Fremsat den 9. november 2016 af transport- og bygningsministeren (Hans Christian Schmidt)
Forslag
til
Lov om ændring af færdselsloven
(Fjernelse af køretøjer
på statsveje og kørsel med langsomt kørende
motordrevne køretøjer på motorvej over faste
forbindelser)
§ 1
I færdselsloven, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1386 af 11. december 2013, som senest
ændret ved lov nr. 660 af 8. juni 2016, foretages
følgende ændringer:
1. I
§ 44, stk. 3, 1. pkt.,
ændres »Storebælt og Øresund« til:
»faste forbindelser (broer og tunneler)«.
2.
Overskriften til § 123 affattes
således:
»Fjernelse og salg af køretøjer«
3. I
§ 123 indsættes efter stk. 1
som nyt stykke:
»Stk. 2.
Hvis et køretøj henstår på statsvej, kan
også vejmyndigheden foranledige det fjernet.«
Stk. 2-5 bliver herefter stk. 3-6.
4. To
steder i § 123, stk. 2, der bliver
stk. 3, og to steder i § 123, stk.
3, der bliver stk. 4, indsættes efter
»politiet«: »eller vejmyndigheden«.
5. I
§ 123, stk. 3, 1. pkt., der bliver
stk. 4, 1. pkt., indsættes efter »politiets«:
»eller vejmyndighedens«.
6. I
§ 123, stk. 3, 2. pkt., der bliver
stk. 4, 2. pkt., ændres »stk. 4« til: »stk.
5«.
7. I
§ 123, stk. 4, 1. pkt., der bliver
stk. 5, 1. pkt., ændres »stk. 3« til: »stk.
4«.
8. I
§ 124 ændres »§
123, stk. 3 og 4« til: »§ 123, stk. 4 og
5«.
§ 2
Loven træder i kraft dagen efter
bekendtgørelse i Lovtidende.
§ 3
Loven gælder ikke for Færøerne
og Grønland.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1. Indledning
Formålet med lovforslaget er at give
politiet mulighed for at tillade kørsel med langsomt
kørende motordrevne køretøjer på
motorvej over faste forbindelser (broer og tunneler). Efter
gældende ret er det kun muligt at tillade kørsel med
langsomt kørende motordrevne køretøjer
på motorvej over Storebælt og Øresund. Dette har
betydet, at visse transportopgaver efter gældende lovgivning
ikke eller kun med store transportomkostninger til følge har
kunnet gennemføres i forbindelse med større
vejarbejder på Den Gamle Lillebæltsbro. Lovforslaget
medfører, at der også vil kunne tillades kørsel
med langsomt kørende motordrevne køretøjer
på motorvej over Den Nye Lillebæltsbro og andre faste
forbindelser (broer og tunneler), hvis transporterne sker som led i
erhvervsudøvelse og ikke med rimelighed kan
gennemføres på anden måde.
Formålet med lovforslaget er endvidere
at give vejmyndigheden for statsvejene mulighed for at fjerne
køretøjer, der henstår på statsveje, og
som ikke er akut trafikfarlige. Efter gældende ret er det
alene politiet, der har denne kompetence. Lovforslaget
medfører en mere effektiv udnyttelse af statens ressourcer,
idet vejmyndigheden for statsvejene herefter også vil kunne
fjerne køretøjer, der henstår på
statsveje, og som ikke er akut trafikfarlige.
2. Lovforslagets
hovedindhold
2.1. Kørsel
med langsomt kørende motordrevne køretøjer
på motorvej over faste forbindelser
2.1.1 Gældende ret
Ifølge færdselslovens § 44,
stk. 1, må færdsel på motorvej samt på
tilkørsels- og frakørselsvej hertil kun ske med
motorkøretøjer, som på vandret vej kan og
må fremføres med en hastighed af mindst 50 km i timen.
Et motorkøretøj (bil og motorcykel) er i henhold til
færdselslovens § 2, nr. 15, defineret som et
motordrevent køretøj, der hovedsageligt er indrettet
til personbefordring eller godstransport. Knallerter anses dog ikke
som motorkøretøj. Et motordrevet
køretøj (traktor, motorredskab, knallert og
motorkøretøj), som er indrettet til en hastighed af
over 40 km i timen, anses ligeledes ifølge bestemmelsen for
motorkøretøj.
Det fremgår af færdselslovens
§ 44, stk. 2, at politiet uanset stk. 1 kan tillade
kørsel på motorvej med blokvogne, der ikke er
motorkøretøjer, hvis en transport ikke med rimelighed
kan gennemføres på anden måde. En blokvogn er i
færdselslovens § 2, nr. 3, defineret som et motordrevet
køretøj eller dertil koblet køretøj,
hvis vægt, akseltryk, dimensioner eller øvrige
konstruktion udelukker køretøjet fra registrering, og
som er beregnet til transport af særligt tungt eller
omfangsrigt gods.
Politiet kan endvidere i medfør af
§ 44, stk. 3, tillade kørsel som led i
erhvervsudøvelse fra nærmeste tilkørsel til
nærmeste frakørsel på motorveje over
Storebælt og Øresund med andre motordrevne
køretøjer end de, der er nævnt i stk. 1 og 2,
hvis kørslen ikke med rimelighed kan gennemføres
på anden måde. Der kan ikke gives tilladelse til
kørsel med knallert på de nævnte
vejstrækninger.
Færdselslovens § 44, stk. 3, giver
alene mulighed for at tillade kørsel med langsomt
kørende motordrevne køretøjer (dvs.
motordrevne køretøjer, der ikke kan og må
fremføres med en hastighed af mindst 50 km i timen) på
motorvej over Storebælt og Øresund.
Muligheden i færdselslovens § 44,
stk. 3, for politiet til at tillade kørsel med langsomt
kørende motordrevne køretøjer på
motorvej over Storebælt og Øresund blev indsat i
færdselsloven ved § 1, nr. 2, i lov nr. 473 af 31. maj
2000.
Baggrunden for ændringen var, at der
efter åbningen af Storebæltsforbindelsen havde vist sig
en række tilfælde, hvor erhvervslivet var blevet
belastet af de manglende færgeforbindelser mellem Fyn og
Sjælland. I praksis betød det, at flere langsomt
kørende motordrevne køretøjer, der
ønskedes bragt over Storebælt, enten skulle anbringes
på en blokvogn og transporteres over, sejles over med
færger eller transporteres på jernbaner. Der forekom
på daværende tidspunkt typisk problemer med
kørsel med store entreprenørmaskiner, cirkustransport
samt kørsel med landbrugsmaskiner. Det forventedes på
daværende tidspunkt, at tilsvarende problemer ville
opstå efter den senere åbning af
Øresundsforbindelsen.
2.1.2. Transport-
og Bygningsministeriets overvejelser
I forbindelse med udførelse af
større vejarbejder på Den Gamle Lillebæltsbro i
sommeren 2016, har broen måttet lukkes for brede
køretøjer i en længere periode. Dette har
især skabt problemer for landbrugskøretøjer,
idet disse i medfør af færdselslovens gældende
regler kun har kunnet krydse Den Nye Lillebæltsbro ved at
blive fragtet på blokvogne. Vejdirektoratet har planlagt
yderligere vejarbejder på Den Gamle Lillebæltsbro i
2017, og erhvervslivet vil derfor blive udsat for de samme
problemer i 2017.
Det er Transport- og Bygningsministeriets
vurdering, at de hensyn, der ligger bag den gældende
undtagelsesbestemmelse i færdselslovens § 44, stk. 3,
hvorefter politiet kan tillade kørsel med langsomt
kørende motordrevne køretøjer på
motorvej over Storebælt og Øresund, gør sig
tilsvarende gældende i forbindelse med øvrige faste
forbindelser med motorvej, herunder Den Nye Lillebæltsbro.
Der henvises herved til lovforslagets almindelige
bemærkninger punkt 2.1.1.
2.1.3. Den
foreslåede ordning
Det foreslås, at den gældende
undtagelsesbestemmelse i færdselslovens § 44, stk. 3,
udvides til at gælde faste forbindelser (broer og tunneler)
generelt. Det er i den forbindelse Transport- og
Bygningsministeriets vurdering, at der ikke herudover skal
ændres i de betingelser, hvorefter tilladelse Detgives.
generelle forbud mod kørsel med langsomt
køre?nde motordrevne køretøjer på
motorvej i færdselslovens § 44, stk. 1, skyldes
færdselssikkerhedsmæssige hensyn. Tilladelse vil derfor
fortsat alene kunne gives, hvis kørslen ikke med rimelighed
kan gennemføres på anden måde, jf. herved
ordlyden af færdselslovens § 44, stk. 3. Politiets
administration af tilladelsesgivningen, herunder de vilkår,
som politiet måtte fastsætte for
kørselstilladelserne (f.eks. tidspunkt for kørslen,
politieskorte eller anden eskorte og hastighed), forudsættes
ligeledes uændret.
2.2. Fjernelse af
køretøjer på statsveje
2.2.1. Gældende ret
Ifølge § 6, stk. 1, i lov om
offentlige veje, er transport- og bygningsministeren vejmyndighed
for statsvejene. Administrationen af statsvejene er henlagt til
Vejdirektoratet, jf. § 6, stk. 2.
Færdselsloven indeholder regler for
politiets fjernelse af køretøjer, der henstår
på et af færdselsloven omfattet område. Disse
regler fremgår af færdselslovens §§ 123 og
124. De pågældende regler giver alene politiet hjemmel
til at fjerne køretøjer, der henstår på
et af færdselsloven omfattet område.
Det følger således af
færdselslovens § 123, stk. 1, at politiet kan
foranledige de køretøjer, der er nævnt i
bestemmelsen, fjernet, hvis de henstår på et
område, som er omfattet af færdselsloven. Det drejer
sig om køretøjer, der er henstillet i strid med
gældende bestemmelser om standsning eller parkering,
havarerede eller defekte køretøjer og
registreringspligtige køretøjer, der henstår
uden nummerplader.
Det følger af § 123, stk. 2, at
køretøjet efter fjernelse skal bringes til den
opbevaringsplads, som politiet anviser, medmindre føreren
eller ejeren (brugeren) er til stede og straks fjerner
køretøjet eller anviser anden opbevaringsplads. De
udgifter til transport og opbevaring, som politiet har afholdt,
påhviler føreren. Er føreren ukendt, eller
betaler han ikke efter påkrav, hæfter tillige ejeren
(brugeren) for betalingen, medmindre det godtgøres, at
føreren uberettiget var i besiddelse af
køretøjet. Beløbet kan ifølge
bestemmelsen inddrives ved udpantning.
Ifølge § 123, stk. 3,
påhviler det politiet at give ejeren af et
køretøj, der er fjernet og anbragt efter politiets
anvisning, meddelelse om, hvornår køretøjet er
fjernet, og hvor det opbevares. Underretningen skal tillige
indeholde oplysninger om, at køretøjet, hvis det ikke
afhentes inden udløbet af en fastsat frist, vil blive
bortsolgt i overensstemmelse med stk. 4. Kan underretning af ejeren
ikke finde sted, fordi han er ukendt, kan bortsalg ske 14 dage
efter, at køretøjet er blevet fjernet af
politiet.
Politiet er efter udløbet af den i
henhold til stk. 3 fastsatte frist berettiget til at sælge
køretøjet ved offentlig auktion eller, hvis dette
skønnes at ville indbringe et større beløb,
til ophugning, jf. § 123, stk. 4. Et eventuelt overskud
tilfalder statskassen. Dog har ejeren i 1 år fra salgsdatoen
krav på udbetaling af overskuddet med fradrag af de udgifter,
der er forbundet med transporten, opbevaringen og salget.
Efter § 123, stk. 5, kan transport- og
bygningsministeren efter forhandling med justitsministeren
fastsætte nærmere regler om fremgangsmåden ved
indbringelse af køretøjer, forkyndelse af meddelelsen
til ejeren, betaling for opbevaring af køretøjer og
om salg af disse.
Sådanne nærmere regler er fastsat
i bekendtgørelse nr. 1018 af 25. oktober 2012 om politiets
fjernelse og afhændelse af køretøjer. Det
fremgår i den forbindelse af bekendtgørelsens §
2, at et køretøj som udgangspunkt bringes til
politiets opbevaringsplads. Hvis køretøjets
fører eller ejer anviser anden lovlig opbevaringsplads,
bringes køretøjet dog til denne anviste plads, hvis
afstanden til denne er højst 20 km, eller den ligger
nærmere end politiets opbevaringsplads.
2.2.2. Transport-
og Bygningsministeriets overvejelser
Der er i stadig stigende grad pres på de
danske statsveje. Langt størstedelen af trafikarbejdet
foregår på statsvejnettet, hvor der også ses en
stor mængde henstillede køretøjer, der
står henstillet i strid med gældende bestemmelser om
standsning og parkering. Gennemsnitligt registreres ca. 175 biler
om måneden som henstillede på motorvejene.
Størstedelen af statsvejene er så
trafikerede, at henstillede eller havarerede biler bør
fjernes alene af hensyn til risikoen for, at disse afleder andre
bilisters opmærksomhed fra trafikken på vejen.
Derudover skal nødsporene kunne bruges til
redningskørsel eller til bilister i akut nød. Hvis
pladsen i nødsporene derimod optages af efterladte
køretøjer, vil redningskøretøjer og
havarerede køretøjer være tvunget til at rykke
ud i køresporene, hvilket er
færdselssikkerhedsmæssigt uhensigtsmæssigt.
Der føres i dag jævnligt tilsyn
på alle statens veje. Da sikkerhedsvurderingen i
størstedelen af tilfældene er enkel, ses der ingen
grund til, at Vejdirektoratet som administrator for statsvejene
skal hidkalde politiet for at træffe beslutning om at fjerne
køretøjet. Det vurderes derfor samlet set at
være en mere effektiv udnyttelse af statens ressourcer, hvis
Vejdirektoratet som administrator for statsvejene får hjemmel
til at træffe disse beslutninger. Der er desuden allerede i
dag et samarbejde mellem politiet og Vejdirektoratet om fjernelse
af haverede køretøjer, og dette lovforslag har
således til formål at formalisere dette samarbejde med
henblik på at sikre, at Vejdirektoratet som administrator for
statsvejene ligeledes får kompetence til at fjerne
kørertøjer, der ikke er akut trafikfarlige.
2.2.3. Den
foreslåede ordning
Det foreslås, at vejmyndigheden for
statsvejene får hjemmel til at fjerne
køretøjer, der ikke umiddelbart er akut
trafikfarlige, herunder f.eks. udbrændte biler, stjålne
køretøjer, der sættes i nødspor efter
brug og biler, der er løbet tør for benzin og
efterlades i nødsporet m.m.
Formålet med lovforslaget er
således at skabe mulighed for, at også vejmyndigheden
for statsvejene kan foranledige de i færdselslovens §
123, stk. 1, nævnte køretøjer fjernet fra
statsvejene, idet det efter gældende lovgivning alene er
politiet, som har kompetencen. Da administrationen af statsvejene i
medfør af § 6, stk. 2, i lov om offentlige veje er
henlagt til Vejdirektoratet, vil den foreslåede kompetence
for vejmyndigheden for statsvejene til også at fjerne
køretøjer i praksis blive udøvet af
Vejdirektoratet.
Vejmyndigheden skal i forbindelse med
fjernelse af køretøjer på statsvejene
ifølge lovforslaget følge de samme procedure- og
sagsbehandlingsregler, som gælder for politiet ved politiets
fjernelse af køretøjer. Dette gælder både
i relation til de gældende regler i færdselslovens
§ 123, stk. 2 og 3, og i relation til de regler, der er
fastsat i bekendtgørelse nr. 1018 af 25. oktober 2012 om
politiets fjernelse og afhændelse af køretøjer.
Hvis lovforslaget vedtages, vil transport- og bygningsministeren
efter forhandling med justitsministeren derfor foranledige de
nødvendige konsekvensændringer i den
pågældende bekendtgørelse.
Det er ikke hensigten med lovforslaget, at
vejmyndigheden skal have mulighed for at bortsælge de
fjernede køretøjer eller sende disse til ophugning.
Dette forudsættes fortsat varetaget af politiet.
Køretøjerne vil derfor efter en kortere
opbevaringstid hos vejmyndighedens entreprenører blive
overdraget til politiet, hvis køretøjet ikke er
afhentet af ejer.
Lovforslaget vedrører endvidere ikke
køretøjer, der er henstillet på en så
trafikfarlig måde, at de straks skal fjernes, som f.eks.
køretøjer, der står på tværs af
vejbanen el.lign. på grund af færdselsuheld. Disse akut
trafikfarlige køretøjer har Vejdirektoratet i dag
mulighed for at fjerne under henvisning til almindelige
nødretsbetragtninger. Det vil Vejdirektoratet fortsat have
med den foreslåede ændring.
3. Økonomiske og administrative konsekvenser for
det offentlige
Lovforslaget indebærer ikke
økonomiske og administrative konsekvenser for kommunerne og
regionerne.
Lovforslaget forventes alene at medføre
en mindre administrativ belastning af politiet ved behandling af
ansøgninger om tilladelse til at køre på de
faste forbindelser (broer og tunneler). For staten samlet set
medfører forslaget ikke øgede udgifter.
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet mv.
Lovforslaget forventes at medføre
positive økonomiske konsekvenser for dele af erhvervslivet
som følge af, at det på nuværende tidspunkt ikke
er muligt at udføre visse transporter på faste
forbindelser udover Storebælt og Øresund. Der vil
foreligge såvel en tids- og transportbesparelse som en
økonomisk besparelse for disse virksomheder ved at kunne
køre over alle faste forbindelser, hvis kørslen ikke
med rimelighed kan gennemføres på anden måde, i
stedet for at skulle benytte færge, jernbane eller
blokvogne.
Lovforslaget skønnes ikke at have
administrative konsekvenser af betydning for erhvervslivet.
5. Administrative
konsekvenser for borgerne
Lovforslaget forventes ikke at indebære
administrative konsekvenser for borgerne.
6. Miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget forventes ikke at have
miljømæssige konsekvenser.
7. Forholdet til
EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter.
8. Hørte
myndigheder og organisationer
Et udkast til lovforslag har i perioden fra
den 21. september 2016 til den 6. oktober 2016 været sendt i
høring hos følgende myndigheder og organisationer
mv.:
Østre og Vestre Landsret, samtlige
byretter, Advokatrådet, Autobranchen Danmark,
Automobilbranchens Handels- og Industriforening,
Beredskabsstyrelsen, Cyklistforbundet, Danmarks Tekniske
Universitet - Institut for Transport (DTU Transport), Dansk
Bilbrancheråd, Dansk Bilforhandler Union, Dansk Standard,
Dansk Erhverv, Dansk Industri (DI), Dansk
Kørelærer-Union, Dansk Køreskole Forening,
Dansk Transport & Logistik (DTL), Danske Advokater, Danske
Biludlejere, Danske Kørelæreres Landsforbund, Danske
Regioner, De Danske Bilimportører, Den Danske
Dommerforening, Dommerfuldmægtigforeningen,
Domstolsstyrelsen, Erhvervs- og Vækstministeriet,
Erhvervsstyrelsen, Falck Danmark A/S, Forbrugerombudsmanden,
Forbrugerrådet Tænk, Forenede Danske Motorejere (FDM),
Foreningen af Frie Kørelærere, Foreningen af
offentlige anklagere, Forsikring og Pension, Frie Danske
Lastbilvognmænd (FDL), Håndværksrådet,
Institut for Menneskerettigheder, International Transport Danmark
(ITD), Kommunernes Landsforening (KL),
Køreprøvesagkyndiges Landsforening, Landbrug og
Fødevarer, Landdistrikternes Fællesråd,
Landsforeningen Landsbyerne i Danmark, Landsforeningen af Polio
Trafik- og Ulykkesskadede, NOAH-Trafik, Politiforbundet i Danmark,
Rigsadvokaten, Rigspolitiet, Rådet for Bæredygtig
Trafik, Rådet for Sikker Trafik, Trafikforskningsgruppen ved
Aalborg Universitet, Trafiksikkerheds Venner i Danmark og
Veteranknallertklubben Aktiv.
| | | | 9. Sammenfattende skema | Samlet vurdering af
konsekvenser af lovforslaget | | Positive konsekvenser/mindreudgifter | Negative konsekvenser/merudgifter | Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen af betydning | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Lovforslaget vil medføre mulighed
for kørsel med langsomt kørende motordrevne
køretøjer på motorvej over faste forbindelser.
Erhvervsdrivende vil hermed opnå en besparelse ved ikke at
skulle benytte færge, jernbane eller blokvogne. | Ingen | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen | Forholdet til EU-retten | Forslaget har ikke EU-retlige
konsekvenser | Overimplementering af EU-retlige
minimumsforpligtelser (sæt X) | JA | NEJ X |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til §
1
Til nr.
1
Efter færdselslovens § 44, stk. 3,
kan politiet tillade kørsel som led i
erhvervsudøvelse fra nærmeste tilkørsel til
nærmeste frakørsel på motorveje over
Storebælt og Øresund med andre motordrevne
køretøjer end de i stk. 1 og 2 nævnte, hvis
kørslen ikke med rimelighed kan gennemføres på
anden måde. Der kan ikke gives tilladelse til kørsel
med knallert på de nævnte vejstrækninger. §
44, stk. 1, omhandler motorkøretøjer, som må
fremføres med en hastighed af mindst 50 km i timen, og
§ 44, stk. 2, omhandler blokvogne. § 44, stk. 3, er
således relevant i forhold til f.eks. langsomt kørende
landbrugskøretøjer og visse
entreprenørmaskiner.
Den foreslåede ændring af §
44, stk. 3, medfører, at politiets adgang til at give
tilladelse efter § 44, stk. 3, udvides til at gælde
faste forbindelser (broer og tunneler) generelt, herunder Den Nye
Lillebæltsbro.
Der foreslås ingen øvrige
ændringer i § 44, stk. 3, hvorfor det fortsat vil
være en betingelse, at kørslen sker som led i
erhvervsudøvelse, og at kørslen ikke med rimelighed
kan gennemføres på anden måde. Tilladelse vil
endvidere fortsat kun kunne gives fra nærmeste
tilkørsel til nærmeste frakørsel på
motorveje over den pågældende faste forbindelse.
Det forudsættes endvidere, at politiets
administration af tilladelsesgivningen, herunder de vilkår,
som politiet måtte fastsætte for
kørselstilladelserne (f.eks. tidspunkt for kørslen,
politeskorte eller anden eskorte og hastighed) forbliver
uændret.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.1.1. -
2.1.3. i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til nr.
2
Det fremgår af overskriften til
færdselslovens § 123, at §§ 123 og 124
vedrører politiets fjernelse og salg af
køretøjer.
Ved den foreslåede nyaffattelse af
overskriften udgår »Politiets« fra overskriften.
Dette er en konsekvens af lovforslagets § 1, nr. 3-5, hvor det
foreslås, at også vejmyndigheden for statsvejene kan
foranledige de i § 123, stk. 1, nævnte
køretøjer fjernet fra statsvejene.
Der henvises i øvrigt til
bemærkningerne til lovforslagets § 1, nr. 3.
Til nr.
3
Det fremgår af færdselslovens
§ 123, stk. 1, at politiet kan fjerne de
køretøjer, der er nævnt i bestemmelsen, hvis de
henstår på et af færdselsloven omfattet
område. Det drejer sig om køretøjer, der er
henstillet i strid med gældende bestemmelser om standsning
eller parkering, havarerede eller defekte køretøjer
og registreringspligtige køretøjer, der henstår
uden nummerplader. Bestemmelsen giver kun politiet hjemmel til at
fjerne køretøjer i de omfattede tilfælde.
Den foreslåede ændring i §
123, hvorved der indsættes et nyt stk. 2, medfører, at
vejmyndigheden for statsvejene også kan fjerne de
køretøjer, der er nævnt i § 123, stk. 1,
hvis køretøjet henstår på statsvej.
Administrationen af statsvejene er henlagt til Vejdirektoratet i
medfør af § 6, stk. 2, i lov om offentlige veje. Det
vil således være Vejdirektoratet, som i praksis
får mulighed for at fjerne køretøjer, der
henstår på statsvejene.
Herefter vil både politiet og
vejmyndigheden have kompetencen til at fjerne
køretøjer fra statsveje, hvorimod det stadig kun vil
være politiet, som har kompetencen til at foranledige
køretøjer fjernet fra alle øvrige
områder, som er omfattet af færdselsloven.
Der foreslås ikke ændringer i de
procedure- og sagsbehandlingsregler, som i medfør af §
123, stk. 2 og 3 (der efter lovforslaget bliver stk. 3 og 4),
gælder i forbindelse med fjernelse af
køretøjer. Disse vil således også finde
anvendelse ved fjernelse af køretøjer på
statsveje, som sker på foranledning af vejmyndigheden for
statsveje. Der henvises herved til bemærkningerne til
lovforslagets § 1, nr. 4 og 5.
Det vil endvidere fortsat være politiet,
som står for at sælge køretøjet ved
offentlig auktion eller sende det til ophugning i henhold til
§ 123, stk. 4. § 123, stk. 4 (der efter lovforslaget
bliver stk. 5), og § 124 foreslås derfor ikke
ændret på dette punkt.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.2.1. -
2.1.3. i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til nr.
4
Det følger af § 123, stk. 2, at
køretøjet efter fjernelse skal bringes til den af
politiet anviste opbevaringsplads, medmindre føreren eller
ejeren (brugeren) er til stede og straks fjerner
køretøjet eller anviser anden opbevaringsplads. De af
politiet afholdte udgifter til transport og opbevaring
påhviler føreren. Er føreren ukendt, eller
betaler han ikke efter påkrav, hæfter tillige ejeren
(brugeren) for betalingen, medmindre det godtgøres, at
føreren uberettiget var i besiddelse af
køretøjet. Beløbet kan ifølge
bestemmelsen inddrives ved udpantning.
Det foreslås med ændringerne i
§ 123, stk. 2 (der efter lovforslaget bliver stk. 3), at
vejmyndigheden tillægges de samme kompetencer, som politiet
har efter den gældende bestemmelse i § 123, stk. 2 (der
ved lovforslaget bliver stk. 3). De foreslåede
ændringer medfører således, at vejmyndigheden
kan anvise opbevaringsplads, hvis vejmyndigheden foranlediger et
køretøj fjernet fra statsvej, ligesom de af
vejmyndigheden afholdte udgifter til transport og opbevaring
påhviler føreren.
Der foreslås ikke øvrige
ændringer i bestemmelsen, hvorfor reglen i bestemmelsens 3.
pkt. om ejers (brugers) hæftelse i tilfælde, hvor
føreren er ukendt, tillige finder anvendelse, hvis
køretøjet er foranlediget fjernet fra statsvej af
vejmyndigheden. På tilsvarende vis kan de af vejmyndigheden
afholdte udgifter til transport og opbevaring inddrives ved
udpantning i medfør af bestemmelsens 4. pkt.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.2.1. -
2.1.3. i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til nr.
5
Ifølge § 123, stk. 3,
påhviler det politiet at give ejeren af et
køretøj, der er fjernet og anbragt efter politiets
anvisning, meddelelse om, hvornår køretøjet er
fjernet, og hvor det opbevares. Underretningen skal tillige
indeholde oplysninger om, at køretøjet, hvis det ikke
afhentes inden udløbet af en fastsat frist, vil blive
bortsolgt i overensstemmelse med stk. 4 (der efter lovforslaget
bliver stk. 5). Kan underretning af ejeren ikke finde sted, fordi
han er ukendt, kan bortsalg ske 14 dage efter, at
køretøjet er blevet fjernet af politiet.
Det foreslås med ændringerne i
§ 123, stk. 3 (der efter lovforslaget bliver stk. 4), at de
sagsbehandlingsregler, som i medfør af bestemmelsen
gælder i forbindelse med politiets fjernelse af
køretøjer, også skal gælde i
tilfælde, hvor vejmyndigheden foranlediger
køretøjer fjernet fra statsvej. De foreslåede
ændringer medfører således, at det
påhviler vejmyndigheden at give ejeren af et
køretøj, der er fjernet og anbragt efter
vejmyndighedens anvisning, meddelelse om, hvornår
køretøjet er fjernet, og hvor det opbevares.
Der foreslås ikke øvrige
ændringer i bestemmelsen, hvorfor de øvrige krav til
meddelelsens indhold i bestemmelsens 2. pkt. tillige finder
anvendelse ved meddelelser om fjernelse af køretøjer
til ejeren fra vejmyndigheden.
Det vil fortsat være politiet, der har
kompetencen til at bortsælge køretøjer, der er
foranlediget fjernet af vejmyndigheden 14 dage efter
vejmyndighedens fjernelse, hvis underretning af ejeren ikke kan
finde sted, jf. § 123, stk. 3, 3. pkt. (der efter lovforslaget
bliver stk. 4, 3 pkt.). § 123, stk. 4 (der efter lovforslaget
bliver stk. 5), og § 124 foreslås derfor ikke
ændret på dette punkt.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.2.1. -
2.1.3. i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til nr.
6-8
De foreslåede ændringer i §
123, stk. 3 og 4 (der efter lovforslaget bliver stk. 4 og 5), og
§ 124 er en konsekvens af den ændrede styknummerering i
§ 123, som lovforslagets § 1, nr. 3, medfører.
Ændringerne har således alene
lovteknisk karakter.
Der henvises i øvrigt til
bemærkningerne til lovforslagets § 1, nr. 3
Til §
2
Det foreslås, at loven træder i
kraft dagen efter bekendtgørelse i Lovtidende for at
tilvejebringe hjemlen for politiet til at tillade kørsel med
langsomt kørende motordrevne køretøjer
på motorvej over faste forbindelser udover Storebælt og
Øresund samt hjemlen for vejmyndigheden til at kunne
foranledige de i færdselslovens § 123, stk. 1, omfattede
køretøjer fjernet fra statsvejene snarest muligt.
Dette sker for at sikre, at de pågældende motordrevne
køretøjer kan passere Den Nye Lillebæltsbro
under de større vejarbejder, som vil skulle udføres
på Den Gamle Lillebæltsbro i 2017. Endvidere tilsiger
hensynet til en effektiv administration af fjernelse af
køretøjer på statsvejene, at hjemlen for
vejmyndigheden til at kunne fjerne køretøjer
tilvejebringes hurtigst muligt.
Til §
3
Det følger af færdselslovens
§ 143, at loven ikke gælder for Færøerne og
Grønland.
På den baggrund fremgår det af
lovforslagets § 3, at de foreslåede ændringer
heller ikke gælder for Færøerne og
Grønland.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende
ret
Gældende
formulering | | Lovforslaget | | | | | | § 1 | | | | | | I færdselsloven, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1386 af 11. december 2013, som senest
ændret ved lov nr. 660 af 8. juni 2016, foretages
følgende ændringer: | | | | §
44. - - - Stk.
2. - - - | | 1. I § 44, stk. 3, 1. pkt., ændres
»Storebælt og Øresund« til: »faste
forbindelser (broer og tunneler)«. | Stk. 3. Uanset
stk. 1 kan politiet tillade kørsel som led i
erhvervsudøvelse fra nærmeste tilkørsel til
nærmeste frakørsel på motorveje over
Storebælt og Øresund med andre motordrevne
køretøjer end de i stk. 1 og 2 nævnte, hvis
kørslen ikke med rimelighed kan gennemføres på
anden måde. | | | Stk.
4. - - - | | | | | | | | 2. Overskriften
til § 123 affattes
således: | | | | Politiets fjernelse
og salg af køretøjer | | »Fjernelse og
salg af køretøjer« | | | | | | | § 123.
Politiet kan foranledige de nedenfor under nr. 1-3 nævnte
køretøjer fjernet, såfremt de henstår
på et af færdselsloven omfattet område: 1) køretøj, der er henstillet
i strid med gældende bestemmelser om standsning eller
parkering, 2) havareret eller i øvrigt defekt
køretøj og 3) registreringspligtigt
køretøj, der henstår uden nummerplader. | | 3. I § 123 indsættes efter stk. 1 som
nyt stykke: | Stk.
2. - - - | | »Stk. 2.
Hvis et køretøj henstår på statsvej, kan
også vejmyndigheden foranledige det fjernet.« | | | Stk. 2-5 bliver herefter stk. 3-6. | | | | §
123. - - - Stk. 2.
Køretøjet bringes til den af politiet anviste
opbevaringsplads, medmindre føreren eller ejeren (brugeren)
er til stede og straks fjerner køretøjet eller
anviser anden opbevaringsplads. De af politiet afholdte udgifter
til transport og opbevaring påhviler føreren. Er
føreren ukendt, eller betaler han ikke efter påkrav,
hæfter tillige ejeren (brugeren) for betalingen, medmindre
det godtgøres, at føreren uberettiget var i
besiddelse af køretøjet. Beløbet kan inddrives
ved udpantning. | | 4. To steder i
§ 123, stk. 2, der bliver stk. 3,
og to steder i § 123, stk. 3, der
bliver stk. 4, indsættes efter »politiet«:
»eller vejmyndigheden«. | | | | Stk. 3. Det
påhviler politiet at underrette ejeren af et
køretøj, der er fjernet og anbragt efter politiets
anvisning, om, hvornår køretøjet er fjernet, og
hvor det opbevares. Underretningen skal tillige indeholde en
tilkendegivelse om, at køretøjet, såfremt det
ikke afhentes inden udløbet af en fastsat frist, vil blive
bortsolgt i overensstemmelse med stk. 4. Kan underretning af ejeren
ikke finde sted, fordi han er ukendt, kan bortsalg ske 14 dage
efter, at køretøjet er blevet fjernet af
politiet. | | 5. I § 123, stk. 3,1. pkt., der bliver stk.
4, 1. pkt., indsættes efter »politiets«:
»eller vejmyndighedens«. 6. I § 123, stk. 3, 1. pkt., der bliver stk.
4, 1. pkt., ændres »stk. 4« til: »stk.
5«. | Stk.
4. - - - | | | | | | §
123. - - - Stk.
2-3. - - - | | 7. I § 123, stk. 4, der bliver stk. 5,
ændres »stk. 3« til: »stk. 4«. | Stk. 4. Politiet
er efter udløbet af den i henhold til stk. 3 fastsatte frist
berettiget til at sælge køretøjet ved offentlig
auktion eller, hvis dette skønnes at ville indbringe et
større beløb, til ophugning, jf. § 123, stk. 4.
Et eventuelt overskud tilfalder statskassen, dog at ejeren i 1
år fra salgsdatoen har krav på udbetaling af dette med
fradrag af de med transporten, opbevaringen og salget forbundne
udgifter. | | | Stk.
5. - - - | | | | | | § 124.
Transport- og bygningsministeren kan efter forhandling med
justitsministeren fastsætte bestemmelser om, at
køretøjer, der uden at være omfattet af §
123, stk. 1, er i politiets varetægt, kan sælges i
overensstemmelse med bestemmelserne i § 123, stk. 3 og
4. | | 8. I § 124 ændres »§ 123,
stk. 3 og 4« til: »§ 123, stk. 4 og
5«. | | | | | | § 2 | | | | | | Loven træder i kraft dagen efter
bekendtgørelse i Lovtidende. | | | | | | § 3 | | | | | | Loven gælder ikke for
Færøerne og Grønland. |
|