Fremsat den 28. februar 2018 af transport-,
bygnings- og boligministeren (Ole Birk Olesen)
Forslag
til
Lov om ændring af færdselsloven og
lov om registrering af køretøjer
(Indførelse af dagsgebyr ved
manglende betaling af ansvarsforsikringspræmie for
motordrevne køretøjer m.v.)
§ 1
I færdselsloven, jf.
lovbekendtgørelse nr. 38 af 5. januar 2017, som ændret
bl.a. ved lov nr. 696 af 8. juni 2017 og senest ved lov nr. 1559 af
19. december 2017, foretages følgende ændringer:
1. I
fodnoten til lovens titel
indsættes efter »Europa-Parlamentets og Rådets
forordning (EF) nr. 2006/2004 (direktivet om urimelig
handelspraksis), EU Tidende 2005, nr. L 149, side 22-39«:
»og dele af Europa-Parlamentets
og Rådets direktiv 2014/47/EU af 3. april 2014 om syn ved
vejsiden af erhvervskøretøjer, der kører
på Unionens område, og om ophævelse af direktiv
2000/30/EF, EU-Tidende 2014, nr. L 127, side 134«.
2. I
§ 106 indsættes som stk. 4-7:
»Stk. 4.
Ejeren eller den person (brugeren), der har varig rådighed
over et motordrevet køretøj, som skal registreres
eller godkendes, kan pålægges et gebyr for manglende
opfyldelse af forsikringspligten i § 105, stk. 1, 1. pkt. For
motordrevne køretøjer, der ikke skal registreres
eller godkendes, kan gebyret pålægges den, der bruger
køretøjet eller lader det bruge på vej. For
selvkørende motorkøretøjer, der er omfattet af
stk. 3, kan gebyret pålægges tilladelsesindehaveren.
Gebyret kan pålægges for hver påbegyndt dag, det
motordrevne køretøj er uforsikret.
Stk. 5. Gebyr
efter stk. 4 pålægges af og skal indbetales til Dansk
Forening for International Motorkøretøjsforsikring
(DFIM). Det er en betingelse for pålæggelse af gebyr,
at der til den, som gebyr kan pålægges, jf. stk. 4,
forudgående er blevet fremsendt skriftlig meddelelse om, at
gebyret kan pålægges, og om at gebyret er tillagt
udpantningsret, jf. § 107, stk. 3, 1. pkt. Meddelelsen skal
fremsendes i tide til, at den, som forsikringspligten
påhviler, jf. stk. 4, har rimelig tid til at agere på
baggrund af meddelelsen ved at opfylde forsikringspligten i §
105, stk. 1, 1. pkt.
Stk. 6. Det er
en betingelse for tegning af ansvarsforsikring for et motordrevet
køretøj, at skyldige gebyrer, som forsikringstageren
er pålagt i henhold til stk. 4, er betalt.
Stk. 7.
Transport-, bygnings- og boligministeren fastsætter
bestemmelser om gebyr for manglende opfyldelse af
forsikringspligten, herunder bestemmelser om gebyrets
størrelse og betaling samt administration af ordningen og
hermed forbunden pligtmæssig videregivelse af
personoplysninger.«
3. I
§ 107, stk. 3, 1. pkt., indsættes efter
»Præmier for forsikringen«: »og gebyr i
henhold til § 106, stk. 4,«.
Skatteministeriet
§ 2
I lov om registrering af
køretøjer, jf. lovbekendtgørelse nr. 720 af
30. maj 2017, som ændret ved § 3 i lov nr. 715 af 25.
juni 2010 og § 1 i lov nr. 1431 af 11. december 2017,
foretages følgende ændringer:
1. I
§ 17, stk. 2, indsættes
efter »virksomhedstyper«: »m.v.«.
2. I
§ 17, stk. 2, indsættes som
nr. 8:
»8) Dansk
Forening for International Motorkøretøjsforsikring
(DFIM).«
§ 3
Loven træder i kraft den 1. januar 2019.
Bemærkninger til lovforslaget
Indholdsfortegnelse
1. Indledning og lovforslagets baggrund | 2. Lovforslagets hovedpunkter 2.1. Indførelse af ordning for
opkrævning af dagsgebyr 2.1.1. Gældende ret 2.1.1.1. Færdselsloven 2.1.1.2. Forsikringsaftaleloven 2.1.1.3. Bekendtgørelse om
ansvarsforsikring for motorkøretøjer mv. 2.1.1.4. Lov om behandling af personoplysninger
og databeskyttelsesforordningen 2.1.2. Transport-, Bygnings- og Boligministeriets
overvejelser og den foreslåede ordning 2.2. Etablering af terminaladgang for DFIM til
Køretøjsregisteret 2.2.1. Gældende ret 2.2.2. Transport-, Bygnings- og Boligministeriets
overvejelser og den foreslåede ordning | 3. Økonomiske og administrative konsekvenser for
det offentlige | 4. Økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet m.v. | 5. Administrative konsekvenser for borgerne | 6. Miljømæssige konsekvenser | 7. Forholdet til EU-retten | 8. Hørte myndigheder og organisationer
m.v. | 9. Sammenfattende skema |
|
1. Indledning
og lovforslagets baggrund
I medfør af færdselslovens regler har ejeren eller
den varige bruger af et motordrevet køretøj pligt til
at tegne en ansvarsforsikring for køretøjet. I de
tilfælde, hvor ejeren eller den varige bruger til trods
herfor ikke har tegnet en sådan ansvarsforsikring eller
undlader at betale forsikringspræmien, dækkes forvoldte
skader af Dansk Forening for International
Motorkøretøjsforsikring (DFIM). DFIM er en
garantiordning, som bl.a. har til formål at behandle sager og
udbetale erstatning i tilfælde, hvor skaden er forvoldt af
uforsikrede og ukendte motordrevne køretøjer. Alle
forsikringsselskaber, der tegner ansvarsforsikring for motordrevne
køretøjer i Danmark, skal være medlem af
DFIM.
Når en sag, hvor skaden er forvoldt af et uforsikret eller
ukendt motordrevet køretøj, er færdigbehandlet
med udbetaling af erstatning til skadelidte, har DFIM fuld
regresret overfor den uforsikrede ejer eller varige bruger med hele
skadesudgiften. Denne regresret, der oprindelig er tiltænkt
som den primære finansiering af DFIM´s virksomhed
på området, har ikke den tilsigtede virkning, idet det
er minimalt, hvad der herigennem tilbagebetales af de uforsikrede
ejere eller varige brugere.
Hovedparten af DFIM´s udgifter til erstatningsudbetalinger
for skader forvoldt af uforsikrede og ukendte motordrevne
køretøjer betales derfor af de enkelte
ansvarsforsikringsselskaber. Ansvarsforsikringsselskaberne bruger
en del af præmien fra de enkelte forsikringstagere til at
dække DFIM´s udgifter. Det betyder med andre ord, at de
uforsikrede ejere eller varige brugere ikke betaler for de skader,
som de forvolder, men at udgiften hertil i stedet betales af de
lovlydige køretøjsejere, der har tegnet
ansvarsforsikring.
Tal fra Automobilforsikringsselskabernes Fællesregister
(database, hvor alle der ikke betaler
ansvarsforsikringspræmie registreres) viser, at antallet af
uforsikrede motordrevne køretøjer i en længere
årrække har ligget på ca. 50.000 ejere eller
varige brugere, som mindst én dag har haft et motordrevet
køretøj uforsikret. DFIM´s udgifter til
erstatningsudbetalinger for skader forvoldt af uforsikrede og
ukendte motordrevne køretøjer varierer fra år
til år, men har over de seneste fem år gennemsnitlig
udgjort 45,1 mio. kr. pr. år.
Lovforslagets formål er at indføre en ordning, der
i højere grad sikrer, at ejere eller varige brugere af
uforsikrede køretøjer betaler for de skader, som de
selv forvolder. Det foreslås derfor, at de uforsikrede ejere
eller varige brugere skal kunne opkræves et dagsgebyr for
hver dag, hvor færdselslovens forsikringspligt ikke er
overholdt. Herved vil den gældende solidariske
finansieringsordning mellem de lovlydige forsikringstagere
overgå til en mere rimelig solidarisk ordning mellem de
uforsikrede ejere eller varige brugere.
Lovforslagets ordning skal endvidere virke motiverende på
de uforsikrede ejere eller varige brugere, da den kumulerede
værdi af dagsgebyrerne hurtigt overstiger den
forsikringspræmie, der skulle være betalt.
Sverige, Norge og Finland har tilsvarende ordninger for så
vidt angår uforsikrede motordrevne køretøjer. I
Sverige, hvor ordningen har eksisteret siden 1978, har ordningen
medført, at andelen af uforsikrede køretøjer i
Sverige i dag er omkring 1 pct., mens andelen var ca. 3 pct.,
før ordningen blev indført. Til sammenligning er ca.
1,6 pct. af de danske motordrevne køretøjer
ifølge oplysninger fra Forsikring & Pension i dag
uforsikrede. Forsikring & Pension anslår, at
indførelsen af en opkrævningsordning også i
Danmark vil kunne medføre en reduktion af andelen af
uforsikrede køretøjer til ca. 1/3 af det
nuværende niveau.
Lovforslaget indeholder endvidere en hjemmel for transport-,
bygnings- og boligministeren til at fastsætte de
nærmere regler om dagsgebyrets størrelse og betaling
samt administration af ordningen og hermed forbunden
pligtmæssig videregivelse af personoplysninger. De
nærmere regler herom vil blive fastsat ved en ændring
af bekendtgørelse nr. 579 af 6. juni 2007 om
ansvarsforsikring for motorkøretøjer mv.
Af hensyn til ordningens administration, er det
nødvendigt, at DFIM kan tildeles terminaladgang til
oplysninger i Køretøjsregisteret om identiteten af et
køretøjs nuværende og forhenværende ejere
og brugere, herunder oplysninger om personnummer og cvr-nummer.
2. Lovforslagets hovedpunkter
2.1. Indførelse af ordning for opkrævning af
dagsgebyr
2.1.1. Gældende ret
2.1.1.1. Færdselsloven
Ifølge færdselslovens § 105, stk. 1, 1. pkt.,
skal krav om erstatning for skader forvoldt af motordrevne
køretøjer være dækket af en forsikring i
et ansvarsforsikringsselskab, der har Finanstilsynets tilladelse
(koncession) til at drive forsikringsvirksomhed. Bestemmelsen
indeholder således en forsikringspligt.
Forsikringspligten påhviler ejeren eller den person
(brugeren), der har varig rådighed over
køretøjet, hvis der er tale om motordrevne
køretøjer, der skal registreres eller godkendes, jf.
§ 106, stk. 1. Hvem der er ejer, afgøres som
udgangspunkt ud fra dansk rets almindelige regler om ejendomsret.
Det er det reelle ejerforhold, som er afgørende, og ikke
hvad der er anført i Køretøjsregisteret. I
praksis må registreringsforholdene i langt de fleste
tilfælde dog antages at være i overensstemmelse med de
reelle forhold.
Som tilfælde, hvor ejerbegrebet i færdselslovens
§ 106, stk. 1, afviger fra danske rets almindelige regler om
ejendomsret, kan nævnes, at køberen af en bil
købt på kredit med ejendomsforbehold vil blive anset
for "ejer" i færdselslovens forstand. I visse tilfælde
kan ejendomsretten efter de almindelige regler om ejendomsret
gå over til køber, selvom den fysiske overgivelse ikke
har fundet sted. Køber vil dog her i almindelighed
først blive anset som ejer i færdselslovens forstand,
når køretøjet går ud af sælgerens
besiddelse.
Som bruger i relation til § 106, stk. 1, anses den, der har
selvstændig, varig rådighed over
køretøjet i egen interesse. Ved mere flygtige
udlån af et køretøj, f.eks. til familie eller
venner til brug for enkelte ture og kortvarige lejeforhold, vil
brugeren ikke have varig rådighed over
køretøjet. For at en bruger må anses for en
varig bruger, vil køretøjet skulle stilles til fri
rådighed for vedkommende i en længere eller ikke
på forhånd fastlagt periode. Dette kan være
tilfældet, hvis en person i en længere periode
hovedsageligt har været eneste bruger af f.eks. sine
forældres bil. En leasingtagers brug af et leaset
køretøj må også anses for et varigt
brugsforhold.
For motordrevne køretøjer, der ikke skal
registreres eller godkendes, påhviler forsikringspligten den,
der bruger køretøjet eller lader det bruge på
vej, jf. § 106, stk. 2. Det betyder i praksis, at
forsikringspligten i § 106, stk. 2, påhviler ejeren,
hvis denne selv bruger køretøjet eller lader det
bruge i egen interesse. Hvis køretøjet benyttes af
andre, som har selvstændig rådighed over
køretøjet og benytter det i egen interesse
(selvstændig bruger), anses den pågældende for
bruger i relation til § 106, stk. 2, og forsikringspligten
påhviler i disse tilfælde den selvstændige
bruger. I relation til § 106, stk. 2, er det således
ikke en betingelse for brugeransvar for forsikringspligten, at
brugeren har haft varig rådighed over
køretøjet.
Eksempler på motordrevne køretøjer omfattet
af § 106, stk. 2, er lille knallert af ældre dato
(erhvervet som fabriksny før den 1. juli 2006) og visse
traktorer og motorredskaber.
For selvkørende motorkøretøjer, der er
omfattet af forsøgsordninger efter § 92 g, stk. 1,
påhviler forsikringspligten tilladelsesindehaveren, jf.
§ 106, stk. 3. Bestemmelsen medfører, at
forsikringspligten efter færdselslovens § 105, stk. 1,
1. pkt., altid påhviler tilladelsesindehaveren under det
pågældende forsøg. Forsikringspligten
påhviler i disse tilfælde således hverken ejer,
varig bruger eller selvstændig bruger, hvis disse er en fra
tilladelsesindehaveren forskellig person.
Præmier for ansvarsforsikringen er tillagt udpantningsret,
jf. § 107, stk. 3, 1. pkt. Er forsikring tegnet for et
større beløb end efter § 105, stk. 2,
gælder denne regel hele præmien, jf. § 107, stk.
3, 2. pkt. Den ved færdselslovens tillagte udpantningsret
medfører, at krav om forfalden
ansvarsforsikringspræmie umiddelbart kan inddrives ved
udlæg af fogedretten, jf. retsplejelovens § 478, stk. 2.
Det er således ikke nødvendigt først at
tilvejebringe et særligt grundlag for tvangsfuldbyrdelse, som
f.eks. dom, kendelse eller betalingspåkrav med fogedrettens
påtegning efter retsplejelovens § 477 e, stk. 2.
Manglende opfyldelse af forsikringspligten i § 105, stk. 1,
1. pkt., straffes i medfør af § 118, stk. 1, nr. 1, med
en bøde på 1.000 kr., jf. § 118 a, stk. 1, 1.
pkt.
2.1.1.2. Forsikringsaftaleloven
Bekendtgørelse nr. 1237 af 9. november 2015 af lov om
forsikringsaftaler med senere ændringer
(forsikringsaftaleloven) indeholder i lovens kapitel 1 en
række bestemmelser, der er fælles for alle
forsikringsarter. Disse gælder således også for
ansvarsforsikring af motordrevne køretøjer.
I medfør af forsikringsaftalelovens § 12, stk. 1,
skal præmien for forsikringen betales senest 21 dage efter
selskabets påkrav herom.
Hvis præmien ikke betales, følger det af § 13,
stk. 1, at selskabet kan opsige forsikringsaftalen med den
virkning, at aftalen ophører, hvis præmien ikke er
betalt senest 21 dage efter opsigelsen. Opsigelse kan i
medfør af bestemmelsen tidligst ske 14 dage efter
udløbet af betalingsfristen efter § 12, stk. 1. Det
betyder, at meddelelse om opsigelse tidligst kan afgives 35 dage
efter forsikringsselskabets påkrav herom, og at
forsikringsaftalen først kan betragtes som opsagt 21 dage
efter meddelelsen om opsigelse. Der skal således i henhold
til forsikringsaftalelovens regler som minimum gå 56 dage (8
uger) fra forsikringsselskabets påkrav om betaling,
før forsikringen kan betragtes som ophørt.
Ifølge § 13, stk. 2, skal opsigelsen efter stk. 1
angive, at forsikringsaftalen ophører, hvis præmien
ikke betales inden den fastsatte frist. Opsigelsen skal endvidere
oplyse om muligheden for efter § 14 at bringe
forsikringsaftalen til at løbe på ny. Fristerne efter
§ 13, stk. 1, 1. pkt., og § 14, 2. pkt., regnes
først fra det tidspunkt, hvor disse oplysninger er
givet.
Når de minimum 8 uger er gået, og proceduren i
forsikringsaftaleloven er fulgt, betragtes et køretøj
som uforsikret.
Ifølge forsikringsaftalelovens § 14 kan
forsikringsaftalen bringes til at løbe på ny, hvis den
for sene betaling af præmien skyldes særligt
undskyldende omstændigheder, og præmien samt eventuelle
renter og omkostninger betales uden ugrundet ophold efter
betalingshindringens ophør. Forsikringsaftalen løber
i sådanne tilfælde på ny fra dagen efter, at
betaling sker. Betaling skal dog ske senest 3 måneder efter
udløbet af opsigelsesfristen efter § 13, stk. 1. Er
forsikringsaftalen indgået for en bestemt periode, skal
betaling tillige ske inden udløbet af denne periode.
Ifølge forsikringsaftalelovens § 17, stk. 1, kan
§§ 12-16 ikke ved aftale fraviges til skade for
forsikringstageren eller den sikrede, hvis der er tale om
forbrugerforsikring. § 12, stk. 1, kan dog fraviges som led i
en løbende aftale om betaling af præmien ved
betalingsoverførsel. For så vidt angår betaling
af første præmie, følger det endvidere af
§ 17, stk. 2, at det kan aftales, at forsikringsaftalen
ophører, hvis præmien ikke betales inden en rimelig
frist efter selskabets påkrav om betaling. Fristen i §
14, 2. pkt., regnes i givet fald fra tidspunktet for aftalens
ophør.
2.1.1.3. Bekendtgørelse om ansvarsforsikring for
motorkøretøjer mv.
Bekendtgørelse nr. 579 af 6. juni 2007 om
ansvarsforsikring for motorkøretøjer mv.
(ansvarsbekendtgørelsen) indeholder en række
administrativt fastsatte regler om bl.a. krav til
forsikringsselskaber, der udbyder ansvarsforsikring for motordrevne
køretøjer, tegning og ophør af
ansvarsforsikring, skadevolderens og forsikringsselskabers
hæftelse over for skadelidte og behandling af
erstatningskrav. Bekendtgørelsen indeholder også
regler om DFIM´s virke som garantifond (erstatning for skader
forvoldt af ukendte eller uforsikrede motordrevne
køretøjer), DFIM´s virke som informationskontor
(udveksling af oplysninger om forsikringer på motordrevne
køretøjer mellem udenlandske informationskontorer og
danske selskaber) og DFIM´s virke som dansk erstatningsorgan
ved uheld i udlandet.
Ifølge bekendtgørelsens § 8, stk. 1, må
forsikring af et registreringspligtigt, motordrevet
køretøj ikke tegnes, hvis forsikringstageren skylder
præmie for en tidligere forsikring vedrørende samme
køretøj, der er forfalden inden for de sidste to
år. En forsikring af et registreret, motordrevet
køretøj tegnet i strid hermed ophører uden
videre.
Præmierestance for en forsikring, der oprindelig er tegnet
for et andet køretøj, men overført til et nyt
køretøj, fører ikke til forsikringens
ophør, hvis restancen er opstået, inden forsikringen
blev overført til det nye køretøj, jf. §
8, stk. 2.
Køretøjsregisteret (tidligere Centralregisteret
for Motorkøretøjer) er et fælles register for
hele landet, hvor der registreres oplysninger om hvert enkelt
køretøj og køretøjets
tilhørsforhold. Køretøjsregisteret forvaltes
af SKAT, og registrering kan kun ske, hvis der i overensstemmelse
med færdselsloven er tegnet en ansvarsforsikring for
køretøjet.
Med henblik på at sikre opdaterede oplysninger i
Køretøjsregisteret indeholder
ansvarsbekendtgørelsen en række regler i §§
9 og 10 om forsikringsselskabernes indberetning af oplysninger til
Køretøjsregisteret.
Ifølge § 9, stk. 1, skal forsikringsselskabet sende
en meddelelse til Køretøjsregisteret, hvis en
forsikring af et registreret, motordrevet køretøj
ophører af anden grund end sel-skabsskift. Hvis forsikringen
ophører som følge af, at forsikringen er tegnet
på trods af præmierestance på en tidligere
forsikring for samme køretøj, jf. § 8, stk. 1,
skal meddelelse om forsikringsophør sendes straks til
Køretøjsregisteret, jf. § 8, stk. 2. Hvis
forsikringsophøret skyldes præmierestance
vedrørende den aktuelle forsikring må meddelelse i
henhold til stk. 1 tidligst afsendes således, at den modtages
af Køretøjsregisteret 10 uger efter, at præmien
er forfaldet til betaling, jf. § 9, stk. 3.
Det følger af § 9, stk. 4, at hvis en forsikring
ophører af andre grunde end de, der er nævnt i §
9, stk. 2 og 3 (tegning af forsikring på trods af
præmierestance for en tidligere forsikring og
præmierestance for en aktuel forsikring), må meddelelse
i henhold til stk. 1 tidligst afsendes, således at den
modtages af Køretøjsregisteret 14 dage før
forsikringens ophør. Som eksempler, der er omfattet af
§ 9, stk. 4, kan nævnes forsikringsophør på
grund af selskabsskifte eller ejerskifte.
Hvis Køretøjsregisteret har underrettet det
pågældende selskab om, at køretøjet er
blevet forsikret i et andet forsikringsselskab eller er slettet af
registeret, skal selskabet ikke give
Køretøjsregisteret meddelelse efter bestemmelserne i
§ 9, stk. 1, jf. § 9, stk. 5.
Når Køretøjsregisteret har modtaget
meddelelse i henhold til § 9, stk. 1, og det konstateres, at
køretøjet ikke er afmeldt, og at ny
fyldestgørende forsikring ikke foreligger, inddrages
køretøjets nummerplader, jf. § 10, stk. 1.
Det følger af § 10, stk. 2, at selvom forsikringen
er ophørt, vedbliver selskabet i forhold til tredjemand at
hæfte for enhver skade, der indtræder indtil 4 uger
efter ophøret, medmindre anden fyldestgørende
forsikring er tegnet. Det følger endvidere af § 10,
stk. 2, at hvis forsikringen er ophørt, inden
Køretøjsregisteret har modtaget meddelelse i henhold
til § 9, stk. 1, vedvarer selskabets hæftelse indtil 4
uger fra meddelelsens modtagelse.
Det følger af ansvarsbekendtgørelsens § 19,
stk. 2, at DFIM som garantifond umiddelbart overfor skadelidte
erstatter skade som følge af uheld i Danmark, der er
forvoldt af et ukendt, motordrevet køretøj. Det er en
forudsætning for udbetaling af erstatning for tingsskade, at
der samtidig udbetales erstatning for personskade.
Det følger endvidere af § 19, stk. 3, at DFIM som
garantifond umiddelbart overfor skadelidte erstatter skade som
følge af uheld i Danmark, der er forvoldt af et motordrevet
køretøj, for hvilket forsikring ikke er tegnet, eller
for hvilket forsikring er tegnet, men ophævet af selskabet
eller ikke holdt i kraft.
Ifølge ansvarsbekendtgørelsens § 21, stk. 4,
kan DFIM efter dansk rets almindelige regler søge regres mod
eventuelle ansvarlige for erstatning. Det betyder, at DFIM
efterfølgende kan rette et krav om betaling for udbetalt
erstatning mod den uforsikrede skadevolder, da DFIM har betalt
erstatningen på vegne af skadevolder.
2.1.1.4. Lov om behandling af personoplysninger og
databeskyttelsesforordningen
Lov nr. 429 af 31. maj 2000 om behandling af personoplysninger
med senere ændringer (persondataloven) indeholder regler om
behandling af personoplysninger, som helt eller delvis foretages
ved hjælp af elektronisk databehandling, og for
ikke-elektronisk behandling af personoplysninger, der er eller vil
blive indeholdt i et register.
Behandling af almindelige, ikke-følsomme
personoplysninger kan i medfør af persondatalovens § 6,
stk. 1, bl.a. finde sted, hvis behandlingen er nødvendig for
at overholde en retlig forpligtelse, som påhviler den
dataansvarlige, jf. § 6, stk. 1, nr. 3, eller hvis
behandlingen er nødvendig af hensyn til udførelsen af
en opgave, der henhører under offentlig
myndighedsudøvelse, som den dataansvarlige eller en
tredjemand, til hvem oplysningerne videregives, har fået
pålagt, jf. § 6, stk. 1, nr. 6.
Det følger af lovens § 48, stk. 1, at der forinden
iværksættelse af en behandling af oplysninger, som
foretages for en privat dataansvarlig, skal foretages anmeldelse
til Datatilsynet af den dataansvarlige eller dennes
repræsentant, jf. dog § 49.
Ifølge § 50, stk. 1, nr. 2, skal Datatilsynets
forudgående tilladelse indhentes til en behandling, som er
omfattet af anmeldelsespligten i § 48, hvis behandlingen af
oplysningerne sker med henblik på at advare andre mod
forretningsforbindelser med eller ansættelsesforhold til en
registreret - såkaldte advarselsregistre.
Automobilforsikringsselskabernes Fællesregister for
Motorkøretøjsforsikring (Fællesregisteret) er
et advarselsregister, der har til formål at advare
ansvarsforsikringsselskaberne mod forsikringstagere med
præmierestancer eller afvigende skadeforløb
således, at der kan stilles skærpede betingelser for
indgåelse af en forsikringsaftale. DFIM er dataansvarlig for
Fællesregisteret, og Datatilsynet har den 31. marts 2001
givet tilladelse til den behandling af personoplysninger, der
foregår i relation til Fællesregisteret.
Datatilsynets tilladelse er givet på en række
vilkår. For så vidt angår registrering i
Fællesregisteret på grund af præmierestance
fremgår det af vilkår 6, at et forsikringsselskab i
medfør af en aftale fra 1980 mellem Justitsministeriet og
Assurandør-Societetet (nu Forsikring & Pension) kan
afmelde et køretøj i
Køretøjsregisteret, når 1) forfalden
præmie ikke er betalt, 2) der er gået mindst 10 uger
fra forfaldsdag, 3) selskabet mindst to gange efter påkrav
har sendt erindringsskrivelser til forsikringstageren, og 4)
selskabet ikke har modtaget meddelelse fra
Køretøjsregisteret om, at køretøjet er
slettet af registeret. Med hensyn til de to erindringsskrivelser
skal det som minimum af den sidste erindringsskrivelse
fremgå, at forsikringen bliver slettet, og at politiet bliver
underrettet med nummerpladefjernelse til følge. Det skal
endvidere fremgå, at udpantning for forfalden præmie
kan ske, og at genoptagelse af forsikring efter betalingsfristens
udløb kun kan ske på skærpede vilkår, og
efter at restancen er betalt.
Når afmelding af et køretøj til
Køretøjsregisteret er sket, skal der samtidig gives
forsikringstageren og Fællesregisteret meddelelse om, at
køretøjet er slettet på grund af
præmisrestance (registrering i Fællesregisteret), jf.
vilkår 7 i Datatilsynets tilladelse. Meddelelsen skal have
den ordlyd, der fremgår af vilkår 7, og skal bl.a.
indeholde oplysninger om, at der er sket indberetning til
Fællesregisteret, navn og adresse på den dataansvarlige
(DFIM), behandlingens formål, mulighed for indsigtsret i de
registrerede oplysninger og oplysninger om klageadgang til
Datatilsynet.
Den aftale, der henvises til i vilkår 6 i Datatilsynets
tilladelse, er reelt en aftale indgået mellem
Assurandør-Societetet (nu Forsikring & Pension) og de
enkelte selskaber. Aftalen har karakter af et branchekodeks og
må alene anses for at være gældende for så
vidt andet ikke fremgår af lov eller regler fastsat i
medfør af lov. Aftalen kan derfor også ændres af
forsikringsbranchen selv, så længe det sker inden for
rammerne af gældende ret.
For så vidt angår behandling af oplysninger om
personnummer, følger det af persondatalovens § 11, stk.
1, at offentlige myndigheder kan behandle oplysninger om
personnummer med henblik på en entydig identifikation eller
som journalnummer.
Private må i henhold til § 11, stk. 2, behandle
oplysninger om personnummer, når det følger af lov
eller bestemmelser fastsat i henhold til lov (§ 11, stk. 2,
nr. 1), den registrerede har givet sit udtrykkelige samtykke hertil
(§ 11, stk. 2, nr. 2) eller behandlingen alene finder sted til
videnskabelige eller statistiske formål, eller hvis der er
tale om videregivelse af oplysninger om personnummer, når
videregivelsen er et naturligt led i den normale drift af
virksomheder m.v. af den pågældende art, og når
videregivelsen er af afgørende betydning for at sikre en
entydig identifikation af den registrerede eller videregivelsen
kræves af en offentlig myndighed (§ 11, stk. 2, nr.
3).
Fra den 25. maj 2018 afløses persondataloven af bl.a. en
ny generel forordning om beskyttelse af personoplysninger
(Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) 2016/679 af
27. april 2016 om beskyttelse af fysiske personer i forbindelse med
behandling af personoplysninger og om fri udveksling af
sådanne oplysninger mv. (databeskyttelsesforordningen)).
Databeskyttelsesforordningen vil have direkte virkning i
Danmark.
Ifølge databeskyttelsesforordningens artikel 6 er
behandling af almindelige, ikke-følsomme oplysninger bl.a.
lovlig, hvis behandling er nødvendig for at overholde en
retlig forpligtelse, som påhviler den dataansvarlige, jf.
artikel 6, stk. 1, litra c), eller hvis behandling er
nødvendig af hensyn til udførelse af en opgave i
samfundets interesse eller som henhører under offentlig
myndighedsudøvelse, som den dataansvarlige har fået
pålagt, jf. artikel 6, stk. 1, litra e).
Det følger af databeskyttelsesforordningens artikel 6,
stk. 2, at medlemsstaterne kan opretholde eller indføre
specifikke bestemmelser for at tilpasse anvendelsen af
forordningens bestemmelser om behandling med henblik på
overholdelse af stk. 1, litra c) og e), ved at fastsætte mere
præcist specifikke krav til behandling og andre
foranstaltninger for at sikre lovlig og rimelig behandling. Artikel
6, stk. 3, indeholder krav om, at grundlaget for behandling i
henhold til stk. 1, litra c) og e), skal fremgå af EU-retten
eller medlemsstaternes nationale ret. Det følger endvidere
af stk. 3, at dette retsgrundlag kan indeholde specifikke
bestemmelser med henblik på at tilpasse anvendelsen af
bestemmelserne i databeskyttelsesforordningen. I den forbindelse er
oplistet en ikke udtømmende liste over eksempler på,
hvad de specifikke bestemmelser kan indeholde. Dette kan bl.a.
være de generelle betingelser for behandling, typer af
oplysninger, der skal behandles, berørte registrerede og
hvem oplysningerne må videregives til samt med hvilket
formål.
Bestemmelserne i artikel 6, stk. 2 og 3, skal forstås i
sammenhæng med forordningens præambelbetragtning nr.
10, hvoraf bl.a. fremgår, at forordningen ikke udelukker, at
medlemsstaternes nationale ret fastlægger
omstændighederne i forbindelse med specifikke
behandlingssituationer, herunder mere præcis
fastlæggelse af de forhold, hvorunder behandling af
personoplysninger er lovlig.
Sammenholdt med præambelbetragtning nr. 10
fastsætter artikel 6, stk. 2 og 3, således at
medlemsstaterne har mulighed for at præcisere anvendelsen af
databeskyttelsesforordningens bestemmelser om behandling i de
situationer, som vedrører behandling på baggrund af
retlig forpligtelse (artikel 6, stk. 1, litra c)) eller af hensyn
til udførelse af en opgave i samfundets interesse eller som
henhører under offentlig myndighedsudøvelse (artikel
6, stk. 1, litra e)).
For så vidt angår behandling af personnumre
følger det af databeskyttelsesforordningens artikel 87, at
medlemsstaterne nærmere kan fastsætte de specifikke
betingelser for behandling af et nationalt identifikationsnummer
eller andre almene midler til identifikation. I så fald
anvendes det nationale identifikationsnummer eller ethvert andet
alment middel til identifikation udelukkende med de fornødne
garantier for den registreredes rettigheder og frihedsrettigheder i
henhold til forordningen.
Som supplement til reglerne i forordningen har justitsministeren
den 25. oktober 2017 fremsat forslag til en ny generel
databeskyttelseslov (lovforslag nr. L 68 af 25. oktober 2017).
I henhold til lovforslag nr. L 68 af 25. oktober 2017 kommer den
nye databeskyttelseslov til at indeholde regler om indhentelse af
tilladelse til privates behandling af personoplysninger med henblik
på at føre advarselsregistre, der svarer til den
gældende persondatalovs § 50, stk. 1, nr. 2. Den nye
databeskyttelseslov kommer endvidere i henhold til lovforslaget til
at indeholde regler om behandling af personnumre, der i det
væsentligste svarer til den gældende persondatalovs
§ 11.
2.1.2. Transport-, Bygnings- og Boligministeriets
overvejelser og den foreslåede ordning
DFIM udbetaler årligt i gennemsnit 45,1 mio. kr. i
erstatninger for skader forvoldt af uforsikrede og ukendte
køretøjer. Disse udgifter betales i praksis i sidste
ende af de køretøjsejere, der har tegnet forsikring
via en forhøjet forsikringspræmie. Dette er efter
Transport-, Bygnings- og Boligministeriets opfattelse ikke
rimeligt.
I stedet bør de uforsikrede ejere eller varige brugere i
større omfang betale for de skader, som de forvolder. Dette
kan opnås ved at pålægge uforsikrede ejere eller
varige brugere et dagsgebyr for hver dag færdselslovens
forsikringspligt ikke er overholdt, og lade de herved indkomne
dagsgebyrer indgå i finansieringen af DFIM´s
erstatningsudbetalinger for skader forvoldt af uforsikrede og
ukendte køretøjer.
Samtidig hermed må pålæggelse af dagsgebyrerne
forventes at virke motiverende på de uforsikrede ejere eller
varige brugere, da den kumulerede værdi af dagsgebyrerne
hurtigt vil overstiger den forsikringspræmie, der skulle
være betalt. Indførelse af en ordning med dagsgebyrer
forventes derfor at have den væsentlige virkning, at antallet
af uforsikrede køretøjer nedbringes.
På den baggrund indsættes med lovforslaget et nyt
stk. 4 i færdselslovens § 106, hvoraf følger, at
ejeren eller den person (brugeren), der har varig rådighed
over et motordrevet køretøj, som skal registreres
eller godkendes, kan pålægges et dagsgebyr for
manglende opfyldelse af forsikringspligten i § 105, stk. 1, 1.
pkt. For motordrevne køretøjer, der ikke skal
registreres eller godkendes, kan dagsgebyret pålægges
den, der bruger køretøjet eller lader det bruge
på vej. For selvkørende motorkøretøjer,
der er omfattet af § 106, stk. 3, kan dagsgebyret
pålægges tilladelsesindehaveren.
Objektet for pålæggelse af dagsgebyret er den
person, virksomhed, forening m.v., som forsikringspligten
påhviler i henhold til færdselslovens § 106, stk.
1-3. Der henvises herved til lovforslagets almindelige
bemærkninger pkt. 2.1.1.1.
Da formålet med pålæggelse af dagsgebyrerne
bl.a. er, at de skal indgå i finansieringen af DFIM´s
erstatningsudbetalinger for skader forvoldt af uforsikrede og
ukendte køretøjer, følger det af den
foreslåede bestemmelse i § 106, stk. 5, 1. pkt., at
dagsgebyret kan opkræves af og skal indbetales til DFIM.
Af hensyn til de enkelte forsikringstagere er det Transport-,
Bygnings- og Boligministeriets opfattelse, at ejeren m.v. forud for
pålæggelse af dagsgebyrerne skal være advaret om,
at dette er en konsekvens ved manglende betaling. Dette vil
også kunne medvirke til at forstærke motivationen hos
ejeren m.v. til at få betalt forsikringspræmien. Det
fremgår derfor af den foreslåede bestemmelse i §
106, stk. 5, 2. pkt., at det er en betingelse for
pålæggelse af dagsgebyr, at der til den, som dagsgebyr
kan pålægges, forudgående er blevet fremsendt
skriftlig meddelelse om, at dagsgebyret kan pålægges,
og at dagsgebyret er tillagt udpantningsret, jf. nærmere om
udpantningsretten nedenfor.
Dagsgebyret kan pålægges dagligt, indtil
ansvarsforsikring er tegnet, køretøjet afmeldt eller
nummerpladerne er fjernet af politiet i medfør af
køretøjsregistreringslovens regler, jf. nærmere
herom nedenfor. Betaling af pålagte dagsgebyrer gør
det ikke ud for betaling af den skyldige forsikringspræmie.
Dette er en selvstændig fordring, der fortsat skal betales
til det enkelte forsikringsselskab og ikke til DFIM.
Med henblik på at sikre, at pålagte dagsgebyrer
betales, fremgår det af den foreslåede bestemmelse i
§ 106, stk. 6, at der ikke kan tegnes ansvarsforsikring for et
motordrevet køretøj, før skyldige gebyrer, som
forsikringstageren er pålagt i henhold til det
foreslåede stk. 4, er betalt. Betaling af skyldige
dagsgebyrer er således en betingelse for, at forsikringstager
kan tegne ansvarsforsikring for det pågældende
køretøj og dermed stoppe muligheden for
pålæggelse af yderligere dagsgebyrer. Den
forsikringstager, der skylder dagsgebyrer, kan ligeledes ikke tegne
ansvarsforsikring for et nyt motordrevet køretøj,
hvis den pågældende skylder dagsgebyrer for et andet
køretøj. Hermed undgås, at man i praksis kan
omgå betaling af pålagte dagsgebyrer ved at erhverve
sig et nyt køretøj, som der eventuelt heller ikke
tegnes ansvarsforsikring for.
Efter Transport-, Bygnings- og Boligministeriets opfattelse er
det ligeledes vigtigt, at de nye dagsgebyrer også i
realiteten kommer til at virke motiverende på ejerne eller de
varige brugere af uforsikrede køretøjer. Det
foreslås derfor, at færdselslovens § 107, stk. 3,
1. pkt., ændres således, at de nye gebyrer
tillægges udpantningsret på samme måde, som
præmier for ansvarsforsikringen er tillagt udpantningsret
efter den gældende bestemmelse i § 107, stk. 3, 1. pkt.
Det forhold, at de nye dagsgebyrer umiddelbart kan inddrives ved
udlæg af fogedretten uden tilvejebringelse af et
særligt grundlag for tvangsfuldbyrdelse, sikrer
således, at den nye ordning er tilstrækkelig effektiv
med hensyn til at motivere de pågældende ejere eller
varige brugere til at få tegnet den lovpligtige
ansvarsforsikring.
Af hensyn til en smidig reguleringsform og mulighed for at
justere ordningen løbende, hvis der måtte vise sig
behov herfor, er det Transport-, Bygnings- og Boligministeriets
opfattelse, at det er mest hensigtsmæssigt, at de
nærmere regler om dagsgebyrets størrelse og
administration af ordningen m.v. fastsættes på
bekendtgørelsesniveau.
Det foreslås derfor, at der indsættes et stk. 7 i
færdselslovens § 106, hvorved transport-, bygnings- og
boligministeren gives hjemmel til at fastsætte de
nærmere regler om dagsgebyrets størrelse og betaling
samt administration af ordningen og hermed forbunden
pligtmæssig videregivelse af person-oplysninger. De
nærmere regler herom vil blive fastsat ved en ændring
af bekendtgørelse nr. 579 af 6. juni 2007 om
ansvarsforsikring for motorkøretøjer mv.
(ansvarsbekendtgørelsen), der i forvejen indeholder regler
om bl.a. tegning og ophør af ansvarsforsikring for
motordrevne køretøjer.
Størrelsen af dagsgebyret vil i
ansvarsbekendtgørelsen blive fastsat med udgangspunkt i
DFIM´s udgifter til erstatningsudbetalinger og administration
af ordningen (personale, IT m.v.). For så vidt angår
udgifter til erstatningsudbetalinger bemærker Transport-,
Bygnings- og Boligministeriet, at DFIM - udover skader forvoldt af
uforsikrede køretøjer - også udbetaler
erstatninger for skader forvoldt af ukendte
køretøjer. På grund af ulykkesforløbene
og graden af kontakt mellem skadelidte og skadevolder i
tilfælde af færdselsuheld med ukendte
køretøjer, må det antages, at de ukendte
køretøjer i en stor del af tilfældene
også er uforsikrede køretøjer. Transport-,
Bygnings- og Boligministeriet finder på den baggrund, at der
bør tages udgangspunkt i DFIM´s udgifter til
erstatningsudbetalinger for såvel de uforsikrede som de
ukendte motordrevne køretøjer.
DFIM har foreløbigt anslået, at de forventede
samlede udgifter til administration og erstatningsudbetalinger for
de uforsikrede og ukendte motordrevne køretøjer ved
den nye ordning gennemsnitligt kan ansættes til 53 millioner
kroner årligt. Samtidig skal dagsgebyret have en
størrelse, der virker motiverende på ejerne eller de
varige brugere af uforsikrede køretøjer set i forhold
til at betale selve forsikringspræmien, uden at dagsgebyret
dog bliver urimeligt højt.
Transport-, Bygnings- og Boligministeriet forventer på den
baggrund, at størrelsen af det daglige gebyr vil blive
fastsat til 250 kr. DFIM vurderer samtidig, at et dagsgebyr af
denne størrelse vil kunne dække en tilpas stor del af
DFIM´s udgifter til administration og erstatningsudbetalinger
for de uforsikrede og ukendte motordrevne køretøjer
ved den nye ordning. Beløbet vil kunne justeres
løbende ved ændring af ansvarsbekendtgørelsens
regler, hvis det f.eks. måtte vise sig, at de ved
gebyrbetalingerne indkomne beløb over en årrække
overstiger DFIM´s samlede udgifter til
erstatningsudbetalinger og administration af ordningen. Tilsvarende
vil størrelsen på dagsgebyret kunne hæves, hvis
det viser sig ikke at være tilstrækkelige til at
dække DFIM's samlede udgifter, dog således at
dagsgebyret ikke må være urimeligt højt.
Efter Transport-, Bygnings- og Boligministeriets opfattelse er
det vigtigt, at ordningen er så enkel at administrere som
muligt. Af den grund vil der i første omgang ikke blive
fastsat differentierede dagsgebyrer efter
køretøjstype (bil, motorcykel, lastbil, bus m.v.),
men alene bestemmelser om ét fast dagsgebyr, der er
fælles for alle uforsikrede køretøjstyper. Den
foreslåede bestemmelse i § 106, stk. 7, er dog ikke til
hindrer for, at der på sigt kan fastsættes bestemmelser
om differentierede dagsgebyrer efter køretøjstype,
hvis dette måtte vise sig hensigtsmæssigt.
Transport-, Bygnings- og Boligministeriet finder det mest
rimeligt, at DFIM overtager hæftelsen overfor en skadelidt
tredjemand for skader forvoldt af uforsikrede
køretøjer fra det tidspunkt, hvorfra dagsgebyr i
henhold til den foreslåede ordning kan opkræves,
hvilket er det tidspunkt, hvor et køretøj er at
betragte som uforsikret (det vil sige 8 uger efter
forsikringsselskabets påkrav om betaling af
forsikringspræmie). Dette indebærer, at
ansvarsbekendtgørelsens § 10, stk. 2, hvoraf
fremgår, at de enkelte forsikringsselskaber i forhold til en
skadelidt tredjemand vedbliver at hæfte for skader, der
indtræder indtil 4 uger efter forsikringens ophør,
skal ændres. Transport-, Bygnings- og Boligministeriet vil
derfor med hjemmel i færdselslovens § 107, stk. 1, der
udgør den allerede gældende bemyndigelsesbestemmelse
til at fastsætte regler om forsikringspligtens
gennemførelse, foretage en ændring af
ansvarsbekendtgørelsens § 10, stk. 2, således at
DFIM overtager hæftelsen overfor en skadelidt allerede fra
det tidspunkt, hvor køretøjet er at betragte som
uforsikret.
Ifølge ansvarsbekendtgørelsens § 9, stk. 3,
må de enkelte forsikringsselskaber tidligst give
Køretøjsregisteret meddelelse om, at et
køretøjs forsikring er ophørt på grund
af præmierestance, 10 uger efter, at præmien er
forfaldet til betaling, det vil sige 13 uger efter selskabets
påkrav herom, jf. forsikringsaftalelovens § 12, stk.1.
Da et køretøj i medfør af
forsikringsaftalelovens § 13, stk. 1, må betegnes som
uforsikret 8 uger efter, at selskabet har fremsendt påkrav om
betaling af præmie, betydet det, at et køretøj
kan have været at betragte som uforsikret i 5 uger,
før de enkelte selskaber kan give
Køretøjsregisteret meddelelse herom. Transport-,
Bygnings- og Boligministeriet finder, at det af hensyn til den
foreslåede dagsgebyrordningens praktiske administration er
vigtigt, at DFIM får meddelelse om uforsikrede
køretøjer så hurtigt som muligt.
Bemyndigelsesbestemmelsen i den foreslåede § 106, stk.
7, vil derfor tillige blive anvendt til at ændre
ansvarsbekendtgørelsens § 9, stk. 3, således, at
de enkelte selskaber skal give meddelelse til
Køretøjsregisteret om uforsikrede
køretøjer på det tidspunkt, hvor de i henhold
til forsikringsaftalelovens § 13, stk. 1, må betegnes
som uforsikrede, det vil sige 8 uger efter selskabets påkrav
om betaling af præmie.
Den foreslåede bemyndigelsesbestemmelse vil endvidere
blive anvendt til i ansvarsbekendtgørelsen at
fastsætte regler om pligtmæssig udveksling af
oplysninger mellem DFIM, de enkelte selskaber og
Køretøjsregisteret (SKAT), og som er nødvendig
for administrationen af den foreslåede dagsgebyrordning. Der
vil både blive fastsat regler om udveksling af oplysninger,
der er nødvendig for opkrævningen af dagsgebyrerne, og
regler om udveksling af oplysninger, der er nødvendig for,
at pålæggelse af dagsgebyrer stoppes, når
køretøjet ikke længere er uforsikret. Der vil i
den forbindelse blive fastsat bestemmelser om, at de enkelte
forsikringsselskaber har pligt til - og ikke blot mulighed for - at
videregive oplysninger om uforsikrede køretøjer til
Køretøjsregisteret (SKAT) og DFIM. For så vidt
angår de nærmere typer af oplysninger, der skal
udveksles, henvises til bemærkningerne til lovforslagets
§ 1, nr. 2. De pågældende regler om udveksling af
personoplysninger vil blive fastsat inden for rammerne af den
gældende persondatalov og den kommende nye
databeskyttelsesforordning samt databeskyttelseslov.
For så vidt angår Køretøjsregisterets
(SKAT´s) videregivelse af oplysninger til DFIM om uforsikrede
køretøjer henvises til pkt. 2.2.2 i lovforslagets
almindelige bemærkninger og bemærkningerne til
lovforslagets § 2, nr. 2.
Regler fastsat i ansvarsbekendtgørelsen vil endvidere
alene have betydning for administrationen af den foreslåede
dagsgebyrordning. Vilkårene for indberetning til
Fællesregisteret vil derimod fortsat være fastsat i
Datatilsynets tilladelse af 31. marts 2001. En eventuel
ændring af disse vilkår vil kræve DFIM´s
forelæggelse af spørgsmålet for Datatilsynet,
der på baggrund af persondataretlige hensyn vil kunne tage
stilling til, om vilkårene for registrering i
Fællesregisteret kan ændres.
De foreslåede regler i færdselslovens § 106,
stk. 4-5, og regler udstedt i medfør af den foreslåede
bemyndigelsesbestemmelse i stk. 7, indebærer ikke en
fravigelse af reglerne i forsikringsaftalelovens §§
12-17. Opkrævning af dagsgebyr i medfør af de
foreslåede bestemmelser kan først ske fra det
tidspunkt, hvor køretøjet må betragtes som
uforsikret. Dette tidspunkt indtræffer i henhold til
forsikringsaftalelovens §§ 12 og 13 tidligst 56 dage (8
uger) fra forsikringsselskabets påkrav om betaling.
Forsikringsselskabet vil endvidere fortsat i medfør af
forsikringsaftalelovens § 13, stk. 1, skulle fremsende en
opsigelsesmeddelelse, der angiver, at forsikringsaftalen
ophører, hvis præmien ikke betales inden den fastsatte
frist, og at forsikringen kan bringes til at løbe på
ny efter reglerne i § 14, jf. § 13, stk. 2.
Transport-, Bygnings- og Boligministeriet finder, at det
sideløbende med den foreslåede dagsgebyrordning
fortsat bør være strafbart ikke at efterleve
forsikringspligten i § 105, stk.1, 1. pkt. Transport-,
Bygnings- og Boligministeriet skal herved henvise til, at den nye
dagsgebyrordning ikke er en strafferetlig sanktion eller en
sanktion, der kan sidestilles hermed, men en mulighed for DFIM til
at opkræve et dagligt gebyr med henblik på at motivere
til forsikringstegning eller betaling af forfalden præmie og
for at fremme, at de uforsikrede i større omfang betaler for
de skader, de forvolder. Lovforslaget indeholder derfor ikke en
ændring af færdselslovens § 118, stk. 1, nr. 1,
hvoraf følger, at den, der overtræder § 105,
straffes med bøde.
Transport-, Bygnings- og Boligministeriet finder endvidere, at
det fortsat skal være muligt for politiet - både
på eget initiativ og efter SKAT's anmodning - at inddrage et
uforsikret køretøjs nummerplader. Lovforslaget
får derfor ikke betydning for reglerne herom i
registreringsbekendtgørelsens § 112, stk. 2, nr. 3, og
§ 113, jf. nærmere lovforslagets almindelige
bemærkninger pkt. 2.2.1.
Indførelse af den foreslåede dagsgebyrordning
medfører ikke indskrænkninger i DFIM´s regresret
mod den uforsikrede skadevolder. DFIM vil således fortsat
have mulighed for efter dansk rets almindelige regler at rette et
krav om betaling for udbetalt erstatning mod den ansvarlige
uforsikrede skadevolder (regres), om end DFIM i praksis kun i
få tilfælde får dækket sine udgifter til
erstatningsudbetalinger herved.
2.2. Etablering af terminaladgang for DFIM til
Køretøjsregisteret
2.2.1. Gældende ret
Ifølge § 1, stk. 1, i bekendtgørelse nr. 720
af 30. maj 2017 af lov om registrering af køretøjer
med senere ændringer
(køretøjsregistreringsloven) sker registrering af
køretøjer i et for hele landet fælles register
for køretøjer (Køretøjsregisteret). Det
følger af lovens § 1, stk. 2, at der i registeret
registreres oplysninger om hvert enkelt køretøj og om
køretøjets tilhørsforhold.
I medfør af lovens § 17, stk. 1, har enhver efter
anmodning adgang til oplysninger, der er registreret i
Køretøjsregisteret, om et køretøjs
tekniske forhold, synsforhold og forsikringsforhold. Oplysningerne
kan gives om et enkelt køretøj, om alle
køretøjer eller om grupper af
køretøjer. Told- og skatteforvaltningen afgør,
om en oplysning skal udleveres. Der udleveres ikke oplysninger om
identiteten af et køretøjs ejer eller bruger, jf. dog
stk. 2 og 3, eller om skattemæssige forhold. Told- og
skatteforvaltningen kan kræve betaling for omkostninger ved
at efterkomme en anmodning om at udlevere oplysninger.
Ifølge § 17, stk. 2, kan skatteministeren for
offentlige myndigheder og for en række virksomhedstyper, der
er nærmere angivet i bestemmelsens nr. 1-7, fastsætte
regler om terminaladgang til oplysninger i
Køretøjsregisteret om identiteten af et
køretøjs ejer eller bruger. Ifølge § 17,
stk. 2, nr. 1, kan skatteministeren fastsætte regler om
terminaladgang til forsikringsvirksomheder, der forsikrer
køretøjer.
Sådanne regler er fastsat i bekendtgørelse nr. 599
af 31. maj 2017 om registrering af køretøjer
(registreringsbekendtgørelsen).
Det følger således af
registreringsbekendtgørelsens § 106, stk. 1, at
terminaladgang til de virksomhedstyper, der er nævnt i
køretøjsregistreringslovens § 17, stk. 2, gives
til oplysninger om navn og adresse på den registrerede
primære ejer og primære bruger af
køretøjet. I medfør af
registreringsbekendtgørelsens § 106, stk. 3, må
en forsikringsvirksomhed, jf.
køretøjsregistreringslovens § 17, stk. 2, nr. 1,
endvidere oplyses om den registrerede primære ejer og
primære brugers cpr-nummer, hvis den registrerede har givet
tilladelse dertil. Forsikringsvirksomheder kan herudover i
medfør af bestemmelsen gives adgang til oplysninger om
forhenværende ejere og brugere af
køretøjet.
Oplysningerne gives, hvis køretøjets
registreringsnummer eller stelnummer og den digitale signatur, som
virksomheden har anmeldt over for SKAT til brug for terminaladgang,
oplyses, jf. registreringsbekendtgørelsens § 17, stk.
6, nr. 1 og 2.
Det følger endvidere af
registreringsbekendtgørelsens § 17, stk. 7, at
offentlige myndigheder og virksomheder kun må behandle
oplysninger fra Køretøjsregisteret, der er
tilvejebragt efter stk. 1-4, i det omfang behandlingen er
nødvendig for at kunne varetage de opgaver, som begrunder
myndighedens eller virksomhedens terminaladgang.
Det følger endvidere af
registreringsbekendtgørelsens § 49, at et motordrevet
køretøj kun kan registreres i
Køretøjsregisteret, hvis der i overensstemmelse med
færdselsloven er tegnet en ansvarsforsikring for
køretøjet.
Ifølge registreringsbekendtgørelsens § 112,
stk. 2, nr. 3, kan SKAT bestemme, at et køretøjs
nummerplader skal inddrages ved politiets foranstaltning, hvis
køretøjet anvendes i strid med
køretøjsregistreringsloven eller
registreringsbekendtgørelsen, og SKAT vurderer, at der er
nærliggende risiko for, at køretøjet fortsat
vil blive brugt i strid med reglerne. I medfør af
registreringsbekendtgørelsens § 113 kan politiet
endvidere inddrage køretøjets nummerplader, hvis
politiet vurderer, at køretøjet anvendes i strid med
køretøjsregistreringsloven eller
registreringsbekendtgørelsen, og politiet samtidig vurderer,
at der er nærliggende risiko for, at køretøjet
fortsat vil blive brugt i strid med reglerne.
2.2.2. Transport-, Bygnings- og Boligministeriets
overvejelser og den foreslåede ordning
Af hensyn til dagsgebyrordningens administration, er det
nødvendigt, at DFIM kan tildeles terminaladgang til
oplysninger i Køretøjsregisteret om identiteten af et
køretøjs nuværende og forhenværende ejere
og brugere, herunder oplysninger om personnummer og cvr-nummer samt
oplys-ninger om årsag til forsikringsophør. Efter de
gældende regler i lov om registrering af
køretøjer og bekendtgørelse nr. 599 af 31. maj
2017 om registrering af køretøjer med senere
ændringer har de enkelte forsikringsselskaber terminaladgang
til visse identitetsoplysninger i Kørekortregisteret, men
lov om registrering af køretøjer indeholder ikke
hjemmel til, at der kan fastsættes bestemmelser om tildeling
af terminaladgang til DFIM. Lovforslaget indeholder derfor tillige
en ændring af lov om registrering af køretøjer
således, at skatteministeren gives hjemmel til at
fastsætte regler om terminaladgang for DFIM til oplysninger i
Køretøjsregisteret om identiteten af et
køretøjs ejer eller bruger. For så vidt
angår de nærmere typer af oplysninger, der vil
være omfattet af terminaladgangen, henvises til
bemærkningerne til lovforslagets § 2, nr. 2.
De pågældende regler om terminaladgang vil blive
fastsat inden for rammerne af den gældende persondatalov og
den kommende nye databeskyttelsesforordning samt
databeskyttelseslov.
3. Økonomiske og administrative konsekvenser for
det offentlige
Omkostninger til etablering af terminaladgangen fra SKAT til
DFIM betales af DFIM direkte til SKAT´s it-leverandør.
Etablering af terminaladgangen medfører derfor ikke
økonomiske eller administrative konsekvenser for det
offentlige.
Administrationen af terminaladgangen forventes at ville
medføre en mindre stigning i løbende
administrationsomkostninger for SKAT. Denne mindre stigning vil dog
kunne afholdes inden for SKAT´s nuværende
bevillingsmæssige ramme.
I henhold til motoransvarsforsikringsafgiftsloven skal
forsikringsselskaberne betale en afgift til staten for hver tegnet
motoransvarsforsikring. Selskabernes samlede
erstatningsudbetalinger indgår som et parameter i
beregningerne af afgiftens størrelse. Med lovforslaget
overtager DFIM hæftelsen for uforsikrede
køretøjer overfor skadelidte 5 uger før end
efter de gældende regler. Det betyder samtidig, at perioden,
hvor de enkelte selskaber bærer risikoen for direkte at
skulle udbetale erstatninger for uforsikrede
køretøjer forkortes med 5 uger. En reduktion i
selskabernes erstatningsudbetalinger vil, afhængig af
reduktionens omfang, kunne have betydning for afgiftsprovenuet.
Ifølge oplysninger fra Forsikring & Pension var
beløbet for selskabernes samlede erstatningsudbetalinger i
2017 ca. 2,7 mia. kr. Opgørelse af beløbet for
selskabernes erstatningsudbetalinger for skader forårsaget af
uforsikrede køretøjer i de 5 uger, som lovforslaget
reducerer selskabernes hæftelsesperiode med, er forbundet med
en vis usikkerhed. Forsikring & Pension har på baggrund
af en rundspørge til de større forsikringsselskaber
skønsmæssigt ansat antallet af skader til 200
årligt. Den gennemsnitlige erstatningsudbetaling pr.
færdselsuheld er 18.000 kr., hvorefter beløbet for
selskabernes erstatningsudbetalinger for skader forårsaget af
uforsikrede køretøjer i de 5 uger, som lovforslaget
reducerer selskabernes hæftelsesperiode med,
skønsmæssigt kan opgøres til ca. 3,6 mio. kr.
Reduktionen i selskabernes direkte erstatningsudbetalinger vurderes
derfor at være minimal i forhold til de samlede
erstatningsudbetalinger. Hertil kommer, at lovforslaget forventes
at medføre et fald i antallet af uforsikrede
køretøjer, hvilket samtidig vil betyde en stigning i
antallet af tegnede ansvarsforsikringer. Lovforslaget vurderes
på den baggrund ikke at ville få indflydelse af
betydning på afgiftsprovenuet efter
motoransvarsforsikringsafgiftsloven.
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet m.v.
Lovforslaget medfører øget administrativt arbejde
for DFIM, da DFIM skal administrere ordningen. Udgifterne hertil
vil blive dækket af de indkomne dagsgebyrer.
Lovforslaget medfører endvidere administrative
konsekvenser for de enkelte forsikringsselskaber til ændring
af selskabernes it-systemer samt til løbende
håndtering af øgede henvendelser fra DFIM
vedrørende registreringsforhold. Udgifter hertil modsvares
dog af nedgangen i selskabernes erstatningsudbetalinger, da
selskabernes hæftelse for uforsikrede køretøjer
overgår til DFIM 5 uger tidligere end efter gældende
ret, samt af den forventede nedgang i DFIM´s
erstatningsudbetalinger på grund af uforsikrede
køretøjer, som efterfølgende opkræves
hos selskaberne, hvis de medfører et økonomisk
underskud hos DFIM.
Lovforslaget vil ikke få indflydelse af betydning på
den afgiftsstørrelse, som forsikringsselskaberne skal betale
efter motoransvarsforsikringsafgiftsloven, jf. nærmere herom
under lovforslagets almindelige bemærkninger pkt. 3.
5. Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget har ikke administrative konsekvenser for
borgerne.
6. Miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget har ikke miljømæssige
konsekvenser.
7. Forholdet
til EU-retten
Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) 2016/679 af
27. april 2016 om beskyttelse af fysiske personer i forbindelse med
behandling af personoplysninger og om fri udveksling af
sådanne oplysninger mv. (databeskyttelsesforordningen) vil
få direkte virkning i Danmark fra den 25. maj 2018.
Databeskyttelsesforordningens artikel 6, stk. 2 og 3,
sammenholdt med forordningens præambelbetragtning nr. 10,
fastsætter, at medlemsstaterne har mulighed for at
præcisere anvendelsen af databeskyttelsesforordningens
bestemmelser om behandling i de situationer, som vedrører
behandling på baggrund af retlig forpligtelse (artikel 6,
stk. 1, litra c)) eller af hensyn til udførelse af en opgave
i samfundets interesse eller som henhører under offentlig
myndighedsudøvelse (artikel 6, stk. 1, litra e)).
For så vidt angår behandling af personnumre
følger det af databeskyttelsesforordningens artikel 87, at
medlemsstaterne nærmere kan fastsætte de specifikke
betingelser for behandling af et nationalt identifikationsnummer
eller andre almene midler til identifikation. I så fald
anvendes det nationale identifikationsnummer eller ethvert andet
alment middel til identifikation udelukkende med de fornødne
garantier for den registreredes rettigheder og frihedsrettigheder i
henhold til forordningen.
På den baggrund vurderes lovforslagets § 1, nr. 2
(den foreslåede bemyndigelsesbestemmelse i
færdselslovens § 106, stk. 7), og § 2, nr. 1 og 2
(de foreslåede ændringer af
køretøjsregistreringslovens § 17, stk. 2), ikke
at være i strid med EU-forordning nr. 2016/679 af 27. april
2016 om beskyttelse af fysiske personer i forbindelse med
behandling af personoplysninger og om fri udveksling af
sådanne oplysninger mv.
8. Hørte myndigheder og
organisationer m.v.
Et udkast til lovforslag har i perioden fra den 15. december
2017 til den 15. januar 2018 været sendt i høring hos
følgende myndigheder og organisationer m.v.:
Advokatrådet, Alkohol og Samfund, Autobranchen Danmark,
Automobilbranchens Handels- og Industriforening,
Beredskabsstyrelsen, samtlige byretter, Cyklistforbundet, Danmarks
Motor Union, Danmarks Tekniske Universitet - Institut for Transport
(DTU Transport), Dansk Bilbrancheråd, Dansk Bilforhandler
Union, Dansk Erhverv, Dansk Industri (DI), Dansk
Kørelærer-Union, Dansk Køreskole Forening,
Dansk Standard, Dansk Transport & Logistik (DTL), Danske
Advokater, Danske Biludlejere, Danske Kørelæreres
Landsforbund, Danske Motorcyklister, Danske Regioner, Datatilsynet,
De Danske Bilimportører, Den Danske Dommerforening, DFIM,
Dommerfuldmægtigforeningen, Domstolsstyrelsen,
Erhvervsstyrelsen, Falck Danmark A/S, Forbrugerombudsmanden,
Forbrugerrådet Tænk, Forenede Danske Motorejere (FDM),
Foreningen af Frie Kørelærere, Foreningen af
offentlige anklagere, Forsikring & Pension, Frie Danske
Lastbilvognmænd (FDL), Håndværksrådet,
Institut for Menneskerettigheder, International Transport Danmark
(ITD), KL, Køreprøvesagkyndiges Landsforening,
Landdistrikternes Fællesråd, Landsforeningen af Polio
Trafik- og Ulykkesskadede, Landsforeningen Landsbyerne i Danmark,
NOAH-Trafik, Politiforbundet i Danmark, Rigsadvokaten,
Rigspolitiet, Rådet for Bæredygtig Trafik, Rådet
for Sikker Trafik, Trafikforskningsgruppen ved Aalborg Universitet,
Trafiksikkerheds Venner i Danmark, Veteranknallertklubben Aktiv og
Østre og Vestre Landsret.
9. Sammenfattende skema
| Positive konsekvenser/mindreudgifter (hvis
ja, angiv omfang) | Negative konsekvenser/merudgifter (hvis
ja, angiv omfang) | Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen af betydning. | Administrative konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Lovforslaget medfører en mindre
mængde øget administration i forbindelse med
SKAT´s drift af terminaladgang for DFIM til
Køretøjsregisteret. Udgifterne kan afholdes inden for
SKAT´s bevillingsmæssig ramme. | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen af betydning | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Lovforslaget medfører øget
administration for DFIM, da DFIM skal administrere ordningen.
Udgifterne hertil vil blive dækket af de indkomne
dagsgebyrer. Lovforslaget medfører endvidere
øget administration for de enkelte forsikringsselskaber til
ændring af selskabernes it-systemer samt til løbende
håndtering af øgede henvendelser fra DFIM
vedrørende registreringsforhold. Udgifter hertil modsvares
af nedgangen i selskabernes erstatningsudbetalinger, da
selskabernes hæftelse for uforsikrede køretøjer
overgår til DFIM 5 uger tidligere end efter gældende
ret, samt i den forventede nedgang i DFIM´s
erstatningsudbetalinger på grund af uforsikrede
køretøjer, som efterfølgende opkræves
hos selskaberne, hvis de medfører et økonomisk
underskud hos DFIM. | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen | Miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen | Forholdet til EU-retten | Lovforslaget vurderes ikke at være i
strid med Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU)
2016/679 af 27. april 2016 om beskyttelse af fysiske personer i
forbindelse med behandling af personoplysninger og om fri
udveksling af sådanne oplysninger mv. | Overimplementering af EU-retlige
minimumsforpligtelser (sæt X) | JA | NEJ X |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til §
1
Til nr. 1
Direktiv 2014/47/EU om syn i vejsiden af
erhvervskøretøjer, der kører på Unionens
område, og om ophævelse af direktiv 2000/30/EF blev
vedtaget 3. april 2014. Direktivet vedrører syn i vejsiden
af erhvervskøretøjer og giver myndighederne mulighed
for at forbyde kørsel med køretøjer med
væsentlige mangler, indtil disse mangler er udbedret.
Implementeringsfristen var 20. maj 2017, og
bestemmelserne finder anvendelse fra 20. maj 2018.
Der er normharmoni mellem dele af direktivet
og færdselslovens § 77, som giver politiet hjemmel til
at standse og undersøge et køretøj og inddrage
køretøjets nummerplader, hvis køretøjet
er til fare for færdselssikkerheden. Danmark notificerede
på den baggrund implementeringen over for Kommissionen den
15. september 2017.
Færdselsloven skal derfor
tilføjes en note om implementeringen. Med den
foreslåede note til færdselslovens titel er der
således tale om en ændring af lovteknisk karakter
foranlediget af den implementering, der blev notificeret over for
Kommissionen den 15. september 2017 på baggrund af
normharmonien mellem færdselslovens § 77 og dele af
direktiv 2014/47/EU.
Til nr. 2
Ifølge færdselslovens § 105,
stk. 1, 1. pkt., skal krav om erstatning for skader forvoldt af
motordrevne køretøjer være dækket af en
forsikring i et ansvarsforsikringsselskab, der har Finanstilsynets
tilladelse (koncession) til at drive forsikringsvirksomhed.
Bestemmelsen indeholder således en forsikringspligt.
Forsikringspligten påhviler i
medfør af § 106, stk. 1, ejeren eller den person
(brugeren), der har varig rådighed over
køretøjet, hvis der er tale om motordrevne
køretøjer, der skal registreres eller godkendes. For
motordrevne køretøjer, der ikke skal registreres
eller godkendes, påhviler forsikringspligten den, der bruger
køretøjet eller lader det bruge på vej, jf.
§ 106, stk. 2. For selvkørende
motorkøretøjer, der er omfattet af
forsøgsordninger efter § 92 g, stk. 1, påhviler
forsikringspligten tilladelsesindehaveren, jf. § 106, stk. 3.
Der henvises herved til lovforslagets almindelige
bemærkninger pkt. 2.1.1.1.
I tilfælde, hvor der på trods af
forsikringspligten ikke er tegnet ansvarsforsikring for
køretøjet, dækkes forvoldte skader af Dansk
Forening for International Motorkøretøjsforsikring
(DFIM). Hovedparten af DFIM´s udgifter til
erstatningsudbetalinger betales af garantiordningens medlemmer, der
består af alle forsikringsselskaber, der tegner
ansvarsforsikring for motordrevne køretøjer i
Danmark.
Færdselsloven indeholder ikke regler om
mulighed for pålæggelse af dagsgebyrer i tilfælde
af manglende opfyldelse af forsikringspligten i § 105, stk. 1,
1. pkt.
Det følger af den foreslåede
bestemmelse i færdselslovens § 106,
stk. 4, at ejeren eller den person (brugeren), der har varig
rådighed over et motordrevet køretøj, som skal
registreres eller godkendes, kan pålægges et dagsgebyr
for manglende opfyldelse af forsikringspligten i § 105, stk.
1, 1. pkt. For motordrevne køretøjer, der ikke skal
registreres eller godkendes, kan dagsgebyret pålægges
den, der bruger køretøjet eller lader det bruge
på vej. For selvkørende motorkøretøjer,
der er omfattet af § 106, stk. 3, kan dagsgebyret
pålægges tilladelsesindehaveren. Dagsgebyret kan
pålægges for hver påbegyndt dag, det motordrevne
køretøj er uforsikret.
Det følger af bestemmelsen, at objektet
for pålæggelse af dagsgebyret vil være den
person, virksomhed, forening m.v., som forsikringspligten
påhviler i henhold til færdselslovens § 106, stk.
1-3. Der henvises herved til lovforslagets almindelige
bemærkninger pkt. 2.1.1.1.
Som tilfældet er ved selve
forsikringspligten, vil det være det reelle ejerforhold eller
varige brugerforhold, der er afgørende for, hvem dagsgebyret
kan pålægges i medfør af den foreslåede
bestemmelse i § 106, stk. 4. Det er således ikke
afgørende, hvem der i forhold til det foreslåede
§ 106, stk. 4, 1. pkt., måtte være registreret i
Køretøjsregisteret som ejer eller varig bruger, hvis
de reelle forhold er anderledes. Som oftest vil
registreringsforholdene dog være i overensstemmelse med de
reelle forhold, ligesom en person m.v., der er registreret som
ejer, og som ikke kan dokumentere, at køretøjet har
fået en ny ejer, ofte på baggrund af de konkrete
omstændigheder vil blive anset for ejer.
Hvis der både er en ejer og en varig
bruger af køretøjet, vil dagsgebyret alene kunne
pålægges den varige bruger, da det er denne, der i det
daglige har rådighed over køretøjet, og det
derfor også vil være denne, som selve
forsikringspligten påhviler. Der vil i et sådant
tilfælde hverken være tale om en subsidiær
hæftelse for ejeren, eller en solidarisk hæftelse
mellem ejer og den varige bruger.
Ved manglende præmiebetaling for
selvkørende køretøjer, der er omfattet af
forsøgsordninger efter færdselslovens § 92 g,
stk. 1, medfører den foreslåede bestemmelse i §
106, stk. 4, 3. pkt., at dagsgebyret kan pålægges
tilladelsesindehaveren. Dagsgebyret vil i disse tilfælde
alene kunne pålægges tilladelsesindehaveren og
således f.eks. ikke en eventuel registreret ejer eller varig
bruger, hvis denne måtte være forskellig fra
tilladelsesindehaveren.
Pålæggelse af dagsgebyr vil kunne
ske dagligt, hvilket medfører, at der vil kunne
pålægges et gebyr for hver dag køretøjet
i henhold til reglerne i §§ 12-17 i bekendtgørelse
nr. 1237 af 9. november 2015 af lov om forsikringsaftaler med
senere ændringer (forsikringsaftaleloven) må betragtes
som uforsikret. Dagsgebyret vil således tidligst kunne
pålægges 56 dage (8 uger) fra forsikringsselskabets
påkrav om betaling, og kun efter fremsendelse af en
ophørsmeddelelse, jf. forsikringsaftalelovens §§
12 og 13. Der henvises herved til lovforslagets almindelige
bemærkninger pkt. 2.1.1.2 og pkt. 2.1.2.
Dagsgebyret vil kunne pålægges,
indtil ansvarsforsikring er tegnet, køretøjet er
afmeldt eller køretøjets nummerplader er
inddraget.
Ubetalte dagsgebyrer, der er pålagt i
overensstemmelse med den foreslåede § 106, stk. 4, og
regler udstedt i medfør af den foreslåede bestemmelse
i § 106, stk. 7, vil ikke bortfalde ved en senere betaling af
præmierestancen, afmelding af køretøjet eller
hvis køretøjets nummerplader senere inddrages.
Det følger af den foreslåede
bestemmelse i § 106, stk. 5, 1.
pkt., at dagsgebyret kan opkræves af og skal
indbetales til Danske Forening for International
Motorkøretøjsforsikring (DFIM). Selve
forsikringspræmien vil fortsat skulle indbetales til det
enkelte forsikringsselskab.
Det følger af den foreslåede
bestemmelse i § 106, stk. 5, 2.
pkt., at det vil være en betingelse for
pålæggelse af dagsgebyr efter det foreslåede stk.
4, at der til den, som dagsgebyr kan pålægges,
forudgående er blevet fremsendt skriftlig meddelelse om, at
dagsgebyret kan pålægges, og at dagsgebyret er tillagt
udpantningsret.
Meddelelsen skal efter bestemmelsen være
skriftlig og vil således kunne fremsendes som almindelig
post, e-mail, sms, via digitale postløsninger og andre
lignende skriftlige medier.
Efter bestemmelsen vil det være
tilstrækkeligt, at det på baggrund af de konkrete
omstændigheder kan lægges til grund, at meddelelse er
fremsendt. Hvis dette er tilfældet, vil kravet i det
foreslåede § 106, stk. 5, 2. pkt., være opfyldt,
selvom ejeren m.v. måtte anføre, at meddelelsen ikke
er modtaget eller kommet til vedkommendes kendskab.
Meddelelsen vil både kunne fremsendes af
det pågældende forsikringsselskab og DFIM. Der er ikke
i medfør af den foreslåede bestemmelse krav om, at der
skal fremsendes en særskilt meddelelse. Oplysninger om, at
dagsgebyret kan pålægges, og om at dagsgebyrerne er
tillagt udpantningsret, vil kunne fremsendes sammen med og som en
del af andre henvendelser eller meddelelser, som
forsikringsselskabet i øvrigt retter til forsikringstager,
som f.eks. påkravsmeddelelsen eller ophørsmeddelelsen
efter forsikringsaftalelovens § 13.
Meddelelsen skal ifølge den
foreslåede bestemmelse være fremsendt forudgående
og således, at forsikringstager har rimelig tid til at agere
på baggrund af meddelelsen ved at tegne forsikring eller
betale præmierestancen. Nærmere regler om,
hvornår meddelelsen senest skal være fremsendt, vil
kunne fastsættes i medfør af den foreslåede
bemyndigelsesbestemmelse i § 106, stk. 7.
Oplysninger i henhold til det foreslåede
§ 106, stk. 5, 2. pkt., vil kun skulle fremsendes én
gang forud for tidspunktet, hvor køretøjet vil
være at anse for uforsikret. Der vil således ikke
skulle fremsendes en meddelelse for hver dag dagsgebyret kan
pålægges. Tegner forsikringstageren
efterfølgende ansvarsforsikring, eller bringes forsikringen
til at løbe på ny på grund af betaling af
præmierestancen og eventuelt skyldige dagsgebyrer, vil der
dog i medfør af bestemmelsen skulle fremsendes en ny
meddelelse til forsikringstageren, hvis køretøjet
på ny måtte blive at anse for uforsikret.
Det følger af den foreslåede
bestemmelse i § 106, stk. 6, at
der ikke vil kunne tegnes ansvarsforsikring for et motordrevet
køretøj, før skyldige dagsgebyrer, som
forsikringstager er pålagt i henhold til det foreslåede
stk. 4, er betalt. Betaling af skyldige dagsgebyrer vil
således være en betingelse for, at forsikringstager kan
tegne ansvarsforsikring for det pågældende
køretøj og dermed stoppe muligheden for
pålæggelse af yderligere dagsgebyrer. Den
forsikringstager, der skylder dagsgebyrer, vil ligeledes ikke kunne
tegne ansvarsforsikring for et nyt motordrevet
køretøj, hvis den pågældende skylder
dagsgebyrer for et andet køretøj. Hermed
undgås, at man i praksis kan omgå betaling af
pålagte dagsgebyrer ved at erhverve sig et nyt
køretøj, som der eventuelt heller ikke tegnes
ansvarsforsikring for.
Med forsikringstager skal der i den
foreslåede bestemmelse forstås den forsikringstager,
hvis manglende betaling af ansvarsforsikringspræmie har givet
anledning til pålæggelse af dagsgebyrerne. Hvis
ejerskabet til køretøjet efterfølgende
overgår til en tredjemand (f.eks. ved salg), vil en
sådan ny ejer kunne tegne ansvarsforsikring for
køretøjet, selvom den forrige ejer måtte skylde
dagsgebyrer. Hæftelsen for de pålagte dagsgebyrer vil
endvidere ikke overgå til en ny ejer.
Betaling for pålagte dagsgebyrer vil med
den foreslåede bestemmelse anses for at være sket
på tidspunktet for debitering og bogføring på
betalerens konto. Spørgsmålet om, hvornår
betaling kan anses for at være sket, vil hermed følge
reglerne herfor i forsikringsaftalelovens § 15, der omhandler
betaling af selve forsikringspræmien.
I medfør af den foreslåede
bestemmelse i § 106, stk. 7, gives
transport-, bygnings- og boligministeren hjemmel til at
fastsætte de nærmere regler om dagsgebyrets
størrelse og betaling samt administration af ordningen og
hermed forbunden pligtmæssig videregivelse af
personoplysninger. De nærmere regler herom vil blive fastsat
ved en ændring af bekendtgørelse nr. 579 af 6. juni
2007 om ansvarsforsikring for motorkøretøjer mv.
(ansvarsbekendtgørelsen).
Bestemmelsen indeholder hjemmel til
transport-, bygnings- og boligministeren til at fastsætte
nærmere regler om de enkelte forsikringsselskabers pligt til
at videregive oplysninger om uforsikrede køretøjer
til Køretøjsregisteret (SKAT) og DFIM, der er
nødvendige for DFIM´s administration af den
foreslåede dagsgebyrordning. Der vil både blive fastsat
regler om udveksling af oplysninger, der er nødvendig for
opkrævningen af dagsgebyrerne, og regler om udveksling af
oplysninger, der er nødvendig for, at pålæggelse
af dagsgebyrer stoppes, når køretøjet ikke
længere er uforsikret. De nødvendige oplysninger for
DFIM´s administration af ordningen vil være oplysninger
om navn, adresse, personnummer eller cvr-nummer på
nuværende og forhenværende ejere og varige brugere af
køretøjet samt oplysninger om årsag til
forsikringsophør.
Der vil således kunne fastsættes
regler om, at de enkelte forsikringsselskaber har pligt til at
videregive sådanne oplysninger til
Køretøjsregisteret (SKAT) og DFIM. Bestemmelsen
medfører i den forbindelse, at der vil kunne
fastsættes regler om, at adresseoplysninger skal videregives,
selvom den pågældende har adressebeskyttelse. Ligeledes
vil de pågældende regler indebære, at oplysninger
om personnummer skal videregives, selvom forsikringstagers samtykke
ikke foreligger.
For så vidt angår indholdet af de
øvrige regler, der vil kunne fastsættes i
medfør af § 106, stk. 7, henvises til lovforslagets
almindelige bemærkninger pkt. 2.1.2.
Til nr. 3
Det følger af færdselslovens
§ 107, stk. 3, 1. pkt., at
præmier for ansvarsforsikringen er tillagt udpantningsret. Er
forsikring tegnet for et større beløb end efter
§ 105, stk. 2, gælder denne regel hele præmien,
jf. § 107, stk. 3, 2. pkt.
Det følger af den foreslåede
bestemmelse, at § 107, stk. 3, 1. pkt., ændres
således, at dagsgebyrer pålagt i medfør af de
foreslåede bestemmelser i § 106, stk. 4 og 5,
tillægges udpantningsret på samme måde, som
præmien for ansvarsforsikringen. Det medfører, at
dagsgebyrerne umiddelbart af DFIM vil kunne inddrives ved
udlæg af fogedretten, jf. retsplejelovens § 478, stk. 2.
Som tilfældet er med selve forsikringspræmien, vil det
således ikke være nødvendigt først at
tilvejebringe et særligt grundlag for tvangsfuldbyrdelse, som
f.eks. dom, kendelse eller betalingspåkrav med fogedrettens
påtegning efter retsplejelovens § 477 e, stk. 2.
Til §
2
Til nr. 1
Ifølge § 17, stk. 1, i
bekendtgørelse nr. 720 af 30. maj 2017 af lov om
registrering af køretøjer med senere ændringer
(køretøjsregistreringsloven) har enhver efter
anmodning adgang til oplysninger, der er registreret i
Køretøjsregisteret, om et køretøjs
tekniske forhold, synsforhold og forsikringsforhold. Oplysningerne
kan gives om et enkelt køretøj, om alle
køretøjer eller om grupper af
køretøjer. Told- og skatteforvaltningen afgør,
om en oplysning skal udleveres. Der udleveres ikke oplysninger om
identiteten af et køretøjs ejer eller bruger, jf. dog
stk. 2 og 3, eller om skattemæssige forhold. Told- og
skatteforvaltningen kan kræve betaling for omkostninger ved
at efterkomme en anmodning om at udlevere oplysninger.
Ifølge § 17, stk. 2, kan
skatteministeren for offentlige myndigheder og for en række
virksomhedstyper, der er nærmere oplistet i bestemmelsens nr.
1-7, fastsætte regler om terminaladgang til oplysninger i
Køretøjsregisteret om identiteten af et
køretøjs ejer eller bruger.
Af hensyn til gennemførelse og
administration af den ordning, der foreslås med lovforslagets
§ 1, nr. 2, skal DFIM kunne tildeles terminaladgang til
forskellige oplysninger i Køretøjsregisteret om
identiteten af et køretøjs nuværende og
forhenværende ejere og brugere samt oplysninger om
årsag til forsikringsophør.
DFIM er hverken en offentlig myndighed eller
virksomhed, men en garantifond. Ifølge den foreslåede
ændring indsættes derfor et "m.v." i
køretøjsregistreringslovens § 17, stk. 2. Den foreslåede
ændring vil medføre, at skatteministeren også
vil kunne fastsætte regler om terminaladgang for andre
private aktører end virksomheder, som f.eks. foreninger og
fonde. Det vil fortsat være en betingelse, at den
pågældende type af forening, fond m.v. er
særskilt oplistet i § 17, stk. 2, jf. herved
bemærkningerne til lovforslagets § 2, nr. 2.
Til nr. 2
Ifølge § 17, stk. 2, i
bekendtgørelse nr. 720 af 30. maj 2017 af lov om
registrering af køretøjer med senere ændringer
(køretøjsregistreringsloven) kan skatteministeren for
offentlige myndigheder og for en række virksomhedstyper, der
er nærmere oplistet i bestemmelsens nr. 1-7, fastsætte
regler om terminaladgang til oplysninger i
Køretøjsregisteret om identiteten af et
køretøjs ejer eller bruger.
Ifølge § 17, stk. 2, nr. 1, kan
skatteministeren fastsætte regler om terminaladgang til
forsikringsvirksomheder, der forsikrer køretøjer.
DFIM er ikke en forsikringsvirksom, der forsikre
køretøjer, men en garantifond.
Af hensyn til gennemførelse og
administration af den dagsgebyrordning, der foreslås med
lovforslagets § 1, nr. 2, skal DFIM kunne tildeles
terminaladgang til forskellige oplysninger i
Køretøjsregisteret om identiteten af et
køretøjs ejere eller brugere samt oplysninger om
årsag til forsikringsophør.
Det fremgår derfor af den
foreslåede § 17, stk. 2, nr.
8, at DFIM indsættes i oplistningen af de
virksomhedstyper m.v., hvor skatteministeren kan fastsætte
regler om terminaladgang.
De oplysningstyper, der vil kunne omfattes af
terminaladgangen, svarer til de oplysningstyper, som der i
medfør af lovforslagets § 1, nr. 2 (den
foreslåede bemyndigelsesbestemmelse i færdselslovens
§ 106, stk. 7), vil kunne fastsættes regler om, at
forsikringsselskaberne skal videregive til
Køretøjsregisteret (SKAT) og DFIM. DFIM vil herefter
kunne tildeles terminaladgang til oplysninger om navn, adresse,
personnummer eller cvr-nummer på nuværende og
forhenværende ejere og varige brugere af
køretøjet samt oplysninger om årsag til
forsikringsophør. Adresseoplysninger vil kunne videregives,
selvom den pågældende har adressebeskyttelse, ligesom
oplysninger om personnummer vil kunne videregives, selvom
forsikringstagers samtykke ikke foreligger.
Til §
3
Det foreslås i § 3, at loven
træder i kraft den 1. januar 2019.
DFIM og SKAT vil skulle udarbejde en
række it-tekniske og administrative løsninger
før, at ordningen med opkrævning af dagsgebyrer kan
anvendes i praksis. DFIM og SKAT har vurderet, at dette arbejde vil
kunne være tilendebragt pr. 1. januar 2019.
Lovforslagets § 3 medfører, at de
personer, virksomheder m.v., der er omfattet af den
foreslåede bestemmelse i færdselslovens § 106,
stk. 4, vil kunne pålægges dagsgebyrer efter lovens
ikrafttræden. Dette gælder også, selvom restancen
for ansvarsforsikringspræmien er opstået før
lovens ikrafttræden, og selvom køretøjet
eventuelt allerede på tidspunktet for lovens
ikrafttræden er at anse for uforsikret. Der vil dog i disse
tilfælde kun kunne pålægges dagsgebyrer for den
uforsikrede periode, der ligger efter lovens ikrafttræden.
Samtidig er det også i disse tilfælde en betingelse for
pålæggelse af dagsgebyrer, at den
pågældende forudgående har modtaget meddelelse
om, at dagsgebyret kan pålægges, og at dagsgebyret er
tillagt udpantningsret, jf. den foreslåede bestemmelse i
færdselslovens § 106, stk. 5, 2. pkt.
Ifølge færdselslovens § 143
gælder loven ikke for Færøerne og
Grønland. Køretøjsregistreringsloven
gælder ligeledes ikke for Færøerne og
Grønland, jf. køretøjsregistreringslovens
§ 27. Nærværende lovforslag om ændring af
færdselsloven og køretøjsregistreringsloven vil
derfor ikke finde anvendelse for Færøerne og
Grønland.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
| | | | | | | | § 1 | | | I færdselsloven, jf.
lovbekendtgørelse nr. 38 af 5. januar 2017, som ændret
bl.a. ved lov nr. 696 af 8. juni 2017 og senest ved lov nr. 1559 af
19. december 2017, foretages følgende ændringer: | | | | 1) Loven indeholder bestemmelser, der
gennemfører dele af Europa-Parlamentets og Rådets
direktiv 2006/126/EF af 20. december 2006 om kørekort
(omarbejdning), EU-Tidende 2006, nr. L 403, side 18, og dele af
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 29/2005/EF af 11. maj
2005 om virksomheders urimelige handelspraksis over for forbrugerne
på det indre marked og om ændring af Rådets
direktiv 84/450/EØF og Europa-Parlamentets og Rådets
direktiv 97/7/EF, 98/27/EF og 2002/65/EF og Europa-Parlamentets og
Rådets forordning (EF) nr. 2006/2004 (direktivet om urimelig
handelspraksis), EU Tidende 2005, nr. L 149, side 22-39. | | 1. I fodnoten til lovens titel indsættes
efter »Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF)
nr. 2006/2004 (direktivet om urimelig handelspraksis), EU Tidende
2005, nr. L 149, side 22-39«: »og dele af
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2014/47/EU af 3. april
2014 om syn ved vejsiden af erhvervskøretøjer, der
kører på Unionens område, og om ophævelse
af direktiv 2000/30/EF, EU-Tidende 2014, nr. L 127, side
134«. |
|
| | | | | | §
106. --- | | | Stk.
2-3. --- | | 2. I § 106 indsættes som stk. 4-7: | | | »Stk. 4.
Ejeren eller den person (brugeren), der har varig rådighed
over et motordrevet køretøj, som skal registreres
eller godkendes, kan pålægges et gebyr for manglende
opfyldelse af forsikringspligten i § 105, stk. 1, 1. pkt. For
motordrevne køretøjer, der ikke skal registreres
eller godkendes, kan gebyret pålægges den, der bruger
køretøjet eller lader det bruge på vej. For
selvkørende motorkøretøjer, der er omfattet af
stk. 3, kan gebyret pålægges tilladelsesindehaveren.
Gebyret kan pålægges for hver påbegyndt dag, det
motordrevne køretøj er uforsikret. | | | Stk. 5. Gebyr
efter stk. 4 pålægges af og skal indbetales til Dansk
Forening for International Motorkøretøjsforsikring
(DFIM). Det er en betingelse for pålæggelse af gebyr,
at der til den, som gebyr kan pålægges, jf. stk. 4,
forudgående er blevet fremsendt skriftlig meddelelse om, at
gebyret kan pålægges, og om at gebyret er tillagt
udpantningsret, jf. § 107, stk. 3, 1. pkt. Meddelelsen skal
fremsendes i tide til, at den, som forsikringspligten
påhviler, jf. stk. 4, har rimelig tid til at agere på
baggrund af meddelelsen ved at opfylde forsikringspligten i §
105, stk. 1, 1. pkt. | | | Stk. 6. Det er
en betingelse for tegning af ansvarsforsikring for et motordrevet
køretøj, at skyldige gebyrer, som forsikringstageren
er pålagt i henhold til stk. 4, er betalt. | | | Stk. 7.
Transport-, Bygnings- og Boligministeren fastsætter
bestemmelser om gebyr for manglende opfyldelse af
forsikringspligten, herunder bestemmelser om gebyrets
størrelse og betaling samt administration af ordningen og
hermed forbunden pligtmæssig videregivelse af
person-oplysninger.« | | | | § 107.
--- | | | Stk. 2.
--- | | | Stk. 3. Præmier for forsikringen er
tillagt udpantningsret. Er forsikringen tegnet for et større
beløb end efter § 105, stk. 2, gælder denne regel
hele præmien. | | 3. I § 107, stk. 3, 1.
pkt., indsættes efter »Præmier for
forsikringen«: »og gebyr i henhold til § 106, stk.
4,«. | | | | | | | | | | | | § 2 | | | | | | I lov om registrering af
køretøjer, jf. lovbekendtgør- | | | else nr. 720 af 30. maj 2017, som
ændret ved § 3 i lov nr. 715 af 25. juni 2010, foretages
følgende ændringer: | § 17.
--- | | | Stk. 2.
Skatteministeren kan for offentlige myndigheder og for
følgende virksomhedstyper fastsætte regler om
terminaladgang til oplysninger i Køretøjsregisteret
om identiteten af et køretøjs ejer eller
bruger: | | 1. I § 17, stk. 2, indsættes efter
»virksomhedstyper«: »m.v.«. | 1)-7) --- | | 2. I § 17, stk. 2, indsættes som nr. 8: | Stk. 3.
--- | | »8) Dansk Forening for
International Motorkøretøjsforsikring
(DFIM)«. | | | | | | | | | § 3 | | | | | | Loven træder i kraft den 1. januar
2019. |
|