Fremsat den 9. november 2016 af justitsministeren (Søren Pind)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om offentlighed i
forvaltningen
(Ændring af revisionsbestemmelse)
§ 1
I lov nr. 606 af 12. juni 2013 om offentlighed
i forvaltningen foretages følgende ændring:
1. I
§ 44 ændres
»2016-17« til: »2017-18«.
§ 2
Loven træder i kraft den 1. marts 2017.
§ 3
Loven gælder ikke for Færøerne
og Grønland.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1. Indledning
2. Lovforslagets indhold
2.1. Gældende ret
2.2. Justitsministeriets overvejelser
3. Økonomiske og administrative konsekvenser
for det offentlige
4. Økonomiske og administrative konsekvenser
for erhvervslivet mv.
5. Administrative konsekvenser for borgerne
6. Miljømæssige konsekvenser
7. Forholdet til EU-retten
8. Hørte myndigheder og organisationer
mv.
9. Sammenfattende skema
1. Indledning
Det følger af
offentlighedslovens § 44, at justitsministeren i
folketingsåret 2016-17 skal fremsætte lovforslag om
revision af offentlighedslovens § 16 om postlister. Ved en
postliste forstås en fortegnelse over dokumenter, der den
pågældende dag er modtaget i eller afsendt af
myndigheden.
Det er forudsat i forarbejderne til
offentlighedslovens § 16, at en ordning med obligatoriske
postlister i første omgang indføres som en
forsøgsordning.
Forsøgsordningen blev
iværksat med virkning fra den 1. januar 2015 og omfatter
Sundheds- og Ældreministeriet (tidligere Ministeriet for
Sundhed og Forebyggelse), Søfartsstyrelsen, Region
Syddanmark og Slagelse Kommune. Forsøgsordningen
ophører ved udgangen af 2016.
Det er endvidere forudsat i
forarbejderne til offentlighedsloven, at forsøgsordningen
skal evalueres. Evalueringen skal danne grundlag for en
stillingtagen til, i hvilket omfang ordningen skal gøres
permanent, herunder om ordningen skal omfatte samtlige
ministerielle departementer, underliggende styrelser mv.
Det efterlader endog meget kort tid
til at gennemføre evalueringen, at der allerede i
folketingsåret 2016-17 skal fremsættes lovforslag
på baggrund af evalueringen af forsøgsordningen, der
som nævnt først udløber den 1. januar 2017.
Dertil kommer, at det følger
af supplement til politisk aftale af 3. oktober 2012 mellem den
daværende regering (S, R og SF), V og K om en ny
offentlighedslov, at offentlighedsloven skal evalueres tre år
efter dens ikrafttræden, dvs. den 1. januar 2017. Der skal i
den forbindelse udarbejdes en redegørelse, som vil kunne
sættes til debat i Folketinget.
Det er Justitsministeriets
opfattelse, at evalueringen af postlisteforsøget med fordel
kan indgå i de drøftelser, der vil være som
opfølgning på den generelle evaluering af
offentlighedsloven.
Justitsministeriet finder på
den baggrund, at revisionen af offentlighedslovens § 16 om
postlister bør udsættes til folketingsåret
2017-18.
2. Lovforslagets
indhold
2.1. Gældende
ret
Offentlighedslovens § 16 blev
indført ved lov nr. 606 af 12. juni 2013 om offentlighed i
forvaltningen (offentlighedsloven), som trådte i kraft den 1.
januar 2014.
Efter offentlighedslovens §
16, stk. 1, kan justitsministeren efter forhandling med vedkommende
minister bestemme, at ministerielle departementer samt
nærmere angivne underliggende styrelser og direktorater skal
udfærdige en fortegnelse over dokumenter, der den
pågældende dag er modtaget hos eller afsendt af
myndigheden (postliste). Bestemmelse om at føre postlister
for den centrale forvaltning i kommunerne og regionerne
træffes af økonomi- og indenrigsministeren (nu social-
og indenrigsministeren) efter forhandling med vedkommende kommune
eller region.
Det fremgår af
offentlighedslovens § 16, stk. 2, at en postliste skal
offentliggøres på myndighedens hjemmeside, hvis der
bliver truffet bestemmelse efter offentlighedslovens
§ 16, stk. 1. Postlisten skal indeholde oplysninger om
dato for dokumentets modtagelse eller afsendelse, navnet på
eller karakteren af modtageren eller afsenderen af dokumentet,
kort, tematisk angivelse af dokumentets indhold samt et
journalnummer eller anden identifikationsbetegnelse.
Det forudsættes i
forarbejderne til lov nr. 606 af 12. juni 2013, at
postlisteordningen først indføres som en
forsøgsordning med henblik på at indhente erfaringer
om arbejds- og ressourcebelastningen ved at føre en
postliste, samt i hvilket omfang en postliste vil blive anvendt af
bl.a. medi?e?rne for at identificere sager og dokumenter, der kunne
være interesse i at søge om aktindsigt i.
Forsøgsordni?n?gen skulle være etableret senest et
år efter, at offentlighedsloven var trådt i kraft.
Forsøgsordningen er
iværksat med virkning fra den 1. januar 2015 og omfatter
Sundheds- og Ældreministeriet (tidligere Ministeriet for
Sundhed og Forebyggelse), Søfartsstyrelsen, Region
Syddanmark og Slagelse Kommune. Forsøgsordni?n?gen
ophører ved udgangen af 2016.
Det er endvidere forudsat i
forarbejderne til offentlighedsloven, at forsøgsordningen
skal evalueres. Evalueringen skal danne grundlag for en
stillingtagen til, i hvilket omfang ordningen skal gøres
permanent, herunder om ordningen skal omfatte samtlige
ministerielle departementer, underliggende styrelser mv.
Det følger af
offentlighedslovens § 44, at justitsministeren i
folketingsåret 2016-17 skal fremsætte lovforslag om
revision af bestemmelsen i § 16 om postlister. Bestemmelsen
skal ses i sammenhæng med det forhold, at
postlisteordni?n?gen i første omgang indføres som en
forsøgsordning.
2.2. Justitsministeriets overvejelser
Det efterlader endog meget kort tid
til at gennemføre evalueringen, at der efter
offentlighedslovens § 44 allerede i folketingsåret
2016-17 skal fremsættes lovforslag på baggrund af
evalueringen af forsøgsordningen, der først
udløber den 1. januar 2017.
Dertil kommer, at det følger
af supplement til politisk aftale af 3. oktober 2012 mellem den
daværende regering (S, R og SF), V og K om en ny
offentlighedslov, at offentlighedsloven skal evalueres tre år
efter dens ikrafttræden, dvs. den 1. januar 2017. Der skal i
den forbindelse udarbejdes en redegørelse, som vil kunne
sættes til debat i Folketinget.
Det er Justitsministeriets
opfattelse, at evalueringen af postlisteforsøget med fordel
kan indgå i de drøftelser, der vil være som
opfølgning på den generelle evaluering af
offentlighedsloven.
Justitsministeriet finder på
den baggrund, at revisionen af offentlighedslovens § 16
bør udsættes til folketingsåret 2017-18.
3. Økonomiske og
administrative konsekvenser for det offentlige
Lovforslaget har ingen
økonomiske eller administrative konsekvenser for det
offentlige.
4. Økonomiske og
administrative konsekvenser for erhvervslivet mv.
Lovforslaget har ingen
økonomiske eller administrative konsekvenser for
erhvervslivet mv.
5. Administrative
konsekvenser for borgerne
Lovforslaget har ingen
administrative konsekvenser for borgerne.
6. Miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen
miljømæssige konsekvenser.
7. Forholdet til
EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke
EU-retlige aspekter.
8. Hørte
myndigheder og organisationer mv.
Et udkast til lovforslag har i
perioden fra den 30. september 2016 til den 28. oktober 2016
været sendt i høring hos følgende myndigheder
og organisationer mv.:
Advokatrådet, Amnesty
International, Berlingske Media, Civilstyrelsen, Dagbladet
Information, Danmarks Lokal-Tv Forening, Danmarks Medie- og
Journalisthøjskole, Danmarks Radio, Dansk Folkeoplysnings
Samråd, Dansk Industri (DI), Dansk Journalistforbund, Dansk
Student Tv Forening, Danske Advokater, Danske Idébaserede
Lokale Elektroniske Medier, Danske Medier, Danske Regioner,
Datatilsynet, Den Danske Dommerforening, Den Kristne
Producentkomité, Direktoratet for Kriminalforsorgen,
Domstolsstyrelsen, Foreningen af Danske Lokale Ugeaviser, Institut
for Menneskerettigheder, Juridisk Institut - Syddansk Universitet,
Juridisk Institut - Aalborg Universitet, Juridisk Institut - Aarhus
Universitet, Jyllandsposten, Kommunernes Landsforening (KL),
Kristeligt Dagblad, Københavns Retshjælp,
Københavns Universitet - Det Juridiske Fakultet, Politiken,
Producentforeningen, Præsidenten for Københavns Byret,
Præsidenten for Retten i Odense, Præsidenten for Retten
i Roskilde, Præsidenten for Retten i Aalborg,
Præsidenten for Retten i Aarhus, Præsidenten for Vestre
Landsret, Præsidenten for Østre Landsret, Retspolitisk
Forening, Rigsombudsmanden på Færøerne,
Rigsombudsmanden i Grønland, SAML Sammenslutningen af Medier
i Lokalsamfundet, Statsforvaltningen Hovedstaden,
Statsforvaltningen Midtjylland, Statsforvaltningen Nordjylland,
Statsforvaltningen Sjælland, Statsforvaltningen Syddanmark,
TV2/DANMARK A/S, TV3 A/S og Aarhus Retshjælp.
9. Sammenfattende
skema
| | Positive konsekvenser/mindreudgifter (hvis
ja, angiv omfang) | Negative konsekvenser/merudgifter (hvis
ja, angiv omfang) | Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen | Miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen | Forholdet til EU-retten | Forslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter | Overimplementering af EU-retlige
minimumsforpligtelser (sæt X) | JA | NEJ X |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til §
1
Efter den gældende
bestemmelse i offentlighedslovens § 44 skal justitsministeren
fremsætte forslag om revision af lovens § 16 i
folketingsåret 2016-17.
Det foreslås, at bestemmelsen
i offentlighedslovens § 44 ændres, så
fremsættelse af forslag om revision af lovens § 16
om postlister udsættes til folketingsåret 2017-18.
Der henvises i øvrigt til
lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til §
2
Det foreslås, at loven
træder i kraft den 1. marts 2017.
Til §
3
Bestemmelsen fastsætter
lovens territoriale anvendelsesområde og indebærer, at
loven ikke gælder på Færøerne og
Grønland.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
| | | | | | | | § 1 | | | | | | I lov nr. 606 af 12. juni 2013 om
offentlighed i forvaltningen foretages følgende
ændring: | § 44.
Justitsministeren fremsætter forslag om revision af
§ 16 i folketingsåret 2016-17. | | 1. I § 44 ændres »2016-17«
til: »2017-18«. | | | § 2 | | | | | | Loven træder i kraft den 1. marts
2017. | | | | | | § 3 | | | | | | Loven gælder ikke for
Færøerne og Grønland. |
|