Betænkning afgivet af Social-,
Indenrigs- og Børneudvalget den 23. maj 2017
1. Ændringsforslag
Økonomi- og indenrigsministeren har
stillet 4 ændringsforslag til lovforslaget.
2. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 26. april
2017 og var til 1. behandling den 4. maj 2017. Lovforslaget blev
efter 1. behandling henvist til behandling i Social-, Indenrigs- og
Børneudvalget.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 3
møder.
Høring
Et udkast til lovforslaget har inden
fremsættelsen været sendt i høring, og
økonomi- og indenrigsministeren sendte den 24. februar 2017
dette udkast til udvalget, jf. SOU alm. del - bilag 159. Den 13.
marts 2017 sendte økonomi- og indenrigsministeren et udkast
til tillæg til lovforslaget i høring og oversendte
samtidig dette udkast til udvalget, jf. SOU alm. del - bilag 169.
Den 29. marts og den 3. april 2017 sendte økonomi- og
indenrigsministeren til orientering høringssvar og
supplerende høringssvar til udvalget. jf. SOU alm. del -
bilag 191. Den 26. april 2017 sendte økonomi- og
indenrigsministeren de indkomne høringssvar og et notat
herom til udvalget.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 4
spørgsmål til økonomi- og indenrigsministeren
til skriftlig besvarelse, som denne har besvaret.
3. Indstillinger og politiske
bemærkninger
Et flertal i
udvalget (udvalget med undtagelse af EL) indstiller lovforslaget
til vedtagelse med de stillede
ændringsforslag.
Socialdemokratiets, Dansk Folkepartis,
Venstres, Liberal Alliances, Radikale Venstres, Socialistisk
Folkepartis, Alternativets og Det Konservative Folkepartis
medlemmer af udvalget udtaler:
Med frikommuneforsøget bliver der
skabt mulighed for at skabe ny viden og praktiske erfaringer, der
kan bane vejen for nye og bedre opgaveløsninger til gavn for
borgerne. S, DF, V, LA, RV, SF, ALT og KF lægger overordnet
stor vægt på, at frikommunenetværkene i den
konkrete forsøgsvirksomhed har fokus på den enkelte
borger, og at forsøgene sker med respekt for borgernes
retssikkerhed. Det er således væsentligt, at det i
formålsbestemmelsen fastslås, at forsøgene sker
med henblik på at kunne bidrage til en bedre
opgaveløsning til gavn for borgerne.
Der er i lovforslaget lagt afgørende
vægt på at værne om borgernes retssikkerhed. Det
skal her særlig fremhæves, at lovforslagets § 12
ikke giver mulighed for at flytte borgere ud fra økonomiske
hensyn. Det er samtidig et krav, at borgeren ikke modsætter
sig en flytning i tale eller handling, og at kommunens indstilling
om flytning tiltrædes af den værge, som
Statsforvaltningen har beskikket.
Respekt for borgernes privatliv er et
særdeles vigtigt hensyn, der skal værnes om. Muligheden
for situationsbestemt video-, audio- og
bevægelsesovervågning af en person med betydelig og
varigt nedsat psykisk funktionsevne er således formuleret med
fokus på hensynet til borgeren, herunder hensynet til
borgerens værdighed og selvbestemmelse, og behovet for at
drage omsorg for borgeren. Overvågning efter lovforslagets
§ 14 forudsætter, at borgeren ikke modsætter sig,
og at det samlet set vurderes som den mest hensigtsmæssige
måde at drage omsorg for borgeren på. Herudover
kræves samtykke fra nærmeste pårørende
eller en værge. Det skal yderligere bemærkes, at en
mulighed for tidsubegrænset anvendelse af alarm- og
pejlesystemer efter § 13 er udgået af lovforslaget inden
dets fremsættelse. En yderligere sikring af retssikkerheden
sker med to ændringsforslag, der henholdsvis sikrer, at
klager over magtanvendelse efter § 21 kan indbringes for
Ankestyrelsen, og forlænger opsigelsesvarslet for almene
plejeboliger efter § 24 fra 3 til 6 måneder. Der gives
med lovforslagets § 29 mulighed for forsøg med anmeldte
tilsyn frem for uanmeldte tilsyn på plejecentre, herunder
friplejeboliger. Men det skal bemærkes, at det ikke
ændrer på, at kommunen aktivt, opsøgende og
systematisk skal føre tilsyn med, at borgerne får den
hjælp, som de har krav på.
I forhold til forsøg med
tilkøbsydelser må der ikke herske tvivl om, at der
skal være tale om ydelser, som ligger ud over de
behovsbestemte ydelser, som kommunen er forpligtet til at tilbyde
den enkelte borger efter serviceloven eller anden lovgivning. Det
er derfor helt centralt, at lovforslaget fastlægger, at
kommunerne over for børne- og socialministeren, jf. §
15, eller ældreministeren, jf. § 28, skal
redegøre for, hvordan kommunen vil sikre, at
tilkøbsydelser ikke erstatter ydelser, som borgeren er
berettiget til, inden forsøg kan iværksættes.
Lovforslaget ændrer ikke på mulighederne for at klage
over afgørelser om visitation til ydelser efter
servicelovens §§ 83 og 85.
S, DF, V, LA, RV, SF, ALT og KF finder, at
der med lovforslaget bliver skabt mulighed for en
forsøgsvirksomhed i kommunerne inden for rammer, hvor
borgernes retssikkerhed ikke bliver anfægtet.
Et mindretal i
udvalget (EL) indstiller lovforslaget til forkastelse ved 3. behandling. Mindretallet
vil stemme for de stillede ændringsforslag.
Enhedslistens medlemmer af udvalget mener,
at det er stærkt utilfredsstillende, at
frikommuneforsøg af vidt forskellig art, spændende
over flere helt forskellige lovkomplekser, behandles i ét
samlet lovforslag. Der burde tages stilling til hvert element for
sig, så Folketingets partier har mulighed for at stemme
for/imod de enkelte forsøg. Lovforslaget rummer
forsøg, som EL kan tilslutte sig, f.eks. muligheden for at
tilbyde mikrolån til etablering af egen virksomhed og
forsøg med mere helhedsorienteret sagsbehandling i
børnesager. Men EL er ikke tilhænger af, at man kan
fravige § 50-undersøgelser, set i lyset af de mange
skandaler med svigt af børn, der er har været de
seneste år.
Det er desuden uacceptabelt at åbne
op for tvangsflytning uden samtykke af personer med betydelig og
varig nedsat funktionsevne. EL er principielt modstander af
forsøg med tilkøbsydelser med henblik på
praktisk hjælp og personlig pleje, genoptræning i
forbindelse med funktionsnedsættelser og
tilkøbsydelser i forhold til socialpædagogisk bistand.
Tilkøbsydelser er blot et fint ord for brugerbetaling, og
det hører ikke hjemme i en velfærdsstat, som skal
sikre, at alle borgere får den nødvendige hjælp,
uafhængigt af personlig økonomi. Allerede i dag
budgetterer hver femte kommune med 0 kroner til
socialpædagogisk ledsagelse til fritidsaktiviteter, udflugter
m.v. Tilkøbsydelser åbner for, at kommunerne
sænker kvalitetsstandarderne og overlader det til borgerne at
betale for de ydelser, der er skåret væk.
EL er heller ikke tilhænger af at
slække på rimelighedskravet i forbindelse med
virksomhedspraktik for aktivitetsparate udlændinge. I
forvejen er værnsreglerne mod misbrug af virksomhedspraktik
og løntilskud alt for svage, og det ses tydeligt især
på flygtningeområdet.
I øvrigt ser EL ingen grund til de
generelle forlængelser, der foreslås inden for flere
lovområder. Efter EL's opfattelse antaster flere af
forsøgene borgernes retssikkerhed og deres krav på en
ordentlig service.
Inuit Ataqatigiit, Tjóðveldi og
Javnaðarflokkurin var på tidspunktet for
betænkningens afgivelse ikke repræsenteret med
medlemmer i udvalget og havde dermed ikke adgang til at komme med
indstillinger eller politiske udtalelser i betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
4. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
Til § 21
Af økonomi- og
indenrigsministeren, tiltrådt af udvalget:
1) Som
stk. 3 indsættes:
»Stk. 3.
Kommunalbestyrelsens afgørelse om magtanvendelse efter stk.
1 kan indbringes for Ankestyrelsen.«
[Mulighed for klageadgang til
Ankestyrelsen ved magtanvendelse]
Til § 24
2) I
stk. 5 ændres »3
måneder« til: »6 måneder«.
[Forlænget opsigelsesvarsel
for borgere i almene plejeboliger]
Til § 30
3) I
stk. 1 ændres »§
23« til: »23 b«.
[Korrektion af henvisning]
Til § 32
4) I
stk. 3 udgår »7 d,«,
og »1. juli 2019« ændres til: »1. januar
2019«.
[Udeladelse af
forsøgsbestemmelse om arbejdsdusør og forkortet
forlængelse af løbetid af de udvalgte tidligere
frikommuneforsøg]
Bemærkninger
Til nr. 1
For at ensrette magtanvendelsesreglerne i
forslag til lov om frikommunenetværk med
magtanvendelsesreglerne i forslag til lov om tilkøb af
socialpædagogisk ledsagelse til ferier (L 151) foreslås
det, at der indføres adgang til at indbringe
kommunalbestyrelsens afgørelse om magtanvendelse efter
forslagets § 21, stk. 1, for Ankestyrelsen.
Klageadgang til Ankestyrelsen vil styrke
borgernes retssikkerhed og i øvrigt stemme overens med
klageadgangen i magtanvendelsesreglerne i lov om social
service.
Til nr. 2
En opsigelse af en borgers almene
plejebolig er et indgribende tiltag over for borgeren. Det
foreslås derfor at forlænge det forslåede
opsigelsesvarsel fra mindst 3 måneder til mindst 6
måneder, hvis kommunalbestyrelsen i en frikommune i
frikommunenetværket om billige boliger og fleksible
boligløsninger træffer afgørelse om, at en
lejer af en almen plejebolig ikke har behov for at bo i den
pågældende bolig.
Det udvidede opsigelsesvarsel vil give
borgeren bedre mulighed for at forberede sin udflytning fra
boligen.
Til nr. 3
Ændringsforslaget indebærer, at
der nu rettelig henvises til § 23 b, stk. 7, i
integrationsloven og ikke til § 23, stk. 7.
Til nr. 4
Der er tale om ændringer, hvor
henholdsvis en forsøgsbestemmelse på
Beskæftigelsesministeriets område udgår og
perioden for forlængelse af visse tidligere
frikommuneforsøg forkortes.
Det foreslås, at § 7 d
udgår af opremsningen af bestemmelser i lov om frikommuner
m.v., som efter lovforslaget forsat skal finde anvendelse efter den
1. juli 2017. Bestemmelsen hører under
Beskæftigelsesministeriets område og omhandler
forsøg med arbejdsdusør.
Beskæftigelsesministeriet, Styrelsen
for Arbejdsmarked og Rekruttering, har hørt frikommunerne om
deres behov for forlængelse af forsøgsbestemmelserne
på Beskæftigelsesministeriets område. De ni
frikommuner har oplyst, at ingen af kommunerne har
igangværende forsøg med arbejdsdusør efter
§ 7 d, som de ønsker at bibeholde efter den 1. juli
2017.
Der er dermed ikke behov for at
forlænge forsøgsbestemmelsen, og af ordenshensyn
foreslås det, at bestemmelsen udgår.
Det foreslås endvidere, at den
foreslåede forlængelse af de udvalgte tidligere
frikommuneforsøg forkortes. Med ændringen kan de
udvalgte forsøg fortsætte frem til den 1. januar 2019
frem for til den 1. juli 2019.
Frikommuneforsøgene er i deres
definition tidsmæssigt afgrænsede og skal have klart
fastsatte rammer for deres varighed. Den foreslåede kortere
forlængelse af visse forsøg efter lov om frikommuner
vil give en klarere understregning af forsøgenes
midlertidige karakter.
Karin Nødgaard (DF) nfmd. Susanne Eilersen (DF) Karina
Adsbøl (DF) Jens Henrik Thulesen Dahl (DF) Pernille Bendixen
(DF) Morten Marinus (DF) Jakob Engel-Schmidt (V) Carl Holst (V)
Jane Heitmann (V) Klaus Markussen (V) Thomas Danielsen (V) Anni
Matthiesen (V) Henrik Dahl (LA) Laura Lindahl (LA) Orla
Østerby (KF) Karen J. Klint (S) Erik Christensen (S) Orla
Hav (S) Pernille Rosenkrantz-Theil (S) Troels Ravn (S) fmd. Ane Halsboe-Jørgensen (S)
Yildiz Akdogan (S) Finn Sørensen (EL) Pernille Skipper (EL)
Torsten Gejl (ALT) Marianne Jelved (RV) Lotte Rod (RV) Trine Torp
(SF) Jacob Mark (SF)
Inuit Ataqatigiit, Tjóðveldi
og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S) | 46 |
Dansk Folkeparti (DF) | 37 |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 34 |
Enhedslisten (EL) | 14 |
Liberal Alliance (LA) | 13 |
Alternativet (ALT) | 10 |
Radikale Venstre (RV) | ? 8 |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 7 |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 6 |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 |
Tjóðveldi (T) | 1 |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 |
Uden for folketingsgrupperne (UFG) | 1 |
Bilag 1
Oversigt over bilag
vedrørende L 200
Bilagsnr. | Titel | 1 | Høringsnotat, fra økonomi-
og indenrigsministeren | 2 | Høringssvar, fra økonomi- og
indenrigsministeren | 3 | Udkast til tidsplan for udvalgets
behandling af lovforslaget | 4 | Tidsplan for udvalgets behandling af
lovforslaget | 5 | Ændringsforslag, fra økonomi-
og indenrigsministeren | 6 | 1. udkast til betænkning | 7 | Bidrag til betænkning, fra
økonomi- og indenrigsministeren | 8 | 2. udkast til betænkning | 9 | Ændringsforslag, fra økonomi-
og indenrigsministeren |
|
Oversigt over
spørgsmål og svar vedrørende L 200
Spm.nr. | Titel | 1 | Spm. om ministerens kommentar til
høringssvaret fra Institut for Menneskerettigheder, som
påpeger, at lovforslagets § 10 kan bringe Danmark i
karambolage med børnekonventionen, til økonomi- og
indenrigsministeren, og ministerens svar herpå | 2 | Spm. om at sikre, at der ikke sker et skred
i brugen af overvågning i medfør af lovforslagets
§ 14, til økonomi- og indenrigsministeren, og
ministerens svar herpå | 3 | Spm. om at overveje en
tidsbegrænsning af videoovervågning i medfør af
lovforslagets § 14, til økonomi- og
indenrigsministeren, og ministerens svar herpå | 4 | Spm. om teknisk bistand til en opdeling af
lovforslaget, således at der kan stemmes om de enkelte
forsøg, til økonomi- og indenrigsministeren, og
ministerens svar herpå |
|