Ministerens motorvejsudspil i Jyllands-Posten med syv konkrete vejprojekter har givet anledning til stor bekymring hos erhvervsliv, indbyggere og politikere på Sjælland, fordi hverken Rute 54 mellem Næstved og Rønnede eller Den sjællandske tværmotorvej er at finde på investeringslisten. Ministeren bedes derfor redegøre for følgende:
1. Er ministerens investeringsplan drøftet i regeringen, før den blev offentliggjort?
2. Er der tale om en regeringsholdning, en Liberal Alliance-holdning, eller er det udelukkende ministerens egen personlige holdning, der kommer til udtryk i investeringslisten?
3. Agter ministeren at leve op til forliget om anlæg af motorvej på Rute 54 Næstved-Rønnede, der blev indgået i 2014 og fulgt op med forliget om fastlæggelse af linjeføring i 2017 med de heraf reserverede anlægsmidler og igangsættelse af forhåndsekspropriation?
4. Hvorfor er motorvejen Næstved-Rønnede ikke med i ministerens investeringsplan, når den valgte linjeføring, som det må være ministeren bekendt, har en positiv nutidsværdi og dermed en god samfundsøkonomisk forrentning, hvilket ministeren selv gentagne gange har fremhævet som den afgørende forudsætning?
5. Vil ministeren oversende en liste over de på investeringslisten anførte projekters samfundsøkonomiske forrentning og nutidsværdi, sammenlignet med Næstved-Rønnede-linjeføringen, beregnet efter landstrafikmodellens trafiktal?
6. Hvordan hænger ministerens investeringsplan sammen med, at statsministeren i forbindelse med valgkampen i avisen Sjællandske over for vælgerne i hans storkreds erklærede sig som tilhænger af Den sjællandske tværmotorvej, som Næstved-Rønnede er en del af?
Dato: 03-08-2017
Status: Endeligt besvaret
Emne:
vejinfrastruktur