Betænkning afgivet af Sundheds- og
Ældreudvalget den 30. maj 2017
1. Udvalgsarbejdet
Beslutningsforslaget blev fremsat den 3.
marts 2017 og var til 1. behandling den 21. april 2017.
Beslutningsforslaget blev efter 1. behandling henvist til
behandling i Sundheds- og Ældreudvalget.
Møder
Udvalget har behandlet beslutningsforslaget
i 2 møder.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 2
spørgsmål til ældreministeren til skriftlig
besvarelse, som denne har besvaret med undtagelse af
spørgsmål 2, der forventes besvaret inden 2.
behandling.
2. Indstillinger og politiske
bemærkninger
Et flertal i
udvalget (S, DF, V, LA, RV og KF) indstiller beslutningsforslaget
til forkastelse.
Dansk Folkepartis, Venstres, Liberal
Alliances og Det Konservative Folkepartis medlemmer af udvalget er
enige om, at konkurser blandt private leverandører i
ældreplejen er et problem. Konkurserne kan have negative
konsekvenser for de berørte borgere og medarbejdere, ligesom
konkurser kan medføre uforudsete meromkostninger for
kommunerne og dermed for skatteborgerne.
Partierne konstaterer, at en række af
områdets parter har udarbejdet fælles anbefalinger, som
kommunerne kan gøre brug af som værktøjer til
at forebygge og håndtere konkurser. Blandt disse anbefalinger
indgår bl.a. garantistillelse, krav til leverandørens
økonomiske soliditet og beredskabsplaner i kommunerne til
håndtering af en privat leverandørs konkurs.
Partierne finder det positivt, at
regeringen ultimo februar 2017 har igangsat en undersøgelse
af omfanget af konkurser i ældreplejen, hvori bl.a.
kommunernes brug af anbefalingerne fra områdets parter
også vil blive afdækket.
Partierne noterer sig, at regeringen,
når undersøgelsen afsluttes i sommeren 2017, vil
indkalde Folketingets partier til drøftelser af
området. DF, V, LA og KF forventer i forlængelse heraf,
at undersøgelsens resultater vil danne baggrund for en
konstruktiv dialog mellem partierne i forhold til mulige tiltag,
der kan medvirke til at forebygge konkurser i ældreplejen
fremadrettet, så der skabes større tryghed for borgere
og ansatte.
Socialdemokratiets medlemmer af udvalget er
enige om, at vi har en alvorlig udfordring med konkurser blandt
private leverandører i ældreplejen. Siden 2011 er i
alt 43 private plejefirmaer gået konkurs, og mere end 6.000
borgere er blevet berørt. Konkurserne skaber utryghed for de
ældre og går ud over de medarbejdere, der mister deres
arbejde. Også kommunerne lider store tab, når den
kommunale hjemmepleje ofte med meget kort varsel skal tage over
efter de konkursramte firmaer, og mange velfærdskroner
går således tabt.
S konstaterer, at en række af
områdets parter har udarbejdet fælles anbefalinger, som
kommunerne kan gøre brug af som værktøjer til
at forebygge og håndtere konkurser. Blandt disse anbefalinger
indgår bl.a. garantistillelse, krav til leverandørens
økonomiske soliditet samt beredskabsplaner i kommunerne til
håndtering af en privat leverandørs konkurs. Det har
imidlertid ikke bremset konkurserne, og derfor er der behov for at
sætte ind med nye tiltag.
S finder det positivt, at regeringen har
fulgt ønsket fra et flertal i Folketinget om en
undersøgelse af omfanget af konkurser i
ældreplejen.
S forventer, at regeringen, når
undersøgelsen afsluttes i sommeren 2017, vil indkalde
Folketingets partier til forhandlinger om nye tiltag, der kan
forebygge konkurser, med det formål at skabe tryghed for
ældre, der vælger private leverandører af
hjemmehjælp.
Et mindretal i
udvalget (EL, ALT og SF) indstiller beslutningsforslaget til vedtagelse uændret.
Socialistisk Folkepartis medlemmer af
udvalget noterer sig, at der, siden beslutningsforslaget blev
førstebehandlet af Folketinget, har fundet yderligere tre
konkurser sted i hjemmeplejen. SF mener derfor, at det haster med
at regulere området og stille større krav til private
aktørers soliditet og garantistillelse i den kommunale
hjemmepleje med henblik på at minimere antallet af konkurser
til gavn for borgere, medarbejdere og kommuner.
SF noterer sig endvidere, at regeringen har
igangsat et arbejde med henblik på at vurdere, om der er
behov for at ændre reglerne for hjemmeplejen for at
undgå konkurser, men at regeringen ikke ønsker at
indgå i en dialog med Folketinget om udarbejdelsen af denne
undersøgelse. Det finder SF ærgerligt, da det ville
være en mulighed for at kvalificere arbejdet. SF stiller sig
naturligvis til rådighed for videre forhandlinger.
Inuit Ataqatigiit, Tjóðveldi og
Javnaðarflokkurin var på tidspunktet for
betænkningens afgivelse ikke repræsenteret med
medlemmer i udvalget og havde dermed ikke adgang til at komme med
indstillinger eller politiske udtalelser i betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
Liselott Blixt (DF) fmd. Karin Nødgaard (DF) Karina
Adsbøl (DF) Susanne Eilersen (DF) Jeppe Jakobsen (DF) Jan
Erik Messmann (DF) Jane Heitmann (V) Hans Christian Schmidt (V)
Klaus Markussen (V) Jakob Engel-Schmidt (V) Thomas Danielsen (V)
Jacob Jensen (V) Laura Lindahl (LA) May-Britt Kattrup (LA) Brigitte
Klintskov Jerkel (KF) Astrid Krag (S) Flemming Møller
Mortensen (S) Christian Rabjerg Madsen (S) Julie Skovsby (S) nfmd. Karin Gaardsted (S) Lea Wermelin
(S) Yildiz Akdogan (S) Stine Brix (EL) Finn Sørensen (EL)
Pernille Schnoor (ALT) Torsten Gejl (ALT) Lotte Rod (RV) Kirsten
Normann Andersen (SF) Trine Torp (SF)
Inuit Ataqatigiit, Tjóðveldi
og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S) | 46 |
Dansk Folkeparti (DF) | 37 |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 34 |
Enhedslisten (EL) | 14 |
Liberal Alliance (LA) | 13 |
Alternativet (ALT) | 10 |
Radikale Venstre (RV) | ? 8 |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 7 |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 6 |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 |
Tjóðveldi (T) | 1 |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 |
Uden for folketingsgrupperne (UFG) | 1 |
Bilag 1
Oversigt over bilag
vedrørende B 78
Bilagsnr. | Titel | 1 | Udkast til betænkning |
|
Oversigt over
spørgsmål og svar vedrørende B 78
Spm.nr. | Titel | 1 | Spm. om, hvorvidt inddragelsen af ekstern
konsulentbistand i forhold til servicetjekket af frit
valg-ordningen betyder, at der som en del af servicetjekket vil
blive set længere tilbage end 2013, til
ældreministeren, og ministerens svar herpå | 2 | Spm. om, hvorvidt det objektivt set vil
være muligt at implementere hver enkelt af forslag i B 78 og
B 79, til ældreministeren |
|