Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2016-17
TRU Alm.del
Offentligt
1782954_0001.png
MINISTEREN
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
25. august 2017
2017-4452
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget har i brev af 3. august 2017 stillet mig
følgende spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet
er stillet efter ønske fra Magnus Heunicke (S).
Spørgsmål nr. 653:
Ministerens motorvejsudspil i Jyllands-Posten med syv konkrete vejprojekter
har givet anledning til stor bekymring hos erhvervsliv, indbyggere og politikere
på Sjælland, fordi hverken Rute 54 mellem Næstved og Rønnede eller Den sjæl-
landske tværmotorvej er at finde på investeringslisten. Ministeren bedes derfor
redegøre for følgende:
1. Er ministerens investeringsplan drøftet i regeringen, før den blev offentlig-
gjort?
2. Er der tale om en regeringsholdning, en Liberal Alliance-holdning, eller er
det udelukkende ministerens egen personlige holdning, der kommer til udtryk i
investeringslisten?
3. Agter ministeren at leve op til forliget om anlæg af motorvej på Rute 54
Næstved-Rønnede, der blev indgået i 2014 og fulgt op med forliget om fastlæg-
gelse af linjeføring i 2017 med de heraf reserverede anlægsmidler og igangsæt-
telse af forhåndsekspropriation?
4. Hvorfor er motorvejen Næstved-Rønnede ikke med i ministerens investe-
ringsplan, når den valgte linjeføring, som det må være ministeren bekendt, har
en positiv nutidsværdi og dermed en god samfundsøkonomisk forrentning,
hvilket ministeren selv gentagne gange har fremhævet som den afgørende for-
udsætning?
5. Vil ministeren oversende en liste over de på investeringslisten anførte pro-
jekters samfundsøkonomiske forrentning og nutidsværdi, sammenlignet med
Næstved-Rønnede-linjeføringen, beregnet efter landstrafikmodellens trafiktal?
6. Hvordan hænger ministerens investeringsplan sammen med, at statsmini-
steren i forbindelse med valgkampen i avisen Sjællandske over for vælgerne i
hans storkreds erklærede sig som tilhænger af Den sjællandske tværmotorvej,
som Næstved-Rønnede er en del af?
TRU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 653: Spm. om en redegørelse for ministerens motorvejsudspil i Jyllands-Posten med syv konkrete vejprojekter, til transport-, bygnings- og boligministeren
1782954_0002.png
Svar:
Jeg har i et interview med Jyllands-Posten givet eksempler på nogle vigtige
vejinvesteringer. De nævnte eksempler er hverken prioriteret eller udtryk for
en udtømmende liste.
Som det fremgår af VVM-undersøgelsen af Rute 54, Næstved-Rønnede er den
interne rente for etablering af en motorvej på strækningen i den valgte linjefø-
ring 3,9 pct. med en positiv nettonutidsværdi. For så vidt angår en oversigt over
interne renter for en række øvrige vejprojekter, kan jeg henvise til tabel 5.2 på
side 53 i ”Status for anlægs- og byggeprojekter”, som
blev oversendt til Trans-
port-, Bygnings- og Boligudvalget samt Finansudvalget 3. juli 2017.
Det fremgår desuden af publikationen, at der er afsat midler til VVM-
undersøgelse af Hillerødmotorvejens forlængelse, undersøgelser af en midtjysk
motorvej og forundersøgelse af en østlig ringvej i København. Regeringen læg-
ger desuden i sit finanslovsudspil for 2018 op til at gennemføre VVM-
undersøgelser på dele af E45. For alle disse projekter foreligger der i øjeblikket
kun analyser på et mere overordnet niveau.
Regeringen står naturligvis bag aftalen om 1. etape af en motorvej til Næstved
og Rønnede, ligesom vi står bag alle de andre aftaler på vejområdet, hvad enten
det handler om udarbejdelse af beslutningsgrundlag, fastlæggelse af linjeførin-
ger, vedtagelse af anlægslove eller andet.
Der er desværre ikke i øjeblikket råderum til at igangsætte nye større infra-
strukturprojekter. Derfor må det handle om, hvordan og hvornår vi kan finde et
sådant råderum, før diskussionen kan handle om prioriteringen af sådanne
midler.
I den sammenhæng har Socialdemokratiet tilkendegivet, at de først vil priorite-
re at skaffe 15 milliarder kroner til den manglende finansiering af Togfondens
projekter, før der afsættes midler til vejinfrastrukturen. Det må i praksis bety-
de, at nye vejinvesteringer ligger meget langt ude i fremtiden for Socialdemo-
kratiet.
Regeringen har fremlagt en 2025-plan, som kan skaffe 22 mia. kr. ekstra til nye
anlægsinvesteringer, herunder ikke mindst nye og bedre veje.
Side 2/2
Med
venlig
hilsen
Ole Birk Olesen