Skriftlig fremsættelse (9. november
2016)
Energi-, forsynings- og
klimaministeren (Lars Christian Lilleholt):
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om ændring af lov om
udstykning og anden registrering i matriklen, lov om
Geodatastyrelsen, lov om tinglysning og forskellige andre love
(Effektivisering af ejendomsregistrering og -forvaltning m.v.)
(Lovforslag nr. L 65)
Formålet med forslaget er at sikre,
at oplysninger om ejendomme, bygninger og disses ejere og
beliggenhed registreres i de relevante grunddataregistre på
en måde, hvor der er sammenhæng og sikker
identifikation på tværs af disse registre på
ejendomsområdet. Forslaget vedrører matriklen,
Bygnings- og Boligregistret, en ny ejerfortegnelse mv. samt
Tingbogen. Lovforslaget vil desuden gennemføre
ændringer og øget digitalisering af sagsgange mellem
myndigheder omkring registreringer på
ejendomsområdet.
Forslaget medvirker til at realisere
grunddataprogrammets delaftale 1 om ejendomsdata under den
fællesoffentlige digitaliseringsstrategi 2011-2015.
Delaftalen blev indgået med henblik på effektivisering
og forenkling af den offentlige registrering af landets faste
ejendomme og bygninger. Sigtet med Ejendomsdataprogrammet er at
opnå en effektiv anvendelse af offentlige ejendomsdata ved at
sikre korrekte ejendomsdata, der opdateres ét sted og
anvendes af alle. Dette skal bl.a. ske ved at forbedre kvaliteten
af de statslige grunddataregistre samt udfase kopiregistre, og at
sikre en effektiv og sikker distribution af grunddata til
myndigheder og virksomheder.
Lovforslaget skal gennemføre en
række initiativer, herunder at der etableres en klar og
stringent ansvarsfordeling mellem registermyndighederne om
registrering af data om ejendomme m.v. Der skabes en mere klar
opdeling mellem de grundlæggende registreringer i matriklen
og Tingbogen. Oplysninger om ejendommenes identifikation,
stedfæstelse, ejendomsgrænser, arealer m.v. findes
fremover i matriklen, mens oplysninger om tinglyste rettigheder
over fast ejendom (adkomst, pant, servitutter m.v.) som hidtil
findes i Tingbogen. Der sikres en klar identifikation af, på
hvilken ejendom de bygninger og faste anlæg, som er
registreret i BBR, er beliggende.
For at sikre sammenhæng mellem
grunddataregistrene indføres der en fælles, teknisk
nøgle til entydig identifikation af fast ejendom, det
såkaldte BFE-nummer, der tildeles af matrikelmyndigheden,
Geodatastyrelsen. BFE-nummeret tildeles en ejendom allerede
når den forventes dannet, og er fra dette tidspunkt en sikker
identifikation af ejendommen for myndigheder, bygherrer,
rådgivere, borgere, långivere m.fl. BFE-nummeret
erstatter ikke de eksisterende ejendomsidentifikationer som f.eks.
matrikelnummer og adresse.
Det indgår desuden i lovforslaget, at
registermyndighederne forbedrer kvaliteten af deres grunddata og
der etableres forenklede, digitaliserede og automatiske processer
mellem registrene, f.eks. omkring ejendomsændringer. Desuden
vil lovforslaget give mulighed for at fastsætte regler om
øget digitalisering af registrering og notering i matriklen.
Disse regler vil pålægge beskikkede
landinspektører, kommuner og andre offentlige myndigheder
indbyrdes at kommunikere digitalt gennem et fælles it-system.
Formålet hermed er at gøre det muligt løbende
at indsamle og tilgå sagsakter i en sammenhængende
ekspedition og dermed bidrage til en mere effektiv
opgavevaretagelse i både den private og offentlige
sektor.
Som konsekvens af lovforslaget vil den
kommunale grundregistrering af ejendomme og ejere ophøre i
Ejendomsstamregistret og ejendomsdata, som bl.a. anvendes til
ejendomsforvaltning og skatteberegning, vil fremover kunne findes i
de statslige grunddataregistre.
Idet jeg i øvrigt henviser til
lovforslaget og de ledsagende bemærkninger, skal jeg hermed
anbefale lovforslaget til det Høje Tings velvillige
behandling.