Fremsat den 15. november 2016 af Carolina Magdalene Maier (ALT) og Rasmus Nordqvist (ALT)
Forslag til folketingsbeslutning
om at gøre det etiske kodeks mod deling af
krænkende materiale obligatorisk på landets
ungdomsuddannelser og i grundskolens udskoling
Folketinget pålægger børne-,
undervisnings- og ligestillingsministeren at gøre det etiske
kodeks mod deling af krænkende materiale til et obligatorisk
arbejdsredskab på landets ungdomsuddannelser og i udskolingen
i grundskolen.
Bemærkninger til forslaget
Den 25. september 2016 lancerede regeringen et
etisk kodeks mod deling af krænkende materiale. Det etiske
kodeks består af syv principper, som skal hjælpe med at
opbygge en god skolekultur, hvor krænkende handlinger ikke
vinder indpas.
Kodekset er udviklet, for at skolen - elever,
lærere, skoleledere og forældre - kan forebygge og
bekæmpe, at unge på nettet deler krænkende
billeder og videoer af sig selv og hinanden (»Ellen Trane
Nørby offentliggør etisk kodeks«, uvm.dk, den
25. oktober 2016). Det etiske kodeks udstikker retningslinjer, som
uddannelsesinstitutionerne kan lade sig inspirere af, men det er i
dag frivilligt for ungdomsuddannelserne, om de vil gøre brug
af det.
Materialet er eksemplarisk udviklet sammen med
en lang række aktører på området og er
blevet både godt og anvendeligt for ungdomsuddannelserne.
Kodekset skal bidrage til at dæmme op
for de seneste års stigning i tilfælde af unge
mennesker, der har fået delt nøgenbilleder og
sexvideoer mod deres vilje. En undersøgelse fra YouGov
foretaget for Metroxpress fra januar 2015 viser, at hver fjerde
dansker mellem 18 og 39 år har sendt nøgenbilleder af
sig selv til andre og 8 pct. har oplevet, at billederne er blevet
delt eller videregivet mod deres vilje (»Ofre for
hævnporno er lette at finde«, Metroxpress, den 1.
februar 2015).
Samtidig viser tal fra Rigsadvokaten, at der
kun rejses tiltale i et forsvindende antal anmeldte sager, og
politiet oplever det som næsten umuligt at få fjernet
billederne permanent (»Flere udsættes for
hævnporno«, Jyllandsposten, den 24. januar 2015).
Tallene viser, at lovgivning om strengere
straffe ikke er tilstrækkeligt til at løse problemet
med ufrivillig deling af krænkende materiale. Hævnporno
og deling af billeder og videoer uden samtykke har en stor social
slagside, så det er vigtigt, at alle har adgang til
ressourcer, oplysning og støtte.
Som både andre partier, politikere og
andre nøgleaktører har peget på, er der behov
for, at undervisning i digital dannelse, internetetik og samtykke
kommer på skoleskemaet. De sociale medier har med
internettets udvikling skabt en platform for unges sociale
interaktion såvel som opbygning af identitet og udvikling. De
udgør en ramme og et socialt vindue, hvor grænsen
mellem offentligt og privat udviskes, og det giver en udfordring,
når unges seksualitet samtidig udvikles.
De seneste års sager om ufrivillig
deling af krænkende materiale og andre sager om
offentliggørelse af pornografiske optagelser uden samtykke
viser, at den etiske dialog og afstemningen med hinanden halter
efter den teknologiske udvikling. Flere forskere peger på, at
det er afgørende at starte denne dialog på skolerne
(»Sociale medier har overhalet unges etik«, Kristeligt
Dagblad, den 1. april 2016) og »Eksperter: Unges seksualitet
er blevet digital«, Politiken, den 28. august 2016).
Derfor mener Alternativet, at det etiske
kodeks skal gøres til en obligatorisk del af undervisningen
ikke bare på ungdomsuddannelserne, men også i
grundskolens udskoling, da dialogen med de unge netop skal starte
tidligt.
Alternativet forholder sig fleksibelt til,
hvordan det etiske kodeks gøres obligatorisk på
ungdomsuddannelserne og i grundskolens udskoling. Alternativet
lægger derfor op til, at den konkrete udmøntning af
forslaget drøftes i udvalgsbehandlingen.
Et forslag kan være, at når
gymnasieaftalen fra juni 2016 skal udmøntes, bliver det
etiske kodeks f.eks. tænkt ind i aftalens ambition om at
styrke elevernes digitale kompetencer, så de unge lærer
at anlægge et kritisk blik på digitale medier, herunder
konsekvenserne af aktiviteter som eksempelvis seksuel mobning
(»Aftale mellem regeringen, Socialdemokraterne, Dansk
Folkeparti, Liberal Alliance, Det Radikale Venstre, Socialistisk
Folkeparti og Det Konservative Folkeparti om styrkede gymnasiale
uddannelser« af 3. juni 2016).
I forhold til folkeskolens udskoling kan et
forslag være, at det etiske kodeks tænkes ind i det
tværgående emne »It og medier«, ligesom det
oplagt kan bruges i det obligatoriske emne »Sundheds- og
seksualundervisning og familiekundskab«.
Skriftlig fremsættelse
Carolina Magdalene
Maier (ALT):
Som ordfører for forslagsstillerne
tillader jeg mig herved at fremsætte:
Forslag til folketingsbeslutning om at
gøre det etiske kodeks mod deling af krænkende
materiale obligatorisk på landets ungdomsuddannelser og i
grundskolens udskoling.
(Beslutningsforslag nr. B 23)
Jeg henviser i øvrigt til de
bemærkninger, der ledsager forslaget, og anbefaler det til
Tingets velvillige behandling.