Skriftlig fremsættelse (14. december
2016)
Skatteministeren
(Karsten Lauritzen):
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om ændring af lov om
kommunal ejendomsskat og lov om kommunal udligning og generelle
tilskud til kommuner (Fastfrysning af grundskylden i 2017 for alle
ejendomme)
(Lovforslag nr. L 104)
Lovforslaget udmønter den del af
aftalen om finansloven for 2017 indgået den 18. november 2016
mellem V-regeringen, Dansk Folkeparti, Liberal Alliance og Det
Konservative Folkeparti, der vedrører fastfrysning af
beskatningsgrundlaget for grundskylden for alle landets ejendomme
fra 2016 til 2017.
For boligejere indebærer aftalen en
forlængelse af den fastfrysning af grundskylden, som blev
aftalt som led i finanslovsaftalen for 2016. Boligejerne vil dermed
som udgangspunkt skulle betale det samme i grundskyld i 2017 i
kroner og øre, som i 2015 og 2016. Herudover udvides
fastfrysningen til også at omfatte erhvervsejendomme m.v. i
2017, så ejerne af disse ejendomme som udgangspunkt ligeledes
vil skulle betale det samme i kroner og øre i 2017, som i
2016.
Regeringen vil desuden, sammen med
partierne bag aftalen om det nye ejendomsvurderingssystem, sigte
efter hurtigt og senest inden 3. behandlingen af lovgivning om det
nye ejendomsvurderingssystem at indgå en aftale om tryghed om
boligbeskatningen. Derfor vil regeringen, som det fremgår af
regeringsgrundlaget For et friere, rigere og
mere trygt Danmark, i det nye år fremlægge et
justeret forslag til ny boligbeskatning med afsæt i udspillet
Tryghed for boligejerne.
Lovforslaget indebærer, at den
afgiftspligtige grundværdi for alle ejendomme ikke skal stige
fra 2016 til 2017, dvs. at reguleringsprocenten i 2017
nedsættes fra 5,5 pct. til 0 pct. for alle ejendomme.
Fastfrysningen omfatter både ejerboliger (parcelhuse,
ejerlejligheder, sommerhuse m.v.) og andre ejendomme, dvs.
erhvervsejendomme m.v., herunder bl.a. beboelsesejendomme ejet af
andelsboligforeninger, private udlejere og almene
boligselskaber.
Fastfrysningen
kan af tidsmæssige grunde ikke nå at blive indregnet i
betalingen af grundskyldens første rate i 2017. Det
foreslås derfor, at den fulde nedsættelse i stedet
indregnes i forbindelse med opkrævningen af ejendomsskat i 2.
halvår 2017.
Forslaget
skønnes at medføre et umiddelbart mindreprovenu for
det offentlige på ca. 835 mio. kr. i 2017. Efter
tilbageløb og adfærd skønnes mindreprovenuet at
udgøre ca. 590 mio. kr. Provenuet fra grundskylden tilfalder
kommunerne.
I forhold til
kommunerne indebærer lovforslaget, at efterreguleringen af
tilskuds- og udligningsbeløb for tilskudsåret 2017
skal ske på baggrund af det beskatningsgrundlag, som en
reguleringsprocent på 5,5 pct. i 2017 skønnes at ville
have medført. Herved neutraliseres virkningen af
nedsættelsen af reguleringsprocenten, for så vidt
angår de kommunale tilskuds- og udligningsbeløb, i
forbindelse med efterreguleringen af tilskuds- og
udligningsbeløb for 2017.
Af tidsmæssige årsager grundet
lovforslagets tilknytning til aftalen om finansloven for 2017 er
lovforslaget sendt i høring den 8. december 2016 med
høringsfrist den 9. januar 2017. Høringssvarene
foreligger dermed ikke endnu, men vil sammen med
høringsskemaet blive fremsendt forud for 1. behandlingen af
lovforslaget.
Idet jeg i øvrigt henviser til
lovforslaget og de ledsagende bemærkninger, skal jeg hermed
anbefale lovforslaget til det Høje Tings velvillige
behandling.