Fremsat den 20. marts 2018 af Karina Adsbøl (DF),
Pernille Bendixen (DF),
Jens Henrik Thulesen Dahl (DF),
Kristian Thulesen Dahl (DF),
Susanne Eilersen (DF),
Søren Espersen (DF),
Morten Marinus (DF),
Karin Nødgaard (DF) og Peter Skaarup (DF)
Forslag til folketingsbeslutning
om hjælp til aflastning af forældre
til børn med funktionsnedsættelser under midlertidige
ophold i udlandet
Folketinget pålægger regeringen
inden udgangen af indeværende folketingsår at
ændre udlandsbekendtgørelsens § 1, stk. 2,
så forældre til børn med
funktionsnedsættelser fremover kan medtage hjælp til
aflastning bevilliget efter servicelovens § 84, stk. 1, jf.
§ 44, under midlertidige ophold i udlandet.
Bemærkninger til forslaget
Det har stor betydning for en familie med et
handicappet barn, som ønsker at holde ferie i udlandet,
hvorvidt aflastning til forældrene er bevilget efter
servicelovens § 41 som en merudgift eller efter servicelovens
§ 84, stk. 1, jf. § 44, som en naturalydelse
(lovbekendtgørelse nr. 102 af 29. januar 2018). Kun
såfremt aflastning er bevilget efter servicelovens § 41,
kan hjælpen til aflastning medtages under midlertidige ophold
i udlandet. Det skyldes, at udlandsbekendtgørelsens §
1, stk. 2, udtømmende angiver, hvilke typer hjælp
efter serviceloven der kan medtages under midlertidige ophold i
udlandet (bekendtgørelse nr. 1296 af 15. december 2009 om
ydelser efter lov om social service under midlertidige ophold i
udlandet). Bestemmelsen omfatter ikke aflastning efter
servicelovens § 84, stk. 1, jf. § 44, og kommunerne er
derfor afskåret fra at dække udgifterne til aflastning
efter servicelovens § 84, stk. 1, jf. § 44, under
midlertidige ophold i udlandet, jf. tillige Ankestyrelsens
principafgørelse 80-16.
Det fremgår herudover af Ankestyrelsens
principafgørelse 85-13, at servicelovens § 41 om
nødvendige merudgifter er subsidiær i forhold til
servicelovens regler om aflastning i § 84, stk. 1, jf. §
44. Det vil sige, at der alene kan ydes hjælp til
dækning af nødvendige merudgifter til aflastning i
eget hjem, hvis en af de øvrige aflastningsordninger ikke i
tilstrækkeligt omfang kan løse behovet. Når
aflastning til forældre med et handicappet barn således
som udgangspunkt bevilges efter servicelovens § 84, stk. 1,
jf. § 44, indebærer det i praksis, at de fleste
børnefamilier, der modtager hjælp til aflastning, ikke
kan tage denne hjælp med under midlertidige ophold i
udlandet. Dette gælder, uagtet at kommunerne efter
servicelovens § 84, stk. 1, jf. § 44, skal tilbyde
afløsning eller aflastning af forældre eller andre
nære pårørende, når aflastningen sker af
hensyn til den øvrige familie, jf. Ankestyrelsens
principafgørelse 85-13.
Det fremgår endvidere af Ankestyrelsens
principafgørelse 80-16, at hjælp til aflastning ikke
kan bevilges efter en anden bestemmelse i serviceloven alene med
det formål, at aflastningen kan tages med til udlandet.
I praksis har det den konsekvens, at de fleste
forældre, som passer et barn eller en ung under 18 år
med en funktionsnedsættelse i hjemmet, ikke som andre
forældre får mulighed for at lade op, slappe af og
atter få energi til hverdagen, når de er på
ferie, fordi de ikke kan medtage hjælp til pasning af det
handicappede barn. Den omfattende pasningsopgave, som følger
med at have et handicappet barn, vil desuden tage
opmærksomheden og tiden fra andre børn i familien.
Når en familie med et handicappet barn
ikke kan medtage hjælp til aflastning efter servicelovens
§ 84, stk. 1, jf. § 44, vil familien alternativt kunne
lade barnet med funktionsnedsættelsen blive hjemme i en
aflastningsfamilie eller på en aflastningsinstitution, da
kommunen gerne må dække udgifterne hertil.
Dansk Folkeparti har på baggrund heraf
med henblik på at afdække de økonomiske
konsekvenser forbundet med forslaget anmodet børne- og
socialministeren om at vurdere, hvorvidt det vil være
forbundet med færre offentlige udgifter at tilbyde
hjælp efter servicelovens § 44 til en familie med et
handicappet barn under f.eks. en kortvarig ferie end at afholde
udgifterne til et aflastningsophold i et døgntilbud i den
pågældende periode (SOU alm. del -
spørgsmål 193, folketingsåret 2017-18).
Børne- og socialministeren har imidlertid i besvarelsen den
2. februar 2018 oplyst, at det ikke er muligt at foretage en
realistisk vurdering af, hvorvidt der vil være flere eller
færre offentlige udgifter forbundet med at skabe hjemmel til
at medtage aflastning efter servicelovens § 44, jf. § 84.
Det fremgår af ministerens besvarelse, at udgifterne ved at
medtage aflastning til udlandet ikke kan fastlægges entydigt,
men vil variere fra situation til situation, hvilket
umuliggør en sammenligning med udgifterne til
aflastningsophold i et døgntilbud. Dansk Folkeparti
konstaterer på baggrund heraf, at forslaget ikke
nødvendigvis vil medføre ekstra udgifter.
I praksis har det stor betydning, hvorvidt
aflastningen er bevilget efter den ene eller anden bestemmelse i
serviceloven. Dansk Folkeparti ønsker, at forældre,
som passer et barn eller en ung under 18 år med en
funktionsnedsættelse i hjemmet og er bevilget hjælp til
aflastning efter servicelovens § 84, stk. 1, jf. § 44,
fremover skal kunne medtage hjælp til aflastning under
midlertidige ophold i udlandet. Familier med handicappede
børn skal have mulighed for at holde ferie på lige fod
med familier med børn, som ikke har en
funktionsnedsættelse.
Skriftlig fremsættelse
Karina
Adsbøl (DF):
Som ordfører for forslagsstillerne
tillader jeg mig herved at fremsætte:
Forslag til folketingsbeslutning om
hjælp til aflastning af forældre til børn med
funktionsnedsættelser under midlertidige ophold i
udlandet.
(Beslutningsforslag nr. B 101)
Jeg henviser i øvrigt til de
bemærkninger, der ledsager forslaget, og anbefaler det til
Tingets velvillige behandling.