Fremsat den 26. april 2017 af skatteministeren (Karsten Lauritzen)
Forslag
til
Lov om ændring af ligningsloven
(Kvalifikation af selvstændig
erhvervsvirksomhed ved deltagelse i et skattemæssigt
transparent selskab)
§ 1
I ligningsloven, jf. lovbekendtgørelse
nr. 1162 af 1. september 2016, som ændret ved § 2 i lov
nr. 1553 af 13. december 2016, § 5 i lov nr. 1554 af 13.
december 2016 og § 2 i lov nr. 1665 af 20. december 2016,
foretages følgende ændring:
1.
Efter § 3 A indsættes:
Ȥ 4. Deltagelse i et
skattemæssigt transparent selskab er ikke i sig selv
tilstrækkeligt til, at deltagerens indkomst fra det
skattemæssigt transparente selskab kan anses for indkomst ved
selvstændig erhvervsvirksomhed.«
§ 2
Stk. 1. Loven
træder i kraft den 1. juli 2017.
Stk. 2. Loven har
virkning for indkomstår, der påbegyndes den 1. januar
2018 eller senere.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1. Indledning
Regeringen lægger stor vægt
på, at erhvervslivet i Danmark har rimelige vilkår, og
at skattereglerne ikke stiller sig hindrende i vejen for
virksomhedernes vækst og udvikling.
Med virksomhedsordningen er der etableret en
ordning, der gør det muligt for selvstændigt
erhvervsdrivende at spare virksomhedens overskud op til en lav
foreløbig virksomhedsskat på 22 pct. Med
virksomhedsordningen skal de erhvervsdrivende først betale
den højere personskat, når de hæver af
virksomhedens overskud til privatforbrug. Virksomhedsordningen er
fornuftig og nødvendig for at sikre de selvstændigt
erhvervsdrivende i Danmark rimelige vilkår og give dem
mulighed for konsolidering og dermed foretage større
investeringer, nogenlunde på samme vilkår, som hvis
virksomheden blev drevet i et aktie- eller anpartsselskab.
Det skal imidlertid ikke være
sådan, at virksomhedsordningen med den lave foreløbige
virksomhedsskat skal kunne bruges af personer, der reelt ikke er
erhvervsdrivende. Regeringen er meget opmærksom på, at
virksomhedsordningen ikke må misbruges.
I en afgørelse fra 2015 (SKM2015·729·SR) nåede
Skatterådet frem til, at lønmodtagere i visse
tilfælde blot ved at erhverve en ganske beskeden andel af
arbejdsgiverens virksomhed skattemæssigt kan blive anset for
at være selvstændigt erhvervsdrivende.
Afgørelsen vedrører et
partnerselskab (P/S), som er såkaldt skattemæssigt
transparent. Det vil sige, at partnerselskabet ikke beskattes
selvstændigt, men at beskatningen af partnerselskabets
resultat sker hos deltagerne (ejerne). Afgørelsen er netop
begrundet i, at partnerselskabet er transparent. Skatterådet
mener desuden ikke, at der er nogen nævneværdig
grænse for, hvor lille en ejerandel i et partnerselskab, man
kan erhverve, før man skal betragtes som selvstændigt
erhvervsdrivende.
Afgørelsen giver hermed mulighed for,
at lønmodtagere ved at erhverve blot en minimal andel af
kapitalen i det partnerselskab, hvori de er ansat, kan opnå
de skattevilkår, der gælder i forhold til at drive
virksomhed som selvstændigt erhvervsdrivende.
Afgørelsen har givet Skatterådet
anledning til at henvende sig til skatteministeren ved brev af den
22. september 2015. Skatterådet ser en udfordring i forhold
til skattelovgivningens afgrænsning af, hvornår man
anses for selvstændigt erhvervsdrivende. Skatterådet
har derfor opfordret til at imødegå udfordringen ved
lovgivning.
Der gælder en række særlige
skattevilkår for selvstændigt erhvervsdrivende. Det er
regeringens opfattelse, at lønmodtagere ikke
vilkårligt skal kunne få adgang til de
skattemæssige vilkår, der gælder i forhold til at
drive virksomhed som selvstændigt erhvervsdrivende.
Regeringen mener, at lønindkomst skal beskattes som
lønindkomst og ikke som erhvervsindkomst.
Det foreslås på den baggrund, at
der dæmmes op for det skred i sondringen mellem den
skattemæssige status som lønmodtager og
selvstændigt erhvervsdrivende, som afgørelsen er
udtryk for, og som Skatterådet advarer om i henvendelsen til
skatteministeren.
Forslaget har til formål at sikre, at
indkomsten for en lønmodtager, der er ansat i et
skattemæssigt transparent selskab, f.eks. et partner- eller
kommanditselskab, og som erhverver en andel af selskabet, ikke
alene som følge af selve erhvervelsen af ejerandelen anses
for indkomst ved selvstændig erhvervsvirksomhed og ikke
lønindtægt. Hvis den pågældende ud fra de
konkrete forhold i øvrigt må anses for at være
lønmodtager, opnår lønmodtageren ikke qua
ejerandelen adgang til at anvende de skattevilkår, der er
beregnet til at gælde for erhvervsvirksomhed, som drives af
selvstændigt erhvervsdrivende. Disse vilkår omfatter
f.eks. adgangen til at benytte virksomhedsordningen og dermed at
kunne foretage indkomstudjævning med henblik på
konsolidering. Ligeledes indebærer forslaget, at selskabet
ikke undgår pligten til at indeholde A-skat af
aflønningen.
På den baggrund foreslås det, at
det ved vurderingen af, om der er tale om selvstændig
virksomhed i et skattemæssigt transparent selskab, ikke i sig
selv er tilstrækkeligt, at den skattepligtige har erhvervet
en andel i det transparente selskab. Afgørelsen af, om der
foreligger selvstændig erhvervsvirksomhed, skal i stedet
foretages ud fra en samlet konkret vurdering af alle forhold, der
gælder for den pågældende.
2. Lovforslagets
indhold
2.1. Gældende
ret
Hvorvidt en fysisk person skattemæssigt
kan anses for selvstændigt erhvervsdrivende, beror på
en vurdering af en række kriterier. Der er ikke i
skattelovgivningen fastsat en definition af selvstændig
erhvervsvirksomhed. De centrale, sædvanlige kriterier for
skattemæssigt at kunne anses for selvstændigt
erhvervsdrivende er, at man bærer den økonomiske
risiko i forbindelse med arbejdets udførelse, og at man ikke
er underlagt en arbejdsgivers instruktionsbeføjelse (det vil
sige, at man ikke er i et tjenesteforhold).
Af cirkulære nr. 129 af 4. juli 1994 om
personskatteloven, afsnit 3.1.1, fremgår det bl.a., at som
lønmodtager anses den, der modtager vederlag for personligt
arbejde i et tjenesteforhold. I de fleste tilfælde er det
ikke vanskeligt at afgøre, om der foreligger et
tjenesteforhold, fordi indkomstmodtageren udfører arbejdet
efter arbejdsgiverens anvisninger og helt for dennes regning. Der
kan dog i praksis være situationer, hvor det er vanskeligt at
afgøre. I sådanne tvivlstilfælde må
afgørelsen ske på grundlag af en samlet
bedømmelse af de konkrete omstændigheder, herunder
forholdet mellem den, der udfører arbejdet, og den, for hvem
det udføres.
Selvstændig erhvervsvirksomhed i
skattemæssig forstand er kendetegnet ved, at der for egen
regning og risiko udøves en virksomhed af økonomisk
karakter med det formål at opnå et overskud.
For en nærmere afgrænsning mellem
lønmodtagere og selvstændigt erhvervsdrivende henvises
til cirkulære nr. 129 af 4. juli 1994 om personskatteloven,
afsnit 3.1.1, og Den juridiske vejledning, afsnit C·C·1·2, om selvstændigt
erhvervsdrivende og afgrænsningen over for
lønmodtagere.
Når en fysisk person anses for
selvstændigt erhvervsdrivende, har den pågældende
mulighed for at vælge beskatning efter virksomhedsordningen.
Det giver blandt andet mulighed for konsolidering af virksomheden,
ved at indkomsten skattemæssigt spares op i
virksomhedsordningen mod betaling af en lav foreløbig skat
på 22 pct. Det er først, når virksomhedens
overskud hæves fra virksomhedsordningen, at der sker endelig
beskatning som personlig indkomst, herunder betaling af eventuel
topskat.
2.1.1. Skatterådets afgørelse i
SKM2015·729·SR
Sagen drejede sig om et partnerselskab med et
større antal ejere, der alle arbejdede i selskabet, og som
hver især ejede en aktie i selskabet. Selskabet bad om
bindende svar på, om det næste ledelseslag med omtrent
samme antal medarbejdere skattemæssigt kunne anses for
selvstændigt erhvervsdrivende, hvis de hver især
erhvervede en aktie på 1/10 af værdien af den aktie,
som de eksisterende ejere havde.
Skatterådet fandt, at de nye
kapitalejere kunne anses for selvstændigt
erhvervsdrivende.
Skatterådets afgørelse
indebærer således, at en lønmodtagers
aflønning for arbejdet i et partnerselskab kan beskattes
efter virksomhedsordningen, da erhvervelsen af andelen i
partnerselskabet medfører, at lønmodtageren
skattemæssigt skifter status til selvstændigt
erhvervsdrivende. Dette gælder, selv om lønmodtageren
via erhvervelsen af andelen ikke påtager sig en reel
økonomisk risiko svarende til den, der normalt kræves
for at blive anset for selvstændigt erhvervsdrivende. Det
gælder også, selv om personen bl.a. er underlagt en
instruktionsbeføjelse og andre vilkår, som normalt
gælder for lønmodtagere.
Skatterådets afgørelse
medfører, at en medarbejders erhvervelse af selv en ganske
beskeden ejerandel i et transparent selskab betyder, at
medarbejderen skattemæssigt skifter status fra
lønmodtager til selvstændigt erhvervsdrivende, uanset
at de sædvanlige kriterier for skattemæssigt at kunne
anse den pågældende for selvstændigt
erhvervsdrivende ikke er opfyldt.
Som opfølgning på
Skatterådets afgørelse har Skatterådet henvendt
sig til skatteministeren og opfordret til lovgivning.
Det fremgår klart af Skatterådets
henvendelse til skatteministeren, at afgørelsen er begrundet
i, at et partnerselskab er skattemæssigt transparent. Det vil
sige, at partnerselskabets resultat beskattes hos de enkelte
deltagere, og at disse anses for selvstændigt
erhvervsdrivende. Dermed bliver hele lønindkomsten omfattet
af de skattevilkår, der er gældende for
selvstændigt erhvervsdrivende.
Skatterådet bemærker, at
afgørelsen er i tråd med eksisterende praksis om
partnerselskaber, selvom denne praksis hidtil har omhandlet en
mindre ejerkreds. Det er efter Skatterådets opfattelse ikke
muligt at imødegå udfordringen ved hjælp af
fortolkning af loven eller praksis, men det vil i givet fald skulle
ske ved en ændring af skattelovgivningen.
Erhvervelsen af blot en ganske beskeden andel
i partners?elskabet er med afgørelsen i sig selv
afgørende for, at der opnås status som
selvstændigt erhvervsdrivende med mulighed for en
foreløbig beskatning af aflønningen på 22 pct.
i virksomhedsordningen og mulighed for en potentielt langvarig
udskydelse af den fulde beskatning af indkomsten frem for en
lønbeskatning i den personlige indkomst på op til ca.
56 pct. på tidspunktet for indtjeningen.
Herudover indebærer Skatterådets
afgørelse, at der ikke skal indeholdes A-skat ved udbetaling
af lønindkomsten med deraf følgende øget
risiko for skatterestancer og et utilsigtet mindreprovenu for det
offentlige.
2.1.2. Partnerselskaber og andre transparente
selskabstyper
Et partnerselskab er en særlig form for
aktieselskab. Partnerselskaber er som udgangspunkt omfattet af alle
selskabslovens bestemmelser om aktieselskaber. Et
partnerselskab er samtidig et kommanditselskab (K/S), hvor
deltagerne (f.eks. kommanditisterne) i selskabet har indskudt en
bestemt kapital, der er fordelt på aktier. Kommanditisterne,
der kan være en eller flere, hæfter begrænset med
deres indskud for selskabets forpligtelser, modsat komplementaren
eller komplementarerne som hæfter ubegrænset.
Forskellen på partnerselskaber og
aktieselskaber (A/S) er, at mens ingen selskabsdeltagere i et
aktieselskab hæfter med mere end deres indskud, skal der i et
partnerselskab være en eller flere komplementarer, som
hæfter personligt og ubegrænset for partnerselskabets
forpligtelser.
Komplementarens fulde hæftelse i et
partnerselskab begrænses imidlertid i praksis typisk til
udelukkende at være af formel karakter. Kravet om en
ubegrænset hæftende deltager opfyldes typisk ved at
indsætte et anpartsselskab (ApS) med en selskabskapital
på 50.000 kr. eller et iværksætterselskab (IVS)
med en selskabskapital ned til 1 kr. som eneste ubegrænset
hæftende deltager (komplementar). Anpartsselskabet eller
iværksætterselskabet har oftest samme ejerkreds som
partnerselskabet. Det vil sige, at anpartsselskabet eller
iværksætterselskabet ejes af kommanditisterne.
Forskellen mellem aktieselskaber og partnerselskaber kan
således i praksis være af udelukkende formel karakter,
hvor den eneste reelle forskel er, at de beskattes forskelligt.
I et kommanditselskab er den indskudte kapital
ikke fordelt på aktier, men derudover svarer
kommanditselskabet til partnerselskabet med hensyn til
ovennævnte om deltagere og hæftelse.
I et interessentskab er deltagerkredsen ikke
opdelt i kommanditister og komplementarer. Alle deltagerne
(interessenterne) hæfter personligt, solidarisk,
ubegrænset og direkte for interessentskabets
forpligtelser.
Et aktieselskab er et selvstændigt
skattesubjekt, og selskabet er undergivet selskabsbeskatning.
Partnerselskaber, kommanditselskaber og interessentskaber er
derimod ikke selvstændige skattesubjekter, men
skattemæssigt transparente. Det indebærer, at
beskatningen af resultatet af den virksomhed, der drives i det
transparente selskab, ikke sker i selve selskabet, men hos
deltagerne i selskabet.
Hvis deltageren er en fysisk person,
indgår vedkommendes forholdsmæssige andel af
virksomhedens resultat ved opgørelsen af personens
skattepligtige indkomst. Hvis deltageren er en juridisk person,
f.eks. et aktieselskab, indgår aktieselskabets
forholdsmæssige andel af virksomhedens resultat ved
opgørelsen af aktieselskabets skattepligtige indkomst.
2.1.3. Rette
indkomstmodtager
En fysisk person har i visse tilfælde
mulighed for at drive virksomhed gennem et selskab, som den
pågældende person selv ejer, f.eks. et
iværksætter-, anparts- eller aktieselskab, som
udgør selvstændige skattesubjekter.
Skattemyndighederne håndhævede
tidligere det såkaldte substitutionsprincip, hvis
hovedindhold var, at hvis en fysisk person - typisk ejeren af et
selskab (hovedaktionæren) - var uundværlig ved
udøvelsen af den pågældende aktivitet i
selskabet, det vil sige, at personen ikke kunne "substitueres",
kunne indkomsten ikke anses for indtjent af selskabet, men skulle
anses for indtjent af personen.
Der var typisk tale om sportsfolk, kunstnere,
forfattere og konsulenter m.fl., hvor skattemyndighederne
anså personens indsats som så afgørende, at den
skattemæssigt kun kunne udøves i personligt regi.
Med Højesterets dom i TfS 1998, 485
blev substitutionsprincippet underkendt. Det er derfor i dag muligt
at drive sin erhvervsvirksomhed gennem et selskab som alternativ
til at drive erhvervsvirksomhed som en personligt ejet virksomhed,
hvis betingelserne herfor - efter en konkret vurdering - i
øvrigt er opfyldt. Dette indebærer, at indkomsten ikke
anses for optjent personligt, men som optjent af selskabet, der
dermed konkret anses for rette indkomstmodtager af denne indkomst.
Herved opnås mulighed for, at der sker en almindelig
selskabsbeskatning af denne indkomst med 22 pct. i selskabet.
Yderligere beskatning sker først, når der
trækkes midler ud selskabet.
Afgørelsen af, om indkomsten fra en
given aktivitet skattemæssigt skal anses for indkomst
indtjent af et selskab eller den person, som ejer selskabet og
driver aktiviteten gennem selskabet, og dermed, om det er selskabet
eller personen selv, der kan anses for rette modtager af
indkomsten, er i høj grad fastlagt af konkrete
afgørelser. Det vil sige, at det er bestemt af praksis. Det
følger af praksis, at lønmodtagere
skattemæssigt ikke kan få deres lønindkomst
udbetalt til og beskattet i et selskab, som de ejer. En
lønmodtager har så at sige ikke mulighed for at
»sætte sig selv på aktier«.
En selvstændigt erhvervsdrivende, der
driver sin virksomhed i et skattemæssigt transparent selskab,
har derimod under visse betingelser hidtil haft mulighed for med
skattemæssig virkning at placere sin andel af indkomsten fra
det skattemæssigt transparente selskab i et selskab, som den
pågældende kontrollerer, således at det er
selskabet, der anses for rette indkomstmodtager af den optjente
indkomst, og som dermed beskattes af indkomsten. Dette var
eksempelvis tilfældet for tre ledende statsautoriserede
revisorer, der hidtil havde drevet selvstændig virksomhed
gennem et interessentskab. De overdrog deres erhvervsmæssige
interessentskabsandele til tre anpartsselskaber. Anpartsselskaberne
blev anset for rette indkomstmodtager i skattemæssig
henseende, jf. TfS 1999, 646Ø. Den praksis, som dommen er
udtryk for, forudsætter dog, at de pågældende
personers indkomst (inden overførslen til selskabet) kunne
anses for at være indtjent ved selvstændig
erhvervsvirksomhed. Hvis der havde været tale om
lønindkomst, ville det, som nævnt ovenfor, ikke
være muligt med skattemæssig virkning at
overføre indkomsten til selskabet.
2.2. Lovforslaget
Det foreslås at dæmme op for det
skred i sondringen mellem den skattemæssige status som
lønmodtager og selvstændigt erhvervsdrivende, som
Skatterådets afgørelse SKM2015·729·SR er udtryk for.
Skatterådet fandt, at nye kapitalejere i et partnerselskab
kunne anses for selvstændigt erhvervsdrivende, uanset
størrelsen af den andel, der blev erhvervet.
Det fremgår af afgørelsen, at
hvad angår de nye kapitalejeres økonomiske risiko i
forbindelse med arbejdet, var denne begrænset, bl.a. ved at
aktieværdien blev fastsat til den bogførte indre
værdi. Dermed betaltes der ikke for nogen andel af goodwill.
Hvad angår instruktionsbeføjelse, synes de nye
kapitalejeres stilling internt i selskabet både over for de
hidtidige ejere og over for de øvrige ansatte ikke at blive
ændret. Det samme gælder deres stilling over for
virksomhedens kunder.
Skatterådet fandt, at en ny kapitalejer
efter erhvervelsen af den konkrete ejerandel samt tiltrædelse
af ejeraftalen mellem kapitalejerne kunne anses for
selvstændigt erhvervsdrivende. Skatterådet henviser i
sin henvendelse til skatteministeren til, at afgørelsen er
begrundet i, at partnerselskabet er skattemæssigt
transparent, og at det efter praksis er anerkendt, at de enkelte
ejere i et transparent selskab anses for selvstændigt
erhvervsdrivende.
Skatterådet anfører endvidere, at
afgørelsen formentlig også betyder, at der ikke er
nogen nævneværdig grænse for, hvor lille en
ejerandel i et partnerselskab en lønmodtager behøver
at erhverve for at kunne anses som selvstændigt
erhvervsdrivende.
Skatterådet advarer om risikoen for, at
modellen udbredes til at omfatte de øvrige ledelseslag i
eksisterende partnerselskaber, samt at andre virksomheder vil
organisere sig som partnerselskaber med henblik på at
opnå de skattemæssige fordele, der er forbundet med at
blive anset for selvstændigt erhvervsdrivende.
Skatterådets forventning til modellens
udbredelse må, hvis der ikke reageres, anses for realistisk.
Der er i de seneste år sket en væsentlig stigning i
antallet af partnerselskaber. I 2000 var der blot 23
partnerselskaber, mens der i 2010 var 285 partnerselskaber. Det
vurderes, at der i dag findes knap 900 partnerselskaber i
Danmark.
Det er ikke hensigtsmæssigt, hvis
lønmodtagere i almindelighed kan opnå
skattemæssig status som selvstændigt erhvervsdrivende
og derved opnå, at lønindkomst ikke beskattes som
løn med den virkning, at der ikke skal indeholdes A-skat, og
at der ved brug af virksomhedsordningen kan opnås
skatteudskydelse, hvorved topskattebetaling og indkomstaftrapning
af børne- og ungeydelse kan minimeres eller helt
undgås.
På denne baggrund foreslås det, at
de sædvanlige kriterier for at blive anset for
selvstændigt erhvervsdrivende skal være
afgørende og ikke alene det forhold, at den
pågældende har erhvervet en andel i et
skattetransparent selskab. Det betyder, at erhvervelsen af andelen
ikke længere skal være et tilstrækkeligt
kriterium ved vurderingen af, om man driver selvstændig
erhvervsvirksomhed i et skattemæssigt transparent selskab. I
stedet skal der foretages en samlet konkret vurdering af
kriterierne for, om der er tale om selvstændig
erhvervsvirksomhed.
Med forslaget skal der således foretages
samme skatteretlige vurdering af deltagere i skattemæssigt
transparente selskaber og personer, der driver
enkeltmandsvirksomhed, for så vidt angår vurderingen
af, om der reelt er tale om selvstændig erhvervsvirksomhed.
Med andre ord skal der foretages samme skatteretlige vurdering,
uanset valget af organisationsform.
Ved forslaget vil deltagelse i et
skattemæssigt transparent selskab ikke i sig selv være
tilstrækkeligt til, at der er tale om selvstændig
erhvervsvirksomhed, men det vil stadig være de
sædvanlige kriterier for at blive anset som
selvstændigt erhvervsdrivende, som er afgørende.
Herved sikres det, at forslaget er så målrettet og
enkelt som muligt, og at lovforslaget ikke rammer bredere end
nødvendigt. Skatterådet har netop i henvendelsen til
skatteministeren fremhævet, at et evt. lovindgreb ikke
bør ramme for bredt.
Skatterådets afgørelse
vedrører et partnerselskab, men problemet, som
Skatterådet påpeger, er også knyttet til
kommanditselskaber, idet også denne selskabsform
skattemæssigt anses for transparent. Erhvervelse af en andel
i et kommanditselskab vil derfor også være omfattet af
de foreslåede nye regler.
Det må antages, at også ansatte i
interessentskaber, der erhverver en andel af interessentskabet, vil
kunne anses for selvstændigt erhvervsdrivende som
følge af Skatterådets afgørelse i SKM2015·729·SR. Erhvervelse af en andel
af et interessentskab er derfor ligeledes omfattet af de
foreslåede nye regler. Her er risikoen for den enkelte
deltager dog ikke begrænset til kapitalindskuddet, idet
hæftelsen i et interessentskab er personlig, direkte,
solidarisk og ubegrænset, hvilket taler for, at deltagere i
et interessentskab i højere grad end deltagere i et
partnerselskab eller et kommanditselskab bærer en
økonomisk risiko og derfor må anses for at kunne
opfylde de sædvanlige kriterier for at kunne anses som
selvstændigt erhvervsdrivende.
Hvis personen hidtil er blevet anset for
selvstændigt erhvervsdrivende, alene fordi den
pågældende ejer en andel af et skattemæssigt
transparent selskab, og personen efter lovforslaget ikke
længere kan anses for selvstændigt erhvervsdrivende,
fordi der ud fra en konkret vurdering består et
lønmodtagerforhold, kan indkomsten fra det transparente
selskab ikke med skattemæssig virkning udbetales til et af
personen kontrolleret selskab, selv om dette selskab erhverver en
andel af det transparente selskab. I dette tilfælde må
lønmodtageren og ikke selskabet anses for rette
indkomstmodtager efter lovforslaget, jf. det under pkt. 2.1.
anførte om begrebet rette indkomstmodtager.
3. Økonomiske og administrative konsekvenser for
det offentlige
Forslaget har karakter af en værnsregel,
som skal hindre, at lønmodtagere skattemæssigt kan
kvalificeres som selvstændigt erhvervsdrivende alene ved at
erhverve en beskeden ejerandel i det partnerselskab, som de
arbejder for. Hvis de kvalificeres som selvstændigt
erhvervsdrivende i stedet for lønmodtagere, vil det blandt
andet medføre manglende indeholdelse af A-skat og deraf
øget risiko for skatterestancer og potentiel
skatteudskydelse med henblik på f.eks. at reducere topskat og
undgå indkomstaftrapning af børne- og ungeydelse.
Det vil afhænge af de konkrete forhold i
relation til den enkelte deltagers funktion i det transparente
selskab, samt eventuelle fremtidige dispositioner, i hvilket omfang
nuværende deltagere i skattemæssigt transparente
selskaber vil blive berørt af den foreslåede
justering. Det er på denne baggrund ikke muligt at give en
kvantitativ vurdering af de provenumæssige konsekvenser. Det
skønnes dog umiddelbart, at forslaget kun vil medføre
et relativt begrænset merprovenu.
Forslaget vurderes ikke at have
nævneværdige administrative konsekvenser for det
offentlige.
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet m.v.
Det vil afhænge af de konkrete forhold i
relation til den enkelte deltagers funktion i det transparente
selskab, samt eventuelle fremtidige dispositioner, i hvilket omfang
nuværende deltagere i skattemæssigt transparente
selskaber vil blive berørt af den foreslåede
justering.
Lovforslaget vurderes imidlertid ikke at have
nævneværdige økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet.
Erhvervsstyrelsens Team Effektiv Regulering
(TER) har følgende bemærkninger for så vidt
angår de administrative konsekvenser:
TER vurderer, at lovforslaget medfører
administrative konsekvenser under 4 mio. kr. årligt for
erhvervslivet. De bliver derfor ikke kvantificeret yderligere.
5. Administrative
konsekvenser for borgerne
Forslaget skønnes ikke at have
administrative konsekvenser for borgerne.
6. Miljømæssige konsekvenser
Forslaget har ikke miljømæssige
konsekvenser.
7. Forholdet til
EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter.
8. Hørte
myndigheder og organisationer m.v.
Et udkast til lovforslag har i perioden fra
den 2. marts til den 30. marts 2017 været sendt i
høring hos følgende myndigheder og organisationer
m.v.:
Advokatsamfundet, Arbejderbevægelsens
Erhvervsråd, Bilfærgernes Rederiforening, borger- og
retssikkerhedschefen i SKAT, Børsmæglerforeningen,
CEPOS, Cevea, Danmarks Rederiforening, Dansk
Aktionærforening, Dansk Byggeri, Dansk
Ejendomsmæglerforening, Dansk Erhverv, Dansk Gartneri, Dansk
Iværksætterforening, Dansk Skovforening, Dansk
Solcelleforening, Danske Advokater, Den Danske
Fondsmæglerforening, DI, Ejendomsforeningen Danmark,
Ejerlederne, Erhvervsstyrelsen - Team Effektiv Regulering, Finans
og Leasing, Foreningen Danske Revisorer, Forsikring & Pension,
FSR - danske revisorer, HORESTA, Håndværksrådet,
Kraka, Landbrug & Fødevarer, Landsskatteretten,
Offshoreenergy.dk, SEGES, Skatteankestyrelsen, SRF Skattefaglig
Forening.
9. Sammenfattende skema | | Positive konsekvenser/mindreudgifter (hvis ja, angiv omfang) | Negative konsekvenser/merudgifter (hvis ja, angiv omfang) | Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Forslaget skønnes umiddelbart at
medføre et relativt begrænset merprovenu. | Ingen | Administrative konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen nævneværdige
administrative konsekvenser. | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen nævneværdige
økonomiske konsekvenser. | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Erhvervsstyrelsens Team Effektiv Regulering
vurderer, at lovforslaget medfører administrative
konsekvenser under 4 mio. kr. årligt for erhvervslivet. De
bliver derfor ikke kvantificeret yderligere. | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen | Miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen | Forholdet til EU-retten | Forslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter. | Overimplementering af EU-retlige
minimumsforpligtelser (sæt X) | JA | NEJ X |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til §
1
Der er ikke i skattelovgivningen fastsat en
definition af selvstændig erhvervsvirksomhed.
Afgrænsningen af selvstændig erhvervsvirksomhed over
for lønmodtagere og honorarmodtagere sker ud fra en
række kriterier og beror på en konkret vurdering af
alle relevante forhold. Det er normalt et krav for at kunne blive
betragtet som selvstændigt erhvervsdrivende, at man bl.a.
bærer den økonomiske risiko i forbindelse med
arbejdets udførelse, samt at man ikke er underlagt en
arbejdsgivers instruktionsbeføjelse.
Der henvises i øvrigt til afsnit 2.1. i
lovforslagets almindelige bemærkninger for en nærmere
beskrivelse af afgrænsningen mellem lønmodtagere og
selvstændigt erhvervsdrivende.
Der er hverken i personskattelovens § 3,
stk. 2 (fradrag i den personlige indkomst), virksomhedsskattelovens
§ 1 (virksomhedsordningen) eller § 22 a
(kapitalafkastordningen), kildeskattelovens § 25 A
(ægtefællers drift af selvstændig
erhvervsvirksomhed) eller andre steder i skattelovgivningen
defineret et egentlig begreb for, hvornår der er tale om
selvstændig erhvervsvirksomhed. Afgrænsningen af
selvstændig erhvervsvirksomhed over for lønindkomst
skal foretages på samme måde, uanset i hvilken relation
inden for skattelovgivningen, spørgsmålet er relevant.
Det følger af virksomhedsskattelovens § 1, at
skattepligtige personer, der driver selvstændig
erhvervsvirksomhed, kan anvende virksomhedsordningen. Dermed er det
afgørende for at kunne anvende virksomhedsordningen, at der
er tale om selvstændig erhvervsvirksomhed. Vurderingen heraf
sker ud fra en konkret vurdering af en række forhold.
Selvstændig erhvervsvirksomhed er
kendetegnet ved, at der for egen regning og risiko udøves en
virksomhed af økonomisk karakter med det formål at
opnå et overskud.
Det følger af praksis, at det er en
forudsætning, at virksomheden udøves nogenlunde
regelmæssigt og gennem en ikke helt kort periode, samt at
virksomheden ikke er af gans?ke underordnet omfang. Det er
uden betydning, om den skattepligtige har indkomst som
lønmodtager ved siden af sin virksomhed.
Ved vurderingen af, om der er tale om
selvstændig erhvervsvirksomhed, lægges der
sædvanligvis vægt på, hvorvidt:
-
indkomstmodtageren tilrettelægger, leder, fordeler og
fører tilsyn med arbejdet uden anden instruktion fra
hvervgiveren end den, der eventuelt følger af den afgivne
ordre,
- hvervgiverens
forpligtelser over for indkomstmodtageren er begrænset til
det enkelte ordreforhold,
-
indkomstmodtageren ikke på grund af ordren er begrænset
i sin adgang til samtidig at udføre arbejde for andre,
-
indkomstmodtageren er økonomisk ansvarlig over for
hvervgiveren for arbejdets udførelse eller i øvrigt
påtager sig en selvstændig økonomisk risiko,
-
indkomstmodtageren har ansat personale og er frit stillet med
hensyn til at antage medhjælp,
- vederlaget
betales efter regning, og betaling først ydes fuldt ud,
når arbejdet er udført som aftalt og eventuelle
mangler afhjulpet,
- indkomsten
modtages fra en ubestemt kreds af hvervgivere,
- indkomsten
afhænger af et eventuelt overskud,
-
indkomstmodtageren ejer de anvendte redskaber, maskiner og
værktøj eller lignende,
-
indkomstmodtageren helt eller delvist leverer de materialer, der
anvendes ved arbejdets udførelse,
-
indkomstmodtageren har etableret sig i egne lokaler, f.eks.
forretning, værksted, kontor, klinik, tegnestue m.v., og
arbejdet udøves helt eller delvist fra lokalerne,
-
indkomstmodtagerens erhvervsudøvelse kræver
særskilt autorisation, bevilling og lignende, og om
indkomstmodtageren har fået en sådan tilladelse,
-
indkomstmodtageren ved annoncering, skiltning eller lignende
tilkendegiver, at vedkommende er fagkyndig og påtager sig at
udføre arbejde af en nærmere bestemt art,
-
indkomstmodtageren i henhold til momsloven er momsregistreret, og
ydelsen er faktureret med tillæg af moms, og
- ansvaret for en
eventuel ulykke under arbejdets udførelse påhviler
indkomstmodtageren.
Ingen af kriterierne er i sig selv
afgørende for vurderingen af, om der er tale om
selvstændig erhvervsvirksomhed.
Disse kriterier anvendes bl.a., når det
skal vurderes, om f.eks. en konsulent, der leverer arbejde til et
aktieselskab, kan anses for selvstændigt erhvervsdrivende
eller må anses for ansat som lønmodtager i
aktieselskabet.
Det foreslås i lovforslagets § 1,
nr. 1, at indsætte en bestemmelse i ligningslovens § 4,
hvorefter deltagelse i et skattemæssigt transparent selskab
ikke i sig selv er tilstrækkeligt til, at deltagerens
indkomst fra det skattemæssigt transparente selskab kan anses
for indkomst ved selvstændig erhvervsvirksomhed.
Med den foreslåede bestemmelse vil de
sædvanlige kriterier for, om der er tale om indkomst fra
selvstændig erhvervsvirksomhed, være gældende.
Dermed vil det ikke i sig selv være tilstrækkeligt for
vurderingen, at der er erhvervet en andel i et skattemæssigt
transparent selskab.
Når virksomheden drives i et
skattemæssigt transparent selskab som f.eks. et
partnerselskab, er de ovenfor anførte kriterier ikke
nødvendigvis i samme grad velegnede i vurderingen af, om den
enkelte partner kan anses for selvstændigt erhvervsdrivende.
Her vil der normalt ikke være tvivl om, at det
skattemæssigt transparente selskab som sådan
udøver erhvervsmæssig virksomhed. En advokat- eller
revisionsvirksomhed, et reklamebureau eller en arkitektvirksomhed
driver således i sig selv erhvervsmæssig virksomhed.
Dette gælder uanset valget af organisationsform, og dermed
uanset om virksomheden drives i f.eks. et aktieselskab eller et
partnerselskab. Det vil normalt også forholde sig
sådan, at personalet er ansat i det skattemæssigt
transparente selskab og ikke hos den enkelte deltager, at
driftsmidler og materialer m.v., der anvendes ved arbejdets
udførelse, tilhører selskabet og ikke deltageren, at
det er selskabet, der ejer eller lejer de lokaler, hvorfra
virksomhedens udøves, at annoncering for virksomheden sker i
selskabets og ikke den enkelte deltagers navn, og at det er
selskabet og ikke deltageren, der er momsregistreret. Disse forhold
er ikke til hinder for, at den enkelte deltager i et
skattemæssigt transparent selskab kan anses for
selvstændigt erhvervsdrivende, idet det følger af
transparensprincippet, at de enkelte deltagere ejer en andel af det
transparente selskabs aktiver og passiver.
Når en sådan virksomhed drives i
et skattemæssigt transparent selskab som f.eks. et
partnerselskab, må vurderingen af, om den enkelte ejer kan
anses for at være selvstændigt erhvervsdrivende, derfor
i særlig grad koncentreres om to væsentlige forhold: 1)
omfanget af den økonomiske risiko, som den enkeltes ejerskab
indebærer, herunder vederlagsform, og 2) omfanget af den
enkeltes indflydelse i virksomheden.
Den økonomiske risiko for deltageren i
et partnerselskab består i hæftelsen som deltager i det
skattemæssigt transparente selskab. Den økonomiske
risiko, der indgår i vurderingen af, om der
skattemæssigt er tale om en selvstændigt
erhvervsdrivende, er hæftelsen knyttet til den
pågældendes andel af selskabet. Hæftelsen i
partner- og kommanditselskaber udgør som udgangspunkt den
pågældendes egenkapitalindskud tillagt evt. skyldigt
indskud.
Hvis den enkelte deltager har ladet en del af
sit overskud blive stående i selskabet, eller hvis deltageren
har foretaget udlån til selskabet, kan deltagerens
tilgodehavende herved som udgangspunkt ikke medregnes til den
økonomiske risiko for deltageren.
Den enkelte deltager skal have en reel
økonomisk risiko for at kunne anses for selvstændigt
erhvervsdrivende. Der skal være risiko for et
økonomisk tab og ikke kun risiko for ikke at blive honoreret
for sin arbejdsindsats, jf. Østre Landsrets dom i
SKM2007·35·Ø om en historiker,
der udøvede forfatter- og foredragsvirksomhed. Landsrettens
mindretal fandt, at sagsøgeren havde en skattemæssigt
relevant risiko ved at forfatte et manuskript, der muligvis ikke
blev antaget af forlaget. Landsrettens flertal henviste derimod
bl.a. til, at sagsøgeren ikke påtog sig en
sædvanlig risiko og ikke havde væsentlige udgifter ved
aktiviteten. Den økonomiske risiko skal have et
væsentligt omfang herunder set i forhold til deltagerens
løbende vederlag fra selskabet.
Vederlaget til deltageren skal afhænge
af overskuddet i virksomheden, ligesom den pågældende
skal deltage i eventuelle tab. Hvis deltageren eksempelvis er
garanteret et minimumsvederlag, kan den pågældende
normalt ikke anses for selvstændigt erhvervsdrivende.
Den enkelte deltagers indflydelse i
virksomheden må ligeledes vurderes konkret og vil alt andet
lige være større i en virksomhed med få ejere
end i en virksomhed med mange ejere. Hvis virksomheden har mange
ejere, kan den enkeltes indflydelse være så lille, at
den ikke kan tillægges tilstrækkelig vægt,
medmindre individuelle forhold for den enkelte tilsiger en
større indflydelse.
For at kriteriet om indflydelse kan
tillægges tilstrækkelig vægt ved vurderingen af,
om den pågældende er selvstændigt
erhvervsdrivende, må den pågældende indtage en
position i virksomheden, der indebærer en reel indflydelse
på forretningens overordnede beslutninger. Det er ikke
tilstrækkeligt at se på den enkelte deltagers
stemmeret, selv om stemmeandelen forholdsmæssigt svarer til
øvrige deltageres stemmeret. Deltageren skal udøve
sin indflydelse ved f.eks. at have instruktionsbeføjelse
over for eventuelle medarbejdere.
At deltageren selv er underlagt andres
instruktionsbeføjelse taler imod, at den
pågældende kan anses for selvstændigt
erhvervsdrivende. Dermed må der også ses på, om
den enkelte deltager er underlagt instruktion og tilsyn fra
overordnede i virksomheden, herunder fra et højere
ledelseslag eller fra selskabets fælles ledelsesorgan. Hvis
det er tilfældet, kan den pågældende deltager
efter omstændighederne anses for at være underlagt
andres instruktionsbeføjelse, hvilket taler for, at den
pågældende ikke i forhold til dette kriterium kan anses
for selvstændigt erhvervsdrivende, selvom der ikke foreligger
et formelt ansættelsesforhold. Vurderingen tager
således udgangspunkt i den enkeltes konkrete indflydelse.
Den foreslåede ændring omfatter
alle deltagere i skattemæssigt transparente selskaber f.eks.
partnerselskaber, kommanditselskaber og interessentskaber. Med den
foreslåede ændring vil hverken selve erhvervelsen af
andelen eller størrelsen af andelen i sig selv være
tilstrækkelig for vurderingen af, om der er tale om
selvstændig erhvervsvirksomhed. I alle tilfælde vil det
skulle vurderes ud fra de sædvanligt anvendte kriterier, om
der er tale om udøvelse af selvstændig
erhvervsvirksomhed.
Hvis der efter disse kriterier ikke er tale om
selvstændig erhvervsvirksomhed, men om lønindkomst fra
det skattemæssigt transparente selskab, vil
lønmodtageren heller ikke kunne udøve aktiviteten
gennem et af personen kontrolleret selskab, f.eks. et aktie- eller
anpartsselskab, der deltager i det skattemæssigt transparente
selskab, med den virkning, at indkomsten anses for indtjent af
kapitalselskabet og ikke af personen.
Hvis en lønmodtager erhverver en
ejerandel i et aktieselskab, hvori denne er ansat, vil afkastet af
investeringen efter gældende regler blive beskattet som
aktieindkomst, enten i form af udbytte eller aktieavance.
Lønmodtagerens løn vil, uanset erhvervelsen af
ejerandelen, fortsat skulle beskattes som løn.
Tilsvarende vil det efter den foreslåede
bestemmelse i ligningslovens § 4 gælde, at en
lønmodtager, der erhverver en andel i et skattemæssigt
transparent selskab, uden dermed at skifte status til
selvstændigt erhvervsdrivende, fortsat vil skulle beskattes
af sin løn som A-indkomst.
Selve afkastet af investeringen i det
skattemæssigt transparente selskab vil derimod blive
beskattet som netop afkast. Hvorledes selve beskatningen heraf
sker, vil afhænge af den skattemæssige kvalifikation af
afkastet. Nettoafkastet af selve investeringen vil typisk skulle
kvalificeres som personlig indkomst, medmindre afkastet anses for
kapitalindkomst eller eventuelt aktieindkomst. Er der tale om
personlig indkomst, vil afkastet således være
arbejdsmarkedsbidragspligtigt. Udgør den skattepligtiges
virksomhedsandel i sig selv kun en erhvervsvirksomhed af meget
begrænset omfang - som det f.eks. var tilfældet for de
nye deltagere i Skatterådets afgørelse i SKM2015·729·SR - vil afkastet af andelen
normalt ikke kunne indgå i virksomhedsordningen.
Afkastet af investeringen må
opgøres efter skattelovgivningens almindelige regler. Det
indebærer, at afkastet skal opgøres som den
forholdsmæssige andel af nettoindkomsten efter fradrag for
lønninger, renter og andre driftsomkostninger, herunder
afskrivninger på afskrivningsberettigede aktiver.
Der vil med forslaget opstå et behov for
at foretage en fordeling af den indkomst fra det transparente
selskab, der skal beskattes som løn hos ejeren, og den
indkomst der skal beskattes som afkast af den foretagne
investering. I denne forbindelse må der dels ses på,
hvilken løn den pågældende ville have
oppebåret uden at være ejer, bl.a. ved at sammenligne
med lønniveauet hos tilsvarende lønmodtagergrupper.
Dels må der ses på, hvilket afkast man normalt kan
opnå af en tilsvarende investering. Det vil endvidere
også være relevant at se på, hvor meget der er
udloddet som udbytte efter civilretlige regler (f.eks. efter
selskabslovgivningen). I forhold til denne vurdering vil det
være naturligt, at der skattemæssigt ikke anerkendes
mere som afkast af investeringen, end der faktisk er udloddet fra
det skattemæssigt transparente selskab.
Til §
2
Det foreslås i stk.
1, at loven træder i kraft den 1. juli 2017.
Ikrafttrædelsestidspunktet er i
overensstemmelse med regeringens målsætning om, at ny
lovgivning, der har virkning for erhvervslivet, skal træde i
kraft enten den 1. januar eller den 1. juli.
Det foreslås i stk.
2, at loven har virkning for indkomstår, der
påbegyndes den 1. januar 2018 eller senere. Det
indebærer, at personer, der har kalenderåret som
indkomstår, vil blive omfattet de foreslåede
bestemmelser fra og med indkomståret 2018, idet dette
indkomstår løber fra og med den 1. januar 2018 til og
med den 31. december 2018.
Selskaber kan have forskudt indkomstår.
For selskaber med bagudforskudt indkomstår, f.eks. perioden
fra den 1. juli 2017 til den 30. juni 2018, har loven virkning fra
og med indkomståret 2019, idet indkomståret
påbegyndes den 1. juni 2018.
Hvis den skattepligtige deltager i et
skattemæssigt transparent selskab, f.eks. et partner- og
kommanditselskab, og omfattes af den foreslåede § 4 i
ligningsloven, jf. lovforslagets § 1, nr. 1, og ikke
længere kan benytte virksomhedsordningen, kommer et eventuelt
opsparet overskud til beskatning, såfremt personen ikke
driver anden virksomhed i virksomhedsordningen.
De gældende regler i
virksomhedsskattelovens kapitel 5 om ophør -
virksomhedsskattelovens §§ 15 og 15 b - vil således
kunne finde anvendelse som følge af, at der, jf.
lovforslagets § 1, nr. 1, ikke længere er tale om
indkomst ved drift af selvstændig erhvervsvirksomhed.
Den skattepligtige, der anses for
selvstændigt erhvervsdrivende i dag, men som med forslaget
ikke længere vil blive anset for selvstændigt
erhvervsdrivende, udtræder således af
virksomhedsordningen med virkning fra den 1. januar 2018, medmindre
den pågældende driver anden selvstændig
erhvervsvirksomhed.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
| | | Gældende
formulering | | Lovforslaget | | | | | | § 1 | | | | | | I ligningsloven, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1162 af 1. september 2016, som
ændret ved § 2 i lov nr. 1553 af 13. december 2016,
§ 5 i lov nr. 1554 af 13. december 2016 og § 2 i lov nr.
1665 af 20. december 2016, foretages følgende
ændring: | | | | | | 1. Efter §
3 A indsættes: »§ 4.
Deltagelse i et skattemæssigt transparent selskab er ikke i
sig selv tilstrækkeligt til, at deltagerens indkomst fra det
skattemæssigt transparente selskab kan anses for indkomst ved
selvstændig erhvervsvirksomhed.« | | | | | | § 2 | | | | | | Stk. 1. Loven
træder i kraft den 1. juli 2017. Stk. 2. Loven
har virkning for indkomstår, der påbegyndes den 1.
januar 2018 eller senere. |
|