Fremsat den 3. marts 2017 af Kirsten Normann Andersen (SF),
Jacob Mark (SF) og Trine Torp (SF)
Forslag til folketingsbeslutning
om krav til private aktørers soliditet og
garantistillelse i den kommunale hjemmepleje
Folketinget pålægger regeringen
senest den 15. oktober 2017 at fremsætte lovforslag, der af
hensyn til effektiv forvaltning af skatteborgernes penge sikrer, at
kommuner stiller krav til private aktører/firmaer i den
kommunale hjemmepleje om sikkerheds- og garantistillelse,
således at kommunerne som minimum stiller krav om
følgende:
- At den private
leverandør stiller en bankgaranti, der svarer til, at
kommunen kan opfylde leveringsforpligtelsen over for borgerne ved
eventuel konkurs svarende til 3 måneders vikardrift af deres
del af hjemmeplejen. Garantien skal udbetales til kommunen i
tilfælde af konkurs eller andet ophør fra
leverandørerens side i utide. Størrelsen af
sikkerhedsstillelsen justeres årligt proportionalt med
antallet af borgere over 65 år.
- At den private
leverandør dokumenterer soliditet ved på forhånd
at fremsende regnskaber for de seneste 5 år og oplysninger om
skatteindbetalinger og resultatlister de seneste fem år og
løbende statusopgørelser en gang i kvartalet over
økonomien i firmaet. Virksomheder, som generelt ikke synes
rentable på grund af manglende overskud m.v., skal kunne
udelukkes eller fravælges ud fra en konkret samlet vurdering.
Der kan dog i særlige tilfælde dispenseres fra disse
forhold i helt nyoprettede firmaer, således at det er i
overensstemmelse med udbudsreglerne.
Bemærkninger til forslaget
Baggrund
I dag går de stadig flere konkurser i
ældreplejen ikke blot ud over de umiddelbart berørte
borgere og de ansatte. De går i høj grad også ud
over skatteborgerne. Hver gang en privat leverandør af
velfærdsydelser i en eller flere kommuner går konkurs,
koster det de involverede kommuner - og dermed skatteborgerne -
dyrt. Kommunerne har store udgifter til at sikre fortsat levering
af velfærdsydelserne, og det koster typisk et
millionbeløb at gennemføre et nyt udbud eller
på anden måde få etableret en ny varig
løsning for de berørte borgere. Op til 43 firmaer i
hjemmeplejen er gået konkurs siden 2006. Alene i 2015 gik 10
firmaer konkurs, i løbet af 2016 er 9 firmaer gået
konkurs, og her i 2017 er de første to firmaer lukket. FOA
har vurderet, at det indtil nu har haft konsekvenser for over
11.000 ældre borgere. Dette mener forslagsstillerne er en
helt uholdbar situation. Derfor skal kravene til private udbydere
skærpes. Udviklingen over antallet af private firmaers
konkurser i ældreplejen kan følges på
www.konkursindex.dk.
Den daværende VK-regering åbnede i
2003 op for private firmaer i ældreplejen, jf. lovforslag nr.
L 130, folketingsåret 2001-02, 2. samling. Det har
medført en række konkurser, leverandører uden
ordnede arbejdsforhold for ansatte, ekstraregninger til kommunerne,
usikkerhed hos borgerne og rod i skatteindbetalingerne. En
hjemmehjælpstime koster i snit 500 kr. For hver million en
kommune taber ved en konkurs vil man derfor kunne have fået
ca. 2.000 hjemmehjælpstimer. Hertil kommer kommunernes
omkostninger ved et genudbud og/eller anden etablering af en ny
løsning i plejen af de berørte borgere.
Udbudsomkostningerne udgør erfaringsmæssigt 1-2 pct.
af kontraktsummen eller som hovedregel, ifølge KL, minimum 1
mio. kr., hvis der er tale om udbud af velfærdsservice.
Forslagsindhold
Med forslaget stilles der krav om, at alle
firmaer skal stille en bankgaranti, der dækker 3
måneders omsætning, og som udbetales til kommunen i
tilfælde af firmaets konkurs eller andet ophør i
utide. Garantien skal dække kommunens udgifter til
akutberedskab aflønning af personale og til at finde en
anden leverandør eller tilbagekalde opgaven. Det skal
konstrueres således, at garantien går uden om
konkursboet. Branchen vil eventuelt kunne tilbyde tilsluttede
virksomheder at stille en sådan garanti ved at oprette en
garantifond, som vi bl.a. kender det i rejsebranchen, jf.
Rejsegarantifonden.
Firmaerne skal fremsende regnskaber for de
seneste 5 år, oplysninger om skatteindbetalinger og
resultatlister de seneste 5 år. Der kan der dog i
særlige tilfælde dispenseres fra disse forhold i helt
nyoprettede firmaer. Dette gælder dog ikke nyoprettede
datterselskaber.
Kommunen skal have en kort finansiel status
fra firmaet hvert kvartal. For udenlandske koncerner skal kravet
gælde det danske datterselskab.
Skriftlig fremsættelse
Kirsten Normann
Andersen (SF):
Som ordfører for forslagsstillerne
tillader jeg mig herved at fremsætte:
Forslag til folketingsbeslutning om krav
til private aktørers soliditet og garantistillelse i den
kommunale hjemmepleje.
(Beslutningsforslag nr. B 78)
Jeg henviser i øvrigt til de
bemærkninger, der ledsager forslaget, og anbefaler det til
Tingets velvillige behandling.