til
lejerens forhold, vil rapporten kunne sendes til lejeren
efterfølgende (digitalt eller ved »almindelig«
post).
Arbejdsgruppen foreslår endvidere, at
det præciseres, hvordan tilbudspligten kan opfyldes digitalt,
fx ved at der gives hjemmel til, at opfyldelse kan ske ved
fremsendelse af oplysningerne pr. e-mail til lejeren eller ved
udlevering af oplysningerne på et USB-stik eller på
tilsvarende måde via en digital platform, hvor lejerne kan
læse dokumenterne.
2.2.3. Transport-,
Bygnings- og Boligministeriets overvejelser og den foreslåede
ordning
De gældende regler om ind- og
fraflytningssyn har givet anledning til tvivl om parternes adgang
til at gennemføre synene digitalt, når lejeren skal
have udleveret synsrapporten på synet, herunder om reglerne
forudsætter, at lejeren i den situation altid skal have
udleveret en fysisk kopi af rapporten på synet, eller det kan
aftales, at denne udleveres digitalt.
Syn og synsrapporterne fastlægger
lejemålets stand og giver parterne mulighed for at afstemme
forventningerne til istandsættelsen ved fraflytning. Det er
vigtigt, at denne forventningsafstemning så vidt muligt sker
på synet. Der ligger heri, at lejeren skal have mulighed for
at se resultatet af synet (synsrapporten) ved synet. For at skabe
klarhed over, at parterne kan gennemføre synene digitalt,
foreslås det, at lejelovens § 9 og § 98
præciseres i relation til muligheden for at udlevere ind-
eller fraflytningssynsrapporten digitalt til lejeren på
synet.
Det foreslås, at udlejeren får
valgfrihed med hensyn til udleveringsformen, herunder mulighed for
at udlevere rapporten digitalt ved synets afslutning, såfremt
lejeren på stedet kan modtage rapporten og kvittere for
modtagelsen.
Udlejeren vil fx kunne udlevere synsrapporten
til lejeren på synet ved at fremsende en kopi af
fraflytningsrapporten til lejerens mobiltelefon eller lignende,
hvorefter lejeren på synet kvitterer for modtagelsen, fx i en
svarmail.
Det er hensigten at indføre tilsvarende
regler for almene lejeboliger i bekendtgørelse nr. 640 af
15. juni 2006 om vedligeholdelse og istandsættelse af almene
boliger.
Det materiale, udlejeren skal udlevere til
lejerne for at opfylde tilbudspligten, har ofte et omfang, hvor det
vil være hensigtsmæssigt af hensyn til udlejerens
administration samt til ressourceforbruget, hvis udlejeren kunne
udlevere materialet i digital form.
For at skabe klarhed over hvordan udlejeren
kan opfylde tilbudspligten digitalt, foreslås det derfor, at
det i lejelovens § 103 præciseres, hvordan
tilbudspligten kan opfyldes digitalt, herunder muligheden for
udlevering af oplysningerne på et USB-stik eller på
tilsvarende måde via en digital platform.
3. Økonomiske og administrative konsekvenser for
det offentlige
Lovforslaget medfører en øget
aftalefrihed med hensyn til kommunikationsform mellem udlejere
(såvel private som almene) og lejere og medvirker herigennem
til at understøtte en øget anvendelse af digital
kommunikation mellem parterne.
Den førnævnte arbejdsgruppes
undersøgelse, af om de eksisterende muligheder for digital
kommunikation anvendes i praksis i private udlejningsboliger,
bekræfter, at de nuværende regler giver problemer for
såvel udlejere som lejere, der i øvrigt i vid
udstrækning anvender digital kommunikation.
En øget anvendelse af digital
kommunikation mellem udlejeren og lejeren medfører lavere
administrationsomkostninger for udlejerne. Dette gælder
også i de kommunalt ejede udlejningsboliger. Afhængigt
af lejefastsættelsessystemet kan de lavere omkostninger til
administration medføre lavere husleje (i såvel private
som almene boliger) og dermed afledte lavere offentlige
omkostninger til individuel boligstøtte.
Huslejekonsekvenserne vurderes imidlertid at
være så små, at der ikke er grundlag for et
egentligt skøn. Lovforslaget skønnes ikke at have
økonomiske og administrative konsekvenser for stat og
kommuner.
Eventuelle kommunaløkonomiske
konsekvenser skal forhandles med KL.
Forslaget har ikke økonomiske eller
administrative konsekvenser for regionerne.
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet m.v.
Det vurderes, at forslaget vil medvirke til at
understøtte en øget anvendelse af digital
kommunikation mellem udlejere og lejere og vil dermed
muliggøre lavere administrationsomkostninger for
udlejerne.
5. Administrative
konsekvenser for borgerne
Det vurderes, at forslaget
understøtter, at lejere fremover i højere grad
kommunikerer digitalt med udlejeren og dermed i mindre grad via
post. Forslaget vil dermed lette administrationen for borgere i
lejeforhold.
6. Miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget har ikke
miljømæssige konsekvenser.
7. Forhold til
EU-retten
Forslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter.
8. Hørte
myndigheder, organisationer m.v.
Et udkast til lovforslaget har i perioden fra
den 10. juli til den 23. august 2017 været i høring
hos følgende myndigheder og organisationer m.v.:
Advokatrådet, Advokatsamfundet,
Andelsboligernes Fællesrepræsentation, BL - Danmarks
Almene Boliger, BOSAM, Byggesocietetet, Byggeskadefonden,
Bygherreforeningen i Danmark, Danmarks Lejerforeninger, Dansk
Byggeri, Danske Lejere, Danske Udlejere, Den Danske Dommerforening,
Dommerfuldmægtigforeningen, Ejendomsforeningen Danmark,
Grundejernes Investeringsfond, Husleje- og
Beboerklagenævnsforeningen, KL, Landbrug &
Fødevarer, Landsbyggefonden, Lejernes Landsorganisation i
Danmark, Præsidenten for Vestre Landsret, Præsidenten
for Østre Landsret, Realkreditforeningen,
Realkreditrådet, SAPU og Statens
Byggeforskningsinstitut/Aalborg Universitet.
| | | | 9. Sammenfattende
skema | | Positive konsekvenser/ Mindreudgifter (hvis ja, angiv omfang) | Negative konsekvenser/ Merudgifter (hvis ja, angiv omfang) | Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen | Økonomiske og administrative
konsekvenser for erhvervslivet | Administrativ lettelse | Ingen | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen | Miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen | Forholdet til EU-retten | Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter. | Overimplementering af EU-retlige
minimumsforpligtelser (sæt X) | Ja | Nej | | X | | |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til §
1
Til nr.
1
For at fremme digital kommunikation i
lejeforhold foreslås det, at de gældende regler i
lejelovens § 4, stk. 2, om at det kræver en aftale, hvis
lejeforholdets parter ønsker at udveksle digitale
dokumenter, hvor der i lejelovgivningen er krav om skriftlighed, og
at en sådan aftale kan opsiges uden varsel, ophæves.
Den gældende regel i § 4, stk. 2, om at udlejerens
meddelelser efter § 87 om opsigelse og § 93, stk. 2, om
betalingspåkrav ikke kan afgives som digitale dokumenter,
foreslås dog videreført i et nyt stk. 3.
Forslaget har den virkning, at parterne i
lejeforholdet frit kan vælge kommunikationsform (fx e-mail),
uanset om der i lejeloven, boligreguleringsloven eller lejeaftalen
er krav om skriftlighed, jf. dog de foreslåede bestemmelser i
stk. 2 og 3.
I et nyt stk. 2
foreslås, at udlejeren eller lejeren med et varsel på 1
måned til den første hverdag i en måned, der
ikke er en helligdag, kan forlange at meddelelser ikke fremover
afgives som digitale dokumenter. Bestemmelsen omfatter meddelelser
mellem udlejeren og lejeren, hvor der i lejeloven,
boligreguleringslovens kapitel II-V eller lejeaftalen stilles krav
om skriftlighed, eller hvor der i loven foreskrives en
meddelelsespligt mellem parterne, der ikke hensigtsmæssigt
lader sig gennemføre på andre måder end
skriftligt. Er lejeren eller udlejeren fritaget for Digital Post,
jf. § 5 i lov om Digital Post fra offentlige afsendere, kan de
omfattede meddelelser dog ikke afgives som digitale dokumenter.
Formålet med bestemmelsen er at beskytte
lejere og udlejere med begrænsede digitale ressourcer.
Forslaget har den virkning, at lejeren eller
udlejeren uden begrundelse med et varsel kan fravælge at
modtage meddelelser digitalt. Udtrykket "lejeren" omfatter
også beboerrepræsentanter. Modparten vil efter varslets
udløb således skulle fremsende meddelelser med
almindelig post.
Varslet på 1 måned til den
første hverdag i en måned, der ikke er en helligdag,
beregnes efter samme principper som lejelovgivningens
opsigelsesvarsler, jf. fx lejelovens § 86.
Forslaget omfatter meddelelser efter lejeloven
og boligreguleringsloven mellem lejeforholdets parter, hvor der er
en udtrykkelig eller indirekte pligt til at give modparten
skriftlig underretning, jf. lovforslagets almindelige
bemærkninger under pkt. 3.1.1.
Ved "digitale dokumenter" forstås
dokumenter, som kan gøres læselige ved frembringelse
af skrifttegn og lagres på et varigt medie.
Hvis lejeren eller udlejeren er fritaget fra
at modtage digital post, jf. § 5 i lov om Digital Post fra
offentlige afsendere, kan modparten efter forslaget ikke afgive
meddelelser som digitale dokumenter, hvor der i lejelovgivningen
eller lejeaftalen er krav om skriftlighed.
Lejeren eller udlejeren har ved lejeaftalens
indgåelse eller i lejeperioden som udgangspunkt ikke mulighed
for at kontrollere, om modparten er eller bliver fritaget fra
offentlig Digital Post. Det påhviler derfor den fritagne part
at oplyse modparten herom. Det er en betingelse for, at blive
undtaget fra digital kommunikation uden varsel, at lejeren eller
udlejeren er fritaget for Digital Post fra det offentlige.
Modparten vil på den baggrund kunne forlange den
fornødne dokumentation for, at betingelsen er opfyldt.
Lejeren eller udlejeren skal i den situation uden varsel fremover
sende meddelelser, hvor der i lejelovgivningen eller efter
lejeaftalen er krav om skriftlighed, til den fritagne part med
almindelig post. Når lejeforholdet er undtaget fra digital
kommunikation som følge af, at lejeren eller udlejeren efter
bestemmelsen har frabedt sig digital kommunikation, kan
genoptagelse ske ved, at parterne indgår aftale om at
genoptage den digitale kommunikation.
I et nyt stk. 3
foreslås, at meddelelser efter § 87 og § 93, stk.
2, ikke kan afgives som digitale dokumenter.
Forslaget indebærer, at der ikke er
mulighed for at aftale, at udlejerens skriftlige opsigelse af en
lejeaftale, at lejerens skriftlige indsigelse mod udlejerens
opsigelse af lejeaftalen, eller udlejerens skriftlige fremsendelse
af påkravsskrivelse kan opfyldes ved fremsendelse af digitale
dokumenter.
Reglerne kan ikke fraviges til skade for
lejeren, jf. lejelovens § 8.
Der henvises i øvrigt til de
almindelige bemærkninger under pkt. 2.1.
Til nr. 2
og 3
Efter de gældende regler, skal
udlejeren, der udlejer mere end én lejlighed, udlevere en
synsrapport til lejeren ved henholdsvis ind- og fraflytningssynet
eller sende rapporten til lejeren senest 2 uger efter synet,
såfremt lejeren ikke er til stede ved synet eller ikke vil
kvittere for modtagelsen af rapporten, jf. lejelovens § 9,
stk. 3, om indflytningsrapport og de tilsvarende regler i §
98, stk. 4, om fraflytningsrapport.
Efter det foreslåede § 9, stk. 3,
om indflytningssyn og § 98, stk. 4, om fraflytningssyn skal
synsrapporten udleveres til lejeren. Det må dog ikke komme
udlejeren til skade, hvis lejeren ikke vil tage imod rapporten. Det
foreslås derfor, at rapporten skal udleveres til lejeren ved
synet. Rapporten kan afgives i et digitalt dokument. Er lejeren
ikke er til stede ved synet, eller vil lejeren ikke kvittere for
modtagelsen af rapporten, kan udlejeren sende rapporten til lejeren
senest 2 uger efter synet.
Forslaget indebærer, at udlejeren fx kan
opfylde kravet om at udlevere synsrapporten på synet ved
på synet at sende en kopi af rapporten til lejeren på
e-mail. Lejeren skal kvittere for modtagelse af e-mailen på
synet. Det kan ske ved, at lejeren kvitterer for modtagelsen via
mobiltelefon el. lign. fx som en funktionalitet i rapporten.
Hvis lejeren således ikke er til stede
ved synet eller, hvis lejeren ikke vil kvittere for modtagelsen,
herunder ikke har mulighed for at modtage og kvittere, fx fordi
lejeren ikke har medbragt det fornødne udstyr så som
mobiltelefon, kan udlejeren sende rapporten til lejeren senest 2
uger efter synet.
Udlejeren kan i indkaldelsen til synet, jf.
lejelovens § 9, stk. 2, og § 98, stk. 3, gøre
lejeren opmærksom på, at udlejeren udleverer
synsrapporten til lejeren på synet via e-mail, og at lejeren
på synet skal have mulighed for at læse og kvittere for
modtagelsen af e-mailen (fx ved at medbringe mobiltelefon).
Undlader lejeren i den situation at medbringe mobiltelefon eller
lignende på synet, har udlejeren efter forslaget mulighed for
at sende rapporten til lejeren senest 2 uger efter synet. Det kan
fx ske på e-mail. Har udlejeren fremsendt rapporten på
synet, er dette tilstrækkeligt, og rapporten skal ikke sendes
på ny efter synets afholdelse.
Udlejeren har ikke mulighed for at udlevere
synsrapporten i et digitalt dokument på synet, hvis parterne
har aftalt en anden kommunikationsform, lejeren har fravalgt
digital kommunikation, eller lejeren er fritaget for offentlig
Digital Post, jf. lovforslagets § 1, nr. 1. Det kan dog
konkret aftales på synet, at rapporten kan udleveres digitalt
til lejeren. En sådan frivillig aftale vil ikke være
til skade for lejeren.
De foreslåede bestemmelser kan ikke
fraviges ved aftale til skade for lejeren, jf. henholdsvis
lejelovens § 18 og § 99 a.
Den foreslåede ændring af
lejelovens § 98, stk. 4, om fraflytningssyn har virkning for
fraflytninger, som sker efter lovens ikrafttræden, og
gælder således også lejeaftaler indgået
før lovens ikrafttræden.
Der henvises i øvrigt til de
almindelige bemærkninger under pkt. 2.2.
Til nr.
4
Udlejeren har efter reglerne i lejelovens
kapitel XVI pligt til at tilbyde lejerne at erhverve ejendommen
på andelsbasis, inden ejendommen overdrages til andre. Efter
lejelovens § 103, stk. 4, skal udlejeren senest samtidig med
tilbuddet give lejerne sædvanlige oplysninger om ejendommen,
herunder om ejendommens driftsudgifter, lejeforhold og saldi
på de forskellige vedligeholdelseskonti.
For at give bedre muligheder for at
gennemføre tilbudspligten digitalt foreslås det
præciseret, at udlejerens pligt til at give lejeren
sædvanlige oplysninger om ejendommen kan afgives digitalt,
herunder ved at gøre oplysningerne tilgængelige
på en digital platform, når udlejeren giver lejeren
meddelelse herom.
Med forslaget får udlejeren mulighed for
fx at give de omfattede oplysninger til lejeren ved at udlevere et
link til de pågældende oplysninger på udlejerens
hjemmeside, hvis udlejeren samtidig giver lejeren meddelelse herom
ved fx at sende linket på e-mail til lejeren. Udlejeren kan
endvidere give oplysningerne til lejeren ved at udlevere et
USB-stik med oplysningerne.
Digital kommunikation i forbindelse med
udlejerens afgivelse af tilbud i henhold til reglerne om
tilbudspligt skal ske indenfor rammerne af det, som er
gældende herom i forhold til de enkelte lejere. For de
lejere, som har opsagt denne mulighed, jf. den foreslåede
§ 4, stk. 2, og for lejere, der er fritaget for Digital Post,
jf. § 5 i lov om Digital Post fra offentlige afsendere, kan
tilbud dog ikke afgives i digital form. Ligeledes kan tilbud ikke
afgives digitalt, hvis det er i strid med en gældende aftale
imellem udlejeren og lejere i ejendommen.
Det påhviler udlejeren at bevise, at
lejeren har modtaget de oplysninger, som lejeren har krav på
efter bestemmelsen.
Den foreslåede bestemmelse kan ikke
fraviges til skade for lejeren, jf. § 105.
Forslaget har virkning for tilbud til lejeren
efter lejelovens § 103, stk. 1, der fremsættes efter
lovens ikrafttræden.
Der henvises i øvrigt til de
almindelige bemærkninger under pkt. 2.2.
Til §
2
Til nr.
1
For at fremme digital kommunikation i
lejeforhold foreslås det, at de gældende regler i
almenlejelovens § 5, stk. 2, om at det kræver en aftale,
hvis lejeforholdets parter ønsker at udveksle digitale
dokumenter, hvor der i lejelovgivningen er krav om skriftlighed, og
at en sådan aftale kan opsiges uden varsel, ophæves.
Den gældende regel i § 4, stk. 2, om at udlejerens
meddelelser efter § 89 om opsigelse og § 90, stk. 2, om
betalingspåkrav ikke kan afgives som digitale dokumenter,
foreslås dog videreført i et nyt stk. 3.
Forslaget har den virkning, at parterne i
lejeforholdet frit kan vælge kommunikationsform (fx e-mail),
uanset om der i almenlejeloven eller lejeaftalen er krav om
skriftlighed, jf. dog de foreslåede bestemmelser i stk. 2 og
3.
I et nyt stk. 2
foreslås, at udlejeren eller lejeren med et varsel på 1
måned til den første hverdag i en måned, der
ikke er en helligdag, kan forlange at meddelelser ikke fremover
afgives som digitale dokumenter. Bestemmelsen omfatter meddelelser
mellem udlejeren og lejeren, hvor der i almenlejeloven eller
lejeaftalen stilles krav om skriftlighed, eller hvor der i loven
foreskrives en meddelelsespligt mellem parterne, der ikke
hensigtsmæssigt lader sig gennemføre på andre
måder end skriftligt. Er lejeren eller udlejeren fritaget for
Digital Post, jf. § 5 lov om Digital Post fra offentlige
afsendere, kan de omfattede meddelelser dog ikke afgives som
digitale dokumenter.
Formålet med bestemmelsen er at beskytte
lejere og udlejere med begrænsede digitale ressourcer.
Forslaget har den virkning, at lejeren eller
udlejeren uden begrundelse med et varsel kan fravælge at
modtage meddelelser digitalt. Modparten vil efter varslets
udløb således skulle fremsende meddelelser med
almindelig post.
Varslet på 1 måned til den
første hverdag i en måned, der ikke er en helligdag,
beregnes efter samme principper som lejelovgivningens
opsigelsesvarsler, jf. fx almenlejelovens § 88.
Forslaget omfatter meddelelser efter
almenlejeloven mellem lejeforholdets parter, hvor der er en
udtrykkelig eller indirekte pligt til at give modparten skriftlig
underretning, jf. lovforslagets almindelige bemærkninger
under pkt. 2.1.1.
Ved "digitale dokumenter" forstås
dokumenter, som kan gøres læselige ved frembringelse
af skrifttegn og lagres på et varigt medie.
Hvis lejeren eller udlejeren er fritaget fra
at modtage digital post, jf. § 5 i lov om Digital Post fra
offentlige afsendere, kan modparten efter forslaget ikke afgive
meddelelser som digitale dokumenter, hvor der i lejelovgivningen
eller lejeaftalen er krav om skriftlighed.
Lejeren eller udlejeren har ved lejeaftalens
indgåelse eller i lejeperioden som udgangspunkt ikke mulighed
for at kontrollere, om modparten er eller bliver fritaget fra
offentlig Digital Post. Det påhviler derfor den fritagne part
at oplyse modparten herom. Det er en betingelse for, at blive
undtaget fra digital kommunikation uden varsel, at lejeren eller
udlejeren er fritaget for Digital Post fra det offentlige.
Modparten vil på den baggrund kunne forlange den
fornødne dokumentation for, at betingelsen er opfyldt.
Lejeren eller udlejeren skal i den situation uden varsel fremover
sende meddelelser, hvor der i lejelovgivningen eller efter
lejeaftalen er krav om skriftlighed, til den fritagne part med
almindelig post. Når lejeforholdet er undtaget fra digital
kommunikation som følge af, at lejeren eller udlejeren efter
bestemmelsen har frabedt sig digital kommunikation, kan
genoptagelse ske ved, at parterne indgår aftale om at
genoptage den digitale kommunikation.
I et nyt stk. 3
foreslås, at meddelelser efter § 89 og § 90, stk.
2, ikke kan afgives som digitale dokumenter.
Forslaget indebærer, at der ikke er
mulighed for at aftale, at udlejerens skriftlige opsigelse af en
lejeaftale, at lejerens skriftlige indsigelse mod udlejerens
opsigelse af lejeaftalen, eller udlejerens skriftlige fremsendelse
af påkravsskrivelse kan opfyldes ved fremsendelse af digitale
dokumenter.
Reglerne kan ikke fraviges ved aftale, jf.
almenlejelovens § 4, stk. 1.
Der henvises til bemærkningerne til
§ 1, nr. 1.
Til §
3
I stk. 1
foreslås, at loven skal træde i kraft den 1. januar
2018. Loven har virkning for aftaler, der indgås efter lovens
ikrafttræden, medmindre andet følger af indholdet af
den enkelte bestemmelse. Loven gælder således kun for
eksisterende lejeforhold, hvis dette fremgår af
bestemmelserne.
I stk. 2 er det
foreslået, at for lejeaftaler, som er indgået
før den 1. januar 2018, finder § 1, nr. 1, og § 2,
nr. 1, først anvendelse fra den 1. januar 2019. Dette finder
dog først anvendelse på meddelelser fra udlejeren,
når udlejeren har givet meddelelse herom til lejeren.
Bestemmelsen indebærer, at de
foreslåede ændringer i henholdsvis lejelovens § 4
og almenlejelovens § 5 om digital kommunikation også
skal gælde for eksisterende lejeaftaler, således at
ændringerne træder i kraft den 1. januar 2019 for
lejeaftaler, der er indgået før lovens
ikrafttræden den 1. januar 2018.
Bestemmelsen har forskellig virkning for
udlejeren og lejeren. Begge parter kan anvende de nye regler om
digital kommunikation på lejeaftaler indgået før
lovens ikrafttræden, når der er gået 1 år
efter lovens ikrafttræden. Udlejeren skal dog først
give lejeren meddelelse herom. Lejeren kan derimod anvende de nye
regler uden videre.
Det foreslås således, at udlejeren
kun kan anvende overgangsreglen, når udlejeren efter den 31.
december 2018 har meddelt lejeren, at reglen finder anvendelse,
herunder at lejeforholdet fremover er omfattet af de
foreslåede ændringer i henholdsvis lejelovens § 4
for private udlejere og almenlejelovens § 5 for almene
udlejere.
Det påhviler i givet fald udlejeren at
bevise, at lejeren har modtaget den omhandlede meddelelse.
Lejeren kan efter overgangsperioden
udløb frit benytte de nye regler om valg af
kommunikationsform og fx vælge at kommunikere med udlejeren
på e-mail, selvom der ikke foreligger en aftale om digital
kommunikation, hvis lejeren er i besiddelse af udlejerens
e-mailadresse. Udlejeren har mulighed for at fravælge digital
kommunikation med 1 måneds varsel, jf. § 1, nr. 1, og
§ 2, nr. 1.
Bilag
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
| | | | | | | | § 1 | | | | | | I lov om leje, jf. lovbekendtgørelse
nr. 227 af 9. marts 2016, som ændret ved § 2 i lov nr.
643 af 8. juni 2016, § 11 i lov nr. 550 af 30. maj 2017 og
§ 11 i lov nr. 653 af 8. juni 2017, foretages følgende
ændringer: | | | | §
4. . . . Stk. 2. Hvis
udlejer og lejer eller udlejer og beboerrepræsentation
ønsker at give hinanden mulighed for udveksling af digitale
dokumenter, som kan gøres læselige ved frembringelse
af skrifttegn og lagres på et varigt medie, i tilfælde,
hvor der i denne lov eller i lov om midlertidig regulering af
boligforholdene kapitel II-V stilles krav om skriftlighed, eller
hvor der i loven foreskrives en meddelelsespligt mellem parterne,
der ikke hensigtsmæssigt lader sig gennemføre på
andre måder end skriftligt, skal dette aftales mellem
parterne. Denne aftale kan til enhver tid opsiges uden varsel. Det
kan ikke aftales, at meddelelser efter § 87 og § 93, stk.
2, afgives som digitale dokumenter. Stk. 3.-8.
. . . | | 1. § 4, stk. 2, ophæves, og i stedet
indsættes: »Stk. 2.
Udlejeren eller lejeren kan med et varsel på 1 måned
til den første hverdag i en måned, der ikke er en
helligdag, forlange, at meddelelser ikke afgives som digitale
dokumenter. 1. pkt. omfatter meddelelser mellem udlejeren og
lejeren, hvor der i denne lov, i lov om midlertidig regulering af
boligforholdene kapitel II-V eller i lejeaftalen stilles krav om
skriftlighed, eller hvor der i loven foreskrives en
meddelelsespligt mellem parterne, der ikke hensigtsmæssigt
lader sig gennemføre på andre måder end
skriftligt. Er lejeren eller udlejeren fritaget for Digital Post,
jf. § 5 i lov om Digital Post fra offentlige afsendere, kan de
meddelelser, der er omfattet af 1. pkt., dog ikke afgives som
digitale dokumenter. Stk. 3.
Meddelelser efter § 87 og § 93, stk. 2, kan ikke afgives
som digitale dokumenter.« Stk. 3-8 bliver herefter stk. 4-9. | | | | §
9. . . . Stk. 2. . .
. Stk. 3.
Indflytningsrapporten, jf. stk. 2, skal udleveres til lejeren ved
synet eller sendes til lejeren senest 2 uger efter synet, hvis
denne ikke er til stede ved synet eller ikke vil kvittere for
modtagelsen af rapporten. Stk. 4. -5. . .
. | | 2. § 9, stk.
3, affattes således: »Stk. 3.
Indflytningsrapporten, jf. stk. 2, skal udleveres til lejeren ved
synet, herunder i et digitalt dokument, jf. dog § 4, stk. 2.
Er lejeren ikke til stede ved synet, eller vil lejeren ikke
kvittere for modtagelsen af rapporten, skal rapporten sendes til
lejeren senest 2 uger efter synet.« | | | | §
98. . . . Stk. 2. -3.
. . . Stk. 4.
Udlejeren skal i forbindelse med synet, jf. stk. 3, udarbejde en
fraflytningsrapport. Rapporten skal udleveres til lejeren ved synet
eller sendes til lejeren senest 2 uger efter synet, såfremt
denne ikke er til stede ved synet eller ikke vil kvittere for
modtagelsen af rapporten. Stk. 5.
-6. | | 3. § 98, stk. 4, affattes
således: »Stk. 4.
Udlejeren skal i forbindelse med synet, jf. stk. 3, udarbejde en
fraflytningsrapport. Rapporten skal udleveres til lejeren ved
synet, herunder i et digitalt dokument, jf. dog § 4, stk. 2.
Er lejeren ikke til stede ved synet, eller vil lejeren ikke
kvittere for modtagelsen af rapporten, skal rapporten sendes til
lejeren senest 2 uger efter synet.« | | | | §
103. . . . Stk. 2.
-3. Stk. 4. Senest
samtidig med tilbuddet skal ejeren give sædvanlige
oplysninger om ejendommen, herunder ejendommens driftsudgifter,
lejeforhold og saldi på de forskellige konti, som ejeren skal
føre i henhold til denne lov og lov om midlertidig
regulering af boligforholdene. Den i stk. 1 nævnte
acceptfrist løber fra det tidspunkt, hvor lejerne har
modtaget oplysningerne. Stk. 5. -6.
. . . | | 4. I § 103, stk. 4, indsættes som 3. pkt.: »De oplysninger, der er nævnt i
1. pkt., kan gives digitalt, herunder ved at gøre
oplysningerne tilgængelige på en digital platform,
når udlejeren har givet lejeren meddelelse
herom.« | | | | | | § 2 | | | | | | I lov om leje af almene boliger, jf.
lovbekendtgørelse nr. 228 af 9. marts 2016, som senest
ændret ved § 13 i lov nr. 653 af 8. juni 2017, foretages
følgende ændring: | | | | §
5. . . . Stk. 2. Hvis
udlejer og lejer ønsker at give hinanden mulighed for
udveksling af digitale dokumenter, som kan gøres
læselige ved frembringelse af skrifttegn og lagres på
et varigt medie, i tilfælde, hvor der i denne lov stilles
krav om skriftlighed, eller hvor der i loven foreskrives en
meddelelsespligt mellem lejer og udlejer, der ikke
hensigtsmæssigt lader sig gennemføre på andre
måder end skriftligt, skal dette aftales mellem parterne.
Denne aftale kan til enhver tid opsiges uden varsel. Det kan ikke
aftales, at meddelelser efter § 89 og § 90, stk. 2,
afgives som digitale dokumenter. Stk. 3. -5. . .
. | | 1. § 5, stk. 2, ophæves, og i stedet
indsættes: »Stk. 2.
Udlejeren eller lejeren kan med et varsel på 1 måned
til den første hverdag i en måned, der ikke er en
helligdag, forlange, at meddelelser ikke afgives som digitale
dokumenter. 1. pkt. omfatter meddelelser mellem udlejeren og
lejeren, hvor der i denne lov eller i lejeaftalen stilles krav om
skriftlighed, eller hvor der i loven foreskrives en
meddelelsespligt mellem parterne, der ikke hensigtsmæssigt
lader sig gennemføre på andre måder end
skriftligt. Er lejeren eller udlejeren fritaget for Digital Post,
jf. § 5 i lov om Digital Post fra offentlige afsendere, kan de
af 1. pkt. omfattede meddelelser dog ikke afgives som digitale
dokumenter. Stk. 3.
Meddelelser efter § 89 og § 90, stk. 2, kan ikke afgives
som digitale dokumenter.« Stk. 3-5 bliver herefter stk. 4-6. | | | | | | § 3 | | | | | | Stk. 1. Loven
træder i kraft den 1. januar 2018. Stk. 2. For
lejeaftaler, der er indgået før den 1. januar 2018,
finder § 1, nr. 1, og § 2, nr. 1, først anvendelse
fra den 1. januar 2019. 1. pkt. finder dog først anvendelse
på meddelelser fra udlejeren, når udlejeren har givet
meddelelse herom til lejeren. | | | |
|