Fremsat den 25. januar 2018 af undervisningsministeren (Merete Riisager)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om
produktionsskoler
(Justering af skoleydelse)
§ 1
I lov om produktionsskoler, jf.
lovbekendtgørelse nr. 97 af 26. januar 2017, foretages
følgende ændring:
1. I
§ 17, stk. 2, 1. pkt.,
ændres »350 kr. pr. uge for hjemmeboende deltagere over
18 år og 1.250 kr. pr. uge for udeboende deltagere over 18
år« til: »607 kr. pr. uge for hjemmeboende
deltagere over 18 år og 1.409 kr. pr. uge for udeboende
deltagere over 18 år«.
§ 2
Stk. 1. Loven
træder i kraft dagen efter bekendtgørelsen i
Lovtidende.
Stk. 2. Loven har
virkning fra den 1. januar 2018.
Stk. 3. Loven finder
ikke anvendelse for deltagere, der den 31. december 2016 modtog
skoleydelse under et produktionsskoleforløb. For disse
deltagere finder § 17, stk. 2, 1. og 2. pkt., jf.
lovbekendtgørelse nr. 781 af 15. juni 2015, anvendelse,
indtil de ophører med det påbegyndte
produktionsskoleforløb.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
Almindelige
bemærkninger | Indholdsfortegnelse | | 1. | Indledning | 2. | Lovforslagets indhold | | 2.1. | Justering af skoleydelse | | | 2.1.1. | Gældende ret | | | 2.1.2. | Undervisningsministeriets overvejelser og
den foreslåede ordning | 3. | Økonomiske og administrative
konsekvenser for det offentlige | 4. | Økonomiske og administrative
konsekvenser for erhvervslivet mv. | 5. | Administrative konsekvenser for
borgerne | 6. | Miljømæssige
konsekvenser | 7. | Forholdet til EU-retten | 8. | Hørte myndigheder og organisationer
mv. | 9. | Sammenfattende skema | |
|
1. Indledning
Lovforslaget har baggrund i finanslovsaftalen for 2018, hvor
regeringen (Venstre, Liberal Alliance og Det Konservative
Folkeparti) og Dansk Folkeparti er enige om at hæve
produktionsskoleydelsen til niveauet for den kommende skoleydelse
for ikke-forsørgere på forberedende grunduddannelse
med virkning fra den 1. januar 2018.
Lovforslaget har således endvidere baggrund i Aftale om
bedre veje til uddannelse og job, som regeringen (Venstre, Liberal
Alliance og Det Konservative Folkeparti), Socialdemokratiet, Dansk
Folkeparti, Socialistisk Folkeparti, Det Radikale Venstre,
Alternativet og Enhedslisten (aftalepartierne) indgik den 13.
oktober 2017.
Med den politiske aftale om bedre veje til uddannelse og job
ønsker aftalepartierne, at der etableres en nyt, samlet
forberedende uddannelsestilbud - forberedende grunduddannelse (FGU)
- som er henvendt primært til personer under 25 år, der
har brug for forudgående faglig eller personlig
opkvalificering for at kunne gennemføre en ungdomsuddannelse
eller komme i beskæftigelse. Der vil senere i
indeværende folketingssamling blive fremsat lovforslag med
henblik på at etablere det nødvendige
lovgivningsmæssige grundlag for den nye forberedende
grunduddannelse, hvor undervisning forventes at påbegynde fra
august 2019.
I den politiske aftale om bedre veje til uddannelse og job er
aftalepartierne for så vidt angår elevernes
forsørgelsesgrundlag på den nye forberedende
grunduddannelse enige om, at der skal etableres en ny type ydelse -
skoleydelsen. Aftalepartierne er i den henseende enige om, at
ydelsen til elever på 18 år og derover skal svare til
niveauerne for satserne til uddannelseshjælp til
uddannelsesparate. Aftalepartierne er endvidere enige om, at
ydelsen til elever under 18 år skal svare til det
nuværende niveau for produktionsskoleydelsen til elever under
18 år. Aftalepartierne er endelig enige om, at der
indarbejdes et forsørgertillæg som et supplement til
skoleydelse svarende til de nominelle niveauer for
forsørgertillæg i SU-systemet.
Lovforslaget tager sigte på at gennemføre den del
af finanslovsaftalen for 2018, hvorefter produktionsskoleydelsen
skal hæves til niveauet for den kommende skoleydelse for
ikke-forsørgere på den forberedende
grunduddannelse.
Det foreslås, at loven træder i kraft dagen efter
bekendtgørelsen i Lovtidende, men at loven har virkning fra
den 1. januar 2018. Dette indebærer, at udbetalinger af
produktionsskoleydelsen kan efterreguleres, således at den
foreslåede justering af ydelsen vil have virkning med
tilbagevirkende kraft fra dette tidspunkt.
2. Lovforslagets indhold
2.1. Justering af skoleydelse
2.1.1. Gældende ret
Efter produktionsskolelovens § 17, stk. 1, modtager
produktionsskoledeltagere, der udløser statstilskud, en
skoleydelse fra produktionsskolen for den tid, de følger
undervisningen.
Efter produktionsskolelovens § 17, stk. 2, 1. pkt.,
afhænger skoleydelsens størrelse af, om
produktionsskoledeltageren er fyldt 18 år eller ej. For
deltagere, som er fyldt 18 år, afhænger
størrelsen af skoleydelsen endvidere af, om den
pågældende er hjemmeboende eller udeboende.
Skoleydelsen til produktionsskoledeltagere udgør
således efter produktionsskolelovens § 17, stk. 2, 1.
pkt., 350 kr. pr. uge for produktionsskoledeltagere under 18
år, 350 kr. pr. uge for hjemmeboende deltagere over 18
år og 1.250 kr. pr. uge for udeboende deltagere over 18
år.
Efter produktionsskolelovens § 17, stk. 2, 2.-4. pkt., er
de angivne beløb fastsat i 2017-niveau og reguleres fra og
med 2018 en gang årligt den 1. januar med 2 procent tillagt
eller fratrukket en tilpasningsprocent for det
pågældende finansår, jf. lov nr. 373 af 28. maj
2003 om en satsreguleringsprocent. Tilpasningsprocenten
tillægges eller fratrækkes, afhængigt af om den
lønudvikling, der ligger til grund for beregning af
tilpasningsprocenten, er højere eller lavere end 2 procent.
Reguleringen sker på grundlag af de beløb, der var
gældende på reguleringstidspunktet. De regulerede
beløb afrundes til nærmeste kronebeløb.
På denne baggrund vil skoleydelsen i 2018 udgøre
358 kr. pr. uge for produktionsskoledeltagere under 18 år,
358 kr. pr. uge for hjemmeboende deltagere over 18 år og
1.278 kr. pr. uge for udeboende deltagere over 18 år.
Efter § 17, stk. 3, i lov om produktionsskoler
fastsætter undervisningsministeren nærmere regler om
skoleydelsen, herunder om, at skoleydelsen skal nedsættes
forholdsmæssigt for deltagere, der uden lovlig grund kommer
for sent til eller udebliver fra produktionsskoleaktiviteten, ikke
aktivt deltager i udfærdigelse, justering og opfyldelse af
den individuelle forløbsplan eller ikke aktivt deltager i
praktikforløb, som skolen skønner bidrager til
opfyldelse af forløbsplanen. Nedsættelse af
skoleydelsen indgår dermed som et pædagogisk
værktøj på produktionsskolerne.
Bemyndigelsen er udnyttet i bekendtgørelse nr. 835 af 25.
juni 2010 om statstilskud m.v. til produktionsskoler, som i §
13 indeholder regler om forholdsmæssig nedsættelse af
skoleydelsen, hvis deltageren uden lovlig grund udebliver fra eller
kommer for sent til produktionsskoleaktiviteten, herunder ikke
aktivt deltager i aftaler med vejlederen i forbindelse med
udfærdigelse, justering eller opfyldelse af den individuelle
forløbsplan eller i praktikforløb, som efter skolens
skøn bidrager til opfyldelse af deltagerens
forløbsplan.
Skoleydelsen udbetales af de enkelte produktionsskoler til
deltagerne. Staten udbetaler refusion af skolernes udgifter til
skoleydelse, jf. lovens § 10, stk. 9, på grundlag af en
opgørelse over udgiften, som skolen udarbejder.
Efter § 23, stk. 2, nr. 8 og 9, i lov om aktiv
socialpolitik, jf. lovbekendtgørelse nr. 269 af 21. marts
2017, udgør uddannelseshjælpen et månedligt
beløb på 6.106 kr. for personer under 25 år, der
ikke bor hos en eller begge forældre, og 2.631kr. for
personer under 25 år, der bor hos en eller begge
forældre.
2.1.2. Undervisningsministeriets overvejelser og den
foreslåede ordning
Partierne bag finanslovsaftalen for 2018 (Venstre, Liberal
Alliance og Det Konservative Folkeparti) og Dansk Folkeparti er
enige om at produktionsskoleydelsen fra og med den 1. januar 2018
skal hæves til niveauet for den kommende skoleydelse for
ikke-forsørgere på forberedende grunduddannelse, jf.
Aftale om bedre veje til uddannelse og job, som regeringen
(Venstre, Liberal Alliance og Det Konservative Folkeparti),
Socialdemokratiet, Dansk Folkeparti, Socialistisk Folkeparti, Det
Radikale Venstre, Alternativet og Enhedslisten (aftalepartierne)
indgik den 13. oktober 2017.
I den politiske aftale om bedre veje til uddannelse og job er
aftalepartierne enige om, at skoleydelsen til personer under 18
år skal svare til det nuværende niveau for
produktionsskoleydelsen til elever under 18 år.
Aftalepartierne er endvidere enige om, at ydelsen til personer
på 18 år og derover skal svare til niveauerne for
satserne til uddannelseshjælp til uddannelsesparate.
Aftalepartierne er derudover enige om, at der skal indarbejdes
et forsørgertillæg som et supplement til skoleydelsen
svarende til de nominelle niveauer for forsørgertillæg
i SU-systemet.
Aftalepartierne er endelig enige om, at muligheden for at
nedsætte skoleydelse ved fravær mv. på den nye
forberedende grunduddannelse skal svare til den praksis, der
gælder for produktionsskolerne i dag.
Det foreslås i overensstemmelse med de nævnte
aftaler, at lov om produktionsskoler ændres således, at
skoleydelsen med virkning fra den 1. januar 2018 fastholdes
på 350 kr. pr. uge for deltagere under 18 år, mens
skoleydelsen for deltagere, som er 18 år eller derover,
kommer til at udgøre 607 kr. pr. uge for hjemmeboende og
1.409 kr. pr. uge for udeboende. De angivne beløb er fastsat
i 2017-niveau, jf. § 17, stk. 2, i lov om
produktionsskoler.
I overensstemmelse med finanslovsaftalen for 2018
indebærer lovforslaget ikke en fuld harmonisering til den
kommende skoleydelse, jf. den politiske aftale om bedre veje til
uddannelse og job, idet den foreslåede justerede
produktionsskoleydelse således ikke vil indeholde et
forsørgertillæg.
Det foreslåede indebærer i øvrigt ikke
ændringer i bestemmelserne om skoleydelsen, herunder refusion
af skolernes udgifter til ydelsen, dens formål og
pædagogiske anvendelse.
Det foreslås, at loven træder i kraft dagen efter
bekendtgørelsen i Lovtidende, men at loven har virkning fra
den 1. januar 2018. Dette indebærer, at udbetalinger af
produktionsskoleydelsen kan efterreguleres, således at den
foreslåede justering af ydelsen vil have virkning med
tilbagevirkende kraft fra dette tidspunkt.
Der henvises til lovforslagets § 1, nr. 1, og § 2 samt
bemærkningerne hertil.
3. Økonomiske og administrative konsekvenser for
det offentlige
Forslaget vurderes at medføre statsfinansielle
merudgifter til udbetaling af skoleydelse på 36,7 mio. kr. i
2018 (22,2 mio. kr. efter tilbageløb) og 21,4 mio. kr. i
2019 (12,9 mio. kr. efter tilbageløb). De afledte
økonomiske konsekvenser som følge af potentiel
ændret aktivitet (elevtal) er usikre og indgår ikke i
forslagets samlede udgiftsvurdering, der blev udarbejdet i
forbindelse med Aftalen om Finansloven for 2018. Det
bemærkes, at sådanne aktivitetsafledte
økonomiske konsekvenser ved nedsættelse af skoleydelse
pr. 1. januar 2017 med lov nr. 1749 af 27. december 2016 om
ændring af lov om produktionsskoler (Harmonisering af
skoleydelse til SU-niveau m.v.) heller ikke blev indbudgetteret
på finansloven for 2017.
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet mv.
Lovforslaget har ingen konsekvenser for erhvervslivet.
5. Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget har ingen administrative konsekvenser for
borgerne.
6. Miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen miljømæssige
konsekvenser.
7. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.
8. Hørte myndigheder og organisationer
mv.
Et udkast til lovforslag har i perioden den 21. december 2017
til den 5. januar 2018 været sendt i høring hos
følgende myndigheder og organisationer:
Bestyrelsesforeningen for Social- og Sundhedsskoler, Danmarks
Evalueringsinstitut, Danmarks Vejlederforening, Dansk
Arbejdsgiverforening, Dansk Center for Undervisningsmiljø,
Danske Erhvervsskoler - Bestyrelserne, Danske Erhvervsskoler -
Lederne, Dansk Industri, Danske Regioner, Det Centrale
Handicapråd, Erhvervsskolelederne i Danmark,
Erhvervsskolernes Elevorganisation, Foreningsfællesskabet
Ligeværd, Forstanderkredsen for produktionsskoler og
produktionshøjskoler, FSR - danske revisorer,
Funktionærernes og Tjenestemændenes
Fællesråd (FTF), Handelsskolernes Lærerforening,
Håndværksrådet, KL, Landbrug og Fødevarer,
Landsorganisationen i Danmark, Landsforeningen af
produktionsskoleledere, Lederne, Nationalt Center for
Kompetenceudvikling, Produktionsskoleforeningen, Rigsrevisionen,
Rådet for de Grundlæggende Erhvervsrettede Uddannelser,
Rådet for Etniske Minoriteter, SOSU-Lederforeningen,
Uddannelsesforbundet, Ungdomsskoleforeningen, UU Danmark, og
Moderniseringsstyrelsen.
9. Sammenfattende skema
| Positive konsekvenser/mindreudgifter (hvis
ja, angiv omfang) | Negative konsekvenser/merudgifter (hvis
ja, angiv omfang) | Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | 36,7 mio. kr. i 2018 (22,2 mio. kr. efter
tilbageløb) og 21,4 mio. kr. i 2019 (12,9 mio. kr. efter
tilbageløb). | Administrative konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen | Miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen | Forholdet til EU-retten | Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter | Overimplementering af EU-retlige
minimumsforpligtelser (sæt X) | JA | NEJ X |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til §
1
Til nr. 1
Efter produktionsskolelovens § 17, stk. 1, udbetaler
produktionsskolen en skoleydelse til de deltagere, der
udløser statstilskud, herunder for den tid, de følger
undervisning efter § 2, stk. 7, uanset de i medfør af
§ 11, stk. 4, ikke udløser statstilskud i den tid.
Efter produktionsskolelovens § 17, stk. 2, 1. pkt.,
afhænger skoleydelsens størrelse af, om
produktionsskoledeltageren er fyldt 18 år eller ej. For
deltagere, som er fyldt 18 år, afhænger
størrelsen af skoleydelsen endvidere af, om de er
hjemmeboende eller udeboende.
Skoleydelsen til produktionsskoledeltagere udgør
således efter produktionsskolelovens § 17, stk. 2, 1.
pkt., 350 kr. pr. uge for produktionsskoledeltagere under 18
år, 350 kr. pr. uge for hjemmeboende deltagere over 18
år og 1.250 kr. pr. uge for udeboende deltagere over 18
år.
Efter produktionsskolelovens § 17, stk. 2, 2.-4. pkt., er
de angivne beløb fastsat i 2017-niveau og reguleres fra og
med 2018 en gang årligt den 1. januar med 2 procent tillagt
eller fratrukket en tilpasningsprocent for det
pågældende finansår, jf. lov om en
satsreguleringsprocent. Tilpasningsprocenten tillægges eller
fratrækkes, afhængigt af om den lønudvikling,
der ligger til grund for beregning af tilpasningsprocenten, er
højere eller lavere end 2 procent. Reguleringen sker
på grundlag af de beløb, der var gældende
på reguleringstidspunktet. De regulerede beløb
afrundes til nærmeste kronebeløb.
På denne baggrund vil skoleydelsen i 2018 udgøre
358 kr. pr. uge for produktionsskoledeltagere under 18 år,
358 kr. pr. uge for hjemmeboende deltagere over 18 år og
1.278 kr. pr. uge for udeboende deltagere over 18 år.
Efter § 17, stk. 3, i lov om produktionsskoler
fastsætter undervisningsministeren nærmere regler om
skoleydelsen, herunder om, at skoleydelsen skal nedsættes
forholdsmæssigt for deltagere, der uden lovlig grund kommer
for sent til eller udebliver fra produktionsskoleaktiviteten, ikke
aktivt deltager i udfærdigelse, justering og opfyldelse af
den individuelle forløbsplan eller ikke aktivt deltager i
praktikforløb, som skolen skønner bidrager til
opfyldelse af forløbsplanen. Nedsættelse af
skoleydelsen indgår dermed som et pædagogisk
værktøj på produktionsskolerne. Bemyndigelsen er
udnyttet i bekendtgørelse nr. 835 af 25. juni 2010 om
statstilskud m.v. til produktionsskoler, som i § 13 indeholder
regler om forholdsmæssig nedsættelse af skoleydelsen i
en række tilfælde.
Efter § 23, stk. 2, nr. 8 og 9, i lov om aktiv
socialpolitik, jf. lovbekendtgørelse nr. 269 af 21. marts
2017, udgør uddannelseshjælpen et månedligt
beløb på 6.106 kr. for personer under 25 år, der
ikke bor hos en eller begge forældre, og 2.631kr. for
personer under 25 år, der bor hos en eller begge
forældre.
Det foreslås at ændre §
17, stk. 2, 1. pkt., i lov om produktionsskoler,
således at det kommer til at fremgå, at skoleydelsen
vil udgøre 607 kr. pr. uge for hjemmeboende deltagere over
18 år og 1.409 kr. pr. uge for udeboende deltagere over 18
år.
Baggrunden for det foreslåede er, at partierne bag
finanslovsaftalen for 2018 (Venstre, Liberal Alliance og Det
Konservative Folkeparti) og Dansk Folkeparti er enige om, at
produktionsskoleydelsen fra og med den 1. januar 2018 skal
hæves til niveauet for den kommende skoleydelse for
ikke-forsørgere på forberedende grunduddannelse.
Det foreslåede indebærer, at skoleydelsen for
produktionsskoledeltagere, som er under 18 år, fastholdes
på de nuværende 350 kr. pr. uge (2017-niveau), svarende
til 358 kr. pr. uge i 2018-niveau.
For produktionsskoledeltagere, som er 18 år eller derover,
indebærer foreslåede, at skoleydelsen kommer på
et niveau svarende til niveauerne for satserne til
uddannelseshjælp til uddannelsesparate, jf. § 23, stk.
2, nr. 8 og 9, i lov om aktiv socialpolitik.
For hjemmeboende produktionsskoledeltagere på 18 år
eller derover indebærer dette en stigning i skoleydelsen fra
350 kr. pr. uge (2017-niveau), svarende til 358 kr. pr. uge i
2018-niveau, til 607 kr. pr. uge (2017-niveau), svarende til 621
kr. pr. uge i 2018-niveau.
For udeboende produktionsskoledeltagere på 18 år
eller derover indebærer dette en stigning i skoleydelsen fra
1.250 kr. pr. uge (2017-niveau), svarende til 1.278 kr. pr. uge i
2018-niveau, til 1.409 kr. pr. uge (2017-niveau), svarende til
1.440 kr. pr. uge i 2018-niveau.
Det foreslåede indebærer således, at de oven
for omtalte takster angivet i 2017-niveau pr. 1. januar 2018
automatisk vil blive reguleret til det anførte 2018-niveau
via den reguleringsmekanisme, som findes i § 17, stk. 2, 2.
pkt., i lov om produktionsskoler.
Det foreslåede indebærer i øvrigt ikke
ændringer i bestemmelserne om skoleydelsen, herunder den
årlige regulering, refusion af skolernes udgifter til ydelsen
samt dens formål og pædagogiske anvendelse.
Der henvises i øvrigt til afsnit 2.1 i de almindelige
bemærkninger til lovforslaget.
Til §
2
Det foreslås i stk. 1, at
loven træder i kraft dagen efter bekendtgørelsen i
Lovtidende.
Det foreslås i stk. 2, at
loven har virkning fra den 1. januar 2018.
De foreslåede stk. 1 og 2 indebærer, at loven vil
gælde for deltagere, der er optaget eller optages på en
produktionsskole den 1. januar 2018 eller senere, herunder at den
foreslåede justering af produktionsskoleydelsen har virkning
med tilbagevirkende kraft fra dette tidspunkt. Det foreslåede
indebærer, at produktionsskolerne skal foretage
efterregulering af de udbetalinger af skoleydelse, der har fundet
sted den 1. januar 2018 eller senere.
Det foreslås i stk. 3, at
loven ikke finder anvendelse for deltagere, der den 31. december
2016 modtog skoleydelse under et produktionsskoleforløb. For
disse deltagere finder § 17, stk. 2, 1. og 2. pkt., jf.
lovbekendtgørelse nr. 781 af 15. juni 2015, anvendelse,
indtil de ophører med det påbegyndte
produktionsskoleforløb. Forslaget indebærer, at den
persongruppe, der er omfattet af § 2, stk. 2, i lov nr. 1749
af 27. december 2016 om ændring af lov om produktionsskoler,
ikke berøres af nærværende lovforslag. Efter
denne bestemmelses 1. pkt. finder de justeringer af skoleydelsen,
som med lov nr. 1749 blev gennemført med virkning fra den 1.
januar 2017, ikke anvendelse for deltagere, der ved lov nr. 1749's
ikrafttræden modtog skoleydelse under et
produktionsskoleforløb. Efter bestemmelsens 2. pkt. finder
for sådanne deltagere de fra før den 1. januar 2017
gældende bestemmelser i § 17, stk. 2, 1. og 2. pkt., i
lov om produktionsskoler (som fremgik af lovbekendtgørelse
nr. 781 af 15. juni 2015) anvendelse, indtil de ophører med
det påbegyndte produktionsskoleforløb.
Loven finder dermed ikke anvendelse for deltagere, der ved
lovens ikrafttræden måtte være omfattet af den
nævnte bestemmelse i lov nr. 1749 af 27. december 2016, og
som modtager skoleydelse i medfør heraf. For sådanne
deltagere finder de hidtidige regler således fortsat
anvendelse, hvilket konkret vil indebære, at sådanne
deltageres skoleydelse fortsat vil have udgangspunkt i det
takstniveau, der var gældende i 2016, dvs. med den
regulering, der i øvrigt er sket i medfør af
produktionsskolelovens § 17, stk. 2, 2.-4. pkt.
Det foreslåede indebærer endvidere, at
produktionsskolerne skal efterregulere den udbetalte skoleydelse
for deltagere, der var optaget på en produktionsskole den 1.
januar 2018, dog med den umiddelbart ovenfor nævnte
undtagelse for deltagere, som fortsat måtte være
på 2016-ydelsesniveau, eller som optages på en
produktionsskole i perioden fra den 1. januar 2018 indtil lovens
ikrafttræden.
Efterreguleringen udgør differencen mellem den udbetalte
skoleydelse og den foreslåede justerede skoleydelse for de
perioder, hvor en deltager har været optaget på en
produktionsskole i perioden fra den 1. januar 2018 indtil lovens
ikrafttræden.
Det bemærkes, at loven ikke gælder for
Færøerne og Grønland, da lov om
produktionsskoler, jf. dennes § 24, ikke gælder for
Færøerne og Grønland og ikke kan sættes i
kraft ved kgl. Anordning.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
| | | | | § 1 | | | | | | I lov om produktionsskoler, jf.
lovbekendtgørelse nr. 97 af 26. januar 2017, foretages
følgende ændringer: | | | | § 17.
… | | | Stk. 2.
Skoleydelsen udgør 350 kr. pr. uge for deltagere under 18
år, 350 kr. pr. uge for hjemmeboende deltagere over 18
år og 1.250 kr. pr. uge for udeboende deltagere over 18
år. De angivne beløb er fastsat i 2017-niveau og
reguleres fra og med 2018 en gang årligt den 1. januar med
2,0 pct. tillagt eller fratrukket en tilpasningsprocent for det
pågældende finansår, jf. § 3, stk. 1, i lov
om en satsreguleringsprocent. Tilpasningsprocenten tillægges
eller fratrækkes, afhængigt af om den
lønudvikling, der ligger til grund for beregning af
tilpasningsprocenten, er højere eller lavere end 2 pct.
Reguleringen sker på grundlag af de på
reguleringstidspunktet gældende beløb. De regulerede
beløb afrundes til nærmeste kronebeløb. Stk. 3.
… | | 1. I § 17, stk. 2, 1. pkt., ændres
»350 kr. pr. uge for hjemmeboende deltagere over 18 år
og 1.250 kr. pr. uge for udeboende deltagere over 18
år« til: »607 kr. pr. uge for hjemmeboende
deltagere over 18 år og 1.409 kr. pr. uge for udeboende
deltagere over 18 år«. | | | | | | § 2 | | | | | | Stk. 1. Loven
træder i kraft dagen efter bekendtgørelsen i
Lovtidende. Stk. 2. Loven
har virkning fra den 1. januar 2018. Stk. 3. Loven
finder ikke anvendelse for deltagere, der den 31. december 2016
modtog skoleydelse under et produktionsskoleforløb. For
disse deltagere finder § 17, stk. 2, 1. og 2. pkt., jf.
lovbekendtgørelse nr. 781 af 15. juni 2015, anvendelse,
indtil de ophører med det påbegyndte
produktionsskoleforløb. |
|