Fremsat den 14. december 2016 af skatteministeren (Karsten Lauritzen)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om kommunal
ejendomsskat og lov om kommunal udligning og generelle tilskud til
kommuner
(Fastfrysning af grundskylden i 2017 for
alle ejendomme)
§ 1
I lov om kommunal ejendomsskat, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1104 af 22. august 2013, som
ændret ved § 1 i lov nr. 1887 af 29. december 2015 og
§ 1 i lov nr. 179 af 1. marts 2016, foretages følgende
ændring:
1. I
§ 1, stk. 3, indsættes som
5. pkt.:
»For alle afgiftspligtige ejendomme, jf.
vurderingslovens § 1, udgør reguleringsprocenten 0 pct.
i 2017.«
§ 2
I lov om kommunal udligning og generelle
tilskud til kommuner, jf. lovbekendtgørelse nr. 798 af 24.
juni 2013, som ændret bl.a. ved § 2 i lov nr. 179 af 1.
marts 2016 og senest ved lov nr. 649 af 8. juni 2016, foretages
følgende ændring:
1. I
§ 24, stk. 7, indsættes som
4. pkt.:
»Ved opgørelsen af efterreguleringen
af tilskuds- og udligningsbeløb for tilskudsåret 2017
fastsættes det endelige beskatningsgrundlag på baggrund
af de afgiftspligtige grundværdier, som en reguleringsprocent
i henhold til § 1, stk. 3, i lov om kommunal ejendomsskat
på 5,5 pct. i 2017 efter Skatteministeriets skøn ville
have medført.«
§ 3
Stk. 1. Loven
træder i kraft dagen efter bekendtgørelsen i
Lovtidende.
Stk. 2. En
nedsættelse af grundskylden for en ejendom for
skatteåret 2017, der er en følge af denne lovs §
1, foretages ved afkortning af den eller de opkrævninger af
ejendomsskat, der forfalder til betaling den 1. juli 2017 eller
senere. Er der tale om mere end én rate, fordeles
nedsættelsen ligeligt på alle raterne. Kan
nedsættelsen ikke fuldt ud ske ved afkortning, udbetales den
overskydende del af nedsættelsen den 1. oktober 2017 til
ejendommens ejer, jf. § 29, stk. 1, i lov om kommunal
ejendomsskat. Udbetales den overskydende del af nedsættelsen
ikke senest den 1. oktober 2017, har den skattepligtige fra denne
dato krav på en rente i henhold til § 29, stk. 4, i lov
om kommunal ejendomsskat.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige
bemærkninger
1. Indledning
Lovforslaget udmønter den del af
aftalen om finansloven for 2017 indgået den 18. november 2016
mellem V-regeringen, Dansk Folkeparti, Liberal Alliance og Det
Konservative Folkeparti, der vedrører fastfrysning af
beskatningsgrundlaget for grundskylden for alle landets ejendomme
fra 2016 til 2017.
Aftalen indebærer en forlængelse
af den fastfrysning af beskatningsgrundlaget for grundskylden for
boligejere, som blev aftalt som led i aftale om finansloven for
2016, til 2017. Herudover indebærer aftalen, at
fastfrysningen udvides til også at omfatte erhvervsejendomme
m.v. i 2017. Boligejere vil dermed som udgangspunkt skulle betale
det samme i grundskyld i 2017 i kroner og øre, som i 2015 og
2016. Ejere af andre ejendomme vil i 2017 som udgangspunkt skulle
betale det samme i kroner og øre, som i 2016.
Det fremgår af regeringsgrundlaget For et friere, rigere og mere trygt Danmark,
at regeringen i det nye år vil fremlægge et justeret
forslag til ny boligbeskatning med afsæt i udspillet Tryghed for boligejerne.
2. Lovforslagets
formål og baggrund
Som led i skattestoppet blev der fra og med
2003 indført en stigningsbegrænsning for den
afgiftspligtige grundværdi, dvs. en reguleringsprocent, som
danner grundlag for opgørelsen af den enkelte ejendomsejers
betaling af grundskyld. Derved sættes et loft over stigninger
i grundskyldsbetalingerne, der for 2017 indebærer, at
stigningen maksimalt kan udgøre 5,5 pct.
I forbindelse med finanslovsaftalen for 2016
blev den afgiftspligtige grundværdi for ejerboliger
fastfrosset fra 2015 til 2016, dvs. at den såkaldte
reguleringsprocent blev nedsat fra 6,6 pct. til 0 pct. for disse
ejendomme.
Formålet med dette lovforslag er at
fastfryse grundskylden for alle landets ejendomme i 2017. Det
foreslås således med lovforslaget, at den
afgiftspligtige grundværdi for alle ejendomme ikke skal stige
fra 2016 til 2017, dvs. at reguleringsprocenten i 2017
nedsættes fra 5,5 pct. til 0 pct. for alle ejendomme. For
ejerboliger er der tale om en videreførelse i 2017 af den
tilsvarende ordning fra 2016. Det betyder, at alle ejendomsejere
som udgangspunkt skal betale det samme eller mindre i grundskyld i
kroner og øre end året før. Hvis der sker
væsentlige ændringer i ejendommens forhold, eller
grundskyldspromillen forhøjes, kan det dog betyde, at
skattebetalingen samlet set stiger. Ingen kommuner har truffet
beslutning om at hæve grundskyldspromillen i 2017. Fire
kommuner har besluttet at nedsætte grundskyldspromillen i
2017.
Lovforslaget indebærer, at grundskylden
fastfryses for alle ejendomme i 2017, dvs. både ejerboliger
(parcelhuse, ejerlejligheder, sommerhuse m.v.), og andre ejendomme,
dvs. erhvervsejendomme m.v., herunder bl.a. beboelsesejendomme ejet
af andelsboligforeninger, private udlejere og almene
boligselskaber.
Nedsættelsen af reguleringsprocenten kan
af tidsmæssige årsager ikke nå at blive indregnet
i betalingen af grundskyldens første rate i 2017, men vil i
stedet ske i forbindelse med opkrævningen af ejendomsskat i
2. halvår 2017. Hvis nedsættelsen ikke bliver indregnet
i forbindelse med opkrævningen af ejendomsskat i 2.
halvår 2017 eller udbetalt senest den 1. oktober 2017, vil
beløbet blive forrentet fra den dato efter de gældende
regler om forrentning af krav på tilbagebetaling af
ejendomsskat.
Det foreslås endvidere, at
efterreguleringen af tilskuds- og udligningsbeløb for
tilskudsåret 2017 skal ske på baggrund af det
beskatningsgrundlag, som en reguleringsprocent på 5,5 pct. i
2017 skønnes at ville have medført, således at
virkningen af nedsættelsen af reguleringsprocenten, for
så vidt angår de kommunale tilskuds- og
udligningsbeløb, neutraliseres i forbindelse med
efterreguleringen af tilskuds- og udligningsbeløb for
2017.
Lovforslaget har ikke betydning for betaling
af dækningsafgift i henhold til lov om kommunal
ejendomsskat.
3. Lovforslagets
indhold
3.1. Gældende
ret
Det følger af lov om kommunal
ejendomsskat, at grundskyld betales med en af kommunalbestyrelsen
fastsat promillesats af det laveste beløb af henholdsvis den
aktuelle grundværdi med eventuelle fradrag og
grundskatteloftsværdien, jf. lovens § 1, stk. 2. Den
enkelte ejendomsejers grundskyldsbetaling fremkommer som
grundskyldspromillen (skattesatsen) ganget med den afgiftspligtige
grundværdi (skattegrundlaget).
Grundskylden opkræves af kommunerne i to
eller flere lige store rater efter kommunalbestyrelsens
nærmere bestemmelse, jf. § 27, stk. 1, i lov om kommunal
ejendomsskat. Hvis der sker en ændring af skatteberegningen
m.v., som medfører, at ejeren af ejendommen skal have
tilbagebetalt ejendomsskat, har ejeren efter § 29, stk. 4, i
lov om kommunal ejendomsskat krav på rente i henhold til
opkrævningslovens § 7, stk. 2, med tillæg af 0,4
procentpoint for hver påbegyndt måned, indtil betaling
sker. Sker godtgørelsen i form af afkortning i det
skattebeløb, der skal erlægges ved
førstkommende opkrævning, beregnes renterne for tiden
til sidste rettidige betalingsdag ved denne opkrævning.
Fra og med 2003 blev der indført en
stigningsbegrænsning for grundskylden. Grundskatteloftet
fastsættes på baggrund af den værdi, som lå
til grund for det foregående års betaling af
grundskyld, forhøjet med en reguleringsprocent.
Reguleringsprocenten fastsættes af finansministeren med
tilslutning af Folketingets Finansudvalg som den skønnede
stigning i det samlede kommunale udskrivningsgrundlag for
skatteåret tillagt 3 pct., jf. § 1, stk. 3, i lov om
kommunal ejendomsskat. Reguleringsprocenten kan dog ikke overstige
7 pct. Derved sættes altså et loft over stigninger i
grundskyldsbetalingerne.
I tilfælde af væsentlige
ændringer for den konkrete ejendom, dvs. hvor der er sket
ændring af ejendommens areal, anvendelse eller planforhold,
vil der skulle foretages en ny vurdering af ejendommen baseret
på disse forhold, jf. vurderingslovens § 33, stk. 17 og
18.
Reguleringsprocenten vil dog skulle indregnes,
når grundskatteloftet for disse ejendomme skal
fastsættes. Dette sker ud fra en vurdering af, hvad
ejendommens værdi baseret på de ændrede forhold
ville have været i det såkaldte basisår.
Værdien i basisåret fremskrives derefter til det
aktuelle år med reguleringsprocenterne i de mellemliggende
år, når loftet skal fastsættes. Der sker
også en genberegning af loftet ved bortfald af fradrag for
forbedringer, jf. § 1, stk. 5, i lov om kommunal ejendomsskat,
og når der er sket ændring af fritagelser for
grundskyld, jf. § 1, stk. 6, i lov om kommunal
ejendomsskat.
Et flertal i Folketingets Finansudvalg
tiltrådte den 23. juni 2016 aktstykke nr. 133 (2015-16) fra
Finansministeriet, hvorved der ved beregning af loftet for
grundskyld for 2017 skulle anvendes en skønnet stigning i
det kommunale udskrivningsgrundlag for 2016-2017 på 2,5 pct.
Reguleringsprocenten for 2017 udgør herefter 5,5 pct.
I medfør af vedtagelsen af lov nr. 179
af 1. marts 2016 er reguleringsprocenten for ejerboliger for 2016
fastsat til 0 pct. Lovforslaget var en udmøntning af en del
af finanslovsaftalen for 2016 indgået mellem V-regeringen,
Dansk Folkeparti, Liberal Alliance og Det Konservative
Folkeparti.
Hvorvidt den enkelte ejendomsejers
skattebetaling stiger mere eller mindre end stigningen i den
afgiftspligtige grundværdi, afhænger endvidere af, om
grundskyldspromillen ændres. Det er kommunerne, der
fastlægger grundskyldspromillen. Grundskyldspromillen skal
udgøre mindst 16 og højst 34.
Kommunerne har senest den 15. oktober 2016
vedtaget deres budgetter for 2017 ud fra gældende regler. I
forbindelse med fastlæggelsen af budgetterne for 2017 har
kommunerne samlet set budgetteret med et diskretionært fald i
grundskylden på ca. 35 mio. kr. Det skyldes
nedsættelser i grundskyldspromillen i fire kommuner.
De afgiftspligtige grundværdier
indgår i den kommunale udligningsordning. Ved den
foreløbige opgørelse af udligningen for et
tilskudsår indgår et skøn for de afgiftspligtige
grundværdier for tilskudsåret opgjort i maj i
året forud for tilskudsåret.
For de kommuner, der vælger at
budgettere med det statsgaranterede udskrivningsgrundlag og dertil
hørende statsgaranterede tilskuds- og
udligningsbeløb, sker der ikke efterfølgende
reguleringer heraf. For de kommuner, der vælger
selvbudgettering, foretages der i året 2 år efter
tilskudsåret en efterregulering af tilskuds- og
udligningsbeløbene på grundlag af en endelig
opgørelse af udskrivningsgrundlaget og de afgiftspligtige
grundværdier for tilskudsåret.
3.2. Lovforslaget
Det foreslås at gennemføre en
fastfrysning af den afgiftspligtige grundværdi i 2017 for
alle ejendomme. Dette indebærer, at reguleringsprocenten for
grundskatteloftet for 2017 for alle ejendomme nedsættes fra
5,5 pct. til 0 pct., således at den afgiftspligtige
grundværdi for 2016 videreføres til 2017.
Nedsættelsen af reguleringsprocenten til
0 pct. betyder, at alle ejendomsejere som udgangspunkt skal betale
det samme eller mindre i grundskyld i kroner og øre som
året før, medmindre der sker væsentlige
ændringer i ejendommens forhold eller at grundskyldspromillen
forhøjes. Der er i 2017 ingen kommuner, der har truffet
beslutning om at hæve grundskyldspromillen, mens fire
kommuner har besluttet at nedsætte grundskyldspromillen.
Nedsættelsen omfatter alle ejendomme,
jf. vurderingslovens § 1, dvs. både ejerboliger
(parcelhuse, ejerlejligheder og sommerhuse m.v.) og andre
ejendomme, dvs. erhvervsejendomme m.v., herunder bl.a.
beboelsesejendomme ejet af andelsboligforeninger, private udlejere
og almene boligselskaber.
Det er af tidsmæssige grunde ikke
praktisk muligt at indregne nedsættelsen af
reguleringsprocenten for 2017 i opkrævningen af grundskyldens
første rate i 2017. Opkrævningen af første rate
vil derfor basere sig på en grundskyld, hvor stigningen i
loftet på 5,5 pct. er indregnet. Det foreslås derfor,
at den fulde nedsættelse i stedet indregnes i forbindelse med
opkrævningen af ejendomsskat i 2. halvår 2017.
Hvis nedsættelsen ikke bliver indregnet
i forbindelse med opkrævningen af ejendomsskat i 2.
halvår 2017 eller udbetalt senest den 1. oktober 2017,
foreslås det, at beløbet forrentes fra denne dato
efter de gældende regler om forrentning af krav på
tilbagebetaling af ejendomsskat, jf. § 29, stk. 4, i lov om
kommunal ejendomsskat. Det vil sige med renten i henhold til
opkrævningslovens § 7, stk. 2, med tillæg af 0,4
procentpoint for hver påbegyndt måned fra og med 1.
oktober 2017 og indtil betaling sker.
For de kommuner, der har valgt
selvbudgettering i 2017, foreslås det, at virkningen af
forslaget vedrørende tilskuds- og udligningsbeløbene
neutraliseres i forbindelse med efterreguleringen af tilskuds- og
udligningsbeløb for 2017.
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for
det offentlige
4.1. Økonomiske konsekvenser for det
offentlige
Grundskyld af alle ejendomme skønnes i
2016 at medføre et provenu på ca. 25,1 mia. kr. Efter
gældende regler skønnes et provenu i 2017 på ca.
25,9 mia. kr. ved en regulering af beregningsgrundlaget for den
kommunale grundskyld på 5,5 pct.
Forslaget om en fastfrysning af grundskylden
skønnes at medføre et umiddelbart mindreprovenu
på ca. 835 mio. kr. i 2017. Efter tilbageløb
skønnes mindreprovenuet at udgøre ca. 590 mio.
kr.
En fastfrysning af grundskylden i 2017 har
afledte, men aftagende provenumæssige konsekvenser de
efterfølgende år som følge af reglerne om
stigningsbegrænsning for grundskylden. De
provenumæssige konsekvenser er beregnet i forlængelse
af lovforslag nr. L 92 (Videreførelse af vurderingerne med
ét år, fremrykning af beskatningsgrundlaget,
bestemmelser om indsamling og registrering af data m.v.), der er
fremsat i Folketinget den 22. november 2016. De
provenumæssige konsekvenser er endvidere beregnet i forhold
til videreførelse af gældende skatteregler med et nyt
ejendomsvurderingssystem i hhv. 2018 og 2019.
Regeringen vil i 2017 fremlægge et justeret forslag til ny
boligbeskatning med afsæt i udspillet Tryghed for boligejerne. Som følge
heraf forventes lovforslagets provenumæssige konsekvenser
efter 2018 for boligejere og efter 2019 for øvrige ejendomme
ikke at blive fuldt realiseret.
Tabel
1. Provenumæssige konsekvenser
af lovforslaget | Mio. kr. (2017-niveau) | | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | | Umiddelbart
mindreprovenu | | -835 | -725 | -660 | -660 | | Heraf ejerboliger | | -620 | -550 | -515 | -520 | | Heraf øvrige ejendomme | | -210 | -175 | -145 | -140 | | Mindreprovenu efter
tilbageløb | | -590 | -515 | -470 | -475 | | Heraf ejerboliger | | -470 | -415 | -390 | -395 | | Heraf øvrige ejendomme | | -120 | -100 | -85 | -80 | | Anm. : De provenumæssige
konsekvenser er konsolideret i forbindelse med udarbejdelsen af
lovforslaget. |
|
Fastfrysning af grundskylden ventes i vidt
omfang kapitaliseret i grund- og ejendomspriser. Den lavere
grundskyld er til fordel for nuværende grundejere. Nye
grundejere får isoleret set også en fordel af lavere
grundskyld, men det opvejes af, at de skal betale mere for
grunden/ejendomme og må derfor evt. optage mere gæld
for at købe de pågældende ejendomme. Det er
vurderingen, at fastfrysningen af grundskylden ikke påvirker
arbejdsudbuddet.
Grundskylden er en kommunal skat, dvs. at
mindreprovenuet som udgangspunkt er kommunalt. Kommunerne vil i
2017 blive kompenseret for mindreprovenuet efter samme model som
for 2016, hvor den enkelte kommune blev kompenseret for dens tab
som følge af fastfrysningen af beskatningsgrundlaget for
grundskylden.
De foreslåede ændringer har ingen
økonomiske konsekvenser for regioner.
4.2. Administrative
konsekvenser for det offentlige
En fastfrysning af grundskylden vil
medføre, at der skal foretages en genberegning af
grundskylden, hvor reguleringsprocenten på 5,5 pct. i 2017 er
nedsat til 0 pct., og at effekten heraf skal indregnes i
forbindelse med opkrævningen af ejendomsskatter i 2.
halvår 2017.
For kommunerne skønnes der at
være administrative engangsomkostninger til
systemtilretninger, genberegning af grundskyld, udsendelse af nye
ejendomsskattebilletter m.v. på ca. 8,4 mio. kr. Derudover
skønnes der at være administrative engangsomkostninger
til betjening af borgere m.v. på 2,5 mio. kr. De
kommunaløkonomiske konsekvenser vil blive konsolideret i
forbindelse med drøftelser med Kommunernes Landsforening og
kompenseret i henhold til gældende DUT-regler.
Derudover skønnes lovforslaget at
medføre engangsomkostninger til systemtilretninger i SKAT
på ca. 0,3 mio. kr.
De foreslåede ændringer har ingen
administrative konsekvenser for regioner.
5. Økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet m.v.
Lovforslaget vurderes at have positive
økonomiske konsekvenser for ejere af erhvervsejendomme. De
konkrete effekter er usikre, da en del af erhvervsejendommene er
beboelsesejendomme, hvor skattebesparelsen helt eller delvist
kommer lejere til gode i form af lavere husleje.
Lovforslaget vurderes ikke i øvrigt at
have økonomiske eller administrative konsekvenser for
erhvervslivet m.v.
6. Administrative
konsekvenser for borgerne
Lovforslaget indebærer ikke
administrative konsekvenser for borgerne.
7. Miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget har ikke
miljømæssige konsekvenser.
8. Forholdet til
EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter.
9. Hørte
myndigheder og organisationer m.v.
Et udkast til lovforslag er den 8. december
2016 sendt i høring med frist den 9. januar 2017 hos
følgende myndigheder og organisationer m.v.:
Advokatsamfundet, Andelsboligforeningernes
Fællesrepræsentation, Arbejderbevægelsens
Erhvervsråd, Boligselskabernes Landsforening, CEPOS, Cevea,
Dansk Byggeri, Dansk Ejendomsmæglerforening, Dansk Erhverv,
Dansk Gartneri, Dansk Landbrugsrådgivning, Dansk
Skovforening, Danske Advokater, Danske Boligadvokater, Danske
Ejendomsprojektudbyderes Brancheforening, Datatilsynet, Den Danske
Landinspektørforening, DI, Domstolsstyrelsen,
Ejendomsforeningen Danmark, Ejerlejlighedernes Landsforening,
Erhvervsstyrelsen - Team Effektiv Regulering, Finansrådet,
Foreningen af Danske Skatteankenævn, Foreningen Danske
Revisorer, FSR - danske revisorer, Grundejernes Landsforening, KL,
Kraka, Landbrug & Fødevarer, Landsskatteretten, Lejernes
Landsorganisation i Danmark, Parcelhusejernes Landsorganisation,
Realkreditforeningen, Realkreditrådet, SEGES,
Skatteankestyrelsen, SRF Skattefaglig Forening,
Vurderingsankenævnsforeningen, Ældreboligrådet og
Ældresagen.
10. Sammenfattende skema | | Positive konsekvenser/
mindreudgifter | Negative konsekvenser/merudgifter | Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen. | Forslaget om en fastfrysning af
grundskylden for ejerboliger skønnes at medføre et
umiddelbart mindreprovenu på ca. 835 mio. kr. i 2017. Efter
tilbageløb og adfærd skønnes mindreprovenuet at
udgøre ca. 590 mio. kr. Provenuet fra grundskylden tilfalder
kommunerne. For de kommuner, der har valgt
selvbudgettering i 2017, vil virkningen af forslaget
vedrørende tilskud- og udligningsbeløbene blive
neutraliseret i forbindelse med efterreguleringen af tilskuds- og
udligningsbeløb i 2017. | Administrative konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen. | For kommunerne skønnes der at
være administrative engangsomkostninger til
systemtilretninger, genberegning af grundskyld, udsendelse af nye
ejendomsskattebilletter m.v. på ca. 8,4 mio. kr. Derudover
skønnes der at være administrative engangsomkostninger
til betjening af borgere m.v. på 2,5 mio. kr. De
kommunaløkonomiske konsekvenser vil blive konsolideret i
forbindelse med drøftelser med Kommunernes Landsforening og
kompenseret i henhold til gældende DUT-regler. Derudover skønnes lovforslaget at
medføre engangsomkostninger til systemtilretninger i SKAT
på ca. 0,3 mio. kr. | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Lovforslaget vurderes at have positive
økonomiske konsekvenser for ejere af erhvervsejendomme. De
konkrete effekter er usikre, da en del af erhvervsejendommene er
beboelsesejendomme, hvor skattebesparelsen helt eller delvist
kommer lejere til gode i form af lavere husleje. | Ingen. | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen. | Ingen. | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen. | Ingen. | Miljømæssige
konsekvenser | Ingen. | Ingen. | Forholdet til EU-retten | Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter. | Overimplementering af EU-retlige
minimumsforpligtelser (sæt X) | JA | NEJ X |
|
Bemærkninger til lovforslagets enkelte
bestemmelser
Til §
1
Grundskatteloftet fastsættes på
baggrund af den værdi, som lå til grund for det
foregående års betaling af grundskyld, forhøjet
med en reguleringsprocent, jf. § 1, stk. 3, i lov om kommunal
ejendomsskat. Reguleringsprocenten for 2016 udgør 0 pct. for
ejerboliger, jf. § 1, stk. 3, 4. pkt., i lov om kommunal
ejendomsskat. For andre ejendomme end ejerboliger udgør
reguleringsprocenten for 2016 6,6 pct. I 2017 udgør
reguleringsprocenten 5,5 for både ejerboliger og andre
ejendomme, jf. aktstykke NR. 133 (2015-16) fra
Finansministeriet.
Det foreslås, at reguleringsprocenten i
2017 sættes til 0 pct. for alle ejendomme, således at
den afgiftspligtige grundværdi for 2016 videreføres
til 2017 for alle ejendomme. Forslaget indebærer
således en nominel fastfrysning af den afgiftspligtige
grundværdi i 2017 for alle ejendomme.
For ejerboliger vil den afgiftspligtige
grundværdi for 2015 udgøre den afgiftspligtige
grundværdi for 2016 som følge af fastfrysningen af
grundskylden for ejerboliger fra 2015 til 2016, som var en del af
finanslovsaftalen for 2016 indgået mellem V-regeringen, Dansk
Folkeparti, Liberal Alliance og Det Konservative Folkeparti.
Fastfrysningen af den afgiftspligtige
grundværdi vil gælde for alle ejendomme, jf.
vurderingslovens § 1. De omfattede ejendomme er således
ejerboliger og andre ejendomme, dvs. erhvervsejendomme m.v.,
herunder bl.a. beboelsesejendomme ejet af andelsboligforeninger og
almene boligselskaber.
Det er alene reguleringen af grundskatteloftet
på 5,5 pct. i 2017, der aflyses, og grundskatteloftet for
ejerboliger på 0 pct. for 2016, der videreføres.
Grundskyldspromillen fastfryses ikke.
Derudover vil ejendomsejerne kunne opleve en
stigning i den faktiske grundskyldsbetaling i 2017, hvis der bliver
tale om en højere afgiftspligtig grundværdi på
grund af væsentlige ændringer for den konkrete ejendom,
jf. § 1, stk. 4-6, i lov om kommunal ejendomsskat.
Det drejer sig bl.a. om nye grunde og grunde,
hvor der - som følge af ændringer af ejendommens
areal, anvendelse eller planforhold - foretages en ansættelse
efter vurderingslovens § 33, stk. 16-18, jf. stk. 4, grunde,
hvor fradrag for grundforbedringer bortfalder, jf. stk. 5, og
grunde, hvor der sker en ændring i en fritagelse for
grundskyld, jf. stk. 6. Nedsættelsen af reguleringen af
grundskatteloftet fra 5,5 pct. til 0 pct. vil dog også skulle
indregnes, når grundskatteloftet for disse ejendomme skal
fastsættes.
Forslaget har ikke betydning for betaling af
dækningsafgift i henhold til lov om kommunal
ejendomsskat.
Til §
2
Kommunerne har senest den 15. oktober 2016
vedtaget deres budgetter for 2017. Til brug for kommunernes
budgetlægning har det daværende Social- og
Indenrigsministerium i juni 2016 udmeldt de statsgaranterede
tilskuds- og udligningsbeløb til kommunerne. En af
forudsætningerne for beregning af de statsgaranterede
tilskuds- og udligningsbeløb for 2017 var et skøn for
de afgiftspligtige grundværdier, der blev beregnet med en
fremskrivningsprocent på 5,5. Denne forudsætning har
indgået i den enkelte kommunes grundlag for at vælge
mellem statsgaranti og selvbudgettering for 2017.
Efterreguleringen af tilskud og udligning for
de kommuner, der har valgt selvbudgettering for 2017,
opgøres i juni 2019 og afregnes med kommunerne i de
første tre måneder af 2020. I henhold til § 30 i
lov om kommunal udligning og generelle tilskud til kommuner
fastsætter økonomi- og indenrigsministeren regler om
opgørelse af kommunernes beskatningsniveauer,
beskatningsgrundlag, udskrivningsgrundlag og nettodrifts- og
anlægsudgifter.
Vedtagelsen af dette lovforslag
indebærer, at reguleringsprocenten for 2017 ændres fra
5,5 til 0 pct. for alle ejendomme. Reguleringsprocenten på 0
pct. vil som udgangspunkt indgå i grundlaget for
efterreguleringen i 2019 af tilskud og udligning for de kommuner,
der har valgt selvbudgettering for 2017.
Det foreslås, at efterreguleringen af
tilskuds- og udligningsbeløb for tilskudsåret 2017 i
stedet skal ske på baggrund af det beskatningsgrundlag, som
en reguleringsprocent på 5,5 pct. i 2017 efter
Skatteministeriets skøn ville have medført.
Forslaget indebærer, at virkningerne af
fastfrysningen af grundskylden for efterreguleringen af tilskud og
udligning til de kommuner, der har valgt selvbudgettering for 2017,
neutraliseres. Beregningen af tilskuds- og udligningsbeløb
for 2017 vil således for alle kommuner blive baseret på
en reguleringsprocent på 5,5 pct., uanset om den enkelte
kommune har valgt selvbudgettering eller ej.
Neutraliseringen vil ske på baggrund af
et skøn foretaget af Skatteministeriet, da det ikke uden
videre systemmæssigt er muligt at opgøre det
præcise skattegrundlag baseret på en fiktiv
reguleringsprocent på 5,5 sammenholdt med de faktiske
oplysninger, der foreligger i 2019. Skønnet vil blive
foretaget umiddelbart inden opgørelsen af efterregulering af
tilskud og udligning i juni 2019.
Til §
3
Det foreslås i stk.
1, at loven træder i kraft dagen efter
bekendtgørelsen i Lovtidende. Det er således
foreslået, at loven skal træde i kraft på dette
tidspunkt for at sikre, at kommunerne og SKAT hurtigst muligt kan
administrere efter de foreslåede regler om fastfrysning af
grundskylden og indregning heraf i 2. halvår 2017.
Det foreslås i stk.
2, at fastfrysningen af grundskylden for alle ejendomme har
virkning fra og med skatteåret 2017. Det indebærer, at
fastfrysningen får fuld effekt for 2017, og at der derfor
skal ske genberegning af grundskylden for hele 2017.
Det er af tidsmæssige grunde ikke
praktisk muligt at indregne nedsættelsen af
reguleringsprocenten for 2017 i opkrævningen af grundskyldens
første rate i 2017. Opkrævningen af første rate
vil derfor basere sig på en grundskyld, hvor stigningen i
loftet på 5,5 pct. er indregnet.
Bestemmelsen indebærer, at de
ejendomsejere, som har betalt en for høj første rate,
skal have indregnet differencen. Det foreslås, at differencen
indregnes som en nedsættelse af de efterfølgende
opkrævninger af ejendomsskatter for 2. halvår 2017.
Nedsættelsen skal svare til forskellen
mellem den grundskyld, der er betalt af den enkelte ejendomsejer i
1. halvår 2017, og den grundskyld, der ville være
blevet pålignet ejendommen i 1. halvår 2017 med en
reguleringsprocent på 0 pct. Den foreslåede
nedsættelse skal fordeles ligeligt på de
efterfølgende opkrævninger af ejendomsskatter, der
forfalder til betaling den 1. juli 2017 eller senere, og der skal
ikke ske forrentning af nedsættelsen.
For at sikre mod den situation, hvor
nedsættelsen overstiger ejendomsskatterne for 2. halvår
2017, foreslås det, at den overskydende del af
nedsættelsen skal udbetales den 1. oktober 2017 til
ejendommens ejer på dette tidspunkt.
Udbetales den overskydende del af
nedsættelsen ikke senest den 1. oktober 2017, foreslås
det, at beløbet fra denne dato forrentes i henhold til
reglerne om forrentning af krav på tilbagebetaling af
ejendomsskatter, jf. § 29, stk. 4, i lov om kommunal
ejendomsskat. Det vil sige med renten i henhold til
opkrævningslovens § 7, stk. 2, med tillæg af 0,4
procentpoint for hver påbegyndt måned fra og med 1.
oktober 2017 og indtil betaling sker.
Den foreslåede løsning svarer til
den fremgangsmåde, der har været anvendt i forbindelse
med indførelsen af grundskatteloftet fra skatteåret
2003, nedsættelserne af den amtskommunale grundskyldspromille
for landbrugsejendomme m.v. for skatteårene 2005, 2006 og
2007 samt i forbindelse med nedsættelsen af
reguleringsprocenten for grundskyld til 0 pct. for skatteåret
2016 for ejerboliger.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende
ret
Gældende
formulering | | Lovforslaget | | | | | | § 1 | | | | | | I lov om kommunal ejendomsskat, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1104 af 22. august 2013, som
ændret ved § 1 i lov nr. 1887 af 29. december 2015 og
§ 1 i lov nr. 179 af 1. marts 2016, foretages følgende
ændring: | | | | §
1. - - - | | 1. I § 1, stk. 3, indsættes som 5. pkt.: | Stk.
2. - - - Stk. 3.
Reguleringsprocenten, jf. stk. 2, nr. 2, opgøres som den
skønnede stigning i det samlede kommunale
udskrivningsgrundlag for skatteåret tillagt 3 pct. Den
skønnede stigning for udskrivningsgrundlaget
fastsættes af finansministeren med tilslutning fra
Folketingets Finansudvalg. Reguleringsprocenten kan højst
udgøre 7 pct. For ejerboliger, jf. vurderingslovens §
1, udgør reguleringsprocenten 0 pct. i 2016. | | »For alle afgiftspligtige ejendomme,
jf. vurderingslovens § 1, udgør reguleringsprocenten 0
pct. i 2017.« | Stk. 4. - -
- | | | | | | | | § 2 | | | | | | I lov om kommunal udligning og generelle
tilskud til kommuner, jf. lovbekendtgørelse nr. 798 af 24.
juni 2013, som ændret senest ved § 1 i lov nr. 649 af 8.
juni 2016, foretages følgende ændring: | | | | §
24. - - - | | 1. I § 24, stk. 7, indsættes som 4. pkt.: | Stk.
2-6. - - - Stk. 7. I
året to år efter tilskudsåret foretages en
opgørelse af efterreguleringsbeløb efter denne lov
for de kommuner, der har valgt at budgettere med deres eget
skøn over udskrivningsgrundlaget, jf. stk. 3.
Efterreguleringsbeløbene beregnes som forskellen mellem de
tilskud eller bidrag efter §§ 2, 7, 12, 13, 14 og 22, der
er afregnet i tilskudsåret, og de tilsvarende tilskud og
bidrag beregnet på grundlag af de endeligt opgjorte
beskatningsgrundlag, udgiftsbehov og indbyggertal for
tilskudsåret. Ved opgørelsen af efterreguleringen af
tilskuds- og udligningsbeløb for tilskudsåret 2016
fastsættes det endelige beskatningsgrundlag på baggrund
af de afgiftspligtige grundværdier, som en reguleringsprocent
i henhold til § 1, stk. 3, i lov om kommunal ejendomsskat
på 6,6 pct. i 2016 efter Skatteministeriets skøn ville
have medført. | | »Ved opgørelsen af
efterreguleringen af tilskuds- og udligningsbeløb for
tilskudsåret 2017 fastsættes det endelige
beskatningsgrundlag på baggrund af de afgiftspligtige
grundværdier, som en reguleringsprocent i henhold til §
1, stk. 3, i lov om kommunal ejendomsskat på 5,5 pct. i 2017
efter Skatteministeriets skøn ville have
medført.« | | | | | | § 3 | | | | | | Stk. 1. Loven
træder i kraft dagen efter bekendtgørelsen i
Lovtidende. | | | Stk. 2. En
nedsættelse af grundskylden for en ejendom for
skatteåret 2017, der er en følge af denne lovs §
1, nr. 1, foretages ved afkortning af den eller de
opkrævninger af ejendomsskat, der forfalder til betaling den
1. juli 2017 eller senere. Er der tale om mere end én rate,
fordeles nedsættelsen ligeligt på alle raterne. Kan
nedsættelsen ikke fuldt ud ske ved afkortning, udbetales den
overskydende del af nedsættelsen den 1. oktober 2017 til
ejendommens ejer, jf. § 29, stk. 1, i lov om kommunal
ejendomsskat. Udbetales den overskydende del af nedsættelsen
ikke senest den 1. oktober 2017, har den skattepligtige fra denne
dato krav på en rente i henhold til § 29, stk. 4, i lov
om kommunal ejendomsskat. |
|