Fremsat den 5. oktober 2016 af justitsministeren (Søren Pind)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om forbud mod
besøgende i bestemte lokaler og lov om politiets
virksomhed
(Initiativer mod handel med hash m.v. og
politiets anvendelse af peberspray)
§ 1
I lov nr. 471 af 7. juni 2001 om forbud mod
besøgende i bestemte lokaler, som ændret ved § 14
i lov nr. 538 af 8. juni 2006, foretages følgende
ændringer:
1. I
§ 1, stk. 1, indsættes som
2. pkt.:
»Forudgående advarsel kan dog undlades, hvis der inden
for de seneste 3 måneder over for den, der råder over
lokalerne, er nedlagt forbud vedrørende andre lokaler inden
for en radius af 500 meter.«
2. I
§ 2, stk. 2, 1. pkt., ændres
»den lokale presse« til: »et eller flere egnede
medier«.
§ 2
I lov om politiets virksomhed, jf.
lovbekendtgørelse nr. 956 af 20. august 2015, foretages
følgende ændringer:
1. I
§ 6, stk. 1, ændres
»lov om våben og eksplosivstoffer § 4, stk.
1,« til: »lov om knive og blankvåben m.v. §
1«.
2.
Efter § 20 indsættes:
Ȥ 20 a. Peberspray
må kun anvendes med henblik på
1) at
afværge et påbegyndt eller overhængende angreb
på person,
2) at
afværge overhængende fare i øvrigt for personers
liv eller helbred,
3) at
afværge et påbegyndt eller overhængende angreb
på samfundsvigtige institutioner, virksomheder eller
anlæg,
4) at
afværge et påbegyndt eller overhængende angreb
på ejendom,
5) at sikre
gennemførelse af tjenestehandlinger, mod hvilke der
gøres aktiv modstand, eller
6) at sikre
gennemførelse af tjenestehandlinger, mod hvilke der
gøres passiv modstand, såfremt tjenestehandlingens
gennemførelse skønnes uopsættelig, og anden og
mindre indgribende magtanvendelse skønnes åbenbart
uegnet.
Stk. 2.
Før peberspray tages i brug mod person, skal det så
vidt muligt tilkendegives vedkommende, at politiet har til hensigt
at bruge peberspray, hvis ikke politiets påbud efterkommes.
Det skal endvidere så vidt muligt sikres, at vedkommende har
mulighed for at efterkomme påbuddet.
Stk. 3. Har
politiets brug af peberspray mod person medført gener, der
skønnes at kræve lægehjælp, skal den
pågældende straks undersøges af en
læge.«
3. I
§ 21, stk. 1, ændres
»politiets anvendelse af skydevåben, stav, hund og
gas.« til: »politiets anvendelse af skydevåben,
stav, hund, gas og peberspray.«
§ 3
Loven træder i kraft den 1. januar 2017.
§ 4
Stk. 1. Loven
gælder ikke for Færøerne og Grønland, jf.
dog stk. 2.
Stk. 2. Loven kan ved
kongelig anordning sættes i kraft for Færøerne
og Grønland med de ændringer, som de
færøske og grønlandske forhold tilsiger.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
Indholdsfortegnelse
1. Indledning | 2. Styrkede redskaber mod hashklubber | 2.1. Gældende ret | 2.2. Justitsministeriets overvejelser og
den foreslåede ordning | 3. Politiets anvendelse af peberspray | 3.1. Gældende ret | 3.2. Justitsministeriets overvejelser og
den foreslåede ordning | 4. Økonomiske og administrative konsekvenser for
det offentlige | 5. Økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet m.v. | 6. Administrative konsekvenser for borgere | 7. Miljømæssige konsekvenser | 8. Forholdet til EU-retten | 9. Hørte myndigheder og organisationer
m.v. | 10. Sammenfattende skema |
|
1. Indledning
Lovforslaget har bl.a. til
formål at styrke politiindsatsen mod handel med hash i de
såkaldte hashklubber.
De eksisterende regler i lov om
forbud mod besøgende i bestemte lokaler (hashklubloven) har
generelt haft en positiv effekt på bekæmpelsen af den
systematiske handel med hash på bestemte lokaliteter.
Politiet oplever dog, at reglerne bliver forsøgt
omgået ved, at handelen flyttes til en anden lokalitet, ofte
i umiddelbar nærhed af de lokaler, som er ramt af et
besøgsforbud, hvorved hashklubbens eksisterende
kundegrundlag kan bibeholdes. Det er uacceptabelt, og det
foreslås derfor, at der i sådanne situationer skabes
hjemmel til at nedlægge et besøgsforbud uden
forudgående advarsel til den, der råder over lokalerne.
På den måde vil politiet hurtigere og mere effektivt
kunne gribe ind, hvis den, der rammes af et besøgsforbud,
blot genåbner hashklubben i andre lokaler i nærheden,
for eksempel en anden lejlighed i samme beboelsesejendom. Der
henvises til pkt. 2 nedenfor.
Det foreslås desuden at
måden, hvorpå politiet skal offentliggøre
besøgsforbud efter hashklubloven moderniseres, således
at dette fremover blot skal ske i et eller flere egnede medier og
ikke nødvendigvis, som hidtil, i den lokale presse.
Lovforslaget skal ses i
sammenhæng med regeringens øvrige initiativer til
bekæmpelse af hashhandlen gennem en udvidelse af politiets
muligheder for at meddele såkaldte zoneforbud - der vil blive
reguleret administrativt - og ved en øget politimæssig
indsats mod hashhandlen på internettet.
Lovforslaget har endvidere til
formål at lovfæste politiets anvendelse af peberspray i
politiloven, ligesom det gør sig gældende for
politiets øvrige magtmidler. Politiloven vil dermed
indeholde en samlet opregning af betingelserne for politiets
anvendelse af skydevåben, stav, hund, gas og peberspray,
herunder de grundlæggende betingelser for politiets
magtanvendelse. Politiets anvendelse af peberspray er i dag
reguleret administrativt.
2. Styrkede redskaber
mod hashklubber
2.1. Gældende ret
2.1.1.
Lov om forbud mod besøgende i bestemte lokaler giver
politiet mulighed for administrativt at træffe beslutning om,
at det er forbudt at modtage besøgende eller at opholde sig
som besøgende i bestemte lokaler, når visse
nærmere angivne betingelser er opfyldt.
Formålet med loven er at
sikre, at der kan gribes mere effektivt ind over for såkaldte
hashklubber og andre former for organiseret kriminel virksomhed,
der foregår i bestemte lokaler og præger
nærmiljøet ved at genere og skabe utryghed hos
omkringboende, jf. Folketingstidende 2000-01, Tillæg A, side
7288. Loven betegnes på den baggrund almindeligvis som
hashklubloven.
2.1.2.
Betingelserne for, at politiet kan nedlægge et forbud mod
besøgende i bestemte lokaler, fremgår af
hashklublovens § 1, stk. 1, mens indholdet af et forbud
fremgår af bestemmelsens stk. 2-4.
Efter hashklublovens § 1, stk.
1, kan politidirektøren nedlægge forbud, hvis der i
bestemte lokaler foregår virksomhed på en måde,
som systematisk indebærer strafbare handlinger. Den strafbare
aktivitet skal ifølge forarbejderne til bestemmelsen
fremtræde som et væsentligt formål med
benyttelsen af lokalerne.
Den virksomhed, der foregår i
de pågældende lokaler, og som systematisk
indebærer strafbare handlinger, skal efter hashklublovens
§ 1, stk. 1, endvidere være egnet til at medføre
utryghed og ulempe hos omkringboende. Ved vurderingen skal der
ifølge bestemmelsens forarbejder især lægges
vægt på, om den virksomhed, der foregår i
lokalerne, fremmer en adfærd, som reelt vil præge det
pågældende nærmiljø på en
måde, der typisk skaber utryghed hos omkringboende og fremmer
en generel forråelse af nærmiljøet.
Inden der kan nedlægges
forbud, skal politiet give en advarsel til den, der råder
over lokalerne, jf. hashklublovens § 1, stk. 1. Ifølge
forarbejderne til bestemmelsen, skal advarslen således gives
til ejeren, andelshaveren eller, hvis virksomheden drives i lejede
lokaler, lejeren eller fremlejetageren. Er det en forening eller
anden juridisk person, der f.eks. står som lejer, gives
advarslen til den, der er beføjet til at repræsentere
den juridiske person. Advarslen vil kunne gives mundtligt eller
skriftligt.
Fremgangsmåden ved meddelelse
af en advarsel efter bestemmelsen vil normalt være, at
politiet opsøger den person, det overvejes at give en
advarsel om forbud. Den pågældende gøres bekendt
med sagen og får mulighed for at fremkomme med sine
bemærkninger (partshøring), inden der tages endelig
stilling til, om advarslen skal gives. Hvis det besluttes straks at
meddele en advarsel udleveres på stedet en skriftlig
advarsel, som bl.a. indeholder en begrundelse og oplysning om, at
advarslen kan påklages. En skriftlig advarsel, som ikke
meddeles på stedet, vil kunne sendes til den
pågældende. Advarslen anses i disse tilfælde for
givet, når den er kommet frem til adressaten, f.eks. er lagt
i postkassen. Se nærmere herom nedenfor under pkt. 2.1.6.
2.1.3.
Justitsministeriet har ved cirkulæreskrivelse nr. 12113 af
22. juni 2001 om lov om forbud mod besøgende i bestemte
lokaler fastsat nærmere retningslinjer for politiets
behandling af sager om nedlæggelse af forbud efter loven.
Under pkt. 6 i
cirkulæreskrivelsen er det bl.a. anført, at det skal
fremgå af advarslen, at et forbud efter loven vil blive
nedlagt, hvis lokalerne fortsat anvendes på en sådan
måde, at lovens betingelser for at nedlægge et forbud
er opfyldt.
Der skal ikke i advarslen gives
den, der råder over lokalerne, en egentlig frist til
lovliggørelse af forholdene. Et forbud vil derfor også
kunne nedlægges selv ganske kort tid efter en meddelt
advarsel. Der skal dog naturligvis i praksis gives den, der
råder over de pågældende lokaler, og som har
modtaget en advarsel, en reel mulighed for at træffe
foranstaltninger til at få ændret benyttelsen af de
pågældende lokaler, sådan at et forbud kan
undgås.
Træffer den, der råder
over lokalerne, ikke foranstaltninger med henblik på at
efterleve advarslen, og er betingelserne således fortsat til
stede, kan der nedlægges et forbud. Forinden der
træffes afgørelse om at nedlægge et forbud, skal
der foretages fornyet partshøring. Der vil i den forbindelse
efter omstændighederne kunne følges samme
fremgangsmåde som beskrevet ovenfor vedrørende
meddelelse af advarsel, således at forbuddet eventuelt
meddeles på stedet (umiddelbart efter partshøringen)
over for den, der råder over lokalerne.
2.1.4.
Efter hashklublovens § 1, stk. 2, indebærer et forbud -
med de undtagelser, der er nævnt i bestemmelsens stk. 3 og 4,
jf. herom nedenfor - at det er forbudt at modtage besøgende
eller at opholde sig som besøgende i eller i umiddelbar
nærhed af de pågældende lokaler. Ifølge
forarbejderne til bestemmelsen vil et forbud således som
udgangspunkt være overtrådt, uanset om det f.eks. kan
bevises, at en person, der træffes i en hashklub, konkret har
villet købe eller modtage hash ved den
pågældende lejlighed.
Forbuddet omfatter ikke personer,
som er nærmeste pårørende til personer med fast
bopæl i lokalerne, jf. hashklublovens § 1, stk. 3, eller
personer, som modtages eller opholder sig i lokalerne alene for at
deltage i en forsamling med et politisk eller andet
meningsbefordrende øjemed, hvis lokalerne også forud
for, at forbuddet blev nedlagt, anvendtes til en sådan
forsamlingsvirksomhed, jf. bestemmelsens stk. 4.
Et forbud gælder i 3
måneder og kan forlænges med indtil 3 måneder ad
gangen, jf. hashklublovens § 2, stk. 1. Som anført i
bestemmelsens forarbejder kan et forbud tilbagekaldes, inden
3-måneders perioden er udløbet. Den, der råder
over lokalerne, kan således selv skabe grundlag for at
få forbuddet ophævet ved at bringe den kriminelle
aktivitet til ophør og tage initiativ til i stedet at
benytte lokalerne til et andet (lovligt) formål.
2.1.5.
Efter hashklublovens § 2, stk. 2, 1. pkt., skal politiet
bekendtgøre et forbud ved skiltning og ved meddelelse i den
lokale presse. Skiltningen skal opsættes uden for de
pågældende lokaler efter nærmere aftale med
ejeren eller på nærmeste offentlige vej, jf. pkt. 6 i
Justitsministeriets cirkulæreskrivelse nr. 12113 af 22. juni
2001.
Det skal af skiltningen og
meddelelsen i den lokale presse fremgå, at forbuddet er
nedlagt i medfør af lov om forbud mod besøgende i
bestemte lokaler, og at overtrædelse af forbuddet vil kunne
straffes med fængsel indtil 4 måneder. Det
forudsættes, at meddelelse herom kan ske ved gengivelse -
eventuelt med mindre skrifttype - af lovens §§ 1 og 4,
stk. 1.
Politiet skal endvidere give
særskilt meddelelse om forbuddet til den, der råder
over lokalerne, jf. hashklublovens § 2, stk. 2, 2. pkt.
Den, der råder over
lokalerne, kan efter hashklublovens § 3, stk. 1 og 2,
kræve, at afgørelser om nedlæggelse af forbud
indbringes for domstolene af den myndighed, der har truffet
afgørelsen. En anmodning om domstolsprøvelse har ikke
opsættende virkning, medmindre retten ved kendelse bestemmer
andet, jf. bestemmelsens stk. 3.
Efter hashklublovens § 4, stk.
1, straffes overtrædelse af et forbud med bøde.
Straffen kan i gentagelsestilfælde stige til fængsel i
indtil 4 måneder.
2.1.6.
Sager om nedlæggelse af forbud er omfattet af de almindelige
forvaltningsprocessuelle regler i forvaltningsloven. Både
selve forbuddet og den forudgående advarsel er således
afgørelser i forvaltningslovens forstand. Det betyder i
forhold til den, der er part i sagen, at forvaltningslovens
almindelige regler om partsaktindsigt, partshøring,
begrundelse og klagevejledning m.v. finder anvendelse.
Den, der råder over det
pågældende lokale, vil være part i en sag om
nedlæggelse af forbud. Hvorvidt andre må anses for at
have partsstatus i forhold til en forbudssag vil afhænge af,
om de pågældende har en væsentlig og individuel
interesse i sagen.
Politikredsenes afgørelser i
form af advarsel og forbud i medfør af hashklublovens §
1, stk. 1, kan påklages til Rigspolitiet, jf. retsplejelovens
§ 109, stk. 1. Rigspolitiets afgørelse kan ikke
påklages til Justitsministeriet, jf. retsplejelovens §
109, stk. 2.
2.2. Justitsministeriets overvejelser og den foreslåede
ordning
2.2.1. Besøgsforbud uden forudgående
advarsel
2.2.1.1. Politiet oplever, at
nedlæggelse af et besøgsforbud efter hashklubloven kan
resultere i, at handlen flyttes til andre lokaler, som ikke er
omfattet af forbuddet, men som ofte ligger umiddelbart i
nærheden af de forbudsomfattede lokaler, hvorved det
hidtidige kundegrundlag kan bevares.
Dette indebærer, at politiet
- før der kan nedlægges et nyt besøgsforbud for
de aktuelle lokaler - skal give den, der råder over
lokalerne, en ny advarsel, ligesom der skal gives den
pågældende en reel mulighed for at træffe
foranstaltninger til at få ændret benyttelsen af de
pågældende lokaler, jf. pkt. 2.1 ovenfor.
2.2.1.2. Justitsministeriet finder på
den baggrund, at hashklubloven bør ændres, så
politiets muligheder for at skride ind i en sådan situation
styrkes.
Det foreslås derfor at
ændre hashklublovens § 1, stk. 1, således at
forudgående advarsel til den, der råder over lokalerne,
kan undlades, hvis der inden for de seneste 3 måneder over
for den pågældende er nedlagt forbud efter
hashklubloven vedrørende andre lokaler inden for en radius
af 500 meter.
Dette indebærer, at politiet
under de angivne omstændigheder vil kunne nedlægge
besøgsforbud uden først at give en advarsel til den,
der råder over lokalerne. Politiet vil dermed hurtigere kunne
gribe ind i en situation, hvor den, der rammes af et
besøgsforbud, blot genåbner hashklubben i andre
lokaler i nærheden, f.eks. en anden lejlighed i samme
beboelsesejendom.
Der tilsigtes ingen ændringer
af de øvrige betingelser for at nedlægge forbud. Det
vil således fortsat være en betingelse, at der i de
pågældende lokaler foregår virksomhed på en
måde, som systematisk indebærer strafbare handlinger,
og som er egnet til at medføre ulempe og utryghed hos
omkringboende, jf. hashklublovens § 1, stk. 1.
Endvidere vil forvaltningslovens
almindelige regler om part?saktindsigt, partshøring,
begrundelse og klagevejledning m.v. fortsat finde anvendelse i
sager om meddelelse af advarsel og nedlæggelse af forbud.
Der henvises i øvrigt til
lovforslagets § 1, nr. 1, og bemærkningerne hertil.
2.2.2. Offentliggørelse af
besøgsforbud
2.2.2.1. Som anført ovenfor under pkt.
2.1.5, skal politiet bl.a. bekendtgøre et forbud ved
meddelelse i den lokale presse, jf. hashklublovens § 2, stk.
1, 1. pkt.
Politikredsene anvender i praksis
ofte de almindelige husstandsomdelte aviser og blade til at
bekendtgøre forbud efter hashklubloven. Flere politikredse
har imidlertid bemærket, at ordningen forekommer
forældet, og at man i mange tilfælde formentlig kunne
nå en større og mere relevant kreds af personer ved
offentliggørelse af forbuddet på eksempelvis
hjemmesiden for den politikreds, som har udstedt forbuddet eller
på de sociale medier.
2.2.2.2. Justitsministeriet finder på
den baggrund, at bestemmelsen om offentliggørelse af
besøgsforbud efter hashklubloven bør
moderniseres.
Det foreslås at ændre
bestemmelsen i hashklublovens § 2, stk. 2, 1. pkt.,
således at kravet om bekendtgørelse i "den lokale
presse" ændres til et krav om bekendtgørelse i "et
eller flere egnede medier. "
Politiet vil herefter i hvert
enkelt tilfælde kunne foretage en konkret vurdering af,
hvordan et nedlagt forbud efter hashklubloven bekendtgøres
mest hensigtsmæssigt. Bekendtgørelse vil således
f.eks. kunne ske på politiets hjemmeside eller på de
sociale medier, ligesom det - som hidtil - vil være muligt at
bekendtgøre et forbud i den lokale presse.
Politiet vil fortsat tillige skulle
opsætte skiltning om forbuddet, jf. hashklublovens § 2,
stk. 2, 1. pkt., og give særskilt meddelelse om forbuddet til
den, der råder over lokalerne, jf. lovens § 2, stk. 2,
2. pkt.
3. Politiets anvendelse
af peberspray som magtmiddel
3.1. Gældende ret
3.1.1. Politilovens
bestemmelser om magtanvendelse
Politilovens kapitel 4 regulerer
politiets anvendelse af magt såvel inden for som uden for
strafferetsplejen.
Politilovens § 15 indeholder
en udtømmende opregning af de opgaver, hvor magt kan
anvendes. Det fremgår således af bestemmelsen, at
politiet må anvende magt
1) med henblik på at
forebygge og afværge fare for forstyrrelse af den offentlige
fred og orden samt fare for enkeltpersoners eller den offentlige
sikkerhed,
2) med henblik på at
kontrollere, om nogen besidder eller bærer våben,
3) med henblik på at bringe
strafbar virksomhed til ophør eller i forbindelse med
efterforskning og forfølgning af strafbare forhold,
4) som led i bistand til andre
myndigheder,
5) som led i udførelse af
kontrol- og tilsynsopgaver samt
6) med henblik på at vurdere,
om et barn eller en beruset, syg eller hjælpeløs
person befinder sig i fare.
De grundlæggende betingelser
for politiets magtanvendelse fremgår af politilovens §
16. Heraf fremgår, at politiets magtanvendelse skal
være nødvendig og forsvarlig og alene må ske med
midler og i en udstrækning, der står i rimeligt forhold
til den interesse, der søges beskyttet. Det skal indgå
i vurderingen af forsvarligheden, om magtanvendelsen
indebærer risiko for, at udenforstående kan komme til
skade. Derudover skal magt anvendes så skånsomt som
omstændighederne tillader, således at eventuelle skader
begrænses til et minimum.
I politilovens §§ 17-20
findes de særlige bestemmelser om politiets anvendelse af
skydevåben, stav, hund og gas. Bestemmelserne indeholder en
udtømmende opregning af de situationer, hvor de nævnte
magtmidler må anvendes af politiet.
Politiloven indeholder ikke
særlige bestemmelser om politiets anvendelse af
peberspray.
3.1.2. Magtanvendelsesbekendtgørelsen
Magtanvendelsesbestemmelserne i
politiloven suppleres af bekendtgørelse nr. 978 af 21.
september 2004 om politiets anvendelse af visse magtmidler mv.
(magtanvendelsesbekendtgørelsen) med senere ændringer.
Bekendtgørelsen er udstedt med hjemmel i politilovens §
21.
I
magtanvendelsesbekendtgørelsen findes i §§ 1 og 2
generelle bestemmelser om politiets magtanvendelse, der svarer til
bestemmelserne i politilovens §§ 15 og 16.
Bekendtgørelsens §§ 4-9 vedrører den
nærmere anvendelse af skydevåben, §§ 10-14
vedrører den nærmere anvendelse af stav, §§
15-20 vedrører brug af hund til magtanvendelse, §§
21-25 vedrører anvendelse af gas, og §§ 25 a-25 d
vedrører anvendelse af peberspray.
For så vidt angår
politiets anvendelse af peberspray, fremgår det af
magtanvendelsesbekendtgørelsens § 25 a, at anvendelse
må ske med henblik på
1) at afværge et
påbegyndt eller overhængende angreb på
person,
2) at afværge
overhængende fare i øvrigt for personers liv eller
helbred,
3) at afværge et
påbegyndt eller overhængende angreb på
samfundsvigtige institutioner, virksomheder eller anlæg,
4) at afværge et
påbegyndt eller overhængende angreb på
ejendom,
5) at sikre gennemførelse af
tjenestehandlinger, mod hvilke der gøres aktiv modstand,
eller
6) at sikre gennemførelse af
tjenestehandlinger, mod hvilke der gøres passiv modstand,
såfremt tjenestehandlingens gennemførelse
skønnes uopsættelig, og anden og mindre indgribende
magtanvendelse skønnes åbenbart uegnet.
Disse betingelser svarer til
betingelserne i politilovens § 18 om politiets anvendelse af
stav og til dels betingelserne i politilovens § 19 om
politiets anvendelse af hund. Der gælder således de
samme indikationskrav for politiets anvendelse af peberspray som
for anvendelse af stav og hund.
Magtanvendelsesbekendtgørelsens § 25 b foreskriver, at
før peberspray tages i brug, skal det så vidt muligt
tilkendegives vedkommende, at politiet har til hensigt at bruge
peberspray, hvis ikke politiets påbud efterkommes. Det skal
endvidere så vidt muligt sikres, at vedkommende har mulighed
for at efterkomme påbuddet.
Efter
magtanvendelsesbekendtgørelsens § 25 c skal politiet
efter anvendelse af peberspray så vidt muligt og i
fornødent omfang tilbyde at afhjælpe gener
forårsaget af, at en person har været eksponeret for
peberspray. Den pågældende skal desuden straks
undersøges af en læge, hvis politiets brug af
peberspray har medført gener, som skønnes at
kræve lægehjælp.
Det følger endelig af
magtanvendelsesbekendtgørelsens § 25 d, at politiet kun
må anvende peberspray af typer, som er godkendt af
Rigspolitiet.
3.1.3. Peberspray
Peberspray er en væske, der
består af et peberekstrakt, og som ved hjælp af en
drivgas sprøjtes mod den, som den koncentrerede stråle
rettes imod. Det aktive stof i peberspray er capsaicin (oleoresin
capsicum).
Pebersprayen udsender en tynd,
komprimeret stråle, som virker i en afstand af op til ca. 6
meter. Peberspray skal ramme den pågældende i ansigtet
for at virke optimalt. Peberspray forårsager akut
øjenkrampe med deraf følgende midlertidig blindhed,
som varer i ca. 30-45 minutter. Peberspray er derfor effektivt som
middel til pacificering. Virkningen indtræffer
øjeblikkeligt, selv hvis den pågældende har
lukket øjnene under påvirkningen, fordi pebersprayen
vil virke, når vedkommende blinker med øjnene. Foruden
akut øjenkrampe giver peberspray svien i huden, irritation
af slimhinderne og hoste, og desuden vil den pågældende
blive desorienteret og føle ubehag.
Rigspolitiet har bl.a. samarbejdet
med Sundhedsstyrelsen i forbindelse med fastlæggelsen af det
nuværende niveau af capsaicin i den type peberspray, som
anvendes af politiet.
3.1.4. Politiets
anvendelse af peberspray
3.1.4.1. Forsøgsordningen
Indførelsen af peberspray
som magtmiddel skete på baggrund af erfaringer i tre
politikredse med en forsøgsordning, som blev iværksat
den 1. juni 2006. Formålet med forsøget var bl.a. at
afdække, om peberspray var egnet til at indgå som et
magtmiddel for politiet i sammenhæng med skydevåben,
stav, hund og gas.
Af Rigspolitiets evaluering af
forsøget fremgår bl.a., at peberspray vurderes at
være et velegnet magtmiddel, og som kan medvirke til, at der
sker færre skader på både borgere og politifolk
under anholdelser, idet voldsomme anholdelser med for eksempel
anvendelse af stav i større omfang kan undgås.
På baggrund af de gode
erfaringer med anvendelse af peberspray som magtmiddel anbefalede
Rigspolitiet i forbindelse med evalueringen, at peberspray hurtigst
muligt blev indført som et permanent magtmiddel for dansk
politi.
Politiets brug af peberspray blev
herefter tilladt som magtmiddel pr. 1. januar 2008 i forbindelse
med en ændring af magtanvendelsesbekendtgørelsen.
3.1.4.2. Politiets
retningslinjer for anvendelse af peberspray
Rigspolitiet har på baggrund
af magtanvendelsesbekendtgørelsen udarbejdet
kundgørelse II nr. 57 af 15. januar 2008 om politiets
anvendelse af peberspray.
I kundgørelsen gengives de
almindelige betingelser (indikationskrav) for politiets
magtanvendelse med peberspray, som fremgår af
magtanvendelsesbekendtgørelsens §§ 25 a-25 c.
Derudover henvises i
kundgørelsen til politilovens §§ 15 og 16 om de
grundlæggende regler for politiets anvendelse af magt, og det
fremhæves i den forbindelse, at anvendelse af peberspray skal
være nødvendig og forsvarlig og stå i rimeligt
forhold til den interesse, der søges beskyttet. Anvendelsen
skal være så skånsom, som omstændighederne
tillader, og således at eventuelle skader begrænses til
et minimum. Peberspray må kun anvendes af personale, der er
uddannet hertil.
Det fremgår endvidere af
kundgørelsen, at enhver anvendelse af peberspray skal
indberettes til ledelsen i den lokale politikreds på en
særlig blanket, og at politikredsene periodevis skal sende
statistik over anvendelsen af peberspray til Rigspolitiet.
Rigspolitiet har desuden i
efteråret 2013 sendt en skrivelse til samtlige politikredse
om politiets anvendelse af peberspray. Skrivelsen er udarbejdet
på baggrund af en henvendelse til Rigspolitiet fra Den
Uafhængige Politiklagemyndighed om politiets anvendelse af
peberspray over for førere af køretøjer i
fart, herunder knallerter og motorcykler.
I skrivelsen til politikredsene
redegøres der indledningsvis for de almindelige bestemmelser
om politiets magtanvendelse i politiloven samt betingelserne for
anvendelse af peberspray i magtanvendelsesbekendtgørelsen. I
forhold til nødvendighedsbetingelsen i politilovens §
16 fremgår det i den forbindelse bl.a., at hvis
magtanvendelsen indebærer handlinger, der udsætter
andre personer for livsfare, er betingelsen skærpet,
således at magtanvendelsen skal være absolut
nødvendig. Det fremgår endvidere i forhold til
forsvarlighedsbetingelsen i politilovens § 16, at det skal
indgå i den konkrete forsvarlighedsvurdering, om
magtanvendelsen indebærer risiko for, at udenforstående
kan komme til skade.
Herudover fremgår det af
skrivelsen til politikredsene, at kravet om, at den konkrete
magtanvendelse skal være både nødvendig og
forsvarlig medfører, at der vil opstå situationer,
hvor den konkrete magtanvendelse nok vil opfylde
nødvendighedsbetingelsen, men ikke
forsvarlighedsbetingelsen. I sådanne situationer vil den
konkrete magtanvendelse derfor ikke efter Rigspolitiets opfattelse
være i overensstemmelse med politiloven.
For så vidt angår
politiets anvendelse af peberspray over for førere af
køretøjer, fremgår det af skrivelsen til
politikredsene, at eksponering med peberspray af en fører af
et køretøj (herunder knallert og motorcykel), under
kørsel med henblik på at bringe
køretøjet til standsning, som alt overvejende
udgangspunkt ikke kan antages at stå i et rimeligt forhold
til det mål, der forfølges. Det skyldes, at
anvendelsen af peberspray i en sådan situation vil
medføre fare for, at føreren, eventuelle passagerer
eller andre tilstedeværende kommer alvorligt til skade.
3.1.4.3. Indberetninger over politiets faktiske anvendelse af
peberspray
På baggrund af politiets
indberetninger vedrørende peberspray har Rigspolitiet oplyst
følgende om omfanget af politiets anvendelse af peberspray i
perioden 2009-2013:
| | Årstal | Antal
indberetninger | 2013 | 1.149 | 2012 | 1.428 | 2011 | 1.654 | 2010 | 1.290 | 2009 | 1.427 | | |
|
Tallene vedrører
færdigbehandlede og foreløbige indberetninger. Tallet
for 2013 dækker også Færøerne og
Grønland, hvilket ikke er tilfældet for de
øvrige år.
Rigspolitiet har desuden oplyst, at
peberspray i hele perioden er det magtmiddel, der, sammenlignet med
skydevåben, stav, tjenestehund og gas, er anvendt hyppigst af
politiet.
Rigspolitiet har endnu ikke
færdigbehandlet de indsendte indberetninger for 2015, hvorfor
der ikke på nuværende tidspunkt kan siges noget om
politiets anvendelse af peberspray i 2015. Rigspolitiet har dog
på baggrund af de indsendte indberetninger for 2014 oplyst,
at politiets anvendelse af peberspray i 2014 i overvejende grad er
anvendt for at afværge et påbegyndt eller
overhængende angreb på person eller for at sikre
gennemførelse af tjenestehandlinger, mod hvilke der
gøres aktiv modstand. Der henvises til skemaet nedenfor.
| | | | | | Begrundelse for
anvendelse af peberspray (indikationskrav) | Antal anvendt
peberspray | Antal anvendt
peberspray i procent | At afværge et påbegyndt eller
overhængende angreb på person. | 311 | 35 % | At afværge overhængende fare i
øvrigt for personers liv og helbred. | 53 | 6% | At afværge et påbegyndt eller
overhængende angreb på samfundsvigtige institutioner,
virksomheder eller anlæg. | - | - | At afværge et påbegyndt eller
overhængende angreb på ejendom. | 2 | 0 % | At sikre gennemførelse af
tjenestehandlinger, mod hvilke der gøres aktiv
modstand. | 472 | 53 % | At sikre gennemførelse af
tjenestehandlinger, mod hvilke der gøres passiv modstand,
såfremt tjenestehandlingens gennemførelse
skønnes uopsættelig, og anden og mindre indgribende
magtanvendelse skønnes åbenbart uegnet. | 55 | 6 % | | 893 | 100 % | | | | | | |
|
Tallene vedrører samtlige
politikredse inklusiv Færøerne og Grønland og
dækker over færdigbehandlede indberetninger.
Rigspolitiet har desuden oplyst, at
politiet i 2014 i de fleste tilfælde har anvendt peberspray
udendørs og oftest på gaden eller i åbent
terræn. Der henvises til skemaet nedenfor.
| | | | Lokation | Inde | Ude | Total | Andre offentlige steder | 23 | 27 | 50 | Bodega og lignende | 10 | 6 | 16 | Bolig | 120 | 12 | 132 | Bus-/togstation | 3 | 7 | 10 | Festival/koncertområde | 2 | 11 | 13 | Fodboldstadion | 1 | - | 1 | Gaden | 2 | 476 | 478 | Offentlige transportmidler | 1 | - | 1 | Idrætsanlæg i
øvrigt | - | 1 | 1 | Opgang | 26 | 5 | 31 | Restaurant, café eller
lignende | 2 | 6 | 8 | Skov | - | 4 | 4 | Åbent terræn | - | 59 | 59 | Andet | 51 | 38 | 89 | | 241 | 652 | 893 | | 27 % | 73 % | 100 % |
|
3.2. Justitsministeriets
overvejelser og den foreslåede ordning
Peberspray er det magtmiddel, som
politiet hyppigst gør brug af, og da politiets
magtanvendelse efter omstændighederne kan indebære
vidtgående indgreb i borgernes integritet, finder
Justitsministeriet, at politiets anvendelse af dette magtmiddel
bør reguleres direkte i politiloven i lighed med politiets
anvendelse af de øvrige magtmidler (f.eks. stav, hund og
gas).
Justitsministeriet finder i den
forbindelse, at politiets anvendelse af peberspray - som hidtil -
skal ske i overensstemmelse med de generelle principper for
politiets magtanvendelse, der er beskrevet i politilovens
§§ 15 og 16, og i de konkrete situationer, der er
beskrevet i lovforslagets § 20 a, som er en
videreførelse af bestemmelserne i
magtanvendelsesbekendtgørelsens § 25 a, nr. 1-6. Det
bemærkes i den forbindelse, at de gældende bestemmelser
i magtanvendelsesbekendtgørelsens §§ 25 a-25 d
fortsat finder anvendelse ved siden af de foreslåede
bestemmelser i politiloven om politiets anvendelse af peberspray,
herunder at politiet skal afhjælpe gener forårsaget af,
at en person har været eksponeret for peberspray.
Politiets magtanvendelse skal
således i en konkret situation være nødvendig,
forsvarlig, så skånsom, som omstændighederne
tillader, samt proportional i forhold til de interesser, der
søges beskyttet med magtanvendelsen. Det indgår i den
forbindelse i forsvarlighedsvurderingen, om magtanvendelsen
indebærer risiko for, at udenforstående kan komme til
skade.
Spørgsmålet om,
hvorvidt politiet i en konkret situation bør gribe til
magtanvendelse ved brug af peberspray, må efter
Justitsministeriets opfattelse bero på en konkret
politifaglig vurdering af omstændighederne i en given
situation. Der skal således bl.a. foretages en konkret
vurdering af en række faktiske omstændigheder, herunder
bl.a. antallet af involverede personer og disse personers fysik og
sindstilstand. Derudover skal der foretages en konkret vurdering
af, hvilket magtmiddel der i en given situation må anses for
mest egnet og samlet set må forventes at medføre
mindst skade.
Justitsministeriet finder i den
forbindelse, og i lighed med den øvrige regulering af
politiets anvendelse af magtmidler, at det ikke er
hensigtsmæssigt at søge at fastsætte en
detaljeret regulering af alle de situationer, hvor magtanvendelse
med peberspray vil kunne forekomme. Det vil således efter
Justitsministeriets opfattelse næppe være muligt at
udarbejde en udtømmende opregning af disse situationer,
ligesom reglerne om politiets magtanvendelse ikke bør blive
så detaljerede, at der ikke fremover levnes plads til
politiets skøn.
Omvendt finder Justitsministeriet,
at det er klart, at der vil være situationer, hvor der
generelt bør udvises særlig tilbageholdenhed med
anvendelsen af peberspray, f.eks. i tilfælde, hvor et
køretøj ønskes bragt til standsning (som
nævnt ovenfor under punkt 3.1.4.2) eller i tilfælde,
hvor en person er ilagt håndjern.
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for
det offentlige
Lovforslaget vurderes ikke at have økonomiske og
administrative konsekvenser for det offentlige af betydning.
5. Økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet m.v.
Lovforslaget vurderes ikke at have økonomiske og
administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.
6. Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget vurderes ikke at have administrative konsekvenser
for borgerne.
7. Miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen
miljømæssige konsekvenser.
8. Forholdet til
EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke
EU-retlige aspekter.
9. Hørte
myndigheder og organisationer m.v.
Et udkast til lovforslag har i
perioden fra den 31. august 2016 til den 28. september 2016
været sendt i høring hos følgende myndigheder
og organisationer m.v.: Advokatrådet, Amnesty International,
Børne- og Ungdomsorganisationernes Samråd, Dansk
Erhverv, Dansk Fængselsforbund, Dansk Industri, Dansk
Socialrådgiverforening, Danske Advokater, Danske Regioner,
Den Danske Dommerforening, Den Uafhængige
Politiklagemyndighed, Det Kriminalpræventive Råd,
Direktoratet for Kriminalforsorgen,
Dommerfuldmægtigforeningen, Domstolsstyrelsen, Fagligt
Fælles Forbund 3F, Foreningen af
Fængselsinspektører og
Vicefængselsinspektører, Foreningen af Statsadvokater,
Foreningen af Offentlige Anklagere, Institut for
Menneskerettigheder, Justitia, KL, Kriminalpolitisk Forening
(KRIM), Landsforeningen af Forsvarsadvokater, Landsklubben af
socialrådgivere ansat i Kriminalforsorgen, Politiforbundet i
Danmark, Politidirektørforeningen, Retspolitisk Forening,
Rigsadvokaten, Rigsombudsmanden i Grønland, Rigsombudsmanden
på Færøerne, Rigspolitiet, samtlige byretter,
Vestre Landsret og Østre Landsret.
10. Sammenfattende
skema
| | Positive konsekvenser/mindreudgifter (hvis
ja, angiv omfang) | Negative konsekvenser/merudgifter (hvis
ja, angiv omfang) | Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen | Miljømæssige
konsekvenser | | | Forholdet til EU-retten | Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter. | Overimplementering af EU-retlige
minimumsforpligtelser (sæt X) | JA | NEJ X | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til §
1
Til nr. 1
Efter hashklublovens § 1, stk.
1, er det en betingelse for at nedlægge et forbud mod
besøgende i bestemte lokaler, at der er givet en
forudgående advarsel til den, der råder over
lokalerne.
Det foreslås, at der
indsættes et 2. punktum i bestemmelsen, hvorefter forbud mod
besøgende i bestemte lokaler vil kunne nedlægges uden
forudgående advarsel til den, der råder over lokalerne,
hvis der inden for de seneste 3 måneder over for den
pågældende i medfør af hashklublovens § 1,
stk. 1, er nedlagt forbud vedrørende andre bestemte lokaler
inden for en radius af 500 meter.
Lovforslaget har til formål
at sikre, at politiet hurtigere og mere effektivt kan gribe ind,
hvis den, der rammes af et besøgsforbud, blot genåbner
hashklubben i andre lokaler i nærheden, f.eks. en anden
lejlighed i samme beboelsesejendom.
Der henvises i øvrigt til
pkt. 2.2.1 i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til nr. 2
Efter hashklublovens § 2, stk.
2, 1. pkt., skal politiet bekendtgøre et forbud ved
skiltning og ved meddelelse i den lokale presse. Politiet skal
endvidere give særskilt meddelelse om forbuddet til den, der
råder over lokalerne, jf. hashklublovens § 2, stk. 2, 2.
pkt.
Det foreslås at ændre
bestemmelsen i hashklublovens § 2, stk. 2, 1. pkt.,
således at kravet om bekendtgørelse i "den lokale
presse" ændres til et krav om bekendtgørelse i "et
eller flere egnede medier. "
Politiet vil efter den
foreslåede ændring fremover i hvert enkelt
tilfælde kunne foretage en konkret vurdering af, hvordan et
nedlagt forbud efter hashklubloven bekendtgøres mest
hensigtsmæssigt. Bekendtgørelse vil således
f.eks. kunne ske på politiets hjemmeside eller på de
sociale medier, ligesom det - som hidtil - vil være muligt at
bekendtgøre et forbud i den lokale presse.
Politiet vil fortsat tillige skulle
opsætte skiltning om forbuddet, jf. hashklublovens § 2,
stk. 2, 1. pkt., og give særskilt meddelelse om forbuddet til
den, der råder over lokalerne, jf. lovens § 2, stk. 2,
2. pkt.
Der henvises i øvrigt til
pkt. 2.2.2 i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til §
2
Til nr. 1
Det fremgår af politilovens
§ 6, stk. 1, at på steder, hvor der efter lov om
våben og eksplosivstoffer § 4, stk. 1, gælder
forbud mod at besidde eller bære knive m.v., kan politiet
besigtige en persons legeme samt undersøge tøj og
andre genstande, herunder køretøjer med henblik
på at kontrollere, om nogen besidder eller bærer
våben.
Det foreslås at ændre
bestemmelsen i politilovens § 6, stk. 1, som følge af
ikrafttrædelsen den 1. juli 2016 af lov nr. 376 af 27. april
2016 om knive og blankvåben m.v. Der er tale om en
ændring af redaktionel karakter.
Til nr. 2
Politilovens kapitel 4 regulerer
politiets anvendelse af magt såvel inden for som uden for
strafferetsplejen. Magtanvendelsesbestemmelserne i politiloven
suppleres af bestemmelserne i bekendtgørelse nr. 978 af 21.
september 2004 om politiets anvendelse af visse magtmidler m.v.
(magtanvendelsesbekendtgørelsen) med senere ændringer,
herunder bestemmelserne om politiets anvendelse af peberspray i
bekendtgørelsens §§ 25 a-25 d.
Den foreslåede bestemmelse i
politilovens § 20 a indeholder regler om politiets anvendelse
af peberspray. Peberspray omfatter de af Rigspolitichefen godkendte
typer. Bestemmelsen er en videreførelse af de eksisterende
regler om politiets anvendelse af peberspray i
magtanvendelsesbekendtgørelsen.
Den foreslåede bestemmelse
omfatter den faktiske anvendelse af peberspray samt advarsler og
andre tilkendegivelser om anvendelse af peberspray. Som ved
anvendelse af f.eks. stav, jf. bemærkningerne til
politilovens § 18, jf. Folketingstidende 2003-04, Tillæg
A, side 5937, må politiet ikke - mundtligt eller ved sin
blotte optræden - bevidst give indtryk af at ville anvende
peberspray, medmindre betingelserne i bestemmelsen er opfyldt. Det
beror på en konkret vurdering af den enkelte
polititjenestemands håndtering af pebersprayen, hvornår
der foreligger en tilkendegivelse om anvendelse af peberspray.
Den foreslåede bestemmelse i
§ 20 a, stk. 1, indeholder en
udtømmende opregning af de situationer, hvor peberspray
må anvendes som magtmiddel. De nævnte situationer
svarer til, hvornår der efter den gældende
administrative regulering er adgang til at anvende peberspray.
Bestemmelserne svarer i øvrigt til de situationer, hvor der
efter politiloven kan anvendes stav og til dels de situationer,
hvor der efter politiloven kan anvendes hund.
Den forslåede bestemmelse i
§ 20 a, stk. 1, nr. 1,
medfører, at peberspray kan anvendes med henblik på at
afværge et påbegyndt eller overhængende angreb
på person. Et overhængende angreb omfatter i forhold
til det påbegyndte angreb det tidsmæssigt fjernere, men
dog sikre angreb, jf. også bemærkningerne til
politilovens § 17, jf. Folketingstidende 2003-04, Tillæg
A, side 5934. Som ved anvendelse af bl.a. stav, er det dog ikke
ethvert personangreb, der kan mødes med anvendelse af
peberspray. Brug af peberspray skal stå i rimeligt forhold
til angrebet.
Efter den foreslåede
bestemmelse i § 20 a, stk. 1, nr.
2, kan peberspray anvendes med henblik på at
afværge overhængende fare i øvrigt for personers
liv eller helbred. Som ved politiets anvendelse af bl.a. stav, er
det ikke enhver fare for personskade, der kan berettige anvendelse
af peberspray.
Bestemmelsen sigter navnlig til de
situationer, hvor politiet anvender magt over for en person af
hensyn til den pågældende selv
(nødhjælpstilfælde).
Som ved anvendelse af stav, vil
anvendelse af peberspray endvidere kunne være berettiget i
situationer, hvor nogen søger at forhindre politiet i at
hjælpe en person i fare, f.eks. ved at stille sig i vejen for
politiets adgang til det sted, hvor personen befinder sig.
Hvilket magtmiddel, der skal
anvendes i den konkrete situation beror på en konkret
vurdering af, hvad der i den pågældende situation er
nødvendigt og forsvarligt.
Efter den foreslåede
bestemmelse i § 20 a, stk. 1, nr.
3, kan peberspray anvendes med henblik på at
afværge et påbegyndt eller overhængende angreb
på samfundsvigtige institutioner, virksomheder eller
anlæg. Udtrykket "samfundsvigtige institutioner, virksomheder
eller anlæg" har samme betydning som i politilovens §
17, stk. 1, nr. 3, om anvendelse skydevåben. I
bemærkningerne til denne bestemmelse, jf. Folketingstidende
2003-04, Tillæg A, side 5935, er det anført, at
bestemmelsen omfatter offentlige institutioner med en særlig
betydning for samfundets funktion, men også private
virksomheder af særlig betydning kan være omfattet. Som
eksempler nævnes kongehuset, Folketinget, ministerierne,
politi- og retsbygninger, jernbaneanlæg, broer, havne,
lufthavne, telefonanlæg, banker og posthuse, samt
større eller livsvigtige industrianlæg.
Den foreslåede bestemmelse i
§ 20 a, stk. 1, nr. 4,
medfører, at peberspray kan anvendes med henblik på,
at afværge et påbegyndt eller overhængende angreb
på ejendom. Udtrykket "ejendom" har samme betydning som i
politilovens § 18, stk. 1, nr. 4, om anvendelse af stav. Af
bemærkningerne til denne bestemmelse, jf. Folketingstidende
2003-04, Tillæg A, side 5937, fremgår, at angreb
på fast ejendom og andre formuegoder er omfattet. Den
økonomiske værdi af godet er ikke i sig selv
afgørende for, om der er tale om et angreb omfattet af
bestemmelsen. Værdien kan dog have betydning ved vurderingen
af, om det vil være nødvendigt og forsvarligt at
anvende stav.
Efter den foreslåede
bestemmelse i § 20 a, stk. 1, nr.
5, kan peberspray anvendes med henblik på at sikre
gennemførelse af tjenestehandlinger, mod hvilke der
gøres aktiv modstand. Som i politilovens § 18, stk. 1,
nr. 5, om anvendelse af stav, jf. Folketingstidende 2003-04,
Tillæg A, side 5937, forstås ved "tjenestehandlinger"
bl.a. anholdelse/frihedsberøvelse, påbud, visitation
og fratagelse af genstande, eller hvis politiet søger at
skaffe sig adgang til et ikke-frit tilgængeligt sted.
Udtrykket "aktiv modstand" kan omfatte en række situationer
fra omfattende uroligheder til situationer, hvor en
anholdt/pågrebet person holder fast i en genstand eller andre
personer, når politiet forsøger at føre den
pågældende væk. Det omfatter også
situationer, hvor en pågrebet person forsøger at
slå eller rive sig løs fra en polititjenestemands
greb, eller hvor en person gør fysisk modstand mod en
visitation. Der kan også være tale om, at tredjemand
forsøger at lægge forhindringer i vejen for politiets
arbejde, f.eks. at personer forsøger at forhindre en
anholdelse eller at befri en anholdt. I bemærkningerne til
politilovens § 18, stk. 1, nr. 5, jf. Folketingstidende
2003-04, Tillæg A, side 5937, henvises desuden til, at
straffelovens § 119, stk. 3, om at det er strafbart at
forsøge at lægge f.eks. politiet hindringer i vejen
for udførelse af deres tjeneste eller hverv, kan være
vejledende for, hvornår der foreligger aktiv modstand mod en
tjenestehandling.
Efter den foreslåede
bestemmelse i § 20 a, stk. 1, nr.
6, kan peberspray anvendes med henblik på at sikre
gennemførelse af tjenestehandlinger, mod hvilke der
gøres passiv modstand, såfremt tjenestehandlingens
gennemførelse skønnes uopsættelig, og anden og
mindre indgribende magtanvendelse skønnes åbenbart
uegnet. Udtrykket "passiv modstand" skal forstås i
overensstemmelse med politilovens § 18, stk. 1, nr. 6. Det
fremgår af bemærkningerne til denne bestemmelse, jf.
Folketingstidende 2003-04, Tillæg A, side 5938, at passiv
modstand f.eks. omfatter situationer, hvor en anholdt, der
ønskes ført væk, ikke følger med, men
forholder sig passiv, eller hvor en større
menneskemængde stimler sammen på offentlige veje mv.,
og ikke forlader stedet på trods af politiets påbud
herom. Passiv modstand omfatter også situationer, hvor en
anholdt - uden at slå eller rive sig fri fra en
polititjenestemand - forsøger at undvige ved f.eks. at
løbe fra stedet. Hvis en anholdt derimod slår eller
river sig fri fra en polititjenestemand for at løbe fra
stedet, vil situationen være omfattet af bestemmelsen i nr. 5
om aktiv modstand. Passiv modstand, der indebærer risiko for
nogens liv eller helbred, f.eks. ved at en person blokerer for
adgang til en person, der forsøger selvmord eller på
anden måde er i fare, vil være omfattet af
bestemmelsens nr. 2. Bestemmelsen i nr. 6 vil således i
praksis navnlig omfatte tjenestehandlinger med henblik på at
afværge fare for ordensforstyrrelser, bringe strafbar
virksomhed til ophør, eller pågribe personer, der har
eller med rimelig grund mistænkes for at have begået en
forbrydelse.
Som ved anvendelse af f.eks. stav,
vil det som udgangspunkt ikke være forsvarligt at anvende
peberspray mod personer, der alene yder passiv modstand, og der
stilles derfor krav om, at tjenestehandlingen skal være
uopsættelig, samt at andre og mindre indgribende midler skal
skønnes åbenbart uegnede. Derved præciseres og
uddybes kravet om nødvendighed og forsvarlighed i en
situation, hvor der bliver tale om at gribe ind over for passiv
modstand.
Det må bero på en
konkret vurdering og afvejning af flere forhold, herunder navnlig
de mulige konsekvenser ved at undlade at gribe ind, om
gennemførelse af en tjenestehandling er uopsættelig.
Som udgangspunkt må tjenestehandlinger med henblik på
at afværge forstyrrelser af vigtige samfundsfunktioner,
f.eks. kollektiv transport, brandslukning, ambulancekørsel,
hjemmepleje mv., eller at bryde en blokade af en større
færdselsåre anses for uopsættelige. Endvidere vil
pågribelse/anholdelse af en gerningsmand ofte være en
uopsættelig tjenestehandling, navnlig hvis den
pågældende træffes under eller i umiddelbar
tilknytning til udøvelsen af det forhold, der begrunder
anholdelsen.
Passiv modstand kan udøves
af en eller flere personer, og der kan være forskel i
politiets muligheder for at anvende peberspray i de forskellige
situationer. De konkrete omstændigheder, herunder f.eks.
antallet af betjente over for antallet af personer, der
modsætter sig politiets tjenestehandlinger, samt muligheden
for forstærkning, spiller en væsentlig rolle ved
vurderingen af, om tjenestehandlingen kan gennemføres ved
hjælp af almindelig fysisk magtanvendelse, dvs. uden brug af
magtmidlerne i §§ 17-20 a.
Hvis en eller ganske få
personer yder modstand ved at forholde sig passivt, må det
antages, at det næsten undtagelsesfrit vil være muligt
at gennemføre tjenestehandlingen ved brug af almindelig
fysisk magt.
Yder et større antal
personer modstand ved at forholde sig passive, kan det efter
omstændighederne være vanskeligere at gennemføre
tjenestehandlingen ved hjælp af almindelig fysisk
magtudøvelse. Hvis en sådan tjenestehandling ikke kan
gennemføres ved hjælp af almindelig fysisk
magtudøvelse må politiet først og fremmest
overveje at anvende gas, og kun såfremt dette middel
skønnes åbenbart uegnet, kan anvendelse af andre
magtmidler, herunder peberspray, være berettiget. Der
henvises i den forbindelse også til bemærkningerne til
politilovens § 18 og § 19, jf. Folketingstidende 2003-04,
Tillæg A, side 5937-5940.
Vurderingen af, hvilket magtmiddel
der i en given situation er det mest hensigtsmæssige,
må bero på en konkret vurdering af, hvad der i den
pågældende situation er nødvendigt og
forsvarligt. Der vil dog være situationer, hvor der generelt
bør udvises særlig tilbageholdenhed med anvendelse af
peberspray, f.eks. i tilfælde hvor et køretøj
ønskes bragt til standsning eller i tilfælde, hvor en
person er ilagt håndjern, jf. også de almindelige
bemærkninger til dette lovforslag, punkt. 3.2 ovenfor.
I § 20 a, stk. 2, fastsættes det, at det
før peberspray tages i brug mod en person, så vidt
muligt skal tilkendegives vedkommende, at politiet har til hensigt
at bruge peberspray, hvis ikke politiets påbud efterkommes.
Det skal endvidere så vidt muligt sikres, at vedkommende har
mulighed for at efterkomme påbuddet.
Det formelle krav om
tilkendegivelse af, at peberspray i givet fald vil blive brugt, er
en præcisering af de almindelige betingelser for
magtanvendelse i politilovens § 16.
Enhver mundtlig ordre fra politiet
anses i politilovens forstand som et påbud. Et påbud
skal så vidt muligt følges op af en tilkendegivelse
om, at politiet har til hensigt at bruge peberspray.
I nogle tilfælde vil der ikke
være tid til at give påbud eller advare om brug af
peberspray. I sådanne tilfælde kan politiet bruge
peberspray umiddelbart.
Det fremgår af den
foreslåede § 20 a, stk. 3,
at såfremt politiets brug af peberspray mod en person har
medført gener, der skønnes at kræve
lægehjælp, skal vedkommende straks undersøges af
en læge.
Det fremgår af
magtanvendelsesbekendtgørelsens § 25 c, stk. 1, at
politiet efter anvendelse af peberspray så vidt muligt og i
fornødent omfang skal tilbyde at afhjælpe gener
forårsaget af, at en person har været eksponeret for
peberspray.
Såfremt gener skønnes
at kræve lægehjælp, skal politiet således
tilkalde eller opsøge lægehjælp, så snart
det konstateres, at gener ikke blot kan afhjælpes af
politiet. Er der tvivl om, hvorvidt eventuelle gener kræver
lægehjælp, skal lægehjælp rekvireres.
Bestemmelsen giver dog ikke
politiet hjemmel til med magt at gennemtvinge lægehjælp
til en person mod den pågældendes vilje, hvis denne
skønnes at være i stand til at varetage sine egne
interesser.
Til nr. 3
Det følger af politilovens
§ 21, stk. 1, at justitsministeren fastsætter
nærmere regler om politiets anvendelse af skydevåben,
stav, hund og gas. Af bestemmelsens stk. 2, følger, at
justitsministeren i øvrigt kan fastsætte nærmere
regler om politiets anvendelse af magt.
Politiets anvendelse af peberspray
er med hjemmel i politilovens § 21 reguleret i
bekendtgørelse nr. 978 af 21. september 2004 om politiets
anvendelse af visse magtmidler mv.
(magtanvendelsesbekendtgørelsen) som ændret ved
bekendtgørelse nr. 1430 af 11. december 2007.
Politilovens § 21, stk. 1,
foreslås ændret således, at justitsministeren kan
fastsætte nærmere regler om politiets anvendelse af
peberspray svarende til politiets anvendelse af skydevåben,
stav, hund og gas.
Den foreslåede ændring
er en følge af, at politiets anvendelse af peberspray nu
foreslås lovfæstet i politiloven. Der tilsigtes ikke i
øvrigt ændringer i
magtanvendelsesbekendtgørelsens §§ 25 a-25 d om
politiets anvendelse af peberspray.
Til §
3
Ikrafttræden
Det foreslås, at loven
træder i kraft den 1. januar 2017.
Til §
4
Territorial
gyldighed
Bestemmelsen vedrører lovens
territoriale gyldighed og indebærer, at loven ikke
gælder for Færøerne og Grønland.
Loven kan sættes helt eller
delvis i kraft for Færøerne og Grønland ved
kongelig anordning med de ændringer, som de særlige
færøske og grønlandske forhold tilsiger.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende
ret
| | | Gældende
formulering | | Lovforslaget | | | | | | § 1 | | | | | | I lov om forbud mod besøgende i
bestemte lokaler, jf. lov nr. 471 af 7. juni 2001, som ændret
ved § 14 i lov nr. 538 af 8. juni 2006, foretages
følgende ændringer: | | | | § 1.
Foregår der i bestemte lokaler virksomhed på en
måde, som systematisk indebærer strafbare handlinger,
og som er egnet til at medføre ulempe og utryghed hos
omkringboende, kan politidirektøren nedlægge forbud
som nævnt i stk. 2 efter forudgående advarsel til den,
der råder over lokalerne. | | 1. I § 1, stk. 1, indsættes som 2. pkt.: »Forudgående advarsel kan
dog undlades, hvis der inden for de seneste 3 måneder over
for den, der råder over lokalerne, er nedlagt forbud
vedrørende andre lokaler inden for en radius af 500
meter.« | Stk. 2-4.
[… ] | | | | | | § 2.
[… ] | | 2. I § 2, stk. 2, 1. pkt., ændres
»den lokale presse« til: »et eller flere egnede
medier«. | Stk. 2. Politiet
bekendtgør et forbud som nævnt i § 1 ved
skiltning og ved meddelelse i den lokale presse. Politiet giver
endvidere særskilt meddelelse om forbuddet til den, der
råder over lokalerne. | | | | | | | § 2 | | | | | | I lov om politiets virksomhed, jf.
lovbekendtgørelse nr. 956 af 20. august 2015, foretages
følgende ændringer: | | | | § 6.
På steder, hvor der efter lov om våben og
eksplosivstoffer § 4, stk. 1, gælder forbud mod at
besidde eller bære knive m.v., kan politiet besigtige en
persons legeme samt undersøge tøj og andre genstande,
herunder køretøjer, med henblik på at
kontrollere, om nogen besidder eller bærer våben, jf.
stk. 2. | | 1. I § 6, stk. 1, ændres »lov om
våben og eksplosivstoffer § 4, stk. 1,« til:
»lov om knive og blankvåben m.v. § 1«. | Stk. 2-4. [
…] | | | | | | | | 2. Efter § 20 indsættes: | | | » § 20 a. Peberspray må
kun anvendes med henblik på | | | 1) at afværge et påbegyndt
eller overhængende angreb på person, | | | 2) at afværge overhængende
fare i øvrigt for personers liv eller helbred, | | | 3) at afværge et påbegyndt
eller overhængende angreb på samfundsvigtige
institutioner, virksomheder eller anlæg, | | | 4) at afværge et påbegyndt
eller overhængende angreb på ejendom, | | | 5) at sikre gennemførelse af
tjenestehandlinger, mod hvilke der gøres aktiv modstand,
eller | | | 6) at sikre gennemførelse af
tjenestehandlinger, mod hvilke der gøres passiv modstand,
såfremt tjenestehandlingens gennemførelse
skønnes uopsættelig, og anden og mindre indgribende
magtanvendelse skønnes åbenbart uegnet. | | | Stk. 2.
Før peberspray tages i brug mod person, skal det så
vidt muligt tilkendegives vedkommende, at politiet har til hensigt
at bruge peberspray, hvis ikke politiets påbud efterkommes.
Det skal endvidere så vidt muligt sikres, at vedkommende har
mulighed for at efterkomme påbuddet. | | | Stk. 3. Har
politiets brug af peberspray mod person medført gener, der
skønnes at kræve lægehjælp, skal den
pågældende straks undersøges af en
læge«. | | | | § 21.
Justitsministeren fastsætter nærmere regler om
politiets anvendelse af skydevåben, stav, hund og gas. | | 3. I § 21, stk. 1, ændres
»politiets anvendelse af skydevåben, stav, hund og
gas.« til »politiets anvendelse af skydevåben,
stav, hund, gas og peberspray.« | Stk. 2.
Justitsministeren kan i øvrigt fastsætte nærmere
regler om politiets anvendelse af magt. | | | | | | | § 3 | | | | | | Loven træder i kraft den 1. januar
2017. | | | | | | § 4 | | | | | | Loven gælder ikke for
Færøerne og Grønland, men kan ved kongelig
anordning sættes helt eller delvis i kraft for
Færøerne og Grønland med de ændringer,
som de færøske og grønlandske forhold
tilsiger. |
|