Ændringsforslag stillet den 3. april
2017
Til § 1
Af Henning Hyllested
(EL):
1) I
stk. 1, nr. 1, indsættes efter
»Skive,«: »der anlægges som en
motortrafikvej med 2+1 spor med en hastighedsbegrænsning
på 90 km/t i overensstemmelse med VVM-undersøgelsens
forslag A2,«.
[Anlæg af en motortrafikvej
med hastighedsbegrænsning på 90 km/t]
Bemærkninger
Til nr. 1
Det foreslås, at den planlagte
omfartsvej vest om Haderup på rute 34 mellem Herning og Skive
anlægges som en motortrafikvej med 2+1 spor og en
hastighedsbegrænsning på 90 km/t i modsætning til
regeringens lovforslag, hvor omfartsvejen foreslås anlagt med
en hastighedsbegrænsning på 100 km/t.
Ændringsforslaget er dermed enslydende med
VVM-undersøgelsens forslag A2. Det er Enhedslistens
opfattelse, at det er unødvendigt og overflødigt med
en hastighedsbegrænsning på 100 km/t på den
planlagte omfartsvej. Enhedslisten lægger i den forbindelse
vægt på flere forhold. Dels er der alene tale om en
strækning på 5,5 km, så den tidsmæssige
besparelse ved at hæve hastighedsbegrænsningen fra 90
km/t til 100 km/t vil være minimal. Desuden vil
hastighedsbegrænsningen på den eksisterende
vejstrækning nord og syd for den planlagte omfartsvej fortsat
være 80 km/t, uanset hvilken løsning for omfartsvejen
der vælges. Det vil betyde, at bilisterne først skal
accelerere fra 80 km/t til 100 km/t og kort efter bremse op og
nedsætte hastigheden til 80 km/t igen. Den form for
»kængurukørsel« er efter Enhedslistens
opfattelse ikke god for trafiksikkerheden, ligesom mange
accelerationer og efterfølgende nedbremsninger vil
være skadeligt miljøet, hvilket navnlig skal ses i
lyset af den meget minimale tidsgevinst, der efter alt at
dømme vil være ved at opgradere strækningen med
en hastighedsbegrænsning på 100 km/t.