Fremsat den 26. april 2017 af justitsministeren Søren Pape Poulsen
Forslag
til
Lov om ændring af lov om ændring af
straffeloven, retsplejeloven, lov om konkurrence- og
forbrugerforhold på telemarkedet, våbenloven,
udleveringsloven samt lov om udlevering af lovovertrædere til
Finland, Island, Norge og Sverige
(Ændring af revisionsbestemmelse)
§ 1
I lov nr. 378 af 6. juni 2002 om ændring
af straffeloven, retsplejeloven, lov om konkurrence- og
forbrugerforhold på telemarkedet, våbenloven,
udleveringsloven samt lov om udlevering af lovovertrædere til
Finland, Island, Norge og Sverige (Gennemførelse af
FN-konventionen til bekæmpelse af finansiering af terrorisme,
gennemførelse FN's Sikkerhedsråds resolution nr. 1373
(2001) samt øvrige initiativer til bekæmpelse af
terrorisme m.v.), som ændret ved § 7 i lov nr. 542 af 8.
juni 2006, lov nr. 650 af 15. juni 2010, lov nr. 573 af 18. juni
2012, lov nr. 635 af 12. juni 2013 og lov nr. 640 af 8. juni 2016,
foretages følgende ændring:
1. I
§ 8 ændres
»2016-17« til: »2017-18«.
§ 2
Loven træder i kraft den 1. juli 2017.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1. Indledning
Det påhviler justitsministeren i folketingsåret
2016-17 at fremsætte lovforslag om revision af
retsplejelovens § 786, stk. 4, der fastsætter en pligt
for teleudbyderne til at registrere og opbevare (logge) oplysninger
om tele- og internettrafik til brug for efterforskning og
retsforfølgning af strafbare forhold, jf. § 8 i lov nr.
378 af 6. juni 2002 om ændring af retsplejeloven mv., som
senest ændret ved lov nr. 640 af 8. juni 2016.
Retsplejelovens § 786, stk. 4, udgør - sammen med
bekendtgørelse nr. 988 af 28. september 2006 om udbydere af
elektroniske kommunikationsnets og elektroniske
kommunikationstjenesters registrering og opbevaring af oplysninger
om teletrafik, som ændret ved bekendtgørelse nr. 660
af 19. juni 2014 (logningsbekendtgørelsen), der er udstedt
med hjemmel i bestemmelsen - de gældende logningsregler.
Logningsreglerne indebærer overordnet set, at en række
oplysninger om tele- og internetkommunikation skal registreres og
opbevares hos teleudbyderne, således at politiet og Politiets
Efterretningstjeneste (PET) til brug for efterforskning og
retsforfølgning af strafbare forhold kan indhente
nærmere specificerede oplysninger, som de har brug for i
konkrete sager. Det er en betingelse for politiets og PETs
indhentelse af oplysninger, at myndighederne i hvert enkelt
tilfælde indhenter en retskendelse i overensstemmelse med
retsplejelovens almindelige regler om indgreb i
meddelelseshemmeligheden og edition.
EU-Domstolen afsagde den 21. december 2016 dom i de forenede
sager C-203/15 og C-698/15, Tele2 og Watson m.fl. (Tele2-sagen) om
de britiske og svenske logningsreglers forenelighed med EU-retten.
Justitsministeriet er - ligesom de øvrige EU-lande og
EU-Kommissio?nen - endnu ikke færdig med at udrede
Tele2-sagens nærmere konsekvenser for de danske
logningsregler, men dommen forventes at indebære, at der vil
skulle foretages nogle tilpasninger af logningsreglerne.
Det foreslås på den baggrund, at revisionen af
logningsreglerne udskydes til folketingsåret 2017-18 med
henblik på, at der i forbindelse med revisionen kan tages
højde for dommen i Tele2-sagen.
En udskydelse af ændringen af logningsreglerne til
folketingsåret 2017-18 vurderes således at være
nødvendig for at kunne tilpasse de danske logningsregler
mest hensigtsmæssigt i lyset af dommen i Tele2-sagen. Der er
bl.a. behov for en grundig dialog med en række andre
berørte EU-lande, der står i samme situation som
Danmark, samt EU-Kommissio?nen om, hvilke muligheder der er for at
indrette nationale logningsregler i lyset af dommen i Tele2-sagen.
Det er desuden af afgørende betydning, at der er den
fornødne tid til at sikre det bedste operationelle resultat
for politiet og PET i forbindelse med ændringer af
logningsreglerne, der udgør et centralt
efterforskningsredskab for myndighederne. Endelig vil en udskydelse
af revisionen af logningsreglerne give mulighed for en grundig
drøftelse med bl.a. telebranchen om de tekniske muligheder -
og de forventede omkostninger - ved at tilpasse logningsreglerne i
lyset af Tele2-dommen.
2. Gældende ret
2.1. Retsplejelovens § 786, stk. 4
Retsplejelovens § 786, stk. 4, blev indført ved
§ 2 i lov nr. 378 af 6. juni 2002 om ændring af
straffeloven, retsplejeloven, lov om konkurrence- og
forbrugerforhold på telemarkedet, våbenloven,
udleveringsloven samt lov om udlevering af lovovertrædere til
Finland, Island, Norge og Sverige (Gennemførelse af
FN-konventionen til bekæmpelse af finansiering af terrorisme,
gennemførelse af FN's Sikkerhedsråds resolution nr.
1373 (2001) samt øvrige initiativer til bekæmpelse af
terrorisme m.v.) (anti-terrorpakke I). Bestemmelsen trådte i
kraft den 15. september 2007.
Efter retsplejelovens § 786, stk. 4, påhviler det
udbydere af telenet eller teletjenester at foretage registrering og
opbevaring (logning) i 1 år af oplysninger om teletrafik til
brug for efterforskning og retsforfølgning af strafbare
forhold. Justitsministeren kan efter forhandling med
erhvervsministeren og energi-, klima- og forsyningsministeren
fastsætte nærmere regler herom.
Det fremgår af forarbejderne til lov nr. 378 af 6. juni
2002 (bemærkningerne til § 2, nr. 2 og 3, i lovforslag
nr. L 35 som fremsat den 13. december 2001, jf. Folketingstidende
2001-02 (2. samling), Tillæg A, side 879), at retsplejelovens
§ 786, stk. 4, indebærer en pligt for udbydere af
telenet og teletjenester til at registrere både tele- og
internetkommunikation.
Det bemærkes, at det i pkt. 1.2 i de almindelige
bemærkninger til lovforslaget er forudsat, at udbyderne alene
skal logge oplysninger om trafikdata og ikke af selve indholdet af
kommunikationen.
De nærmere regler om logning, herunder hvilke oplysninger
udbyderne skal logge, fremgår af
logningsbekendtgørelsen, jf. nærmere herom pkt.
2.3.
De nærmere betingelser for, hvornår teleudbyderne
skal udlevere oplysningerne til politiet, fremgår af
retsplejelovens kapitel 71 og 74 om indgreb i
meddelelseshemmeligheden og edition. Det betyder bl.a., at
udlevering af oplysningerne i hvert enkelt tilfælde
kræver, at der indhentes en retskendelse.
2.2. Revisionsbestemmelsen vedrørende
retsplejelovens § 786, stk. 4
I forbindelse med indførelsen af retsplejelovens §
786, stk. 4, blev det fastsat, at bestemmelsen senere skulle
revideres.
Efter § 8 i lov nr. 378 af 6.
juni 2002 skulle justitsministeren således i
folketingsåret 2005-06 fremsætte forslag om revision af
retsplejelovens § 786, stk. 4. Baggrunden herfor var
ifølge lovens forarbejder (pkt. 3.1.3.3 i de almindelige
bemærkninger til lovforslag nr. L 35 som fremsat den 13.
december 2001, jf. Folketingstidende 2001-02 (2. samling),
Tillæg A, side 854), at en ordning med pligtmæssig
logning af oplysninger om teletrafik til brug for efterforskning og
retsforfølgning var en nyskabelse, og at Justitsministeriet
fandt det hensigtsmæssigt at evaluere ordningen nogle
år efter dens iværksættelse.
Ved § 7 i lov nr. 542 af 8.
juni 2006 blev revisionen udskudt til folketingsåret 2009-10.
Baggrunden herfor var ifølge lovens forarbejder (pkt. 10.2 i
de almindelige bemærkninger til lovforslag nr. L 217 som
fremsat den 31. marts 2006, jf. Folketingstidende 2005-2006,
Tillæg A, side 7217), at der i 2006 endnu ikke forelå
nogen erfaringer med anvendelsen af retsplejelovens § 786,
stk. 4, som - sammen med logningsbekendtgørelsen -
først blev sat i kraft den 15. september 2007.
Logningsbekendtgørelsens regler gennemførte bl.a.
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2006/24/EF af 15.
marts 2006 om lagring af data genereret eller behandlet i
forbindelse med tilvejebringelse af offentligt tilgængelige
elektroniske kommunikationstjenester eller elektroniske
kommunikationsnet og om ændring af direktiv 2002/58/EF
(logningsdirektivet).
Ved lov nr. 650 af 15. juni 2010
blev revisionen udskudt til folketingsåret 2011-12,
således at bl.a. resultatet af en evaluering af
logningsdirektivet i EU-regi kunne indgå i overvejelserne i
forbindelse med revisionen. Justitsministeriet var endvidere enig
med bl.a. Rigspolitiet i, at det ville være
hensigtsmæssigt at indhente yderligere erfaring med
logningsreglerne med henblik på at vurdere behovet for
eventuelle ændringer. Der henvises til lovens forarbejder
(pkt. 4 i de almindelige bemærkninger, jf. Folketingstidende
2009-10, A, lovforslag nr. L 180 som fremsat den 24. marts 2010,
side 7).
Ved lov nr. 573 af 18. juni 2012
blev revisionen udskudt til folketingsåret 2012-13.
Revisionen blev oprindeligt foreslået udskudt til
folketingsåret 2013-14 under hensyn til, at Kommissionen i
tilknytning til offentliggørelsen af en evalueringsrapport
om logningsdirektivet havde bebudet et forslag til revision af
logningsdirektivet i løbet af 2012. Under behandlingen af
lovforslaget i Folketinget blev revisionsbestemmelsen imidlertid
ændret, idet et flertal i Folketinget ønskede at
fremrykke revisionen til folketingsåret 2012-13. Der henvises
til lovens forarbejder (pkt. 5 i de almindelige bemærkninger,
jf. Folketingstidende 2011-12, A, lovforslag nr. L 53 som fremsat
den 14. december 2011, side 4, og Retsudvalgets betænkning af
31. maj 2012, B, side 3).
Ved lov nr. 635 af 12. juni 2013
blev revisionen udskudt til folketingsåret 2014-15.
Baggrunden herfor var ifølge lovens forarbejder (pkt. 5 i de
almindelige bemærkninger, jf. Folketingstidende 2012-2013, A,
lovforslag nr. L 142 som fremsat den 6. februar 2013, side 5), at
Kommissionens tidligere bebudede forslag til revision af
logningsdirektivet nu først forventedes fremsat i
løbet af 2013 eller eventuelt 2014. Justitsministeriet
tilkendegav endvidere i forbindelse med behandlingen af forslaget,
at reglerne om logning af oplysninger om internettrafik
(sessionslogning) efter ministeriets opfattelse burde revideres i
folketingsåret 2014-15, uanset om revisionen af
logningsdirektivet måtte blive yderligere forsinket med den
konsekvens, at de logningsregler, der byggede på direktivet,
ikke kunne revideres i det pågældende
folketingsår, jf. besvarelsen af spørgsmål nr.
14 (L 142) fra Folketingets Retsudvalg.
Der blev i folketingsåret
2014-15 fremsat lovforslag om at udskyde revisionen til
folketingsåret 2015-16. Baggrunden herfor var ifølge
forslaget (pkt. 4 i de almindelige bemærkninger, jf.
Folketingstidende 2014-15 (1. samling), A, lovforslag nr. L 193 som
fremsat den 29. april 2015, side 5) at afvente en afklaring af, om
- og i givet fald hvornår - Kommissionen ville
fremsætte forslag om nye EU-regler på området
efter EU-Domstolens dom af 8. april 2014 i de forenede sager
C-293/12 og C-594/12, Digital Rights Ireland Ltd. Lovforslaget
nåede dog ikke at blive vedtaget på grund af
udskrivelsen af folketingsvalg den 27. maj 2015.
Ved lov nr. 640 af 8. juni 2016 blev revisionen udskudt til
folketingsåret 2016-17. Baggrunden herfor var, at et eksternt
konsulentfirma havde foretaget beregninger vedrørende en
række anbefalinger, som Rigspolitiet var fremkommet med til
brug for revisionen, som pegede på, at
omstillingsomkostninger for udbyderne ved at følge
anbefalingerne var i omegnen af en milliard kr. Det oversteg efter
Justitsministeriets opfattelse grænsen for det acceptable.
Samtidig havde Justitsministeriet indledt en dialog med en
række store udbydere og interesseorganisationer inden for
tele- og internetbranchen, og ministeriet fandt det
hensigtsmæssigt at fortsætte denne dialog, før
revisionen blev foretaget. Der henvises til lovens forarbejder
(pkt. 2.2 i de almindelige bemærkninger, jf.
Folketingstidende 2015-16, A, lovforslag nr. L 183 som fremsat den
27. april 2016, side 4).
2.3. Logningsbekendtgørelsen
Bekendtgørelse nr. 988 af 28. september 2006 om udbydere
af elektroniske kommunikationsnets og elektroniske
kommunikationstjenesters registrering og opbevaring af oplysninger
om teletrafik (logningsbekendtgørelsen) er udstedt med
hjemmel i bl.a. retsplejelovens § 786, stk. 4.
Bekendtgørelsen trådte i kraft den 15. september
2007.
Bekendtgørelsen blev ændret ved
bekendtgørelse nr. 660 af 19. juni 2014, hvorved reglerne om
logning af oplysninger om såkaldt sessionslogning (logning af
en række forbindelsesoplysninger om internettrafik) blev
ophævet.
Det fremgår af logningsbekendtgørelsens § 1,
at udbydere af elektroniske kommunikationsnet eller -tjenester til
slutbrugere skal foretage registrering og opbevaring af oplysninger
om teletrafik, der genereres eller behandles i deres net,
således at disse oplysninger vil kunne anvendes som led i
efterforskning og retsforfølgning af strafbare forhold.
Udtrykket »udbyder« skal forstås i
overensstemmelse med samme udtryk i lov om elektroniske
kommunikationsnet og -tjenesters (teleloven) § 2, nr. 1. Det
betyder, at alle parter, der på kommercielt grundlag stiller
kommunikationsnet eller -tjenester til rådighed for
slutbrugere, skal foretage registrering og opbevaring af en
række oplysninger. Logningsforpligtelsen påhviler
således alene de kommercielle udbydere af kommunikationsnet
mv., hvorfor bl.a. en række offentlige myndigheder og
institutioner ikke er omfattet heraf. Det gælder bl.a.
biblioteker, hospitaler, universiteter og folkeskoler, der på
ikke-kommercielt grundlag stiller net eller tjenester til
rådighed for eksterne parter (lånere, patienter,
studerende mv.).
Logningsbekendtgørelsen finder ikke anvendelse for
transport af radio- og tv-programmer og for andelsforeninger,
ejerforeninger, antenneforeninger og lignende foreninger eller
sammenslutninger heraf, der inden for foreningen eller
sammenslutningen udbyder elektroniske kommunikationsnet eller
-tjenester til færre end 100 enheder, jf. §§ 2 og
3.
Efter logningsbekendtgørelsens § 4 skal udbyderne
registrere en række nærmere angivne oplysninger om
fastnet- og mobiltelefoni samt SMS-, EMS- og MMS-kommunikation. Det
gælder bl.a. oplysninger om det opkaldende og det opkaldte
nummer, tidspunktet for kommunikationens start og afslutning, og -
for så vidt angår mobiltelefoni - den eller de celler
og placeringen af de tilhørende master, mobiltelefonen er
forbundet til på kommunikationstidspunktet, samt oplysninger
om anonyme tjenester (taletidskort). Oplysningerne giver dermed
mulighed for, at politiet kan fastslå, hvem der har
kommunikeret med hvem, hvornår de har kommunikeret, og hvor
de befandt sig på tidspunktet for kommunikationen.
Efter logningsbekendtgørelsens § 5 skal udbyderne
registrere visse nærmere angivne oplysninger om en brugers
adgang til internettet. Det gælder bl.a. tidspunktet for
kommunikationens start og afslutning og oplysninger om den tildelte
brugeridentitet (IP-adresse) på det pågældende
tidspunkt.
Efter logningsbekendtgørelsens § 6 skal udbyderne
registrere en række nærmere angivne oplysninger om brug
af udbyderens egne e-mail- og internettelefonitjenester, herunder
bl.a. oplysninger om modtagende og afsendende e-mailadresser.
Udbyderne skal i ingen tilfælde registrere eller opbevare
indholdet af kommunikation, hverken i forbindelse med
telekommunikation, brug af internettet eller brug af udbyderens
egne kommunikationstjenester.
Hvis de i §§ 4-6 nævnte oplysninger kan
registreres af flere udbydere, skal oplysningerne registreres og
opbevares af mindst én af udbyderne, jf.
logningsbekendtgørelsens § 7.
Efter logningsbekendtgørelsens § 8 kan registrering
og opbevaring af de i §§ 4-6 nævnte oplysninger
efter aftale med udbyderen på dennes vegne foretages af en
anden udbyder eller af en tredjemand.
De registrerede oplysninger opbevares i 1 år, jf.
logningsbekendtgørelsens § 9.
Manglende iagttagelse af logningspligten efter
bekendtgørelsen straffes med bøde, jf.
logningsbekendtgørelsens § 10.
2.4. EU-Domstolens dom af 21. december 2016 i de forenede
sager C-203/15 og C-698/15, Tele2 og Watson m.fl. (om de britiske
og svenske logningsregler)
I EU-Domstolens dom af 21. december
2016 i Tele2-sagen udtalte Domstolen bl.a., at artikel 15, stk. 1,
i Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2002/58/EF af 12.
juli 2002 om behandling af personoplysninger og beskyttelse af
privatlivets fred i den elektroniske kommunikationssektor
(e-databeskyttelsesdirektivet), sammenholdt med artikel 7, 8 og 11
samt artikel 52, stk. 1, i EU's charter om grundlæggende
rettigheder (Chartret), skal fortolkes således, at
bestemmelsen er til hinder for en national lovgivning, der med
henblik på bekæmpelse af kriminalitet fastsætter
en generel og udifferentieret lagring af samtlige trafikdata og
lokaliseringsdata vedrørende samtlige abonnenter og
registrerede brugere i forbindelse med samtlige midler til
elektronisk kommunikation (præmis 112).
EU-Domstolen udtalte i den forbindelse, at en sådan
national lovgivning, der navnlig ikke er begrænset til en
lagring, som er rettet mod data vedrørende et tidsrum
og/eller et geografisk område og/eller en personkreds, derfor
overskrider det strengt nødvendige og ikke kan anses for at
være begrundet i et demokratisk samfund, således som
det er påkrævet i henhold til artikel 15, stk. 1, i
e-databeskyttelsesdirektivet sammenholdt med Chartrets artikel 7
(ret til respekt for privatliv og familieliv), 8 (ret til
beskyttelse af personoplysninger) og 11 (ret til ytrings- og
informationsfrihed) (præmis 106 og 107).
Endvidere udtalte EU-Domstolen, at e-databeskyttelsesdirektivets
artikel 15, stk. 1, sammenholdt med Chartrets artikel 7, 8 og 11
derimod ikke er til hinder for, at en medlemsstat vedtager en
lovgivning, der som en forebyggende foranstaltning muliggør
en målrettet lagring af trafikdata og lokaliseringsdata med
henblik på bekæmpelse af grov kriminalitet, forudsat at
lagringen af disse data begrænses til det strengt
nødvendige for så vidt angår kategorierne af
data, der skal lagres, de omhandlede kommunikationsmidler, de
berørte personer og den fastsatte varighed af lagringen
(præmis 108).
EU-Domstolen udtalte, at en
sådan national lovgivning for det første skal
fastsætte klare og præcise regler, der regulerer
rækkevidden og anvendelsen af en sådan foranstaltning
om lagring af data, og som opstiller en række mindstekrav,
således at de personer, hvis data er blevet lagret,
råder over tilstrækkelige garantier, der gør det
muligt effektivt at beskytte deres personlige oplysninger mod
risikoen for misbrug. Lovgivningen skal navnlig angive, under
hvilke omstændigheder og på hvilke betingelser der i
forebyggende øjemed kan vedtages en foranstaltning om
lagring af data, hvorved det sikres, at en sådan
foranstaltning begrænses til det strengt nødvendige
(præmis 109).
Endvidere udtalte EU-Domstolen, at
en national lovgivning, der med henblik på forebyggelse,
efterforskning, afsløring og retsforfølgning af grov
kriminalitet gør det muligt i forebyggende øjemed at
lagre trafikdata og lokaliseringsdata, skal opfylde objektive
kriterier, som fastlægger et forhold mellem de data, der skal
lagres, og det forfulgte mål. Navnlig skal sådanne
betingelser i praksis være af en sådan art, at de
faktisk kan afgrænse omfanget af foranstaltningen og
følgelig den berørte personkreds (præmis
110).
For så vidt angår
afgrænsningen af en sådan foranstaltning, udtalte
EU-Domstolen, at den nationale lovgivning skal være baseret
på objektive forhold, der gør det muligt at fokusere
målrettet på en personkreds, hvis data kan
afsløre en forbindelse, i det mindste indirekte, til grov
kriminalitet, bidrage til bekæmpelse af grov kriminalitet
på den ene eller den anden måde eller forhindre en
alvorlig fare for den offentlige sikkerhed. En sådan
afgrænsning kan endvidere sikres gennem et geografisk
kriterium, når de kompetente nationale myndigheder på
grundlag af objektive forhold finder, at der i et eller flere
geografiske områder er en forhøjet risiko for, at
sådan kriminalitet bliver planlagt eller begået
(præmis 111).
3. Justitsministeriets overvejelser og den
foreslåede ordning
De danske logningsregler
indebærer, at teleudbyderne skal foretage logning af en
række oplysninger om alle deres kunder, på alle
tidspunkter og i hele landet, jf. nærmere herom pkt. 2.3.
Det må derfor forventes, at
der i lyset af EU-Domstolens dom i Tele2-sagen, jf. pkt. 2.4
ovenfor, vil skulle foretages nogle tilpasninger af de danske
logningsregler, således at reglerne målrettes.
EU-Domstolen har ikke taget stilling til, hvordan målrettede
logningsregler nærmere kan udfærdiges.
Justitsministeriet er på den
baggrund for tiden ved at udrede, hvordan de danske logningsregler
kan tilpasses i lyset af dommen i Tele2-sagen. Et centralt element
i den udredning er en dialog med en række andre EU-lande, der
står i samme situation som Danmark for så vidt
angår spørgsmålet om tilpasning af deres
nationale logningsregler.
EU-Kommissionen har desuden
tilkendegivet, at Kommis?si?onen - i tæt samarbejde med
medlemsstaterne - vil udarbejde retningslinjer for, hvordan
medlemsstaterne kan fastsætte nationale logningsregler i
overensstemmelse med dommen i Tele2-sagen. EU-Kommissionen har ikke
på nuværende tidspunkt tilkendegivet, hvornår
disse retningslinjer forventes at foreligge.
Revisionen af logningsreglerne bør derfor efter
Justitsministeriets opfattelse udskydes til folketingsåret
2017-18 bl.a. med henblik på at kunne gennemføre en
grundig dialog med de andre berørte EU-lande og
EU-Kommissionen om, hvordan logningsregler fremadrettet kan
indrettes. En udskydelse af revisionen vil desuden give bedre tid
at sikre det bedste operationelle resultat for politiet og PET i
forbindelse med ændringer af logningsreglerne, der
udgør et centralt efterforskningsredskab for myndighederne.
Endelig vil en udskydelse af revisionen af logningsreglerne give
mulighed for en grundig drøftelse med bl.a. telebranchen om
de tekniske muligheder - og de forventede omkostninger - ved at
tilpasse logningsreglerne i lyset af dommen i Tele2-sagen.
Det foreslås på den baggrund, at
revisionsbestemmelsen i § 8 i lov nr. 378 af 6. juni 2002 om
ændring af retsplejeloven og visse andre love, som
ændret ved § 7 i lov nr. 542 af 8. juni 2006, lov nr.
650 af 15. juni 2010, lov nr. 573 af 18. juni 2012, lov nr. 635 af
12. juni 2013 og lov nr. 640 af 8. juni 2016, ændres
således, at revisionen af logningsreglerne skal foretages i
folketingsåret 2017-18.
Der henvises til lovforslagets § 1, nr. 1.
Det bemærkes, at de gældende logningsregler i
retsplejelovens § 786, stk. 4, og
logningsbekendtgørelsen ikke ophæves, før
revisionen af logningsreglerne er gennemført.
Det skal i den forbindelse bemærkes, at der ikke er nogen
bestemt EU-retlig frist for, hvor hurtigt medlemsstaterne skal tage
højde for en dom fra EU-Domstolen. Efter EU-Domstolens
praksis skal medlemsstaterne blot hurtigst muligt
iværksætte foranstaltninger til opfyldelse af en
dom.
I forlængelse heraf bemærkes det, at
Højesteret i en dom af 19. januar 2017 i en sag om
opfølgning på en dom fra EU-Domstolen om ret til
erstatningsferie ved sygdom har fastslået, at det var
velbegrundet, at de danske myndigheder brugte et års tid
på at udrede dommens nærmere konsekvenser, herunder
på at tilvejebringe et fyldestgørende
beslutningsgrundlag, som bl.a. indebar dialog med andre EU-lande om
deres opfølgning på dommen.
Regeringen vil hurtigst muligt fremsætte et lovforslag for
Folketinget om tilpasning af de gældende danske
logningsregler.
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for
det offentlige
Lovforslaget har ingen økonomiske eller administrative
konsekvenser for stat, kommuner og regioner.
5. Økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet mv.
Lovforslaget har ingen økonomiske eller administrative
konsekvenser for erhvervslivet mv.
6. Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget har ingen administrative konsekvenser for
borgerne.
7. Miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen miljømæssige
konsekvenser.
8. Forholdet
til EU-retten
Lovforslaget har ikke i sig selv EU-retlige konsekvenser. Det
bemærkes dog, at det forventes, at der i lyset af
EU-Domstolens dom i Tele2-sagen vil skulle foretages nogle
tilpasninger af de danske logningsregler, jf. nærmere herom
pkt. 2.4 og 3.
9. Hørte myndigheder og organisationer
mv.
Et udkast til lovforslag har i perioden fra den 20. marts 2017
til den 18. april 2017 været sendt i høring hos
følgende myndigheder og organisationer mv.:
Østre Landsret, Vestre Landsret, Sø- og
Handelsretten, samtlige byretter, Domstolsstyrelsen, Den Danske
Dommerforening, Dommerfuldmægtigforeningen, HK-Landsklubben
Danmarks Domstole, Rigsadvokaten¸ Foreningen af Offentlige
Anklagere, Rigspolitiet, Politiets Efterretningstjeneste,
Politiforbundet, HK-Landsklubben for Politiet, Datatilsynet,
Advokatrådet, Bitbureauet, Campingrådet, Danske
Advokater, Forbrugerrådet TÆNK, Landsforeningen af
Forsvarsadvokater, Ingeniørforeningen IDA, Institut for
Menneskerettigheder, Journalistforbundet, Justitia, Rådet for
Digital Sikkerhed, Retssikkerhedsfonden, Amnesty International,
Retspolitisk Forening, DI, Dansk Erhverv, Dansk Metal, Dansk
Energi, HORESTA, Brancheforeningen Teleindustrien,
Brancheorganisationen Forbruger Elektronik, Dansk IT, Foreningen af
Danske Internet Medier, IT-Branchen, ITEK/Dansk Industri, PROSA,
SAM-DATA (HK), Business Software Alliance Danmark, IT-Politisk
Forening, KMD, CSC Danmark A/S, TDC A/S, Telenor A/S, Telia A/S,
Hi3G Denmark ApS, SE/Stofa, Lejernes LO, Andelsboligforeningernes
Fællesrepræsentation, Dansk Magisterforening, Danmarks
Restauranter og Cafeer, Danhostel og KLID.
10. Sammenfattende skema
| Positive konsekvenser/mindreudgifter (hvis
ja, angiv omfang) | Negative konsekvenser/merudgifter (hvis
ja, angiv omfang) | Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen | Miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen | Forholdet til EU-retten | Der henvises til pkt. 2.4, 3 og 8. | Overimplementering af EU-retlige
minimumsforpligtelser (sæt X) | JA | NEJ X |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til §
1
Ifølge § 8 i lov nr. 378 af 6. juni 2002, som senest
ændret ved lov nr. 640 af 8. juni 2016, skal
justitsministeren i folketingsåret 2016-17 fremsætte
forslag om revision af retsplejelovens § 786, stk. 4, om
teleudbyderes registrering og opbevaring (logning) af oplysninger
om teletrafik til brug for efterforskning og retsforfølgning
af strafbare forhold.
Med den foreslåede bestemmelse udskydes denne revision til
folketingsåret 2017-18.
Der henvises til pkt. 3 i de almindelige bemærkninger i
lovforslaget.
Til §
2
Det foreslås, at loven træder i kraft den 1. juli
2017.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
| | | | | | | | § 1 | | | | | | I lov nr. 378 af 6. juni 2002 om
ændring af straffeloven, retsplejeloven, lov om konkurrence-
og forbrugerforhold på telemarkedet, våbenloven,
udleveringsloven samt lov om udlevering af lovovertrædere til
Finland, Island, Norge og Sverige (Gennemførelse af
FN-konventionen til bekæmpelse af finansiering af terrorisme,
gennemførelse FN's Sikkerhedsråds resolution nr. 1373
(2001) samt øvrige initiativer til bekæmpelse af
terrorisme m.v.), som ændret ved § 7 i lov nr. 542 af 8.
juni 2006, lov nr. 650 af 15. juni 2010, lov nr. 573 af 18. juni
2012, lov nr. 635 af 12. juni 2013 og lov nr. 640 af 8. juni 2016,
foretages følgende ændring: | | | | § 8.
Justitsministeren fremsætter i folketingsåret 2016-17
forslag om revision af retsplejelovens § 786, stk. 4, som
affattet ved denne lovs § 2, nr. 3. | | 1. I § 8 ændres »2016-17«
til: »2017-18«. | | | | | | § 2 | | | | | | Loven træder i kraft den 1. juli
2017. |
|