Fremsat den 15. november 2017 af miljø- og fødevareministeren (Esben Lunde Larsen)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om vandforsyning
m.v.
(Underretning om forhold vedrørende
vand)
§ 1
I lov om vandforsyning m.v., jf.
lovbekendtgørelse nr. 125 af 26. januar 2017, foretages
følgende ændring:
1.
Efter § 62 indsættes:
»§ 62 a. Miljø-
og fødevareministeren kan fastsætte regler om
offentlige myndigheders pligt til at underrette ejere af
vandforsyningsanlæg og forbrugere af vand om forhold
vedrørende vandet. Ministeren kan fastsætte, at
underretningen kan ske udelukkende digitalt.«
§ 2
Loven træder i kraft den 1. februar 2018.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1. Indledning
Lovforslaget har til formål at tilvejebringe hjemmel til,
at miljø- og fødevareministeren kan fastsætte
regler om, at offentlige myndigheder har pligt til at underrette
ejere af vandforsyningsanlæg og forbrugere af vand om forhold
vedrørende vandet. Den foreslåede bestemmelse har til
formål at sikre, at miljø- og
fødevareministeren fremadrettet kan forpligte andre
offentlige myndigheder til at underrette ejere af
vandforsyningsanlæg og forbrugere om forhold
vedrørende deres vand. Ministeren kan fastsætte, at
denne underretning kan ske udelukkende digitalt.
Det er hensigten, at miljø- og fødevareministeren
vil anvende bemyndigelsen til at fastsætte regler om, at
kommunalbestyrelsen skal underrette de forbrugere, hvis vand ikke
er underlagt obligatorisk kontrol, om dette, og om enhver
foranstaltning, der kan træffes for at beskytte menneskers
sundhed mod skadelige virkninger forårsaget af forurening af
drikkevandet. Herudover er det hensigten, at miljø- og
fødevareministeren vil pålægge
kommunalbestyrelsen pligt til at underrette berørte
forbrugere om, hvad der er god vandkvalitet, og til minimum hvert
femte år at give en ejer af et vandforsyningsanlæg,
hvis vand ikke er underlagt obligatorisk kontrol, underretning om,
at ejeren med fordel kan foretage en kontrol af vandet.
Forpligtelsen til at underrette forbrugere og ejere af
vandforsyningsanlæg om de nævnte forhold fremgår
i dag af § 1, stk. 5, i bekendtgørelse nr. 1147 af 24.
oktober 2017 om vandkvalitet og tilsyn med
vandforsyningsanlæg (drikkevandsbekendtgørelsen), som
trådte i kraft den 27. oktober 2017. Opgaven varetages af
Miljøstyrelsen. Det er imidlertid kommunalbestyrelsen, der
som udgangspunkt varetager de myndighedsopgaver på
drikkevandsområdet, der følger af vandforsyningsloven
og af regler udstedt i medfør heraf. Det vurderes at
være bedst stemmende hermed, at opgaven med at underrette
forbrugere og ejere af vandforsyningsanlæg også
varetages af kommunalbestyrelsen. Det kræver dog lovhjemmel
at ændre bekendtgørelsen, således at
kommunalbestyrelsen kan forpligtes til at varetage denne
underretningsopgave.
Dette forslag sikrer tilvejebringelsen af en sådan
lovhjemmel.
2. Lovforslagets indhold
2. 1. Gældende
ret
Det følger af § 59, stk. 1, i lov om vandforsyning
m.v., jf. lovbekendtgørelse nr. 125 af 26. januar 2017, at
miljø- og fødevareministeren kan fastsætte
regler om kvaliteten af grundvand og overfladevand, som anvendes
eller skal anvendes til drikkevandsformål. Ministeren har
bl.a. anvendt denne hjemmel til at udstede bekendtgørelse
nr. 1147 af 24. oktober 2017 om vandkvalitet og tilsyn med
vandforsyningsanlæg (herefter
drikkevandsbekendtgørelsen), som trådte i kraft den
27. oktober 2017. I drikkevandsbekendtgørelsen
fastsættes krav til kvaliteten af det vand, som leveres til
og anvendes i fødevarevirksomheder, kommercielle og
offentlige aktiviteter og husholdningsbrug m.v.
Der gælder dog ikke kvalitetskrav for alt vand, som
leveres til husholdningsbrug. Således er der som noget nyt
indsat en bestemmelse i drikkevandsbekendtgørelsens §
1, stk. 5, om, at vand fra vandforsyningsanlæg, som i
gennemsnit leverer mindre end 10 m3 vand pr. dag til husholdningsbrug til
kun én enkelt husstand, medmindre vandet leveres som led i
en kommerciel eller offentlig aktivitet, er undtaget fra
drikkevandskvalitetskravene, og at vandet således ikke er
underlagt obligatorisk kontrol. Disse husstande er derfor fremover
ikke forpligtet til at kontrollere vandet.
Drikkevandsbekendtgørelsen gennemfører i vidt
omfang EU's drikkevandsdirektiv (Rådets direktiv 98/83/EF af
3. november 1998 om kvaliteten af drikkevand). Det fremgår af
dette direktivs artikel 3, stk. 2, litra b, at medlemsstaterne kan
undtage drikkevand fra en individuel vandforsyning, der i
gennemsnit leverer mindre end 10 m3 vand pr. dag, eller som forsyner
mindre end 50 personer, medmindre vandet leveres som led i en
kommerciel eller offentlig aktivitet, fra direktivets
anvendelsesområde. En forudsætning for at kunne anvende
denne bestemmelse er dog, at medlemsstaterne bl.a. sørger
for, at den berørte befolkning underrettes om, at de er
undtaget fra direktivets anvendelsesområde, og om enhver
foranstaltning, der kan træffes for at beskytte menneskers
sundhed mod de skadelige virkninger forårsaget af forurening
af drikkevand. Det følger af direktivets artikel 3, stk. 3,
1. pkt.
Undtagelsen for enkelthusstande fra forpligtelsen til at
kontrollere vandet nødvendiggør en
gennemførelse af undtagelsesbestemmelsen i direktivets
artikel 3, stk. 3, 1. pkt., hvilket er sket i den nye
drikkevandsbekendtgørelses § 1, stk. 5. Heraf
fremgår bl.a., at Miljøstyrelsen skal underrette
forbrugerne af vand, som ikke er underlagt obligatorisk kontrol, om
dette, og om enhver foranstaltning, der kan træffes for at
beskytte deres sundhed mod skadelige virkninger forårsaget af
forurening fra drikkevand.
Desuden fremgår det af bestemmelsen i § 1, stk. 5, at
Miljøstyrelsen skal underrette de berørte forbrugere
om, hvad der er god vandkvalitet, og minimum hvert femte år
give en ejer af et vandforsyningsanlæg, hvis vand ikke er
underlagt obligatorisk kontrol, underretning om, at ejeren med
fordel kan foretage en kontrol af vandet. Denne forpligtelse
vedrører ikke gennemførelsen af
drikkevandsdirektivet, men er indført som et supplement til
direktivets underretningsbestemmelse.
Underretningen efter drikkevandsbekendtgørelsens §
1, stk. 5, kan ske ved offentlig annoncering.
Bestemmelsen om, at det er Miljøstyrelsen, som efter
drikkevandsbekendtgørelsen er ansvarlig myndighed i forhold
til underretning, er indført for at sikre, at direktivets
betingelser for at kunne undtage enkelthusstande fra forpligtelsen
til at kontrollere vandet, kan opfyldes på tidspunktet for
bekendtgørelsens ikrafttræden.
I vurderingen af, hvordan underretning af ejere og forbrugere
skal ske, skal det tilstræbes, at samtlige ejere og
forbrugere faktisk bliver opmærksomme på de forhold, de
skal underrettes om. Miljøstyrelsen lægger dog, under
hensyntagen til karakteren af det, der skal underrettes om, til
grund, at det ikke er en betingelse efter drikkevandsdirektivet, at
der stilles krav om individuel underretning, jf. også afsnit
2.2. Miljøstyrelsen påtænker i den forbindelse
derfor at opfylde underretningsforpligtelsen efter den nye
drikkevandsbekendtgørelse ved at stille den
nødvendige information til rådighed på
styrelsens hjemmeside.
De nævnte regler om underretning supplerer i øvrigt
informations- og underretningsreglerne i vandforsyningslovens
§ 62, stk. 6-8, som gælder i tilfælde, hvor der er
fastsat kvalitetskrav til vandet, men hvor disse ikke er
opfyldt.
§ 62, stk. 6, i vandforsyningsloven, forpligter
kommunalbestyrelsen til at informere forbrugere af vand fra visse
vandforsyningssystemer om de udbedrende foranstaltninger, der
gennemføres for at imødegå overskridelser af
kvalitetskravene, medmindre disse skønnes ubetydelige. Er
vandet sundhedsfarligt eller potentielt sundhedsfarligt skal
kommunalbestyrelsen straks underrette forbrugerne herom og give den
fornødne vejledning om, hvad forbrugeren bør foretage
sig, jf. lovens § 62, stk. 7. Endelig fremgår det af
lovens § 62, stk. 8, at kommunalbestyrelsen skal underrette de
lokale fødevareregioner om overskridelser af vandkvaliteten
og om de foranstaltninger, som er iværksat i medfør af
lovens § 62.
Vandforsyningslovens § 62, stk. 6-8, blev indsat i 2000 ved
lov nr. 1273 af 20. december 2000 i forbindelse med
gennemførelsen af drikkevandsdirektivet (Folketingstidende
2000-01, tillæg C, side 265-266).
2.2. Miljø- og Fødevareministeriets
overvejelser og den foreslåede ordning
Det foreslås, at miljø- og
fødevareministeren bemyndiges til at fastsætte regler
om, at offentlige myndigheder har pligt til at underrette ejere af
vandforsyningsanlæg og forbrugere af vand om forhold
vedrørende vandet.
Hovedformålet med den foreslåede ændring er at
tilvejebringe hjemmel til, at miljø- og
fødevareministeren kan fastsætte regler om, at
kommunalbestyrelsen skal varetage opgaven efter den nye
drikkevandsbekendtgørelse, hvorefter Miljøstyrelsen
skal underrette de forbrugere, hvis vand ikke er underlagt
obligatorisk kontrol, om dette, og om enhver foranstaltning, der
kan træffes for at beskytte menneskers sundhed mod skadelige
virkninger forårsaget af forurening af drikkevandet.
Tilsvarende er det formålet at tilvejebringe den
fornødne hjemmel til at fastsætte regler om, at
kommunalbestyrelsen skal varetage den forpligtelse, der i
medfør af den nye drikkevandsbekendtgørelse
påhviler Miljøstyrelsen til at underrette disse
forbrugere om, hvad der er god vandkvalitet, og til minimum hvert
femte år at give en ejer af et vandforsyningsanlæg,
hvis vand ikke er underlagt obligatorisk kontrol, underretning om,
at ejeren med fordel kan foretage en kontrol af vand.
Det er kommunalbestyrelsen, der som myndighed administrerer
reglerne på drikkevandsområdet, og som derigennem bl.a.
også besvarer spørgsmål og stiller oplysninger
til rådighed for kommunens borgere og virksomheder m.v. om
drikkevandet i kommunen. Forpligtelsen til at underrette ejere og
forbrugere ligger i forlængelse af den kommunale
opgavevaretagelse på drikkevandsområdet.
Herudover foreslås det, at underretningen af ejere og
forbrugere kan ske udelukkende digitalt.
Det er i den forbindelse hensigten, at miljø- og
fødevareministeren vil fastsætte regler om, hvordan
kommunalbestyrelsen skal stille den nødvendige underretning
til rådighed for ejere og forbrugere. Miljøstyrelsen
lægger i den forbindelse, under hensyntagen til karakteren af
det, der skal underrettes om, til grund, at det ikke er en
betingelse efter drikkevandsdirektivet, at der stilles krav om
individuel underretning. Underretningen skal dog være
målrettet og effektiv, og skal tilrettelægges på
en sådan måde, at den når så mange ejere og
forbrugere, som det er muligt med det (lokal)kendskab og den viden,
som kommunalbestyrelsen allerede er eller uden anvendelse af
uforholdsmæssigt mange ressourcer kan komme i besiddelse
af.
Det er hensigten, at miljø- og fødevareministeren
udsteder regler om, at underretning efter omstændighederne
kan ske udelukkende på kommunalbestyrelsens hjemmeside og
efter omstændighederne som supplement hertil fx i lokale
blade, aviser e.l.
I det omfang kommunalbestyrelsen er bekendt med eller uden brug
af uforholdsmæssigt mange ressourcer kan opnå et
kendskab til, præcis hvilke ejere eller forbrugere, der skal
underrettes, er det hensigten, at reglerne udformes på en
sådan måde, at kommunalbestyrelsen forpligtes til at
underrette disse ejere eller forbrugere individuelt. Denne
individuelle underretning kan som udgangspunkt ske digitalt ved fx
brug af e-mail eller SMS. Kommunalbestyrelsen bør dog i
forbindelse med tilrettelæggelsen af underretningen foretage
en vurdering af, om der er ejere eller forbrugere, som ikke ejer
eller nemt kan tilgå digitale medier. I sådanne
tilfælde skal kommunalbestyrelsen sikre, at disse ejere og
forbrugere underrettes under hensyntagen hertil, fx ved gennem
(husstands)omdeling af papirmateriale med den fornødne
underretning.
Den foreslåede bestemmelse i §
62 a er ikke begrænset til kun at omfatte
kommunalbestyrelsens underretning af ejere og forbrugere i de
tilfælde, som er nævnt ovenfor, men kan også
anvendes i andre tilfælde, hvor der er behov for, at
offentlige myndigheder skal underrette ejere og forbrugere om andre
forhold vedrørende vandet.
3. Økonomiske og administrative konsekvenser for
det offentlige
Lovforslaget har ikke konsekvenser for stat og regioner.
De økonomiske og administrative konsekvenser for
kommunerne skønnes at være ubetydelige, idet
kommunerne efter de regler, som var gældende ind til den 27.
oktober 2017, havde en anden underretningspligt, som dog i omfang
vurderes at være sammenlignelig med den underretning, som
skal foretages efter nærværende lovforslag.
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet m.v.
Lovforslaget skønnes ikke at have økonomiske eller
administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.
5. Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget skønnes ikke at have administrative
konsekvenser for borgerne.
6. Miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget skønnes ikke at have konsekvenser for
miljøet.
7. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ingen EU-retlige aspekter.
8. Hørte myndigheder og organisationer
m.v.
Et udkast til lovforslag har i perioden fra den 19. juli 2017
til den 21. august 2017 været sendt i høring hos
følgende myndigheder og organisationer m.v.:
Alle kommuner, alle regioner, Aalborg Universitet, Aarhus
Universitet, Advokatrådet/Advokatsamfundet; Akademiet for de
tekniske Videnskaber, Akademirådet, Bæredygtigt
Landbrug, Campingrådet, COWI A/S, Danmarks Fiskeriforening,
Danmarks Naturfredningsforening, Danmarks Tekniske Universitet,
Danmarks Sportsfiskerforbund, Dansk Byggeri, Dansk Akvakultur,
Dansk Arbejdsgiverforening, Dansk Brøndejerforening, Dansk
Erhverv, Dansk Gartneri, Dansk Fritidsfiskerforbund, Dansk
Industri, Dansk Land- og Strandjagt, Dansk
Landbrugsrådgivning, Dansk Miljøteknologi; Dansk
Planteværn, Danske Advokater; Danske Havne, Danske
Vandløb, DANVA, DCA - Nationalt Center for Fødevare
og Jordbrug, DCE - Nationalt Center for Miljø og Energi,
DONG Energy, Eurofins Miljø, Eurofins Steins Laboratorium
A/S, Eurolab Danmark, Force Technology, HOFOR, Det
Økologiske Råd, DHI, Ferskvandsfiskeriforeningen for
Danmark, Forbrugerrådet, Foreningen af Danske
Brøndborere, Foreningen af Miljø-, plan- og
naturmedarbejdere i det offentlige (EnviNa), Foreningen af
Naturfredningsnævnsformænd i DKK; Foreningen af
Statsautoriserede Revisorer - FSR; Foreningen af Rådgivende
Ingeniører, Foreningen af Vandværker i Danmark, GEUS,
GTS - Godkendt Teknologisk Service, Hedeselskabet,
Håndværksrådet, Ingeniørforeningen i
Danmark, Institut for Center Planlægning, ICP A/S, KL,
Kommunalteknisk Chefforening, Københavns Universitet,
Landbrug & Fødevarer, Landdistrikternes
Fællesråd, Rambøll Danmark, Roskilde
Universitet, SEGES, Spildevandsteknisk Forening,
Sportsfiskerforbundet, Syddansk Universitet, Teknologisk Institut,
Vattenfall A/S, Verdensnaturfonden og Økologisk
Landsforening.
| Positive konsekvenser/mindreudgifter (hvis ja, angiv omfang) | Negative konsekvenser/merudgifter (hvis ja, angiv omfang) | Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen af betydning | Administrative konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen af betydning | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen | Miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen | Forholdet til EU-retten | Ingen | Overimplementering af EU-retlige
minimumsforpligtelser (sæt X) | Ja X | Nej |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til §
1
Det fremgår af § 1, stk. 5, i
bekendtgørelse nr. 1147 af 24. oktober 2017 om vandkvalitet
og tilsyn med vandforsyningsanlæg (herefter
drikkevandsbekendtgørelsen), som trådte i kraft den
27. oktober 2017, at Miljøstyrelsen skal underrette
forbrugerne af vand, som ikke er underlagt obligatorisk kontrol, om
dette, og om enhver foranstaltning, der kan træiffes for at
beskytte deres sundhed mod skadelige virkninger forårsaget af
forurening fra drikkevand.
Denne bestemmelse gennemfører
drikkevandsdirektivets artikel 3, stk. 3, 1. pkt., i Rådets
direktiv 98/83/EF af 3. november 1998 om kvaliteten af drikkevand
(drikkevandsdirektivet). Heraf fremgår, at "[m]edlemsstater, som gør brug af
undtagelserne i stk. 2, litra b), sørger for, at den
berørte befolkning underrettes herom og om enhver
foranstaltning, der kan træffes for at beskytte menneskers
sundhed mod de skadelige virkninger forårsaget af forurening
af drikkevand".
Det fremgår desuden af
drikkevandsbekendtgørelsens § 1, stk. 5, at
Miljøstyrelsen skal underrette de berørte forbrugere
om, hvad der er god vandkvalitet, og minimum hvert femte år
give en ejer af et vandforsyningsanlæg, hvis vand ikke er
underlagt obligatorisk kontrol, underretning om, at ejeren med
fordel kan foretage en kontrol af vandet.
Det fremgår af bestemmelsen i § 1,
stk. 5, at underretning kan ske ved offentlig annoncering. Da
bestemmelsen er ny, har Miljøstyrelsen endnu ikke nået
at iværksætte underretningen af ejere og forbrugere.
Miljøstyrelsen forventer på nuværende tidspunkt
at stille den nødvendige information til rådighed
på styrelsens hjemmeside. Her er det bl.a. tanken, at det vil
fremgå, at vand, som opfylder de kvalitetskrav, som
fremgår af drikkevandsbekendtgørelsen, har "god
vandkvalitet".
Med den foreslåede § 62 a i vandforsyningsloven åbnes
der mulighed for, at miljø- og fødevareministeren kan
pålægge kommunalbestyrelsen pligt til at varetage
opgaven med at underrette ejere af vandforsyningsanlæg og
forbrugere om forhold vedrørende vandet. Denne
opgavevaretagelse vurderes mest hensigtsmæssigt at
påhvile kommunalbestyrelsen, der som udgangspunkt varetager
de myndighedsopgaver på drikkevandsområdet, der
følger af vandforsyningsloven og af regler udstedt i
medfør heraf. Kommunalbestyrelsen har desuden kendskab til
kommunens borgere og til de lokale forhold på
drikkevandsforsyningsområdet.
I medfør af den foreslåede § 62 a, 1. pkt., bemyndiges
miljø- og fødevareministeren til at fastsætte
regler om, at offentlige myndigheder har pligt til at underrette
ejere af vandforsyningsanlæg og forbrugere af vand om forhold
vedrørende vandet.
Hensigten med denne bestemmelse er, at
miljø- og fødevareministeren fastsætter regler
om, at de underretningsforpligtelser, der i medfør af
drikkevandsbekendtgørelsens § 1, stk. 5, i dag
varetages af Miljøstyrelsen, fremadrettet skal varetages af
kommunalbestyrelsen som led i den kommunale opgavevaretagelse
på drikkevandsområdet.
Underretningsforpligtelsen i
drikkevandsbekendtgørelsens § 1, stk. 5,
indebærer, at forbrugerne af vand, som ikke er underlagt
obligatorisk kontrol, skal underrettes om dette, og om enhver
foranstaltning, der kan træffes for at beskytte deres sundhed
mod skadelige virkninger forårsaget af forurening fra
drikkevand. Herudover skal de berørte forbrugere underrettes
om, hvad der er god vandkvalitet, og minimum hvert femte år
skal en ejer af et vandforsyningsanlæg, hvis vand ikke er
underlagt obligatorisk kontrol, underrettes om, at ejeren med
fordel kan foretage en kontrol af vandet.
I medfør af den foreslåede § 62 a, 2. pkt., bemyndiges
miljø- og fødevareministeren til at fastsætte
regler om, at underretningen af ejere og forbrugere kan ske
udelukkende digitalt.
Hensigten med denne bestemmelse er at sikre,
at miljø- og fødevareministeren kan fastsætte
regler, hvoraf det fremgår, at kommunalbestyrelsens
underretning til ejere og forbrugere efter omstændighederne
kan ske udelukkende på kommunalbestyrelsens hjemmeside.
Herudover vil der efter omstændighederne blive fastsat regler
om, at kommunalbestyrelsen som supplement hertil skal underrette fx
i lokale blade, aviser e.l.
I det omfang kommunalbestyrelsen er bekendt
med eller uden brug af uforholdsmæssigt mange ressourcer kan
opnå et kendskab til, præcis hvilke ejere eller
forbrugere, der skal underrettes, er det ligeledes hensigten, at
reglerne udformes på en sådan måde, at
kommunalbestyrelsen forpligtes til at underrette disse ejere eller
forbrugere individuelt. Denne individuelle underretning kan som
udgangspunkt ske udelukkende digitalt ved fx brug af e-mail eller
SMS.
Kommunalbestyrelsen skal dog i forbindelse med
tilrettelæggelsen af underretningen foretage en vurdering af,
om der er ejere eller forbrugere, som ikke ejer eller nemt kan
tilgå digitale medier. I sådanne tilfælde skal
kommunalbestyrelsen sikre, at disse ejere og forbrugere underrettes
under hensyntagen hertil, fx ved (husstands)omdeling af
papirmateriale med den fornødne underretning.
Den foreslåede bestemmelse i § 62 a er ikke begrænset til kun
at omfatte kommunalbestyrelsens underretning af ejere og forbrugere
i de tilfælde, som er nævnt ovenfor, men kan også
anvendes i andre tilfælde, hvor der er behov for, at
offentlige myndigheder skal underrette ejere og forbrugere om andre
forhold vedrørende vandet.
Der henvises i øvrigt til afsnit 2.1.
og 2.2. i de almindelige bemærkninger.
Til §
2
Det foreslås, at loven træder i
kraft den 1. februar 2018.
Loven gælder ikke for
Færøerne og Grønland, da vandforsyningsloven
ikke gælder for disse områder, jf. vandforsyningslovens
§ 90.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
| | | | | §
1 I lov om vandforsyning m.v., jf.
lovbekendtgørelse nr. 125 af 26. januar 2017, foretages
følgende ændring: 1. Efter
§ 62 indsættes: "§ 62 a.
Miljø- og fødevareministeren kan fastsætte
regler om offentlige myndigheders pligt til at underrette ejere af
vandforsyningsanlæg og forbrugere af vand om forhold
vedrørende vandet. Ministeren kan fastsætte, at
underretningen kan ske udelukkende digitalt. " | | | §
2 Loven træder i kraft den 1. februar
2018. |
|