Efter afstemningen i Folketinget ved 2.
behandling den 7. december 2017
Forslag
til
Taxilov
Kapitel 1
Anvendelsesområde
§ 1.
Denne lov gælder for erhvervsmæssig persontransport i
dansk indregistrerede biler, der er indrettet til transport af
højst ni personer inklusive chaufføren, hvor
kørslen udføres for at opnå en fortjeneste.
Stk. 2.
Samkørsel anses ikke som erhvervsmæssig
persontransport efter stk. 1, hvis der alene ydes
godtgørelse for omkostninger, der er direkte forbundne med
kørslen.
Kørsel med
udenlandsk indregistrerede biler
§ 2.
Erhvervsmæssig persontransport, der udføres over
landets grænser med udenlandsk indregistrerede biler, kan
alene udføres i henhold til international aftale.
Stk. 2.
Transport-, bygnings- og boligministeren kan tillade, at
større kørselsarrangementer i forbindelse med
ekstraordinært store, internationale begivenheder, som ikke
kan dækkes af biler omfattet af loven, udføres med
udenlandsk indregistrerede biler uden tilladelse efter §
3.
Stk. 3.
Transport-, bygnings- og boligministeren kan tillade, at biler
omfattet af stk. 2 føres af personer, der ikke har
chaufførkort efter § 7.
Kapitel 2
Tilladelser
Tilladelse til
erhvervsmæssig persontransport
§ 3.
Der kræves tilladelse til at udføre
erhvervsmæssig persontransport i biler.
Stk. 2.
Transport-, bygnings- og boligministeren udsteder efter
ansøgning tilladelse til erhvervsmæssig
persontransport til virksomheder, der
1) har en
godkendt ansvarlig leder, der faktisk og vedvarende skal
forestå virksomhedens drift,
2) har en
ejerkreds, som har bopæl i EU eller EØS,
3) har fast
forretningssted på dansk område,
4) ikke er under
rekonstruktionsbehandling eller konkurs,
5) ikke har en
forfalden gæld til det offentlige på 50.000 kr. eller
derover,
6) har en
egenkapital på mindst 40.000 kr. for den første
tilladelse og 20.000 kr. for hver yderligere tilladelse og
7) kan
sandsynliggøre, at virksomheden kan udøves på
forsvarlig måde og i overensstemmelse med god skik inden for
branchen.
Stk. 3.
Godkendelse som ansvarlig leder, jf. stk. 2, nr. 1, er betinget af,
at vedkommende
1) har
bopæl i EU eller EØS,
2) er myndig og
ikke er under værgemål eller samværgemål
efter værgemålslovens §§ 5 eller 7,
3) ikke er under
rekonstruktionsbehandling eller konkurs,
4) ikke har en
forfalden gæld til det offentlige på 50.000 kr. eller
derover,
5) ikke er
dømt for strafbart forhold, der begrunder nærliggende
fare for misbrug af virksomheden, jf. straffelovens § 78, stk.
2, og
6) kan
sandsynliggøre, at denne kan udøve virksomheden
på forsvarlig måde og i overensstemmelse med god skik
inden for branchen.
Stk. 4. Drives
en virksomhed som personligt ejet virksomhed, skal den ansvarlige
leder, jf. stk. 2, nr. 1, og stk. 3, være
virksomhedsejeren.
Stk. 5. Afslag
på udstedelse af tilladelse begrundet i, at lederen ikke
opfylder betingelsen i stk. 3, nr. 5, skal på begæring
af ansøgeren indbringes for domstolene af
anklagemyndigheden. Sagen behandles i strafferetsplejens
former.
Stk. 6. Ved
vurdering af, om en virksomhed, der drives i selskabsform, opfylder
betingelserne i stk. 2, nr. 7, kan der indgå oplysning om, at
medlemmer af bestyrelsen eller direktionen eller andre personer med
væsentlige interesser inden for selskabet inden for de
seneste 5 år
1) er blevet
nægtet godkendelse som ansvarlig leder eller har fået
tilbagekaldt en godkendelse som ansvarlig leder af en virksomhed i
henhold til denne lov, lov om buskørsel, lov om
godskørsel eller forskrifter udstedt i medfør heraf
eller
2) har
været godkendt som ansvarlig leder i eller har haft
væsentlige interesser i en virksomhed godkendt i
medfør af denne lov, en buskørselsvirksomhed eller en
godskørselsvirksomhed, der
a) er blevet
nægtet udstedelse af eller har fået tilbagekaldt en
tilladelse i medfør af bestemmelser i denne lov, lov om
buskørsel, lov om godskørsel eller forskrifter
udstedt i medfør heraf,
b) har
overtrådt bestemmelser i denne lov eller forskrifter udstedt
i medfør heraf eller
c) har eller har
haft økonomiske vanskeligheder, som kan tilskrives forhold,
som de pågældende var ansvarlige for.
Stk. 7.
Ansøgning om udstedelse af tilladelse, jf. stk. 1, skal
indgives til transport-, bygnings- og boligministeren ved
anvendelse af den digitale løsning, som ministeren stiller
til rådighed.
Stk. 8. En
tilladelse, jf. stk. 1, kan kun være tilknyttet én bil
ad gangen, og tilladelsesindehaveren skal være registreret
som bruger af bilen.
Stk. 9. En
tilladelse, jf. stk. 1, bortfalder, hvis den ikke er benyttet
senest 3 måneder efter udstedelsen.
Stk. 10. Ved
fornyelse af tilladelse efter stk. 1, ved ombytning af
taxitilladelse, jf. § 39, stk. 1, og ved ombytning af
tilladelse til limousinekørsel, sygetransport eller
offentlig servicetrafik, jf. § 42, stk. 1, kan der ses bort
fra forfalden gæld til det offentlige på 50.000 kr. og
derover, hvis der er indgået en afdragsaftale med SKAT om
indfrielse af restancen inden for en rimelig periode.
Stk. 11.
Transport-, bygnings- og boligministeren kan fastsætte regler
om en tilladelsesindehavers afgivelse af oplysninger om anvendte
biler.
Stk. 12.
Transport-, bygnings- og boligministeren fastsætter
nærmere regler om krav til indholdet af ansøgninger,
herunder den digitale løsning, jf. stk. 7, og krav til
egenkapital, jf. stk. 2, nr. 6.
Anvendelsesområde
for tilladelser til erhvervsmæssig persontransport
§ 4.
En tilladelse til erhvervsmæssig persontransport, jf. §
3, kan anvendes til
1) kørsel
for en offentlig myndighed, som myndigheden udfører i
medfør af lov,
2)
limousinekørsel, hvorved forstås
repræsentationskørsel og lignende kørsel i
a) biler, der er
specialbyggede limousiner, eller
b) biler, hvis
almindelige handelsværdi før skatter og afgifter
overstiger 500.000 kr., og
3)
taxikørsel, hvorved forstås kørsel, der ikke er
omfattet af nr. 1 og 2.
Stk. 2.
Taxikørsel må kun sælges af et
kørselskontor.
Stk. 3.
Transport-, bygnings- og boligministeren kan tillade, at en bil,
der ikke opfylder betingelserne i stk. 1, nr. 2, anvendes til
limousinekørsel, hvis bilen i kraft af sin indretning,
udstyr eller historiske værdi besidder en særlig
attraktionsværdi som limousine.
Tilladelse til at drive
kørselskontor
§ 5.
Der kræves tilladelse til at drive et
kørselskontor.
Stk. 2.
Transport-, bygnings- og boligministeren udsteder efter
ansøgning tilladelse til at drive kørselskontor til
virksomheder, der
1) har en
godkendt ansvarlig leder, der faktisk og vedvarende skal
forestå virksomhedens drift,
2) har en
ejerkreds, som har bopæl i EU eller EØS,
3) har fast
forretningssted på dansk område,
4) ikke er under
rekonstruktionsbehandling eller konkurs,
5) ikke har en
forfalden gæld til det offentlige på 50.000 kr. eller
derover,
6) har en
egenkapital på mindst 500.000 kr., jf. dog § 6, og
7) kan
sandsynliggøre, at virksomheden kan udøves på
forsvarlig måde og i overensstemmelse med god skik inden for
branchen.
Stk. 3.
Godkendelse som ansvarlig leder, jf. stk. 2, nr. 1, er betinget af,
at
1) vedkommende
har bopæl i EU eller EØS,
2) er myndig og
ikke er under værgemål eller samværgemål
efter værgemålslovens §§ 5 eller 7,
3) ikke er under
rekonstruktionsbehandling eller konkurs,
4) ikke har en
forfalden gæld til det offentlige på 50.000 kr. eller
derover,
5) ikke er
dømt for strafbart forhold, der begrunder nærliggende
fare for misbrug af virksomheden, jf. straffelovens § 78, stk.
2, og
6) kan
sandsynliggøre, at denne kan udøve virksomheden
på forsvarlig måde og i overensstemmelse med god skik
inden for branchen.
Stk. 4. Drives
en virksomhed som personligt ejet virksomhed, skal den ansvarlige
leder, jf. stk. 2, nr. 1, og stk. 3, være
virksomhedsejeren.
Stk. 5. Afslag
på udstedelse af tilladelse begrundet i, at lederen ikke
opfylder betingelsen i stk. 3, nr. 5, skal på begæring
af ansøgeren indbringes for domstolene af
anklagemyndigheden. Sagen behandles i strafferetsplejens
former.
Stk. 6. Ved
vurdering af, om en virksomhed, der drives i selskabsform, opfylder
betingelserne i stk. 2, nr. 7, kan der indgå oplysning om, at
medlemmer af bestyrelsen eller direktionen eller andre personer med
væsentlige interesser inden for selskabet inden for de
seneste 5 år
1) er blevet
nægtet godkendelse som ansvarlig leder eller har fået
tilbagekaldt en godkendelse som ansvarlig leder af en virksomhed i
henhold til denne lov, lov om buskørsel, lov om
godskørsel eller forskrifter udstedt i medfør heraf
eller
2) har
været godkendt som ansvarlig leder i eller har haft
væsentlige interesser i en virksomhed godkendt i
medfør af denne lov, en buskørselsvirksomhed eller en
godskørselsvirksomhed, der
a) er blevet
nægtet udstedelse af eller har fået tilbagekaldt en
tilladelse i medfør af bestemmelser i denne lov, lov om
buskørsel, lov om godskørsel eller forskrifter
udstedt i medfør heraf,
b) har
overtrådt bestemmelser i denne lov eller forskrifter udstedt
i medfør heraf eller
c) har eller har
haft økonomiske vanskeligheder, som kan tilskrives forhold,
som de pågældende var ansvarlige for.
Stk. 7.
Ansøgning om udstedelse af tilladelse, jf. stk. 1, skal
indgives til transport-, bygnings- og boligministeren ved
anvendelse af den digitale løsning, som ministeren stiller
til rådighed.
Stk. 8.
Transport-, bygnings- og boligministeren fastsætter
nærmere regler om krav til indholdet af ansøgninger,
herunder den digitale løsning, jf. stk. 7, og krav til
egenkapital, jf. stk. 2, nr. 6.
§ 6.
Ved ansøgninger fra et kørselskontor med fast
forretningssted i et landdistrikt kan egenkapitalkravet i § 5,
stk. 2, nr. 6, efter en konkret vurdering nedsættes til
40.000 kr.
Stk. 2. Et
kørselskontor, der drives på grundlag af tilladelse
meddelt efter ansøgning efter stk. 1, må kun
sælge taxikørsel inden for et nærmere
afgrænset geografisk område og maksimalt med tre
biler.
Stk. 3.
Transport-, bygnings- og boligministeren skal til brug for
vurderingen efter stk. 1 indhente en udtalelse fra den kommune,
hvor ansøgeren har fast forretningssted.
Stk. 4.
Transport-, bygnings- og boligministeren fastsætter
nærmere regler om anvendelsesområde for og
administration af de udstedte tilladelser, jf. stk. 1.
Chaufførkort
§ 7.
Der kræves chaufførkort for at føre en bil, der
benyttes til erhvervsmæssig persontransport.
Stk. 2.
Transport-, bygnings- og boligministeren udsteder efter
ansøgning chaufførkort til personer, der
1) har
bopæl i EU eller EØS,
2) er 21
år eller derover,
3) er myndige og
ikke under værgemål eller samværgemål efter
værgemålslovens §§ 5 eller 7,
4) har haft
kørekort til kategori B (almindelig bil) i mindst 3
år,
5) ikke er
dømt for et strafbart forhold, der begrunder
nærliggende fare for misbrug af chaufførkortet, jf.
straffelovens § 78, stk. 2,
6) kan
sandsynliggøre, at erhvervet kan udøves på
forsvarlig måde og i overensstemmelse med god skik inden for
branchen,
7) har
gennemført et kursus godkendt af transport-, bygnings- og
boligministeren og bestået en dertil hørende teoretisk
og praktisk prøve og
8) opfylder
nærmere fastsatte helbredskrav.
Stk. 3. Afslag
på udstedelse af chaufførkort begrundet i, at
ansøgeren ikke opfylder betingelsen i stk. 2, nr. 5, skal
på begæring af ansøgeren indbringes for
domstolene af anklagemyndigheden. Sagen behandles i
strafferetsplejens former.
Stk. 4.
Ansøgning om udstedelse af chaufførkort, jf. stk. 1,
skal indgives til transport- bygnings- og boligministeren ved
anvendelse af den digitale løsning, som ministeren stiller
til rådighed.
Stk. 5. En
chauffør, som er ved at gennemføre en
erhvervsuddannelse godkendt af Undervisningsministeriet som redder
eller ambulancebehandler, er fritaget fra kravet om
chaufførkort i forbindelse med udførelse af
erhvervsmæssig persontransport for offentlige myndigheder.
Det er en betingelse, at chaufføren har gennemført og
bestået det i stk. 2, nr. 7, nævnte kursus. Under
kørslen skal medbringes dokumentation fra uddannelsesstedet
for, at den pågældende er ved at gennemføre en
erhvervsuddannelse som redder eller ambulancebehandler.
Stk. 6.
Transport-, bygnings- og boligministeren fastsætter
nærmere regler om kursuskravet, herunder den teoretiske og
praktiske prøve, jf. stk. 2, nr. 7, helbredskravene, jf.
stk. 2, nr. 8, og til indholdet af ansøgninger, herunder den
digitale løsning, jf. stk. 4.
Tilladelsers gyldighed
m.v.
§ 8.
Tilladelse til erhvervsmæssig persontransport og tilladelse
til at drive kørselskontor udstedes for en periode på
op til 10 år.
Stk. 2.
Tilladelsen kan alene anvendes af den virksomhed eller person, der
har opnået den, og tilladelsen kan hverken helt eller delvis
overdrages til andre.
§ 9.
Chaufførkort udstedes med gyldighed i op til 5 år.
Stk. 2.
Chaufførkortet skal medbringes i bilen under kørslen
og skal være anbragt, så forsiden af kortet er synligt
for passagererne.
Stk. 3.
Transport-, bygnings- og boligministeren kan fastsætte regler
om et midlertidigt chaufførkort.
Krav til løn- og
arbejdsvilkår
§
10. Indehaveren af en tilladelse til erhvervsmæssig
persontransport skal følge de bestemmelser, der sikrer de
ansatte løn, herunder særlige ydelser, samt arbejdstid
og andre arbejdsvilkår, som ikke er mindre gunstige end dem,
der gælder for arbejde af samme art i henhold til en
kollektiv overenskomst indgået af de inden for det
pågældende faglige område mest
repræsentative arbejdsmarkedsparter i Danmark, og som
gælder på hele det danske område.
Tilsyn
§
11. Transport-, bygnings- og boligministeren fører
tilsyn med, at betingelserne for opretholdelse af tilladelse til
erhvervsmæssig persontransport og tilladelse til et
kørselskontor og chaufførkort fortsat er til
stede.
Kapitel 3
Tilbagekaldelse, afslag på
fornyelse og bortfald af tilladelser m.v.
§
12. En tilladelse til erhvervsmæssig persontransport
kan tilbagekaldes, hvis indehaveren
1) må
antages ikke længere at opfylde betingelserne i § 3,
stk. 2, nr. 7, som følge af at vedkommende i forbindelse med
udførelsen af erhvervet groft eller gentagne gange har
overtrådt bestemmelser i
a) loven eller
forskrifter udstedt i medfør heraf,
b)
færdselslovgivningen om hastighed, kørsel uden
kørekort og bilens indretning, udstyr og
tilbehør,
c)
arbejdsmiljølovens kapitel 9 om hvileperiode og
fridøgn,
d) lovgivningen
om euforiserende stoffer,
e) skatte- og
afgiftslovgivningen eller
f)
udlændingeloven om menneskesmugling,
2) har en
forfalden gæld til det offentlige på 100.000 kr. eller
derover eller
3) ikke
længere har den påkrævede egenkapital, jf. §
3, stk. 2, nr. 6.
Stk. 2. En
tilladelse til erhvervsmæssig persontransport kan
tilbagekaldes, hvis en chauffør eller en anden, der
optræder i indehaverens interesse, i forbindelse med
udførelse af erhvervet gentagne gange groft har
overtrådt bestemmelser omfattet af stk. 1, nr. 1.
Stk. 3. En
godkendelse som ansvarlig leder af en virksomhed kan tilbagekaldes
under de betingelser, der er nævnt i stk. 1, nr. 1 og 2. Det
samme gælder, hvis vedkommende er dømt for strafbart
forhold, der begrunder nærliggende fare for misbrug af
virksomheden, jf. straffelovens § 78, stk. 2.
Stk. 4.
Tilbagekaldelse efter stk. 1-3 sker for en periode fra 1 til 5
år eller indtil videre.
§
13. En tilladelse til at drive kørselskontor kan
tilbagekaldes, hvis indehaveren
1) må
antages ikke længere at opfylde betingelserne i § 5,
stk. 2, nr. 7, som følge af at vedkommende i forbindelse med
udførelsen af erhvervet groft eller gentagne gange har
overtrådt vilkårene for tilladelsen eller bestemmelser
i
a) denne lov
eller forskrifter udstedt i medfør heraf,
b) lovgivningen
om euforiserende stoffer,
c) skatte- og
afgiftslovgivningen eller
d)
udlændingeloven om menneskesmugling,
2) har en
forfalden gæld til det offentlige på 100.000 kr. eller
derover eller
3) ikke
længere har den påkrævede egenkapital, jf. §
5, stk. 2, nr. 6.
Stk. 2. En
tilladelse til at drive kørselskontor kan tilbagekaldes,
hvis en person, der optræder i indehaverens interesse, i
forbindelse med udførelse af erhvervet gentagne gange groft
har overtrådt bestemmelser omfattet af stk. 1, nr. 1.
Stk. 3. En
godkendelse som ansvarlig leder af et kørselskontor kan
tilbagekaldes under de betingelser, der er nævnt i stk. 1,
nr. 1 og 2. Det samme gælder, hvis vedkommende er dømt
for et strafbart forhold, der begrunder nærliggende fare for
misbrug af virksomheden, jf. straffelovens § 78, stk. 2.
Stk. 4.
Tilbagekaldelse efter stk. 1-3 sker for en periode fra 1 til 5
år eller indtil videre.
§
14. Chaufførkort kan tilbagekaldes, hvis indehaveren
må antages ikke længere at opfylde betingelserne i
§ 7, stk. 2, nr. 6, som følge af at vedkommende i
forbindelse med udførelsen af erhvervet groft eller gentagne
gange har overtrådt bestemmelser i
1) denne lov
eller forskrifter udstedt i medfør heraf,
2)
færdselslovgivningen om hastighed, kørsel uden
kørekort og bilens indretning, udstyr og
tilbehør,
3) lovgivningen
om euforiserende stoffer,
4) skatte- og
afgiftslovgivningen eller
5)
udlændingeloven om menneskesmugling.
Stk. 2.
Chaufførkort kan endvidere tilbagekaldes, hvis indehaveren
er dømt for strafbart forhold, der begrunder
nærliggende fare for misbrug af virksomheden, jf.
straffelovens § 78, stk. 2.
Stk. 3.
Tilbagekaldelse efter stk. 1 og 2 sker for en periode fra 1 til 5
år eller indtil videre.
§
15. I forbindelse med behandling af sager om tilbagekaldelse
af tilladelse til erhvervsmæssig persontransport eller
tilladelse til at drive kørselskontor kan transport-,
bygnings- og boligministeren i nødvendigt omfang videregive
oplysninger til indehaveren af tilladelsen om overtrædelse af
bestemmelser omfattet af § 13, stk. 1, nr. 1, eller § 14,
stk. 1, som indehaveren, en chauffør eller en anden, der
optræder i indehaverens interesse, har begået i
forbindelse med udførelsen af erhvervet.
§
16. En afgørelse om tilbagekaldelse efter § 12,
stk. 1-3, § 13, stk. 1-3, og § 14, stk. 1, kan af den,
afgørelsen vedrører, forlanges indbragt for
domstolene. Anmodning herom skal, inden 4 uger efter at
afgørelsen er meddelt den pågældende,
fremsættes over for transport-, bygnings- og boligministeren,
der anlægger sag mod den pågældende i den
borgerlige retsplejes former, jf. dog stk. 2.
Stk. 2. En
afgørelse om tilbagekaldelse efter § 12, stk. 3, 2.
pkt., § 13, stk. 3, 2. pkt., eller § 14, stk. 2, kan,
inden 4 uger efter at den er meddelt den pågældende,
forlanges indbragt for domstolene af anklagemyndigheden efter
fremgangsmåden i straffelovens § 78, stk. 3, hvor sagen
behandles i strafferetsplejens former.
Stk. 3.
Anmodning om sagsanlæg i forbindelse med afgørelser om
tilbagekaldelse efter § 12, stk. 1, nr. 1, § 12, stk. 2
eller 3, § 13, stk. 1, nr. 1, § 13, stk. 2 eller 3, eller
§ 14, stk. 1, har opsættende virkning, medmindre retten
bestemmer andet. Findes tilbagekaldelsen lovlig ved dommen, kan det
i dommen bestemmes, at anke ikke har opsættende virkning.
Stk. 4.
Anmodning om sagsanlæg i forbindelse med afgørelser om
tilbagekaldelse efter § 12, stk. 1, nr. 2 eller 3, eller
§ 13, stk. 1, nr. 2 eller 3, har ikke opsættende
virkning, men retten kan ved kendelse bestemme, at den
pågældende under sagens behandling skal have adgang til
at udøve den virksomhed, tilladelsen vedrører. Ankes
en dom, hvorved tilbagekaldelse ikke findes lovlig, kan den ret,
hvortil sagen er indbragt, bestemme, at virksomheden ikke må
udøves under sagens behandling.
§
17. En afgørelse om afslag på fornyelse af
tilladelser og godkendelser efter § 3, stk. 2, nr. 5, 6 eller
7, § 3, stk. 3, nr. 4 eller 6, § 5, stk. 2, nr. 5, 6
eller 7, § 5, stk. 3, nr. 4 eller 6, eller § 7, stk. 2,
nr. 6, kan af den, afgørelsen vedrører, forlanges
indbragt for domstolene. Anmodning herom skal, inden 4 uger efter
at afgørelsen er meddelt den pågældende,
fremsættes over for transport-, bygnings- og boligministeren,
der anlægger sag mod den pågældende i den
borgerlige retsplejes former, jf. dog stk. 2.
Stk. 2. En
afgørelse om afslag på fornyelse efter § 3, stk.
3, nr. 5, § 5, stk. 3, nr. 5, eller § 7 stk. 2, nr. 5,
kan, inden 4 uger efter at den er meddelt den
pågældende, forlanges indbragt for domstolene af
anklagemyndigheden efter fremgangsmåden i straffelovens
§ 78, stk. 3, hvor sagen behandles i strafferetsplejens
former.
Stk. 3.
Anmodning om sagsanlæg i forbindelse med afgørelser om
afslag på fornyelse af tilladelser og godkendelser, hvis
indehaveren af tilladelsen eller godkendelsen ikke længere
opfylder betingelserne i § 3, stk. 2, nr. 7, § 3, stk. 3,
nr. 5 eller 6, § 5, stk. 2, nr. 7, § 5, stk. 3, nr. 5
eller 6, eller § 7, stk. 2, nr. 5 eller 6, har
opsættende virkning, medmindre retten bestemmer andet. Findes
nægtelsen af fornyelse lovlig ved dommen, kan det i dommen
bestemmes, at anke ikke har opsættende virkning.
Stk. 4.
Anmodning om sagsanlæg i forbindelse med afgørelser om
afslag på tilladelser og godkendelser, hvis indehaveren af
tilladelsen eller godkendelsen ikke længere opfylder
betingelserne i § 3, stk. 2, nr. 5 eller 6, § 3, stk. 3,
nr. 4, § 5, stk. 2, nr. 5 eller 6, eller § 5, stk. 3, nr.
4, har ikke opsættende virkning, men retten kan ved kendelse
bestemme, at den pågældende under sagens behandling
skal have adgang til at udøve den virksomhed, tilladelsen
vedrører. Ankes en dom, hvorved afslag på fornyelse
ikke findes lovlig, kan den ret, hvortil sagen er indbragt,
bestemme, at virksomheden ikke må udøves under sagens
behandling.
§
18. Tilladelse eller godkendelse efter denne lov bortfalder,
hvis indehaveren af tilladelsen eller godkendelsen afgår ved
døden eller ophører med at opfylde betingelserne i
§ 3, stk. 2, nr. 2, 3 eller 4, § 3, stk. 3, nr. 1, 2
eller 3, § 5, stk. 2, nr. 2, 3 eller 4, § 5, stk. 3, nr.
1, 2, eller 3, eller § 7, stk. 2, nr. 1 eller 3.
Stk. 2. En
tilladelse udstedt til en virksomhed efter §§ 3 eller 5
bortfalder, hvis den godkendte ansvarlige leder fratræder
virksomheden. Transport-, bygnings- og boligministeren kan efter
den ansvarlige leders fratrædelse give midlertidig tilladelse
til at fortsætte virksomheden med henblik på
ansættelse af en ny ansvarlig leder.
Stk. 3.
Transport-, bygnings- og boligministeren kan give midlertidig
tilladelse til et dødsbo, en ægtefælle, der
sidder i uskiftet bo, en skyldner, der er under rekonstruktion, et
konkursbo eller en værge for en person, der er under
værgemål eller under samværgemål efter
værgemålsloven §§ 5 eller 7, til at
fortsætte virksomheden med henblik på rekonstruktion,
afhændelse, afvikling el.lign.
Stk. 4.
Midlertidige tilladelser efter stk. 3 gælder indtil 6
måneder fra dødsfaldet, rekonstruktionsbehandlingens
indledning, konkursdekretets afsigelse, værgemålets
iværksættelse eller den ansvarlige leders
fratrædelse. Transport-, bygnings- og boligministeren kan dog
i særlige tilfælde forlænge de midlertidige
tilladelser yderligere.
§
19. Tilladelser og chaufførkort, der er tilbagekaldt
eller bortfaldet, skal straks afleveres til transport-, bygnings-
og boligministeren.
Kapitel 4
Kørselskontorets pligter
§
20. Et kørselskontor skal løbende og digitalt
indsamle og opbevare oplysninger om den taxikørsel, der
sælges af kørselskontoret, jf. § 4, stk. 2. For
hver kørselsopgave skal der indsamles følgende
oplysninger:
1) Bilens
registreringsnummer,
2)
chaufførkortnummer,
3) dato for
kørslen,
4)
kørslens begyndelses- og sluttidspunkt,
5) antal
kørte kilometer,
6)
betalingen,
7) start- og
slutpunkt angivet som gps-koordinater og
8) øvrige
gps-koordinater.
Stk. 2. Et
kørselskontor skal digitalt for hver chaufførs vagt
indsamle og opbevare oplysninger om:
1) Bilens
registreringsnummer,
2) start- og
sluttidspunkt,
3)
chaufførkortnummer og
4) bilens
kilometertællers visning ved vagtens start- og
sluttidspunkt.
Stk. 3.
Kørselskontoret skal løbende og digitalt indsamle og
opbevare data, der kan indgå i samordnede digitale
trafikløsninger og til statistiske formål.
Stk. 4. Et
kørselskontors administrative systemer skal gennemgå
en årlig systemrevision med henblik på at sikre
datasikkerhed og datakvalitet. Der skal i den forbindelse
udfærdiges en erklæring om den udførte
systemrevision af en uafhængig revisor. Erklæringen
skal indsendes til transport-, bygnings- og boligministeren.
Stk. 5.
Kørselskontoret skal sørge for, at en kunde efter en
kørt taxitur kan få
1) de
oplysninger, der fremgår af stk. 1, nr. 1-6,
2) oplysning om
kørselskontorets navn og
3) information
om klageadgang, jf. stk. 7.
Stk. 6.
Kørselskontoret skal efter anmodning fra myndighederne
indsende de indsamlede oplysninger efter stk. 1-3 eller dele heraf
i digital form.
Stk. 7. Et
kørselskontor skal etablere en klageordning og være
tilsluttet et uafhængigt landsdækkende klagenævn,
som taxibranchen skal oprette.
Stk. 8.
Kørselskontoret er ansvarlig for, at den kørsel, der
sælges af kørselskontoret, ikke sælges til en
højere pris end de landsdækkende prislofter efter
§ 21.
Stk. 9.
Kørselskontoret er ansvarlig for, at biler, der er knyttet
til kørselskontoret, har en erhvervsansvarsforsikring.
Stk. 10.
Transport-, bygnings- og boligministeren fastsætter
nærmere regler om de oplysninger, som et kørselskontor
skal indsamle, opbevare og indsende, jf. stk. 1-3 og 6.
Stk. 11.
Transport-, bygnings- og boligministeren fastsætter
nærmere regler om en systemrevision, jf. stk. 4.
Stk. 12.
Transport-, bygnings- og boligministeren kan endvidere
fastsætte regler om klagenævnets virke, herunder regler
om tilsyn, jf. stk. 7.
Kapitel 5
Prisloft og prisberegning
§
21. Taxikørsel er underlagt et landsdækkende
prisloft, dog må hertil lægges betaling for bro- og
færgetakster m.v.
Stk. 2. Det
landsdækkende prisloft beregnes ud fra en starttakst og en
samtidig anvendelse af tidstakst og afstandstakst under hele turen.
Der fastsættes et prisloft for
1)
hverdagskørsel fra kl. 6 indtil kl. 18,
2) kørsel
aften og nat fra kl. 18 indtil kl. 6 samt i weekender fra fredag
kl. 18 indtil mandag kl. 6 og på helligdage og
3) kørsel
på særlige dage.
Stk. 3. Et
kørselskontor skal beregne kontorets priser efter samme
struktur, som anvendes ved beregningen af det landsdækkende
prisloft efter stk. 2, 1. pkt. Priserne må kun ændres
kvartalsvis eller sjældnere.
Stk. 4. Et
kørselskontor kan opkræve betaling for
tillægsydelser i tilknytning til taxikørsel, dog ikke
for medbragte kørestole, førerhunde el.lign.
Stk. 5.
Transport-, bygnings- og boligministeren fastsætter det
landsdækkende prisloft.
§
22. Et kørselskontor og en kunde kan forud for en
konkret taxikørsel aftale en fast pris for kørslen.
Aftale om en fast pris skal kunne dokumenteres af
kørselskontoret.
Stk. 2. Et
kørselskontors priser for ture, hvor der er aftalt en fast
pris, skal ud fra en samlet betragtning ligge under
kørselskontorets annoncerede priser.
§
23. Kørselskontorets priser, herunder for eventuelle
tillægsydelser, skal fremgå af kørselskontorets
hjemmeside.
Kapitel 6
Biler og udstyr
§
24. Erhvervsmæssig persontransport må kun
udføres med biler, der er godkendt og registreret til
erhvervsmæssig persontransport.
§
25. Under kørsel i biler, der er godkendt og
registreret til taxikørsel, skal taxameter og andet
kontroludstyr altid være i funktion.
Stk. 2. Ved
taxikørsel skal taxameteret løbende vise turens pris,
jf. dog stk. 3.
Stk. 3. Ved
taxikørsel, hvor der er indgået en aftale om fast pris
efter § 22, skal den aftalte pris vises på taxameterets
display ved kørslens påbegyndelse og under hele
turen.
Stk. 4. Biler,
der anvendes til taxikørsel, skal være forsynet med
indvendig kameraovervågning.
§
26. Udvendig på biler, der anvendes til
taxikørsel, skal følgende fremgå:
1) Prisen for en
10-kilometerstur ved anvendelse af kørselskontorets
priser.
2) Bilens
tilladelsesnummer.
3)
Kørselskontorets navn.
§
27. Bilens tilladelsesnummer skal fremgå udvendig
på biler, der udfører erhvervsmæssig
persontransport for en offentlig myndighed.
§
28. Transport-, bygnings- og boligministeren
fastsætter regler om bilernes afmærkning, indretning og
udstyr, om bilens og udstyrets anvendelse, herunder krav til
miljøegenskaber og energieffektivitet, og om kontroludstyr
og kontroloplysninger m.v. Ministeren kan endvidere fastsætte
regler om, at indberetning af oplysninger om biler og udstyr skal
ske i digital form, herunder ved anvendelse af elektroniske
blanketter m.v.
Stk. 2.
Transport-, bygnings- og boligministeren fastsætter regler
med henblik på gennemførelse af EU-regulering om
taxametre.
Kapitel 7
Kommunale kontrakter med
kørselskontorer
§
29. En kommune kan indgå kontrakt med et
kørselskontor om at stille en eller flere taxier til
rådighed i kommunen eller i en del af kommunen i et givent
tidsrum.
Stk. 2. Flere
kommuner, der geografisk grænser op til hinanden, kan
samarbejde om at indgå kontrakt efter stk. 1.
Stk. 3. Det
kørselskontor, der har indgået en kontrakt efter stk.
1 eller 2, skal udføre taxikørslen til samme priser,
som gælder for kørselskontorets øvrige
kørsel.
Kapitel 8
Godkendelse af uddannelsessteder
m.v.
§
30. Transport-, bygnings- og boligministeren godkender de
uddannelsessteder, der tilbyder kursus som nævnt i § 7,
stk. 2, nr. 7. Der kan knyttes vilkår til godkendelsen.
Stk. 2.
Transport-, bygnings- og boligministeren fastsætter regler om
adgangsbetingelser til kursus som nævnt i § 7, stk. 2,
nr. 7, herunder sprogkrav, om indholdet af kurset, krav til
prøver og krav til godkendelse af uddannelsessteder efter
stk. 1, herunder krav til undervisere og udstyr.
§
31. Transport-, bygnings- og boligministeren fører
tilsyn med uddannelsessteder godkendt i henhold til § 30, stk.
1.
Stk. 2. Et
godkendt uddannelsessted efter § 30, stk. 1, skal give
transport-, bygnings- og boligministeren adgang til
uddannelsesstedet med tilhørende lokaler, udlevere
dokumenter, som relaterer sig til det godkendte kursus, og
bistå ved tilsynet.
§
32. Transport-, bygnings- og boligministeren kan
tilbagekalde en godkendelse udstedt til et godkendt
uddannelsessted, hvis
1)
uddannelsesstedet groft eller gentagne gange har overtrådt
vilkårene for godkendelsen eller
2) der ikke har
været uddannelsesvirksomhed inden for de seneste 12
måneder.
Kapitel 9
Afgifter og gebyrer
§
33. For udstedelse, fornyelse og ændring af
tilladelser til erhvervsmæssig persontransport i biler, jf.
§ 3, betaler den godkendte virksomhed en afgift på 600
kr. pr. tilladelse med gyldighed i til og med 5 år og 1.200
kr. pr. tilladelse med gyldighed over 5 år. Beløbene
reguleres en gang årligt pr. 1. januar med den sats for det
generelle pris- og lønindeks, der er fastsat af
Finansministeriet. Transport-, bygnings- og boligministeren
offentliggør reguleringer hvert år, første gang
pr. 1. januar 2019.
Stk. 2. Sker
betalinger ikke rettidigt, tillægges renter i
overensstemmelse med rentelovens § 5.
Stk. 3. Ved
oparbejdelse af store overskud i ordningen kan overskuddet
tilbagebetales til de virksomheder, som har betalt afgift.
Stk. 4.
Transport-, bygnings- og boligministeren fastsætter gebyrer
for behandling af ansøgning om og udstedelse af tilladelse
til at drive kørselskontor, udstedelse af
chaufførkort og godkendelse af uddannelsessteder samt
nærmere regler om opkrævning m.v. af afgifter og
gebyrer, herunder regler om betaling for rykkerskrivelser.
Kapitel 10
Delegation og klageadgang
§
34. Transport-, bygnings- og boligministeren kan bemyndige
myndigheder under Transport-, Bygnings- og Boligministeriet til at
udøve ministerens beføjelser i medfør af denne
lov eller forskrifter udstedt i medfør heraf.
Stk. 2.
Transport-, bygnings- og boligministeren kan fastsætte regler
om adgangen til at klage over afgørelser truffet i henhold
til denne lov eller forskrifter udstedt i medfør heraf,
herunder at afgørelserne skal påklages inden en
bestemt frist, eller at afgørelserne ikke kan
påklages.
Kapitel 11
Straffebestemmelser
§
35. Medmindre højere straf er forskyldt efter anden
lovgivning, straffes med bøde den, der
1)
overtræder § 2, stk. 1, § 3, stk. 1 eller 8, §
4, stk. 2, § 5, stk. 1, § 6, stk. 2, § 7, stk. 1,
§ 8, stk. 2, § 9, stk. 2, § 10, § 20, stk. 1-9,
§ 21, stk. 3 eller 4, § 22, stk. 2, §§ 23-27,
§ 37, stk. 2 eller 3, § 38 eller § 40, stk. 2,
eller
2)
overtræder vilkår, der er fastsat i en tilladelse eller
godkendelse i henhold til loven eller forskrifter, der er udstedt i
medfør af loven.
Stk. 2.
Indehaveren af en tilladelse til erhvervsmæssig
persontransport, jf. § 3, stk. 1, eller en tilladelse i
henhold til § 1, stk. 1, i lov om taxikørsel m.v., jf.
lovbekendtgørelse nr. 107 af 30. januar 2013, kan straffes
med bøde, hvis indehaveren ikke har sikret sig, at dennes
chauffører i overensstemmelse med § 7, stk. 1, er i
besiddelse af chaufførkort, i besiddelse af
førerkort, jf. § 33, stk. 1, i bekendtgørelse
nr. 405 af 8. maj 2012 om taxikørsel m.v., eller i
besiddelse af dokumentation i henhold til § 34, stk. 1, 2.
pkt., i bekendtgørelse nr. 405 af 8. maj 2012 om
taxikørsel m.v. for at have gennemført og
bestået et af Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen godkendt
kursus, jf. § 36 i bekendtgørelse nr. 405 af 8. maj
2012 om taxikørsel m.v.
Stk. 3. For
overtrædelser af forskrifter, der fastsættes i
medfør af loven, kan der fastsættes straf af
bøde.
Stk. 4. Der kan
pålægges selskaber (juridiske personer) strafansvar
efter reglerne i straffelovens 5. kapitel.
Stk. 5. Der kan
ved udmåling af straffen efter stk. 1 lægges vægt
på, hvilke økonomiske gevinster der er opnået
eller forsøgt opnået ved den pågældende
overtrædelse, og karakteren af den begåede
overtrædelse.
Kapitel 12
Ikrafttræden,
overgangsbestemmelser m.v.
§
36. Loven træder i kraft den 1. januar 2018.
Stk. 2. Lov om
taxikørsel m.v., jf. lovbekendtgørelse nr. 107 af 30.
januar 2013, ophæves, jf. dog stk. 3.
Stk. 3. §
1, stk. 1, og § 4 a, stk. 1, i lov om taxikørsel m.v.,
jf. lovbekendtgørelse nr. 107 af 30. januar 2013,
ophæves den 1. marts 2018.
Stk. 4. Loven
finder bortset fra §§ 12-16, 18 og 19 ikke anvendelse for
tilladelser og godkendelser udstedt i medfør af lov om
taxikørsel m.v., jf. lovbekendtgørelse nr. 107 af 30.
januar 2013. For sådanne tilladelser og godkendelser finder
de hidtil gældende regler i lovbekendtgørelse nr. 107
af 30. januar 2013 og regler udstedt i medfør heraf
anvendelse, indtil tilladelserne og godkendelserne udløber
eller ombyttes.
Stk. 5.
Ansøgning om tilladelse udstedt i henhold til § 1, stk.
1, eller godkendelse udstedt i henhold til § 4 a, stk. 1, i
lov om taxikørsel m.v., jf. lovbekendtgørelse nr. 107
af 30. januar 2013, som er modtaget af en myndighed inden udgangen
af 2017, kan indtil den 1. marts 2018 imødekommes, hvis
ansøgeren opfylder betingelserne i § 3 eller i § 4
a i lov om taxikørsel m.v., jf. lovbekendtgørelse nr.
107 af 30. januar 2013.
Stk. 6.
Bekendtgørelse nr. 1085 af 11. september 2015 om energi- og
miljøkrav til taxier m.v. forbliver i kraft, indtil den
ophæves eller afløses af bestemmelser udstedt i
medfør denne lov.
§
37. Tilladelser og godkendelser udstedt i henhold til lov om
taxikørsel m.v., jf. lovbekendtgørelse nr. 107 af 30.
januar 2013, forbliver i kraft indtil udløb af disses
gyldighedsperiode.
Stk. 2.
Tilladelser omfattet af stk. 1 skal medbringes i bilen under
kørslen og skal på forlangende forevises
kontrolmyndighederne.
Stk. 3.
Førerkort i henhold til § 33, stk. 1, i
bekendtgørelse nr. 405 af 8. maj 2012 om taxikørsel
m.v. skal medbringes i bilen under kørslen og skal
være anbragt synligt for passagererne.
Stk. 4. Den
myndighed, der har udstedt en tilladelse eller godkendelse i
henhold til lov om taxikørsel m.v., jf.
lovbekendtgørelse nr. 107 af 30. januar 2013, skal fortsat
føre tilsyn med, at indehaveren af tilladelsen eller
godkendelsen opfylder betingelserne for at besidde denne.
Myndigheden kan med ½ års varsel overdrage
forpligtelsen til transport-, bygnings- og boligministeren.
Transport-, bygnings- og boligministeren kan dog i særlige
situationer acceptere at overtage forpligtelsen fra en myndighed
med et kortere varsel end ½ år.
§
38. Indehaveren af en tilladelse til taxikørsel, der
er udstedt i henhold til lov om taxikørsel m.v., jf.
lovbekendtgørelse nr. 107 af 30. januar 2013, som i
medfør heraf skulle være tilsluttet et
bestillingskontor, skal fortsat være tilsluttet et
bestillingskontor. Dette gælder dog ikke, hvis der ikke er
oprettet et bestillingskontor.
Stk. 2.
Indehaveren af en tilladelse til taxikørsel m.v., der er
udstedt i henhold til lov om taxikørsel m.v., jf.
lovbekendtgørelse nr. 107 af 30. januar 2013, kan ikke
indgå aftale med et kørselskontor oprettet i
medfør af § 5 om udførelse af
taxikørsel.
Stk. 3.
Indehaveren af en tilladelse i henhold til § 3 kan ikke
indgå aftale med et bestillingskontor om udførelse af
taxikørsel i henhold til lov om taxikørsel m.v., jf.
lovbekendtgørelse nr. 107 af 30. januar 2013.
§
39. En tilladelse til taxikørsel, der er udstedt i
henhold til lov om taxikørsel m.v., jf.
lovbekendtgørelse nr. 107 af 30. januar 2013, kan ombyttes
til en tilladelse i henhold til § 3, hvis indehaveren opfylder
betingelserne herfor. Tilladelsen, der er nævnt i 1. pkt.,
kan udstedes til en virksomhed, hvis denne ejes af indehaveren af
den pågældende tilladelse til taxikørsel, der er
udstedt i henhold til lov om taxikørsel m.v., jf.
lovbekendtgørelse nr. 107 af 30. januar 2013, og indehaveren
er ansvarlig leder af virksomheden.
Stk. 2.
Tilladelser ombyttet efter stk. 1 udstedes med samme
udløbsdato som de tidligere udstedte tilladelser til
taxikørsel. Ved ombytning af flere tilladelser med
forskellig udløbsdato lægges den seneste
udløbsdato til grund for samtlige tilladelser.
Udløbsdatoen kan dog ikke fastsættes tidligere end den
31. marts 2021.
Stk. 3. Ved
udstedelse af tilladelse efter stk. 1 skal indehaveren indlevere et
tilsvarende antal tilladelser til taxikørsel i henhold til
lov om taxikørsel m.v., jf. lovbekendtgørelse nr. 107
af 30. januar 2013, til transport-, bygnings- og
boligministeren.
Stk. 4.
Afgår indehaveren af en tilladelse til taxikørsel, der
er udstedt i henhold til lov om taxikørsel m.v., jf.
lovbekendtgørelse nr. 107 af 30. januar 2013, ved
døden eller mister denne på anden måde evnen til
at udnytte tilladelsen, kan transport-, bygnings- og
boligministeren indtil den 31. december 2020 efter ansøgning
tildele en tilladelse i henhold til § 3 til indehaverens
ægtefælle eller livsarving, der i en længere
årrække har deltaget i udnyttelsen af tilladelsen.
Stk. 5. Bliver
indehaveren af en tilladelse til taxikørsel, der er udstedt
i henhold til lov om taxikørsel m.v., jf.
lovbekendtgørelse nr. 107 af 30. januar 2013, skilt, kan
transport-, bygnings- og boligministeren efter ansøgning
indtil den 31. december 2020 tillade, at taxitilladelsen ombyttes
med en tilladelse i henhold til § 3, som udstedes til
indehaverens tidligere ægtefælle, der har deltaget i
udnyttelsen af tilladelsen.
§
40. Chauffører, der udfører offentlig
servicetrafik i henhold til § 2, stk. 5, i lov om
taxikørsel m.v., jf. lovbekendtgørelse nr. 107 af 30.
januar 2013, og som alene har gennemført og bestået et
kursus godkendt i henhold til § 32, stk. 1, nr. 1, i
bekendtgørelse nr. 405 af 8. maj 2012 om taxikørsel
m.v., kan efter lovens ikrafttræden fortsætte denne
virksomhed indtil udløbet af gyldighedsperioden for det
kørekort til erhvervsmæssig kørsel, der er
udstedt til den pågældende.
Stk. 2. Bevis
for gennemførelse af det kursus, der er nævnt i stk.
1, skal medbringes i bilen under kørslen og skal på
forlangende forevises kontrolmyndighederne.
§
41. Indtil den 31. december 2020 udstedes årligt 500
nye tilladelser til erhvervsmæssig persontransport i henhold
til § 3 fordelt med 125 tilladelser pr. kvartal, jf. dog stk.
2. Ansøges der inden for et kvartal om flere end 125
tilladelser i henhold til § 3, sker fordelingen ved
lodtrækning. En ansøger kan maksimalt ansøge om
tildeling af 20 tilladelser pr. kvartal.
Stk. 2. I 2018
udstedes 650 nye tilladelser til erhvervsmæssig
persontransport i henhold til § 3 fordelt med 200 i
første kvartal og 150 i de tre følgende kvartaler.
Ansøges der inden for et kvartal om flere tilladelser end
det antal, der kan udstedes i henhold til 1. pkt., sker fordelingen
ved lodtrækning. En ansøger kan maksimalt
ansøge om tildeling af 20 tilladelser pr. kvartal.
Stk. 3.
Modtageren af en tilladelse i henhold til stk. 1 og 2 skal inden
for en frist af 2 måneder fra datoen for udstedelsen af
tilladelsen oplyse transport-, bygnings- og boligministeren om
registreringsnummer for den bil, tilladelsen anvendes til. Opfyldes
denne betingelse ikke, bortfalder tilladelsen.
Stk. 4.
Tilladelser, der ikke er blevet udnyttet, vil blive tillagt
antallet af tilladelser, der udstedes i det første kvartal
året efter.
Stk. 5. Ikke
udnyttede tilladelser til taxikørsel i henhold til § 1,
stk. 1, i lov om taxikørsel m.v., jf.
lovbekendtgørelse nr. 107 af 30. januar 2013, og tilladelser
i henhold til § 3, der i medfør af § 19 er
afleveret til transport-, bygnings- og boligministeren, genudstedes
indtil den 31. december 2020 efter ansøgning i
overensstemmelse med proceduren i stk. 1, 2 og 4.
§
42. En tilladelse til limousinekørsel, sygetransport
eller offentlig servicetrafik, hvis gyldighed udløber inden
udgangen af 2020, kan ved udløb af tilladelsens
gyldighedsperiode ombyttes til en tilladelse i henhold til §
3, hvis indehaveren opfylder betingelserne herfor.
Stk. 2.
Tilladelser efter stk. 1 udstedes med gyldighed fra det tidspunkt,
hvor tilladelsen til limousinekørsel, sygetransport eller
offentlig servicetrafik udløber, til og med udgangen af
2021.
§
43. Indehavere af en tilladelse til at drive
kørselskontor i et landdistrikt, jf. § 6, jf. § 5,
skal først efterleve kravene i § 20 fra og med den 1.
januar 2021.
Kapitel 13
Ændringer i anden lovgivning og
territorial anvendelse
§ 44. I
lov om buskørsel, jf. lovbekendtgørelse nr. 1050 af
12. november 2012, som ændret ved § 2 i lov nr. 1639 af
26. december 2013, § 10 i lov nr. 742 af 1. juni 2015, §
2 i lov nr. 746 af 1. juni 2015 og § 4 i lov nr. 710 af 8.
juni 2017, foretages følgende ændring:
1. I
§ 12, stk. 4, nr. 1 og nr. 2, litra a, ændres »lov om
taxikørsel« til: »taxiloven«.
§ 45. I
lov om godskørsel, jf. lovbekendtgørelse nr. 1051 af
12. november 2012, som ændret ved § 1 i lov nr. 1639 af
26. december 2013, § 11 i lov nr. 742 af 1. juni 2015 og
§ 1 i lov nr. 746 af 1. juni 2015, foretages følgende
ændring:
1. I
§ 3, stk. 4, nr. 1 og nr. 2, litra a, ændres »lov om
taxikørsel« til: »taxiloven«.
§
46. Loven gælder ikke for Færøerne og
Grønland.