Betænkning afgivet af Social-,
Indenrigs- og Børneudvalget den 12. januar 2017
1. Ændringsforslag
Børne- og socialministeren har
stillet 2 ændringsforslag til lovforslaget.
2. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 30. november
2016 og var til 1. behandling den 9. december 2016. Lovforslaget
blev efter 1. behandling henvist til behandling i Social- og
Indenrigsudvalget. Udvalget skiftede den 12. december 2016 navn til
Social-, Indenrigs- og Børneudvalget.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 1
møde.
Høring
Et udkast til lovforslaget har inden
fremsættelsen været sendt i høring, og social-
og indenrigsministeren sendte den 5. september 2016 dette udkast
til udvalget, jf. SOU alm. del - bilag 386 (folketingsåret
2015-16). Den 30. november 2016 sendte børne- og
socialministeren de indkomne høringssvar og et notat herom
til udvalget.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 18
spørgsmål til børne- og socialministeren til
skriftlig besvarelse, som denne har besvaret.
3. Indstillinger og politiske
bemærkninger
Et flertal i
udvalget (S, DF, V, LA og KF) indstiller lovforslaget til vedtagelse med de stillede
ændringsforslag.
Socialdemokratiets medlemmer af udvalget
mener, det er et grundlæggende fornuftigt princip, at
ægteskaber indgås mellem voksne mennesker, som er
myndige. Et ægteskab indebærer, at parterne skal kunne
træffe selvstændige beslutninger om indgribende
personlige og økonomiske spørgsmål. S
støtter derfor intentionen i lovforslaget om at forhindre,
at mindreårige indgår ægteskab. Det er S's
opfattelse, at barnets tarv varetages bedst muligt, hvis
børn beskyttes mod at indgå ægteskab, før
de er fyldt 18 år og dermed i øvrigt vurderes myndige
og i stand til at kunne træffe sådanne
beslutninger.
S noterer sig de bekymringer, som bl.a.
Børnerådet, Danske Advokater og Familieadvokater
anfører om afskaffelsen af muligheden for dispensation fra
alderskrav ved indgåelse af ægteskab i Danmark. S
anbefaler i den forbindelse, at Social-, Indenrigs- og
Børneudvalget følger Folketingets Præsidiums
opfordring om, at udvalgene påtager sig et ansvar for at
følge, om lovgivningen får de tilsigtede virkninger.
Derudover anbefaler S, at udvalget løbende følger
konsekvenserne af lovgivningen i forhold til de
retssikkerhedsmæssige aspekter og de økonomiske og
arvemæssige forhold, som fortsat vil være forskellige
for gifte og ikkegifte, men samboende ikkemyndige
forældre.
S noterer sig i den sammenhæng, at
der de senere år er givet et yderst begrænset antal
dispensationer fra alderskravet, at tallet er stærkt
faldende, og at den familieretlige lovgivning i øvrigt
løbende er tilpasset ændrede familiemønstre og
i dag understøtter etablering af forhold mellem ugifte
samlevende, både hvad angår økonomiske og
juridiske forhold vedrørende eksempelvis
forældremyndighed og samvær.
S noterer sig endvidere, at der, jf.
lovforslagets bemærkninger om eventuel anerkendelse af
udenlandske ægteskaber indgået af mindreårige,
helt undtagelsesvis vil være mulighed for at anerkende et
ægteskab, hvis der foreligger tvingende grunde herfor, og en
manglende anerkendelse vil stille parterne i en urimelig situation.
Desuden noterer S sig endelig, at lovforslaget vil blive
administreret, sådan at Danmarks internationale forpligtelser
overholdes, navnlig i forhold til retten til familieliv efter
artikel 8 i Den Europæiske Menneskerettighedskonvention.
Dansk Folkepartis medlemmer af udvalget
konstaterer, at der bl.a. i islamisk kultur har været udtalte
problemer med barnebrude og mindreårige, der bliver gift. DF
tager stærkt afstand fra dette. Dette lovforslag vil
definitivt lukke for muligheden for, at mindreårige kan blive
gift - selv med dispensation - hvilket DF bifalder.
Et mindretal i
udvalget (EL, RV, SF og ALT) indstiller lovforslaget til forkastelse ved 3. behandling. Mindretallet
vil stemme for de stillede ændringsforslag.
Enhedslistens, Radikale Venstres, SF's og
Alternativets medlemmer af udvalget er imod, at mindreårige
kan indgå ægteskab. Det er et grundlæggende
fornuftigt princip i et moderne samfund, at ægteskaber
indgås mellem voksne mennesker, som er fyldt 18 år. EL,
RV, SF og ALT er imod tvangsægteskaber af enhver art.
Tvangsægteskaber er fuldstændigt uacceptable i det
danske samfund og bør altid møde politisk modstand.
Disse principper er grundlæggende for partiernes position
på dette område.
EL, RV, SF og ALT er dog betænkelige
ved den del af lovforslaget, der handler om fuldstændigt at
afskaffe muligheden for at dispensere fra alderskravet på 18
år. Retsstillingen er i dag, at ægteskaber ikke kan
indgås, hvis man er under 18 år. Der kan dog i visse
tilfælde gives dispensation fra dette princip, og det mener
partierne kan være fornuftigt i særlige tilfælde.
Dispensationerne gives ud fra en række kriterier, f.eks. om
den mindreårige er fyldt 15 år. Dette har børne-
og socialministeren også redegjort for i sit svar på
spørgsmål 5 i udvalgsbehandlingen af lovforslaget,
hvor hun om den gældende praksis skriver, at dispensationer
aldrig gives… »Hvis én af parterne er under 15
år (…). Dette skyldes, at
den seksuelle lavalder er 15 år, jf. §222 i
straffeloven«. Dette mener partierne er en tungtvejende
årsag til at være betænkelig ved, om
lovforslagets fuldstændige afskaffelse af
dispensationsmuligheden er proportional med myndighedernes praksis
på området. Flere anerkendte organisationer på
området har samme betænkeligheder.
Børnerådet påpeger eksempelvis, at den
gældende praksis i dag tager højde for de
tilfælde, hvor der er gode grunde til at dispensere fra
alderskravet, hvis det er i den mindreåriges interesse.
Institut for Menneskerettigheder problematiserer en absolut
afskaffelse af dispensationskravet og henviser til, at indtil flere
internationale organer er åbne over for, at der kan
være mulighed for at dispensere.
EL, RV, SF og ALT er også
betænkelige ved den del af lovforslaget, som handler om, at
udenlandske ægteskaber, der er indgået mellem partnere,
hvoraf mindst én er mindreårig, fremadrettet ikke kan
anerkendes. Det kan tjene den mindreåriges tarv bedst, at
sådanne ægteskaber kan opnå anerkendelse. Dansk
Røde Kors anfører, at anerkendelse af udenlandske
ægteskaber fortsat bør være en mulighed, hvis
parterne er fyldt mindst 15 år. De henviser samtidig til en
række sager på asylcentre, hvor adskillelsen af par har
været voldsom for de adskilte parter. Adskillelsen har givet
anledning til bekymring for deres grundlæggende udvikling og
trivsel. Børne- og socialministeren har også i sit
svar på § 20 spørgsmål nr. S 421
(folketingsåret 2016-17) redegjort for den nuværende
retsstilling på området: »Udgangspunktet er
således efter den gældende praksis, at danske
myndigheder anerkender ægteskaber, der er indgået i
udlandet. Dette gælder også for ægteskaber
indgået af mindreårige mellem 15 og 17 år,
medmindre de er indgået under tvang«. Således
yder den nuværende lovgivning allerede beskyttelse af
mindreårige mod tvangsægteskaber. Disse anerkendes i
dag ikke af de danske myndigheder. EL, RV, SF og ALT mener
samtidig, at praksis bør strammes op, således at det
sikres, at den nuværende ægteskabslovgivning altid
fortolkes i henhold til formålet om, at man skal undgå
ægteskaber indgået af parter, der er under 18
år.
Endelig er partierne grundlæggende
betænkelige ved lovforslaget, fordi processen
vedrørende udvalgsbehandlingen har været problematisk.
Der er stillet en række spørgsmål om f.eks.
antallet af sager samt de konkrete baggrunde for dispensationer de
seneste 5 år. Dette har ministeren ikke kunne redegøre
fyldestgørende for. Herudover er der fortsat en række
spørgsmål i udvalget, som endnu ikke er blevet
besvaret fyldestgørende. Mindretallet finder med andre ord,
hverken at problemet, som lovforslaget forsøger at
løse, er tydeligt, eller at konsekvenserne af
gennemførelsen af lovforslaget er tydelige.
Inuit Ataqatigiit, Tjóðveldi og
Javnaðarflokkurin var på tidspunktet for
betænkningens afgivelse ikke repræsenteret med
medlemmer i udvalget og havde dermed ikke adgang til at komme med
indstillinger eller politiske udtalelser i betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
4. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
Til § 2
Af børne- og
socialministeren, tiltrådt af udvalget:
1) Nr. 1
affattes således:
»1. I §
56 a, stk. 6, nr. 5, ændres »Danmark,«
til: »Danmark eller«, og § 56
a, stk. 6, nr. 6, ophæves.
Nr. 7 bliver herefter nr. 6.«
[Rettelse af skrivefejl]
Til § 4
2) I
stk. 4 indsættes i 2. pkt. efter »sådanne«:
»ægteskaber og registrerede«.
[Rettelse af skrivefejl]
Bemærkninger
Til nr. 1
Der er tale om rettelse af en skrivefejl,
da den foreslåede ophævelse af udlændingelovens
§ 56, stk. 6, nr. 6, medfører, at der i
udlændingelovens § 56 a, stk. 6, nr. 5, ikke
længere skal være komma efter »Danmark«.
Med ændringsforslaget rettes tillige en skrivefejl i
lovforslagets § 2, nr. 1, da der skal være et komma
efter »§ 56 a, stk. 6, nr. 6«.
Til nr. 2
Der er tale om rettelse af en skrivefejl,
da lovforslagets § 4, stk. 4, 2. pkt., ligesom lovforslagets
§ 4, stk. 4, 1. pkt., skal vedrøre både
ægteskaber og registrerede partnerskaber.
Karin Nødgaard (DF) nfmd. Susanne Eilersen (DF) Karina
Adsbøl (DF) Jens Henrik Thulesen Dahl (DF) Pernille Bendixen
(DF) Morten Marinus (DF) Jakob Engel-Schmidt (V) Carl Holst (V)
Jane Heitmann (V) Hans Andersen (V) Thomas Danielsen (V) Anni
Matthiesen (V) Henrik Dahl (LA) Laura Lindahl (LA) Orla
Østerby (KF) Karen J. Klint (S) Erik Christensen (S) Orla
Hav (S) Pernille Rosenkrantz-Theil (S) Troels Ravn (S) fmd. Ane Halsboe-Jørgensen (S)
Yildiz Akdogan (S) Finn Sørensen (EL) Pernille Skipper (EL)
Torsten Gejl (ALT) Marianne Jelved (RV) Andreas Steenberg (RV)
Kirsten Normann Andersen (SF) Jacob Mark (SF)
Inuit Ataqatigiit, Tjóðveldi
og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S) | 46 |
Dansk Folkeparti (DF) | 37 |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 34 |
Enhedslisten (EL) | 14 |
Liberal Alliance (LA) | 13 |
Alternativet (ALT) | 10 |
Radikale Venstre (RV) | 8 |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 7 |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 6 |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 |
Tjóðveldi (T) | 1 |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 |
Uden for folketingsgrupperne (UFG) | 1 |
Bilag 1
Oversigt over bilag
vedrørende L 94
Bilagsnr. | Titel | 1 | Høringsnotat og høringssvar,
fra børne- og socialministeren | 2 | Tidsplan for udvalgets behandling af
lovforslaget | 3 | Ændringsforslag fra børne- og
socialministeren | 4 | 1. udkast til betænkning | 5 | 2. udkast til betænkning |
|
Oversigt over
spørgsmål og svar vedrørende L 94
Spm.nr. | Titel | 1 | MFU spm. om, hvordan praksis vil blive i
forhold til undtagelsesvis at anerkende udenlandske
ægteskaber indgået af mindreårige, til
børne- og socialministeren, og ministerens svar
herpå | 2 | MFU spm., om Danmark med denne undtagelse
vil komme til at anerkende mange udenlandske ægteskaber
indgået af mindreårige, til børne- og
socialministeren, og ministerens svar herpå | 3 | MFU spm. om konsekvenserne for en imam, der
vier et ægtepar, hvoraf den ene part er mindreårig, til
børne- og socialministeren, og ministerens svar
herpå | 4 | Spm. om, hvor mange kongebreve der er
udstedt gennem de sidste 20 år med henblik på at give
dispensation til indgåelse ægteskaber, hvor en eller
begge parter ikke er myndige, til børne- og
socialministeren, og ministerens svar herpå | 5 | Spm. om, hvad der har været de
konkrete begrundelser for dispensation i de sager, der har
været de seneste 5 år, hvor der er givet dispensation
fra alderskravet på 18 år for at indgå
ægteskab i Danmark, til børne- og socialministeren, og
ministerens svar herpå | 6 | Spm. om, hvilke muligheder der er for at
skærpe eller præcisere bekendtgørelsen til loven
og dermed afgrænse muligheden for dispensation fra
alderskravet, hvis dispensationskravet bevares, til børne-
og socialministeren, og ministerens svar herpå | 7 | Spm. om, hvorvidt forældreskab med
den nuværende lovgivning gør en mindreårig
myndig, til børne- og socialministeren, og ministerens svar
herpå | 8 | Spm. om, hvorvidt en mindreårig i
tilfælde af ægteskab under den nuværende
lovgivning bliver myndiggjort på lige vilkår med den
voksne ægtefælle, til børne- og
socialministeren, og ministerens svar herpå | 9 | Spm., om der er mulighed for at
iværksætte en målrettet og særlig
socialpædagogisk støtte til de mindreårige, som
i fremtiden ikke får deres ægteskaber anerkendt, til
børne- og socialministeren, og ministerens svar
herpå | 10 | Spm. om, hvilke vestlige lande der har et
absolut alderskrav på 18 år for indgåelse af
ægteskab, til børne- og socialministeren, og
ministerens svar herpå | 11 | Spm. om at bekræfte, at lovforslaget
ikke ændrer på samboende unges ret til beskyttelse af
privatlivet, selv om den ene eller begge er under 18 år, til
børne- og socialministeren, og ministerens svar
herpå | 12 | Spm. om, hvordan en underkendelse af en
asylansøgende mindreårig persons udenlandske
ægteskab kan påvirke adgangen til
familiesammenføring, til børne- og socialministeren,
og ministerens svar herpå | 13 | Spm., om det fortsat er en eventuel
værge, der handler på en ung, mindreårig persons
vegne, også i forhold til den mindreåriges eventuelle
barn, hvis den mindreårige ikke er gift, til børne- og
socialministeren, og ministerens svar herpå | 14 | Spm. om en samlet oversigt, der viser, hvor
der er sammenfald af rettigheder og forskelle i rettigheder mellem
ægtefæller og ugifte samlevende, til børne- og
socialministeren, og ministerens svar herpå | 15 | Spm. om at tydeliggøre
retsstillingen efter lovforslagets vedtagelse for et barn/foster af
en ugift mindreårig, til børne- og socialministeren,
og ministerens svar herpå | 16 | Spm., om mindreårige forældre
efter lovforslagets vedtagelse har den samme adgang til at
opnå fælles forældremyndighed, til børne-
og socialministeren, og ministerens svar herpå | 17 | Spm. om at redegøre for, om - og i
så fald hvordan - det kan stille en ung kvinde på 17
år ringere i forhold til at opnå asyl eller på
anden vis opholdstilladelse, hvis hendes ægteskab til en mand
på over 18 år, som hun er rejst til Danmark med, ikke
anerkendes, til børne- og socialministeren, og ministerens
svar herpå | 18 | Spm., om Udlændingestyrelsen i
behandlingen af en ansøgning om asyl fra en mindreårig
kvinde, der er gift med en mand på over 18 år, og hvor
ægteskabet mellem de to ikke anerkendes, vil tage hensyn til,
om hun er - eller har været - udsat for et
tvangsægteskab, til børne- og socialministeren, og
ministerens svar herpå |
|