Fremsat den 3. maj 2017 af sundhedsministeren (Karen Ellemann,
fg.)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om en
brancheadministreret registreringsordning for alternative
behandlere
(Ændring af forsikringsvilkår
for registrerede alternative behandlere m.v.)
§ 1
I lov nr. 351 af 19. maj 2004 om en
brancheadministreret registreringsordning for alternative
behandlere foretages følgende ændring:
1.
Efter § 3 indsættes før overskriften før
§ 4:
»Registrerede
alternative behandlere med uddannelse inden for manuel
behandling
§ 3 a. Registrerede
alternative behandlere, hvis primære fagområde omfatter
manuel behandling, har ret til at udføre
manipulationsbehandling af rygsøjlen, hvis
1) den
registrerede alternative behandler har minimum 250 timers
uddannelse inden for manuel behandling,
2) den
registrerede alternative behandler, der ikke tillige er en
autoriseret sundhedsperson omfattet af § 19 i lov om klage- og
erstatningsadgang inden for sundhedsvæsenet, har en
ansvarsforsikring med behandlingsdækning mod erstatningskrav,
som måtte følge af manipulationsbehandling af
rygsøjlen,
3) den
registrerede alternative behandler oplyser brugerne om, at denne
ikke er dækket af patienterstatningsordningen i lov om klage-
og erstatningsadgang inden for sundhedsvæsenet, men har
tegnet en ansvarsforsikring med behandlingsdækning mod
erstatningskrav, som måtte følge af
manipulationsbehandling af rygsøjlen, og
4) den
registrerede alternative behandler opfylder nærmere fastsatte
uddannelsesmæssige krav.
Stk. 2.
Sundhedsministeren kan fastsætte regler om de
uddannelsesmæssige krav, der stilles til registrerede
alternative behandlere.
§ 3 b. Det forsikringsselskab,
hvori den registrerede alternative behandler med uddannelse inden
for manuel behandling har sin ansvarsforsikring med
behandlingsdækning, jf. § 3 a, stk. 1, nr. 2, er
forpligtet til en gang årligt at indberette anmeldte skader
forårsaget af den registrerede alternative behandler som led
i dennes udførelse af manipulationsbehandling af
rygsøjlen til Styrelsen for Patientsikkerhed.
Stk. 2. Den
registrerede alternative behandler, der ikke tillige er en
autoriseret sundhedsperson omfattet af § 19 i lov om klage- og
erstatningsadgang inden for sundhedsvæsenet, skal en gang
årligt indberette skader til Styrelsen for Patientsikkerhed,
der er anmeldt til den pågældendes forsikringsselskab
som led i manipulationsbehandling af rygsøjlen.
Stk. 3. Den
registrerede alternative behandler, der ikke tillige er en
autoriseret sundhedsperson omfattet af § 19 i lov om klage- og
erstatningsadgang inden for sundhedsvæsenet, og som
ønsker at udføre manipulationsbehandling af
rygsøjlen, har pligt til at indberette, i hvilket
forsikringsselskab den pågældende har sin
ansvarsforsikring med behandlingsdækning, til den forening,
hvori den pågældende er registreret.
Stk. 4.
Sundhedsministeren kan fastsætte regler om
dækningssummer for ansvarsforsikring med
behandlingsdækning og om forsikringsselskabets og den
registrerede alternative behandlers forpligtelse til at indberette
anmeldte skader til Styrelsen for Patientsikkerhed.«
§ 2
I lov nr. 1734 af 27. december 2016 om
ændring af lov om autorisation af sundhedspersoner og om
sundhedsfaglig virksomhed og lov om en brancheadministreret
registreringsordning for alternative behandlere, foretages
følgende ændring:
1. § 2,
nr. 5, ophæves.
§ 3
Loven træder i kraft den 1. juli 2017.
§ 4
Loven gælder ikke for Færøerne
og Grønland, men kan ved kongelig anordning sættes
helt eller delvis i kraft for Færøerne med de
ændringer, som de færøske forhold tilsiger.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige
bemærkninger | | Indholdsfortegnelse | 1. | Indledning | 2. | Lovforslagets baggrund | | 2.1. | Undersøgelse af området manuel
behandling og kiropraktorers forbeholdte virksomhedsområde
udført af Sundhedsstyrelsen og Styrelsen for
Patientsikkerhed | | 2.2. | Manuel behandling | | 2.3. | Lov nr. 1734 af 27. december 2016 | | | 2.3.1. | Den administrative udmøntning af
kravene til ansvarsforsikringen | 3. | Lovforslagets hovedindhold | | 3.1. | Registrerede alternative behandlere | | | 3.1.1. | Gældende ret | | | 3.1.2. | Sundheds- og Ældreministeriets
overvejelser og lovforslagets indhold | 4. | Økonomiske og administrative
konsekvenser for det offentlige | 5. | Økonomiske og administrative
konsekvenser for erhvervslivet m.v. | 6. | Administrative konsekvenser for
borgerne | 7. | Miljømæssige
konsekvenser | 8. | Lovforslagets forhold til EU-retten | 9. | Hørte myndigheder m.v. | 10. | Sammenfattende skema |
|
1. Indledning
Folketinget besluttede at ændre
kiropraktorers forbeholdte virksomhedsområde for så
vidt angår manuel behandling, jf. lov nr. 1734 af 27.
december 2016 om ændring af lov om autorisation af
sundhedspersoner og om sundhedsfaglig virksomhed og lov om en
brancheadministreret registreringsordning for alternative
behandlere.
Loven, der træder i kraft den 1. juli
2017, indebærer blandt andet, at kiropraktorernes forbeholdte
virksomhedsområde ændres, således at manuel
behandling, herunder manipulationsbehandling af rygsøjlen,
ikke længere er forbeholdt autoriserede sundhedspersoner
eller andre.
Loven åbner således også
mulighed for, at registrerede alternative behandlere under visse
nærmere betingelser kan udføre manipulationsbehandling
af rygsøjlen. I den forbindelse stilles der bl.a. krav om,
at den registrerede alternative behandler har tegnet en
ansvarsforsikring mod erstatningskrav, som måtte følge
af manipulationsbehandling af rygsøjlen. I lovens
bemærkninger forudsættes det, at en borger, der bliver
behandlet hos en registreret alternativ behandler,
erstatningsmæssigt skal ligestilles med en borger, der
behandles hos en autoriseret sundhedsperson. Dette indebærer,
at der ved vurderingen af, hvorvidt en skadelidt er
erstatningsberettiget, lægges de samme principper til grund,
som anvendes ved behandlingen af sager ved Patienterstatningen i
medfør af reglerne i lov om klage- og erstatningsadgang
inden for sundhedsvæsenet (klage- og erstatningsloven), jf.
lovbekendtgørelse nr. 84 af 17. januar 2017.
Patienterstatningsordningen, der finder
anvendelse ved skader påført i sundhedsvæsenet,
er mere fordelagtig end dansk rets almindelige erstatningsregler
(culpa).
Efter flere drøftelser mellem
forsikringsselskabernes brancheorganisation, Forsikring &
Pension, og Sundheds- og Ældreministeriet om den
administrative udmøntning af de nærmere krav til den
med lov nr. 1734 indførte forsikringspligt, vurderes det
meget lidt sandsynligt, at et forsikringsselskab vil tilbyde en
ansvarsforsikring under de vilkår, der er beskrevet i lovens
bemærkninger, uden at skaderne samtidig omfattes af
patienterstatningsordningen.
Regeringen ønsker derfor at ændre
vilkårene for at tilbyde en ansvarsforsikring til
registrerede alternative behandlere, der udfører
manipulationsbehandling af rygsøjlen.
Da behandling hos registrerede alternative
behandlere ikke er en behandling i sundhedsvæsenet, og da
brugere af alternativ behandling ikke er patienter, foreslås
det, at kravet i henhold til lov nr. 1734 af 27. december 2016 om,
at der ved vurderingen af, hvorvidt en skadelidt er
erstatningsberettiget, lægges de samme principper til grund,
som anvendes ved behandling af sager ved Patienterstatningen,
ophæves.
Virkningen heraf er, at bevisvurderingen i
forbindelse med erstatningsvurderinger i sager, der behandles inden
for rammerne af den omhandlede ansvarsforsikring, skal ske efter
dansk rets almindelige erstatningsregler (culpa). Det vil
således være forsikringsselskaberne, der træffer
afgørelse om, hvorvidt der foreligger en
erstatningsberettiget skade. Eventuelle tvistspørgsmål
vil skulle afgøres ved domstolene.
Det foreslås desuden at indføre
en ordning, hvorefter den registrerede alternative behandler skal
oplyse brugerne om, at denne ikke er omfattet af
patienterstatningsordningen i klage- og erstatningsloven, men har
tegnet en ansvarsforsikring, der dækker skader opstået
som følge af manipulationsbehandling af
rygsøjlen.
Af lovtekniske årsager foreslås
det samtidig på ny at indsætte den med § 2, nr. 5,
i lov nr. 1734 af 27. december 2016 indsatte tilføjelse af
§ 3 a og § 3 b i lov nr. 351 af 19. maj 2004 om en
brancheadministreret registreringsordning for alternative
behandlere.
Det foreslås, at loven træder i
kraft den 1. juli 2017.
2. Lovforslagets
baggrund
Et flertal i Sundhedsudvalget afgav i april
2015 en beretning, der pålagde regeringen at fremsætte
et lovforslag, der sidestiller fysioterapeuter og RAB-godkendte
behandlere med læger og kiropraktorer for så vidt
angår manuel behandling af kroppens led, herunder
manipulationsbehandlinger. Det fremgår af beretningen, at
lovforslaget skulle sikre, at de nævnte faggrupper fik ret
til at udføre manuel behandling af kroppens led, herunder
manipulationsbehandlinger bl.a. omfattende nakke og ryg.
Det fremgår endvidere, at formålet
med beretningen var, at det forbeholdte virksomhedsområde for
kiropraktorer skulle ophæves, således at retsstillingen
for alle de nævnte RAB-godkendte behandlere som fx
Body-SDS-terapeuter og diverse fysioterapeuter, der på
daværende tidspunkt anvendte manipulationsbehandlinger og
manuel behandling af led, og som derfor de facto kunne blive
anklaget og dømt for at udføre kiropraktik, skulle
normaliseres.
I efteråret 2015 blev samtlige
sundhedsordførere enige om, at den daværende
Sundhedsstyrelse skulle iværksætte en
undersøgelse af området manuel behandling, herunder
manipulation af kroppens led og kiropraktorernes forbeholdte
virksomhedsområde.
Den 15. april 2016 forelå resultatet af
undersøgelsen udarbejdet af Sundhedsstyrelsen og Styrelsen
for Patientsikkerhed. Der henvises i den forbindelse til afsnit
2.1. nedenfor.
I forbindelse med høring over
undersøgelsen udtalte enkelte interessenter til Sundheds- og
Ældreministeriet samt til Sundhedsstyrelsen og Styrelsen for
Patientsikkerhed, at Danmark er det eneste land i Europa og i
oversøiske engelsktalende lande, der har et forbeholdt
virksomhedsområde for kiropraktorer.
Sundheds- og Ældreministeriet indhentede
efterfølgende oplysninger fra Sverige, Finland, Island,
Frankrig, Holland, England og Tyskland for at få belyst
retstilstanden for manuel behandling i disse lande.
Tilbagemeldingerne fra landene viste, at Danmark hørte til
blandt de lande, der havde den mest restriktive lovgivning i
forhold til, hvem der må udføre manuel behandling.
Blandt andet som en konsekvens heraf blev der
den 20. juni 2016 indgået en politisk aftale mellem den
daværende regering (Venstre), Dansk Folkeparti, Enhedslisten,
Liberal Alliance, Alternativet, Socialistisk Folkeparti, Radikale
Venstre og Det Konservative Folkeparti om ændring af
kiropraktorers forbeholdte virksomhedsområde. Efter aftalen
skulle alle fremover kunne udføre manipulationsbehandling af
kroppens perifere led, ledmobilsering af ryggen og kroppens
perifere led og bløddelsbehandling. Derudover fremgik det,
at registrerede alternative behandlere med uddannelse inden for
manuel behandling og fysioterapeuter i lighed med kiropraktorer
skulle have mulighed for at udføre manipulationsbehandling
af rygsøjlen.
Som led i aftalen skulle den virksomhed, der
udøves af kiropraktorer, læger, fysioterapeuter og
registrerede alternative behandlere med uddannelse inden for manuel
behandling, følges årligt i henholdsvis klage- og
erstatningssystemet og via forsikringsselskaberne i en 3-årig
periode. Det blev endvidere aftalt, at Sundheds- og
Ældreministeriet skulle orientere Sundheds- og
Ældreudvalget om den årlige opfølgning.
2.1. Undersøgelse af området manuel behandling
og kiropraktorers forbeholdte virksomhedsområde udført
af Sundhedsstyrelsen og Styrelsen for Patientsikkerhed
Styrelsen for Patientsikkerhed og
Sundhedsstyrelsen anbefalede på baggrund af
undersøgelsen af området manuel behandling og
kiropraktorers forbeholdte virksomhedsområde, at
manipulationsbehandling af hensyn til patientsikkerheden skulle
samles på få grupper af behandlere set i lyset af
alvorligheden af skaderne.
De to styrelser anbefalede derfor, at
manipulationsbehandling af rygsøjlen forblev forbeholdt
læger og kiropraktorer at udføre.
Samtidig vurderede styrelserne, at
manipulationsbehandling af kroppens perifere led ikke er forbundet
med de samme patientsikkerhedsmæssige risici, og at denne
behandling ikke burde forbeholdes særlige faggrupper. Det
samme gjorde sig gældende for ledmobilisering af ryggen samt
kroppens perifere led og bløddelsbehandling.
Styrelserne anbefalede derfor, at
manipulationsbehandling af kroppens perifere led samt
ledmobilisering af ryggen og perifere led ikke skulle være
forbeholdt særlige faggrupper.
Endvidere havde de politiske partier
fået forelagt en række studier, blandt andet fra Parker
Instituttet, Bispebjerg og Frederiksberg Hospital, hvoraf det
fremgik, at der syntes at være en meget lille hyppighed af
alvorlige skader ved manipulationsbehandling. Det fremgik
også af studiet, at det kausale forhold mellem manipulation
og skade syntes at være usikkert.
Endelig var der divergerende fortolkninger af
autorisationslovens § 52, stk. 6, herunder om fysioterapeuter
som følge af kiropraktorernes forbeholdte
virksomhedsområde til at udføre manuel behandling
havde været afskåret fra at udføre
manipulationsbehandling.
Et flertal af Folketingets partier foretog
på den baggrund en afvejning af de ovennævnte forhold
og fandt, at det ville være patientsikkerhedsmæssigt
forsvarligt at ændre kiropraktorernes forbeholdte
virksomhedsområde, således at fysioterapeuter og
registrerede alternative behandlere under visse betingelser
får ret til at udføre manipulationsbehandling af
rygsøjlen.
2.2. Manuel
behandling
Sundhedsstyrelsen og Styrelsen for
Patientsikkerhed foretog i undersøgelsen af området
manuel behandling og kiropraktorers forbeholdte
virksomhedsområde en afklaring af begrebet manuel
behandling.
Det fremgår af undersøgelsen, at
manuel behandling (også kaldet manuel terapi) indebærer
en række forskellige teknikker fra massage til manipulation
af led. Fælles for dem er, at behandleren bruger sine
hænder til behandlingen. Manuel behandling bliver anvendt til
forskellige problemstillinger, men typisk smertereduktion.
Det fremgår endvidere af
undersøgelsen, at de manuelle teknikker er vanskelige
fagligt at afgrænse skarpt fra hinanden. Styrelsen for
Patientsikkerhed og Sundhedsstyrelsen har i undersøgelsen
taget udgangspunkt i følgende inddeling af de forskellige
typer af manuel behandling:
? Manipulation, herunder manipulation af
henholdsvis rygsøjlen og perifere led.
? Ledmobilisering, herunder mobilisering af
henholdsvis rygsøjlen og perifere led.
? Bløddelsbehandling.
I dette lovforslag forstås ved
manipulation af rygsøjlen en manuel procedure, hvor et
bevægesegment med en impulslignende kraft momentant bringes
ud over den elastiske barriere uden at forcere segmentets
anatomiske integritet.
2.3. Lov nr. 1734 af
27. december 2016
Folketinget vedtog den 16. december 2016 lov
nr. 1734 om ændring af lov om autorisation af
sundhedspersoner og om sundhedsfaglig virksomhed og lov om en
brancheadministreret registreringsordning for alternative
behandlere (Ændring af kiropraktorers forbeholdte
virksomhedsområde m.v.)
Loven, der træder i kraft den 1. juli
2017, ændrer kiropraktorers forbeholdte
virksomhedsområde for så vidt angår kiropraktisk
behandling (manuel behandling).
Adgang til at udføre
manipulationsbehandling af rygsøjlen får efter loven
bl.a. registrerede alternative behandlere med minimum 250 timers
uddannelse inden for manuel behandling. Registrerede alternative
behandleres adgang til at udføre manipulationsbehandling af
rygsøjlen er dog bl.a. betinget af, at de opfylder
nærmere fastsatte uddannelsesmæssige krav, og at de har
tegnet en ansvarsforsikring mod erstatningskrav, som måtte
følge af manipulationsbehandling af rygsøjlen.
I lovens bemærkninger forudsættes
det, at en borger, der bliver behandlet hos en registreret
alternativ behandler, erstatningsmæssigt skal ligestilles med
patienter, der behandles hos en autoriseret sundhedsperson.
Ifølge lovens bemærkninger skal
der ved vurderingen af, hvorvidt en skadelidt er
erstatningsberettiget, lægges de samme principper til grund,
som anvendes ved behandlingen af sager, der er omfattet af
patienterstatningsordningen i klage- og erstatningsloven. Der
foreligger et ansvarsgrundlag efter patienterstatningsordningen,
hvis en erfaren specialist ville have handlet anderledes og dermed
have undgået skaden. I bevismæssig sammenhæng er
det endvidere tilstrækkeligt, at der foreligger overvejende
sandsynlighed for, at en skade er forvoldt ved behandling eller
mangel på samme.
Loven indfører desuden en
indberetningsforpligtelse til Styrelsen for Patientsikkerhed for
registrerede alternative behandlere og deres forsikringsselskaber
for så vidt angår skader opstået som følge
af manipulationsbehandling af rygsøjlen.
Med loven skal det forsikringsselskab, hvor
den registrerede alternative behandler har ansvarsforsikring, en
gang årligt indrapportere anmeldte skader til Styrelsen for
Patientsikkerhed. Den registrerede alternative behandler er
ligeledes forpligtet til en gang årligt at orientere
Styrelsen for Patientsikkerhed om skader, der er anmeldt til den
pågældendes forsikringsselskab.
Disse indberetninger skal sikre, at
sundhedsmyndighederne får et overblik over antallet af skader
opstået som følge af registrerede alternative
behandleres manipulationsbehandling af rygsøjlen.
Styrelsen for Patientsikkerhed er
ifølge lovens bemærkninger alene ansvarlig for at
videregive oplysningerne om skaderne til Sundheds- og
Ældreministeriet. Styrelsen er således ikke forpligtet
til at føre tilsyn med de registrerede alternative
behandlere, der ønsker at udføre
manipulationsbehandling af rygsøjlen.
Loven indfører herudover en pligt for
alternative behandlere til at indberette, i hvilket
forsikringsselskab den pågældende har sin
ansvarsforsikring, til den forening, hvori den
pågældende er registreret.
2.3.1. Den
administrative udmøntning af kravene til
ansvarsforsikringen
I forbindelse med den nærmere
udmøntning af vilkårene for den ansvarsforsikring, som
registrerede alternative behandlere ifølge lov nr. 1734 af
27. december 2016 skal tegne for lovligt at kunne udføre
manipulationsbehandling af rygsøjlen, vurderes det - med
baggrund i tilbagemeldinger fra forsikringsselskabernes
brancheorganisation - meget lidt sandsynligt, at et
forsikringsselskab vil tilbyde en ansvarsforsikring under de
vilkår, der er beskrevet i lovens forarbejder, uden at skader
som måtte følge af manipulationsbehandling af
rygsøjlen omfattes af patienterstatningsordningen.
3. Lovforslagets
hovedindhold
Hovedformålet med dette lovforslag er at
ændre de ved lov nr. 1734 af 27. december 2016 fastlagte
vilkår for at tilbyde ansvarsforsikring mod erstatningskrav,
som måtte følge af manipulationsbehandling af
rygsøjlen udført af registrerede alternative
behandlere.
Det foreslås, at kravet i henhold til
lov nr. 1734 af 27. december 2016 om, at der ved vurderingen af,
hvorvidt en skadelidt er erstatningsberettiget, lægges de
samme principper til grund, som anvendes ved behandling af sager
ved Patienterstatningen, ophæves.
Virkningen heraf er, at bevisvurderingen i
forbindelse med erstatningsvurderinger i sager, der behandles inden
for rammerne af den omhandlede ansvarsforsikring, skal ske efter
dansk rets almindelige erstatningsregler (culpa). Det er
forsikringsselskaberne, der træffer afgørelse om,
hvorvidt der foreligger en erstatningsberettigende skade.
Eventuelle tvistspørgsmål vil skulle afgøres
ved domstolene.
Derfor foreslås det at indføre en
ordning, hvorefter den registrerede alternative behandler skal
oplyse brugerne om, at denne ikke er dækket af
patienterstatningsordningen i klage- og erstatningsloven, men har
tegnet en ansvarsforsikring, der dækker skader som
følge af manipulationsbehandling af rygsøjlen.
3.1. Registrerede
alternative behandlere
3.1.1. Gældende ret
Der findes i dag ingen regler for registrerede
alternative behandleres virksomhedsområde, bortset fra at
registrerede alternative behandlere i lighed med fx fysioterapeuter
ikke må udøve kiropraktisk behandling, da dette
område efter gældende regler er omfattet af
kiropraktorernes forbeholdte virksomhedsområde.
Den 1. juni 2004 trådte lov om en
brancheadministreret registreringsordning for alternative
behandlere (RAB-loven) i kraft, jf. lov nr. 351 af 19. maj 2004.
Formålet med loven var at indføre en frivillig,
brancheadministreret registreringsordning for alternative
behandlere med henblik på at øge sikkerheden for
brugere af alternativ behandling.
En brancheorganisation skal være
godkendt af Styrelsen for Patientsikkerhed for, at den kan
registrere alternative behandlere. Der er knyttet en række
betingelser til en godkendelse af brancheorganisationen, blandt
andet skal brancheorganisationen have et klageorgan, der fx skal
kunne behandle klager fra brugerne over den behandling, medlemmerne
af organisationen har udført. Klageorganet kan endvidere
behandle klager over manglende overholdelse af foreningens
regelsæt for god klinisk praksis.
Det er endvidere en betingelse, at
klageorganet kan sanktionere overtrædelser af de regler, der
er fastsat af foreningen, herunder ved irettesættelse,
fratagelse af medlemskab eller afregistrering. Klageorganet skal
have en sammensætning, der er betryggende for parterne, fx
skal habilitetsreglerne iagttages, jf. bekendtgørelse nr.
978 af 1. oktober 2012 om en brancheadministreret
registreringsordning for alternative behandlere (RAB
bekendtgørelsen).
Ud over oprettelse af et klageorgan, skal
organisationen offentliggøre, hvilke medlemmer, der har
organisationens tilladelse til at benytte titlen registreret
alternativ behandler. Organisationen skal endvidere
offentliggøre basale uddannelseskrav for de registrerede
alternative behandlere, ligesom organisationen skal
offentliggøre regelsæt for god klinisk praksis.
Registreringsordningen for alternative
behandlere er frivillig. Dette indebærer, at alternative
behandlere, der ikke opfylder kravene eller ikke ønsker at
være omfattet af ordningen, fortsat vil kunne udøve
alternativ behandling. Loven medfører alene, at alternative
behandlere, som er medlemmer af en godkendt forening, med
foreningens tilladelse kan benytte titlen registreret alternativ
behandler.
Registreringsordningen medfører ikke en
offentlig godkendelse af den pågældende alternative
behandlingsmetode, ligesom Styrelsen for Patientsikkerhed ikke skal
føre et egentligt tilsyn med de alternative behandlere.
For så vidt angår de
uddannelsesmæssige krav, der stilles til registrerede
alternative behandlere, er dette reguleret i RAB
bekendtgørelsens § 10.
Det fremgår blandt andet heraf, at
brancheorganisationen skal stille krav til uddannelse og eksamen
for de medlemmer, der registreres, og som dermed får ret til
at anvende titlen registreret alternativ behandler. Der stilles
blandt andet krav om en sundhedsmæssig uddannelse på
sammenlagt minimum 660 undervisningstimer, lektioner eller
tilsvarende, hvoraf minimum 250 undervisningstimer, lektioner eller
tilsvarende skal være inden for det primære
fagområde (behandlingsform).
Herudover fremgår det, at uddannelsen
skal bestå af både teori og praksis, og at den
praktiske del af undervisningen opgøres i timer. Derudover
skal uddannelsen omfatte minimum 250 undervisningstimer eller
lektioner i det primære fagområde
(behandlingsområde), fx Body-SDS eller fysiurgisk
massør.
Uddannelsen skal endvidere indeholde basal
sundhedslovgivning, klinikvejledning/klientbehandling, psykologi og
præsentation af andre alternative fagområder.
Brancheorganisationen skal stille krav om afsluttende eksaminer,
herunder i basisfagene anatomi/fysiologi og sygdomslære,
ligesom organisationen skal stille krav til disse eksaminer,
så det sikres, at ansøgeren har den fornødne
faglige indsigt og forståelse.
Efter gældende ret er der ikke krav om,
at alternative registrerede behandlere har en ansvarsforsikring
forud for, at den pågældende påbegynder
behandling.
Registrerede alternative behandlere er i
modsætning til læger, kiropraktorer, fysioterapeuter og
alternative behandlere, der tillige er autoriserede
sundhedspersoner omfattet af klage- og erstatningslovens § 19,
ikke omfattet af patienterstatningsordningen. Dette
medfører, at der efter gældende ret skal
anlægges erstatningssag ved domstolene, hvor der er et andet
ansvarsgrundlag end efter patienterstatningsordningen.
3.1.2. Sundheds- og
Ældreministeriets overvejelser og lovforslagets
indhold
De betingelser, der fremgår af lov om en
brancheadministreret registreringsordning for alternative
behandlere, vil fortsat være gældende med
lovforslaget.
Lov nr. 1734 af 27. december 2016
medfører, at registrerede alternative behandlere med minimum
250 timers uddannelse inden for manuel behandling, herunder
Body-SDS-terapeuter, pr. 1. juli 2017 får ret til at
udføre manipulationsbehandling af rygsøjlen i lighed
med kiropraktorer, læger og fysioterapeuter.
Med lovforslaget er der knyttet en række
betingelser til denne ret for registrerede alternative behandlere
til at udføre manipulationsbehandling af
rygsøjlen.
For det første skal den registrerede
alternative behandler have minimum 250 timers uddannelse inden for
manuel behandling.
For det andet bliver en registreret alternativ
behandler, der ikke tillige er en autoriseret sundhedsperson
omfattet af klage- og erstatningslovens § 19, og som
ønsker at udføre manipulationsbehandling af
rygsøjlen, med lovforslaget af
patientsikkerhedsmæssige hensyn forpligtet til at have en
obligatorisk ansvarsforsikring, så den pågældende
er forsikret mod eventuelle erstatningskrav som følge af
manipulationsbehandling af rygsøjlen. Det er med forslaget
ikke tilstrækkeligt, at den registrerede alternative
behandler har tegnet en ansvarsforsikring, den
pågældende behandling skal tillige være
dækket af forsikringen.
Det fremgår af bemærkningerne til
lov nr. 1734 af 27. december 2016, at en borger, der bliver
behandlet hos en registreret alternativ behandler,
erstatningsmæssigt skal ligestilles med en borger, der
behandles hos en autoriseret sundhedsperson. Dette medfører,
at der ved vurderingen af, hvorvidt en skadelidt er
erstatningsberettiget, lægges de samme principper til grund,
som anvendes ved behandling af sager ved Patienterstatningen.
Patienter, der kommer til skade inden for det
danske sundhedsvæsen, kan få erstatning efter
patienterstatningsordningen. Det vil sige patienter, der bliver
behandlet af læge, kiropraktor, fysioterapeut eller en
alternativ behandler, der tillige er autoriseret sundhedsperson
omfattet af klage- og erstatningslovens § 19.
Dette medfører, at eventuelle skader,
påført af en alternativ behandler, der tillige er en
autoriseret sundhedsperson omfattet af klage- og erstatningslovens
§ 19, behandles ved Patienterstatningen. Et ansvarsgrundlag
efter patienterstatningsordningen foreligger, hvis en erfaren
specialist ville have handlet anderledes og dermed undgået
skaden. I bevismæssig sammenhæng er det
tilstrækkeligt, at der foreligger overvejende sandsynlighed
for, at en skade er forvoldt ved behandling eller mangel på
samme. Patienterstatningens afgørelser kan påklages
til Ankenævnet for Patienterstatningen, og ankenævnets
afgørelser kan indbringes for retten.
Det foreslås, at kravet i henhold til
lov nr. 1734 af 27. december 2016 om, at der ved vurderingen af,
hvorvidt en skadelidt er erstatningsberettiget, lægges de
samme principper til grund, som anvendes ved behandling af sager
ved Patienterstatningen, ophæves.
Virkningen heraf er, at bevisvurderingen i
forbindelse med erstatningsvurderinger i sager, der behandles inden
for rammerne af den omhandlede ansvarsforsikring, skal ske efter
dansk rets almindelige erstatningsregler (culpa). Det er
forsikringsselskaberne, der træffer afgørelse om,
hvorvidt der foreligger en erstatningsberettigende skade.
Eventuelle tvistspørgsmål vil skulle afgøres
ved domstolene.
Det bemærkes i den forbindelse, at en
borger, der får udført manipulationsbehandling af
rygsøjlen hos en registreret alternativ behandler
erstatningsmæssigt vil være stillet anderledes end en
borger, der behandles hos en alternativ behandler, der tillige er
en autoriseret sundhedsperson omfattet af klage- og
erstatningslovens § 19, hvis de skal søge erstatning
for en skade opstået som følge af
manipulationsbehandling af rygsøjlen. Det gælder bl.a.
i forhold til den bevisvurdering, der skal foretages, og i forhold
til muligheden for at dokumentere behandlingsforløbet, idet
alternative behandlere ikke har pligt til at føre journal
over behandlingsforløbet, således som autoriserede
personer har pligt til efter lov om autorisation af
sundhedspersoner og om sundhedsfaglig virksomhed
(autorisationsloven).
Med forslaget må den registrerede
alternative behandler ikke udføre manipulationsbehandling af
rygsøjlen, før den pågældende er
dækket af den påkrævede ansvarsforsikring.
For det tredje foreslås det - for at
sikre, at borgerne har kendskab til vilkårene for
manipulationsbehandling af rygsøjlen hos en registreret
alternativ behandler - samtidig at indføre en ordning,
hvorefter den registrerede alternative behandler oplyser brugerne
om, at denne ikke er dækket af patienterstatningsordningen,
men har tegnet en ansvarsforsikring med behandlingsdækning
mod erstatningskrav, som måtte følge af
manipulationsbehandling af rygsøjlen.
For det fjerde skal den registrerede
alternative behandler med lovforslaget have en uddannelse inden for
manuel behandling. Det foreslås, at den
pågældende brancheorganisation er ansvarlig for at
godkende og stille krav til uddannelsens faglige indhold og
niveau.
Det foreslås endvidere, at
sundhedsministeren kan fastsætte regler om de
uddannelsesmæssige krav, der stilles til registrerede
alternative behandlere, der ønsker at udføre
manipulationsbehandling af rygsøjlen. Lovforslaget har til
formål at sikre, at de registrerede alternative behandlere,
der ønsker at udføre manipulationsbehandling af
rygsøjlen har de rette kompetencer hertil.
For at sikre, at de registrerede alternative
behandlere, der udfører manipulationsbehandling af
rygsøjlen, har en ansvarsforsikring, foreslås det, at
den registrerede alternative behandler underretter den
brancheforening, hvori den pågældende er registreret,
om, i hvilket forsikringsselskab den pågældende har
tegnet forsikring.
Med forslaget skal det forsikringsselskab,
hvor den registrerede alternative behandler har ansvarsforsikring,
én gang årligt indberette anmeldte skader
forårsaget af den registrerede alternative behandler som led
i dennes udførelse af manipulationsbehandling af
rygsøjlen til Styrelsen for Patientsikkerhed. Den
registrerede alternative behandler foreslås ligeledes
forpligtet til at indberette anmeldte skader som følge af
manipulationsbehandling af rygsøjlen til Styrelsen for
Patientsikkerhed.
Formålet med forslaget om monitorering
af området er at sikre, at sundhedsmyndighederne får et
overblik over antallet af skader opstået som følge af
registrerede alternative behandleres manipulationsbehandling af
rygsøjlen.
Det foreslås, at Styrelsen for
Patientsikkerhed alene er ansvarlig for at videregive oplysningerne
om skaderne til Sundheds- og Ældreministeriet. Styrelsen er
således med forslaget ikke forpligtet til at føre
tilsyn med de registrerede alternative behandlere, der
ønsker at udføre manipulationsbehandling af
rygsøjlen.
Det foreslås endvidere, at
sundhedsministeren kan fastsætte regler om
dækningssummer for ansvarsforsikringen med
behandlingsdækning og om forsikringsselskabets og den
registrerede alternative behandlers indberetningspligt til
Styrelsen for Patientsikkerhed.
Der lægges som udgangspunkt op til, at
dækningssummen fastsættes til minimum 10 mio. kr. pr.
år for skader anmeldt i forsikringstiden. Hvis den
registrerede alternative behandler ønsker at tegne en
højere dækningssum, vil der være mulighed
herfor. Der lægges endvidere op til at fastlægge
nærmere krav til indberetning af anmeldte skader, herunder
formkrav i forbindelse med indberetningerne.
4. Økonomiske og
administrative konsekvenser for det offentlige
Forslaget om, at den registrerede alternative
behandlers forsikringsselskab skal indberette anmeldelse af
eventuelle skader, som den pågældende måtte have
påført en borger, til Styrelsen for Patientsikkerhed
skønnes ikke at medføre økonomiske eller
administrative konsekvenser af betydning for det offentlige.
Forslaget i sin helhed skønnes ikke at
medføre merudgifter for regioner eller kommuner.
5. Økonomiske og
administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.
Med lovforslaget åbnes der op for, at
registrerede alternative behandlere kan udføre
manipulationsbehandling af rygsøjlen, mod at de tegner en
forsikring. Givet ordningen er frivillig, er det forventningen, at
de registrerede alternative behandlere kun vil tegne en forsikring,
hvis de som følge af flere behandlinger forventer en
økonomisk gevinst. Samlet vurderes ordningen således
ikke at have erhvervsøkonomiske konsekvenser for
registrerede alternative behandlere.
6. Administrative
konsekvenser for borgerne
Vedtagelse af lovforslaget vurderes ikke at
medføre administrative konsekvenser for borgerne.
7. Miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen
miljømæssige konsekvenser.
8. Lovforslagets
forhold til EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter.
9. Hørte
myndigheder m.v.
Et udkast til lovforslag har i perioden fra
den 3. april til den 7. april 2017 været sendt i
høring hos følgende myndigheder og organisationer
m.v.:
Advokatrådet, Alzheimerforeningen,
Annemarie Goldschmidt, Birte Nielsen, Body SDS, Brancheforeningen
for Fysiurgisk Massage, Brancheforeningen for Private Hospitaler og
Klinikker, Center for Ernæring og Terapi, Charlotte Yde,
Danmarks Optikerforening, Danske Bandagister, Danske
Bioanalytikere, Danske Fodterapeuter, Danske Fysioterapeuter,
Danske Handicaporganisationer, Danske Patienter, Danske Regioner,
Danske Ældreråd, Danske Selskab for
Orthomolekylær Medicin (DSOM), Dansk Erhverv, Dansk Handicap
Forbund, Dansk Industri, Dansk Kiropraktorforening, Dansk
Psykologforening, Dansk Selskab for Almen Medicin, Dansk Selskab
for Patientsikkerhed, Dansk Sygeplejeråd, Dansk
Tandlægeforening, De Offentlige Tandlæger, Det Centrale
Handicapråd, Det færøske sundhedsministerium,
Diabetesforeningen, Din Tandplejer, Ergoterapeutforeningen, Erling
Helmer Jensen, Forbrugerrådet, Foreningen af Kliniske
Diætister, Foreningen af Speciallæger, Forsikring og
Pension, Færøernes Landsstyre, Gigtforeningen,
Hjernesagen, Hjerteforeningen, Høreforeningen, Institut for
Ortomolekylær Medicin, Jordemoderforeningen, KL,
Kræftens Bekæmpelse, Landsforeningen af Kliniske
Tandteknikere, Landsorganisationen Natursundhedsrådet (LNS),
Leila Eriksen, Lilian Wong, Livssyn: Akupunktur, zoneterapi og NLP,
Lægeforeningen, Mogens Ehrich, Optikerforeningen,
Organisationen af Lægevidenskabelige Selskaber,
Osteoporoseforeningen, Patientforeningen i Danmark,
Patientforeningernes Samvirke, Praktiserende Lægers
Organisation, Praktiserende Tandlægers Organisation,
Psykolognævnet, RAB-Forum, Radiografrådet,
Rigsombudsmanden på Færøerne, Rygmarvsskadede i
DK RYK, Sjældne Diagnoser Scleroseforeningen,
Sundhedsrådet, Sund og Hed, Tandlægeforeningen, Yngre
Læger, ÆldreForum, Ældremobiliseringen og
Ældresagen.
10. Sammenfattende skema | | Positive konsekvenser / mindreudgifter
(hvis ja, angiv omfang) | Negative konsekvenser / merudgifter (hvis
ja, angiv omfang) | Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen | Miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen | Forholdet til EU-retten | Lovforslaget indeholder ingen EU-retlige
aspekter | Overimplementering af EU-retlige
minimumsforpligtelser (sæt x) | JA | NEJ X |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til §
1
Til nr.
1
Efter gældende ret har registrerede
alternative behandlere ikke adgang til at udføre
manipulationsbehandling af rygsøjlen.
I dette lovforslag forstås ved
manipulation af rygsøjlen en manuel procedure, hvor et
bevægesegment med en impulslignende kraft momentant bringes
ud over den elastiske barriere uden at forcere segmentets
anatomiske integritet.
Det foreslås med lovforslagets § 3 a, stk. 1, nr. 1, at registrerede
alternative behandlere, hvis primære fagområde omfatter
manuel behandling, får ret til at udføre
manipulationsbehandling af rygsøjlen, hvis den registrerede
alternative behandler har minimum 250 timers uddannelse inden for
manuel behandling. Dette indebærer, at det er en betingelse
for at kunne udføre manipulationsbehandling af
rygsøjlen, at den alternative behandler er registreret i en
brancheforening, der er godkendt efter RAB-loven, og at behandleren
har minimum 250 timers uddannelse inden for manuel behandling.
Det foreslås med lovforslagets § 3 a, stk. 1, nr. 2, at registrerede
alternative behandlere, hvis primære fagområde omfatter
manuel behandling, får ret til at udføre
manipulationsbehandling af rygsøjlen, hvis den registrerede
alternative behandler, der ikke tillige er en autoriseret
sundhedsperson omfattet af klage- og erstatningslovens § 19,
har en ansvarsforsikring med behandlingsdækning mod
erstatningskrav, som måtte følge af
manipulationsbehandling af rygsøjlen.
Lovforslaget indebærer, at det alene vil
være registrerede alternative behandlere, der ikke også
er autoriserede sundhedspersoner omfattet af klage- og
erstatningslovens § 19, og som ønsker at udføre
manipulationsbehandling af rygsøjlen, der skal have en
obligatorisk ansvarsforsikring. Registrerede alternative
behandlere, der ønsker at udføre
manipulationsbehandling af kroppens perifere led, ledmobilisering
af ryggen og kroppens perifere led samt bløddelsbehandling
er ikke efter lovforslaget forpligtet til at have en obligatorisk
ansvarsforsikring. Dette skyldes, at denne form for behandling med
lovforslaget ikke er forbeholdt autoriserede sundhedspersoner eller
andre.
Med lovforslaget om obligatorisk
ansvarsforsikring skal bevisvurderingen i forbindelse med
erstatningsvurderinger af sager, der behandles inden for rammerne
af den omhandlede ansvarsforsikring, ske efter dansk rets
almindelige erstatningsregler (culpa).
Det følger af de almindelige
erstatningsregler, at skadevolder skal have udvist culpa for at
kunne blive pålagt erstatningsansvar. En skadevolder har
udvist culpa, hvis den pågældende har handlet enten
forsætligt eller uagtsomt.
Patienter, der kommer til skade inden for det
danske sundhedsvæsen, kan få erstatning efter
patienterstatningsordningen. Det vil sige patienter, der bliver
behandlet af en læge, kiropraktor, fysioterapeut eller en
alternativ behandler, der også er autoriseret sundhedsperson
omfattet af klage- og erstatningslovens § 19.
Patienterstatningsordningen er mere
fordelagtig for patienten end dansk rets almindelige
erstatningsregler (culpa). Ansvarsgrundlaget og kravene til bevis
for årsagssammenhæng er lempeligere end efter de
almindelige erstatningsregler. Der foreligger således et
ansvarsgrundlag efter patienterstatningsordningen, hvis en erfaren
specialist ville have handlet anderledes og dermed have
undgået skaden. I bevismæssig sammenhæng er det
endvidere tilstrækkeligt, at der foreligger overvejende
sandsynlighed for, at en skade er forvoldt ved behandling eller
mangel på samme.
Det foreslås med lovforslagets § 3 a, stk. 1, nr. 3, at den
registrerede alternative behandler skal oplyse brugerne om, at
denne ikke er dækket af patienterstatningsordningen i klage-
og erstatningsloven, men har tegnet en ansvarsforsikring, der
dækker skader opstået som følge af
manipulationsbehandling af rygsøjlen. Denne oplysningspligt
vil være opfyldt ved, at den registrerede alternative
behandler offentliggør informationen på sin hjemmeside
eller ved opslag i behandlerens venteværelse el. lign.
Det foreslås med lovforslagets § 3 a, stk. 1, nr. 4, at den
registrerede alternative behandler skal opfylde nærmere
fastsatte uddannelsesmæssige krav. Lovforslagets § 3 a, stk. 2, indebærer
endvidere, at sundhedsministeren kan fastsætte nærmere
regler om de uddannelsesmæssige krav, der stilles til
alternative behandlere.
De uddannelsesmæssige krav, der stilles
til registrerede alternative behandlere, er reguleret i RAB-lovens
§ 2, stk. 1, nr. 7, og RAB Bekendtgørelsens §
10.
Det fremgår blandt andet heraf, at
brancheorganisationen skal stille krav til uddannelse og eksamen
for de medlemmer, der registreres, og som dermed får ret til
at anvende titlen registreret alternativ behandler. Der stilles
blandt andet krav om en sundhedsmæssig uddannelse på
sammenlagt minimum 660 undervisningstimer, lektioner eller
tilsvarende, hvoraf minimum 250 undervisningstimer, lektioner eller
tilsvarende skal være inden for det primære
fagområde (behandlingsform).
Herudover fremgår det, at uddannelsen
skal bestå af både teori og praksis, og at den
praktiske del af undervisningen opgøres i timer. Derudover
skal uddannelsen omfatte minimum 250 undervisningstimer eller
lektioner i det primære fagområde
(behandlingsområde), fx Body-SDS eller fysiurgisk
massør.
Uddannelsen skal endvidere indeholde basal
sundhedslovgivning, klinikvejledning/klientbehandling, psykologi og
præsentation af andre alternative fagområder.
Brancheorganisationen skal stille krav om afsluttende eksaminer,
herunder i basisfagene anatomi/fysiologi og sygdomslære,
ligesom organisationen skal stille krav til disse eksaminer,
så det sikres, at ansøgeren har den fornødne
faglige indsigt og forståelse.
Det foreslås med lovforslagets § 3 b, stk. 1, at det
forsikringsselskab, hvori den registrerede alternative behandler
med uddannelse inden for manuel behandling har sin
ansvarsforsikring, forpligtes til en gang årligt at
indberette anmeldte skader forårsaget af den registrerede
alternative behandler som led i dennes udførelse af
manipulationsbehandling af rygsøjlen for Styrelsen for
Patientsikkerhed.
Efter gældende ret er der ingen
indberetningspligt for forsikringsselskaber eller andre til at
indberette sådanne skader opstået som følge af
behandlingen til Styrelsen for Patientsikkerhed eller andre.
Det foreslås med lovforslagets § 3 b, stk. 2, at den registrerede
alternative behandler, der ikke også er en autoriseret
sundhedsperson omfattet af klage- og erstatningslovens § 19,
én gang årligt skal indberette skader, der er anmeldt
til den pågældendes forsikringsselskab som led i
manipulationsbehandling af rygsøjlen, til Styrelsen for
Patientsikkerhed.
Baggrunden for den foreslåede
indberetningspligt for forsikringsselskaberne og den registrerede
alternative behandler er ud fra et patientsikkerhedsmæssigt
hensyn, at følge ordningen over en 3-årig periode, som
forudsat i den politiske aftale af 20. juni 2016 om ændring
af kiropraktorers forbeholdte virksomhedsområde.
Ordningen kan for så vidt angår
kiropraktorer, læger, fysioterapeuter og alternative
behandlere, der tillige er autoriserede sundhedspersoner omfattet
af klage- og erstatningslovens § 19, følges gennem
Patienterstatningen, der fører statistik over alle anmeldte
skader.
Det er hensigten, at Styrelsen for
Patientsikkerhed skal indsamle oplysninger over anmeldte skader fra
de pågældende forsikringsselskaber og fra
Patienterstatningen og sende en samlet årlig oversigt over
anmeldte skader til Sundheds- og Ældreministeriet.
Sundheds- og Ældreministeriet vil som
led i monitoreringen orientere Sundheds- og Ældreudvalget om
den årlige oversigt.
Med lovforslaget indføres ingen pligt
for Styrelsen for Patientsikkerhed til at føre tilsyn med de
registrerede alternative behandlere.
Det foreslås med lovforslagets § 3 b, stk.
3, at den registrerede alternative behandler, der ikke
også er en autoriseret sundhedsperson omfattet af klage- og
erstatningslovens § 19, og som ønsker at udføre
manipulationsbehandling af rygsøjlen, forpligtes til at
indberette, i hvilket forsikringsselskab den pågældende
har sin ansvarsforsikring, til den brancheforening, hvori den
pågældende er registreret.
Lovforslaget medfører, at de enkelte
brancheforeninger blandt andet får et overblik over antallet
af registrerede alternative behandlere, der ønsker at
udføre manipulationsbehandling af rygsøjlen.
Endvidere har de enkelte brancheforeninger med
lovforslaget mulighed for at sikre, at de registrerede alternative
behandlere, der ønsker at udføre
manipulationsbehandling af rygsøjlen, har en obligatorisk
ansvarsforsikring, der dækker skader opstået som
følge af behandlingen.
Det foreslås med lovforslagets § 3 b, stk.
4, at sundhedsministeren kan fastsætte nærmere
regler om dækningssummer for ansvarsforsikringen med
behandlingsdækning, og om forsikringsselskabets og den
registrerede alternative behandlers forpligtelse til at indberette
anmeldte skader til Styrelsen for Patientsikkerhed.
Der lægges som udgangspunkt op til, at
dækningssummen fastsættes til minimum 10 mio. kr. pr.
år for skader anmeldt i forsikringstiden. Hvis den
registrerede alternative behandler ønsker at tegne en
højere dækningssum, vil der være mulighed
herfor. Der lægges endvidere op til at fastlægge
nærmere krav til indberetning af anmeldte skader, herunder
formkrav i forbindelse med indberetningerne.
Til §
2
Til nr.
1
Det foreslås, at § 2, nr. 5, i lov nr. 1734 af 27.
december 2016 om ændring af lov om autorisation af
sundhedspersoner og om sundhedsfaglig virksomhed og lov om en
brancheadministreret registreringsordning for alternative
behandlere, ophæves. Baggrunden herfor er, at § 2, nr.
5, erstattes af dette lovforslags § 1.
Til §
3
Det foreslås, at loven træder i
kraft den 1. juli 2017.
Til §
4
Denne bestemmelse fastsætter lovens
territoriale anvendelsesområde. Som det fremgår,
gælder loven ikke for Færøerne og
Grønland, men kan ved kongelig anordning helt eller delvis
sættes i kraft for Færøerne med de
ændringer, som de færøske forhold tilsiger. Da
RAB-loven ikke gælder for Grønland, gælder denne
lov om ændring af RAB-loven heller ikke.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
| | | Gældende
formulering | | Lovforslaget | | | | | | § 1 | | | | | | I lov nr. 351 af 19. maj 2004 om en
brancheadministreret registreringsordning for alternative
behandlere, som ændret ved § 2 i lov nr. 1734 af 27.
december 2016, foretages følgende ændring: | | | | | | 1. Efter §
3 indsættes før overskriften før §
4: | | | | | | »Registrerede
alternative behandlere med uddannelse inden for manuel
behandling | | | | | | § 3 a.
Registrerede alternative behandlere, hvis primære
fagområde omfatter manuel behandling, har ret til at
udføre manipulationsbehandling af rygsøjlen,
hvis 1) den registrerede alternative behandler
har minimum 250 timers uddannelse inden for manuel
behandling, 2) den registrerede alternative behandler,
der ikke tillige er en autoriseret sundhedsperson omfattet af
§ 19 i lov om klage- og erstatningsadgang inden for
sundhedsvæsenet, har en ansvarsforsikring med
behandlingsdækning mod erstatningskrav, som måtte
følge af manipulationsbehandling af rygsøjlen, 3) den registrerede alternative behandler
oplyser brugerne om, at denne ikke er dækket af
patienterstatningsordningen i lov om klage- og erstatningsadgang
inden for sundhedsvæsenet, men har tegnet en
ansvarsforsikring med behandlingsdækning mod erstatningskrav,
som måtte følge af manipulationsbehandling af
rygsøjlen, og 4) den registrerede alternative behandler
opfylder nærmere fastsatte uddannelsesmæssige
krav. Stk. 2.
Sundhedsministeren kan fastsætte regler om de
uddannelsesmæssige krav, der stilles til registrerede
alternative behandlere. | | | | | | § 3 b. Det
forsikringsselskab, hvori den registrerede alternative behandler
med uddannelse inden for manuel behandling har sin
ansvarsforsikring med behandlingsdækning, jf. § 3 a,
stk. 1, nr. 2, er forpligtet til en gang årligt at indberette
anmeldte skader forårsaget af den registrerede alternative
behandler som led i dennes udførelse af
manipulationsbehandling af rygsøjlen til Styrelsen for
Patientsikkerhed. Stk. 2. Den
registrerede alternative behandler, der ikke tillige er en
autoriseret sundhedsperson omfattet af § 19 i lov om klage- og
erstatningsadgang inden for sundhedsvæsenet, skal en gang
årligt indberette skader til Styrelsen for Patientsikkerhed,
der er anmeldt til den pågældendes forsikringsselskab
som led i manipulationsbehandling af rygsøjlen. Stk. 3. Den
registrerede alternative behandler, der ikke tillige er en
autoriseret sundhedsperson omfattet af § 19 i lov om klage- og
erstatningsadgang inden for sundhedsvæsenet, og som
ønsker at udføre manipulation af rygsøjlen,
har pligt til at indberette, i hvilket forsikringsselskab den
pågældende har sin ansvarsforsikring med
behandlingsdækning, til den forening, hvori den
pågældende er registreret. Stk. 4.
Sundhedsministeren kan fastsætte regler om
dækningssummer for ansvarsforsikringen med
behandlingsdækning og om forsikringsselskabets og den
registrerede alternative behandlers forpligtelse til at indberette
anmeldte skader til Styrelsen for Patientsikkerhed. | | | | | | § 2 | | | | | | I lov nr. 1734 af 27. december 2016 om
ændring af lov om autorisation af sundhedspersoner og om
sundhedsfaglig virksomhed og lov om en brancheadministreret
registreringsordning for alternative behandlere, foretages
følgende ændring: | | | | | | 1. § 2, nr. 5, ophæves. | | | | | | § 3 | | | | | | Loven træder i kraft den 1. juli
2017. | | | | | | § 4 | | | | | | Loven gælder ikke for
Færøerne og Grønland, men kan ved kongelig
anordning sættes helt eller delvis i kraft for
Færøerne med de ændringer, som de
færøske forhold tilsiger. |
|