Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget (ERU) Alm. del

Samling: 2016-17

Spørgsmål 101

Ministeren bedes redegøre for, hvilke muligheder der er for at forbedre sikkerheden og undgå uheld som den nylige grundstødning ved Endelave, hvor en kaptajn overhørte rådgivning om den mest sikre sejlrute, jf. artiklen ”Grundstødt skib: Advaret om risiko – og så skete det”, Fyens.dk den 13. februar 2017, og herunder besvare følgende spørgsmål: - Er der som følge af Østersøens udpegning til særligt følsomt havområde yderligere muligheder for at forbedre sikkerheden til søs, f.eks. krav om lods m.v.? - Ville det aktuelle uheld kunne være undgået, såfremt der havde været lods ombord? - Kan der rejses erstatningskrav, såfremt en kaptajn overhører en advarsel eller et råd? - Hvad er status i forhold til det aktuelle uheld med hensyn til evt. politimæssigt efterspil, erstatning m.v., og hvilken kontakt har der været til rederi, rederiets hjemland og flagstaten?
Dato: 13-03-2017
Status: Endeligt besvaret
Emne: sø- og skibsfart
Dokumentdato: 10-04-2017
Modtaget: 10-04-2017
Omdelt: 11-04-2017

ERU alm. del - svar på spm. 101 om, hvilke muligheder der er for at forbedre sikkerheden og undgå uheld som den nylige grundstødning ved Endelave, hvor en kaptajn overhørte rådgivning om den mest sikre sejlrute, jf. artiklen ”Grundstødt skib: Advaret om risiko – og så skete det”, Fyens.dk den 13. februar 2017, fra erhvervsministeren

ERU alm. del - Svar på spm. 101 (pdf-version)
Html-version
Dokumentdato: 13-03-2017
Modtaget: 13-03-2017
Omdelt: 13-03-2017

Spm. om, hvilke muligheder der er for at forbedre sikkerheden og undgå uheld som den nylige grundstødning ved Endelave, hvor en kaptajn overhørte rådgivning om den mest sikre sejlrute, jf. artiklen ”Grundstødt skib: Advaret om risiko – og så skete det”, Fyens.dk den 13. februar 2017, til erhvervsministeren

Udvalgsspørgsmål (pdf-version)
Html-version