Betænkning afgivet af Transport-,
Bygnings- og Boligudvalget den 30. november 2017
1. Ændringsforslag
Der er stillet 20 ændringsforslag til
lovforslaget. Enhedslistens medlemmer af udvalget har stillet
ændringsforslag nr. 1 og 4. Transport-, bygnings- og
boligministeren har stillet ændringsforslag nr. 2, 3 og
5-20.
2. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 4. oktober
2017 og var til 1. behandling den 26. oktober 2017. Lovforslaget
blev efter 1. behandling henvist til behandling i Transport-,
Bygnings- og Boligudvalget.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 4
møder.
Høring
Et udkast til lovforslaget har inden
fremsættelsen været sendt i høring, og
transport-, bygnings- og boligministeren sendte den 30. juni 2017
dette udkast til udvalget, jf. (folketingsåret 2016-17) TRU
alm. del - bilag 392. Den 5. oktober 2017 sendte transport-,
bygnings- og boligministeren de indkomne høringssvar og et
notat herom til udvalget.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har i forbindelse med
udvalgsarbejdet modtaget skriftlige henvendelser fra:
Arbejdsgiverforeningen KA,
ATAX, Arbejdsgiverforening for
persontransport,
Brancheforeningen for
Forretningslimousiner,
Business Car Denmark,
Det Faglige Hus,
Taxinævnet i Region Hovedstaden,
Taxi 4 x 27 og
3F Fagligt Fælles Forbund.
Transport-, bygnings- og boligministeren
har over for udvalget kommenteret de skriftlige henvendelser til
udvalget.
Deputationer
Endvidere har følgende mundtligt
over for udvalget redegjort for deres holdning til
lovforslaget:
ATAX, Arbejdsgiverforening for
persontransport,
3F Fagligt Fælles Forbund,
Brancheforeningen for Forretningslimousiner
og
Taxinævnet i Region Hovedstaden
Spørgsmål
Udvalget har stillet 24
spørgsmål til transport-, bygnings- og boligministeren
til skriftlig besvarelse. Transport-, bygnings- og boligministeren
har besvaret spørgsmål 1-23. Spørgsmål 24
forventes besvaret inden 2. behandling af lovforslaget. 1 af
udvalgets spørgsmål og ministerens svar herpå er
optrykt som bilag 2 til betænkningen.
3. Udtalelse fra transport-,
bygnings- og boligministeren
Transport-, bygnings- og boligministeren
har over for udvalget oplyst følgende:
»Med L 24, § 25, foreslås,
at under kørsel i biler, der er godkendt og registreret til
taxikørsel, skal taxameter og andet kontroludstyr altid
være i funktion.
Transport-, bygnings- og boligministeren
bemærker, at ændringsforslag nr. 9 (forslaget til
§ 28, stk. 2), giver ministeren bemyndigelse til at
implementere EU-regulering om taxametre i den danske regulering.
For nærværende fastsætter erhvervsministeren med
Bekendtgørelse af lov om erhvervsfremme og regional
udvikling (LBK nr. 820 af 26/06/2016) bl.a. regler om
måleteknik og måleinstrumenter samt deres anvendelse i
henhold til nationale regler og EU-retten. Ændringsforslaget
har således til hensigt at overflytte denne bemyndigelse til
transport-, bygnings- og boligministeren for så vidt
angår taxametre.
Med ændringsforslaget tænkes
særligt på det såkaldte MID-direktiv
(Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2014/32/EU af 26.
februar 2014 om harmonisering af medlemsstaternes love om
tilgængeliggørelse på markedet af
måleinstrumenter).
MID-direktivet er et produktdirektiv, der
fastsætter de krav, som måleinstrumenter skal opfylde
med henblik på tilgængeliggørelse på
markedet. Taxametre er et måleinstrument omfattet af
direktivet. En fabrikant skal sikre, at måleinstrumenter er
konstrueret og fremstillet i overensstemmelse med de fastsatte
krav, før han bringer et måleinstrument i
omsætning eller lader det tage i brug.
Et taxameter defineres således i
MID-direktivet:
»En anordning,
som fungerer sammen med en signalgenerator og udgør et
måleinstrument. Denne
anordning måler varighed og beregner distance på
grundlag af et signal, der gives af
distancesignalgeneratoren. Derudover beregner og angiver den det beløb,
der skal betales for en tur, på grundlag af den beregnede
distance og/eller turens målte varighed «
Formålet med MID-direktivet er at
regulere måleinstrumentets nøjagtighed, herunder at
taxametret er fremstillet efter et højt kvalitetsniveau med
hensyn til måleteknologi og måledatas sikkerhed. Med
ovenstående sikres det, at et taxameter altid måler og
afregner korrekt over for forbrugerne.
MID-kravene ændrer dermed ikke
kravene til anvendelse af taxametre, men sikrer derimod
forbrugerbeskyttelsen, idet MID-kravene sikrer taxametre, der
fungerer efter hensigten.
Det følger af MID-direktivet, at
hvis medlemsstaterne ønsker at regulere et
måleinstrument, vil det være kravene i MID-direktivet,
som måleinstrumentet skal leve op til.
Bemyndigelsesbestemmelsen er
nødvendig, hvis det skal være transport-, bygnings- og
boligministeren der implementerer MID-direktivet for så vidt
angår taxametre.
En implementering af MID-direktivet vil
være i overensstemmelse med den politiske aftale.«
4. Indstillinger
Et flertal i
udvalget (DF, V, LA, RV og KF) indstiller lovforslaget til vedtagelse med de af transport-, bygnings- og
boligministeren stillede ændringsforslag.
Flertallet vil stemme imod de af
Enhedslisten stillede ændringsforslag.
Et mindretal i
udvalget (S og SF) indstiller lovforslaget til vedtagelse med de stillede
ændringsforslag.
Et andet
mindretal i udvalget (EL) indstiller lovforslaget til forkastelse ved 3. behandling. Mindretallet
vil stemme for de stillede ændringsforslag.
Et tredje
mindretal i udvalget (ALT) indstiller lovforslaget til forkastelse ved 3. behandling. Mindretallet
vil stemme for de af transport-, bygnings- og boligministeren
stillede ændringsforslag. Mindretallet vil stemme for
ændringsforslag nr. 4 stillet af Enhedslisten. Mindretallet
vil stemme imod ændringsforslag nr. 1 stillet af
Enhedslisten.
5. Politiske bemærkninger
Socialistisk Folkepartis medlemmer af
udvalget bemærker, at SF er en del af aftalen bag den nye
taxilov, og at SF derfor også støtter lovforslaget. SF
understreger dog, at partiet er opmærksom på, at
lovforslagets § 10 om aflønning af chauffører er
en videreførelse af den gældende bestemmelse i §
5, stk. 5, i taxiloven, og at en konsekvens af Højesterets
dom af 4. februar 2015 i den såkaldte NORTRA-sag er, at
enhver kollektiv overenskomst for chauffører lever op til
bestemmelsen. I lyset af NORTRA-dommens konsekvenser, som
også nævnes i 3F's høringssvar, mener SF, at det
havde været hensigtsmæssigt for det danske
arbejdsmarked, såfremt lovforslagets § 10 var formuleret
således, at der ved begrebet kollektive overenskomster skulle
forstås kollektive overenskomster indgået af de mest
repræsentative arbejdsmarkedsparter i Danmark. Som
nævnt ovenfor, er SF dog en del af aftalen bag den nye
taxilov og støtter derfor lovforslaget.
Enhedslistens medlemmer af udvalget
bemærker, at EL står uden for den politiske aftale om
en ny taxilov. Det gør EL hovedsagelig af to årsager:
Den ene hovedårsag er den voldsomme liberalisering, der
finder sted med taxilovens ophævelse af begrænsningen i
antallet af tilladelser, ophævelsen af den geografiske
begrænsning på tilladelserne samt den lempeligere
adgang til erhvervet både for vognmænd og
chauffører, som indføres. EL tror, at denne
liberalisering af erhvervet vil medføre et stigende pres
på løn- og arbejdsvilkår for
taxichauffører og forringede muligheder for ordentlige
vognmænd til at drive en (økonomisk) sund forretning
under ordnede forhold. EL tror, antallet af konkursryttere og
lykkeriddere vil stige og dermed bidrage til at presse
arbejdsforholdene for chauffører og vognmænd
yderligere, og kaste erhvervet tilbage til tidligere tiders
wildwesttilstande.
Den anden hovedårsag til, at EL
står uden for aftalen om en ny taxilov er, at den fastholder
den bestående tilstand for overenskomstforhold i form af en
videreførelse af § 5, stk. 5, i den nuværende
taxilov. En tilstand, der efter den katastrofale
højesteretsdom i NORTRA-sagen af 4. februar 2015, hvor
Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsens hidtidige praksis for udstedelse
af tilladelser til erhvervsmæssig persontransport blev
underkendt, har ført til kaotiske tilstande inden for
flextrafikken med underbetaling, arme og ben-firmaer,
chauffører, der kører 16 timer i døgnet, snyd
med kørebogen m.m.
For at rette op på sidstnævnte
forhold foreslår EL derfor en ændring af lovforslagets
§ 10 til en formulering, som er næsten enslydende med en
paragraf i Beskæftigelsesministeriets cirkulære om
arbejdsklausuler i offentlige kontrakter. Formuleringen går
nogenlunde tilsvarende igen i ILO-konvention nr. 94 og EU's
udstationeringsdirektiv (direktiv 94/71/EF).
Inuit Ataqatigiit, Tjóðveldi og
Javnaðarflokkurin var på tidspunktet for
betænkningens afgivelse ikke repræsenteret med
medlemmer i udvalget og havde dermed ikke adgang til at komme med
indstillinger eller politiske udtalelser i betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
6. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
Til § 3
Af et mindretal
(EL), tiltrådt af et mindretal (S
og SF):
1)
Efter stk. 8 indsættes som nyt stykke:
»Stk. 9.
En tilladelse, jf. stk. 1, bortfalder, hvis den ikke er benyttet
senest 3 måneder efter udstedelsen.«
Stk. 9-11 bliver herefter stk.
10-12.
[Krav om benyttelse af
tilladelse]
Til § 4
Af transport-, bygnings- og
boligministeren, tiltrådt af udvalget:
2) I
stk. 1, nr. 2, litra b, indsættes
efter »500.000 kr.«: »og«.
[Sproglig justering]
Til § 7
3)
Efter stk. 4 indsættes som nyt stykke:
»Stk. 5.
En chauffør, som er ved at gennemføre en
erhvervsuddannelse godkendt af Undervisningsministeriet som redder
eller ambulancebehandler, er fritaget fra kravet om
chaufførkort i forbindelse med udførelse af
erhvervsmæssig persontransport for offentlige myndigheder.
Det er en betingelse, at chaufføren har gennemført og
bestået det i stk. 2, nr. 7, nævnte kursus. Under
kørslen skal medbringes dokumentation fra uddannelsesstedet
for, at den pågældende er ved at gennemføre en
erhvervsuddannelse som redder eller ambulancebehandler.«
Stk. 5 bliver herefter stk. 6.
[Fritagelse fra kravet om
chaufførkort for elever på redder- og
ambulancebehandleruddannelsen]
Til § 10
Af et mindretal
(EL), tiltrådt af et mindretal
(S, ALT og SF):
4)
Overskriften før paragraffen og paragraffen affattes
således:
»Krav til
løn- og arbejdsvilkår
§ 10. Indehaveren af en
tilladelse til erhvervsmæssig persontransport skal
følge de bestemmelser, der sikrer de ansatte løn,
herunder særlige ydelser, samt arbejdstid og andre
arbejdsvilkår, som ikke er mindre gunstige end dem, der
gælder for arbejde af samme art i henhold til en kollektiv
overenskomst, indgået af de inden for det
pågældende faglige område mest
repræsentative arbejdsmarkedsparter i Danmark, og som
gælder på hele det danske område.«
[Præcisering af løn-
og arbejdsvilkår og forholdet til overenskomster]
Til § 13
Af transport-, bygnings- og
boligministeren, tiltrådt af udvalget:
5) I
stk. 2 udgår », jf. §
5,«.
[Korrektion]
Til § 15
6)
Henvisningen »§ 14, stk. 1, nr. 1,« ændres
til: »§ 14, stk. 1«.
[Korrektion]
Til § 17
7) I
stk. 4 indsættes efter
»§ 3, stk. 3, nr. 4,«: »§ 5, stk. 2,
nr. 5 eller 6,«.
[Præcisering]
Til § 18
8) I
stk. 1 ændres »§ 7,
stk. 2, nr. 1, 3 eller 4« til: »§ 7, stk. 2, nr. 1
eller 3«.
[Korrektion]
Til § 28
9) Som
stk. 2 indsættes:
»Stk. 2.
Transport-, bygnings- og boligministeren fastsætter regler
med henblik på gennemførelse af EU-regulering om
taxametre.«
[Bemyndigelse til at
gennemføre EU-regulering om taxametre]
Til § 33
10) I
stk. 1 ændres
»vognmandsvirksomhed« til:
»virksomhed«.
[Sproglig præcisering]
11) Stk.
4 affattes således:
»Stk. 4.
Transport-, bygnings- og boligministeren fastsætter gebyrer
for behandling af ansøgning om og udstedelse af tilladelse
til at drive kørselskontor, udstedelse af
chaufførkort og godkendelse af uddannelsessteder samt
nærmere regler om opkrævning m.v. af afgifter og
gebyrer, herunder regler om betaling for
rykkerskrivelser.«
[Præcisering]
Til § 35
12) I
stk. 1, nr. 1, ændres
»§ 25, stk. 1-4« til: »§ 25«, og
»§ 38, stk. 1, 2 eller 3« ændres til:
»§ 38«.
[Korrektion]
Til § 36
13) I
stk. 2 udgår »og
4«.
[Præcisering]
Til § 37
14) I
stk. 4 indsættes som 3. pkt.:
»Transport-, bygnings- og boligministeren kan
dog i særlige situationer acceptere at overtage forpligtelsen
fra en myndighed med et kortere varsel end ½
år.«
[Mulighed for overtagelse af
tilsynsforpligtelse med kortere varsel end ½ år i
særlige situationer]
Til § 39
15) I
stk. 1, 2. pkt., indsættes efter
»taxikørsel«: », der er udstedt i henhold
til lov om taxikørsel«.
[Korrektion]
Til § 41
16) I
stk. 1, 1. pkt., indsættes efter
»kvartal«: », jf. dog stk. 01«.
[Konsekvens af
ændringsforslag nr. 17]
17)
Efter stk. 1 indsættes som nyt stykke:
»Stk. 01.
I 2018 udstedes 650 nye tilladelser til erhvervsmæssig
persontransport i henhold til § 3 fordelt med 200 i
første kvartal og 150 i de tre følgende kvartaler.
Ansøges der inden for et kvartal om flere tilladelser end
det antal, der kan udstedes i henhold til 1. pkt., sker fordelingen
ved lodtrækning. En ansøger kan maksimalt
ansøge om tildeling af 20 tilladelser pr.
kvartal.«
[Udstedelse af 650 nye tilladelser
i 2018]
18) I
stk. 2, 1. pkt., indsættes efter
»stk. 1«: » og 01«.
[Konsekvens af
ændringsforslag nr. 17]
19) I
stk. 4 ændres »tilladelser
i henhold til § 3, stk. 1« til: »tilladelser i
henhold til § 3«.
[Korrektion]
20) I
stk. 4 ændres »og 3«
til: »01 og 3«.
[Konsekvens af
ændringsforslag nr. 17]
Bemærkninger
Til nr. 1
Det foreslås, at en tilladelse til at
udføre erhvervsmæssig persontransport i biler skal
benyttes senest 3 måneder efter udstedelsen. Hvis ikke
tilladelsen benyttes, vil den bortfalde automatisk.
På den måde sikres det, at det
altovervejende vil være virksomheder, som både har en
bil til rådighed og et reelt ønske om at udføre
erhvervsmæssig persontransport, der søger tilladelse
til at udføre erhvervsmæssig persontransport. Desuden
skabes der en forudsætning for, at markedet for
erhvervsmæssig persontransport ikke pludselig bliver
mættet, hvis mange ubenyttede tilladelser tages i brug
på en gang.
Til nr. 2
Det foreslås, at der indsættes
ordet og efter »500.000 kr.«, således at det
klart fremgår, at en tilladelse til erhvervsmæssig
persontransport kan anvendes til både kørsel for en
offentlig myndighed, til limousinekørsel og til
taxikørsel.
Der er dog nogle yderligere betingelser,
som skal være opfyldt for at benytte tilladelsen til
erhvervsmæssig persontransport til henholdsvis
limousinekørsel og taxikørsel. For så vidt
angår limousinekørsel, stilles der særlige krav
til bilen. For så vidt angår taxikørsel,
må kørslen kun sælges af et
kørselskontor, og der stilles særlige krav til bilens
indretning og udstyr, bl.a. krav om taxameter og andet
kontroludstyr.
Til nr. 3
Det foreslås i 1. pkt., at en
chauffør, som er ved at gennemføre en
erhvervsuddannelse godkendt af Undervisningsministeriet som redder
eller ambulancebehandler, er fritaget fra kravet om
chaufførkort i forbindelse med udførelse af
erhvervsmæssig persontransport for offentlige
myndigheder.
Den foreslåede bestemmelse har
baggrund i, at det i bekendtgørelse om erhvervsuddannelsen
til redder (bekendtgørelse nr. 256 af 14. marts 2016) er
fastsat, at eleverne på erhvervsuddannelse til redder skal
udføre siddende og liggende ?pati?entbefordringer. Der er
derfor krav om, at eleverne skal erhverve kørekort til
erhvervsmæssig personbefordring til bil. Tilsvarende
gør sig også gældende for elever på den
kommende erhvervsuddannelse til ambulancebehandler.
Med lovforslaget indføres krav om
chaufførkort for at udføre erhvervsmæssig
persontransport med bil. Kravet om kørekort til
erhvervsmæssig personbefordring til bil afskaffes i denne
forbindelse.
Det er bl.a. et krav for at få
udstedt chaufførkort, at ansøgeren er 21 år og
har haft kørekort til kategori B (almindelig bil) i mindst 3
år. Sidstnævnte krav stilles ikke i dag for få
kørekort til erhvervsmæssig personbefordring til
bil.
For at redderelever også tidligt i
deres uddannelsesforløb skal kunne udføre de
relevante arbejdsfunktioner, selv om de ikke har haft
kørekort til almindelig bil i mindst 3 år,
foreslås det, at eleverne i forbindelse med kørsel,
der vedrører deres uddannelse, fritages fra kravet om
chaufførkort.
Fritagelsen fra kravet om
chaufførkort gælder kun for kørsel for
offentlige myndigheder i forbindelse med uddannelsen. Eleverne vil
således ikke i deres fritid lovligt kunne udføre anden
erhvervsmæssig persontransport, f.eks. taxikørsel,
medmindre de har fået udstedt et chaufførkort efter at
have dokumenteret at opfylde samtlige betingelserne herfor.
Det bemærkes, at der til elevernes
eventuelle udførelse af ambulancekørsel ikke
kræves chaufførkort. Ambulancekørsel er ikke
omfattet af taxilovgivningen, der alene er reguleret i
sundhedslovgivningen.
Det foreslås i 2. pkt., at det er en
betingelse for at fritage eleverne fra kravet om
chaufførkort, at chaufføren har gennemført og
bestået kvalifikationskursus for chauffører.
Eleverne vil således først
kunne udføre kørsel i forbindelse med deres
uddannelse, når kurset af 2 ugers varighed, som er betingelse
for at få udstedt chaufførkort, er gennemført
og bestået. Det sikres på denne måde, at eleverne
har opnået de grundlæggende færdigheder i at
udføre erhvervsmæssig persontransport.
Det foreslås i 3. pkt., at eleverne
under kørslen skal medbringe dokumentation fra
uddannelsesstedet for, at den pågældende er ved at
gennemføre en erhvervsuddannelse som redder eller
ambulancebehandler.
Dokumentationen vil have form af en
særlig blanket, som erhvervsskolen skal udfylde og
underskrive. Blanketten vil have gyldighed, indtil
erhvervsuddannelsen afsluttes.
Efter afslutning af uddannelsen skal
eleverne have et chaufførkort for lovligt at kunne
fortsætte den erhvervsmæssige persontransport.
Ifølge Undervisningsministeriet vil alle eleverne opfylde
erfaringskravet, når de er færdige med deres
erhvervsuddannelse.
Til nr. 4
Formålet med ændringsforslaget
er at genskabe retstilstanden for løn- og
arbejdsvilkår for erhvervsmæssig persontransport fra
før Højesterets NORTRA-dom af 4. februar 2015 og
dermed sikre, at der benyttes repræsentative overenskomster
på området. Affattelsen af § 10 er næsten
enslydende med § 3 i Beskæftigelsesministeriets
cirkulære nr. 9471 af 30. juni 2014 om arbejdsklausuler i
offentlige kontrakter, som har til formål at sikre
gennemførelse af ILO-konvention nr. 94 om anvendelse af
arbejdsklausuler i offentlige kontrakter.
Til nr. 5-7, 12, 13, 15 og
19
Der er tale om lovtekniske justeringer, og
disse ændringer har ikke materiel betydning for den
foreslåede retstilstand.
Til nr. 8
Det foreslås, at der i stk. 1 ikke
længere henvises til § 7, stk. 1 nr. 4, idet kravet om,
at en ansøger skal have haft kørekort til almindelig
bil i mindst 3 år kun er et krav, der stilles første
gang, der ansøges om tilladelse til erhvervsmæssig
persontransport. Såfremt en chauffør frakendes
kørekortet, er vedkommende som en naturlig konsekvens heraf
afskåret fra at anvende sit chaufførkort. Men
når chaufføren generhverver sit kørekort, har
den pågældende mulighed for på ny at benytte sit
chaufførkort.
Til nr. 9
Det foreslås, at der indsættes
et nyt stykke i § 28, som giver transport-, bygnings- og
boligministeren bemyndigelse til at fastsætte regler med
henblik på gennemførelse af EU-regulering om
taxametre.
Som beskrevet i de almindelige
bemærkninger til lovforslaget i punkt 2.8.2 vil nye eller
brugte biler, der registreres til taxikørsel efter lovens
ikrafttrædelsestidspunkt, forventelig skulle leve op til de
krav, der gælder for taxametre i Europa-Parlamentets og
Rådets direktiv 2014/32/EU af 26. februar 2014 (MID) om
harmonisering af medlemsstaternes love om
tilgængeliggørelse på markedet af
måleinstrumenter.
Bemyndigelsen vil blive anvendt til at
fastsætte regler med henblik på at gennemføre de
dele af Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2014/32/EU af
26. februar 2014 om harmonisering af medlemsstaternes love om
tilgængeliggørelse på markedet af
måleinstrumenter og senere ændringer af dette direktiv,
som omhandler taxametre, herunder nødvendige regler i
forhold til anvendelse af direktivets bestemmelser, f.eks.
udpegning af bemyndigede organer og håndhævelse.
Til nr. 10
Det foreslås, at ordet
vognmandsvirksomhed erstattes af ordet virksomhed, som er anvendt
andre steder i lovforslaget. Der er således alene tale om en
sproglig præcisering og ikke en ændring i
retstilstanden.
Til nr. 11
Det foreslås, at transport-,
bygnings- og boligministeren fastsætter gebyrer for
behandling af ansøgning om og udstedelse af tilladelse til
at drive kørselskontor, udstedelse af chaufførkort og
godkendelse af uddannelsessteder og nærmere regler om
opkrævning m.v. af afgifter og gebyrer, herunder regler om
betaling for rykkerskrivelser.
Der er tale om en sproglig
præcisering af bestemmelsens ordlyd, således at det
klart fremgår, for hvilke ydelser der kan opkræves
gebyrer.
Gebyrerne skal dække behandling af
ansøgning om og udstedelse af tilladelse til at drive
kørselskontor, udstedelse af chaufførkort, tilsyn med
chauffører og godkendelse af og tilsyn med
uddannelsessteder. Afbrydes behandlingen af en ansøgning om
tilladelse til at drive kørselskontor eller om godkendelse
af et uddannelsessted, skal der betales et gebyr beregnet på
grundlag af tidsforbruget ved det allerede udførte
arbejde.
Der vil i bekendtgørelsesform blive
fastsat gebyrer for ansøgning om og udstedelse af tilladelse
til at drive kørselskontor, for udstedelse af
chaufførkort og for godkendelse af uddannelsessteder.
Gebyret for ansøgning om og
udstedelse af tilladelse til at drive kørselskontor og for
godkendelse af uddannelsessteder vil være efter regning med
en timepris på 800 kr. Gebyret for udstedelse af
chaufførkort vil være på 600 kr. og vil tillige
dække omkostninger i forbindelse med tilsyn med
chauffører og uddannelsessteder. Gebyrerne reguleres
årligt, jf. reglerne i Finansministeriets
budgetvejledning.
Der vil endvidere i
bekendtgørelsesform blive fastsat nærmere regler om,
hvordan opkrævningen foregår, frister for,
hvornår rykkere skal betales, hvor mange rykkerskrivelser,
der vil blive udsendt, med hvilke betalingsfrister osv.
Til nr. 14
Det foreslås, at transport-,
bygnings- og boligministeren i særlige situationer kan
acceptere at overtage forpligtelsen fra en myndighed med et kortere
varsel end ½ år.
Der kan opstå en særlig
situation de steder i landet, hvor udstedelsen af tilladelser er
foregået via en fælleskommunal enhed, f.eks.
Taxinævnet i Region Hovedstaden, hvor der har været
ansat medarbejdere, der kun har varetaget denne specifikke opgave.
Hvis f.eks. de fleste eller samtlige medarbejdere i en sådan
enhed opsiger deres stilling, kan det være svært for
myndigheden at tiltrække nye medarbejdere med de
nødvendige kompetencer, da ansættelsen vil være
meget kortvarig, idet enheden nedlægges, når
tilsynsforpligtelsen overdrages til transport-, bygnings- og
boligministeren. Der vil således kunne opstå en
situation, hvor det vil være meget vanskeligt for myndigheden
at løfte tilsynsopgaven i forhold de tilladelser, der er
udstedt efter den gældende taxilov.
En myndighed har således i henhold
til 2. pkt. i § 37, stk. 4, ret til at kunne overdrage
tilsynsforpligtelsen med ½ års varsel, mens det
foreslåede 3. pkt. alene er en mulighed, der kan benyttes i
særlige situationer, og som kræver, at transport-,
bygnings- og boligministeren accepterer det kortere varsel.
Til nr. 16-18 og 20
Det foreslås, at der i 2018 udstedes
650 nye tilladelser til erhvervsmæssig persontransport i
henhold til § 3 fordelt med 200 i første kvartal og 150
i de tre følgende kvartaler. Ansøges der inden for et
kvartal om flere tilladelser end det antal, der kan udstedes, sker
fordelingen ved lodtrækning. En ansøger kan maksimalt
ansøge om tildeling af 20 tilladelser pr. kvartal.
Den foreslåede bestemmelse beror
på en vurdering af, at der mangler taxier i Hovedstaden, samt
det forhold, at det har været Taxinævnet i Region
Hovedstadens vurdering, at nævnet ikke har kunnet nå at
udstede nye tilladelser i slutningen af 2017. For at
imødegå dette problem og for at undgå, at taxier
fra det øvrige land flytter til Region Hovedstaden i
perioden frem til den 31. december 2020, øges antallet af
nye tilladelser i henhold til § 3 til 650 i det første
år i den 3-årige overgangsperiode. Med 650 nye
tilladelser i 2018 er det forventningen, at behovet for taxier vil
kunne imødekommes både i Region Hovedstaden og i
resten af landet.
Kim Christiansen (DF) nfmd. Merete Dea Larsen (DF) Claus
Kvist Hansen (DF) Mette Hjermind Dencker (DF) Jan Erik Messmann
(DF) Henrik Brodersen (DF) Kristian Pihl Lorentzen (V) Hans
Andersen (V) Hans Christian Schmidt (V) Jane Heitmann (V) Louise
Schack Elholm (V) Britt Bager (V) May-Britt Kattrup (LA) Villum
Christensen (LA) Rasmus Jarlov (KF) Christian Rabjerg Madsen (S)
Erik Christensen (S) Julie Skovsby (S) Lennart Damsbo-Andersen (S)
fmd. Magnus Heunicke (S) Rasmus
Prehn (S) Mette Reissmann (S) Daniel Toft Jakobsen (S) Henning
Hyllested (EL) Søren Egge Rasmussen (EL) Nikolaj Amstrup
(ALT) Andreas Steenberg (RV) Karsten Hønge (SF) Kirsten
Normann Andersen (SF)
Inuit Ataqatigiit, Tjóðveldi
og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S) | 46 | |
Dansk Folkeparti (DF) | 37 | |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 34 | |
Enhedslisten (EL) | 14 | |
Liberal Alliance (LA) | 13 | |
Alternativet (ALT) | 10 | |
Radikale Venstre (RV) | ? 8 | |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 7 | |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 6 | |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 | |
Tjóðveldi (T) | 1 | |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 | |
Uden for folketingsgrupperne (UFG) | 1 | |
Bilag 1
Oversigt over bilag
vedrørende L 24
Bilagsnr. | Titel | 1 | Høringssvar og høringsnotat
fra transport-, bygnings- og boligministeren | 2 | Henvendelse af 16/10-17 fra
Taxinævnet i Region Hovedstaden | 3 | Henvendelse af 17/10-17 fra Business Car
Denmark | 4 | Henvendelse af 18/10-17 fra Fagligt
Fælles Forbund 3F og ATAX, Arbejdsgiverforening for
persontransport | 5 | Udkast til tidsplan for udvalgets
behandling af lovforslaget | 6 | Tidsplan for udvalgets behandling af
lovforslaget | 7 | Henvendelse af 6/11-17 fra
Brancheforeningen for Forretningslimousiner | 8 | Talepapir fra 3F Fagligt Fælles
Forbund og ATAX, Arbejdsgiverforening for persontransports
foretræde for udvalget 9/11-17 | 9 | Ændringsforslag fra transport-,
bygnings- og boligministeren | 10 | 1. udkast til betænkning | 11 | Brev fra udvalget til Krifa
vedrørende lovforslaget | 12 | Henvendelse af 27/11-17 fra
Arbejdsgiverforeningen KA | 13 | Henvendelse af 28/11-17 fra Det Faglige
Hus | 14 | Henvendelse af 29/11-17 fra TAXI 4 x
27 | 15 | Udtalelse til betænkningen fra
transport-, bygnings- og boligministeren |
|
Oversigt over
spørgsmål og svar vedrørende L 24
Spm.nr. | Titel | 1 | Spm. om kommentar til henvendelse af
16/10-17 fra Taxinævnet i Region Hovedstaden, til transport-,
bygnings- og boligministeren, og ministerens svar herpå | 2 | Spm. om kommentar til henvendelse af
17/10-17 fra Business Car Denmark, til transport-, bygnings- og
boligministeren, og ministerens svar herpå | 3 | Spm. om kommentar til henvendelse af
18/10-17 fra 3F Fagligt Fælles Forbund og ATAX,
Arbejdsgiverforening for persontransport, til transport-, bygnings-
og boligministeren, og ministerens svar herpå | 4 | MFU spm., om der med lovforslagets §
10 forstås, at der ved kollektive overenskomster
forstås kollektive overenskomster indgået af de mest
repræsentative arbejdsmarkedsparter i Danmark, og som
gælder på hele det danske område, til transport-,
bygnings- og boligministeren, og ministerens svar herpå | 5 | Spm. om kommentar til henvendelse af
6/11-17 fra Brancheforeningen for Forretningslimousiner, til
transport-, bygnings- og boligministeren, og ministerens svar
herpå | 6 | Spm. om kommentar til talepapir fra 3F
Fagligt Fælles Forbund og ATAX, Arbejdsgiverforening for
persontransports foretræde for udvalget den 9/11-17, til
transport-, bygnings- og boligministeren, og ministerens svar
herpå | 7 | Spm., om ministeren vil redegøre for
ændringerne vedrørende limousinekørsel i L 24
om taxiloven set i forhold til den gældende taxilov, til
transport-, bygnings- og boligministeren, og ministerens svar
herpå | 8 | Spm. om, at ministeren har varslet et
ændringsforslag, hvor det bliver muligt for ministeren i
særlige tilfælde at overtage tilsynsforpligtelsen fra
en myndighed med et kortere varsel end et halvt år, til
transport-, bygnings- og boligministeren, og ministerens svar
herpå | 9 | Spm., om ministeren kan bekræfte, at
der ikke er nogen forhindring for, at et bestillingskontor i en
overgangsperiode også kan fungere som kørselskontor,
til transport-, bygnings- og boligministeren, og ministerens svar
herpå | 10 | Spm., om ministeren er enig i, at der efter
NORTRA-dommen afsagt af Højesteret i februar 2015 er behov
for at skabe klarhed over retstilstanden i forhold til § 10 i
lovforslaget, til transport-, bygnings- og boligministeren, og
ministerens svar herpå | 11 | Spm., om ministeren ser det som en mulighed
at genoprette retstilstanden, der var gældende på
taxikørselsområdet indtil NORTRA-dommen afsagt af
Højesteret i februar 2015, ligesom det er foreslået af
bl.a. DI Transport og TiD i forbindelse med
overenskomstforhandlingerne i 2017, til transport-, bygnings- og
boligministeren, og ministerens svar herpå | 12 | Spm., om ministeren mener, at man som
foreslået af 3F i sit høringssvar til lovforslaget kan
præcisere § 10 ved at definere kollektive overenskomster
som overenskomster indgået af de mest repræsentative
arbejdsmarkedsparter i Danmark, og som gælder på hele
det danske område, til transport-, bygnings- og
boligministeren, og ministerens svar herpå | 13 | Spm., om ministeren mener, at man som
foreslået af ATAX i sit høringssvar kan
præcisere § 10 ved at anvende teksten fra
cirkulære nr. 9471 af 30. juni 2014, hvor der sikres
løn, arbejdstid og andre arbejdsvilkår, som ikke er
mindre gunstige end dem, der gælder for arbejde af samme art
og i henhold til en overenskomst på området
indgået af de mest repræsentative arbejdsmarkedsparter
i Danmark, til transport-, bygnings- og boligministeren, og
ministerens svar herpå | 14 | Spm., om ministeren kan bekræfte, at
en taxivognmand ikke kan unddrage sig de kontraktmæssige
forpligtelser vedrørende opsigelsesvarsel m.v. med et
bestillingskontor ved blot at ombytte sin nuværende
taxitilladelse til en tilladelse til erhvervsmæssig
persontransport i henhold til L 24, til transport-, bygnings- og
boligministeren, og ministerens svar herpå | 15 | Spm., om ministeren kan bekræfte, at
med L 24 vil et landsdækkende kørselskontor, der
servicerer flere steder i landet med taxikørsel, have
mulighed for at benytte sig af differentierede lokale takster rundt
om i landet alt efter, hvor de opererer, hvis de holder sig inden
for det fastsatte nationale prisloft, til transport-, bygnings- og
boligministeren, og ministerens svar herpå | 16 | Spm., om ministeren vil redegøre
for, hvorfor forbrugerbeskyttelse af virksomheder med et cvr-nr. er
nødvendig, til transport-, bygnings- og boligministeren, og
ministerens svar herpå | 17 | Spm., om en kvalifikationsuddannelse til
buskørsel vil kunne gælde som et godkendt kursus i
forhold til opnåelse af chaufførkort, jf.
lovforslaget, til transport-, bygnings- og boligministeren, og
ministerens svar herpå | 18 | Spm., om en tilladelse udstedt til
én bil kan flyttes til en anden bil i samme selskab fra den
ene dag til den anden, jf. § 3, stk. 8, til transport-,
bygnings- og boligministeren, og ministerens svar herpå | 19 | Spm. om, hvad de juridiske konsekvenser er
i forhold til andre fagforeninger og arbejdsgiverforeninger end den
største fagforening og arbejdsgiverorganisation på
taxichaufførområdet ved ændringsforslag nr. 4,
hvor § 10 foreslås ændret, til transport-,
bygnings- og boligministeren, og ministerens svar herpå | 20 | Spm. om, hvilken afledt effekt
Enhedslistens ændringsforslag vil få for andre dele af
transportområdet, herunder i forhold til busloven og
godskørselsloven, til transport-, bygnings- og
boligministeren, og ministerens svar herpå | 21 | Spm., om ministeren vil tage initiativ til
at sikre, at elementerne om handicaptilgængelighed, jf.
afsnit 6 i stemmeaftalen om taxiloven, bliver en del af
lovforslaget, til transport-, bygnings- og boligministeren, og
ministerens svar herpå | 22 | Spm. om kommentar til henvendelsen af
27/11-17 fra Arbejdsgiverforeningen KA, til transport-, bygnings-
og boligministeren, og ministerens svar herpå | 23 | Spm. om kommentar til henvendelsen af
28/11-17 fra Det Faglige Hus, til transport-, bygnings- og
boligministeren, og ministerens svar herpå | 24 | Spm. om kommentar til henvendelsen af
29/11-17 fra TAXI 4 x 27, til transport-, bygnings- og
boligministeren |
|
Bilag 2
Et af udvalgets
spørgsmål til transport-, bygnings- og boligministeren
og dennes svar herpå
Spørgsmål 21 og svaret herpå er optrykt efter
ønske fra S.
Spørgsmål nr. 21:
Vil ministeren tage initiativ til at sikre, at
elementerne om handicaptilgængelighed, jf. afsnit 6 i
stemmeaftalen om taxiloven, bliver en del af lovforslaget? Og vil
ministeren oplyse, hvordan de enkelte elementer i afsnit 6, som
skal sikre bedre handicaptilgængelighed, konkret vil kunne
indgå i lovforslaget?
Svar:
Jeg er af den opfattelse, at alle elementer i
den politiske aftale om modernisering af taxiloven er medtaget i
lovforslaget.
Der fremgår følgende om
handicaptilgængelighed i afsnit 6 i den politiske aftale om
modernisering af taxiloven, som danner grundlaget for lovforslaget:
»Med universaltilladelser vil de mange
storvogne, der i dag kører lovpligtig handicapkørsel
for trafikselskaberne på OST-tilladelser, have mulighed for
at køre taxikørsel på de tidspunkter, hvor de
ikke kører for trafikselskabet under forudsætning af
at de er indrettet dertil.
Udbuddet af storvogne med
lift, der kan køre taxikørsel, vil dermed - med
overgangen til universaltilladelser - kunne øges
væsentlig i forhold til i dag, når også de
nuværende OST-tilladelser således bliver en del af
dette marked.
Som et led i den nye
chaufføruddannelse indgår undervisning i befordring af
særlige grupper.«
Der er tillige aftalt en 3 årig
overgangsperiode, hvor indehavere af en taxitilladelse udstedt
efter den gældende taxilov kan få ombyttet denne
tilladelse til en tilladelse til erhvervsmæssig transport
efter den nye lov, jf. lovforslagets § 39, jf.§ 3.
De øvrige tilladelser udstedt efter den
gældende taxilov - sygetransport-, limousine- og
OST-tilladelser har ikke denne ombytningsret, medmindre den
eksisterende tilladelse udløber i overgangsperioden. Det
drejer sig om 459 til-ladelser, heraf 21 OST-tilladelser, jf.
§ 42 i lovforslaget.
Det er med andre ord først efter
overgangsperiodens udløb, at det er muligt for de
vognmænd, der i dag kører på grundlag af en
OST-tilladelse, at få denne erstattet med en tilladelse efter
§ 3 i den ny taxilov. Det vil sige, at det først er fra
2021, at den situation, der refereres til i første
sætning i den politiske aftales afsnit 6 om
handicaptilgængelighed, vil blive mulig, og det under
forudsætning af, at storvognene udstyres med taxametre,
sædefølere mv. og har en aftale med et
kørselskontor om at udføre taxikørsel og i
øvrigt lever op til betingelserne for at få en
tilladelse.
Ønskes der at åbne op for, at
OST-vognmænd allerede fra den 1. januar 2018 kan køre
taxikørsel vil det kræve, at alle OST-tilladelser
(3.279 tilladelser pr. 1/1 2017) fik mulighed for ombytning,
svarende til den der gælder for taxitilla-delser udstedt
efter den gamle lov.
Det vil betyde, at taximarkedet åbnes
betydeligt mere end aftalt i den politiske aftale.
Som et led i den nye chaufføruddannelse
indgår undervisning i befordring af særlige grupper,
hvor målet er, at chaufføren skal kende til
særlige gruppers behov, herunder kendskab til de enkelte
grupper af personer, chaufføren kan komme i kontakt med.
Lovforslaget indeholder, ud over hvad der
eksplicit fremgår af den politiske aftale, i § 21, stk.
4, en bestemmelse om, at der ikke ved taxikørsel kan
opkræ-ves betaling for medbragte kørestole,
førerhunde eller lignende.