Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget 2016-17
ERU Alm.del
Offentligt
1743899_0001.png
Folketingets Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalg
ERHVERVSMINISTEREN
10. april 2017
Besvarelse af spørgsmål 101 alm. del stillet af udvalget den 13. marts
2017 efter ønske fra Trine Torp (SF).
Spørgsmål:
Ministeren bedes redegøre for, hvilke muligheder der er for at forbedre
sikkerheden og undgå uheld som den nylige grundstødning ved Endelave,
hvor en kaptajn overhørte rådgivning om den mest sikre sejlrute, jf. artiklen
”Grundstødt skib: Advaret om risiko – og så skete det”, Fyens.dk den 13.
februar 2017, og herunder besvare følgende spørgsmål:
- Er der som følge af Østersøens udpegning til særligt følsomt havom-
råde yderligere muligheder for at forbedre sikkerheden til søs, f.eks.
krav om lods m.v.?
- Ville det aktuelle uheld kunne være undgået, såfremt der havde været
lods ombord?
- Kan der rejses erstatningskrav, såfremt en kaptajn overhører en advar-
sel eller et råd?
- Hvad er status i forhold til det aktuelle uheld med hensyn til evt. poli-
timæssigt efterspil, erstatning m.v., og hvilken kontakt har der været
til rederi, rederiets hjemland og flagstaten?
Svar:
Til brug for besvarelsen af spørgsmålet har jeg indhentet nedenstående ud-
talelse fra Søfartsstyrelsen, hvortil jeg kan henholde mig:
”Skibet
VICTORIA er registreret i Portugal og blev tilbageholdt den 10.
februar 2017 som følge af grundstødningen ved Fyns Hoved. Søfartssty-
relsen var efterfølgende i kontakt med skibets fører og meddelte den por-
tugisiske søfartsadministration, at skibet blev tilbageholdt.
I den konkrete sag var skibet på vej til dansk havn, og grundstødningen
skete i dansk territorialfarvand. Der er her lovmæssig hjemmel til at indføre
krav om lods i lighed med det, der for eksempel efter lodsloven er indført
for skibe, der sejler med olielaster til eller fra dansk havn. Dette vil ikke
være afhængig af Østersøens udpegning til særlig følsomt havområde.
I forhold til sejladssikkerhed kan udpegning af Østersøen som særligt føl-
somt havområde give grundlag for at indføre eller ændre sejlruter og mel-
desystemer, som dog skal vedtages internationalt i FN’s søfartsorganisa-
tion IMO.
ERHVERVSMINISTERIET
Slotsholmsgade 10-12
1216 København K
Tlf.
Fax
CVR-nr
33 92 33 50
33 12 37 78
10 09 24 85
EAN nr. 5798000026001
[email protected]
www.em.dk
ERU, Alm.del - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 101: Spm. om, hvilke muligheder der er for at forbedre sikkerheden og undgå uheld som den nylige grundstødning ved Endelave, hvor en kaptajn overhørte rådgivning om den mest sikre sejlrute, jf. artiklen Grundstødt skib: Advaret om risiko – og så skete det, Fyens.dk den 13. februar 2017, til erhvervsministeren
2/2
Den Maritime Havarikommissionen er i gang med at undersøge årsagen til
skibets grundstødning. Når Havarikommissionens rapport foreligger, kan
det vurderes, om der er behov for nye tiltag til at forebygge lignende ulyk-
ker.
Det kan bemærkes, at skibet havde bestilt lods, som var planlagt til at gå
om bord, inden skibet skulle lægge til kaj i Fredericia. Hvorvidt grundstød-
ningen kunne være undgået, såfremt der havde været lods om bord tidli-
gere, forventes afdækket i Havarikommissionens rapport.
En skibsejer er uden hensyn til skyld ansvarlig for enhver forureningsskade
forårsaget af bunkerolie, der udtømmes eller udflyder fra skibet. Reglerne
om ansvar for skade forvoldt af bunkerolie findes i sølovens kapitel 9a.
Det kan endelig oplyses, at Fyns Politi er ved at undersøge sagen og bl.a.
har anmodet Søfartsstyrelsen om en udtalelse til brug for politiets vurde-
ring af sagen. Det er dansk politi og anklagemyndighed, der træffer beslut-
ning om at rejse sigtelse og tiltale for overtrædelse af dansk lovgivning.”
Med venlig hilsen
Brian Mikkelsen