Betænkning afgivet af Transport-,
Bygnings- og Boligudvalget den 23. marts 2017
1. Ændringsforslag
Der er stillet 2 ændringsforslag til
lovforslaget. Enhedslistens medlemmer af udvalget har stillet
ændringsforslag nr. 1, og transport-, bygnings- og
boligministeren har stillet ændringsforslag nr. 2.
2. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 14. december
2016 og var til 1. behandling den 17. januar 2017. Lovforslaget
blev efter 1. behandling henvist til behandling i Transport-,
Bygnings- og Boligudvalget.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 3
møder.
Høring
Et udkast til lovforslaget har inden
fremsættelsen været sendt i høring, og
transport-, bygnings- og boligministeren sendte den 13. oktober
2016 dette udkast til udvalget, jf. TRU alm. del - bilag 14. Den
15. december 2016 sendte transport-, bygnings- og boligministeren
de indkomne høringssvar og et notat herom til udvalget.
3. Indstillinger og politiske
bemærkninger
Et flertal i
udvalget (udvalget med undtagelse af EL og ALT) indstiller
lovforslaget til vedtagelse med det af
transport-, bygnings- og boligministeren stillede
ændringsforslag.
Et mindretal i
udvalget (EL og ALT) indstiller lovforslaget til vedtagelse med det af Enhedslisten stillede
ændringsforslag.
Enhedslistens medlemmer af udvalget
støtter lovforslaget som helhed med det stillede
ændringsforslag. EL er overordnet set tilhænger af
anlæg af en ny omfartsvej uden om Haderup, da en ny
omfartsvej vil medføre aflastning af især den tunge
trafik gennem Haderup by. EL finder dog, at det er
unødvendigt at anlægge omfartsvejen som en vej med 2+1
spor med hastighedsbegrænsning på 100 km/t, idet der
henvises til det stillede ændringsforslag med
bemærkninger. Hvis der ikke kan findes flertal for EL's
ændringsforslag, vil EL forbeholde sig retten til at stille
et nyt ændringsforslag i forbindelse med 3. behandling af
lovforslaget.
Alternativets medlemmer af udvalget kan
tilslutte sig EL's bemærkninger.
Inuit Ataqatigiit, Tjóðveldi og
Javnaðarflokkurin var på tidspunktet for
betænkningens afgivelse ikke repræsenteret med
medlemmer i udvalget og havde dermed ikke adgang til at komme med
indstillinger eller politiske udtalelser i betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen. Der
gøres opmærksom på, at et flertal eller et
mindretal i udvalget ikke altid vil afspejle et flertal/mindretal
ved afstemning i Folketingssalen.
4. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
Til § 1
Af et mindretal
(EL), tiltrådt af et mindretal
(ALT):
1) I
stk. 1, nr. 1, indsættes efter
»Skive,«: »der anlægges som en tosporet
motortrafikvej med en hastighedsbegrænsning på 90 km/t
i overensstemmelse med VVM-undersøgelsens forslag
A1,«.
[Anlæg af en tosporet
motortrafikvej med en hastighedsbegrænsning på 90
km/t]
Til § 2
Af transport-, bygnings- og
boligministeren, tiltrådt af et flertal (udvalget med undtagelse af EL og
ALT):
2)
Datoen »den 1. april 2017« ændres til: »den
1. maj 2017«.
[Udskydelse af lovens
ikrafttrædelsestidspunkt]
Bemærkninger
Til nr. 1
Det foreslås, at den planlagte
omfartsvej vest om Haderup på rute 34 mellem Herning og Skive
anlægges som en tosporet motortrafikvej med en
hastighedsbegrænsning på 90 km/t i modsætning til
regeringens oprindelige lovforslag, hvor omfartsvejen
foreslås anlagt som en motortrafikvej med 2+1 spor og med en
hastighedsbegrænsning på 100 km/t.
Ændringsforslaget er dermed enslydende med
VVM-undersøgelsens forslag A1. Det er Enhedslistens
opfattelse, at det er unødvendigt og overflødigt med
en hastighedsbegrænsning på 100 km/t på den
planlagte omfartsvej. Enhedslisten lægger i den forbindelse
vægt på flere forhold. Dels er der alene tale om en
strækning på 5,5 km, så den tidsmæssige
besparelse ved at hæve hastighedsbegrænsningen fra 90
km/t til 100 km/t vil være minimal. Desuden vil
hastighedsbegrænsningen på den eksisterende
vejstrækning nord og syd for den planlagte omfartsvej fortsat
være 80 km/t, uanset hvilken løsning for omfartsvejen
der vælges. Det vil betyde, at billisterne først skal
accelerere fra 80 km/t til 100 km/t og kort efter bremse op og
nedgradere hastigheden til 80 km/t igen. Den form for
»kængurukørsel« er efter Enhedslistens
opfattelse ikke god for trafiksikkerheden, ligesom mange
accelerationer og efterfølgende nedbremsninger vil
være skadeligt miljøet, hvilket navnlig skal ses i
lyset af den meget minimale tidsgevinst, der efter alt at
dømme vil være ved at opgradere strækningen med
en hastighedsbegrænsning på 100 km/t. Desuden vil
anlæg af en tosporet motortrafikvej medføre en
besparelse på det samlede anlægsbudget sammenlignet med
en motortrafikvej med 2+1 spor.
Økonomiske og
administrative konsekvenser for det offentlige
Ændringsforslaget vil samlet set
betyde en besparelse på det samlede anlægsprojekt, da
anlæg af en tosporet motortrafikvej vil være billigere
end anlæg af en motortrafikvej med 2+1 spor.
Til nr. 2
Det foreslås, at
ikrafttrædelsestidspunktet for loven udskydes fra den 1.
april 2017 til den 1. maj 2017. Med den foreslåede udskydelse
sikres fornøden tid til Folketingets behandling af
lovforslaget.
Kim Christiansen (DF) nfmd. Merete Dea Larsen (DF) Claus
Kvist Hansen (DF) Mette Hjermind Dencker (DF) Jan Erik Messmann
(DF) Henrik Brodersen (DF) Kristian Pihl Lorentzen (V) Klaus
Markussen (V) Hans Christian Schmidt (V) Jane Heitmann (V) Louise
Schack Elholm (V) Britt Bager (V) May-Britt Kattrup (LA) Villum
Christensen (LA) Rasmus Jarlov (KF) Christian Rabjerg Madsen (S)
Erik Christensen (S) Kaare Dybvad (S) Lennart Damsbo-Andersen (S)
fmd. Magnus Heunicke (S) Rasmus
Prehn (S) Mette Reissmann (S) Henning Hyllested (EL) Søren
Egge Rasmussen (EL) Christian Poll (ALT) Roger Matthisen (ALT)
Sanne Bjørn (RV) Karsten Hønge (SF) Kirsten Normann
Andersen (SF)
Inuit Ataqatigiit, Tjóðveldi
og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S) | 46 |
Dansk Folkeparti (DF) | 37 |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 34 |
Enhedslisten (EL) | 14 |
Liberal Alliance (LA) | 13 |
Alternativet (ALT) | 10 |
Radikale Venstre (RV) | ? 8 |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 7 |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 6 |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 |
Tjóðveldi (T) | 1 |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 |
Uden for folketingsgrupperne (UFG) | 1 |
Bilag 1
Oversigt over bilag
vedrørende L 98
Bilagsnr. | Titel | 1 | Høringssvar og høringsnotat
fra transport-, bygnings- og boligministeren | 2 | Udkast til tidsplan for udvalgets
behandling af lovforslaget | 3 | Tidsplan for udvalgets behandling af
lovforslaget | 4 | Udkast til revideret tidsplan for
udvalgets behandling af lovforslaget | 5 | Ændringsforslag fra transport-,
bygnings- og boligministeren | 6 | Revideret tidsplan for udvalgets
behandling af lovforslaget | 7 | 1. udkast til betænkning | 8 | 2. udkast til betænkning |
|