§ 20-spørgsmål S 30 Om obligatorisk lektiehjælp.

Til: Minister for børn, undervisning og ligestilling Ellen Trane Nørby (V)
Dato: 06-10-2015
Samling: 2015-16
Status: Besvaret, endeligt

Om § 20-spørgsmålet

Sagsgang:
Anmeldelse 06-10-2015
Endelig besvarelse 13-10-2015
Spørgsmålets ordlyd:
Med udgangspunkt i John Hatties forskning, der påpeger, at der ingen dokumentation er for at lange skoledage giver bedre læring og i erfaringerne fra Norge (evaluering foretaget af Nova, 2013), der viser at svage elever er blevet dårlige efter indførelse af obligatorisk lektiehjælp (hvilket har betydet at ordningen nu er ophævet), vil ministeren så overveje at indkalde forligskredsen med henblik på at ophæve kravet om obligatorisk lektiehjælp?
Skriftlig begrundelse:
Der henvises til artiklen »Danske børn bliver syge af at gå i skole« i Politiken den 5. oktober 2015. Link til artikel: http://politiken.dk/debat/kroniken/ECE2870733/danske-boern-bliver-syge-af-at-gaa-i-skole/

Endeligt svar

Dokumentdato: 13-10-2015
Modtaget: 13-10-2015
Omdelt: 13-10-2015

Svar på spm. nr. S 30: Med udgangspunkt i John Hatties forskning, der påpeger, at der ingen dokumentation er for at lange skoledage giver bedre læring og i erfaringerne fra Norge (evaluering foretaget af Nova, 2013), der viser at svage elever er blevet dårlige efter indførelse af obligatorisk lektiehjælp (hvilket har betydet at ordningen nu er ophævet), vil ministeren så overveje at indkalde forligskredsen med henblik på at ophæve kravet om obligatorisk lektiehjælp?

Svar på spm nr. S 30. (pdf-version)
Html-version

§ 20-spørgsmål

Dokumentdato: 06-10-2015
Modtaget: 06-10-2015
Omdelt: 06-10-2015

Med udgangspunkt i John Hatties forskning, der påpeger, at der ingen dokumentation er for at lange skoledage giver bedre læring og i erfaringerne fra Norge (evaluering foretaget af Nova, 2013), der viser at svage elever er blevet dårlige efter indførelse af obligatorisk lektiehjælp (hvilket har betydet at ordningen nu er ophævet), vil ministeren så overveje at indkalde forligskredsen med henblik på at ophæve kravet om obligatorisk lektiehjælp?

Med udgangspunkt i John Hatties forskning, der påpeger, at der ingen dokumentation er for at lange skoledage giver bedre læring og i erfaringerne fra Norge (evaluering foretaget af Nova, 2013), der viser at svage elever er blevet dårlige efter indførelse af obligatorisk lektiehjælp (hvilket har betydet at ordningen nu er ophævet), vil ministeren så overveje at indkalde forligskredsen med henblik på at ophæve kravet om obligatorisk lektiehjælp? (pdf-version)
Html-version