Betænkning afgivet af Energi-,
Forsynings- og Klimaudvalget den 14. december 2016
1. Ændringsforslag
Energi-, forsynings- og klimaministeren har
stillet 1 ændringsforslag til lovforslaget.
2. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 18. november
2016 og var til 1. behandling den 29. november 2016. Lovforslaget
blev efter 1. behandling henvist til behandling i Energi-,
Forsynings- og Klimaudvalget.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 3
møder.
Høring
Lovforslaget blev sendt i høring
samtidig med fremsættelsen, og energi-, forsynings- og
klimaministeren orienterede samme dag udvalget herom. Den 25.
november 2016 sendte energi-, forsynings- og klimaministeren de
indkomne høringssvar og et notat herom til udvalget.
Samråd
Udvalget har stillet 2
spørgsmål til energi-, forsynings- og klimaministeren
til mundtlig besvarelse, som denne har besvaret i et åbent
samråd med udvalget den 7. december 2016. Ministeren har
efterfølgende sendt udvalget det talepapir, der dannede
baggrund for hans mundtlige besvarelse af
spørgsmålene.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 18
spørgsmål til energi-, forsynings- og klimaministeren
til skriftlig besvarelse, som denne har besvaret.
3. Indstillinger og politiske
bemærkninger
Et flertal i
udvalget (udvalget med undtagelse af EL og ALT) indstiller
lovforslaget til vedtagelse med det
stillede ændringsforslag.
Socialdemokratiets medlemmer af udvalget
glæder sig over, at det er lykkedes at indgå en
PSO-aftale, der vil sikre en lavere elregning for både
forbrugere og virksomheder i Danmark. Det vil bidrage til den
nødvendige grønne omstilling gennem øget
elektrificering af samfundet og derudover gøre det lettere
for de konkurrenceudsatte danske virksomheder at skabe nye
arbejdspladser. Samtidig har det været fuldstændig
afgørende for Socialdemokratiet at holde fast i den brede
energiaftale fra 2012 og den ambitiøse grønne
omstilling, der år for år bidrager med
eksportindtægter i milliardstørrelsen og tusindvis af
arbejdspladser på en række danske produktions-,
forsynings- og rådgivningsvirksomheder.
Det er helt afgørende, at man kan
regne med de aftaler, der indgås med et bredt flertal i
Folketinget, og derfor var det også afgørende for
Socialdemokratiets tilslutning til en ny finansiering af den
grønne omstilling, at vi ikke - som regeringen
ønskede det - skulle aflyse aftalte og allerede udbudte
vindmølleprojekter. Usikkerhed om investeringerne gør
omstillingen dyrere, og vi har ikke brug for at bremse
grønne investeringer. Tværtimod har vi brug for at
udvikle den grønne styrkeposition, som også fremover
kan skabe arbejdspladser til faglærte, ufaglærte og
ingeniører over hele landet.
Når udgiften fjernes fra elregningen,
skal omstillingen finansieres på anden måde, og her var
det afgørende for Socialdemokratiet at sikre en mere
retfærdig profil, end regeringen havde lagt op til. Vi
ønskede ikke at lade de laveste indkomster og pensionister
betale regningen, og derfor fik vi sikret, at pensionister og
førtidspensionister ikke mister deres grønne check,
og i øvrigt at erhvervslivet også bidrager til
finansieringen.
Vi glæder os derudover over, at der
med aftalen blev afsat midler til en klimapulje, så man kan
tage fat på de helt nødvendige initiativer, der skal
sikre, at vi også i årene fremover nedbringer vores
CO2-udledninger og lever op til de
nationale og internationale klimamål.
Et mindretal i
udvalget (EL og ALT) indstiller lovforslaget til forkastelse ved 3. behandling. Mindretallet
vil stemme for det stillede ændringsforslag.
Enhedslistens medlemmer af udvalget
beklager, at det postfaktuelle samfund åbenbart nu også
har ramt Danmark.
Danmark har gennem mange år
fået opbygget et godt og effektivt PSO-system, et
klimabidrag, som har fungeret på en måde, så alle
elforbrugere, både husholdninger og erhvervsliv, gennem
elregningen har finansieret den grønne omstilling på
energiområdet. PSO-systemet har dels medvirket til, at den
grønne omstilling har kunnet fungere frigjort fra de
årlige prioriteringer i finanslovene, dels bidraget til, at
produktionsprisen på strøm løbende er blevet
lavere, fordi der er kommet mere og mere billig vedvarende energi
ind på elnettet.
Da Kommissionen kontaktede Danmark og
gjorde opmærksom på, at vort PSO-system kunne
være i traktatstrid, fordi den opkrævede PSO alene
tilbageføres til danske producenter af grøn
strøm, kunne PSO-systemet blot være blevet justeret,
så en mindre del af PSO'en kunne gå til udenlandske
VE-producenter, således som en række andre lande
valgte. Det er den såkaldte åbningsløsning.
Denne løsning har været
anvendt i 2016 ved udbud af solceller i Danmark og i Tyskland. Det
danske udbud indebar, at 2,4 MW solceller kunne etableres i
Tyskland med dansk PSO-støtte, mens 50 MW solceller udbudt
af Tyskland kunne etableres i Danmark med tysk PSO-støtte.
Det er altså den model, som regeringen angiveligt vil
forhindre ved at vælge finanslovsløsningen.
Resultatet af det gensidige udbud blev, at
ingen dansk PSO går til Tyskland (kunne have beløbet
sig til samlet 4 mio. kr.), mens der etableres 50 MW solceller i
Danmark finansieret af tysk PSO. Det fremgår af ministerens
svar på spørgsmål 13, at der ydes en fast
afregningspris på ca. 40 øre/kWh i 20 år,
hvilket svarer til en samlet støtte på knap 57 mio.
kr. Dette faktiske eksempel på brug af
åbningsløsningen er således en stor fordel for
Danmark.
Men regeringen valgte at benytte
lejligheden til at indfri et hedt ønske fra store dele af
dansk erhvervsliv om helt at slippe for deres klimabidrag. Alle
forsøg på at få regeringen til at se
seriøst på en åbningsløsning blev afvist.
Regeringen havde nemlig en anden dagsorden.
Baggrunden for, at regeringen -
desværre med opbakning fra S, RV og SF - nu har besluttet at
flytte hele finansieringen af den grønne omstilling over
på finansloven, har således alene været et
mål om at frigøre dansk erhvervsliv for at bidrage til
den grønne omstilling, også selv om især
erhvervslivet har nydt godt af denne investering og gennem de
seneste 5-10 år løbende har fået lavere elpriser
i forhold til andre EU-lande.
Under falsk dække af, at EU har
erklæret det danske PSO-system for ulovligt, har man i et
samarbejde med stort set hele den danske presse foregøglet,
at det var en tvungen opgave at flytte finansieringen af den
grønne omstilling over på finansloven og lade
skatteborgerne betale det fulde beløb fremover. Enhedslisten
tager hatten af for kampagnens succes og konstaterer, at når
flertallet og medierne rotter sig sammen, kan selv ikke
Enhedslisten trænge igennem den falske kampagne og få
medier til at beskrive sagens rette sammenhæng. Det
postfaktuelle samfund har desværre også ramt
Danmark.
Det er således også lykkedes
regeringen at foregøgle, at den stigende PSO-udgift var til
skade for dansk erhvervsliv, selv om fakta er, dels at
erhvervslivet har fået en langt lavere samlet energiudgift
til el end forudsat i energiaftalen fra 2012, dels at PSO-delen
heraf stort set var som forudsat i energiaftalen for perioden 2017
og frem. Ifølge et notat fra Folketingets økonomiske
konsulenter (EFK alm. del - bilag 54) kan forskellen opgøres
til ca. 250 mio. kr. årligt, men denne forhøjelse mere
end kompenseres, ved at den samlede elpris for en typisk
erhvervsvirksomhed inklusive PSO er faldet med 9,5 mio. kr.
årligt i forhold til forudsat i energiaftalen.
Der var således ikke nogen objektiv
begrundelse for at reducere erhvervslivets PSO-bidrag yderligere
end den lempelse, der allerede var blevet gennemført med
vækstpakken i 2014. Forudsætningerne var ikke skredet,
som hævdet af ministeren og regeringen, hvad angår
erhvervslivet.
Forligspartierne har tilmed valgt at
overflytte finansieringen til finansloven i strid med EU's
anbefalinger. Kommissionens energimyndighed DG Energy har
således opstillet en række retningslinjer for,
hvorledes landene bedst indretter deres støtte til
grøn energi. Her fremhæves, at der anbefales et
»stabilt finansieringssystem«, som er »uden for
budgetfinansieringen« for at undgå usikkerheder m.m. -
altså et direkte råd om ikke af at sætte
finansieringen på finansloven. Kun ganske få EU-lande
har den grønne støtte på finansloven, og blandt
den gruppe af lande, som skulle ændre deres PSO-model, er
Danmark det eneste land, der har valgt
finanslovsløsningen.
Kort før PSO-aftalen blev
indgået, kom det endvidere frem, at Kommissionen i
længere tid har arbejdet med en harmoniseret PSO-model, hvor
alle lande skal indføre den åbningsmodel, som
regeringen blankt har afvist, angiveligt fordi man ikke ville have
en model, der overfører dansk PSO til udlandet. Enhedslisten
har svært ved at tro, at ministeriet ikke har kendt til, at
EU var på vej med netop et krav om at sende PSO over
grænsen. Det siger sig selv, at regeringen havde travlt med
at få aftalen på plads, inden det blev alment kendt, at
EU var på vej med et krav, som helt fjernede hovedargumentet
for finanslovsløsningen. Men igen var den skjulte dagsorden,
at erhvervslempelsen gik forud for en fornuftig
PSO-løsning.
Regeringen og PSO-aftaleparterne har
forsøgt at fremstille aftalen som værende til
økonomisk fordel for de danske husholdninger - yderligere et
eksempel på postfaktuel argumentation. Hovedparten af de
danske husholdninger kommer til at betale merudgiften, ved at
erhvervslivet slipper. En række familier med de laveste
indtægter skal yderligere bidrage, ved at den grønne
check reduceres - en rent asocial finansiering. Kun ved at indregne
nogle økonomiske fugle på taget i form af hypotetiske
lønstigninger og faldende varepriser som følge af
lempelser for erhvervslivet kan hævdes en gevinst for
familien Danmark. Der eksisterer dog ingen som helst dokumentation
for, at sådanne teoretiske følgevirkninger rent
faktisk slår igennem, især ikke for mennesker med de
laveste indtægter som kontanthjælpsmodtagere og
studerende.
Alternativets medlem af udvalget kan
støtte de politiske bemærkninger fra Enhedslisten.
Alternativet ønsker derudover at
påpege det fatale i, at Danmark med afskaffelsen af
PSO-ordningen fjerner det langsigtede økonomiske grundlag
for den grønne omstilling. Dette lovforslag vil øge
den danske klimabelastning markant, ifølge Klimarådet,
regeringens egen klimarådgiver, med 3,1 mio. t CO2, hvilket svarer til 6-7 pct. af Danmarks
samlede CO2-udledning.
Alternativet ønsker endvidere at
påpege, at den demokratiske proces omkring afskaffelsen af
PSO-ordningen har været yderst kritisabel. Som Enhedslisten
skitserer, har debatten om nødvendigheden af at afskaffe
PSO-ordningen været ekstremt ensidig og funderet på
misforståelser og forvridning af fakta. Derudover er det
beklageligt, at der i lovforslagets bemærkninger kun
står 11 linjer om de miljømæssige konsekvenser.
Det angives ikke af partierne bag aftalen selv, hvor stor CO2-merudledningen bliver som følge
af PSO-afskaffelsen. Det finder Alternativet dybt beklageligt.
Når et flertal i Folketinget nu har besluttet at øge
klimabelastningen, må det i det mindste gøres med
åbne øjne. Det er ligeledes beklageligt, at
høringsfristen på lovforslaget har været
så kort. Høringsmaterialet blev udsendt fredag den 18.
november 2016 kl. 17.22 med svarfrist onsdag den 23. november 2016
kl. 12.00. Flere har klaget over denne meget korte frist, bl.a.
Dansk Gas Distribution, Danmarks Naturfredningsforening (som
»finder fristen urimelig ift. at opnå en kvalificeret
høring af lovforslaget og finder, at det er et demokratisk
problem«) og Greenpeace (»pga. helt uacceptabel kort
høringsfrist på to arbejdsdage, afstår vi fra at
give detaljerede kommentarer til selve lovforslaget«).
Ud over de eventuelle problematikker, der
kan opstå i forbindelse med EU-retten og den
finanslovsløsning, man har vedtaget, finder Alternativet, at
den øgede klimabelastning, som PSO-afskaffelsen vil
medføre, er i direkte strid med Parisaftalens forpligtelse
om, at landenes klimaindsats skal være stigende over tid
(ideen om »no back-sliding«; at det ikke kun er
reduktionerne, der skal være større, men også
indsatsen - »the effort« (Parisaftalens artikel 3)).
Alternativet er bekymret for, om den danske fortolkning af
»no back-sliding« som en forpligtelse, der udelukkende
skal følges på EU-niveau, kan danne præcedens.
Hvis alle lande følger det danske eksempel og øger
den nationale klimabelastning med henvisning til et højere
niveau for handling, når vi ikke det globale mål om
begrænse den globale opvarmning, inden den får fatale
og irreversible konsekvenser.
Alternativet ser derfor afskaffelsen af
PSO'en som udelukkende en spareøvelse for erhvervslivet og
finder det både ærgerligt og uforståeligt, at
Folketingets øvrige partier - med undtagelse af Enhedslisten
- kunne gå med på regeringens planer. Det er en
hovedprioritet for Alternativet at sikre stabile rammer for den
grønne omstilling. Alternativet mener, at de, der forbruger
mest, skal betale mest. Alternativet mener endvidere, at elforbrug
skal erstatte fossilt forbrug og ikke blot øges generelt.
Men med lovforslaget vil den øgede mængde el komme fra
fossile kilder. Derfor kan Alternativet ikke støtte en
afskaffelse af PSO-ordningen, og Alternativet er ked af den
ærgerlige, faktaforvridende og ekskluderende proces, som
afskaffelsen af PSO-ordningen har været udtryk for.
Inuit Ataqatigiit, Tjóðveldi og
Javnaðarflokkurin var på tidspunktet for
betænkningens afgivelse ikke repræsenteret med
medlemmer i udvalget og havde dermed ikke adgang til at komme med
indstillinger eller politiske udtalelser i betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
4. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
Til § 1
Af energi-, forsynings- og
klimaministeren, tiltrådt af udvalget:
1) Nr. 8
affattes således:
»8. I §
51, stk. 3, indsættes efter »§ 22, stk. 1,
nr. 4 og 5, og stk. 5,«: »og«, og »og
§ 29« udgår.«
[Lovteknisk korrektion]
Bemærkninger
Til nr. 1
Der er tale om en lovteknisk korrektion af
sproglig karakter.
Mikkel Dencker (DF) Dorthe
Ullemose (DF) Ib Poulsen (DF) Pia Adelsteen (DF) Jan Rytkjær
Callesen (DF) Claus Kvist Hansen (DF) Thomas Danielsen (V) fmd. Jacob Jensen (V) Kristian Pihl
Lorentzen (V) Torsten Schack Pedersen (V) Marcus Knuth (V) Carl
Holst (V) Carsten Bach (LA) Villum Christensen (LA) Mette
Abildgaard (KF) Lars Aslan Rasmussen (S) Bjarne Laustsen (S) Malte
Larsen (S) Jens Joel (S) Kirsten Brosbøl (S) Lea Wermelin
(S) nfmd. Karin Gaardsted (S)
Søren Egge Rasmussen (EL) Maria Reumert Gjerding (EL)
Christian Poll (ALT) Andreas Steenberg (RV) Ida Auken (RV) Pia
Olsen Dyhr (SF) Trine Torp (SF)
Inuit Ataqatigiit, Tjóðveldi
og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S) | 46 |
Dansk Folkeparti (DF) | 37 |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 34 |
Enhedslisten (EL) | 14 |
Liberal Alliance (LA) | 13 |
Alternativet (ALT) | 10 |
Radikale Venstre (RV) | 8 |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 7 |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 6 |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 |
Tjóðveldi (T) | 1 |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 |
Uden for folketingsgrupperne (UFG) | 1 |
Bilag 1
Oversigt over
bilag vedrørende L 90
Bilagsnr. | Titel | 1 | Orientering om høring, fra energi-,
forsynings- og klimaministeren | 2 | Tidsplan for udvalgets behandling af
lovforslaget | 3 | Høringssvar og høringsnotat,
fra energi-, forsynings- og klimaministeren | 4 | 1. udkast til betænkning | 5 | Talepapir fra åbent samråd den
7/12-16, fra energi-, forsynings- og klimaministeren | 6 | Ændringsforslag fra energi-,
forsynings- og klimaministeren | 7 | 2. udkast til betænkning |
|
Oversigt over
spørgsmål og svar vedrørende L 90
Spm.nr. | Titel | 1 | Spm. om, hvorvidt en overflytning af
PSO-støtten til grøn strøm fra elforbrugerne
til finansloven vil betyde, at staten dermed overtager en stor del
af finansieringen af anlægskapaciteten på
elområdet og elforbrugerne dermed ikke længere betaler
alle elproduktionsomkostninger, til energi-, forsynings- og
klimaministeren, og ministerens svar herpå | 2 | Spm., om ministeren kan bekræfte, at
en omkostningseffektiv udvikling af energisystemet kræver
investeringer i både produktion og besparelse, og at den
aftalte ændring af PSO-modellen betyder en omlægning
fra forbrugerbetalt til statsbetalt kapacitetsfinansiering, til
energi-, forsynings- og klimaministeren, og ministerens svar
herpå | 3 | Spm. om, hvorvidt en overflytning af
PSO-støtten til grøn strøm fra elforbrugerne
til finansloven vil betyde, at konkurrencen mellem elproduktion og
elbesparelser forvrides, til energi-, forsynings- og
klimaministeren, og ministerens svar herpå | 4 | Spm. om, hvorvidt PSO-aftalen forvrider
konkurrencen mellem elforsyning og elbesparelser, og om der dermed
er EU-retlig basis for, at virksomheder, der laver elbesparende
udstyr, dermed vil kunne anlægge sag om unfair konkurrence,
til energi-, forsynings- og klimaministeren, og ministerens svar
herpå | 5 | Spm., om ministeren kan bekræfte, at
det daværende PreussenElectra i 2002 tabte en sag ved
EU-domstolen, hvor selskabet anklagede den tyske PSO-model for at
være ulovlig statstilskud, til energi-, forsynings- og
klimaministeren, og ministerens svar herpå | 6 | Spm. om, hvorvidt EU's
konkurrencekommissær, Margrethe Vestager, har
præciseret, at der ikke foreligger noget EU-krav om
afskaffelse af PSO-systemet, og at Danmark er det eneste af de
berørte lande, som vil afskaffe PSO på elregningen,
til energi-, forsynings- og klimaministeren, og ministerens svar
herpå | 7 | Spm. om en oversigt over de elementer,
elprisen i dag består af m.v., til energi-, forsynings- og
klimaministeren, og ministerens svar herpå |
|
8 | Spm. om, hvorvidt det forslag, som
Europa-Kommissionen den 30/11-16 har offentliggjort om at
tvangsåbne for energistøtte til VE-anlæg i
udlandet, stort set svarer til den åbningsløsning, som
ministeren gentagne gange har afvist var en farbar vej for en dansk
PSO-løsning, til energi-, forsynings- og klimaministeren, og
ministerens svar herpå | 9 | Spm. om, hvornår ministeriet har
fået viden om, at Europa-Kommissionen var på vej med et
udspil, som reelt svarer til den åbningsløsning, som
ministeren gentagne gange har afvist var en farbar vej for en dansk
PSO-løsning, til energi-, forsynings- og klimaministeren, og
ministerens svar herpå | 10 | Spm. om, hvornår ministeren har
informeret Folketinget om, at Europa-Kommissionen var på vej
med et udspil, som reelt pålægger Danmark at
indføre en åbningsløsning, som stort set svarer
til den model, som ministeren gentagne gange har afvist var en
farbar vej for en dansk PSO-løsning, til energi-,
forsynings- og klimaministeren, og ministerens svar
herpå | 11 | Spm., om ministeren har informeret
partierne om, at Europa-Kommissionen var på vej med et
udspil, som reelt pålægger Danmark at indføre en
åbningsløsning, der stort set svarer til den model,
som ministeren gentagne gange har afvist var en farbar vej for en
dansk PSO-løsning, til energi-, forsynings- og
klimaministeren, og ministerens svar herpå | 12 | Spm., om ministeren kan bekræfte, at
en dansk implementering af det forslag, som Europa-Kommissionen har
fremlagt om åbning af de nationale
energistøttesystemer, ville være tilstrækkeligt
til at ændre det danske PSO-system for at imødekomme
Europa-Kommissionens kritik af det eksisterende danske PSO-system,
til energi-, forsynings- og klimaministeren, og ministerens svar
herpå | 13 | Spm. om, hvor stor en årlig dansk
PSO-støtte i hvor mange år der maksimalt vil skulle
gives til tyske selskaber til de 2,4 MW konkurrenceudsatte
solceller, og hvor stor en årlig tysk PSO-støtte i
hvor mange år danske selskaber maksimalt vil kunne modtage
for de 50 MW solceller, som Tyskland konkurrenceudsætter, til
energi-, forsynings- og klimaministeren, og ministerens svar
herpå | 14 | Spm. om, hvorvidt der i kontakten med
Europa-Kommissionen siden den 1/3-16 har været ytret
anbefalinger om, betænkeligheder ved eller advarsler mod, at
Danmark ændrer sin PSO-model til en finanslovsløsning,
til energi-, forsynings- og klimaministeren, og ministerens svar
herpå | 15 | Spm. om, hvorvidt Europa-Kommissionen har
erklæret, at det danske PSO-system er ulovligt, til energi-,
forsynings- og klimaministeren, og ministerens svar
herpå | 16 | Spm. om fremlæggelse af en plan for
udbygning eller anvendelse af VE, som stiger, i takt med at det
samlede energiforbrug vil stige, til energi-, forsynings- og
klimaministeren, og ministerens svar herpå | 17 | Spm. om konsekvensen for regeringens
2030-mål i forhold til udbygning af VE, og hvordan Danmark
undgår, at husstandskunderne ender med at betale for den
øgede udbygning, som er nødvendig, til energi-,
forsynings- og klimaministeren, og ministerens svar
herpå | 18 | Spm. om, hvorvidt der er givet retvisende
informationer til Folketinget, når ministeren i
bemærkningerne til lovforslaget skriver, at »Baggrunden
for PSO-aftalen er, at Europa-Kommissionen har erklæret
PSO-systemet traktatstridigt«, til energi-, forsynings- og
klimaministeren, og ministerens svar herpå |
|
Oversigt over
samrådsspørgsmål vedrørende L
90
Samråds-spm.nr. | Titel | A | Samrådsspm. om, hvorvidt regeringen
har sikret sig, at den indgåede PSO-aftale ikke strider mod
EU-retten, til energi-, forsynings- og klimaministeren | B | Samrådsspm. om, hvad den danske
tilslutning til Parisaftalen indebærer i forhold til
klimaaftalens forpligtelse om, at landenes klimaindsats skal
være stigende over tid, til energi-, forsynings- og
klimaministeren |
|