Tillægsbetænkning afgivet af
Miljø- og Fødevareudvalget den 21. februar 2017
1. Ændringsforslag
Miljø- og fødevareministeren
har stillet 6 ændringsforslag til lovforslaget.
Ændringsforslagene er en genstillelse af identiske
ændringsforslag i udvalgets betænkning, som ved en fejl
ikke blev bragt til afstemning ved 2. behandling.
2. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 12. januar
2017 og var til 1. behandling den 19. januar 2017. Lovforslaget
blev efter 1. behandling henvist til behandling i Miljø- og
Fødevareudvalget. Udvalget afgav betænkning den 8.
februar 2017. Lovforslaget var til 2. behandling den 21. februar
2017, hvorefter det blev henvist til fornyet behandling i
Miljø- og Fødevareudvalget.
Møder
Udvalget har, efter lovforslaget blev
henvist til fornyet udvalgsbehandling, behandlet lovforslaget i 1
møde.
Spørgsmål
Udvalget har under den fornyede behandling
af lovforslaget stillet 2 spørgsmål til miljø-
og fødevareministeren til skriftlig besvarelse, som denne
har besvaret.
3. Indstillinger
Et flertal i
udvalget (S, DF, V, LA, RV og KF) indstiller lovforslaget til vedtagelse med de stillede
ændringsforslag.
Et mindretal i
udvalget (EL, ALT, og SF) indstiller lovforslaget til forkastelse. Mindretallet vil stemme for de
stillede ændringsforslag.
4. Politiske bemærkninger
Socialdemokratiets, Dansk Folkepartis,
Venstres, Liberal Alliances, Radikale Venstres og Det Konservative
Folkepartis medlemmer af udvalget er enige om, at den nye
fosforregulering skal være mere miljøvenlig end den
nuværende og dermed over en årrække føre
til en bedre miljøbeskyttelse. Hvis den nye fosforregulering
ikke fører til en positiv miljøeffekt, skal
reguleringen målrettes yderligere, således at
udledningen til fosforfølsomme recipienter reduceres. Senest
i 2020 gennemføres der ud fra monitorering m.v. en vurdering
af, om fosforreguleringen har den ønskede effekt.
Teknologiske løsninger og ny viden
om fodring, udbringning, udledning og recirkulation af fosfor er i
stadig udvikling og skal bringes i anvendelse. Flertallet er derfor
enige om, at der på kort sigt skal gennemføres en
fosforvidenssyntese, der beskriver fosfor som en naturressource og
beskrive anvendelsen i landbruget og
miljøpåvirkningen. Syntesen skal bl.a. fokusere
på erhvervets muligheder for at optimere fodringen af husdyr,
så fosforudledningen begrænses. Desuden skal syntesen
indeholde en teknologiliste, der beskriver muligheder og
potentialer for udvinding og recirkulation af fosfor, med henblik
på at fosforoverskuddet i dele af landet kan ændres fra
en miljøudfordring til en ressource, der kan udnyttes.
Socialdemokratiets og Radikale Venstres
medlemmer af udvalget mener endvidere overordnet, at der er behov
for at forhandle en ny ramme for fødevare- og
landbrugspolitikken i Danmark. Regeringens fødevare- og
landbrugspakke har skabt usikkerhed og ustabilitet for erhvervet,
da pakken ikke er udtryk for den rette balance mellem hensyn til
miljø, natur og EU-retten på den ene side og
erhvervshensyn på den anden side. Partierne mener, der er
behov for ro og sikkerhed om landbrugets rammevilkår og
ønsker, at fremtidens regulering af landbruget forankres
bredt i Folketinget. Grundprincippet for den fremtidige regulering
af dansk landbrug skal være en ambitiøs
målrettet regulering af dansk landbrug, der sikrer erhvervet
gode rammevilkår, mens der sættes omkostningseffektivt
ind for at mindske landbrugets belastning af miljø, natur og
klima sådan, at Danmark efterlever sine EU-retlige
forpligtelser. Derudover ønsker partierne, at der
igangsættes initiativer, der tager hånd om gælds-
og finansieringsudfordringen i dansk landbrug, fremmer
økologien, tager hånd om MRSA-udfordringen og sikrer
gode løn- og arbejdsvilkår for ansatte i landbruget og
følgeindustrien m.v. På den baggrund opfordrer S og RV
regeringen til at indkalde til forhandlinger, der kan skabe
rammerne for fremtidens fødevare- og landbrugspolitik.
S og RV hilser de dele af lovforslaget
velkommen, der tager udgangspunkt i Natur- og
Landbrugskommissionens anbefalinger og forrige regerings
Vækstplan for Fødevarer. S og RV deler således
ønsket om en adskillelse af reguleringen af husdyrbrugets
anlæg fra arealreguleringen. Den hidtidige tostrengede
regulering har besværliggjort administrati?onen og
øget risikoen for en uensartet retsanvendelse. Disse
uhensigtsmæssigheder tages der hånd om gennem dette
lovforslag, da al regulering af gødning samles i
gødskningsloven, mens reguleringen af anlæg samles i
en anlægsregulering.
S og RV mener, at det er et vigtigt skridt
i retningen mod en målrettet og omkostningseffektiv
regulering af dansk landbrug, at anlæg fremadrettet reguleres
på baggrund af emissioner gennem stipladsmodellen. Partierne
bakker op om den øgede fleksibilitet og de bedre
produktionsvilkår, der følger heraf, og ønsker,
at den emissionsbaserede regulering fremadrettet sikrer den rette
balance i forhold til miljø- og klimahensyn og hensynet til
erhvervets rammevilkår.
S og RV ønsker endvidere, at det
hævede harmonikrav og lovforslaget i sin helhed skal
resultere i flere arbejdspladser i Danmark. Eksempelvis gennem en
forøget produktion af slagtesvin, der slagtes i Danmark og
dermed bidrager til vækst og beskæftigelse i
Danmark.
For så vidt angår den nye
regulering af fosfor, noterer S og RV sig, at regeringen også
her følger Natur- og Landbrugskommissionens anbefalinger og
etablerer en direkte regulering af fosfor gennem fosforlofter.
Partierne ser dog med bekymring på det lavere
fosforbeskyttelsesniveau, som de fastsatte fosforlofter
medfører på kort sigt, jf. tabel 1 i lovforslagets
bemærkninger. Derfor ønsker S og RV, at der
fastsættes ambitiøse krav til landmænds
foderoptimering, mens der samtidig skal afsættes midler til
fremme af miljøteknologi, der kan sikre bedre udnyttelse og
fordeling af fosfor fra husdyrgødning - eksempelvis
separering af husdyrgødning på bedrifterne,
håndtering på biogasanlæg og afbrænding af
husdyrgødning med efterfølgende udnyttelse af
asken.
På samme vis har S og RV en
forbrugermæssig bekymring for, hvordan lovforslaget vil
påvirke beskyttelsen af drikkevandet i de
nitratfølsomme indvindingsområder, og ser med stor
alvor på, at det i svar til Folketinget anslås, at det
gennem kompensation for rådighedsindskrænkninger kan
koste danske kommuner og dermed skatteydere mellem 2 og 4 mio. kr.
at sikre, at drikkevandsressourcerne ikke påvirkes negativt
af indeværende lovforslag. S og RV mener ikke, at dette er
rimeligt over for danske drikkevandsforbrugere, og ønsker,
at den fremtidige målrettede regulering af dansk landbrug
sikrer, at vandpriserne ikke stiger som følge af landbrugets
brug af kvælstof, da det er væsentligt, at regningen
ikke havner hos forbrugerne.
S og RV er endvidere bekymrede for,
hvorvidt der i lighed med forløbet omkring landbrugspakken
vil opstå problemer i forhold til EU-retten. S og RV mener,
der skal ske en korrekt implementering af EU-retten. S og RV ser
med bekymring på, at det af lovforslagets bemærkninger
fremgår, at det »ikke kan udelukkes, at EU-Domstolen
vil kunne nå frem til, at udformningen af de generelle regler
ikke opfylder VVM-direktivet og habitatdirektivet«. Det er
partiernes opfattelse, at man så vidt muligt bør
imødese udfordringer i stil med denne, eksempelvis ved at
man i de generelle regler kunne stille et skærpet krav om
udbringningsteknik for ammoniakfølsom natur i kategorierne 1
og 2 og gennemføre en undersøgelse af, om der
også skal stilles krav om udbringningsteknik i kategori
3-natur for at sikre, at naturen beskyttes bedst muligt og
EU-retten overholdes på dette område.
S og RV kan på baggrund af
ovenstående bemærkninger støtte lovforslaget, da
det er partiernes samlede vurdering, at det er af væsentlig
betydning for dansk landbrug, at der står et bredt flertal
bag den fremtidige regulering af dansk landbrug, kombineret med, at
de væsentligste elementer i lovforslaget er i tråd med
Natur- og Landbrugskommissionens anbefalinger og Vækstplan
for Fødevarer.
Endelig opfordrer S og RV regeringen til at
indkalde til forhandlinger om en samlet landbrugspolitik, som kan
sikre en ny fødevare- og landbrugspolitik i balance, der
samtidig skaber ro om erhvervets rammevilkår og
håndterer de beskr?evne udfordringer ved bl.a. dette
lovforslag.
Efter Enhedslistens og Alternativets
medlemmer af udvalgets opfattelse rummer lovforslaget mange
betænkelige forhold, og der er en generel mangel på
beskrivelse af dets konsekvenser for natur, miljø, sundhed
og økonomi. EL og ALT finder det derfor også
problematisk, at det ikke har været muligt at arrangere en
høring om lovforslaget i udvalget, hvor man netop kunne
få belyst lovforslagets konsekvenser på et detaljeret
niveau. Partierne kan konstatere, at behandlingen af lovforslaget i
lighed med flere af de øvrige lovforslag, der
udmønter regeringens fødevare- og landbrugspakke,
hastes igennem Folketinget uden at give Folketingets medlemmer
tilstrækkelig mulighed for at danne sig et overblik over
konsekvenserne af lovforslaget.
På det foreliggende grundlag kan EL
og ALT dog overordnet set konstatere, at den regulering, der
indføres med lovforslaget, både med hensyn til
miljøgodkendelser af husdyrprojekter og den generelle
arealregulering på en række områder, udbygger
konflikten mellem landbrugserhvervet og varetagelsen af vores
fælles goder i form af natur, miljø og rent
drikkevand.
Med lovforslaget vil bl.a. tilstanden i
mange danske søer formentlig forringes på grund af en
øget tilledning af fosfor. De foreslåede fosforlofter
er betydeligt over den mængde fosfor, der fjernes med
afgrøderne, og på arealer med høje fosfortal og
på lavbundsjorde vil der derfor opstå en risiko for
udvaskning af fosfor fra disse marker. Regeringen lægger
desuden op til med lovforslaget, at der først efter 2022 kan
tages stilling til, hvorledes der bedst muligt kan sikres mod
tilbagegang i følsomme vandmiljøer forårsaget
af fosfor, hvorfor den nødvendige regulering af fosfor til
beskyttelse heraf først vil blive gennemført på
et senere tidspunkt. EL og ALT mener, at denne tilgang er et udtryk
for, at regeringen ikke tager vores natur- og
miljøbeskyttelse alvorligt, og at regeringen burde tage
advarslerne fra en række organisati?oner om, at lovforslaget
er direktivstridigt, alvorligt.
EL og ALT mener desuden, at der med
lovforslaget spilles hasard med et meget vigtigt fælles gode,
nemlig vores grundvandsressource, og at det vil sætte vores
drikkevandsforsyningsstruktur under pres. Lovforslaget tager ikke
hånd om grundvandsforekomster uden for områder med
særlige drikkevandsinteresser og de ikkealmene
vandforsyninger i landområderne og behandler ikke de
sundhedsmæssige aspekter, som en øget forurening af
ikkealmene vandforsyninger i landområderne kan have.
Endvidere mener EL og ALT, at det er
bekymrende, at der med lovforslaget gives vidtgående
ministerbeføjelser til at ændre niveauet for natur- og
miljøbeskyttelsesniveauet i både husdyrgodkendelser og
arealreguleringen, uden at Folketinget skal inddrages.
EL og ALT mener, at det ville være
helt oplagt, at man med en ny regulering på dette
område havde benyttet lejligheden til at skabe en regulering,
der også skulle bidrage til at nedbringe landbrugets
klimaaftryk, men denne problemstilling er ikke håndteret i
lovforslaget.
EL og ALT mener, det er meget
betænkeligt, at lovforslaget flere steder kan være
på kant eller måske i direkte konflikt med flere
direktivforpligtigelser, bl.a. vandrammedirektivet og
habitatdirektivet, endda mens EU-Kommissionen stadig forholder sig
kritisk til den omstridte fødevare- og landbrugspakke, som
dette lovforslag også er en udløber af. EL og ALT
mener, at man, inden man går videre med lovforslaget,
må se en egentlig EU-retlig vurdering af lovforslaget, som
skaber et konkret overblik over, hvorvidt og på hvilke
områder lovforslaget eventuelt er i strid med de EU-retlige
forpligtelser.
I Danmark har vi forpligtet os til at
nedbringe mængden af kvælstof og fosfor, øge
beskyttelsen af grundvand og drikkevand og sikre vores natur endnu
bedre. Den forpligtelse er vi langt fra i mål med, og EL og
ALT mener, at man med lovforslaget decideret trækker i den
forkerte retning, i forhold til at Danmark kan leve op til disse
forpligtigelser.
Socialistisk Folkepartis medlemmer af
udvalget støtter indholdet i de politiske bemærkninger
fra S og RV, men vil stemme imod lovforslaget. SF anerkender, at
regeringen har lyttet til Natur- og Landbrugskommissionens
anbefalinger på det generelle plan, men regeringen har
desværre samtidig valgt at benytte det til at lave en voldsom
deregulering, hvor erhvervet ensidigt tilgodeses, før der
eventuelt i en fjern fremtid skabes forbedringer for miljø
og biodiversitet. Dette er i direkte modstrid med anbefalingerne
fra Natur- og Landbrugskommissionen. Den postulerede
miljømæssige status quo i lovforslaget er usikker og
udokumenteret.
Inuit Ataqatigiit, Tjóðveldi og
Javnaðarflokkurin var på tidspunktet for
tillægsbetænkningens afgivelse ikke repræsenteret
med medlemmer i udvalget og havde dermed ikke adgang til at komme
med indstillinger eller politiske udtalelser i
tillægsbetænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i tillægsbetænkningen.
Der gøres opmærksom på, at et flertal eller et
mindretal i udvalget ikke altid vil afspejle et flertal/mindretal
ved afstemning i Folketingssalen.
5. Ændringsforslag
Ændringsforslag
Til § 1
Af miljø- og
fødevareministeren, tiltrådt af udvalget:
1)
Efter nr. 49 indsættes som nyt nummer:
»01. I §
43 indsættes efter »husdyrbrug«: »,
et husdyrbruganlæg eller et gødnings- eller
ensilageopbevaringsanlæg«, og efter
»husdyrbruget« indsættes: »,
husdyranlægget eller gødnings- eller
ensilageopbevaringsanlægget«.«
[Ændringer som følge
af lovens foreslåede anvendelsesområde]
2) Nr.
55 udgår.
[Lovteknisk rettelse]
3) Nr.
73 udgår.
[Korrekturrettelse]
Til § 2
4)
Efter nr. 5 indsættes som nyt nummer:
»01. I §
110, stk. 3, ændres »§ 19, stk. 5-7«
til: »§ 19, stk. 5«.«
[Konsekvensændring]
Til § 10
5) I
stk. 3 ændres »§ 1,
nr. 10« til: »§ 1, nr. 9«.
[Rettelse af henvisning]
6) I
stk. 4 ændres »§ 41,
stk. 2 og 4« til: »§ 41, stk. 2«.
[Rettelse af henvisning]
Bemærkninger
Til nr. 1
Efter den
gældende lovs § 43 kan tilsynsmyndigheden umiddelbart
nedlægge forbud imod fortsat drift af et husdyrbrug og
eventuelt forlange husdyrbruget fjernet, hvis forureningen
medfører overhængende alvorlig fare for sundheden.
Ved en fejl
indeholder det fremsatte lovforslag ikke en ændring af
bestemmelsen svarende til, at husdyrbruglovens
anvendelsesområde foreslås ændret. Med den
foreslåede ændring af lovens anvendelsesområde
vil loven ikke alene finde anvendelse på husdyrbrug, men
også på husdyranlæg og gødnings- og
ensilageopbevaringsanlæg, der ikke indgår i
husdyrbrug.
Ændringen betyder, at lovens § 43 ændres,
således at tilsynsmyndigheden også kan nedlægge
forbud og forlange fjernelse af husdyranlæg og
gødnings- og ensilageopbevaringsanlæg, der ikke
indgår i husdyrbrug. Ændringen indebærer ikke i
øvrigt ændringer i forhold til de situationer, hvor
bestemmelsen finder anvendelse efter den gældende lov.
Til nr. 2
I det
fremsatte lovforslags § 1, nr. 55, foreslås en
ændring af husdyrbruglovens § 51, stk. 1, som
følge af det foreslåede anvendelsesområde i
lovens nye § 2, stk. 1, 2. pkt., og den foreslåede
adskillelse af areal- og anlægsreguleringen. Den
foreslåede ændring indebærer, at
tilsynsmyndigheden får mulighed for også på
bedrifter, hvor der ikke er husdyrbrug, men som har arealer, som
modtager gødning, at udføre den kontrol, som
bedriften ellers skulle udføre som egenkontrol, for
bedriftens regning.
Bestemmelsen
må imidlertid anses for unødvendig, idet det fremsatte
lovforslag ikke indeholder bestemmelser om de
pågældende bedrifters egenkontrol. Lovforslagets §
1, nr. 55, udgår derfor af lovforslaget.
Til nr. 3
Lovforslagets
§ 1, nr. 73, indeholder en korrekturrettelse af kommateringen
i husdyrbruglovens § 86, stk. 2, og § 87, stk. 2.
Rettelsen er imidlertid ikke korrekt, hvorfor nummeret
udgår.
Til nr. 4
Der er tale om
en konsekvensrettelse. Lovforslagets § 2, nr. 4, indeholder en
ophævelse af miljøbeskyttelseslovens § 19, stk. 6
og 7. Ved en fejl er der ikke i det fremsatte lovforslag en
samtidig konsekvensrettelse af henvisningen til bestemmelserne i
miljøbeskyttelseslovens § 110, stk. 3.
Til nr. 5
Henvisningen i
det fremsatte lovforslags § 10, stk. 3, til den
foreslåede bestemmelse i lovforslagets § 1 om
ændring af den gældende lovs § 4, stk. 2, er ikke
korrekt, hvorfor den er rettet.
Til nr. 6
Det fremsatte lovforslags § 10, stk.
4, og bemærkningerne hertil indeholder ved en fejl henvisning
til både husdyrbruglovens § 41, stk. 2 og 4.
Lovforslaget indeholder dog alene en ændring af lovens §
41, stk. 2, hvorfor henvisningen til § 41, stk. 4,
udgår.
René Christensen (DF) Pia
Adelsteen (DF) fmd. Ib Poulsen
(DF) Orla Østerby (KF) Lise Bech (DF) Karina Due (DF) Erling
Bonnesen (V) Kristian Pihl Lorentzen (V) Thomas Danielsen (V)
Torsten Schack Pedersen (V) Anni Matthiesen (V) Jacob Jensen (V)
Carsten Bach (LA) Villum Christensen (LA) Mette Abildgaard (KF)
Bjarne Laustsen (S) Lea Wermelin (S) nfmd. Christian Rabjerg Madsen (S)
Jesper Petersen (S) Kirsten Brosbøl (S) Simon Kollerup (S)
Søren Egge Rasmussen (EL) Maria Reumert Gjerding (EL)
Christian Poll (ALT) Roger Matthisen (ALT) Sanne Bjørn (RV)
Ida Auken (RV) Trine Torp (SF) Pia Olsen Dyhr (SF)
Inuit Ataqatigiit, Tjóðveldi
og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S) | 46 |
Dansk Folkeparti (DF) | 37 |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 34 |
Enhedslisten (EL) | 14 |
Liberal Alliance (LA) | 13 |
Alternativet (ALT) | 10 |
Radikale Venstre (RV) | 8 |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 7 |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 6 |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 |
Tjóðveldi (T) | 1 |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 |
Uden for folketingsgrupperne (UFG) | 1 |
Bilag 1
Oversigt over
spørgsmål og svar vedrørende L 114
77 | Spm. om muligheden for en konkret vurdering
af BAT-kravet på husdyrbruget, til miljø- og
fødevareministeren, og ministerens svar herpå | 78 | Spm. om undtagelse fra stipladsmodellens
beregninger m.v., til miljø- og fødevareministeren,
og ministerens svar herpå |
|
Oversigt over
bilag vedrørende L 114
Bilagsnr. | Titel | 8 | Betænkning afgivet den 8. februar
2017 | 9 | Udkast til
tillægsbetænkning |
|