Betænkning afgivet af Sundheds- og
Ældreudvalget den 7. februar 2017
1. Ændringsforslag
Sundhedsministeren har stillet 3
ændringsforslag til lovforslaget.
2. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 14. december
2016 og var til 1. behandling den 10. januar 2017. Lovforslaget
blev efter 1. behandling henvist til behandling i Sundheds- og
Ældreudvalget.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 2
møder.
Høring
Et udkast til lovforslaget har inden
fremsættelsen været sendt i høring, og
sundhedsministeren sendte den 9. december 2016 dette udkast til
udvalget, jf. SUU alm. del - bilag 101. Den 7. januar 2017 sendte
sundhedsministeren de indkomne høringssvar og et notat herom
til udvalget.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 4
spørgsmål til sundhedsministeren til skriftlig
besvarelse, som denne har besvaret.
3. Indstillinger
Udvalget
indstiller lovforslaget til vedtagelse
med de stillede ændringsforslag.
Inuit Ataqatigiit, Tjóðveldi og
Javnaðarflokkurin var på tidspunktet for
betænkningens afgivelse ikke repræsenteret med
medlemmer i udvalget og havde dermed ikke adgang til at komme med
indstillinger eller politiske udtalelser i betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
4. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
Til § 1
Af sundhedsministeren, tiltrådt af udvalget:
1) I
den under nr. 5 foreslåede § 24 a indsættes efter stk. 1 som
nyt stykke:
»Stk. 2.
Ved et barn omfattet af stk. 1 skal forstås et
levendefødt barn samt et dødfødt barn,
såfremt svangerskabet er gået mindst 22 fulde
uger.«
Stk. 2 og 3 bliver herefter stk. 3 og
4.
[Nedre grænse for
definitionen af et barn]
2) I
den under nr. 5 foreslåede § 24 a udgår stk. 4, og i stedet indsættes:
»Stk. 5.
Godtgørelse fastsættes på grundlag af det
beløb, der efter stk. 4 var gældende på det
tidspunkt, hvor godtgørelsen kunne kræves betalt efter
stk. 6.
Stk. 6. Det i
stk. 1, jf. stk. 4, fastsatte godtgørelsesbeløb kan
kræves betalt efter bestemmelsen i § 16, stk. 1, 1.
pkt., i lov om erstatningsansvar.
Stk. 7.
Godtgørelsesbeløbet forrentes fra det tidspunkt, hvor
det kan kræves betalt efter stk. 6, med en årlig rente
svarende til renten i henhold til rentelovens § 5.«
[Det afgørende tidspunkt for
fastsættelse af beløbets størrelse samt
forfaldstidspunkt og forrentning]
3)
Efter nr. 7 indsættes som nyt nummer:
»01. Efter § 46
indsættes som ny paragraf:
»§ 46 a. § 24 a
finder tilsvarende anvendelse på sager omfattet af dette
kapitel.««
[Dødsfald som følge
af lægemiddelskader omfattes]
Bemærkninger
Til nr. 1
Med det foreslåede stk. 2
fastsættes en nedre grænse for, hvornår der er
tale om et barn, hvis død kan medføre, at
forældremyndighedsindehaverne berettiges til den
foreslåede godtgørelse i medfør af stk. 1. Det
følger af bestemmelsen, at der ved et barn forstås et
levendefødt barn samt et dødfødt barn,
såfremt svangerskabet er gået mindst 22 fulde uger. Det
forhold, at svangerskabet skal være forløbet mindst 22
fulde uger, indebærer, at barnet skal have været i live
ved udgangen af 22. svangerskabsuge. Afgrænsningen
følger de retningslinjer, der er fastsat i
Sundhedsstyrelsens vejledning nr. 9623 af 31. august 2005 om
kriterier for levende- og dødfødsel mv.
Som følge af ændringsforslaget
vil det ikke være en betingelse for, at barnet er omfattet af
lovforslaget, at barnet er levendefødt og der er foretaget
fødselsanmeldelse, som anført i punkt 3.3 i det
fremsatte lovforslags almindelige behandlinger.
Til nr. 2
Det i det foreslåede § 24 a,
stk. 1, fastsatte godtgørelsesbeløb skal reguleres
årligt efter det foreslåede stk. 3, som med
ændringsforslaget bliver stk. 4. I forbindelse med de
indkomne høringssvar er det blevet bemærket, at der
med lovforslaget ikke er taget stilling til, hvilket tidspunkt der
er afgørende for beløbets størrelse, hvilket
vil være relevant som følge af den foreslåede
årlige regulering af godtgørelsesbeløbet.
Som følge heraf foreslås
indsat et stk. 5, hvormed den foreslåede godtgørelse
fastsættes på grundlag af det beløb, der efter
stk. 3, som med ændringsforslaget bliver stk. 4, var
gældende på det tidspunkt, hvor godtgørelsen
kunne kræves betalt efter ændringsforslagets stk.
6.
Forfaldstidspunktet bliver dermed
afgørende for beløbets størrelse, hvilket
svarer til retsstillingen i § 15, stk. 3, i lov om
erstatningsansvar.
Det fremsatte lovforslag indeholder ikke en
bestemmelse om forfaldstidspunktet for
godtgørelsesbeløbet efter det foreslåede §
24 a, stk. 1.
Som følge heraf foreslås stk.
6 indsat, som henviser til § 16, stk. 1, 1. pkt., i lov om
erstatningsansvar, hvoraf følger, at godtgørelse og
erstatning kan kræves betalt, 1 måned efter at
skadevolderen har været i stand til at indhente de
oplysninger, der er fornødne til bedømmelse af
erstatningens størrelse. Bestemmelsen medfører, at
godtgørelsesbeløbet forfalder på samme vis som
øvrige erstatninger og godtgørelser efter lov om
klage- og erstatningsadgang inden for sundhedsvæsenet.
Dermed fastsættes således et
forfaldstidspunkt for godtgørelsesbeløbet efter den
foreslåede § 24 a, stk. 1.
I det fremsatte lovforslags stk. 4, som med
ændringsforslaget udgår, er det fastsat, at
godtgørelsesbeløbet forrentes efter bestemmelsen i
§ 16, stk. 2, i lov om erstatningsansvar.
Med det med ændringsforslaget
foreslåede stk. 7 foreslås indsat en bestemmelse,
hvoraf det følger, at godtgørelsesbeløbet
forrentes fra det tidspunkt, hvor det kan kræves betalt efter
stk. 1, med en årlig rente svarende til renten i henhold til
rentelovens § 5. Retsstillingen svarer således til
retsstillingen efter § 16, stk. 2, i lov om
erstatningsansvar.
Til nr. 3
Kapitel 4 i lov om klage- og
erstatningsadgang inden for sundhedsvæsenet (klage- og
erstatningsloven) fastsætter, i hvilke tilfælde der
foreligger en erstatningsberettigende lægemiddelskade.
Som følge af at
forældremyndighedsindehavere, der mister et barn som
følge af en lægemiddelskade, ofte lider et meget
begrænset økonomisk tab ved dødsfaldet, vil det
erstatningsberettigede beløb ofte være meget lavt og i
visse tilfælde ligeledes ligge under bagatelgrænsen
på 3.000 kr., som følger af lovens § 46, stk.
2.
Med indsættelsen af § 46 a
foreslås det, at godtgørelsesordningen i den
foreslåede § 24 a i det fremsatte lovforslag, ligeledes
skal finde anvendelse, i tilfælde af at et barn afgår
ved døden som følge af en lægemiddelskade
omfattet af lovens kapitel 4.
I medfør af klage- og
erstatningslovens § 38, stk. 1, ydes der erstatning til
patienter, der påføres fysisk skade som følge
af egenskaber ved lægemidler, der er anvendt ved
undersøgelse, behandling el.lign. (lægemiddelskade).
Det samme gælder efterladte til sådanne patienter.
Der kan kun ydes erstatning, hvis skaden
med overvejende sandsynlighed er forårsaget ved brug af
lægemidler, jf. lovens § 44. Overvejende sandsynlighed
foreligger, når det er mere sandsynligt, at skaden skyldes
lægemidlet, end at den skyldes andre forhold.
Retten til godtgørelse vil
både forekomme i situationer, hvor dødsfaldet
anerkendes som selve lægemiddelskaden, og hvor
dødsfaldet anerkendes som en følge af en tidligere
påført lægemiddelskade. I medfør af
§ 2 i det fremsatte lovforslag finder loven anvendelse
på sager, hvor skaden er forårsaget efter lovens
ikrafttræden. Det er som følge heraf en betingelse, at
den påførte lægemiddelskade er forårsaget
efter lovens ikrafttræden.
Retten til den foreslåede
godtgørelse behandles efter de eksisterende regler i lovens
kapitel 4 og regler udstedt i medfør heraf, idet adgangen
til godtgørelsen er betinget af, at der foreligger en skade
omfattet af kapitlet.
Staten vil være forpligtet til at yde
den foreslåede godtgørelse, hvor Patienterstatningen,
som ved bekendtgørelse er bemyndiget til at behandle og
træffe afgørelse i sagerne, vurderer, at der vil
være ret til den foreslåede godtgørelse. Dette
følger af, at staten i medfør af lovens § 54
afholder udgifterne til erstatningsordningen i lovens kapitel
4.
Patienterstatningens afgørelser om
retten til godtgørelse efter den foreslåede § 46
a kan påklages til Ankenævnet for Patienterstatningen
efter reglerne i lovens kapitel 4 a. Ankenævnet træffer
den endelige administrative afgørelse.
De gældende forældelsesregler i
klage- og erstatningslovens § 50 b, § 59 og § 60 a
finder ligeledes anvendelse for krav på godtgørelse
efter den foreslåede § 46 a.
Der henvises i øvrigt til
bemærkningerne til den foreslåede § 24 a, stk. 2
og 3, som med ændringsforslaget bliver til stk. 3 og 4, samt
bemærkningerne til ændringsforslagets § 1, nr. 1.
Der henvises endvidere til bemærkningerne til den
foreslåede § 24 a, stk. 4, som udgår, idet denne
formuleres på ny ved det med ændringsforslaget
foreslåede stk. 6.
Udgifter til udvidelsen i 2017 og fremefter
afholdes via Sundheds- og Ældreministeriets § 16.11.26.
Erstatninger vedrørende lægemiddelskader, hvor der
årligt er afsat knap 52 mio. kr. I perioden 2011-2015 blev
der konstateret to sager, hvor et barn var dødt som
følge af lægemiddelskader. Udgifterne skønnes
på denne baggrund at ville udgøre ca. 70.000 kr.
årligt. Der overføres derfor 0,1 mio. kr. årligt
fra § 16.11.79.75. Aftale om finansloven for 2017 på
sundhedsområdet til § 16.11.26. Erstatninger
vedrørende lægemiddelskader til inddækning af
omkostningerne. Den resterende del af det afsatte beløb
på i alt 1,7 mio. kr., udgør således 1,6 mio.
kr. til inddækning af udgifter forbundet med
behandlingsskader. Beløbet udmøntes til regionerne i
forbindelse med bloktilskudsaktstykket 2017.
Liselott Blixt (DF) fmd. Karin Nødgaard (DF) Karina
Adsbøl (DF) Susanne Eilersen (DF) Jeppe Jakobsen (DF) Jan
Erik Messmann (DF) Jane Heitmann (V) Hans Christian Schmidt (V)
Hans Andersen (V) Jakob Engel-Schmidt (V) Thomas Danielsen (V)
Jacob Jensen (V) Laura Lindahl (LA) May-Britt Kattrup (LA) Brigitte
Klintskov Jerkel (KF) Astrid Krag (S) Flemming Møller
Mortensen (S) Christian Rabjerg Madsen (S) Julie Skovsby (S) nfmd. Karin Gaardsted (S) Lea Wermelin
(S) Yildiz Akdogan (S) Peder Hvelplund (EL) Finn Sørensen
(EL) Pernille Schnoor (ALT) Torsten Gejl (ALT) Lotte Rod (RV)
Kirsten Normann Andersen (SF) Trine Torp (SF)
Inuit Ataqatigiit, Tjóðveldi
og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S) | 46 |
Dansk Folkeparti (DF) | 37 |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 34 |
Enhedslisten (EL) | 14 |
Liberal Alliance (LA) | 13 |
Alternativet (ALT) | 10 |
Radikale Venstre (RV) | 8 |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 7 |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 6 |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 |
Tjóðveldi (T) | 1 |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 |
Uden for folketingsgrupperne (UFG) | 1 |
Bilag 1
Oversigt over bilag
vedrørende L 99
Bilagsnr. | Titel | 1 | Høringssvar og høringsnotat,
fra sundhedsministeren | 2 | Udkast til tidsplan for udvalgets
behandling af lovforslaget | 3 | Tidsplan for udvalgets behandling af
lovforslaget | 4 | 1. udkast til betænkning | 5 | Ændringsforslag fra
sundhedsministeren | 6 | 2. udkast til betænkning |
|
Oversigt over
spørgsmål og svar vedrørende L 99
Spm.nr. | Titel | 1 | Spm. om, hvorfor afgrænsningen af
målgruppen af forældre, der kan omfattes af forslaget,
er foretaget på en sådan måde, at forældre
til børn, der er dødfødte efter 22.
svangerskabsuge, ikke er omfattet af forslaget, til
sundhedsministeren, og ministerens svar herpå | 2 | Spm. om, hvorfor forslaget er udformet
således, at man skal afvente en fødselsanmeldelse, og
om ministeren finder det hensigtsmæssigt, når det er
velkendt, at der ofte kan gå timer eller dage fra
fødsel, og til der foretages en fødselsanmeldelse,
til sundhedsministeren, og ministerens svar herpå | 3 | Spm. om begrundelsen for, at
behandlingsskader er omfattet af forslaget, mens
lægemiddelskader ikke er omfattet af forslaget, til
sundhedsministeren, og ministerens svar herpå | 4 | Spm. om, hvorfor ministerens ret til at
fastsætte regler om, at staten kan blive medlem af
bestyrelsen af Patientforsikringsforeningen med forslaget
udgår af § 32 i lov om klage- og erstatningsadgang inden
for sundhedsvæsenet, til sundhedsministeren, og ministerens
svar herpå |
|