Betænkning afgivet af Skatteudvalget
den 24. maj 2017
1. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 26. april og
var til 1. behandling den 4. maj 2017. Lovforslaget blev efter 1.
behandling henvist til behandling i Skatteudvalget.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 3
møder.
Høring
Et udkast til lovforslaget har inden
fremsættelsen været sendt i høring, og
Skatteministeren sendte den 2. marts 2017 dette udkast til
udvalget, jf. SAU alm. del - bilag 137. Den 26. april 2017 sendte
skatteministeren de indkomne høringssvar og et notat herom
til udvalget.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har i forbindelse med
udvalgsarbejdet modtaget 2 skriftlige henvendelser fra DI og
FSR-danske revisorer.
Skatteministeren har over for udvalget
kommenteret de skriftlige henvendelser.
Deputationer
Endvidere har Danske Advokater, DI og
FSR-danske revisorer mundtligt over for udvalget redegjort for
deres holdning til lovforslaget.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 4
spørgsmål til skatteministeren til skriftlig
besvarelse, som denne har besvaret. Et af udvalgets
spørgsmål til skatteministeren og dennes svar
herpå er optrykt i bilag 2 til betænkningen.
2. Indstilling og politiske
bemærkninger
Udvalget
indstiller lovforslaget til vedtagelse
uændret.
Socialdemokratiets, Dansk Folkepartis,
Venstres, Liberal Alliances, Alternativets, Radikale Venstres og
Det Konservative Folkepartis medlemmer af udvalget bemærker,
at de støtter lovforslaget, der har til formål at
imødegå, at personer, der reelt må antages at
være lønmodtagere, anses for selvstændigt
erhvervsdrivende, blot fordi de ejer en andel i et transparent
selskab.
Partierne bemærker, at formålet
med lovforslaget således ikke er en generel begrænsning
af partnerselskaber (P/S), men specifikt at lukke det hul i
reglerne, som Skatterådet har gjort opmærksom på
som opfølgning på en konkret afgørelse fra
2015.
Der er under lovforslagets behandling
udtrykt bekymring for lovforslagets rækkevidde, herunder at
lovforslaget, når det udmøntes i praksis, vil kunne
medføre, at personer, der må anses som
selvstændigt erhvervsdrivende, fremover vil blive beskattet
som lønmodtagere.
S, DF, V, LA, ALT, RV og KF er derfor enige
om, at Skatteministeriet efter en periode på 3 år fra
lovens ikrafttræden foretager en gennemgang af praksis
på området, bl.a. baseret på Skatterådets
afgørelser om bindende svar, og at Folketingets Skatteudvalg
orienteres om resultatet af gennemgangen.
Socialistisk Folkepartis medlemmer af
udvalget støtter lovforslaget og hensigten med at lukke for,
hvad partiet ser som et skadeligt hul i loven. SF er dog bekymret
for, hvor udbredt denne praksis med partnerselskaber er, og hvor
meget den er vokset de senere år, da der i
bemærkningerne til lovforslaget konstateres en meget kraftig
stigning i antallet af partnerselskaber. Det kan dække over
en helt naturlig udvikling, men det kan også dække over
et misbrug via hullet i loven, og det mener SF at skatteministeren
bør undersøge nærmere.
Inuit Ataqatigiit, Tjóðveldi og
Javnaðarflokkurin var på tidspunktet for
betænkningens afgivelse ikke repræsenteret med
medlemmer i udvalget og havde dermed ikke adgang til at komme med
indstillinger eller politiske udtalelser i betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
Dennis Flydtkjær (DF) Jan
Rytkjær Callesen (DF) Hans Kristian Skibby (DF) Kim
Christiansen (DF) Mikkel Dencker (DF) René Christensen (DF)
Louise Schack Elholm (V) Jan E. Jørgensen (V) Kristian Pihl
Lorentzen (V) Jacob Jensen (V) Torsten Schack Pedersen (V) Jakob
Engel-Schmidt (V) Joachim B. Olsen (LA) nfmd. May-Britt Kattrup (LA) Anders
Johansson (KF) Ane Halsboe-Jørgensen (S) Jens Joel (S)
Daniel Toft Jakobsen (S) Jesper Petersen (S) Mattias Tesfaye (S)
Peter Hummelgaard Thomsen (S) Lea Wermelin (S) fmd. Rune Lund (EL) Pelle Dragsted (EL)
Josephine Fock (ALT) René Gade (ALT) Andreas Steenberg (RV)
Lisbeth Bech Poulsen (SF) Jacob Mark (SF)
Inuit Ataqatigiit, Tjóðveldi
og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S) | 46 |
Dansk Folkeparti (DF) | 37 |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 34 |
Enhedslisten (EL) | 14 |
Liberal Alliance (LA) | 13 |
Alternativet (ALT) | 10 |
Radikale Venstre (RV) | ? 8 |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 7 |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 6 |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 |
Tjóðveldi (T) | 1 |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 |
Uden for folketingsgrupperne (UFG) | 1 |
Bilag 1
Oversigt over bilag
vedrørende L 194
Bilagsnr. | Titel | 1 | Høringsskema og høringssvar,
fra skatteministeren | 2 | Udkast til tidsplan for udvalgets
behandling af lovforslaget | 3 | Henvendelse af 3/5-17 fra DI | 4 | Fastsat tidsplan for udvalgets behandling
af lovforslaget | 5 | Henvendelse af 9/5-17 fra FSR-danske
revisorer | 6 | Henvendelse fra Skatterådet til
skatteministeren af 22/9-15 vedrørende Skatterådets
afgørelse af 28. april 2015 (SKM2015. 729. SR) | 7 | 1. udkast til betænkning |
|
Oversigt over
spørgsmål og svar vedrørende L 194
Spm.nr. | Titel | 1 | Spm. om kommentar til henvendelsen af
3/5-17 fra DI, til skatteministeren, og ministerens svar
herpå | 2 | Spm. om kommentar til henvendelsen af
9/5-17 fra FSR-danske revisorer, til skatteministeren, og
ministerens svar herpå | 3 | Spm., om ministeren er enig i, at brevet
fra Skatterådet må forstås som en advarsel mod et
fremadrettet skred i praksis, hvor store nye medarbejdergrupper
gøres til medejere, men ikke en opfordring til en stramning
af praksis, der kan få betydning for bestående
ejerstrukturer i partnerdrevne virksomheder mere generelt, til
skatteministeren, og ministerens svar herpå | 4 | Spm., om det kunne være en mulighed
at bevare den hidtidige praksis, men supplere den med en
misbrugsregel, der mere målrettet afskærer almindelige
lønmodtagere fra at opnå skattemæssig status som
selvstændigt erhvervsdrivende ved at erhverve en symbolsk
ejerandel af en virksomhed uden reelle ejerbeføjelser, til
skatteministeren, og ministerens svar herpå |
|
Bilag 2
Et af udvalgets spørgsmål til
skatteministeren og dennes svar herpå
Spørgsmål og svar er optrykt efter ønske fra
Alternativet.
Spørgsmål nr. 4:
Under 1. behandling af lovforslaget
bemærkede ministeren ifølge den officielle udskrift
bl.a., at »Med lovforslaget skal det ikke længere
være eneafgørende for, om man bliver anset for at
være selvstændig erhvervsdrivende i et partnerskab, at
indkomstmodtageren ejer en andel af virksomheden. Sådan har
det været tidligere, altså at man ejede en andel af
virksomheden, og at det var det eneste, man kiggede på. Man
skal nu fremadrettet se på de konkrete forhold for at
vurdere, om den pågældende person er erhvervsdrivende,
herunder navnlig omfanget af den pågældendes konkrete
risiko og indflydelse på virksomheder.« Ifølge
ministeren ændrer lovforslaget således
grundlæggende den skattemæssige vurdering. Kunne det
være en mulighed at bevare den hidtidige praksis, men
supplere den med en misbrugsregel, der mere målrettet
afskærer almindelige lønmodtagere fra at opnå
skattemæssig status som selvstændigt erhvervsdrivende
ved at erhverve en symbolsk ejerandel af en virksomhed uden reelle
ejerbeføjelser?
Svar:
Det er min opfattelse, at det, der
efterspørges, netop er det, lovforslaget
medfører.
Lovforslaget indebærer, at der ved
vurderingen af, hvornår en person anses for
selvstændigt erhvervsdrivende i skattemæssig henseende,
ikke længere blot skal ses på, hvorvidt den
pågældende ejer en andel af virksomheden.
Fremadrettet skal der ses på de konkrete
forhold for at vurdere, om en person er selvstændigt
erhvervsdrivende, herunder navnlig på omfanget af den
pågældendes konkrete risiko og indflydelse på
virksomheden.
Herved sikres det, at lønmodtagere ikke
kan opnå skattemæssig status som selvstændigt
erhvervsdrivende blot ved at erhverve en symbolsk ejerandel af en
virksomhed uden reelle ejerbeføjelser. Der er således
efter min opfattelse tale om et målrettet indgreb, der
sikrer, at det kun er personer, der reelt er selvstændigt
erhvervsdrivende, der også anses for selvstændigt
erhvervsdrivende i skattemæssig henseende.