Fremsat den 14. december 2016 af sundhedsministeren (Ellen Trane Nørby)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om klage- og
erstatningsadgang inden for sundhedsvæsenet
(Godtgørelse til forældre, der
har mistet et barn som følge af skade påført i
sundhedsvæsenet)
§ 1
I lov om klage- og erstatningsadgang inden for
sundhedsvæsenet, jf. lovbekendtgørelse nr. 1113 af 7.
november 2011, som ændret senest ved § 3 i lov nr. 656
af 8. juni 2016, foretages følgende ændringer:
1. I
§ 1, stk. 2, udgår »og
afsnit IV«.
2. I
§ 3, 1. pkt., indsættes
efter »kapitel 4-7 og 9«: »samt afsnit
IV«.
3.
Overalt i loven ændres »Patientforsikring« til:
»Patienterstatning«, »Patientforsikringen«
og »Patientforsikringsforeningen« til:
»Patienterstatningen«, og
»Patientforsikringsforeningens« til:
»Patienterstatningens«.
4. I
§ 24, stk. 1, indsættes
efter »erstatningsansvar«: », jf. dog § 24
a.«.
5.
Efter § 24 indsættes:
Ȥ 24 a. Den eller de,
som har forældremyndigheden over et barn, der afgår ved
døden inden det fyldte 18. år som følge af en
skade omfattet af dette kapitel, har ret til en godtgørelse,
der udgør 162.000 kr.
Stk. 2.
Godtgørelse efter stk. 1 kan kun udbetales én gang.
Hvor forældremyndighedsindehaverne har fælles
forældremyndighed udbetales godtgørelsen efter stk. 1
med halvdelen til hver.
Stk. 3. Det i
stk. 1 fastsatte godtgørelsesbeløb reguleres
én gang årligt den 1. januar med 2,0 pct. tillagt
tilpasningsprocenten for det pågældende finansår,
jf. lov om en satsreguleringsprocent. Det herefter fremkomne
beløb afrundes til nærmeste med 500 delelige
kronebeløb. Reguleringen sker på baggrund af det
på reguleringstidspunktet gældende beløb
før afrunding.
Stk. 4. Det i
stk. 1 fastsatte godtgørelsesbeløb forrentes efter
bestemmelsen i § 16, stk. 2, i lov om
erstatningsansvar.«
6. I
§ 29, stk. 1, nr. 7, udgår
»§§ 87 a-d eller §§ 87 e-h«.
7. § 32,
stk. 1, 1. pkt., affattes således:
Ȥ 32.
Forsikringsselskaber, som har tegnet forsikringer omfattet af dette
kapitel, og selvforsikrede regionsråd og kommunalbestyrelser
opretter i fællesskab en forening ved navn
Patienterstatningen og vælger en bestyrelse for
foreningen.«
§ 2
Loven træder i kraft dagen efter
bekendtgørelsen i Lovtidende og finder anvendelse på
sager, hvor skaden er forårsaget efter lovens
ikrafttræden.
§ 3
Loven gælder ikke for
Færøerne og Grønland, men kan ved kongelig
anordning helt eller delvist sættes i kraft for
Færøerne med de ændringer, som de
færøske forhold tilsiger.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1. Indledning
Lovforslaget har til formål at sikre, at
forældre, der har mistet et barn som følge af skade
påført i forbindelse med undersøgelse,
behandling el. lign. i sundhedsvæsenet, kan blive tildelt en
godtgørelse som følge heraf.
Herudover gennemføres en række
konsekvensrettelser, herunder en navneændring af
Patienterstatningen, som pr. 3. marts 2014 skiftede navn fra
Patientforsikringen/Patientforsikringsforeningen til
Patienterstatningen.
2. Baggrund
Forældre til et barn, der afgår
ved døden som følge af skade påført i
sundhedsvæsenet, har mulighed for at søge om
erstatning i medfør af reglerne i lov om klage- og
erstatningsadgang inden for sundhedsvæsenet (klage- og
erstatningsloven).
Erstatning efter klage- og erstatningsloven
fastsættes efter reglerne i lov om erstatningsansvar
(erstatningsansvarsloven). Dette fremgår af klage- og
erstatningslovens § 24, stk. 1. Klage- og erstatningsloven
indeholder i § 24, stk. 2, 1. pkt., en bagatelgrænse
på 10.000 kr. for erstatningsberettigende skader omfattet af
lovens kapitel 3. Bagatelgrænsen medfører, at der ikke
ydes erstatning, såfremt det erstatningsberettigede
beløb er herunder.
Forældre, der har mistet et barn som
følge af skade påført i forbindelse med
undersøgelse, behandling el. lign., har ofte ikke ret til
erstatning herfor. Dette skyldes, at det økonomiske tab ved at miste et barn i
mange tilfælde falder under bagatelgrænsen i § 24,
stk. 2, 1. pkt. Årsagen hertil er, at udgifter til
begravelse, som i de fleste tilfælde er det eneste
økonomiske tab omfattet af erstatningsansvarsloven, som
forældrene lider, ofte beløber sig til et beløb
under bagatelgrænsen.
Med henblik på at sikre, at denne gruppe
forældre modtager en vis kompensation for deres tab, indgik
regeringen (Venstre), Dansk Folkeparti, Liberal Alliance og Det
Konservative Folkeparti som en del af finansloven 2017 på
sundhedsområdet følgende aftale:
»Der afsættes i alt 177 mio. kr. i
2017-2020, heraf:
- […]
- 7 mio. kr. til
styrkede rettigheder til forældre, der har mistet et barn som
følge af skade påført i sundhedsvæsenet.
De styrkede rettigheder vedrører psykologhjælp og
godtgørelse.«
Den del af initiativet, der vedrører
gratis psykologhjælp, udmøntes særskilt via
bekendtgørelse.
Formålet med dette lovforslag er at
udmønte denne del af finanslovsaftalen og dermed give
forældre, der har mistet et barn som følge af skade
påført i forbindelse med undersøgelse,
behandling el. lign., ret til et
godtgørelsesbeløb.
Der er tale om en særlig situation for
denne gruppe forældre, hvorfor det fra politisk side findes
berettiget at indføre en særlig ordning for denne
gruppe. Med ordningen sikres det, at forældre, der mister et
barn som følge af skade påført i
sundhedsvæsenet, tildeles en vis økonomisk
kompensation samt en ret til gratis psykologhjælp.
3. Lovforslagets
indhold
3.1. Gældende
ret
Det er en betingelse for at være
berettiget til erstatning efter klage- og erstatningsloven, at der
foreligger en erstatningsberettigende skade i medfør af
lovens §§ 20-22.
§ 20 fastslår, hvilke krav, der
skal stilles til beviset for årsagssammenhæng mellem
behandlingen m.v. og skaden for, at den kan anerkendes som en skade
efter klage- og erstatningsloven. Det fremgår af
bestemmelsen, at skaden skal være forvoldt i forbindelse med
undersøgelse, behandling m.v. Det fastlægges
endvidere, i hvilke tilfælde en patient eller - ved
dødsfald - dennes efterladte har krav på erstatning
for en patientskade. Bestemmelsen suppleres af en række
præciseringer og begrænsninger i § 21 samt en
særlig udvidelse af de erstatningsberettigende skader i
§ 22. Kravet om, at skaden skal være forvoldt i
forbindelse med undersøgelse, behandling m.v.,
indebærer, at loven ikke dækker skadelige følger
eller anden helbredsforringelse, der skyldes den sygdom, som
patienten led af på forhånd. Skaden skal være
forårsaget i forbindelse med undersøgelse, behandling
el.lign., der omfattes af § 19.
Normale følger af grundsygdommen eller
komplikationer, der må henføres til selve
grundsygdommens forløb, dækkes derfor ikke. En
patientskade omfatter kun forskellen mellem følgerne af et
normalt sygdoms- og behandlingsforløb og følgerne af
det faktiske behandlingsforløb. Grundsygdommens
forløb kan dog udgøre en patientskade, hvis dette
forløb er blevet påvirket af, at patienten ikke har
fået adækvat behandling, f.eks. fordi sygdommen ikke er
blevet rigtigt diagnosticeret, jf. § 21, stk. 1. Det
følger endvidere af dette princip, at der ikke foreligger en
patientskade, blot fordi den givne behandling ikke lykkedes.
Det er Patienterstatningen, som modtager,
oplyser og afgør alle erstatningssager vedrørende
klage- og erstatningslovens kapitel 3, jf. § 33, stk. 1.
Ved vurderingen af, om der er den
nødvendige årsagssammenhæng mellem skaden og den
undersøgelse, behandling m.v., som patienten blev givet, er
det tilstrækkeligt, at der tilvejebringes en overvejende
sandsynlighed for, at skaden er forvoldt herved. Dette gælder
både ved vurderingen af, om skaden overhovedet kan
henføres til den iværksatte undersøgelse,
behandling el.lign., fremfor til grundsygdommens normale
forløb, men også ved den konkrete vurdering af, om
skaden ville eller kunne være undgået under de i §
20, stk. 1, nr. 1-3, nævnte omstændigheder, eller om
skaden kan henføres under de i § 20, stk. 1, nr. 4,
nævnte komplikationer.
Der foreligger herefter en patientskade, hvis
det efter en undersøgelse af sagens konkrete
omstændigheder, herunder bl.a. den tidsmæssige
sammenhæng mellem behandlingen og den indtrufne skade,
fremstår som mere sandsynligt, at den er forårsaget af
undersøgelse, behandling el.lign., end at den er
forårsaget på anden måde, herunder ved
komplikationer i forbindelse med grundsygdommens forløb, som
har udviklet sig uafhængigt af behandlingen. I princippet er
selv en minimal sandsynlighedsovervægt
tilstrækkelig.
Såfremt der er påført skade
i forbindelse med undersøgelse, behandling el. lign ydes
erstatningen i overensstemmelse med §§ 24-28 i klage- og
erstatningsloven. Af § 24, stk. 1, følger, at
erstatning og godtgørelse fastsættes efter reglerne i
lov om erstatningsansvar.
Af § 24, stk. 2, 1. pkt., i klage- og
erstatningsloven fremgår, at erstatning m.v. efter § 24,
stk. 1, ydes, såfremt den overstiger 10.000 kr. Der er dermed
fastsat en bagatelgrænse for adgangen til udbetaling af
erstatning for erstatningsberettigende skader påført i
forbindelse med undersøgelse, behandling el. lign.
Bagatelgrænsen blev oprindeligt fastsat
til 20.000 kr. ved lov nr. 367 af 6. juni 1991 om
patientforsikring. Fastsættelse af en bagatelgrænse for
udbetaling af erstatning for patientskader tog sigte på at
rette forsikringen mod større skader og tab. Ved lov nr.
1227 af 27. december 1996 om ændring af lov om
patientforsikring blev bagatelgrænsen nedsat til 10.000 kr.,
med det formål at udvide patienters muligheder for at
få erstatning for behandlingsskader på sygehusene.
Erstatningskrav efter klage- og
erstatningslovens kapitel 3 skal i medfør af lovens §
59, stk. 1, være anmeldt til Patienterstatningen senest 3
år efter, at den erstatningsberettigede har fået eller
burde have fået kendskab til skaden. Forældelse af
erstatningskrav indtræder dog senest 10 år efter den
dag, hvor skaden er forårsaget, jf. stk. 2.
Der følger dog af § 60 b, stk. 1,
at træffes der bindende afgørelse om anerkendelse af
en skade omfattet af lovens kapitel 3 eller om udmåling af
erstatning for en sådan skade, løber fra tidspunktet
for afgørelsen en ny forældelsesfrist på 3
år for erstatningskrav som følge af skaden.
Var den erstatningsberettigede ubekendt med
erstatningskravet, regnes forældelsesfristen efter stk. 1 dog
først fra den dag, hvor den erstatningsberettigede fik eller
burde have fået kendskab til kravet.
I medfør af bestemmelsens stk. 3
indtræder forældelse senest 10 år efter den i
stk. 1 nævnte afgørelse, dog senest 30 år efter
den dag, hvor skaden er forårsaget.
3.2. Sundheds- og
Ældreministeriets overvejelser
Det foreslås i overensstemmelse med
finanslovsaftalen for 2017 at indføre et
godtgørelsesbeløb til forældre, der har mistet
et barn som følge af skade påført i forbindelse
med undersøgelse, behandling el. lign.
Retsstillingen i dag, hvor forældre
mister et barn som følge af skade påført i
sundhedsvæsenet, men ofte ikke er berettigede til erstatning
som følge af, at det økonomiske tab ved at miste et
barn ikke er tilstrækkeligt stort til at overskride
bagatelgrænsen, findes at være urimelig.
Det skønnes mest hensigtsmæssigt,
at den foreslåede godtgørelse administreres af
Patienterstatningen, der i dag behandler og afgør alle
erstatningssager, hvor patienter eller efterladte til patienter her
i landet påføres skade i forbindelse med
undersøgelse, behandling el. lign.
Det skønnes desuden
hensigtsmæssigt at indføre godtgørelsen via en
ændring af klage- og erstatningsloven, i stedet for ved en
selvstændig lov, idet der hermed sikres en ensartethed af
reglerne vedrørende erstatning og godtgørelse for
skader påført inden for sundhedsvæsenet. Det er
endvidere hensigtsmæssigt at indføre
godtgørelsen i klage- og erstatningsloven, idet
administrationen af reglerne derved forenkles, og det sikres, at
der anvendes de samme begreber og sagsbehandlingsprocedurer ved
vurderingen af berettigelsen til godtgørelsesbeløbet,
som når Patienterstatningen vurderer, hvorvidt der foreligger
en erstatningsberettigende skade. Det forhold, at
godtgørelsen har til formål at kompensere for, at
forældrene ofte ikke er berettigede til erstatning som
følge af bagatelgrænsen, gør det endvidere
hensigtsmæssigt at indføre ordningen i klage- og
erstatningsloven.
Dette indebærer, at forældrenes
eventuelle krav på godtgørelse vil blive behandlet
sammen med de øvrige krav, der følger af den anmeldte
behandlingsskade, jf. klage- og erstatningslovens kapitel 3.
Det findes hensigtsmæssigt, at lovens
forældelsesregler ligeledes finder anvendelse på krav
om godtgørelse efter den foreslåede ordning.
Det bemærkes i den forbindelse, at der
som følge heraf vil kunne opstå tilfælde, hvor
forældrene ikke vil være berettigede til
godtgørelse, selvom barnet dør som følge af en
erstatningsberettigende skade inden det fyldte 18. år. Det
vil bl.a. være tilfældet, såfremt barnet
dør som følge af forhold ved behandlingen i
forbindelse med fødslen og forældrene ikke anmelder
skaden til Patienterstatningen inden 3 år efter, at de fik
kendskab til dødsfaldets mulige sammenhæng med
behandlingen, jf. klage- og erstatningslovens § 59, stk. 1.
Tilsvarende vil gælde, hvis barnet senere bliver
påført en skade ved behandling, undersøgelse
el.lign., og denne ikke anmeldes til Patienterstatningen inden for
den relative forældelsesfrist på 3 år.
Kravet på godtgørelse vil
også være forældet jf. klage- og
erstatningslovens § 59, stk. 2, hvis skaden på barnet
anmeldes mere end 10 år efter, at den skadevoldende
behandling har fundet sted, også selvom forældrene
først på dette tidspunkt får kendskab til, at
behandlingen kan have udløst dødsfaldet.
3.3. Lovforslagets
indhold
Det foreslås, at
forældremyndighedsindehavere til et barn får ret til at
modtage et godtgørelsesbeløb, hvis barnet afgår
ved døden grundet en skade påført som
følge af en erstatningsberettigende skade i forbindelse med
undersøgelse, behandling el. lign. omfattet af klage- og
erstatningslovens kapitel 3.
Dette medfører, at hvor der findes at
foreligge en erstatningsberettigende skade i medfør af
reglerne i klage og erstatningslovens kapitel 3, som
vedrører skader påført i forbindelse med
undersøgelse, behandling m.v., vil
forældremyndighedsindehaveren/-erne blive berettiget til den
foreslåede godtgørelse. Det medfører endvidere,
at krav om godtgørelse behandles efter reglerne i kapitel 3,
således at Patienterstatningen forestår behandlingen af
sagerne og træffer afgørelse, samt at
afgørelser herom kan påklages til Ankenævnet for
Patienterstatningen.
Ved vurderingen af om der er tale om et barn
på fødselstidspunktet er det afgørende, om
barnet er levendefødt og jordemoderen eller andre har
foretaget fødselsanmeldelse.
Det foreslås, at der bliver åbnet
mulighed for, at forældre kan få tilkendt et
godtgørelsesbeløb på 162.000 kr. (2017-niveau),
der svarer til beløbet i § 14 a i lov om
erstatningsansvar (erstatningsansvarsloven), som kan udbetales i
visse sager, hvor en person afgår ved døden som
følge af en erstatningsberettiget skade.
Det foreslås, at
godtgørelsesbeløbet reguleres én gang
årligt den 1. januar med 2,0 pct. tillagt
tilpasningsprocenten for det pågældende finansår,
jf. lov om en satsreguleringsprocent. Det herefter fremkomne
beløb afrundes til nærmeste med 500 delelige
kronebeløb.
Formålet med tildelingen af
godtgørelsesbeløb til forældremyndighedshaverne
er at yde en økonomisk kompensation, som skal være med
til at kompensere for den tragiske situation, som forældrene
befinder sig i.
Formålet med tildelingen af det
foreslåede godtgørelsesbeløb er ikke, at dette
skal være med til at dække begravelsesudgifterne.
Tildeling af godtgørelsesbeløbet vil dermed ikke have
indvirkning på de berettigedes ret til at modtage erstatning
for begravelsesudgifter efter erstatningsansvarsloven.
Det foreslås, at godtgørelsen
behandles efter reglerne i klage- og erstatningsloven.
Patienterstatningen vil som følge heraf skulle modtage,
oplyse og afgøre alle sager om godtgørelse efter
klage- og erstatningslovens kapitel 3, som vedrører skader,
der påføres som følge af undersøgelse,
behandling el. lign. inden for sundhedsvæsenet.
I tilfælde, hvor den eller de, som har
forældremyndigheden over det afdøde barn, anmelder en
behandlingsskade på barnet, vurderer Patienterstatningen af
egen drift, hvorvidt de pågældende har ret til
godtgørelse efter den foreslåede § 24 a, jf.
Patienterstatningens forpligtelse til at oplyse sagerne i §
33, stk. 1.
Hvor Patienterstatningen finder, at der
foreligger en erstatningsberettigende skade efter kapitel 3 i
klage- og erstatningsloven, gives der godtgørelse efter den
foreslåede § 24 a.
Godtgørelse efter den foreslåede
§ 24 a kan kun udbetales én gang. I tilfælde,
hvor forældrene har fælles forældremyndighed over
barnet, udbetales godtgørelsen med halvdelen til hver, mens
godtgørelsen, hvor den ene forælder har den fulde
forældremyndighed, alene udbetales til denne.
I de tilfælde, hvor den eller de
personer, der har forældremyndigheden over det afdøde
barn, er berettiget til anden erstatning eller godtgørelse,
vil dette ikke medføre, at den foreslåede ret til
godtgørelse bortfalder.
I tilfælde, hvor barnet tidligere er
blevet tilkendt erstatning som følge af skaden eller i
tilfælde, hvor erstatningen til barnet først
opgøres efter dødsfaldet, vil dette ikke
afskære den eller de personer, der havde
forældremyndigheden over barnet, fra en godtgørelse
efter den foreslåede § 24a. Dette ej heller selvom disse
personer arver den tilkendte erstatning efter barnet ved dettes
død.
Ved sagernes behandling vil
Patienterstatningen vurdere, hvorvidt der foreligger en
erstatningsberettigende skade, der er omfattet af lovens
dækningsområde, jf. bestemmelserne i klage- og
erstatningslovens §§ 19-22, idet det er en betingelse for
at modtage den foreslåede godtgørelse, at der
foreligger en erstatningsberettigende skade. For en nærmere
beskrivelse af disse regler henvises til afsnit 3.1 i de
almindelige bemærkninger.
Hvor der foreligger en erstatningsberettigende
skade medfører dette, at den eller de personer, der har
forældremyndigheden over det barn, der er afgået ved
døden som følge af den påførte skade,
berettiges til godtgørelsesbeløbet.
Patienterstatningens afgørelser om
retten til godtgørelse efter den foreslåede § 24
a kan påklages til Ankenævnet for Patienterstatningen
efter reglerne i kapitel 4 a. Ankenævnet træffer den
endelige administrative afgørelse.
4. Lovforslagets
ligestillingsmæssige konsekvenser
Den foreslåede ordning, hvorved der
tilkendes godtgørelse til forælde, der har mistet et
barn som følge af skade påført ved
undersøgelse, behandling el. lign. i sundhedsvæsenet,
findes at ville have indirekte ligestillingsmæssige
konsekvenser.
Godtgørelsen udbetales én gang
til den eller de, som har forældremyndigheden over et barn,
der afgår ved døden inden det fyldte 18. år som
følge af en skade omfattet af klage- og erstatningslovens
kapitel 3.
Hvor forældrene har fælles
forældremyndighed udbetales godtgørelsen med halvdelen
til hver, mens godtgørelsen, hvor den ene forælder har
den fulde forældremyndighed, udbetales til denne.
Historisk set er det i tilfælde, hvor
den ene forælder har den fulde forældremyndighed, ofte
moderen der er tildelt denne. Den foreslåede
godtgørelsesordning medfører dermed, at det, hvor den
ene forælder har den fulde forældremyndighed, ofte vil
være moderen, som vil være berettiget hertil.
Sundheds- og Ældreministeriet har valgt
at lade retten til godtgørelse være afhængig af
den eller de berettigedes status som
forældremyndighedsindehaver, idet der er tale om et klart og
let administrerbart kriterium. Samtidig har ministeriet lagt
vægt på, at forældremyndighedsindehaveren har
pligt til at drage omsorg for barnet. Det er herved forudsat, at
den eller de personer, som har forældremyndigheden over
barnet, samtidig har en sådan tilknytning til barnet, at det
forekommer mest naturligt, at de berettiges til den
foreslåede godtgørelse.
5. Økonomiske og
administrative konsekvenser for det offentlige
På baggrund af en opgørelse fra
Patienterstatningen over antallet af sager, hvor mindreårige
er afgået ved døden som følge af skade
påført ved undersøgelse, behandling el.lign.
inden for sundhedsvæsenet i perioden 2007-2015 skønnes
det, at 5-10 forældrepar årligt mister et barn på
grund af skade påført i sundhedsvæsenet.
De erstatningsansvarlige offentlige
myndigheder, regioner og kommuner vil med lovforslaget skulle
udbetale godtgørelser til de berettigede, såfremt der
foreligger en erstatningsberettigende skade. De offentlige
merudgifter forbundet med udbetalingen af godtgørelser til
disse forældre i form af godtgørelse samt
administrationsudgifterne hertil skønnes at ville
udgøre ca. 800.000 - 1.600.000 kr. årligt.
6. Økonomiske og
administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.
Det må formodes, at i tilfælde,
hvor et barn dør som følge af skade
påført i forbindelse med undersøgelse,
behandling el.lign., vil den eller de, der har
forældremyndigheden over barnet, anmelde en erstatningssag
til Patienterstatningen. Efter lovens § 23 har enhver
autoriseret sundhedsperson pligt til at informere skadelidte om
erstatningsmuligheden og til at bistå med en anmeldelse til
Patienterstatningen. Efter de gældende regler vil
Patienterstatningen i tilfælde, hvor der foreligger en
erstatningsberettigende skade, men hvor den udmålte
erstatning ligger under bagatelgrænsen, træffe
afgørelse om, at der ikke er ret til erstatning. Som
følge af den foreslåede ret til godtgørelse vil
Patienterstatningen i sagen skulle vurdere, om der er ret til
godtgørelse efter den foreslåede § 24 a,
såfremt der foreligger en erstatningsberettigende skade og
træffe afgørelse herom. Vurderingen vil dermed blive
foretaget i samme sag.
På den baggrund antages det, at den
foreslåede godtgørelse ikke vil medføre et
øget antal sager hos Patienterstatningen. Den
foreslåede godtgørelse vil dog medføre
begrænsede administrative konsekvenser for
Patienterstatningen, idet de vil skulle tage stilling til retten
hertil som en del af sagens afgørelse.
De forsikringsselskaber, der har tegnet
forsikringer omfattet af klage- og erstatningslovens kapitel 3, vil
med lovforslaget skulle udbetale godtgørelser til de
berettigede, såfremt der foreligger en
erstatningsberettigende skade påført i forbindelse med
undersøgelse, behandling el. lign. på et
privathospital m.v. Forslaget vil endvidere medføre
administrative konsekvenser for forsikringsselskaberne, idet disse
vil skulle forestå udbetalingen af godtgørelserne.
Patienterstatningen har dog oplyst, at der i
perioden fra 2007-2015 ikke har været sager, hvor et barn er
afgået ved døden som følge af skade
påført i sundhedsvæsenet, og hvor skadevolder er
registreret som et privathospital m.v., som skal tegne forsikring
efter klage- og erstatningslovens § 30.
I lyset af det årlige antal sager, hvor
der fremadrettet vil skulle udbetales en godtgørelse,
skønnes lovforslaget kun at medføre begrænsede
økonomiske eller administrative konsekvenser for
erhvervslivet af betydning.
7. Administrative
konsekvenser for borgerne
Forslaget har ingen administrative
konsekvenser for borgere, der har mistet et barn som følge
af skade påført i forbindelse med undersøgelse,
behandling el. lign., idet Patienterstatningen efter den
foreslåede ordning automatisk vil tage stilling til, om
forældrene er berettiget til en godtgørelse, hvis
barnet er afgået ved døden som følge af skaden,
og forældrene har anmeldt dødsfaldet som en skade hos
Patienterstatningen.
8. Miljømæssige konsekvenser
Forslaget har ingen miljømæssige
konsekvenser.
9. Forholdet til
EU-retten
Forslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter.
10. Hørte
myndigheder og organisationer mv.
Et udkast til lovforslaget vil i perioden fra
den 8. december 2016 til den 22. december 2016 være i
høring hos følgende myndigheder og organisationer
m.v.:
Advokatrådet, Ankestyrelsen, Bedre
Psykiatri, Brancheforeningen for Private Hospitaler og Klinikker,
Dansk Handicap Forbund, Dansk Psykiatrisk Selskab, Dansk Psykolog
Forening, Dansk Psykoterapeutforening, Dansk Selskab for Almen
Medicin, Dansk Selskab for Patientsikkerhed, Dansk
Socialrådgiverforening, Dansk Sygeplejeråd, Dansk
Tandplejerforening, Danske Handicaporganisationer, Danske
Patienter, Danske Regioner, Datatilsynet, De Offentlige
Tandlæger, Den Danske Dommerforening, Det Centrale
Handicapråd, Det Etiske Råd, Forbrugerrådet,
Foreningen af Kommunale Social-, Sundheds- og Arbejdsmarkedschefer
i Danmark, Foreningen af Speciallæger, Forsikring &
Pension, Færøernes Landsstyre, Grønlands
Selvstyre, Hjernesagen, Hjerteforeningen, Institut for
Menneskerettigheder, Jordemoderforeningen, KL, Konkurrence- og
Forbrugerstyrelsen, Kræftens Bekæmpelse,
Landsforeningen LEV, Landsforeningen SIND, Lægeforeningen,
Organisationen af Lægevidenskabelige Selskaber,
Patienterstatningen, Patientforeningen, Patientforeningen i
Danmark, Patientforeningernes Samvirke, Praktiserende Lægers
Organisation, Praktiserende Tandlægers Organisation,
Psykolognævnet, Region Hovedstaden, Region Midtjylland,
Region Nordjylland, Region Sjælland, Region Syddanmark,
Regionernes Lønnings- og Takstnævn, Retspolitisk
Forening, Rigsadvokaten, Rigsombudsmanden på
Færøerne, Rigsombudsmanden på Grønland,
Sjældne Diagnoser, Styrelsen for Patientsikkerhed,
Sundhedsdatastyrelsen, Sundhedsstyrelsen, Tandlægeforeningen,
Tandlægeforeningens Tandskadeerstatning,
Udviklingshæmmedes Landsforbund og Yngre Læger.
11. Sammenfattende skema | | Positive konsekvenser/ mindreudgifter (hvis ja, angiv omfang) | Negative konsekvenser/ merudgifter (hvis ja, angiv omfang) | Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | 800.000 - 1.600.000 kr. årligt | Administrative konsekvenser for stat,
kommune og regioner | Ingen | Begrænsede administrative
konsekvenser, idet erstatningspligtige offentlige myndigheder vil
skulle administrere udbetaling af godtgørelsen | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Begrænsede økonomiske
konsekvenser, for forsikringsselskaber der har tegnet forsikringer
omfattet af kapitel 3 i klage- og erstatningsloven, hvor disse vil
skulle udbetale godtgørelserne. | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Begrænsede administrative
konsekvenser for Patienterstatningen, idet de vil skulle
træffe afgørelse om godtgørelse i
erstatningssager som ellers ville blive afvist som følge af
bagatelgrænsen i § 24, stk. 2, 1. pkt., i klage- og
erstatningsloven. Begrænsede administrative
konsekvenser for de forsikringsselskaber, der har tegnet
forsikringer omfattet af kapitel 3 i klage- og erstatningsloven,
hvor disse vil skulle forestå udbetalingen af
godtgørelserne. | Administrative konsekvenser for
borgerne | Det forventes, at lovforslaget ikke vil
medføre administrative konsekvenser for borgere | Ingen | Miljømæssige
konsekvenser | Det forventes, at lovforslaget ikke vil
medføre miljømæssige konsekvenser | Ingen | Forholdet til EU-retten | Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter | Overimplementering af EU-retlige
minimumsforpligtelser (sæt X) | Ja | Nej X |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
§
1
Til nr.
1
Der er tale om en konsekvensrettelse som
følge af en allerede vedtaget ændring af klage- og
erstatningsloven ved § 3, nr. 2, i lov nr. 656 af 8. juni
2016, hvor »og afsnit IV« i § 1, stk. 1, 1. pkt.,
udgik af bestemmelsen. Ændringen blev ved en fejl ikke
medtaget i denne forbindelse.
Som konsekvens heraf foreslås, at
»og afsnit IV« udgår i § 1, stk. 2.
Til nr.
2
Ændringen udgør en
konsekvensrettelse som følge af, at »samt afsnit
IV« blev indsat i klage- og erstatningslovens § 2, stk.
1, 1. pkt., ved § 3, nr. 4, i lov nr. 656 af 8. juni 2016 om
ændring af lov om klage- og erstatningsadgang inden for
sundhedsvæsenet. Ændringen blev ved en fejl ikke
medtaget i denne forbindelse.
Som konsekvens heraf foreslås, at
»samt afsnit IV« indsættes i § 3, 1.
pkt.
Til nr.
3
Der er tale om en konsekvensrettelse som
følge af, at Patientforsikringen og
Patientforsikringsforeningen pr. 3. marts 2014 skiftede navn til
Patienterstatningen.
Det foreslås, at
»Patientforsikring« erstattes med
»Patienterstatning«, at
»Patientforsikringen« og
»Patientforsikringsforeningen« erstattes med
»Patienterstatningen« samt at
»Patientforsikringsforeningens« erstattes med
»Patienterstatningens« overalt i klage- og
erstatningsloven.
Til nr.
4
§ 24, stk. 1 bestemmer, at erstatning og
godtgørelse fastsættes efter reglerne i lov om
erstatningsansvar. Indsættelsen af "jf. dog § 24 a", er
en konsekvens af, at godtgørelsen efter den foreslåede
§ 24a, stk. 1, ikke skal fastsættes efter reglerne i
erstatningsansvarsloven, idet fastsættelsen af
godtgørelsesbeløbet er reguleret i den
foreslåede bestemmelse i § 1, nr. 5.
Til nr.
5
Klage- og erstatningslovens kapitel 3
fastsætter, i hvilke tilfælde der foreligger en
erstatningsberettigende skade. Ved udmålingen af erstatning
efter klage- og erstatningsloven gælder en
bagatelgrænse i § 24, stk. 2, 1. pkt., i forhold til
skader påført i forbindelse med undersøgelse,
behandling el. lign. Denne bagatelgrænse bevirker, at
forældre der har mistet et barn som følge af en
sådan skade omfattet af kapitel 3 ofte ikke er berettigede
til erstatning.
Det foreslås med indsættelsen af
§ 24 a, stk. 1, at indføre
en ret til godtgørelse på 162.000 kr. (2017-niveau)
for den eller de, der har forældremyndigheden over et barn,
som afgår ved døden inden det fyldte 18. år som
følge af en skade omfattet af kapitel 3 i klage- og
erstatningsloven.
Det følger af klage- og
erstatningslovens § 20, stk. 1, 1. pkt., at der ydes
erstatning, hvis skaden med overvejende sandsynlighed er forvoldt
på en af de i bestemmelsen oplistede tilfælde. Der
foreligger herefter en patientskade, hvis det efter en
undersøgelse af sagens konkrete omstændigheder,
herunder bl.a. den tidsmæssige sammenhæng mellem
behandlingen og den indtrufne skade, fremstår som mere
sandsynligt, at skaden forårsaget af undersøgelse,
behandling el.lign., end at den er forårsaget på anden
måde, herunder ved komplikationer i forbindelse med
grundsygdommens forløb, som har udviklet sig
uafhængigt af behandlingen. I princippet er selv en minimal
sandsynlighedsovervægt tilstrækkelig.
Hvis intet sikkert om skadesårsagen kan
fastslås, må den relative sandsynlighed af de mulige
skadesårsager vurderes og afvejes over for hinanden. Må
det herefter antages, at det er lige så sandsynligt, at
skaden kan have udviklet sig uafhængigt af behandlingen,
eller kan intet siges om den relative sandsynlighed af de mulige
skadesårsager, foreligger der ikke en
(erstatningsberettigende) patientskade og dermed ej heller en
patientskade som berettiger til den foreslåede
godtgørelse. Det er imidlertid sjældent muligt at
træffe afgørelsen i tvivlsomme tilfælde alene
på grundlag af generelle statistiske erfaringer.
Formuleringen udelukker ikke, at der i sådanne tilfælde
kan inddrages andre momenter i vurderingen, hvor dette findes
rimeligt. Hvis det f.eks. konstateres, at der klart er begået
fejl ved behandlingen af patienten, som kan have forårsaget
den konkrete skade, kan det være rimeligt at lade en eventuel
tvivl om den faktiske årsagssammenhæng komme patienten
til gode.
Retten til godtgørelse vil både
forekomme i situationer, hvor dødsfaldet anerkendes som
selve patientskaden, og hvor dødsfaldet anerkendes som en
følge af en tidligere påført patientskade.
Retten til godtgørelse behandles efter
de eksisterende regler i lovens kapitel 3, idet adgangen til
godtgørelsen er betinget af, at der foreligger en skade
omfattet af kapitlet.
De i § 29 oplistede erstatningspligtige
parter vil være forpligtede til at yde den foreslåede
godtgørelse, hvor Patienterstatningen, som behandler
anmeldelser af patientskader, vurderer, at der vil være ret
til den foreslåede godtgørelse.
Bestemmelserne om forsikringspligt i lovens
§§ 30-31 gælder tilsvarende for så vidt
angår den foreslåede godtgørelse.
Patienterstatningens afgørelser om
retten til godtgørelse efter den foreslåede § 24
a kan påklages til Ankenævnet for Patienterstatningen
efter reglerne i kapitel 4 a. Ankenævnet træffer den
endelige administrative afgørelse.
De gældende forældelsesregler i
klage- og erstatningslovens § 59, § 60 a og § 60 b
finder ligeledes anvendelse for krav på godtgørelse
efter den foreslåede § 24 a.
Der henvises i øvrigt til pkt. 3.3 i de
almindelige bemærkninger.
Det foreslås med stk. 2 at fastlægge, at der kun kan
udbetales godtgørelse én gang. Hvor
forældremyndighedsindehaverne har fælles
forældremyndighed udbetales godtgørelsen med halvdelen
til hver. Hvor kun den ene forælder har
forældremyndigheden over barnet, vil det fulde
godtgørelsesbeløb blive udbetalt til denne.
Godtgørelsesbeløbet i stk. 1
reguleres, i medfør af det foreslåede stk. 3, én gang årligt den 1.
januar med 2,0 pct. tillagt tilpasningsprocenten for det
pågældende finansår, jf. lov om en
satsreguleringsprocent. Det herefter fremkomne beløb
afrundes til nærmeste med 500 delelige kronebeløb.
Reguleringen sker på baggrund af det på
reguleringstidspunktet gældende beløb før
afrunding.
Med denne del af bestemmelsen tilsigtes samme
regulering, som finder anvendelse for visse erstatnings- og
godtgørelsesbeløb efter erstatningsansvarslovens
§ 15.
Krav på godtgørelse efter stk. 1
foreslås i stk. 4 forrentet efter
bestemmelsen i § 16, stk. 2, i lov om erstatningsansvar, idet
denne forrentningsmetode ligeledes finder anvendelse ved
forrentning af erstatningskrav efter lovens kapitel 3.
Til nr.
6
Der er tale om en konsekvensrettelse som
følge af, at sundhedslovens §§ 87 a-h blev
ophævet ved § 1, nr. 6, i lov nr. 743 af 25. juni 2014
om ændring af sundhedsloven og lov om klage- og
erstatningsadgang inden for sundhedsvæsenet. Ændringen
blev ved en fejl ikke medtaget i denne forbindelse.
Som konsekvens heraf foreslås det, at
»§§ 87 a-d eller §§ 87 e-h«
udgår i § 29, stk. 1, nr. 7.
Til nr.
7
Som konsekvens af Patientforsikringens og
Patientforsikringsforeningens navneændring pr. 3. marts 2014
foreslås en ny affattelse af § 32, stk. 1, 1. pkt.
Baggrunden herfor er, at det ikke er retvisende og
hensigtsmæssigt, såfremt den nuværende
formulering bibeholdes, hvor der henvises til, at der oprettes en
patientforsikringsforening.
Den nye formulering sikrer, at foreningen
opretholdes ved navneskiftet, og at foreningens navn,
»Patienterstatningen«, stemmer overens med de faktiske
forhold.
Til §
2
Det foreslås, at loven skal træde
i kraft dagen efter bekendtgørelsen i Lovtidende. Loven
finder anvendelse på sager, hvor skaden er forårsaget
efter lovens ikrafttræden.
Hvor barnet dør efter lovens
ikrafttræden som følge af en skade påført
inden lovens ikrafttræden, vil loven dermed ikke finde
anvendelse.
Til §
3
Klage- og erstatningsloven gælder ikke
for Færøerne og Grønland, men dele af loven ved
kongelig anordning kan sættes helt eller delvis i kraft for
Færøerne med de afvigelser, som de særlige
færøske forhold tilsiger. Det foreslås på
den baggrund, at lovens territoriale anvendelsesområde
fastsættes så det svarer til hovedlovens
anvendelsesområde.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
Gældende
formulering | | Lovforslaget | | | | | | § 1 | | | | | | I lov om klage- og erstatningsadgang inden
for sundhedsvæsenet, jf. lovbekendtgørelse nr. 1113 af
7. november 2011, som ændret senest ved § 3 i lov nr.
656 af 8. juni 2016, foretages følgende
ændringer: | § 1 --- | | | Stk. 2.
Styrelsen for Patientsikkerhed træffer i sager efter stk. 1
afgørelse om, hvorvidt den sundhedsfaglige virksomhed har
været kritisabel, eller om sundhedsvæsenet har handlet
i strid med sundhedslovens kapitel 4-9 og afsnit IV. Stk.
3-5. --- | | 1. I § 1, stk. 2, udgår »og
afsnit IV«. | | | | § 3.
Sundhedsvæsenets Disciplinærnævn afgiver i sager
efter §§ 2 og 2 a en udtalelse om, hvorvidt
sundhedspersonens sundhedsfaglige virksomhed har været
kritisabel, eller om sundhedspersonen har handlet i strid med
sundhedslovens kapitel 4-7 og 9. Nævnet kan herunder udtale
kritik med indskærpelse eller søge iværksat
sanktioner. | | 2. I § 3, 1. pkt., indsættes efter
»kapitel 4-7 og 9«: »samt afsnit IV«. | | | 3. Overalt i
loven ændres »Patientforsikring« til:
»Patienterstatning«, »Patientforsikringen«
og »Patientforsikringsforeningen« til:
»Patienterstatningen«, og
»Patientforsikringsforeningens« til:
»Patienterstatningens«. | | | | § 24.
Erstatning og godtgørelse fastsættes efter reglerne i
lov om erstatningsansvar. Stk.
2-4. --- | | 4. I § 24, stk. 1, indsættes efter
»erstatningsansvar«: », jf. dog § 24
a.«. | | | | | | 5. Efter
§ 24 indsættes: | | | »§ 24
a. Den eller de, som har forældremyndigheden over et
barn, der afgår ved døden inden det fyldte 18.
år som følge af en skade omfattet af dette kapitel,
har ret til en godtgørelse, der udgør 162.000
kr. Stk. 2.
Godtgørelse efter stk. 1 kan kun udbetales én gang.
Hvor forældremyndighedsindehaverne har fælles
forældremyndighed udbetales godtgørelsen efter stk. 1
med halvdelen til hver. Stk. 3. Det i
stk. 1 fastsatte godtgørelsesbeløb reguleres
én gang årligt den 1. januar med 2,0 pct. tillagt
tilpasningsprocenten for det pågældende finansår,
jf. lov om en satsreguleringsprocent. Det herefter fremkomne
beløb afrundes til nærmeste med 500 delelige
kronebeløb. Reguleringen sker på baggrund af det
på reguleringstidspunktet gældende beløb
før afrunding. Stk. 4. Det i
stk. 1 fastsatte godtgørelsesbeløb forrentes efter
bestemmelsen i § 16, stk. 2, i lov om
erstatningsansvar.« | | | | § 29. Pligt
til at yde erstatning efter dette kapitel har: 1-6) --- | | | 7) Private sygehuse, klinikker og
speciallægepraksisser for skader efter behandling,
undersøgelse el.lign., som er foretaget efter sundhedslovens
§ 87, §§ 87 a-d eller §§ 87 e-h eller
betalt direkte uden om det offentlige sundhedsvæsen. 8-9) --- Stk.
2-6. --- | | 6. I § 29, stk. 1, nr. 7, udgår
»§§ 87 a-d eller §§ 87 e-h«. | | | | § 32.
Forsikringsselskaber, som har tegnet forsikringer omfattet af dette
kapitel, og selvforsikrende regionsråd og kommunalbestyrelser
opretter i fællesskab en patientforsikringsforening og
vælger en bestyrelse for foreningen. Sundhedsministeren kan
fastsætte regler om, at staten kan blive medlem af
bestyrelsen. Stk.
2-3. --- | | 7. § 32, stk. 1, 1. pkt., affattes
således: »§ 32.
Forsikringsselskaber, som har tegnet forsikringer omfattet af dette
kapitel, og selvforsikrede regionsråd og kommunalbestyrelser
opretter i fællesskab en forening ved navn
Patienterstatningen og vælger en bestyrelse for
foreningen.« | | | | | | § 2 | | | Loven træder i kraft dagen efter
bekendtgørelsen i Lovtidende og finder anvendelse på
sager, hvor skaden er forårsaget efter lovens
ikrafttræden. | | | | | | § 3 | | | Loven gælder ikke for
Færøerne og Grønland, men kan ved kongelig
anordning helt eller delvist sættes i kraft for
Færøerne med de ændringer, som de
færøske forhold tilsiger. |
|