Fremsat den 29. marts 2017 af børne- og socialministeren (Mai Mercado)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om retssikkerhed og
administration på det sociale område
(Mellemkommunal refusion ved
efterværn)
§ 1
I lov om retssikkerhed og administration
på det sociale område, jf. lovbekendtgørelse nr.
1345 af 23. november 2016, som ændret ved § 2 i lov nr.
1543 af 13. december 2016, foretages følgende
ændring:
1. § 9 c,
stk. 4, affattes således:
»Stk. 4.
Opholdskommunen har ret til refusion fra den kommune, der har
truffet afgørelse om anbringelse af et barn eller en ung
uden for hjemmet, når der iværksættes
foranstaltninger for den unge efter § 76, stk. 3, i lov om
social service. Når den kommune, der har truffet
afgørelse om anbringelsen, selv har ret til refusion efter
§ 9 c, stk. 6, ydes refusionen dog af den kommune, der var
refusionspligtig efter § 9 c, stk. 6.«
§ 2
Stk. 1. Loven
træder i kraft den 1. juni 2017.
Stk. 2. En
kommunalbestyrelse har ikke pligt til at rejse krav om
tilbagebetaling af mellemkommunal refusion, som kommunen tidligere
har betalt til en anden kommune under henvisning til den hidtil
gældende § 9 c, stk. 4, i lov om retssikkerhed og
administration på det sociale område, hvis kravet
skyldes, at der ikke forud for refusionsbetalingen har været
betalt refusion efter § 9 c, stk. 2, nr. 6, i lov om
retssikkerhed og administration på det sociale
område.
Stk. 3. Modtager en
kommune efter lovens ikrafttræden tilbagebetaling af
mellemkommunal refusion, som kommunen tidligere har betalt til en
anden kommune under henvisning til den hidtil gældende §
9 c, stk. 4, i lov om retssikkerhed og administration på det
sociale område, og skyldes tilbagebetalingen, at der ikke
forud for refusionsbetalingen har været betalt refusion efter
§ 9 c, stk. 2, nr. 6, i lov om retssikkerhed og administration
på det sociale område, skal den kommune, der modtager
tilbagebetalingen, snarest betale et beløb svarende til det
tilbagebetalte beløb til den kommune, der modtog
refusionen.
Stk. 4. Modtager en
kommune inden lovens ikrafttræden tilbagebetaling som
anført i stk. 3, skal kommunen inden den 1. september 2017
betale et tilsvarende beløb til den kommune, der modtog
refusionen.
Stk. 5. Har en ung
indtil det fyldte 18. år været anbragt uden for hjemmet
i en anden kommune end den kommune, der har truffet
afgørelse om anbringelsen, skal sidstnævnte kommune
inden den 1. september 2017 betale et beløb til den kommune,
hvor foranstaltninger efter § 76, stk. 3, i lov om social
service har fundet sted. Der skal alene ske betaling efter 1. pkt.,
hvis den kommune, hvor foranstaltningen har fundet sted, for en
periode inden lovens ikrafttræden ikke har modtaget
mellemkommunal refusion efter § 9 c, stk. 4, i lov om
retssikkerhed og administration på det sociale område,
og hvis det skyldes, at der ikke indtil den unges fyldte 18.
år har været betalt refusion efter § 9 c, stk. 2,
nr. 6, i lov om retssikkerhed og administration på det
sociale område. Beløbet efter 1. pkt. opgøres
til samme beløb, som den mellemkommunale refusion ville
udgøre for den periode, der er nævnt i 2. pkt.,
beregnet efter § 9 c, stk. 4, i lov om retssikkerhed på
det sociale område som affattet ved denne lovs § 1, jf.
§ 9 c, stk. 1 og 9, i lov om retssikkerhed og administration
på det sociale område.
§ 3
Loven gælder ikke for Færøerne
og Grønland.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
| Indholdsfortegnelse | | | 1. | Indledning | 2. | Lovforslagets hovedindhold | | 2.1 | Gældende ret | | 2.2 | Børne- og Socialministeriets
overvejelser | | 2.3 | Den foreslåede ordning | 3. | De økonomiske og administrative
konsekvenser for det offentlige | 4. | De økonomiske og administrative
konsekvenser for erhvervslivet m.v. | 5. | De administrative konsekvenser for
borgerne | 6. | De miljømæssige
konsekvenser | 7. | Forholdet til EU-retten | 8. | Hørte myndigheder og organisationer
m.v. | 9. | Sammenfattende skema |
|
1. Indledning
Med lovforslaget foreslås at genetablere adgang til
mellemkommunal refusion for udgifter til unge mellem 18 og 22
år, der er i efterværn, når efterværnet
finder sted i en anden kommune end den, der har truffet
afgørelse om anbringelse af den unge uden for hjemmet
før det fyldte 18 år.
Baggrunden for lovforslaget er, at Ankestyrelsen den 8. december
2016 har truffet en principafgørelse 87-16, der
indebærer, at der som udgangspunkt ikke er adgang til
mellemkommunal refusion i disse tilfælde.
Afgørelsen indebærer, at der som udgangspunkt ikke
er adgang til mellemkommunal refusion for den kommune, hvor en ung
er i efterværn, uanset om den unge indtil det 18. år
har været anbragt uden for hjemmet af en anden kommune. Hvis
f.eks. kommune A har anbragt en ung under 18 år i kommune B,
og hvis der efter den unges 18. år træffes
afgørelse om efterværn for den unge, har kommune B
således som udgangspunkt ikke ret til refusion fra kommune A
for udgifterne vedrørende den unge under
efterværnet.
Hensigten med den gældende bestemmelse ses imidlertid
efter forarbejderne hertil at være, at opholdskommunen under
efterværnet for en ung mellem 18 og 22 år skal have ret
til mellemkommunal refusion fra den kommune, der var den unges
opholdskommune indtil det fyldte 18. år, når den unge
indtil det 18. år har været anbragt i en anden kommune
end den, der traf afgørelse om anbringelsen.
Der har også tidligere været truffet
principafgørelser, der lagde til grund, at der var adgang
til mellemkommunal refusion i disse tilfælde. Disse
afgørelser er imidlertid kasseret med den nu foreliggende
principafgørelse og gælder ikke længere.
Omkring halvdelen af alle anbringelser af 16-17-årige uden
for hjemmet skete ultimo 2015 i en anden kommune end den kommune,
der har truffet afgørelse om anbringelsen. Det må
derfor antages, at noget tilsvarende kan gøre sig
gældende for unge, der er i efterværn.
Den nu gældende praksis vedrørende mellemkommunal
refusion ved efterværn vurderes derfor at kunne have
betydning for omkring halvdelen af alle efterværnssager.
Ændringen i forhold til den hidtidige opfattelse vurderes
at kunne indebære byrdefordelingsmæssige konsekvenser
for kommunerne. Det skyldes, at der er en ulige fordeling mellem
kommunerne i antallet af unge, der er anbragt af andre
kommuner.
Med lovforslaget foreslås det fremadrettet at genoprette
den retstilstand, der oprindeligt vurderes at have været
lovgivers hensigt, og som hidtil har været opfattet som
gældende ret.
Det foreslås således, at når en ung
umiddelbart inden det fyldte 18. år har været anbragt
uden for hjemmet, har den kommune, hvor den unge er i
efterværn efter det fyldte 18. år, ret til
mellemkommunal refusion fra den anbringende kommune for sine
udgifter vedrørende den unge efter de sociale og
beskæftigelsesmæssige love, der er nævnt i
retssikkerhedslovens § 9 c, stk. 1. Hvis f.eks. kommune A har
anbragt en ung under 18 år i kommune B, og hvis kommune B
træffer afgørelse om efterværn fra eller efter
den unges 18. år, har kommune B efter forslaget ret til
refusion fra kommune A for udgifterne vedrørende den unge
under efterværnet.
Det fremgår af principafgørelsen, at der er tale om
en ændring af tidligere praksis, og at afgørelsen ikke
kun har virkning fremadrettet fra tidspunktet for
offentliggørelsen. Ændringen vurderes derfor
også at kunne indebære bagudrettede
byrdefordelingsmæssige konsekvenser for kommunerne i form af
tilbagebetaling af mellemkommunal refusion, der tidligere er betalt
ud fra den opfattelse, at den unges opholdskommune havde ret til
refusion for udgifter under efterværnet.
Med lovforslaget foreslås tillige at neutralisere
sådanne bagudrettede byrdefordelingsmæssige
konsekvenser for kommunerne.
Det foreslås således, at kommuner, der anmoder om og
modtager tilbagebetaling af tidligere betalt refusion under
henvisning til den ændrede praksis, samtidig skal betale et
tilsvarende beløb til den kommune, hvor efterværnet
finder sted. På den måde bliver der ikke noget
økonomisk grundlag for kommunerne til at rejse
tilbagesøgningskrav vedrørende allerede betalt
refusion. Kommunerne stilles under alle omstændigheder
økonomisk på samme måde, som hvis der ikke var
sket en praksisændring. Der er hermed ikke nogen anledning
for kommunerne til at rejse tilbagesøgningskrav mod
hinanden, og hensigten er, at kommunerne ikke skal rejse
sådanne krav. Med forslaget undgås hermed samtidigt
administrative byrder for kommunerne ved at skulle gennemgå
ældre sager og rejse og behandle tilbagebetalingskrav.
2. Lovforslagets hovedindhold
2.1. Gældende ret
Når et barn eller en ung anbringes uden for hjemmet,
forbliver den anbringende kommune opholdskommune for den unge,
indtil den unge fylder 18 år. Dette følger af
retssikkerhedslovens§ 9 a, stk. 4, 2. pkt. Det gælder,
uanset om anbringelsen sker i en anden kommune. Det er hermed den
anbringende kommune, der både yder og finansierer
hjælpen til barnet under anbringelsen.
Dog gælder efter lovens § 9 c, stk. 6, at
opholdskommunen har ret til refusion, når en person får
ophold i tilbud som nævnt i stk. 2, 4 og 5, herunder
anbringelsessteder for børn og unge, og den tidligere
opholdskommune var bekendt med de forhold, der begrunder tilbuddet,
og det var åbenbart, at der måtte gribes ind. I disse
tilfælde vil den anbringende kommune yde hjælpen, mens
den tidligere kommune finansierer anbringelsen ved refusion efter
§ 9 c, stk. 6.
Ovenstående gælder børn og unge, der er
anbragt uden for hjemmet efter den 30. juni 2003. Børn og
unge under 18 år anbragt uden for hjemmet før den 1.
juli 2003 har under anbringelsen opholdskommune i den kommune, der
den 30. juni 2003 var opholdskommune for barnet eller den unge.
Denne kommune har ret til refusion fra en tidligere opholdskommune,
som var refusionspligtig den 30. juni 2003 for udgifter til
anbringelsessteder for børn og unge efter lov om social
service (serviceloven). Dette følger af § 4, stk. 4, i
lov nr. 1168 af 19. december 2003.
I servicelovens § 76 er der fastsat regler om tilbud til
unge fra 18 til 22 år (efterværn).
Ved det 18. år får den unge opholdskommune i den
kommune, hvor den unge bor eller opholder sig. Det følger af
retssikkerhedslovens § 9, stk. 2. Det gælder også,
hvis der iværksættes efterværn for den unge i en
periode mellem det 18. og 22. år efter servicelovnes §
76, stk. 3, f.eks. i form af opretholdt døgnophold på
et anbringelsessted. En ung skifter altså som udgangspunkt
opholdskommune ved det 18. år, hvis den unge har været
anbragt i en anden kommune end den anbringende kommune. Det
gælder dog ikke, hvis den unge på dette tidspunkt
vælger at flytte tilbage til den anbringende kommune.
I servicelovens § 76, stk. 3, er fastsat, at for unge, der
er eller var anbragt uden for hjemmet i et anbringelsessted efter
reglerne i servicelovens kapitel 11 umiddelbart inden det fyldte
18. år, kan kommunalbestyrelsen træffe afgørelse
om en af følgende efterværnsforanstaltninger: Den
unges døgnophold på et anbringelsessted opretholdes,
den unge får en fast kontaktperson, der etableres en
udslusningsordning i det hidtidige anbringelsessted eller den unge
tildeles andre former for støtte, der har til formål
at bidrage til en god overgang til en selvstændig
tilværelse for den unge.
Kommunalbestyrelsen i den unges opholdskommune skal senest 6
måneder forud for ophør af en anbringelse ved det
fyldte 18. år træffe afgørelse om, hvorvidt den
unge har behov for efterværn efter servicelovens § 76 og
i givet fald træffe afgørelse om, hvilke
foranstaltninger der skal iværksættes.
Kommunalbestyrelsen skal forinden da i samarbejde med den unge have
revideret handleplanen og herunder have taget stilling til den
unges videre forløb med hensyn til uddannelse og
beskæftigelse samt øvrige relevante forhold. Hvis en
ung i alderen 18 til 22 år indtil sit fyldte 18. år har
været anbragt i en anden kommune end sin opholdskommune og
dermed som udgangspunkt skifter opholdskommune ved det fyldte 18.
år, skal den hidtidige opholdskommune forud for skiftet
oversende den unges reviderede handleplan til den nye
opholdskommune. Den nye opholdskommune skal inden 30 dage efter
modtagelsen af handleplanen træffe afgørelse om,
hvorvidt den unge har behov for støtte efter servicelovens
§ 76, og i givet fald træffe afgørelse om, hvilke
foranstaltninger der skal iværksættes. Regler herom er
fastsat i servicelovens § 68, stk. 12-14. Det er således
den unges nye opholdskommune ved det fyldte 18. år, der i
forlængelse af modtagelsen af den unges handleplan fra den
hidtidige opholdskommune træffer afgørelse om
efterværn efter servicelovens § 76, stk. 3, hvis den
unge har behov herfor.
I den gældende retssikkerhedslovs § 9 c, stk. 4, er
fastsat, at når opholdskommunen har ret til refusion efter
stk. 2, nr. 6, fortsætter denne ret til refusion, hvis der
iværksættes foranstaltninger efter § 76, stk. 3, i
lov om social service.
Bestemmelsen i retssikkerhedslovens § 9 c, stk. 4, blev
indført (som § 9 c, stk. 3) ved lov nr. 1168 af 19.
december 2003, der trådte i kraft den 1. januar 2004.
Om indholdet af bestemmelsen fremgår af
bemærkningerne til lovforslaget, L 18, jf. Folketingstidende
2003-04 tillæg A side 515, at der i § 9 c, stk. 3, er
indsat en bestemmelse, hvorefter opholdskommunen kan kræve
refusion for udgifterne til udslusningsordninger efter
servicelovens § 62 a, stk. 3, [nu § 76, stk. 3] fra den
kommune, som var den unges opholdskommune før det 18.
år. Videre anføres, at udgifterne således
afholdes af den kommune, som traf afgørelse om anbringelse,
når dette er sket efter den 30. juni 2003. I andre
tilfælde afholdes udgifterne af den kommune, som var den
unges opholdskommune den 30. juni 2003 i overensstemmelse med
overgangsbestemmelsen i lov nr. 397 af 28. maj 2003.
Ankestyrelsen har tidligere truffet et antal
principafgørelser, hvor det er lagt til grund, at der er ret
til refusion ved efterværn, jf. afgørelserne R-7-05,
R-6-06, 64-14 og 87-13.
Sprogligt set vil der dog ikke være tale om, at en
refusion "fortsætter", som lovens ordlyd - "når
opholdskommunen har ret til refusion efter stk. 2, nr. 6,
fortsætter denne ret til refusion" - angiver, idet den
oprindelige opholdskommune ikke vil have betalt refusion, inden den
unge fyldte 18 år. Indtil dette tidspunkt har den anbringende
kommune som opholdskommune selv direkte afholdt udgifterne som
betalingskommune, mens det først, efter den unge er fyldt 18
år, bliver den kommune, hvor den unge opholder sig i
efterværn, der - i første omgang - afholder udgiften
til hjælp til den unge.
Ankestyrelsen har den 8. december 2016 på baggrund af
lovens ordlyd truffet en principafgørelse 87-16, der
ændrer hidtidig praksis og indebærer, at der ikke er
adgang til mellemkommunal refusion for den kommune, hvor en ung er
i efterværn, medmindre der er tale om fortsat refusion, dvs.
at den tidligere kommune ikke blot har finansieret anbringelsen for
den unge indtil det 18. år, men at denne finansiering er sket
i form af mellemkommunal refusion.
I principafgørelse 87-16 anføres bl.a., at der i
loven er indsat en særregel, der dækker de
særlige tilfælde, hvor den unge var anbragt uden for
hjemmet frem til det 18. år, og opholdskommunen havde ret til
refusion for anbringelsesudgifterne. I de situationer har
opholdskommunen også ret til refusion for udgifterne under
efterværn. Det anføres, at ordlyden i
refusionsbestemmelsen om efterværn ikke kan fortolkes
udvidet, og at en ny opholdskommune derfor ikke har ret til
refusion for udgifter til efterværn m.v., hvis der ikke var
ret til refusion under anbringelsen.
Endvidere tilkendegives, at afgørelsen vil have virkning
også bagudrettet. Det anføres bl.a., at
principafgørelsen er en ændring af Ankestyrelsens
tidligere praksis. Videre anføres, at Ankestyrelsens
principafgørelser som udgangspunkt har virkning fra
tidspunktet for offentliggørelsen, men at en undtagelse
herfra er, hvis der tidligere har været tale om en forkert
fortolkning af loven (en retsvildfarelse) eller ulovlig praksis.
På baggrund af en fortolkning af bestemmelsen og
forarbejderne, anføres i afgørelsen, at den tidligere
praksis må anses for at være baseret på en
retsvildfarelse.
Ankestyrelsen anfører, at styrelsen som konsekvens af
praksisændringen skal tage stilling til, om der er grundlag
for at genoptage sager, hvor et nævn eller Ankestyrelsen har
pålagt en kommune at betale refusion efter tidligere
praksis.
Endelig anføres, at Ankestyrelsen samtidig med
principafgørelse 87-16 har kasseret ovennævnte
tidligere principafgørelser under henvisning til, at de
vedrører situationer, hvor der ikke på noget tidspunkt
har været ret til refusion.
Gældende ret er således, at der alene er ret til
refusion i forbindelse med efterværn, hvis den kommune, hvor
efterværnet foregår, har modtaget refusion efter
retssikkerhedslovens § 9 c, stk. 2, nr. 6, under anbringelsen,
før den unge fyldte 18 år. Det vil kunne være
tilfældet i visse sager, hvor anbringelsen er sket før
den 1. juli 2003. Derimod vil der ikke være betalt refusion
under anbringelsen ved anbringelse af et barn eller en ung under 18
år i en anden kommune efter den 30. juni 2003, idet den
anbringende kommune i alle sager af denne art vil have været
opholdskommune under anbringelsen og dermed direkte har afholdt
udgifterne hertil og således ikke har finansieret
anbringelsen ved at betale refusion til en anden kommune.
Betaling af refusion kan dog aftales efter retssikkerhedslovens
§ 9 c, stk. 12. Efter denne bestemmelse kan kommunerne uden
for de tilfælde, der er nævnt i retssikkerhedslovens
§ 9 c, stk. 2-6, indbyrdes aftale, at en tidligere
opholdskommune fortsat afholder udgifterne til hjælp efter de
love, der er nævnt i stk. 1. Det fastsættes i aftalen,
hvor længe den skal gælde.
2.2. Børne- og Socialministeriets
overvejelser
Den skete ændring af praksis indebærer, at en
kommune, der har anbragt et barn uden for hjemmet i en anden
kommune efter den 30. juni 2003, fremadrettet ikke er forpligtet
til at betale udgifter vedrørende den unge, hvis der
iværksættes eller er iværksat efterværn for
den pågældende efter servicelovens § 76, stk. 3, i
forlængelse af anbringelsen. Alle udgifter vedrørende
den unge vil således overgå til den kommune, hvor
efterværnet foregår. Det samme vil være
tilfældet, hvis et barn har været anbragt i sin
hidtidige opholdskommune indtil det 18 år, og der etableres
efterværn i en anden kommunen efter servicelovens § 76,
stk. 3.
Det vurderes samtidig, at ændringen betyder, at kommuner,
i forhold til hvilke Ankestyrelsen tidligere har truffet
afgørelse om pligt til betaling af mellemkommunal refusion,
kan anmode om at få afgørelsen genoptaget, med henblik
på at der træffes en afgørelse efter den nye
praksis, og at betalingspligten dermed kan bortfalde bagudrettet,
og kommunen kan kræve det betalte tilbage.
Endelig vurderes afgørelsen at indebære, at
kommuner, der har betalt mellemkommunal refusion under
efterværn, uden at sagen har været behandlet i
Ankestyrelsen, tilsvarende kan kræve en betalt refusion
tilbagebetalt i overensstemmelse med den nu gældende
retstilstand.
Det er dog i forældelseslovens § 3 fastsat, at
forældelsen er 3 år, medmindre andet følger af
andre bestemmelser. Udgangspunktet vil således være, at
tilbagesøgningskrav vedrørende betalt refusion under
efterværn ikke kan kræves for en længere periode
end 3 år.
Der findes ikke data, der direkte belyser, i hvilke typer af
kommuner efterværnet foregår for de unge, der
før efterværnet har været anbragt uden for
hjemmet.
Beregninger foretaget af Børne- og Socialministeriet
på baggrund af Danmarks Statistiks registerdata fra
Anbringelsesstatistik for 2015 viser, at omkring halvdelen af alle
unge 16-17-årige, der var anbragt uden for hjemmet ultimo
2015, var anbragt i en anden kommune end den kommune, der havde
truffet afgørelse om anbringelsen. Det må derfor
antages, at noget tilsvarende kan gøre sig gældende
for antallet af unge, der er i efterværn. Ændringen af
retstilstanden vedrørende mellemkommunal refusion ved
efterværn vurderes derfor at kunne have betydning for omkring
halvdelen af alle efterværnssager fremadrettet. Samtidig vil
omfanget af sager, hvor kommuner kan rejse tilbagebetalingskrav mod
en anden kommune af allerede betalt refusion, være af et
tilsvarende omfang.
De kommuner, der har forholdsmæssigt mange unge anbragt
fra andre kommuner, vil typisk skulle tilbagebetale større
beløb, end de selv vil kunne gøre krav på fra
andre kommuner, mens kommuner, der primært har anbragt mange
unge i andre kommuner, vil kunne opnå en økonomisk
gevinst ved at rejse tilbagebetalingskrav.
Det vurderes, at der kan blive tale om betydelige beløb.
Antallet af børn, der er anbragt i kommunerne efter
afgørelse fra andre kommuner, vurderes at være ulige
fordelt. Det vurderes således, at det hyppigere forekommer,
at en bykommune anbringer et barn uden for hjemmet i en
landkommune, end at det omvendte forekommer.
Beregninger foretaget af Børne- og Socialministeriet
på baggrund af Danmarks Statistiks registerdata baseret
på Anbringelsesstatistikken for 2015 viser, at andelen af
16-17-årige unge anbragt ultimo 2015 af bykommuner i egen
kommune var 44 pct., mens andelen for mellemkommuner var 47 pct.
For landkommuner var andelen 57 pct., og for yderkommuner var den
61 pct. Bykommunerne anbringer således den største
andel af unge i andre kommuner. Beregningerne viser endvidere, at
af de anbragte unge, der var anbragt i en anden kommune end den
anbringende, var 28 pct. anbragt i en landkommune og 72 pct.
anbragt i enten mellem- land- eller yderkommuner. Det antages, at
der kan være en tilsvarende fordeling af unge, der er i
efterværn i forlængelse af en anbringelse i en anden
kommune, end den, der traf afgørelse om anbringelsen. Om
grupperingen af kommuner henvises til "Det danske
landdistriktsprogram 2007-2013, Ministeriet for Fødevarer,
Landbrug og Fiskeri 2008".
På den baggrund forventes ændringen af praksis at
indebære betydelige og upåregnelige
byrdefordelingsmæssige forskydninger mellem kommunerne, hvor
nogle kommuner vil opleve en økonomisk belastning, mens
andre kan have krav på at modtage betydelige beløb i
tilbagebetaling og fremtidig undgå betaling af refusion.
Hensigten med den gældende bestemmelse i retssikkerhedslovens
§ 9 c, stk. 4, om mellemkommunal refusion ved efterværn
vurderes, som det fremgår af afsnit 2.1., at have
været, at den kommune, der har anbragt en ung uden for
hjemmet, skal være betalingskommune også under
efterværn, og at den kommune, hvor efterværnet finder
sted, således skal have refusion for sine udgifter. Dette har
indtil den nu foreliggende principafgørelse været
opfattet som gældende ret, og kommunerne har økonomisk
og i praksis indrettet sig herpå.
Den nye retstilstand vil indebære, at kommuner med mange
anbringelsessteder for børn og unge vil skulle afholde de
økonomiske udgifter til hjælp til de af de unge, hvor
der efterfølgende træffes afgørelse om
efterværn i kommunen efter servicelovens § 76, stk. 3.
En følge heraf kan tillige være en negativ indvirkning
på kommunernes incitament til at etablere eller opretholde
anbringelsessteder for børn og unge.
Det findes på den baggrund afgørende at genoprette
den retstilstand, der vurderes at have været lovgivers
hensigt med retssikkerhedslovens § 9 c, stk. 4, og som hidtil
har været opfattet som gældende ret; det vil sige, at
der skal betales refusion for efterværn.
Det findes endvidere afgørende, at ændringen af
praksis ikke kommer til at påvirke den økonomiske
byrdefordeling mellem kommunerne bagudrettet eller indebære
administrative byrder for kommunerne i form af gennemgang af
ældre sager og rejsning og behandling af
tilbagebetalingskrav.
2.3. Den
foreslåede ordning
Det foreslås på baggrund af ovenstående
fremadrettet at indføre ret til mellemkommunal refusion for
den unges opholdskommune efter det fyldte 18. år, når
en ung indtil det fyldte 18. år har været anbragt uden
for hjemmet, og der ved eller efter det 18. år
iværksættes foranstaltninger for den unge efter §
76, stk. 3, i serviceloven.
Det foreslås, at refusionen betales af den kommune, der
traf afgørelsen om anbringelsen af barnet eller den unge
uden for hjemmet.
For de tilfælde, hvor den kommune, der har truffet
afgørelse om anbringelse, selv har haft ret til refusion
efter retssikkerhedslovens § 9 c, stk. 6, på grund af en
tidligere kommunes passivitet, foreslås dog, at refusionen
betales af den kommune, der var refusionspligtig under
anbringelsen.
Den foreslåede ordning indebærer, at det i alle
tilfælde vil være den kommune, der har afholdt udgiften
til anbringelsen, der afholder udgifter under efterværn efter
servicelovens § 76, stk. 3.
Det foreslås, at lovændringen træder i kraft
den 1. juni 2017.
Det foreslås samtidig at neutralisere de
byrdefordelingsmæssige konsekvenser, som den ændrede
retstilstand bagudrettet måtte medføre for
kommunerne.
Den ordning, der foreslås, er, at kommuner, der anmoder om
og modtager tilbagebetaling af tidligere betalt refusion under
henvisning til den ændrede praksis, snarest, det vil sige
så hurtigt som praktisk muligt, skal betale et tilsvarende
beløb til den kommune, hvor efterværnet finder sted.
På den måde fjernes det økonomisk grundlag for
kommunerne til at rejse krav om tilbagebetaling af allerede betalt
refusion. Kommunerne stilles under alle omstændigheder
økonomisk på samme måde, som hvis der ikke var
sket en praksisændring. Samtidig foreslås udtrykkeligt
fastsat, at kommunerne ikke har pligt til at rejse krav om
tilbagebetaling af modtaget refusion under henvisning til den
ændrede praksis. Hensigten med forslaget er således
ikke, at kommunerne faktisk skal rejse tilbagebetalingskrav og
derefter betale neutraliseringsbeløb, men derimod at
kommunerne hverken har pligt eller anledning til at rejse
sådanne krav. Med forslaget undgås hermed også
administrative byrder for kommunerne i form af gennemgang af
ældre sager og rejsning og behandling af
tilbagebetalingskrav.
Denne ændring vil gælde for krav, der rejses efter
lovændringens ikrafttræden.
Forslaget indeholder endelig bestemmelser, der skal neutralisere
de byrdefordelingsmæssige konsekvenser, der måtte
opstå for kommunerne som følge af
tilbagebetalingskrav, der rejses inden den foreslåede
lovændrings ikrafttræden, eller afslag fra kommuner
på at betale refusion inden lovændringens
ikrafttræden under henvisning til praksisændringen.
Det foreslås således, at den anbringende kommune i
disse tilfælde inden den 1. september 2017 skal betale et
neutraliseringsbeløb til den kommune, hvor efterværnet
finder sted. Beløbet skal svare til den refusion, der ville
skulle betales efter den foreslåede nye refusionsbestemmelse
i retssikkerhedslovens § 9 c, stk. 4.
3. De
økonomiske og administrative konsekvenser for det
offentlige
Lovforslaget medfører ikke merudgifter for det
offentlige.
Lovforslaget har ikke økonomiske konsekvenser for stat
eller regioner.
Den skete ændring af praksis forventes at kunne
indebære byrdefordelingsmæssige konsekvenser mellem
kommunerne. Der henvises herom til afsnit 2.2. om Børne- og
Socialministeriets overvejelser.
Sådanne fordelingsmæssige konsekvenser neutraliseres
ved det foreliggende forslag. Kommunerne stilles med forslaget
indbyrdes økonomisk, som det har været tilsigtet med
den gældende lovbestemmelse, og som kommunerne hidtil har
antaget at være stillet.
Lovforslaget forventes således ikke at have
økonomiske konsekvenser for kommunerne som helhed.
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet m.v.
Lovforslaget har ingen økonomiske eller administrative
konsekvenser for erhvervslivet m.v.
5. Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget har ingen administrative konsekvenser for
borgerne.
6. Miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen miljømæssige
konsekvenser.
7. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.
8. Hørte
myndigheder og organisationer
Et udkast til lovforslag har i
perioden fra den 3. til den 20. februar 2017 været sendt i
høring hos følgende myndigheder og organisationer
m.v.:
Advokatrådet, Ankestyrelsen,
BDO Kommunernes Revision, BUPL - Forbundet af Pædagoger og
Klubfolk, Børn og Familier, Børnesagens
Fællesråd, Børne og kulturchefforeningen,
Børns Vilkår, Børnerådet, Danske
Advokater, Dansk Socialrådgiverforening, Deloitte, EY, Fabu,
Foreningen af kommunale social- sundheds- og arbejdsmarkedschefer i
Danmark, ForældreLANDSforeningen (FBU), FSR - danske
revisorer, Institut for Menneskerettigheder, KL, Landsforeningen
Bopam, Landsforeningen af Socialpædagoger, Livsværk,
LOS, Plejefamiliernes Landsforening, PricewaterhouseCoopers, Red
Barnet, Rigsrevisionen, Røde Kors, Rådet for Socialt
Udsatte, Socialpædagogernes Landsforbund, TABUKA, Ungdommens
Vel, Ungdomsringen, Ungdommens Røde Kors.
| | | 9. Sammenfattende skema | | | | Positive konsekvenser/mindreudgifter (hvis ja, angiv omfang/hvis nej
anfør "Ingen") | Negative konsekvenser/merudgifter (hvis ja, angiv omfang/hvis nej
anfør "Ingen") | Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen | Miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen | Forholdet til EU-retten | Lovorslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter. | Overimplementering af EU-retlige
minimumsforpligtelser (sæt X) | Ja | Nej X | | |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til §
1
Til nr. 1
I den gældende § 9 c, stk. 4, i retssikkerhedsloven
er fastsat, at når opholdskommunen har ret til refusion efter
stk. 2, nr. 6, fortsætter denne ret til refusion, hvis der
iværksættes foranstaltninger efter servicelovens §
76, stk. 3.
Retssikkerhedslovens § 9 c, stk. 4, 1.
pkt., foreslås affattet således, at når en
ung umiddelbart inden det fyldte 18. år har været
anbragt uden for hjemmet, har den kommune, der er opholdskommune
efter den unges fyldte 18. år, ret til mellemkommunal
refusion fra den anbringende kommune for udgifter efter
retssikkerhedslovens § 9 c, stk. 1, hvis der
iværksættes efterværn for den unge efter
servicelovens § 76, stk. 3.
Eksempel: Kommune A har i 2008 anbragt en ung under 18 år
i et anbringelsessted i kommune B. A er opholdskommune for den
unge, indtil denne fylder 18 år. Det følger af §
9 a, stk. 4, i retssikkerhedsloven. Kommune A er således
betalingskommune for udgifter vedrørende den unge under
anbringelsen. Anbringelsen varer, indtil den unge fylder 18
år. Ved det fyldte 18. år, f.eks. i 2018, vælger
den unge at blive boende i kommune B, og dermed bliver kommune B
opholdskommune. Det følger af retssikkerhedslovens § 9,
stk. 2. Det viser sig, at den unge har behov for efterværn
efter servicelovens § 76, stk. 3, f.eks. opretholdelse af
døgnopholdet, og kommune B træffer afgørelse
herom. Den foreslåede bestemmelse indebærer, at kommune
B har ret til mellemkommunal refusion fra kommune A for sine
udgifter vedrørende den unge efter de love, der er omfattet
af retssikkerhedslovens § 9 c, stk. 1, herunder udgifterne til
efterværn efter serviceloven.
Den foreslåede bestemmelse forudsætter ikke, at
afgørelsen om efterværn træffes i umiddelbar
forbindelse med, at den unge fylder 18 år. Refusionspligten
vil også gælde, hvis afgørelse om
efterværn træffes på et senere tidspunkt, mens
den unge er i alderen fra 18 til 22 år.
I ovennævnte eksempel vil kommune B altså have ret
til refusion fra kommune A, uanset om der først
træffes afgørelse om efterværn i kommune B
f.eks. efter, at den unge er fyldt 19. år.
Bestemmelsen gælder som efter tidligere
ankestyrelsespraksis også de tilfælde, hvor et barn
eller en ung har været anbragt i sin hidtidige
opholdskommune, A, indtil det 18 år, og der etableres
efterværn i en anden kommunen, B, efter servicelovens §
76, stk. 3, eller hvor et barn af kommune A har været anbragt
i kommune B, mens efterværn efter servicelovens § 76,
stk. 3, efter det 18. år finder sted i kommune C.
Den foreslåede bestemmelse gælder, uanset om
afgørelse om anbringelsen er truffet før den 1. juli
2003. Også i disse tilfælde skal refusion betales af
den anbringende kommune. Barnets eller den unges opholdskommune
under anbringelsen er i disse tilfælde den kommune, der var
opholdskommune for barnet eller den unge den 30. juni 2003. Det er
fastsat i § 4, stk. 4, 1. pkt., i lov nr. 1168 af 19. december
2003. Hvis denne kommune har truffet afgørelse om
anbringelsen, er det denne kommune, skal betale mellemkommunal
refusion under efterværnet efter servicelovens § 76,
stk. 3. Hvis en tidligere opholdskommune har truffet
afgørelse om anbringelsen, vil det være denne
tidligere opholdskommune - der også har betalt refusion for
anbringelsesudgifterne under anbringelsen efter § 4, stk. 4,
2. pkt., i lov nr. 1168 - der skal betale mellemkommunal refusion
under efterværnet.
Eksempel: Kommune A har i 2001 anbragt et barn uden for hjemmet
i kommune B. I 2002 flytter forældremyndighedsindehaveren fra
kommune A til kommune C, der herved bliver barnets opholdskommune.
Forældremyndighedsindehaveren bor fortsat i kommune C den 30.
juni 2003, og kommune C forbliver dermed opholdskommune for barnet
så længe anbringelsen varer. Kommune C har efter
ovennævnte overgangsregel i § 4, stk. 4, 2. pkt., i lov
nr. 1168 ret til refusion fra kommune A for sine udgifter under
anbringelsen. Efter den unges 18. år træffes
afgørelse om efterværn i kommune B. Kommune B har
efter den foreslåede bestemmelse i retssikkerhedslovens
§ 9 c, stk. 4, 1. pkt., ret til refusion fra kommune A under
efterværnet.
I retssikkerhedslovens § 9 c, stk. 4,
2. pkt., foreslås fastsat, at når den kommune,
der har truffet afgørelse om anbringelsen, selv har haft ret
til refusion efter § 9 c, stk. 6, ydes refusionen dog af
den kommune, der var refusionspligtig efter § 9 c, stk. 6.
Den foreslåede bestemmelse indebærer, at i de
tilfælde, hvor en anbringende kommune for et barn eller en
ung under 18 år selv har haft ret til refusion for udgiften
under anbringelsen fra barnets tidligere opholdskommune, som
følge af passivitet fra den tidligere opholdskommune, da
skal udgiften til efterværn også refunderes af
sidstnævnte kommune og ikke af den anbringende kommune.
Eksempel: En familie flytter fra kommune X til kommune A.
Kommune A konstaterer, at et barn i familien har behov for
anbringelse uden for hjemmet og træffer afgørelse
herom. Anbringelsen finder sted i kommune B. Kommune X var bekendt
med de forhold i familien, der begrunder anbringelsen uden for
hjemmet, og det var åbenbart, at der måtte gribes ind.
Kommune X skal derfor refundere kommune As udgifter under
anbringelsen efter retssikkerhedslovens § 9 c, stk. 6.
Efter at den unge er fyldt 18 år, træffes der
afgørelse om efterværn for den unge i kommune B.
Kommune X skal efter den foreslåede § 9 c, stk. 4, 2.
pkt., i retssikkerhedsloven betale refusion til kommune B under
efterværnet.
Kommune X ville også skulle betale refusion, hvis
anbringelsen eller efterværnet havde fundet sted i A
kommune.
Til §
2
Det foreslås i lovforslagets §
2, stk. 1, at den ved § 1, nr. 1, foreslåede
ændring af retssikkerhedsloven træder i kraft den 1.
juni 2017. Denne lovændring vil hermed gælde for
efterværn, der foregår fra dette tidspunkt.
Den foreslåede formulering af retssikkerhedslovens §
9, stk. 4, gælder således for efterværn, der
foregår fra den 1. juni 2017. Det gælder både for
efterværn, der iværksættes efter
lovændringens ikrafttræden og for efterværn, der
er iværksat inden dette tidspunkt, for så vidt
angår den periode af efterværnet, der ligger efter den
31. maj 2017.
For så vidt angår efterværn, der har fundet
sted, før den foreslåede lovændrings
ikrafttræden, foreslås i lovforslagets § 2, stk.
2-5, en neutraliseringsordning mellem kommunerne for så vidt
angår de fordelingsmæssige konsekvenser, der
bagudrettet måtte følge af ændringen af praksis
ved principafgørelse 87-16. Disse foreslåede regler
gælder for efterværn, der har fundet sted, indtil
lovændringens ikrafttræden den 1. juni 2017. Det
gælder for afsluttede efterværnsforløb og for
igangværende efterværnsforløb med hensyn til den
del af efterværnet, der har fundet sted inden den 1. juni
2017.
I § 2, stk. 2, foreslås
udtrykkeligt fastsat, at kommunerne ikke har pligt til at rejse
krav om tilbagebetaling af mellemkommunal refusion, som er betalt i
efterværnssager, og hvor kommunen efter den skete
praksisændring ikke har haft pligt til at betale
refusionen.
Det vil med den foreslåede lovændring være i
overensstemmelse med lovgivningen, at mellemkommunal refusion ikke
kræves tilbagebetalt i de situationer, der er omfattet af
praksisændringen.
I § 2, stk. 3, foreslås,
at hvis en kommune efter lovens ikrafttræden modtager
tilbagebetaling af mellemkommunal refusion, der er betalt af
kommunen i en efterværnssag inden lovens ikrafttræden,
og hvis tilbagesøgningskravet skyldes, at der efter
praksisændringen ikke har været pligt til at betale
refusionen, skal den kommune, der modtager tilbagebetalingen,
snarest betale et beløb svarende til tilbagebetalingen til
den kommune, der oprindelig har modtaget refusionen.
Formålet med forslaget er, at kommunerne stilles
økonomisk på samme måde, som hvis der ikke var
sket en praksisændring. Hensigten med forslaget er ikke, at
kommunerne faktisk skal rejse tilbagebetalingskrav og derefter
betale et tilsvarende beløb, men derimod at kommunerne
hverken skal have pligt eller anledning til at rejse sådanne
krav.
Hvis en kommune faktisk efter ændringslovens
ikrafttræden måtte modtage tilbagebetaling af refusion,
skal kommunen efter den foreslåede § 2, stk. 3, snarest,
det vil sige så hurtigt som praktisk muligt, betale et
tilsvarende neutraliseringsbeløb.
Eksempel: Kommune A har anbragt en ung uden for hjemmet indtil
det fyldte 18 år. Den unge er efter det 18. år i
efterværn i kommune B fra 2015. Kommune A betaler derfor
mellemkommunal refusion til B kommune. Den 8. december 2016
ændres praksis. På grund af den ændrede praksis
opkræver kommune A i januar 2017 tilbagebetaling af den
betalte refusionen under efterværnet fra kommune B. Den 1.
august 2017 betaler kommune B A kommunes opkrævning fra
januar 2017. Efter den foreslåede § 2, stk. 3, skal
kommune A i denne situation så hurtigt, det er praktisk
muligt betale et tilsvarende beløb tilbage til kommune
B.
Hvis en kommune modtager tilbagebetaling af tidligere betalt
refusion, og kommunen derfor skal betale et tilsvarende
neutraliseringsbeløb til den kommune, hvor efterværnet
er foregået, skal dette beløb konteres på samme
konto på den autoriserede kontoplan for kommuner, jf.
bekendtgørelse nr. 209 af 27. februar 2017 om kommunernes
budget- og regnskabsvæsen, revision m.v., som den modtagne
tilbagebetaling af den mellemkommunale refusion. Tilsvarende skal
modtagne neutraliseringsbeløb konteres på samme konto
som betaling af mellemkommunal refusion vedrørende
efterværn. Modtagne neutraliseringsbeløb skal
fradrages ved opgørelsen af udgifter til efterværn ved
opgørelse af de udgifter, hvortil der kan ydes statsrefusion
efter servicelovens §§ 176 og 176 a.
Der henvises nærmere til forslagets almindelige
bemærkninger afsnit 2.1. og 2.2.
Den foreslåede § 2, stk. 3, gælder, som det
fremgår, for tilbagebetalinger, der modtages efter
lovændringens ikrafttræden.
I lovforslagets § 2, stk. 4,
foreslås, at modtager en kommune inden lovens
ikrafttræden tilbagebetaling som anført i den
foreslåede stk. 3, skal kommunen inden den 1. september 2017
betale et tilsvarende beløb til den kommune, der oprindelig
modtog refusionen.
Den foreslåede bestemmelse vedrører den situation,
at en kommune inden ikrafttrædelsen af den foreslåede
lovændring allerede har modtaget tilbagebetaling af
mellemkommunal refusion i en efterværnssag med henvisning til
principafgørelse 87-16.
Det foreslås, at den kommune, der inden den 1. juni 2016
har modtaget tilbagebetaling, inden den 1. september 2017 skal
betale et tilsvarende beløb til den kommune, hvor
efterværnet har fundet sted.
Hvis tilbagebetaling i ovennævnte eksempel
vedrørende den foreslåede stk. 3 i stedet var sket den
1. april 2017, skal kommune A altså efter den
foreslåede stk. 4 betale neutraliseringsbeløb til
kommune B inden den 1. september 2017.
I lovforslagets § 2, stk. 5,
foreslås, at har en ung indtil det fyldte 18. år
været anbragt uden for hjemmet i en anden kommune end den
kommune, der har truffet afgørelse om anbringelsen, skal
sidstnævnte kommune inden den 1. september 2017 betale et
beløb til den kommune, hvor efterværn efter
servicelovens § 76, stk. 3, har fundet sted, hvis den kommune,
hvor efterværnet har fundet sted, for en periode inden den
foreslåede lovændrings ikrafttræden ikke har
modtaget mellemkommunal refusion efter retssikkerhedslovens §
9 c, stk. 4, og hvis det skyldes, at der ikke indtil den unges
fyldte 18. år har været betalt refusion efter
retssikkerhedslovens § 9 c, stk. 2, nr. 6. Det foreslås,
at beløbet opgøres til samme beløb som den
mellemkommunale refusion ville udgøre for den periode, hvor
der ikke er betalt refusion, beregnet efter retssikkerhedslovens
§ 9 c, stk. 4, som denne er foreslået affattet ved
lovforslagets § 1.
Den foreslåede bestemmelse vedrører den situation,
hvor en ungs anbringende kommune inden ikrafttrædelsen af de
foreslåede lovændringer har afslået at betale
refusion i en efterværnssag under henvisning til
praksisændringen, og hvor den kommune, hvor efterværnet
finder sted eller har fundet sted, således ikke har modtaget
refusion efter retssikkerhedslovens § 9 c, stk. 4, for en
periode inden den 1. juni 2016.
Der kan være tale om et igangværende
efterværnssag, hvor der indtil praksisændringen er
betalt refusion, og hvor fortsat refusionsbetaling herefter er
afslået. Den foreslåede bestemmelse gælder,
uanset om afgørelsen om efterværn er truffet
før eller efter praksisændringen, jf. eksempel 1 og 2
nedenfor.
Den foreslåede bestemmelse omfatter også
efterværnsforløb, der er afsluttet inden den
foreslåede lovændrings ikrafttræden den 1. juni
2017, og hvor der ville være ret til refusion efter den
foreslåede § 9 c, stk. 4, i retssikkerhedsloven, hvis
efterværnet var foregået efter den 31. maj 2017, jf.
eksempel 3 nedenfor.
For disse situationer foreslås, at den kommune, der har
truffet afgørelse om anbringelsen, inden den 1. september
2017 skal betale et neutraliseringsbeløb beløb til
den kommune, hvor efterværnet finder sted eller har fundet
sted. Det foreslås, at neutraliseringsbeløbet svarer
til det beløb, refusion efter det foreslåede § 9
c, stk. 4, i retssikkerhedsloven ville udgøre for den
pågældende periode.
Eksempel 1:
En ung har af kommune A været anbragt uden for hjemmet
indtil det 18. år. Den unge er efter det 18 år i
efterværn i kommune B fra 2015. Kommune A betaler derfor
mellemkommunal refusion til kommune B. Den 8. december 2016
ændres praksis. Kommune A ophører fra den 1. februar
2017 med at betale refusion til kommune B. Efterværnet
fortsætter også efter den 1. juni 2017. Fra den 1. juni
2017 vil kommune B have ret til mellemkommunal refusion under
efterværnet efter den foreslåede nye affattelse af
retssikkerhedslovens § 9 c, stk. 4, jf. lovforslagets §
1. Kommune B har imidlertid ikke modtaget refusion under
efterværnet i perioden fra den 1. februar til den 31. maj
2017. Den foreslåede § 2, stk. 5, indebærer, at
kommune A inden den 1. september 2017 skal betale et
neutraliseringsbeløb til kommune B vedrørende denne
periode. Beløbet beregnes til samme beløb, som
mellemkommunal refusion for perioden ville udgøre, beregnet
efter den foreslåede nyaffattede § 9, stk. 4, i
retssikkerhedsloven.
Eksempel 2:
En ung har af kommune A været anbragt uden for hjemmet
indtil det 18. år. Der træffes afgørelse om
efterværn for den unge i kommune B fra den 1. februar 2017.
Kommune A afviser at betale refusion til kommune B med henvisning
til praksisændringen af 8. december 2016. Efterværnet
fortsætter også efter den 1. juni 2017. Fra den 1. juni
2017 vil kommune B have ret til mellemkommunal refusion under
efterværnet efter den foreslåede nye affattelse af
retssikkerhedslovens § 9 c, stk. 4, jf. lovforslagets §
1. Kommune B har imidlertid ikke modtaget refusion under
efterværnet i perioden fra den 1. februar til den 31. maj
2017. Den foreslåede § 2, stk. 5,
indebærer, at kommune A inden den 1. september 2017 skal
betale et neutraliseringsbeløb til kommune B
vedrørende denne periode.
Eksempel 3:
En ung har af kommune A været anbragt uden for hjemmet
indtil det 18. år. Den unge er efter det 18. år i
efterværn i kommune B fra 2015. Kommune A betaler derfor
mellemkommunal refusion til B kommune. Den 8. december 2016
ændres praksis. Kommune A ophører fra den 1. februar
2017 med at betale refusion til kommune B. Efterværnet
ophører den 1. april 2017. Kommune B har således ikke
modtaget refusion under efterværnet i perioden fra den 1.
februar til den 31. marts 2017. Den foreslåede § 2, stk.
5, indebærer, at kommune A inden den 1. september 2017 skal
betale et neutraliseringsbeløb til kommune B
vedrørende denne periode.
Til §
3
Bestemmelsen vedrører ændringslovens territoriale
gyldighed og indebærer, at loven ikke gælder for
Færøerne og Grønland.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt
med gældende lov
| | | | | | | | § 1 | | | | | | I lov om retssikkerhed og administration
på det sociale område, jf. lovbekendtgørelse nr.
1345 af 23. november 2016, som ændret ved § 2 i lov nr.
1543 af 13. december 2016, foretages følgende
ændring: | § 9 c.
[…] | | | Stk. 2-3
. . . | | | Stk. 4.
Når opholdskommunen har ret til refusion efter stk. 2, nr. 6,
fortsætter denne ret til refusion, hvis der
iværksættes foranstaltninger efter § 76, stk. 3, i
lov om social service. Stk. 5-13.
[…] | | 1. § 9 c, stk. 4, affattes
således: »Stk.
4. Opholdskommunen, har ret til refusion fra den kommune,
der har truffet afgørelse om anbringelse af et barn eller en
ung uden for hjemmet, når der iværksættes
foranstaltninger for den unge efter § 76, stk. 3, i lov om
social service. Når den kommune, der har truffet
afgørelse om anbringelsen, selv har haft ret til refusion
efter § 9 c, stk. 6, ydes refusionen dog af den
kommune, der var refusionspligtig efter § 9 c, stk.
6.« | | | | | | § 2 | | | | | | Stk. 1.
Loven træder i kraft den 1. juni 2017. Stk. 2. En
kommunalbestyrelse har ikke pligt til at rejse krav om
tilbagebetaling af mellemkommunal refusion, som kommunen tidligere
har betalt til en anden kommune under henvisning til den hidtil
gældende § 9 c, stk. 4, i lov om retssikkerhed og
administration på det sociale område, hvis kravet
skyldes, at der ikke forud for refusionsbetalingen har været
betalt refusion efter § 9 c, stk. 2, nr. 6, i lov om
retssikkerhed og administration på det sociale
område. Stk. 3.
Modtager en kommune på efter lovens ikrafttræden
tilbagebetaling af mellemkommunal refusion, som kommunen tidligere
har betalt til en anden kommune under henvisning til den hidtil
gældende § 9 c, stk. 4, i lov om retssikkerhed og
administration på det sociale område, og skyldes
tilbagebetalingen, at der ikke forud for refusionsbetalingen har
været betalt refusion efter § 9 c, stk. 2, nr. 6, i lov
om retssikkerhed og administration på det sociale
område, skal den kommune, der modtager tilbagebetalingen,
snarest betale et beløb svarende til det tilbagebetalte
beløb til den kommune, der oprindelig har modtaget
refusionen. Stk. 4.
Modtagers en kommune inden lovens ikrafttræden
tilbagebetaling som anført i stk. 3, skal kommunen inden den
1. september 2017 betale et tilsvarende beløb til den
kommune, der modtog refusionen. Stk. 5. Har
en ung indtil det fyldte 18. år været anbragt uden for
hjemmet i en anden kommune end den kommune, der har truffet
afgørelse om anbringelsen, skal sidstnævnte kommune
inden den 1. september 2017 betale et beløb til den kommune,
hvor foranstaltninger efter § 76, stk. 3, i lov om social
service har fundet sted. Der skal alene ske betaling efter 1. pkt.,
hvis den kommune, hvor foranstaltningen har fundet sted, for en
periode inden lovens ikrafttræden ikke har modtaget
mellemkommunal refusion efter § 9 c, stk. 4, i lov om
retssikkerhed og administration på det sociale område,
og hvis det skyldes, at der ikke indtil den unges fyldte 18.
år har været betalt refusion efter § 9 c, stk. 2,
nr. 6, i lov om retssikkerhed og administration på det
sociale område. Beløbet efter 1. pkt. opgøres
til samme beløb, som den mellemkommunale refusion ville
udgøre for den periode, der er nævnt i 2. pkt.,
beregnet efter § 9 c, stk. 4, i lov om retssikkerhed på
det sociale område som affattet ved denne lovs § 1, jf.
§ 9 c, stk. 1 og 9, i lov om retssikkerhed og administration
på det sociale område. | | | | | | § 3 | | | | | | Loven gælder ikke for
Færøerne og Grønland. |
|