Betænkning afgivet af Social-,
Indenrigs- og Børneudvalget den 23. maj 2017
1. Ændringsforslag
Der er stillet 3 ændringsforslag til
lovforslaget. Børne- og socialministeren har stillet
ændringsforslag nr. 2 og 3, og Enhedslistens medlemmer af
udvalget har stillet ændringsforslag nr. 1 til
lovforslaget.
2. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 3. maj 2017
og var til 1. behandling den 10. maj 2017. Lovforslaget blev efter
1. behandling henvist til behandling i Social-, Indenrigs- og
Børneudvalget.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 3
møder.
Høring
To forskellige udkast til lovforslaget har
inden fremsættelsen været sendt i høring
(høring den 22. december 2016 og fornyet høring den
17. februar 2017), og børne- og socialministeren sendte den
19. april 2017 de to udkast til udvalget, jf. SOU alm. del - bilag
205 og 206. Den 3. maj 2017 sendte børne- og
socialministeren de indkomne høringssvar og et notat herom
til udvalget.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har i forbindelse med
udvalgsarbejdet modtaget skriftlige henvendelser fra:
Dansk Sygeplejeråd m.fl.,
Rådet for Socialt Udsatte,
Jesper van der Schaft, Åbyhøj
og
SIND.
Børne- og socialministeren har over
for udvalget kommenteret de skriftlige henvendelser til
udvalget.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 13
spørgsmål til børne- og socialministeren til
skriftlig besvarelse, som denne har besvaret.
3. Indstillinger og politiske
bemærkninger
Et flertal i
udvalget (udvalget med undtagelse af EL) indstiller lovforslaget
til vedtagelse med de af børne-
og socialministeren under nr. 2 og 3 stillede
ændringsforslag. Flertallet vil stemme imod det af EL under
nr. 1 stillede ændringsforslag.
Dansk Folkepartis medlemmer af udvalget
bemærker, at dette lovforslag følger af en aftale om
en handlingsplan til forebyggelse af vold på botilbud, som
den daværende Venstreregering indgik med Socialdemokratiet,
Dansk Folkeparti, Liberal Alliance, Alternativet, Radikale Venstre,
Socialistisk Folkeparti og Det Konservative Folkeparti den 14.
oktober 2016. Lovforslaget udspringer også af en delaftale
under satspuljeaftalen.
Med lovforslaget skabes der mulighed for,
at kommunalbestyrelsen i særlige tilfælde kan indstille
til Statsforvaltningen at træffe afgørelse om, at en
beboer skal flyttes til et bestemt botilbud, hvis vedkommende er
til væsentlig fare for eller udviser en særlig truende
eller særlig chikanerende adfærd over for øvrige
beboere og personalet. Formålet med lovforslaget er
først og fremmest at forebygge vold og trusler og
højne sikkerheden for beboere og medarbejdere på
botilbud med henblik på at sikre gode rammer, og at der
hurtigst muligt kan ydes hjælp og støtte efter andre
bestemmelser i lovgivningen.
Vi har desværre været vidne til
overfald og drab på personale, der arbejder med meget psykisk
syge mennesker. Siden 2012 har flere medarbejdere på bosteder
og forsorgshjem mistet livet, mens de passede deres arbejde. Vold
og trusler er et evigt tilbagevendende problem på landets
bosteder for psykisk syge og andre udsatte borgere. Derfor er der
nu lavet en politisk aftale, som skal være med til at
forebygge og afhjælpe dette med oprettelsen af 150 nye
pladser.
DF mener også, at denne
problemstilling handler om normeringer, det vil sige, at der er nok
personale til at skabe tryghed om de psykisk syge. Derudover mener
DF, at det handler om at få visiteret beboerne til det
rigtige botilbud i første omgang.
I dag kan en kommune som udgangspunkt ikke
træffe afgørelse om, at en beboer skal fraflytte et
§ 108-botilbud uden samtykke, selv om beboeren er til fare
eller udviser en særlig truende eller chikanerende
adfærd. Derfor vil man med dette lovforslag give
kommunalbestyrelsen hjemmel til dette, og der opstilles helt
specifikke betingelser, der afgrænser og indskrænker
muligheden for en flytning, således at der alene gives
hjemmel til at indstille til flytning i helt særlige
tilfælde. Det kan også virke uforsvarligt for de
øvrige beboeres eller personalets sikkerhed ikke at
sørge for en flytning, når forholdene i det enkelte
tilfælde gør det absolut påkrævet og det
kan godtgøres, at det nye botilbud er bedre egnet til at
imødekomme den pågældendes
støttebehov.
Flytning uden samtykke er et
væsentligt indgreb i selvbestemmelsesretten, hvorfor
bestemmelsen også indsættes i servicelovens kapitel 24
om magtanvendelse. Hensigten med den foreslåede bestemmelse
er således, at den kun skal anvendes undtagelsesvis og i
særlige tilfælde, hvor det ikke har været muligt
at motivere den pågældende beboer til et samtykke til
flytningen, og hvor det med socialpædagogiske metoder og
øvrige indsatser har været forsøgt at forebygge
beboerens farlige, truende eller chikanerende adfærd.
Der skal tages højde for personalets
og de andre beboeres sikkerhed. Det skal vægtes højt,
og samtidig skal man også tænke på, at det er
syge mennesker, vi har med at gøre. Derfor ønskede
DF, at »chikanerende adfærd« blev slettet. For
hvornår er folk chikanerende? Hvor meget skal der til,
før man kan gå hen at gøre noget så
drastisk som at tvangsflytte folk?
Dette lovforslag må, når det
vedtages, ikke blive en glidebane, hvor man risikerer at
tvangsflytte folk, fordi en kommune ønsker at lukke et
botilbud eller har fundet et billigere botilbud. Derfor er det
også et område, DF vil holde nøje øje med
og følge meget tæt. DF vil allerede nu også
anmode børne- og socialministeren om løbende at holde
både § 71-tilsynet, Social-, Indenrigs- og
Børneudvalget og Sundheds- og Ældreudvalget orienteret
om udviklingen, så vi kan få et overblik over, hvordan
man vil anvende de nye bestemmelser i praksis. Også gerne med
stikprøvekontrol af dokumentationen for, at kriterierne har
været opfyldt, og at alle indsatser har været
afprøvet, inden man tyer til flytning uden samtykke.
Et mindretal i
udvalget (EL) indstiller lovforslaget til vedtagelse med de stillede
ændringsforslag. Såfremt det af EL under nr. 1 stillede
ændringsforslag forkastes, vil mindretallet stemme imod
lovforslaget ved 3. behandling.
Enhedslistens medlemmer af udvalget kan
ikke støtte, at kommunerne får mulighed for at stille
krav til borgere om, at de skal frasige sig deres plads i et
botilbud for at få indlæggelse på en særlig
psykiatrisk sengeplads. EL mener, at det er helt uacceptabelt, at
de berørte borgere på den måde skal gøre
sig selv boligløse, mens de er indlagt, for at få
adgang til et specialiseret tilbud, som man vurderer at borgerne
har brug for. EL støtter lovforslagets anden del, men mener,
at muligheden for at flytte en borger fra et bosted til et andet
mod borgerens vilje skal bruges med meget stor tilbageholdenhed.
Det er helt centralt, at der reelt forsøges andre
løsninger, før man anvender tvang, ligesom EL mener,
at det er afgørende, at der lægges vægt
på, at et nyt bosted vil være en bedre løsning
for den borger, som flyttes med tvang.
Inuit Ataqatigiit, Tjóðveldi og
Javnaðarflokkurin var på tidspunktet for
betænkningens afgivelse ikke repræsenteret med
medlemmer i udvalget og havde dermed ikke adgang til at komme med
indstillinger eller politiske udtalelser i betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
4. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
Til § 1
Af et mindretal
(EL):
1) Nr. 1
udgår.
[Udeladelse af betingelse om
beboerens samtykke til opsigelse af egen bolig i botilbud efter
§ 108, stk. 1]
Af børne- og
socialministeren, tiltrådt af udvalget:
2) I
det under nr. 5 foreslåede § 131 a, stk. 2, ændres i nr. 4 »personens« til:
»vedkommendes«.
[Sproglig præcisering]
Til § 2
3) I
det under nr. 2 foreslåede § 11 c, stk. 1, nr. 5, indsættes
efter »§ 129 a«: »i lov om social
service«.
[Teknisk ændring]
Bemærkninger
Til nr. 1
Det foreslåede § 108, stk. 4, i
lov om social service indebærer, at kommunalbestyrelsen, der
træffer afgørelse om visitation til en særlig
plads på en psykiatrisk afdeling, kan gøre
afgørelsen betinget af, at borgeren samtykker til opsigelse
af borgerens eksisterende bolig i botilbud efter § 108, stk.
1, i lov om social service. Ændringsforslaget
indebærer, at det foreslåede § 108, stk. 4,
udgår af lovforslaget.
Enhedslisten mener, at det er helt
urimeligt at gøre indlæggelse på et hospital
betinget af, at de pågældende borgere skal opgive deres
bolig. Derudover er det en urimelig forskelsbehandling af
målgruppen for lovforslaget, dvs. meget udsatte psykisk syge
mennesker, eftersom samme betingelse ikke stilles over for andre
borgere i vores samfund, der står over for at skulle
indlægges, som f.eks. plejehjemsbeboere eller
udviklingshæmmede, der bor i botilbud. Endelig mener
Enhedslisten, at denne betingelse om at skulle opsige sin bolig
på et botilbud efter § 108 direkte kan være med
til at underminere formålet med de særlige psykiatriske
sengepladser. For det første kan det blive overordentlig
svært at motivere personer i målgruppen for
lovforslaget til at lade sig indskrive på de nye afdelinger,
hvis der ikke er sikkerhed for, at de kan vende tilbage til deres
hidtidige bolig efterfølgende. For det andet er en del af
formålet med at etablere de 150 særlige psykiatriske
sengepladser at kunne yde en helhedsorienteret behandlings- og
rehabiliteringsindsats over for denne gruppe af særligt
udsatte patienter. Men hvordan kan man yde en rehabiliterende
indsats, hvis patienterne samtidig er frataget muligheden for at
vende tilbage til deres hjem?
Til nr. 2
Der foreslås en sproglig
præcisering, idet lovforslagets tekst kan give anledning til
tvivl om, hvem der henvises til.
Til nr. 3
Med lovforslagets § 1, nr. 4,
foreslås indsat § 129 a i lov om social service. I den i lovforslagets § 2, nr. 2,
foreslåede bestemmelse henvises der imidlertid ved en fejl
til § 129 a i lov om retssikkerhed og administration på
det sociale område, som ikke eksisterer. Derfor
foreslås det at indsætte »i lov om social
service« efter »§ 129 a« i lovforslagets
§ 2, nr. 2.
Karin Nødgaard (DF) nfmd. Susanne Eilersen (DF) Karina
Adsbøl (DF) Jens Henrik Thulesen Dahl (DF) Pernille Bendixen
(DF) Morten Marinus (DF) Jakob Engel-Schmidt (V) Carl Holst (V)
Jane Heitmann (V) Klaus Markussen (V) Thomas Danielsen (V) Anni
Matthiesen (V) Henrik Dahl (LA) Laura Lindahl (LA) Orla
Østerby (KF) Karen J. Klint (S) Erik Christensen (S) Orla
Hav (S) Pernille Rosenkrantz-Theil (S) Troels Ravn (S) fmd. Ane Halsboe-Jørgensen (S)
Yildiz Akdogan (S) Finn Sørensen (EL) Pernille Skipper (EL)
Torsten Gejl (ALT) Marianne Jelved (RV) Lotte Rod (RV) Trine Torp
(SF) Jacob Mark (SF)
Inuit Ataqatigiit, Tjóðveldi
og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S) | 46 |
Dansk Folkeparti (DF) | 37 |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 34 |
Enhedslisten (EL) | 14 |
Liberal Alliance (LA) | 13 |
Alternativet (ALT) | 10 |
Radikale Venstre (RV) | ? 8 |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 7 |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 6 |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 |
Tjóðveldi (T) | 1 |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 |
Uden for folketingsgrupperne (UFG) | 1 |
Bilag 1
Oversigt over bilag
vedrørende L 206
Bilagsnr. | Titel | 1 | Høringsnotat og høringssvar,
fra børne- og socialministeren | 2 | Udkast til tidsplan for udvalgets
behandling af lovforslaget | 3 | Tidsplan for udvalgets behandling af
lovforslaget | 4 | Henvendelse af 8/5-17 fra Rådet for
Socialt Udsatte | 5 | Henvendelse af 8/5-17 fra SIND | 6 | Henvendelse af 12/5-17 fra Jesper van der
Schaft, Åbyhøj | 7 | Pressemeddelelse af 8/5-17 fra Dansk
Sygeplejeråd m.fl. | 8 | Brev til udvalgets formand, Troels Ravn,
vedr. proces for lovforslag om udvidelse af reglerne om optagelse i
et bestemt botilbud uden samtykke, fra børne- og
socialministeren | 9 | Ændringsforslag, fra børne-
og socialministeren | 10 | 1. udkast til betænkning |
|
Oversigt over
spørgsmål og svar vedrørende L 206
Spm.nr. | Titel | 1 | Spm. om at kommentere henvendelsen af
8/5-17 fra Rådet for Socialt Udsatte, til børne- og
socialministeren, og ministerens svar herpå | 2 | MFU spm. om, hvad punkt 3.1.3 i
lovforslagets bemærkninger betyder, til børne- og
socialministeren, og ministerens svar herpå | 3 | MFU spm. om, hvad borgerens motivation
skulle være for at gøre sig selv boligløs, til
børne- og socialministeren, og ministerens svar
herpå | 4 | MFU spm., om lovforslaget indebærer,
at kommunen kan træffe beslutning om at opsige eller
tvangsflytte en borger til et andet botilbud, såfremt
borgeren ikke vil samtykke til at blive indlagt på de nye
særlige psykiatriske afdelinger, til børne- og
socialministeren, og ministerens svar herpå | 5 | MFU spm. om, hvorfor der ikke er et krav om
tvangsprotokol el. lign. i forbindelse med denne form for
magtanvendelse, til børne- og socialministeren, og
ministerens svar herpå | 6 | MFU spm., om de foreslåede regler om,
at borgeren skal give samtykke til at fraflytte sit botilbud for at
kunne blive visiteret til nye særlige psykiatrisk
sengepladser, indgår som en del af finansieringen af de nye
særlige psykiatriske sengepladser, til børne- og
socialministeren, og ministerens svar herpå | 7 | Spm. om, hvordan ministeren konkret vil
følge op på, om disse mindre indgribende metoder rent
faktisk også afprøves på bostederne, til
børne- og socialministeren, og ministerens svar
herpå | 8 | MFU spm. om at bekræfte, at
ministerens begrundelse for at ville indføre denne mulighed
er økonomi, til børne- og socialministeren, og
ministerens svar herpå | 9 | MFU spm. om at oversende beregninger, der
viser, hvor mange kommuner der skal pålægge hvor mange
borgere at opsige deres botilbud efter § 108, stk. 1, i
serviceloven, før dette har skaffet finansiering af 150
psykiatriske sengepladser, til børne- og socialministeren,
og ministerens svar herpå | 10 | Spm. om at kommentere henvendelsen af
8/5-17 fra SIND, til børne- og socialministeren, og
ministerens svar herpå | 11 | Spm. om, hvordan bostederne konkret skal
registrere og dokumentere, at de rent faktisk har afprøvet
mindre indgribende metoder, og hvem der skal føre tilsyn
med, at bostederne gør dette, til børne- og
socialministeren, og ministerens svar herpå | 12 | Spm. om at kommentere henvendelsen af
12/5-17 fra Jesper van der Schaft, Åbyhøj, til
børne- og socialministeren, og ministerens svar
herpå | 13 | MFU spm. om at kommentere pressemeddelelsen
af 8/5-17 fra Dansk Sygeplejeråd m.fl., til børne- og
socialministeren, og ministerens svar herpå |
|