Fremsat den 31. marts 2017 af Rune Lund (EL),
Trine Bramsen (S) og Lisbeth Bech Poulsen (SF)
Forslag til folketingsbeslutning
om forebyggelse af indbrud i private hjem
Folketinget pålægger regeringen i
indeværende kalenderår:
- at
fremsætte forslag om at ændre byggeloven, så den
fremover ved nybyggeri og større renoveringer sikrer
tilfredsstillende tryghed i indbrudsmæssig henseende og
- at ændre
bygningsreglementet, så døre og vinduer, herunder
låse, i private hjem fremover ved nybyggeri og større
renoveringer skal kunne modstå indbrudsforsøg i mindst
3 minutter.
Bemærkninger til forslaget
Danmark er det europæiske land, der har
næstflest indbrud pr. indbygger, kun overgået af
Grækenland (kilde: Forsikring & Pension, Analyserapport
2014:1, »Indbrud i Danmark og vores nabolande«).
Indbrudssikring af et hjem med sikring af døre og vinduer,
herunder låse (skalsikring), er den mest effektive form for
indbrudsforebyggelse, da den afholder de fleste tyve fra
forsøg på indbrud. Alligevel er der ikke tradition for
at tænke indbrudssikring ind i opførelsen af private
hjem, og det nuværende bygningsreglement stiller ingen krav
om indbrudssikring. At forbedre indbrudssikringen af et hjem, der
først er bygget, er langt dyrere og mere besværligt
end at indbygge sikringen fra starten.
Det er ikke realistisk at forvente, at
borgerne kan tage ansvar for at bygge indbrudssikkert. Private har
sjældent indflydelse på konstruktionen og
opførelsen af eget hjem, og ansvaret for indbrudssikring
skal derfor ligge hos bygherren. Det gør det allerede i
lande som Holland og England, der har indført lovkrav om
indbrudssikring ved nybyggeri og større ombygninger. Konkret
skal døre og vinduer i de to lande have en
minimumsgennembrydningstid på 3 minutter. Begge lande har
halveret antallet af indbrud i nybyggede hjem. Erfaringerne er
blandt andet afdækket af NIRAS i en rapport udarbejdet for
Udlændinge-, Integrations- og Boligministeriet
(»Erfaringer med indbrudsforebyggelse i Holland, England,
Sverige og Danmark«, NIRAS A/S, for Udlændinge-,
Integrations- og Boligministeriet, oktober 2015).
Ændringen af de gældende regler
kan foretages ved at ændre bygningsreglementet, så
døre og vinduer, herunder låse, i private hjem
fremover ved nybyggeri og større renoveringer skal kunne
modstå indbrudsforsøg i mindst 3 minutter i henhold
til byggestandarden fra Dansk Standard »DS/EN 1627,
Dørsæt, vinduer, curtain walling, gitre og skodder -
Indbrudssikring - Krav og klassifikation«.
Ændringerne i bygningsreglementet
foreslået i nærværende beslutningsforslag skal
kun gælde for nybyggeri og større ombygninger.
Erfaringerne med krav om røgalarmer, der blev indført
i bygningsreglementet i 2004, viser dog, at bygningsreglementets
regler fungerer som frivillig »best practice« og
får dermed langt større effekt.
Der findes standarder, der beskriver, hvordan
man tester produkter for at sikre, at de overholder kravet om de 3
minutters modstandstid. Standarderne er fælles for hele EU.
Der er også et tilstrækkeligt stort marked for
indbrudssikre bygningsdele til at sikre fornuftige
konkurrenceforhold. I en rapport for Energistyrelsen har COWI
fastslået, at byggeriet af privathjem vil blive 0,2-0,4 pct.
dyrere, hvis der indføres krav om indbrudssikring (kilde:
»Analyse af konsekvenserne ved indførelse af
indbrudssikringskrav i det danske bygningsreglement«, COWI
A/S, for Energistyrelsen, juli 2015). Det skal i den
sammenhæng nævnes, at prisen for de 0,4 pct.
vedrører en sikringsklasse, hvor døre og vinduer kan
modstå indbrudsforsøg i over 3 minutter.
Forbrugerprisen for den foreslåede minimumsgennembrydningstid
på 3 minutter er ifølge rapporten 5.000 kr. for et
nybygget parcelhus på 150 m2
med en byggeomkostning på 2,25 mio. kr.
Prisforøgelsen er en bagatel i forhold
til de øvrige forhold vedrørende et byggeri. Det
må desuden forventes, at indbrudssikre bygningsdele bliver
billigere, efterhånden som det danske marked for produkterne
vokser.
I marts 2017 offentliggjorde Det
Kriminalpræventive Råd og TrygFonden en rapport, der
har samlet de senere års forskningsundersøgelser
på indbrudsområdet og dokumenterer, hvad der virker,
når man skal forebygge indbrud. Helt centralt i
anbefalingerne i denne rapport er ligeledes lovkrav om
indbrudssikring i bygningsreglementet (»Hvad virker - viden
om indbrud og indbrudsforebyggelse i private hjem i Danmark«,
Det Kriminalpræventive Råd og TrygFonden, marts
2017).
Skriftlig fremsættelse
Rune Lund
(EL):
Som ordfører for forslagsstillerne
tillader jeg mig herved at fremsætte:
Forslag til folketingsbeslutning om
forebyggelse af indbrud i private hjem.
(Beslutningsforslag nr. B 129)
Jeg henviser i øvrigt til de
bemærkninger, der ledsager forslaget, og anbefaler det til
Tingets velvillige behandling.