Fremsat den 6. oktober 2016 af miljø- og fødevareministeren (Esben Lunde Larsen)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om
vandplanlægning og forskellige andre love1)
(Inddragelse af kommuner og vandråd i
afgrænsning af vandløb i vandområdeplaner og
kvalificering af udpegning af kunstige og stærkt modificerede
vandløb samt ny organisering i Miljø- og
Fødevareministeriet)
§ 1
I lov nr. 1606 af 26. december 2013 om
vandplanlægning foretages følgende
ændringer:
1. Fodnoten til lovens titel affattes
således:
»1) Loven
indeholder bestemmelser, der gennemfører dele af
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2000/60/EF af 23.
oktober 2000 om fastlæggelse af en ramme for
Fællesskabets vandpolitiske foranstaltninger
(vandrammedirektivet), EF-Tidende 2000, nr. L 327, side 1, som
ændret senest ved Kommissionens direktiv 2014/101/EU af 30.
oktober 2014, EU-Tidende nr. L 311, side 32, dele af Rådets
direktiv 92/43/EØF af 21. maj 1992 om bevaring af naturtyper
og samt vilde dyr og planter (habitatdirektivet), EF-Tidende 1992,
nr. L 206, side 7, som senest ændret ved Rådets
direktiv 2013/EU af 13. maj 2013, EU-Tidende 2013, nr. L 158, side
193, dele af Europa-Parlamentets og Rådets direktiv
2009/147/EF af 30. november 2009 om beskyttelse af vilde fugle
(fuglebeskyttelsesdirektivet), EU-Tidende 2009, nr. L 20, side 7,
som senest ændret ved Rådets direktiv 2013/17/EU af 13.
maj 2013, EU-Tidende 2013, nr. L 158, side 193 og dele af
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2008/105/EF af 16.
december 2008 om miljøkvalitetskrav inden for vandpolitikken
(direktiv om miljøkvalitetskrav), EU-Tidende 2008, nr. L
348, side 84.«
2. I
§ 2, nr. 1 og 3, ændres »Indvand« til:
»Indlandsvand«, og i nr. 4
og 5, ændres
»indvand« til: »indlandsvand«.
3. § 2,
nr. 2, affattes således:
»2)
Grundvand: Alt vand under jordoverfladen i den mættede zone
og i direkte kontakt med jorden eller undergrunden.«
4. I
§ 2, nr. 9, ændres
»§ 9« til: »bekendtgørelse om
basisanalyser«.
5. I
§ 2 indsættes efter nr. 13
som nyt nummer:
»14)
Delopland: Landområde, hvorfra al overfladeafstrømning
løber gennem en række mindre og større
vandløb og eventuelt søer til et bestemt punkt i et
vandløb (normalt en sø eller et
vandløbssammenløb).«
Nr. 14-43 bliver herefter nr. 15-44.
6. I
§ 2, nr. 25, der bliver nr. 26,
ændres »de miljøkvalitetskrav, der« til:
»de miljøkvalitetskrav, der er fastsat af EU, og
som«, og »bekendtgørelse om
miljøkvalitetskrav« ændres til:
»bekendtgørelse om fastlæggelse af
miljømål for vandløb, søer,
overgangsvande, kystvande og grundvand«.
7. I
§ 2, nr. 30, der bliver nr. 31,
ændres »bekendtgørelse om
miljøkvalitetskrav« til: »bekendtgørelse
om fastlæggelse af miljømål for vandløb,
søer, overgangsvande, kystvande og grundvand«.
8. I
§ 2, nr. 31, der bliver nr. 32,
ændres »stoffer nævnt i liste over de vigtigste
forurenende stoffer« til: »stoffer omfattet af liste
over de vigtigste grupper af forurenende stoffer«, og
»bekendtgørelse om miljøkvalitetskrav«
ændres til: »bekendtgørelse om
fastlæggelse af miljømål for vandløb,
søer, overgangsvande, kystvande og grundvand«.
9. I
§ 11, stk. 1, ændres
»vandforekomsten er påvirket« til:
»vandforekomsten er så påvirket«.
10.
Efter § 12 indsættes:
»§ 12 a. Miljø-
og fødevareministeren kan i regler udstedt med hjemmel i
§ 7, stk. 1, fastsætte, at en grænseoverskridende
forurening, der stammer fra en udenlandsk forureningskilde, under
nærmere angivne betingelser kan begrunde, at
miljøkvalitetskrav, der er fastsat i bekendtgørelse
om fastlæggelse af miljømål for vandløb,
søer, kystvande, overgangsvande og grundvand, overskrides i
et overfladevandområde.«
11. I
§ 19, stk. 3 indsættes som
stk. 4.
»Stk. 4.
Ministeren kan fastsætte regler om fravigelse af regler
fastsat med hjemmel i stk. 1, for gennem injektion af
kuldioxidstrømme i geologiske formationer at modvirke
klimaændringer.«
12. I
§ 22 indsættes efter stk. 3
som nyt stykke:
»Stk. 4.
Ministeren kan fastsætte regler om, at kommunalbestyrelserne
i hovedvandoplandet skal varetage andre opgaver end nævnt i
stk. 2.«
Stk. 4 bliver herefter stk. 5.
13. I
§ 22, stk. 4, der bliver stk. 5,
ændres »kommunalbestyrelserne,« til:
»kommunalbestyrelserne«, og efter »stk. 2«
indsættes: »og opgaver, som kommunalbestyrelserne i
hovedvandoplandet skal varetage efter regler fastsat i
medfør af stk. 4«.
14. I
§ 25, stk. 1, indsættes
efter »§ 22, stk. 2«: », og om opgaver, som
kommunalbestyrelserne skal varetage efter regler fastsat i
medfør af § 22, stk. 4«.
§ 2
I lov om kemikalier, jf.
lovbekendtgørelse nr. 849 af 24. juni 2014, foretages
følgende ændring:
1. I
§ 45, stk. 2, 1. pkt.,
ændres »Miljøstyrelsen og Naturstyrelsen«
til: »ministeriets styrelser«.
§ 3
I lov om råstoffer, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1585 af 10. december 2015, som
ændret ved § 6 i lov nr. 1631 af 26. december 2013 og
§ 3 i lov nr. 427 af 18. maj 2016, foretages følgende
ændring:
1. I
§ 22 a, stk. 5, 8. pkt., og i
§ 28, stk. 1, 1. og 2. pkt. og 2,
ændres »Naturstyrelsen« til: »miljø-
og fødevareministeren«.
§ 4
I lov om stormflod og stormfald, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1129 af 20. oktober 2014, foretages
følgende ændring:
1. I
§ 21, stk. 1, 4. pkt., og i § 29 c, 1. pkt., ændres
»Naturstyrelsen« til: »Styrelsen for Vand- og
Naturforvaltning«.
§ 5
I lov nr. 609 af 12. juni 2013 om
elektrificering af jernbanen, som ændret ved § 5 i lov
nr. 658 af 8. juni 2016, foretages følgende
ændring:
1. I
§ 4, stk. 1, og i § 5, stk. 2, ændres
»Naturstyrelsen« til: »Styrelsen for Vand- og
Naturforvaltning«.
§ 6
Loven træder i kraft dagen efter
bekendtgørelse i Lovtidende.
§ 7
Loven gælder ikke for Færøerne
og Grønland.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige
bemærkninger | | 1. | Indledning | 2. | Lovforslagets hovedindhold | | 2.1. | Yderligere interessentinddragelse | | | 2.1.1. | Gældende ret | | | 2.1.2. | Ministeriets overvejelser og den
forslåede ordning | | 2.2. | Tilføjelse og ændring af
definitioner m.v. | | | 2.2.1. | Gældende ret | | | 2.2.2. | Ministeriets overvejelser og den
forslåede ordning | | 2.3. | Gennemførelse af
direktivbestemmelser | | | 2.3.1. | Vandrammedirektivet | | | | 2.3.1.1. | Gældende ret | | | | 2.3.1.2. | Ministeriets overvejelser og de
foreslåede ordninger | | | 2.3.2. | Direktiv om miljøkvalitetskrav | | | | 2.3.2.1. | Gældende ret | | | | 2.3.2.2. | Ministeriets overvejelser og den
foreslåede ordning | | 2.4. | Forskellige love - ny organisering i
Miljø- og Fødevareministeriet | | | 2.4.1. | Gældende ret | | | 2.4.2. | Ministeriets overvejelser og den
foreslåede ordning | 3. | Forholdet til Aarhus-konventionen | 4. | De økonomiske og administrative
konsekvenser for det offentlige | 5. | De økonomiske og administrative
konsekvenser for erhvervslivet m.v. | 6. | De administrative konsekvenser for
borgerne | 7. | De miljømæssige
konsekvenser | 8. | Forholdet til EU-retten | 9. | Hørte organisationer | 10. | Sammenfattende skema |
|
1. Indledning
Lovforslagets hovedindhold er en delvis
udmøntning af aftalen mellem regeringen, Dansk Folkeparti,
Liberal Alliance og Konservative om en Fødevare- og
landbrugspakke fra 22. december 2015.
Det fremgår af aftalen, at parterne er
enige om, at alle vandløb i vandområdeplanerne med et
opland på under 10 km2, skal
vurderes på baggrund af opdaterede faglige kriterier for,
hvornår vandløb er flade, smalle og gravede eller har
begrænset økologisk potentiale og derfor ikke
bør indgå i vandområdeplanerne. Kommunerne skal
under inddragelse af lokale vandråd have til opgave ud fra
deres lokale viden at melde tilbage, om de er enige i, at den
opdaterede afgrænsning af vandløb stemmer med de
opstillede kriterier. De kan desuden kvalificere udpegningen af
kunstige og stærkt modificerede vandløb. Parterne er
senere blevet enige om, at også den sidstnævnte opgave
skal varetages af kommuner og vandråd. Endelig har regeringen
besluttet, at kommuner og vandråd tillige kan kommentere
på, om der er vandløbsindsatser, der er
videreført fra første vandplanperiode til anden
planperiode, som det økonomisk eller
miljømæssigt ikke vil være hensigtsmæssigt
at gennemføre.
Desuden indeholder forslaget ændringer
af nogle af definitionerne i lov om vandplanlægning, som
indebærer en sprogligt mere korrekt gennemførelse af
vandrammedirektivet. Derudover indsættes en ikke tidligere
gennemført definition i vandrammedirektivet. Der
indsættes endvidere bemyndigelser til, at miljø- og
fødevareministeren kan fastsætte regler om
grænseoverskridende forurening fra udenlandske
forureningskilder og om myndigheders fravigelse af foranstaltninger
for at modvirke klimaændringer.
Forslaget vedrører endelig delvis
gennemførelse af regeringens beslutning om udflytning af
statslige arbejdspladser. Af planen »Bedre Balance«
fremgår det, at ca. 3.900 statslige arbejdsplader skal
flyttes fra København til andre egne af landet. I den
forbindelse blev det besluttet at opdele Naturstyrelsen i to
styrelser, en ny Styrelsen for Vand- og Naturforvaltning og
Naturstyrelsen. Forslaget ændrer de bestemmelser, hvor der i
de gældende love er anført Naturstyrelsen til
Styrelsen for Vand- og Naturforvaltning. Delingen er sket pr. 1.
juli 2016.
2. Lovforslagets
hovedindhold
2.1. Yderligere
interessentinddragelse
2.1.1. Gældende ret
Det følger af § 19 i lov om
vandplanlægning, at miljø- og
fødevareministeren fastsætter regler, som for hvert
vandområdedistrikt fastlægger et indsatsprogram med
henblik på opfyldelse af de konkrete miljømål,
der er fastlagt i regler udstedt efter lovens § 7, stk. 1. Af
lovens § 22, stk. 2, fremgår, at kommunalbestyrelserne i
et hovedvandopland udarbejder forslag til hele eller dele af
indsatsprogrammets supplerende foranstaltninger. På initiativ
af visse nærmere angivne organisationer kan der inden for et
hovedvandopland oprettes vandråd, som kan rådgive
kommunerne ved udarbejdelse heraf, jf. lovens § 25, stk.
1.
2.1.2. Ministeriets
overvejelser og den foreslåede ordning
Erfaringerne fra udarbejdelse af
indsatsprogrammer for anden planperiode har vist, at kommunernes og
vandrådenes arbejde med udarbejdelse af forslag til dele af
indsatsprogrammet samlet set var en succes.
Regeringen ønsker at styrke den lokale
inddragelse i vandplanlægningen yderligere.
Lov om vandplanlægning indeholder alene
hjemmel til at forpligte kommunerne til at udarbejde forslag til
hele eller dele af indsatsprogrammet, herunder at forpligte
kommunerne til at inddrage vandrådene i dette arbejde (hvis
der blandt interessenterne er ønske om at oprette
vandråd). Med henblik på en yderligere styrkelse af
lokalinddragelse i vandplanlægningen foreslås det
derfor, at der som et supplement til lovens 22 indsættes en
bemyndigelse, hvorefter miljø- og fødevareministeren
kan fastsætte regler om, at kommunalbestyrelserne i
hovedvandoplandet under inddragelse af vandråd skal varetage
andre opgaver.
Forslaget er en delvis opfølgning
på aftalen mellem regeringen, Dansk Folkeparti, Liberal
Alliance og Konservative om en Fødevare- og landbrugspakke
fra 22. december 2015. Med bemyndigelsen får miljø- og
fødevareministeren således bl.a. mulighed for at
forpligte kommunerne til under inddragelse af vandråd at
vurdere afgrænsning af vandområder og bidrage til
kvalificering af udpegningen af kunstige og stærkt
modificerede vandområder. Bemyndigelsen vil skulle
udmøntes i en bekendtgørelse og vil også kunne
anvendes til at udmønte fremtidige ønsker om
yderligere inddragelse af kommuner og vandråd i
vandplanlægningen.
2.2. Tilføjelse og ændring af definitioner
m.v.
2.2.1. Gældende ret
Lov om vandplanlægning § 2
indeholder en række definitioner, som overvejende gengiver
den dansksprogede version af vandrammedirektivets definitioner
ordret.
2.2.2. Ministeriets
overvejelser og den foreslåede ordning
Der er ikke i dag i lov om
vandplanlægning en definition af »delopland«, jf.
vandrammedirektivets artikel 2, nr. 14, og enkelte definitioner i
loven er ikke i overensstemmelse med almindelig dansk
sprogbrug.
Der foreslås derfor, at der i lovens
§ 2 indsættes en definition af »delopland«.
Desuden foreslås ændringer og præciseringer af en
række af definitionerne i loven med henblik på en
sprogligt mere korrekt gennemførelse vandrammedirektivet i
dansk ret og som følge af ændringer af titler mv.
på nationale bekendtgørelser. Der henvises til
bemærkningerne til § 1, nr. 2-8.
2.3. Gennemførelse af
direktivbestemmelser
2.3.1. Vandrammedirektivet
2.3.1.1. Gældende ret
Det følger af § 11 i lov om
vandplanlægning, at miljø- og
fødevareministeren for specifikke vandforekomster kan
fastsætte mindre strenge miljømål end de
generelle miljømål god overfladevandstilstand, god
grundvandstilstand eller, for kunstige og stærkt modificerede
overfladevandområder, godt økologisk potentiale og god
kemisk tilstand. Fastsættelse af sådanne mindre strenge
miljømål forudsætter, at vandforekomsten er
påvirket af menneskelig aktivitet som fastslået i
overensstemmelse med basisanalysen eller vandforekomstens naturlige
betingelser er sådanne, at opfyldelse af disse mål er
umulig eller forbundet med uforholdsmæssigt store
omkostninger, og at de miljømæssige og
socioøkonomiske behov, der dækkes af de menneskelige
aktiviteter, ikke kan opfyldes med andre midler, som
miljømæssigt er en væsentlig bedre
løsning og ikke medfører uforholdsmæssigt store
omkostninger.
Det følger endvidere af § 19 i lov
om vandplanlægning, at miljø- og
fødevareministeren fastsætter regler, som for hvert
vandområdedistrikt fastlægger et indsatsprogram med
henblik på opfyldelse af de konkrete miljømål,
der er fastlagt i regler udstedt efter lovens § 7, stk. 1.
Indsatprogrammet skal ifølge lovens § 20 omfatte bl.a.
grundlæggende foranstaltninger, som ifølge § 20,
stk. 2, er foranstaltninger, der gennemfører EU-lovgivning,
som allerede er fastsat i sektorlovgivningen, og eventuelle
yderligere foranstaltninger til gennemførelse af EU-retlige
forpligtelser. Af bemærkninger til loven fremgår, at
der blandt de grundlæggende foranstaltninger, som allerede er
gennemført, er forbud mod direkte udledning af forurenende
stoffer til grundvand.
2.3.1.2. Ministeriets overvejelser og de foreslåede
ordninger
Lovens § 11 om fastsættelse af
mindre strenge mål gengiver tekstnært
vandrammedirektivets artikel 4, stk. 5, som denne bestemmelse
fremgår af den dansksprogede version af direktivet. En
formulering i nævnte artikel 4, stk. 5, som er
videreført i loven, adskiller sig i imidlertid fra andre
sprogversioner, hvilket kan skabe uklarhed om bestemmelsens
indhold. Der foreslås derfor en ændring heraf med
henblik på, at bestemmelsen får det præcise
indhold, som var hensigten ved vedtagelsen af direktivet.
Vandrammedirektivet blev ved direktiv om
geologisk lagring af kuldioxid ændret således, at
medlemsstaterne uanset direktivets generelle forbud mod direkte
udledning af forurenende stoffer til grundvand under visse
betingelser og med det formål at modvirke
klimaændringer kan tillade injektion af
kuldioxidstrømme til oplagringsformål i geologiske
formationer, som af naturlige årsager er permanent uegnede
til anden anvendelse.
Eftersom nævnte ændring af
vandrammedirektivet ikke er gennemført i dansk lovgivning,
og idet Danmark har fået en uformel henvendelse fra
Europa-Kommissionen herom, foreslås det, at der i loven
indsættes en bemyndigelse, hvorefter miljø- og
fødevareministeren for at modvirke klimaændringer kan
fastsætte regler om fravigelse af indsatsprogrammet, der som
ovenfor nævnt omfatter forbud mod direkte udledning af
forurenende stoffer til grundvand.
2.3.2. Direktiv om
miljøkvalitetskrav
2.3.2.1. Gældende ret
Det følger af § 19 i lov om
vandplanlægning, at miljø- og
fødevareministeren fastsætter regler, som for hvert
vandområdedistrikt fastlægger et indsatsprogram med
henblik på opfyldelse af de konkrete miljømål,
der er fastlagt i regler udstedt efter lovens § 7, stk. 1.
Disse miljømål fastlægges bl.a. med henblik
på, at alle overfladevandområder og alle
grundvandsforekomster senest den 22. december 2015 opnår god
tilstand, jf. lovens § 7, stk. 2, nr. 2, og at alle kunstige
og stærkt modificerede overfladevandområder senest den
22. december 2015 opnår godt økologisk potentiale og
god kemisk tilstand, jf. lovens § 7, stk. 2, nr. 3, medmindre
andet er fastsat efter lovens §§ 10-13. Miljø- og
fødevareministeren har med hjemmel i lovens § 8
fastsat, at god tilstand for overfladevand og godt økologisk
potentiale og god kemisk tilstand for kunstige og stærkt
modificerede overfladevandområder bl.a. indebærer, at
EU-fastsatte og nationalt fastsatte miljøkvalitetskrav for
miljøfarlige forurenende stoffer er overholdt.
2.3.2.2. Ministeriets overvejelser og den foreslåede
ordning
Direktiv om miljøkvalitetskrav
fastsætter i artikel 6, at en medlemsstat under visse
betingelser ikke anses for at have misligholdt sine forpligtelser
som følge af overskridelse af de miljøkvalitetskrav
for miljøfarlige forurenende stoffer, som er fastsat i
direktivet, hvis overskridelsen skyldes en forureningskilde uden
for den nationale jurisdiktion.
Eftersom der ikke i dag er regler i dansk
lovgivning om, at myndigheder kan undlade at sikre overholdelse af
miljøkvalitetskrav for miljøfarlige forurenende
stoffer i situationer, hvor kilden til forurening befinder sig uden
for dansk jurisdiktion, og hvor danske myndigheder derfor ikke har
umiddelbar mulighed for indgriben, foreslår regeringen, at
der i loven indsættes en bemyndigelse, hvorefter
miljø- og fødevareministeren kan fastsætte
regler om, at en grænseoverskridende forurening, der stammer
fra en udenlandsk forureningskilde, under nærmere angivne
betingelser kan begrunde, at miljøkvalitetskrav
overskrides.
2.4. Forskellige
love - ny organisering i Miljø- og
Fødevareministeriet
2.4.1. Gældende ret
I en række lovbestemmelser er henvist
til Naturstyrelsen: § 45, stk. 2, 1. pkt., i lov om kemikalier
fastsætter, at Naturstyrelsen skal bistå ministeren ved
varetagelsen af opgaver, der påhviler ministeren; § 22
a, stk. 5, i lov om råstoffer fastsætter, at bod for
manglende efterforskning af området betales til
Naturstyrelsen, og § 28 i samme lov fastsætter, at
Naturstyrelsen skal underrettes om beliggenheden m.v. af
råstofboringer eller prøvegravninger i jorden og
modtage indberetning af undersøgelsesresultater; § 21 i
lov om stormflod og stormfald fastsætter, at Naturstyrelsen
skal udpege sagkyndige til Stormrådet; § 29 c, 1. pkt.,
fastsætter, at hvor det i loven eller i regler udstedt i
medfør af loven er forudsat, at dokumenter, som er udstedt
af andre end Stormrådet, forsikringsselskaber og disses
taksatorer eller Naturstyrelsen, skal være underskrevet, kan
dette krav opfyldes ved anvendelse af en teknik, der sikrer entydig
identifikation af den, som har udstedt de pågældende
dokumenter; § 4, stk. 1, og § 5, stk. 2, i lov om
elektrificering af jernbanen fastsætter regler om, at
Naturstyrelsen skal høres forud for transportministerens
godkendelse efter bestemmelserne.
2.4.2. Ministeriets
overvejelser og den foreslåede ordning
Den 1. juli 2016 blev Naturstyrelsen delt i to
styrelser: Styrelsen for Vand- og Naturforvaltning og
Naturstyrelsen. Det foreslås derfor, at ovenævnte
lovbestemmelser, der bl.a. henlægger opgaver og
beføjelser til Naturstyrelsen, som fra den 1. juli 2016
varetages af Styrelsen for Vand- og Naturforvaltning, ændres.
Behovet for disse ændringer skyldes det forhold, at
Naturstyrelsen fortsat består som en selvstændig
styrelse under Miljø- og Fødevareministeriet, men en
væsentlig del af Naturstyrelsens hidtidige opgaver og
beføjelser varetages nu af Styrelsen for Vand- og
Naturforvaltning.
Der henvises i øvrigt til
bemærkningerne til §§ 2-5.
3. Forholdet til
Aarhus-konventionen
Forslaget om inddragelse af
kommunalbestyrelser og vandråd i vandplanlægningen
vurderes at være i overensstemmelse med Aarhus-konventionen
(bekendtgørelse nr. 10 af 13. marts 2003 af
Aarhus-konventionen af 25. juni 1998 om adgang til oplysninger,
offentlig deltagelse i beslutningsprocesser samt adgang til klage
og domstolsprøvelse på miljøområdet med
senere ændringer).
4. De
økonomiske og administrative konsekvenser for det
offentlige
Lovforslaget har ikke i sig selv
økonomiske og administrative konsekvenser for staten eller
kommunerne.
En udmøntning af bemyndigelsen i
lovforslagets § 1, nr. 12, for så vidt angår
opdatering af kriterier for afgrænsning af vandløb og
kvalificering af udpegningen af kunstige og stærkt
modificerede vandløb indebærer merudgifter for
Miljø- og Fødevareministeriet på i alt ca. 35
mio. kr. i 2016-2017. Finansieringen heraf er tilvejebragt med
aftalen om Fødevare- og landbrugspakken.
Udgifterne omfatter aftaler med
forskningsinstitutioner om udarbejdelse af faglige kriterier for
afgrænsning af vandløb, metodeudvikling samt udvikling
af it-værktøjer, der vil udgøre grundlaget for
screening og undersøgelse af specifikke vandløb.
Hertil kommer udgifter til kommunikation og
øvrig understøttelse af kommunernes og
vandrådenes arbejde. Der tages udgangspunkt i det grundlag,
som kommunerne anvendte i forbindelse med vandrådsarbejdet i
april-oktober 2014.
For kommunerne indebærer
udmøntning af lovforslagets § 1, nr. 12, ved udstedelse
af bekendtgørelse om kommunalbestyrelsernes opgaver for
så vidt angår opdatering af kriterier for
afgrænsning af vandløb og kvalificering af udpegningen
af kunstige og stærkt modificerede vandområder
merudgifter for kommunerne på i alt ca. 15 mio. kr. i
2016-2017.
Kommunerne får nye opgaver med vurdering
af, om den opdaterede afgrænsning af vandområder
stemmer overens med de opstillede kriterier, og bidrag til
kvalificering af udpegningen af kunstige og stærkt
modificerede vandområder. Desuden vil de få opgaver med
sekretariatsbetjening af vandrådene, herunder facilitering af
møder med vandrådene. Hertil kommer ressourceforbrug
til planlægning og afholdelse af møder, udarbejdelse
af referater og indstillinger til Miljø- og
Fødevareministeriet, ekskursioner og evt. konsulentbistand
mv.
Det forventes, at der igen vil blive etableret
vandråd i alle 23 hovedvandoplande.
De økonomiske rammer for opgaverne
efter lovforslagets § 1, nr. 12-14, vil blive aftalt med KL.
Finansiering er tilvejebragt med aftalen om Fødevare- og
landbrugspakken.
Lovforslagets § 1, nr. 1-11, og
§§ 2-5 har ingen økonomiske eller administrative
konsekvenser for hverken staten eller kommunerne.
Lovforslaget har ingen konsekvenser for
regionerne.
5. De
økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet
m.v.
Lovforslaget har ingen økonomiske eller
administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.
6. De
administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget har ingen administrative
konsekvenser for borgerne.
7. De
miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget har ikke
miljømæssige konsekvenser, men § 1, nr. 12-14,
understøtter gennemførelsen af indsatsen for
beskyttelse af vandmiljøet bl.a. ved at lægge
vægt på dialog og lokal inddragelse. En øget
dialog med interessenter forventes at medføre en
større forståelse for den besluttede indsats og dermed
lette indsatserne.
8. Forholdet til
EU-retten
Lovforslagets § 1 indebærer bl.a.
en sprogligt mere korrekt gennemførelse af dele af
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2000/60/EF af 23.
oktober 2000 om fastlæggelse af en ramme for
Fællesskabets vandpolitiske foranstaltninger
(vandrammedirektivet) i dansk ret samt en gennemførelse af
dele af direktivet, der ikke tidligere har været
gennemført i dansk ret. Derudover gennemfører
lovforslaget dele af Europa-Parlamentets og Rådets direktiv
2008/105/EF af 16. december 2008 om miljøkvalitetskrav inden
for vandpolitikken (miljøkvalitetskravdirektivet).
Forslagets §§ 2-5 har ingen
EU-retlige aspekter.
9. Hørte
organisationer
Udkast til lovforslag har i perioden fra den
2. juni til den 29. juni 2016 været i høring hos
følgende organisationer, myndigheder m.v.: Advokatsamfundet,
Bæredygtigt Landbrug, Danmarks Vand- og Spildevandsforening
(DANVA), Danmarks Fiskeriforening, Danmarks Naturfredningsforening,
Danmarks Jægerforbund, Dansk Amatørfiskerforening,
Dansk Akvakultur, Dansk Erhverv, Dansk Fritidsfiskerforbund, Dansk
Industri, Dansk Miljøteknologi, Dansk Møllerforening,
Dansk Ornitologisk Forening, Dansk Skovforening, Danske Advokater,
Danske Vandløb, Danske Regioner, Det Økologiske
Råd, Foreningen af Miljø-, plan- og naturmedarbejdere
i det offentlige (EnviNa) Foreningen af Rådgivende
Ingeniører (FRI), Foreningen af Vandværker i Danmark
(FVD), Friluftsrådet, Hedeselskabet, Ingeniørforbundet
i Danmark (IDA), KL, Kommunalteknisk Chefforening (KTC), Landbrug
& Fødevarer, Landdistrikternes Fællesråd,
Skovdyrkerforeningerne, Spildevandsteknisk Forening,
Sportsfiskerforbundet, Verdensnaturfonden (WWF), Verdens Skove,
Økologisk Landsforening.
10. Sammenfattende skema | | Positive konsekvenser/mindreudgifter | Negative konsekvenser/merudgifter | Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Lovforslaget har ikke i sig selv
økonomiske konsekvenser for stat, kommuner og
regioner. Udmøntning af bemyndigelsen i
lovforslagets § 1, nr. 12, indebærer udgifter for
Miljø- og Fødevareministeriet på i alt ca. 35
mio. kr. i 2016-2017. Kommunalbestyrelsernes opgaver i
medfør af en bekendtgørelse udstedt i medfør f
forslagets § 1, nr. 12, for så vidt angår
opdatering af vandløb mv. vurderes at indebære
udgifter for kommunerne på i alt ca. 15 mio. kr. i
2016-2017. Lovforslaget har ingen økonomiske
konsekvenser for regionerne. | Administrative konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Lovforslaget har ikke i sig selv
administrative konsekvenser for stat, kommuner og regioner. | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen | Miljømæssige
konsekvenser | Lovforslaget har ikke i sig selv
miljømæssige konsekvenser, men det understøtter
gennemførelse af indsatsen for beskyttelse af
vandmiljøet. | Ingen | Forholdet til EU-retten | Lovforslaget gennemfører dele af
vandrammedirektivet og dele af direktiv om
miljøkvalitetskrav i dansk ret. |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til §
1
Til nr.
1
Lovforslagets § 1,
nr. 1, nyaffatter fodnoten til lovens titel.
Med forslaget tilføjes
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2008/105/EF af 16.
december 2008 om miljøkvalitetskrav inden for vandpolitikken
(direktiv om miljøkvalitetskrav), således at det af
fodnoten fremgår, at loven også gennemfører dele
af dette direktiv.
Forslaget er en konsekvens af, at loven nu
også gennemfører art. 6, stk. 1, i dette direktiv. Der
henvises til bemærkningerne til § 1, nr. 10.
Til nr.
2
Lovforslagets § 1,
nr. 2, ændrer den betegnelse, som er defineret i
lovens § 2, nr. 3, og som anvendes om alt stillestående
eller strømmende vand på jordoverfladen og alt
grundvand på landsiden af den basislinje, hvorfra bredden af
territoriale farvande måles.
I lovens § 2, nr. 3, er der fastsat en
definition af »Indvand«. Bestemmelsen
gennemfører definitionen i vandrammedirektivets art. 2, nr.
3. Endvidere henvises der i lovens § 2, nr. 1, 4 og 5 til
»Indvand« og »indvand«. Sidstnævnte
bestemmelser gennemfører vandrammedirektivets art. 2, nr. 1,
4 og 5.
Det foreslås, at »Indvand«
ændres til »Indlandsvand« i lovens § 2, nr.
3, og at »indvand« ændres til
»indvandsland« i § 2, nr. 4 og 5.
Betegnelsen »indvand«, der er
anvendt i den dansksprogede version af vandrammedirektivet, og som
er ordret gennemført i lov om vandplanlægning, er
ukorrekt i forhold til, hvad den efter definitionen i direktivets
art. 2, nr. 3, dækker over. »Indvand« betegner
på dansk et mindre havområde, der ligger omgivet eller
beskyttet af land. Om områder inden for et større
landområde, beliggende i en vis afstand fra kysten, anvendes
på dansk betegnelsen »indland«. Om
stillestående vand og strømmende vand på
jordoverfladen og grundvand, som findes i sådanne
områder, bør derfor anvendes betegnelsen
»indlandsvand«.
Forslaget er således udtryk for en
sprogligt mere korrekt gennemførelse af definitionen i
vandrammedirektivets art. 2, nr. 3, i dansk ret. Med forslaget
tilsigtes ingen indholdsmæssig ændring.
Til nr.
3
Lovforslagets § 1,
nr. 3, ændrer lovens definition af grundvand.
I lovens § 2, nr. 2, er fastsat en
definition af »Grundvand« med henblik på
gennemførelse af definitionen af grundvand i
vandrammedirektivets art. 2, nr. 2.
Definitionen i af grundvand i den
dansksprogede version af direktivet adskiller sig fra andre
versioner, herunder den engelsksprogede, og er siden lovens
vedtagelse i 2013 blevet berigtiget i direktivet.
Med forslaget gennemføres ordret den
berigtigede definition af grundvand i vandrammedirektivets art. 2,
nr. 2.
Med bestemmelsen tilsigtes ingen ændring
af retstilstanden.
Til nr.
4
Lovforslagets § 1,
nr. 4, ændrer en henvisning i lovens definition af
stærkt modificeret vandområde.
I lovens § 2, nr. 9, er fastsat en
definition af »Stærkt modificeret
vandområde«. Af bestemmelsen fremgår, at et
stærkt modificeret vandområde er: »En forekomst
af overfladevand, der som et resultat af fysiske ændringer
som følge af menneskelig aktivitet i væsentlig grad
har ændret karakter som angivet af miljøministeren i
henhold til bestemmelserne i § 9«. Bestemmelsen
gennemfører definitionen i vandrammedirektivets art. 2, nr.
9.
I vandrammedirektivets art. 2, nr. 9 er
»Stærkt modificeret vandområde« defineret
som: »forekomst af overfladevand, der som et resultat af
fysiske ændringer som følge af menneskelig aktivitet i
væsentlig grad har ændret karakter som angivet af
medlemsstaten i henhold til bestemmelserne i bilag II«. Dette
bilag II fastsætter bl.a., at medlemsstaterne skal foretage
en første karakterisering af overfladevandområder og
herunder karakterisere overfladevandområder som en af
følgende kategorier overfladevand: vandløb,
søer, overgangsvande, kystvande, kunstige
overfladevandområder eller stærkt modificerede
overfladevandområder.
Den nævnte bestemmelse i
vandrammedirektivets bilag II er i dansk ret gennemført i
bekendtgørelse om basisanalyser.
Det foreslås derfor, at definitionen i
lovens § 2, nr. 9, ændres, så der i definitionen
henvises til »bestemmelserne i bekendtgørelse om
basisanalyser«.
Forslaget er således udtryk for en mere
direktivnær gennemførelse af definitionen i
vandrammedirektivets art. 2, nr. 9, i dansk ret. Med forslaget
tilsigtes ingen indholdsmæssig ændring.
Til nr.
5
Lovforslagets § 1,
nr. 5, fastsætter en definition af
»Delopland«.
Loven indeholder ikke i dag en definition af
»Delopland«.
Med forslaget gennemføres definitionen
i vandrammedirektivets art. 2, nr. 14, af »Delopland«.
Der er tale om en ordret gennemførelse af definitionen i
vandrammedirektivets art. 2, nr. 14.
Med bestemmelsen tilsigtes ingen ændring
af retstilstanden.
Til nr.
6
Lovforslagets § 1,
nr. 6, ændrer en henvisning i lovens definition af god
kemisk tilstand for overfladevand.
I lovens § 2, nr. 25, er fastsat en
definition af »God kemisk tilstand for overfladevand«.
Af bestemmelsen fremgår, at god kemisk tilstand for
overfladevand er: »Den kemiske tilstand, der er
nødvendig for at opfylde miljømålene for
overfladevand i kapitel 4, dvs. den kemiske tilstand, der er
nået i et overfladevandområde, hvori koncentrationerne
af forurenende stoffer ikke overstiger de
miljøkvalitetskrav, der er fastlagt i bekendtgørelse
om miljøkvalitetskrav.«
Bestemmelsen gennemfører definitionen i
vandrammedirektivets art. 2, nr. 24, hvori der er henvist til
miljøkvalitetskrav, der er fastlagt i vandrammedirektivets
bilag IX og i medfør af direktivets artikel 16, stk. 7,
eller anden relevant fællesskabslovgivning, hvori der er
fastsat miljøkvalitetskrav på fællesskabsplan.
Den nuværende formulering af lovens § 2, nr. 25, er
egnet til at skabe tvivl om, hvorvidt kemisk tilstand
vedrører overholdelse af alene de EU-fastsatte
miljøkvalitetskrav eller vedrører overholdelse af
både EU-fastsatte og nationalt fastsatte
miljøkvalitetskrav. Det foreslås derfor
præciseret i bestemmelsen, at kemisk tilstand
ve?drører overholdelse af alene EU-fastsatte
miljøkvalitetskrav.
Da endvidere både EU-fastsatte og
nationalt fastsatte miljøkvalitetskrav efter lovens
vedtagelse er blevet flyttet til bekendtgørelse om
fastlæggelse af miljømål for vandløb,
søer, overgangsvande, kystvande og grundvand, foreslås
det at ændre henvisningen i definitionen.
Med bestemmelsen tilsigtes ingen ændring
af retstilstanden.
Til nr.
7
Lovforslagets § 1,
nr. 7, ændrer en henvisning i lovens definition af
prioriterede stoffer.
I lovens § 2, nr. 30, er fastsat en
definition af »Prioriterede stoffer«. Af bestemmelsen
fremgår, at prioriterede stoffer er: »De stoffer, som
fremgår af liste over prioriterede stoffer i bilag til
bekendtgørelse om miljøkvalitetskrav. Heriblandt
prioriterede farlige stoffer, som fremgår af nævnte
liste over prioriterede stoffer.«
Listen over prioriterede stoffer er siden
lovens vedtagelse blevet flyttet til bilag til
bekendtgørelse om fastlæggelse af
miljømål for vandløb, søer,
overgangsvande, kystvande og grundvand. Det foreslås at
ændre henvisningen i definitionen i overensstemmelse
hermed.
Med bestemmelsen tilsigtes ingen ændring
af retstilstanden.
Til nr.
8
Lovforslagets § 1,
nr. 8, ændrer lovens definition af forurenende
stof.
I lovens § 2, nr. 31, er fastsat en
definition af »Forurenende stof«. Af bestemmelsen
fremgår, at et forurenende stof er: »Ethvert stof, der
kan forårsage forurening, herunder navnlig stoffer
nævnt i liste over de vigtigste forurenende stoffer i bilag
til bekendtgørelse om miljøkvalitetskrav.«
Den i definitionen omhandlede liste over de
vigtigste forurenende stoffer er siden lovens vedtagelse blevet
flyttet til bilag til bekendtgørelse om fastlæggelse
af miljømål for vandløb, søer,
overgangsvande, kystvande og grundvand. Det foreslås at
ændre henvisningen i definitionen i overensstemmelse hermed.
Da endvidere listen, som ordret gennemfører en liste i bilag
VIII til vandrammedirektivet, omfatter grupper af forurenende
stoffer nærmere end individuelle forurenende stoffer,
foreslås det at foretage en præcisering heraf, svarende
til en præcisering foretaget i bekendtgørelsen.
Med bestemmelsen tilsigtes ingen ændring
af retstilstanden.
Til nr.
9
Lovforslagets § 1,
nr. 9, ændrer i lovens § 11, stk. 1.
Af lovens § 11 fremgår, at
miljø- og fødevareministeren for specifikke
vandforekomster kan fastsætte mindre strenge
miljømål end de generelle miljømål god
overfladevandstilstand, god grundvandstilstand eller, for kunstige
og stærkt modificerede overfladevandområder, godt
økologisk potentiale og god kemisk tilstand.
Fastsættelse af sådanne mindre strenge
miljømål forudsætter, at vandforekomsten er
påvirket af menneskelig aktivitet som fastslået i
overensstemmelse med basisanalysen eller vandforekomstens naturlige
betingelser er sådanne, at opfyldelse af disse mål er
umulig eller forbundet med uforholdsmæssigt store
omkostninger, og at de miljømæssige og
socioøkonomiske behov, der dækkes af de menneskelige
aktiviteter, ikke kan opfyldes med andre midler, som
miljømæssigt er en væsentlig bedre
løsning og ikke medfører uforholdsmæssigt store
omkostninger.
Lovens § 11 gengiver tekstnært
vandrammedirektivets artikel 4, stk. 5, som denne bestemmelse
fremgår af den dansksprogede version af direktivet. En
formulering i nævnte artikel 4, stk. 5, adskiller sig
imidlertid fra andre sprogversioner, herunder bl.a. den
engelsksprogede, den fransksprogede, den svensksprogede og den
tysksprogede version, ifølge hvilke de
pågældende vandforekomster skal være så påvirkede (EN: »so affected«; FR: »tellement touchées«; SV:
»så påverkade«;
DE: »so
beeinträchtigt«) af menneskelig aktivitet, at
opfyldelse af de fastlagte mål er umulig eller forbundet med
uforholdsmæssigt store omkostninger. Forhandlingssproget var
engelsk. Formuleringen i den dansksprogede version kan skabe
uklarhed om bestemmelsens indhold.
Med henblik på, at bestemmelsen
får det præcise indhold, som var hensigten ved
vedtagelsen af direktivet, foreslås lovens § 11, stk. 1,
ændret. Således ændres »vandforekomsten er
påvirket« til »vandforekomsten er så
påvirket«.
Forslaget er udtryk for en
gennemførelse af vandrammedirektivets artikel 4, stk. 5, i
dansk ret.
Til nr.
10
Lovforslagets § 1,
nr. 10, indsætter en ny bestemmelse om
grænseoverskridende forurening.
Lovens § 19 fastsætter, at
miljø- og fødevareministeren fastsætter regler,
som for hvert vandområdedistrikt fastlægger et
indsatsprogram med henblik på opfyldelse af de konkrete
miljømål, der er fastlagt i regler udstedt efter
lovens § 7, stk. 1. Disse miljømål
fastlægges bl.a. med henblik på, at alle
overfladevandområder og alle grundvandsforekomster senest den
22. december 2015 opnår god tilstand, jf. lovens § 7,
stk. 2, nr. 2, og at alle kunstige og stærkt modificerede
overfladevandområder senest den 22. december 2015 opnår
godt økologisk potentiale og god kemisk tilstand, jf. lovens
§ 7, stk. 2, nr. 3, medmindre andet er fastsat efter lovens
§§ 10-13. Miljø- og fødevareministeren har
med hjemmel i lovens § 8 fastsat, at god tilstand for
overfladevand og godt økologisk potentiale og god kemisk
tilstand for kunstige og stærkt modificerede
overfladevandområder bl.a. indebærer, at EU-fastsatte
og nationalt fastsatte miljøkvalitetskrav for
miljøfarlige forurenende stoffer er overholdt.
Artikel 6, stk. 1, i direktiv om
miljøkvalitetskrav fastsætter, at en medlemsstat under
visse betingelser ikke anses for at have misligholdt sine
forpligtelser som følge af overskridelse af de
miljøkvalitetskrav for miljøfarlige forurenende
stoffer, som er fastsat i direktivet, hvis overskridelsen skyldes
en forureningskilde uden for den nationale jurisdiktion.
Eftersom artikel 6, stk. 1, i direktiv om
miljøkvalitetskrav ikke er gennemført i dansk ret,
foreslås det, miljø- og fødevareministeren
bemyndiges til at fastsætte regler om, at en
grænseoverskridende forurening, der stammer fra en udenlandsk
forureningskilde, under nærmere angivne betingelser kan
begrunde, at miljøkvalitetskrav, der er fastsat i
bekendtgørelse om fastlæggelse af
miljømål for vandløb, søer, kystvande,
overgangsvande og grundvand, overskrides i et
overfladevandområde.
Sådanne regler vil skulle indeholde
forudsætninger om, at ministeren i den konkrete situation kan
dokumentere, at overskridelsen skyldtes en forureningskilde uden
for den nationale jurisdiktion, at ministeren på grund af
denne grænseoverskridende forurening ikke havde mulighed for
at træffe effektive foranstaltninger til at opfylde de
pågældende miljøkvalitetskrav, og at ministeren
havde benyttet de koordineringsmekanismer, der er omhandlet i
artikel 3 i vandrammedirektivet, og om nødvendigt havde
benyttet sig af bestemmelserne i art. 4, stk. 4-6, i samme direktiv
for de forekomster af vand, der var ramt af
grænseoverskridende forurening.
Forslaget er en gennemførelse af art.
6, stk. 1, i direktiv om miljøkvalitetskrav i dansk ret.
Til nr.
11
Med lovforslagets §
1, nr. 11, bemyndiges miljø- og
fødevareministeren til at fastsætte regler om
fravigelse af reglerne fastsat med hjemmel i lovens § 19, stk.
1, for gennem injektion af kuldioxidstrømme i geologiske
formationer at modvirke klimaændringer.
Lovens § 19, stk. 1, fastsætter, at
miljø- og fødevareministeren fastsætter regler,
som for hvert vandområdedistrikt fastlægger et
indsatsprogram med henblik på opfyldelse af de konkrete
miljømål, der er fastlagt i regler udstedt efter
lovens § 7, stk. 1. Indsatprogrammet skal ifølge lovens
§ 20 omfatte bl.a. grundlæggende foranstaltninger, som
ifølge § 20, stk. 2, er foranstaltninger, der
gennemfører EU-lovgivning, som allerede er fastsat i
sektorlovgivningen, og eventuelle yderligere foranstaltninger til
gennemførelse af EU-retlige forpligtelser. Af
bemærkninger til loven fremgår, at der blandt de
grundlæggende foranstaltninger, som allerede er
gennemført, er forbud mod direkte udledning af forurenende
stoffer til grundvand.
Vandrammedirektivets artikel 11 indeholder
regler om indsatsprogrammet. Med artikel 32 i direktiv om geologisk
lagring af kuldioxid (Europa-Parlamentets og Rådets Direktiv
2009/31/EF af 23. april 2009 om geologisk lagring af kuldioxid)
blev vandrammedirektivets artikel 11 ændret. Således
blev der i vandrammedirektivets artikel 11, stk. 3, litra j, efter
tredje led som fjerde led indsat regler om, at medlemsstaterne
uanset vandrammedirektivets generelle forbud mod direkte udledning
af forurenende stoffer til grundvand kan tillade, at der
fastsættes betingelser for injektion af
kuldioxidstrømme til oplagringsformål i geologiske
formationer, som af naturlige årsager er permanent uegnede
til anden anvendelse, forudsat at injektionen foretages i
overensstemmelse med Europa-Parlamentets og Rådets direktiv
2009/31/EF af 23. april 2009 om geologisk lagring af kuldioxid
eller ikke er omfattet af nævnte direktivs
anvendelsesområde, jf. dets artikel 2, stk. 2.
Eftersom ovennævnte ændring af
vandrammedirektivet ikke er gennemført i dansk lovgivning,
og idet Danmark har fået en uformel henvendelse fra
Europa-Kommissionen herom, foreslås det, at der i lovens
§ 19, indsættes et nyt stk. 3, hvorefter miljø-
og fødevareministeren bemyndiges til at fastsætte
regler om fravigelse af reglerne fastsat med hjemmel i lovens
§ 19, stk. 1, for gennem injektion af kuldioxidstrømme
i geologiske formationer at modvirke klimaændringer.
Den foreslåede bestemmelse
gennemfører vandrammedirektivets artikel 11, stk. 3, litra
j, 4. led, i dansk ret.
Med bestemmelsen vil ministeren kunne
fastsætte betingelser for injektion af
kuldioxidstrømme til oplagringsformål i geologiske
formationer, som af naturlige årsager er permanent uegnede
til anden anvendelse, forudsat at injektionen foretages i
overensstemmelse med Europa-Parlamentets og Rådets direktiv
2009/31/EF af 23. april 2009 om geologisk lagring af kuldioxid
eller ikke er omfattet af nævnte direktivs
anvendelsesområde, jf. dets artikel 2, stk. 2.
En udmøntning af bestemmelsen
forudsætter, at der forinden i folketingssalen er taget
principiel stilling til lagring af CO2 på land, som det fremgår af
betænkning afgivet af Det Energipolitiske Udvalg den 12. maj
2011 (Betænkning over Forslag til ændring af lov om
anvendelse af Danmarks undergrund (Implementering af
CCS-direktivet, efterforskning og indvinding af geotermisk energi,
påbud om tredjepartsadgang til anlæg til indvinding,
behandling og transport af olie og gas m.v.)), jf.
Folketingstidende 2010-11, tillæg B, til lovforslag L
141.
Med bestemmelsen tilsigtes ingen ændring
af retstilstanden.
Til nr.
12
Med lovforslagets §
1, nr. 12, bemyndiges ministeren til i en
bekendtgørelse at fastsætte regler om, at
kommunalbestyrelserne i hovedvandoplandet skal varetage andre
opgaver end de opgaver, der er nævnt i lovens § 22, stk.
2.
Efter lovens § 19, skal miljø- og
fødevareministeren fastsætte regler, som for hvert
vandområdedistrikt fastlægger et indsatsprogram med
henblik på opfyldelse af de konkrete miljømål,
der er fastlagt i regler udstedt efter lovens § 7, stk. 1. Af
lovens § 22, stk. 2, fremgår, at kommunalbestyrelserne i
et hovedvandopland udarbejder forslag til hele eller dele af
indsatsprogrammets supplerende foranstaltninger. På initiativ
af visse nærmere angivne organisationer kan der inden for et
hovedvandopland oprettes vandråd, som kan rådgive
kommunerne ved udarbejdelse heraf, jf. lovens § 25, stk.
1.
Med forslaget indsættes som nyt stk. 4 i
lovens § 22 en bemyndigelse til miljø- og
fødevareministeren til i en bekendtgørelse at
fastsætte regler om, at kommuner i samarbejde med
vandråd skal varetage andre opgaver end den, de allerede er
tillagt i loven.
Bestemmelsen om oprettelse af vandråd er
ikke et direktivkrav. Der henvises i øvrigt til de
almindelige bemærkninger afsnit 2.1 om yderligere
interessentinddragelse.
Til nr. 13
og 14
Lovforslagets § 1,
nr. 13 og 14, fastsætter, at lovens gældende
§ 22, stk. 4, (der med forslaget bliver til § 22, stk.
5), hvorefter ministeren kan fastsætte regler om samarbejde
mellem kommunalbestyrelserne og lovens § 25 om oprettelse af
vandråd m.v. tillige findes at skulle gælde for de
opgaver, der fastsættes med hjemmel i den foreslåede
§ 22, stk. 4.
Forslagene er en konsekvens af § 1,
nr. 12.
Endelig rettes med forslaget i nr. 13 en
grammatisk fejl i lovens § 22, stk. 2.
Til §
2
Det fremgår af kemikalielovens §
45, stk. 2, 1. pkt., at ministeren bistås af
Miljøstyrelsen og Naturstyrelsen ved varetagelsen af de
opgaver, der påhviler ministeren efter loven. Bestemmelsen
foreslås ændret, således at den alene angiver, at
ministeriets styrelser bistår ministeren. Det er op til
ministeren at beslutte organiseringen af ministeriet, herunder
hvilke styrelser og navnene på disse der skal bistå
ministeren. Den bistand, der hidtil har været varetaget af
Naturstyrelsen, varetages nu af Styrelsen for Vand- og
Naturforvaltning.
Der tilsigtes ikke med lovforslagets § 2 nogen ændring af
retstilstanden.
Til §
3
I råstoflovens § 22 a, stk. 5, er
det fastsat, at der ved anmodning om afholdelse af auktion over et
råstofindvindingsområde på søterritoriet
eller kontinentalsoklen, skal der stilles sikkerhed for
gennemførelse af efterforskningen af området. Hvis
den, der har anmodet om auktionen eller er meddelt
efterforskningstilladelse, ikke opfylder visse betingelser, skal
den pågældende betale et beløb svarende til
sikkerhedsstillesen som bod til Naturstyrelsen.
Efter lovens § 28 skal den, der
udfører en råstofboring eller en prøvegravning
i jorden, på søterritoriet eller kontinentalsoklen
underrette De Nationale Geologiske Undersøgelser for Danmark
og Grønland (GEUS) Naturstyrelsen om boringens beliggenhed
m.v. og indberette undersøgelsesresultater, herunder om
råstoffernes kvalitet til (GEUS) og Naturstyrelsen.
Det foreslås, at bestemmelserne
ændres, således at forpligtelsen til at betale bod til
Naturstyrelsen og til at indberette til Naturstyrelsen ændres
til en forpligtelse til at betale henholdsvis indberette til
miljø-og fødevareministeren. Det er hensigten at
delegere beføjelserne til Styrelsen for Vand- og
Naturforvaltning.
Der tilsigtes ikke med lovforslagets § 3 nogen ændring af
retstilstanden.
Til §
4
Efter storflodslovens § 21
nedsættes der et stormråd med 1 formand og 8 medlemmer.
Desuden knyttes der til rådet særligt sagkyndige,
herunder særligt sagkyndige med indsigt i vandløb og
søer samt stormfald, som udpeges af Naturstyrelsen. Det
foreslås, at disse sagkyndige fremover udpeges af Styrelsen
for Vand- og Naturforvaltning, som fra 1. juli 2016 er den
kompeente myndighed på disse fagområder.
Lovens § 29 c fastsætter, at hvor
det i loven eller regler udstedt i medfør af loven er
forudsat, at dokumenter, som er udstedt af andre end
Stormrådet, forsikringsselskaber og disses taksatorer eller
Naturstyrelsen, skal være underskrevet, kan dette krav
opfyldes ved anvendelse af en teknik, der sikrer entydig
identifikation af den, som har udstedt de pågældende
dokumenter. Det foreslås, at Naturstyrelsen ændres til
Styrelsen for Vand- og Naturforvaltning.
Der tilsigtes ikke med lovforslagets § 4 nogen ændring af
retstilstanden.
Til §
5
Efter § 4 og § 5 i lov om
elektrificering af jernbanen træffes godkendelse af den
endelige udformning af elektrificeringen for den
pågældende strækning, herunder nye broer,
arealerhvervelser, erstatningsnatur, servitutter m.m. af
transport-og bygningsministeren efter høring af
Naturstyrelsen, Miljøstyrelsen, Kulturstyrelen og et
folketingsudvalg.
I lovens § 5 er det fastsat, at
eventuelle mindre ændringer af et godkendt projekt efter
indstilling fra Banedanmark og i relevant omfang efter
høring af de tre ovennævnte styreler og et
folketingsudvalg kan godkendes af ministeren.
Det foreslås, at Naturstyrelsen
ændres til Styrelsen for Vand- og Naturforvaltning i begge
bestemmelser.
Der tilsigtes ikke med lovforslagets § 5 nogen ændring af
retstilstanden.
Til §
6
Det foreslås, at loven træder i
kraft dagen efter bekendtgørelse i Lovtidende.
Idet igangsættelse af kommunernes og
vandrådenes arbejde med henblik på opfølgning af
Fødevare- og landbrugspakken ønskes iværksat
hurtigst muligt, og da arbejdet ikke kan igangsættes
før lovens vedtagelse, jf. bemærkningerne til afsnit
2.1. om yderligere interessentinddragelse, foreslås det, at
loven skal træde i kraft dagen efter bekendtgørelse i
Lovtidende.
Til §
7
Det foreslås, at loven ikke skal
gælde for Færøerne og Grønland.
Bilag
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
Gældende
formulering | | Lovforslaget | | | | | | § 1 | | | | | | I lov nr. 1606 af 26. december 2013 om
vandplanlægning foretages følgende
ændringer: | | | | 1) Loven indeholder bestemmelser, der
gennemfører dele af Europa-Parlamentets og Rådets
direktiv 2000/60/EF af 23. oktober 2000 om fastlæggelse af en
ramme for Fællesskabets vandpolitiske foranstaltninger
(vandrammedirektivet), EF-Tidende 2000, nr. L 327, side 1, dele af
Rådets direktiv 92/43/EØF af 21. maj 1992 om bevaring
af naturtyper og samt vilde dyr og planter (habitatdirektivet),
EF-Tidende 1992, nr. L 206, side 7, som senest ændret ved
Rådets direktiv 2013/EU af 13. maj 2013, EU-Tidende 2013, nr.
L 158, side 193 og dele af Europa-Parlamentets og Rådets
direktiv 2009/147/EF af 30. november 2009 om beskyttelse af vilde
fugle (fuglebeskyttelsesdirektivet), EU-Tidende 2009, nr. L 20,
side 7, som senest ændret ved Rådets direktiv
2013/17/EU af 13. maj 2013, EU-Tidende 2013, nr. L 158, side
193. | | 1. Fodnoten til loven affattes
således: »1) Loven indeholder bestemmelser, der
gennemfører dele af Europa-Parlamentets og Rådets
direktiv 2000/60/EF af 23. oktober 2000 om fastlæggelse af en
ramme for Fællesskabets vandpolitiske foranstaltninger
(vandrammedirektivet), EF-Tidende 2000, nr. L 327, side 1, som
ændret senest ved Kommissionens direktiv 2014/101/EU af 30.
oktober 2014, EU-Tidende nr. L 311, side 32, dele af Rådets
direktiv 92/43/EØF af 21. maj 1992 om bevaring af naturtyper
og samt vilde dyr og planter (habitatdirektivet), EF-Tidende 1992,
nr. L 206, side 7, som senest ændret ved Rådets
direktiv 2013/EU af 13. maj 2013, EU-Tidende 2013, nr. L 158, side
193, dele af Europa-Parlamentets og Rådets direktiv
2009/147/EF af 30. november 2009 om beskyttelse af vilde fugle
(fuglebeskyttelsesdirektivet), EU-Tidende 2009, nr. L 20, side 7,
som senest ændret ved Rådets direktiv 2013/17/EU af 13.
maj 2013, EU-Tidende 2013, nr. L 158, side 193, og dele af
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2008/105/EF af 16.
december 2008 om miljøkvalitetskrav inden for vandpolitikken
(direktiv om miljøkvalitetskrav), EU-Tidende 2008, nr. L
348, side 8« | | | | § 2. I denne
lov forstås ved: | | | 1) Overfladevand: Indvand, bortset fra
grundvand, samt overgangsvande og kystvande, undtagen med hensyn
til kemisk tilstand, hvor det også omfatter
territorialfarvande. | | 2. i § 2, nr.1 og 3, ændres »Indvand« til:
»Indlandsvand«, og i nr. 4
og 5 ændres »indvand«
til: »indlandsvand«. | 2) Grundvand: Alle former for vand under
jordoverfladen i mættede zoner og i direkte kontakt med
jordoverfladen eller undergrunden. 3) Indvand: Alt stillestående eller
strømmende vand på jordoverfladen og alt grundvand
på landsiden af den basislinje, hvorfra bredden af
territoriale farvande måles. | | 3. § 2, nr. 2, affattes
således: »2) Grundvand: Alt vand under
jordoverfladen i den mættede zone og i direkte kontakt med
jorden eller undergrunden.« | 4) Vandløb: Et indvand, som for
størstedelens vedkommende løber på
jordoverfladen, men som kan løbe under jorden i en el af sit
løb. | | | 5) Sø: et indvand bestående af
stillestående overfladevand. | | | 6)-8)… | | | 9) Stærkt modificeret
vandområde: En forekomst af overfladevand, der som et
resultat af fysiske ændringer som følge af menneskelig
aktivitet i væsentlig grad har ændret karakter som
angivet af miljøministeren i henhold til bestemmelserne i
§ 9. | | 4. I § 2, nr. 9, ændres »§
9« til: »bekendtgørelse om
basisanalyser«. | 10-24) … | | | | | 5. I § 2 indsættes efter nr. 13 som nyt
nummer: »14) Delopland: Landområde,
hvorfra al overfladeafstrømning løber gennem en
række mindre og større vandløb og eventuelt
søer til et bestemt punkt i et vandløb (normalt en
sø eller et vandløbssammenløb).« Nr. 14-43 bliver herefter nr. 15-44. | | | | 25) God kemisk tilstand for overfladevand:
Den kemiske tilstand, der er nødvendig for at opfylde
miljømålene for overfladevand i kapitel 4, dvs. den
kemiske tilstand, der er nået i et overfladevandområde,
hvori koncentrationerne af forurenende stoffer ikke overstiger de
miljøkvalitetskrav, der er fastlagt i bekendtgørelse
om miljøkvalitetskrav. | | 6. I § 2, nr. 25, der bliver nr. 26,
ændres »de miljøkvalitetskrav, der« til:
»de miljøkvalitetskrav, der er fastsat af EU, og
som«, og »bekendtgørelse om
miljøkvalitetskrav« ændres til:
»bekendtgørelse om fastlæggelse af
miljømål for vandløb, søer,
overgangsvande, kystvande og grundvand«. | 26-29)… | | | 30) Prioriterede stoffer: De stoffer, som
fremgår af liste over prioriterede stoffer i bilag til
bekendtgørelse om miljøkvalitetskrav. Heriblandt
prioriterede farlige stoffer, som fremgår af nævnte
liste over prioriterede stoffer. | | 7. I § 2, nr. 30, der bliver nr. 31,
ændres »bekendtgørelse om
miljøkvalitetskrav« til: »bekendtgørelse
om fastlæggelse af miljømål for vandløb,
søer, overgangsvande, kystvande og grundvand«. | 31) Forurenende stof: Ethvert stof, der kan
forårsage forurening, herunder navnlig stoffer nævnt i
liste over de vigtigste forurenende stoffer i bilag til
bekendtgørelse om miljøkvalitetskrav. 32-43) … | | 8. I § 2, nr. 31, der bliver nr. 32,
ændres »stoffer nævnt i liste over de vigtigste
forurenende stoffer« til: »stoffer omfattet af liste
over de vigtigste grupper af forurenende stoffer«, og
»bekendtgørelse om miljøkvalitetskrav«
ændres til: »bekendtgørelse om
fastlæggelse af miljømål for vandløb,
søer, overgangsvande, kystvande og grundvand«. | | | | § 11.
Miljøministeren kan ved fastlæggelse af konkrete
miljømål udstedt med hjemmel i § 7, stk. 1, for
specifikke vandforekomster fastsætte mindre strenge
miljømål, herunder for et eller flere
kvalitetselementer, end god overfladevandstilstand, god
grundvandstilstand eller for kunstige og stærkt modificerede
vandområder godt økologisk potentiale og god kemisk
tilstand for overfladevand, jf. § 7, stk. 2, nr. 2 0g 3, hvis
vandforekomsten er påvirket af menneskelig aktivitet som
fastslået i overensstemmelse med basisanalysen eller
vandforekomstens naturlige betingelser er sådanne, at
opfyldelse af disse mål er umulig eller forbundet med
uforholdsmæssigt store omkostninger. Stk. 2-4.
… | | 9. I § 11, stk. 1, ændres
»vandforekomsten er påvirket« til:
»vandforekomsten er så påvirket«. | | | | | | 10. Efter §
12 indsættes: »§ 12
a. Miljø- og fødevareministeren kan i regler
udstedt med hjemmel i § 7, stk. 1, fastsætte, at en
grænseoverskridende forurening, der stammer fra en udenlandsk
forureningskilde, under nærmere angivne betingelser kan
begrunde, at miljøkvalitetskrav, der er fastsat i
bekendtgørelse om fastlæggelse af
miljømål for vandløb, søer, kystvande,
overgangsvande og grundvand, overskrides i et
overfladevandområde.« | | | | § 19.
… Stk. 2-3.
… | | 11. I § 19, stk. 3, indsættes som stk. 4: »Stk. 4.
Ministeren kan fastsætte regler om fravigelse af regler
fastsat med hjemmel i stk. 1, for gennem injektion af
kuldioxidstrømme i geologiske formationer at modvirke
klimaændringer.« | | | | § 22.
… Stk. 2 -3.
… | | | Stk. 4.
Ministeren kan fastsætte regler om samarbejde mellem
kommunalbestyrelserne, for så vidt angår opgaven
nævnt i stk. 2. | | 12. I § 22 indsættes efter stk. 3 som
nyt stykke: »Stk. 4.
Ministeren kan fastsætte regler om, at kommunalbestyrelserne
i hovedvandoplandet skal varetage andre opgaver end nævnt i
stk. 2.« Stk. 4 bliver herefter stk. 5. | | | | | | 13. I § 22, stk. 4, der bliver stk. 5,
ændres »kommunalbestyrelserne,« til:
»kommunalbestyrelserne«, og efter »stk. 2«
indsættes: »og opgaver, som kommunalbestyrelserne i
hovedvandoplandet skal varetage efter regler fastsat i
medfør af stk. 4«. | | | | § 25. Der kan
på initiativ af en eller flere af de organisationer og
foreninger, der er nævnt i stk. 2, inden for et
hovedvandopland oprettes vandråd, som kan rådgive
kommunalbestyrelserne i hovedvandoplandet ved udarbejdelse af
forslag til helle eller dele af indsatsprogrammet, jf. § 22,
stk. 2. | | 14. I § 25, stk. 1, indsættes efter
»§ 22, stk. 2« », og opgaver, som
kommunalbestyrelserne i hovedvandoplandet skal varetage efter
regler fastsat i medfør af § 22, stk. 4«. | | | | | | § 2 | | | | | | I lov om kemikalier, jf.
lovbekendtgørelse nr. 849 af 24. juni 2014, foretages
følgende ændring: | | | | § 45.
… | | | Stk. 2. Ved
varetagelsen af de opgaver, der påhviler ministeren,
bistås denne af Miljøstyrelsen og
Naturstyrelsen. | | 1. I § 45, stk. 2, 1. pkt., ændres
»Miljøstyrelsen og Naturstyrelsen« til
»ministeriets styrelser«. | | | | | | § 3 | | | | | | I lov om råstoffer, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1585 af 10. december 2015, foretages
følgende ændring: | | | | § 22 a.
… Stk. 2-4.
… | | | Stk. 5. Ved
anmodning om afholdelse af auktion over et område efter
§ 20, stk. 2, nr. 1, stilles sikkerhed for
gennemførelse af efterforskningen af området. Hvis
auktionen over et område er blevet vundet af en anden end
den, der har anmodet om afholdelse af auktionen, skal
auktionsvinderen stille tilsvarende sikkerhed før udstedelse
af efterforskningstilladelse. Før udstedelse af
efterforskningstilladelse efter § 20, stk. 2, nr. 3, stilles
tilsvarende sikkerhed. Opfylder den, der har anmodet om afholdelse
af auktion, har vundet en auktion eller er meddelt
efterforskningstilladelse efter 20, stk. 2, nr. 3, ikke inden for
de fastsatte frister betingelserne for bortfald af
sikkerhedsstillelsen, skal den pågældende betale et
beløb svarende til sikkerhedsstillelsen som bod til
Naturstyrelsen for den manglende efterforskning f
området. | | 1. I § 22 a, stk. 5, 8. pkt., og i § 28, stk. 1 og 2, og 2,
ændres »Naturstyrelsen« til »miljø-
og fødevareministeren«. | | | | §§
23-27. … | | | | | | § 28. Den,
der udfører en råstofboring eller en
prøvegravning i jorden, på søterritoriet eller
på kontinentalsoklen, skal inden 3 måneder efter
udførelsen underrette De Nationale Geologiske
Undersøgelser for Danmark og Grønland (GEUS) og
Naturstyrelsen om boringens beliggenhed, de forefundne jordlag og
vandstanden samt indsende prøver af de gennemborede lag.
Inden for samme frist skal resultater af geofysiske
undersøgelser og andre råstofundersøgelser,
herunder om råstoffernes kvalitet, indberettes til De
Nationale Geologiske Undersøgelser for Danmark og
Grønland (GEUS) og Naturstyrelsen. | | | Stk. 2.
Miljøministeren kan fastsætte nærmere regler om
udførelse af boringer efter råstoffer. Miljø-
og fødevareministeren kan fastsætte nærmere
regler om de oplysninger, der skalindsendes til De Nationale
Geologiske Undersøgelser for Danmark og Grønland
(GEUS) og Naturstyrelsen, og om, at oplysninger i særlige
tilfælde ikke skal indberettes. | | | | | | | | § 4 | | | | | | I lov om stormflod og stormfald, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1129 af 10. december 2014, foretages
følgende ændringer: | | | | § 21. Der
nedsættes et stormråd bestående af 1 formand og 8
medlemmer samt suppleanter for disse. Erhvervs- og
vækstministeren udnævner rådets formand,
rådets næstformand, der repræsenterer Erhvervs-
og Vækstministeriet og 7 andre medlemmer, der
repræsentere følgende myndigheder og organisationer:
Transportministeriet, Miljøministeriet, Klima-, Energi- og
Bygningsministeriet, Justitsministeriet, KL, Forsikring &
Pension og Forbrugerrådet. Endvidere tilknyttes til
Stormrådet 3 særligt sagkyndige med indsigt i stormflod
og kystforhold, vandløb og søer samt stormfald. Disse
udpeges af henholdsvis Kystdirektoratet og Naturstyrelsen. | | 1. I § 21, stk. 1, 4. pkt., og i § 29
c, 1. pkt., ændres »Naturstyrelsen« til:
»Styrelsen for Vand- og Naturforvaltning«. | Stk. 2-3.
… | | | | | | §§ 22-29
b. … | | | | | | § 29 c. Hvor
det i denne lov eller i regler udstedt i medfør af denne lov
er forudsat, at dokumenter, som er udstedt af andre end
Stormrådet, forsikringsselskaber og disses taksatorer eller
Naturstyrelsen, skal være underskrevet, kan dette krav
opfyldes ved anvendelse af en teknik, der sikrer entydig
identifikation af den, som har udstedt de opgældende
dokumenter. | | | | | | | | § 5 | | | | | | I lov nr. 609 af 12. juni 2013 om
elektrificering af jernbanen foretages følgende
ændring: | | | | § 4.
Godkendelse af den endelige udformning af elektrificeringen for den
pågældende strækning, herunder nye broer,
arealerhvervelser, erstatningsnatur, servitutter m.m.,
træffes af transportministeren efter høring af
Naturstyrelsen, Miljøstyrelsen, Kulturstyrelsen samt et af
Folketinget nedsat udvalg. | | 1. I § 4, stk. 1, og i § 5, stk. 2, ændres
»Naturstyrelsen« til: »Styrelsen for Vand- og
Naturforvaltning«. | Stk. 2-3.
… | | | | | | § 5.
… | | | Stk. 2.
Eventuelle mindre ændringer af et godkendt projekt, der kan
gennemføres uden ny VVM-procedure, kan efter indstilling fra
Banedanmark godkendes af transportministerens og i relevant omfang
efter høring af Naturstyrelsen, Miljøstyrelsen og
Kulturstyrelsen samt et af Folketinget nedsat udvalg. | | | Stk. 3.
… | | | | | § 6 | | | | | | Loven træder i kraft dagen efter
bekendtgørelse i Lovtidende. | | | | | | § 7 | | | | | | Loven gælder ikke for
Færøerne og Grønland. |
|
Officielle noter
1)
Loven indeholder bestemmelser, der gennemfører dele af
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2000/60/EF af 23.
oktober 2000 om fastlæggelse af en ramme for
Fællesskabets vandpolitiske foranstaltninger
(vandrammedirektivet), EF-Tidende 2000, nr. L 327, side 1, som
ændret senest ved Kommissionens direktiv 2914/101/EU af 30.
okt0ber 2014, EU-Tidende nr. L 311, side 32, og dele af
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2008/105/EF af 16.
december 2008 om miljøkvalitetskrav inden for vandpolitikken
(direktiv om miljøkvalitetskrav), EU-Tidende 2008, nr. L
348, side 84.