Skriftlig fremsættelse (26. april
2017)
Skatteministeren
(Karsten Lauritzen):
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om ændring af
ligningsloven (Kvalifikation af selvstændig
erhvervsvirksomhed ved deltagelse i et skattemæssigt
transparent selskab)
(Lovforslag nr. L 194)
Regeringen lægger stor vægt
på, at erhvervslivet i Danmark har rimelige vilkår, og
at skattereglerne ikke stiller sig hindrende i vejen for
virksomhedernes vækst og udvikling.
Med virksomhedsordningen er der etableret
en ordning, der er fornuftig og nødvendig for at sikre de
selvstændigt erhvervsdrivende i Danmark rimelige vilkår
og give dem mulighed for konsolidering og dermed foretage
større investeringer, nogenlunde på samme
vilkår, som hvis virksomheden blev drevet i et aktie- eller
anpartsselskab.
Det skal imidlertid ikke være
sådan, at virksomhedsordningen med den lave foreløbige
virksomhedsskat skal kunne bruges af personer, der reelt ikke er
erhvervsdrivende.
Lovforslagets formål er derfor at
sikre, at lønmodtagere, der er ansat i et
skattemæssigt transparent selskab, f.eks. et partner- eller
kommanditselskab, og som erhverver selv en meget lille andel af
selskabet, ikke alene som følge af selve erhvervelsen af
ejerandelen anses for at drive selvstændig
erhvervsvirksomhed. Med lovforslaget opnår
lønmodtagere ikke adgang til at anvende de
skattevilkår, der er beregnet for selvstændigt
erhvervsdrivende. Disse vilkår omfatter f.eks. adgangen til
at benytte virksomhedsordningen.
Med lovforslaget vil indkomst, der reelt
må anses for lønindkomst, også
skattemæssigt blive behandlet som løn, der beskattes
fuldt ud på optjeningstidspunktet.
Lovforslaget fremsættes efter en
henvendelse af 22. september 2015 fra Skatterådet, der har
advaret mig om, at lønmodtagere i visse tilfælde ved
blot at erhverve en ganske beskeden andel af arbejdsgiverens
virksomhed skattemæssigt kan blive anset for
selvstændigt erhvervsdrivende. Skatterådets henvendelse
er en reaktion på en afgørelse fra Skatterådet,
hvor en række nye deltagere i et større partnerselskab
skattemæssigt kunne ændre status fra
lønmodtagere til selvstændigt erhvervsdrivende, selv
om de ikke bar en reel økonomisk risiko og reelt ikke havde
større indflydelse end lønmodtagere.
Det foreslås, at det ved vurderingen
af, om der er tale om selvstændig virksomhed, ikke i sig selv
er tilstrækkeligt, at den skattepligtige har erhvervet en
andel i det skattemæssigt transparente selskab. I vurderingen
skal i stedet inddrages alle relevante forhold, der normalt
kendetegner selvstændig erhvervsvirksomhed, herunder
særligt omfanget af den enkelte deltagers økonomisk
risiko og indflydelse på virksomheden.
Der er ikke grundlag for at vurdere, i
hvilket omfang nuværende deltagere i skattemæssigt
transparente selskaber vil blive berørt af forslaget med den
virkning, at de ikke længere kan anses for selvstændigt
erhvervsdrivende. Umiddelbart skønnes forslaget imidlertid
at medføre et relativt begrænset merprovenu.
Lovforslaget fremsættes på
trods af det sene fremsættelsestidspunkt, da der på
baggrund af Skatterådets henvendelse er et ønske om at
ændre retstilstanden og få denne meldt klart ud
hurtigst muligt.
Idet jeg i øvrigt henviser til
lovforslaget og de ledsagende bemærkninger, skal jeg hermed
anbefale lovforslaget til det Høje Tings velvillige
behandling.