Fremsat den 18. november 2015 af
udlændinge-, integrations- og boligministeren (Inger
Støjberg)
Forslag
til
Lov om Indfødsretsprøven af
2015
§ 1. Udlændinge-,
integrations- og boligministeren bemyndiges til at etablere
Indfødsretsprøven af 2015.
Stk. 2.
Udlændinge-, integrations- og boligministeren kan
fastsætte nærmere regler om etablering og afholdelse
af
Indfødsretsprøven af 2015,
herunder regler om udpegning af prøveafholdere, om
betingelser for deltagelse i prøven, om opkrævning af
gebyr for deltagelse i prøven, om prøvens
gennemførelse, om tilsyn samt om klageadgang m.v.
§ 2. Loven træder i
kraft den 1. januar 2016.
Stk. 2. Lov nr.
1456 af 17. december 2013 om statsborgerskabsprøve
ophæves.
§ 3. Loven gælder ikke
for Færøerne og Grønland, men kan ved kongelig
anordning helt eller delvis sættes i kraft for
Færøerne og Grønland med de ændringer,
som de færøske og grønlandske forhold
tilsiger.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1. Indledning
Den 5. oktober 2015 indgik regeringen en
aftale om indfødsret med Socialdemokraterne, Dansk
Folkeparti, Liberal Alliance og Det Konservative Folkeparti.
Aftalen om indfødsret indeholder de generelle retningslinjer
for udlændinge-, integrations- og boligministerens
udarbejdelse af lovforslag om indfødsrets meddelelse
(naturalisation). Aftalen er optrykt som bilag til
cirkulæreskrivelse nr. 10873 af 13. oktober 2015 2015 om
naturalisation.
Det følger af aftalen, at det bl.a. er
en betingelse for optagelse på et lovforslag om
indfødsrets meddelelse, at ansøgeren dokumenterer
kendskab til danske samfundsforhold, dansk kultur og historie ved
bevis for at have bestået Indfødsretsprøven af
2015, jf. herved aftalens § 24, stk. 3. Med lovforslaget
bemyndiges udlændinge-, integrations- og boligministeren til
at etablere Indfødsretsprøven af 2015 og til at
fastsætte nærmere regler om prøvens etablering
og afholdelse. Lovforslaget skaber således den
fornødne lovgivningsmæssige ramme for
udmøntning af de dele af aftalen af 5. oktober 2015 om
indfødsret, som omhandler Indfødsretsprøven af
2015.
Lovforslaget indebærer, at
Indfødsretsprøven af 2015 udarbejdes af
udlændinge-, integrations- og boligministeren. Prøven
etableres som en skriftlig prøve, hvor ansøgeren skal
besvare et antal spørgsmål om danske samfundsforhold,
dansk kultur og historie. Udlændinge-, Integrations- og
Boligministeriet fastlægger det nærmere indhold af
prøven og prøvens faglige og sproglige niveau.
Lovforslaget indebærer endvidere, at
udlændinge-, integrations- og boligministeren bemyndiges til
at fastsætte regler om prøvens etablering og
afholdelse. Bemyndigelsen påtænkes anvendt til at
fastsætte regler om bl.a. udpegning af prøveafholdere,
om betingelser for deltagelse i prøven, om
gennemførelsen af prøven, om tilsyn, om klageadgang
m.v.
2. Lovforslagets
baggrund
2.1. Indledning
Efter grundlovens § 44 kan ingen
udlænding opnå indfødsret uden ved lov
(naturalisation). Naturalisation beror derfor udelukkende på
lovgivningsmagtens bestemmelse. Lovforslag om indfødsrets
meddelelse fremsættes i praksis to gange årligt af
udlændinge-, integrations- og boligministeren.
Den 5. oktober 2015 indgik regeringspartiet
Venstre med Socialdemokraterne, Dansk Folkeparti, Liberal Alliance
og Det Konservative Folkeparti en aftale om indfødsret, jf.
cirkulæreskrivelse nr. 10873 af 13. oktober 2015 om
naturalisation. Aftalen indeholder de generelle retningslinjer for
udlændinge-, integrations- og boligministerens udarbejdelse
af lovforslag om indfødsrets meddelelse (naturalisation).
Retningslinjerne beskriver de krav, der skal være opfyldt,
for at regeringen uden forelæggelse for Folketingets
Indfødsretsudvalg kan optage en ansøger på et
lovforslag om indfødsrets meddelelse. Personer, der er
optaget på regeringens lovforslag om indfødsrets
meddelelse, vil enten opfylde kravene i disse retningslinjer eller
være optaget på lovforslaget efter forelæggelse
for Folketingets Indfødsretsudvalg.
Det følger af aftalens § 1, at
personer, der opfylder betingelserne i aftalen for så vidt
angår ophold, alder, vandel, forfalden gæld til det
offentlige, selvforsørgelse, danskkundskaber og kendskab til
danske samfundsforhold, dansk kultur og historie, optages på
regeringens lovforslag om indfødsrets meddelelse. Optagelse
er dog betinget af, at ansøgeren afgiver de
erklæringer på tro og love, som er nødvendige
for Folketingets behandling af ansøgningen jf. aftalens
§ 1, 2. pkt.
Det er i henhold til aftalen således
bl.a. en betingelse for optagelse på et lovforslag om
indfødsrets meddelelse, at ansøgeren dokumenterer
kendskab til danske samfundsforhold, dansk kultur og historie ved
bevis for at have bestået Indfødsretsprøven af
2015, jf. aftalens § 24, stk. 3. Der henvises nærmere
herom til afsnit 3.
2.2. Statsborgerskabsprøven
Statsborgerskabsprøven blev etableret
som følge af en politisk aftale om indfødsret, der
den 23. maj 2013 blev indgået mellem Socialdemokraterne,
Socialistisk Folkeparti, Radikale Venstre og Enhedslisten, jf.
cirkulæreskrivelse nr. 9253 af 6. juni 2013 om
naturalisation.
Efter § 24, stk. 2, i
cirkulæreskrivelse nr. 9253 af 6. juni 2013 om naturalisation
var det således en betingelse for optagelse på et
lovforslag om indfødsrets meddelelse, at ansøgeren
dokumenterede at have bestået en
statsborgerskabsprøve, der vægtede aspekter af det
hverdagsliv og det aktive politiske liv, som møder borgerne
i et moderne samfund.
Ved lov nr. 1456 af 17. december 2013 om
statsborgerskabsprøve blev justitsministeren bemyndiget til
efter forhandling med undervisningsministeren at etablere en
statsborgerskabsprøve. Loven bemyndigede desuden
justitsministeren til efter forhandling med undervisningsministeren
at fastsætte regler om etablering, administration og
afholdelse af statsborgerskabsprøven, herunder regler om
udpegning af prøveafholdere, om betingelser for deltagelse i
prøven, om opkrævning af gebyr for deltagelse i
prøven, om prøvens gennemførelse, om tilsyn og
om klageadgang m.v.
Med hjemmel i lov om
statsborgerskabsprøve udstedte justitsministeren efter
forhandling med undervisningsministeren den 8. april 2014
bekendtgørelse nr. 370 om statsborgerskabsprøven.
Bekendtgørelsen om statsborgerskabsprøven
fastsætter nærmere regler om bl.a. prøvens form
og indhold, prøvetermin, tilmelding, hjælpemidler,
bortvisning fra prøve, prøvens afholdelse,
bedømmelse, prøveprotokol og prøvebeviser,
tilsyn, dispensation, klager og indberetninger til ministeriet.
2.3. Aftale af 5.
oktober 2015 om indfødsret
Den 5. oktober 2015 indgik regeringspartiet
Venstre med Socialdemokraterne, Dansk Folkeparti, Liberal Alliance
og Det Konservative Folkeparti en aftale om indfødsret, jf.
cirkulæreskrivelse nr. 10873 af 13. oktober 2015 om
naturalisation. Aftalen trådte i kraft den 15. oktober 2015,
jf. aftalens § 33, stk. 1.
Det fremgår af aftalens § 33, stk.
1, at aftalen gælder for behandlingen af alle
ansøgninger om naturalisation uanset tidspunktet for
ansøgningens indgivelse. Ansøgninger og anmodninger
om genoptagelse, der er modtaget i Udlændinge-, Integrations-
og Boligministeriet inden den 15. august 2014, samt
ansøgninger og anmodninger modtaget den 15. august 2014
eller senere, og som er færdigbehandlet med tilkendegivelse
om optagelse på et lovforslag om indfødsrets
meddelelse uden forbehold for nye retningslinjer, behandles efter
cirkulæreskrivelse nr. 9253 af 6. juni 2013 om
naturalisation, jf. aftalens § 33, stk. 2.
Det følger af aftalens § 24, stk.
1, at det er en betingelse for optagelse på et lovforslag om
indfødsrets meddelelse, at ansøgeren dokumenterer
danskkundskaber ved bevis for at have bestået
danskuddannelsernes Prøve i Dansk 3 eller en af de
prøver, der er angivet i bilag 3.a til aftalen.
Det fremgår derudover af aftalens §
23, stk. 1, at det er en betingelse for optagelse på et
lovforslag om indfødsrets meddelelse, at ansøgeren er
selvforsørgende, det vil sige, at ansøgeren ikke har
modtaget hjælp efter lov om aktiv socialpolitik eller
integrationsloven inden for det seneste år forud for
fremsættelse af et lovforslag om indfødsrets
meddelelse. Endvidere må ansøgeren i forbindelse med
fremsættelse af et lovforslag om indfødsrets
meddelelse i de seneste 5 år forud for lovforslagets
fremsættelse ikke have modtaget den i § 23, stk. 1,
nævnte offentlige hjælp i en periode på
sammenlagt mere end 6 måneder, jf. aftalens § 23, stk.
2.
For ansøgere, der opfylder
selvforsørgelseskravet i aftalens § 23, stk. 1, og som
i forbindelse med fremsættelse af et lovforslag om
indfødsrets meddelelse i de seneste 9 år ikke har
modtaget den i § 23, stk. 1, nævnte offentlige
hjælp i en periode på sammenlagt mere end 6
måneder, er det en betingelse for optagelse på et
lovforslag om indfødsrets meddelelse, at ansøgeren
dokumenterer danskkundskaber ved bevis for at have bestået
danskuddannelsernes Prøve i Dansk 2 eller en af de i
aftalens bilag 3.b angivne prøver, jf. aftalens § 24,
stk. 2.
Af aftalens § 24, stk. 3, følger
det endvidere, at det er en betingelse for optagelse på et
lovforslag om indfødsrets meddelelse, at ansøgeren
dokumenterer kendskab til danske samfundsforhold, dansk kultur og
historie ved bevis for at have bestået
Indfødsretsprøven af 2015.
Indfødsretsprøven af 2015
erstatter statsborgerskabsprøven, således at optagelse
på regeringens lovforslag om indfødsrets meddelelse
fremover vil forudsætte, at ansøgerne bl.a. opfylder
aftalens betingelse om en bestået
Indfødsretsprøve af 2015.
Aftalens § 24, stk. 3, om
Indfødsretsprøven af 2015 træder dog
først i kraft samtidig med ikrafttrædelsen af denne
lov, jf. aftalens § 33, stk. 3. Det forventes, at den
første Indfødsretsprøve af 2015 vil blive
afholdt i juni 2016.
Der vil fortsat blive afholdt
statsborgerskabsprøve, indtil den første
Indfødsretsprøve af 2015 kan afholdes.
Det følger af aftalens § 33, stk.
5, at for ansøgninger, herunder anmodninger om genoptagelse,
som er indgivet før den 1. juli 2016, finder § 24, stk.
2, om bevis for en bestået statsborgerskabsprøve i
cirkulæreskrivelse nr. 9253 af 6. juni 2013 om naturalisation
fortsat anvendelse. Ansøgere, der har bestået
indfødsretsprøven aflagt ved prøveterminen maj
2007 til og med prøveterminen december 2013, vil blive anset
for at opfylde betingelsen i § 24, stk. 2, om bevis for en
bestået statsborgerskabsprøve i
cirkulæreskrivelse nr. 9253 af 6. juni 2013 om
naturalisation.
Det følger endvidere af aftalens §
33, stk. 6, at ansøgere, der har bestået
indfødsretsprøven aflagt ved prøveterminen
december 2008 til og med prøveterminen december 2013, vil
blive anset for at opfylde betingelsen i aftalens § 24, stk.
3, om dokumentation for at have bestået
Indfødsretsprøven af 2015.
2.3.1. Ansøgere, der er undtaget fra kravet om
dokumentation for bestået Indfødsretsprøve af
2015.
Det følger af aftalens bilag 4, at
visse grupper af ansøgere er undtaget fra kravet om
dokumentation for at have bestået
Indfødsretsprøven af 2015.
Det gælder:
1. Børn
under 12 år.
2. Børn, der
er fyldt 12 år, men endnu ikke har aflagt Folkeskolens
afgangsprøve (9. eller 10. klasse), jf. dog kravet i
aftalens bilag 3, pkt. 19, om bl.a. en udtalelse fra
ansøgerens skole om, at ansøgerens kendskab til
danske samfundsforhold, dansk kultur og historie er på et
niveau svarende til dét, der kan forventes af et barn
på den pågældende ansøgers alderstrin.
3. Ansøgere
med bopæl på Færøerne eller i
Grønland.
4. Svensk- eller
norsktalende ansøgere.
5. Personer
født i Sydslesvig, som helt eller delvist har gået i
dansk skole, og som under ophold i Sydslesvig har vist tilknytning
til danske forhold.
6. Ansøgere
omfattet af aftalens § 12, som har bopæl i udlandet (den
såkaldte prinsesseregel).
2.3.2. Dispensation
fra kravet om dokumentation for bestået
Indfødsretsprøve af 2015
Det følger af aftalens § 24, stk.
4, 1. pkt., at hvor ganske særlige forhold taler herfor,
forelægges det for Folketingets Indfødsretsudvalg, om
der kan dispenseres fra kravet om dokumentation for bestået
Prøve i Dansk 3, jf. aftalens § 24, stk. 1, samt
Indfødsretsprøven af 2015.
Forelæggelse efter § 24, stk. 4,
vil ske, hvis ansøgeren lægeligt diagnosticeres med en
langvarig fysisk, psykisk, sensorisk eller intellektuel
funktionsnedsættelse og som følge heraf ikke er i
stand til - eller har rimelig udsigt til - at kunne opfylde kravet
om dokumentation for bestået Prøve i Dansk 3 samt
Indfødsretsprøven af 2015, herunder ved
prøveaflæggelse på særlige vilkår og
ved brug af hjælpemidler, jf. aftalens § 24, stk. 4, 2.
pkt. Det er herudover en forudsætning for forelæggelse,
at ansøgeren afgiver oplysning på tro og love om at
have deltaget i Danskuddannelse 1, 2 eller 3 samt at have
forsøgt at tage Prøve i Dansk 3 og
Indfødsretsprøven af 2015, jf. aftalens § 24,
stk. 4, 3. pkt. Hvis ansøgeren ikke har deltaget i
Danskuddannelse 1, 2 eller 3 og ikke har forsøgt at tage
Prøve i Dansk 3 og Indfødsretsprøven af 2015,
herunder ved prøveaflæggelse på særlige
vilkår og ved brug af hjælpemidler, vil
forelæggelse for Folketingets Indfødsretsudvalg dog
ske, hvis ansøgeren kan fremlægge dokumentation for,
at en langvarig fysisk, psykisk, sensorisk eller intellektuel
funktionsnedsættelse er årsagen til såvel den
manglende deltagelse i danskundervisning som de manglende
forsøg på at tage Prøve i Dansk 3 og
Indfødsretsprøven af 2015, jf. aftalens § 24,
stk. 4, 4. pkt.
For ansøgere, der opfylder
selvforsørgelseskravet, jf. aftalens § 23, stk. 1, og
som i forbindelse med fremsættelse af et lovforslag om
indfødsrets meddelelse i de seneste 9 år ikke har
modtaget den i aftalens § 23, stk. 1, nævnte offentlige
hjælp i en periode på sammenlagt mere end 6
måneder, kan det, hvor ganske særlige forhold taler
herfor, forelægges for Folketingets Indfødsretsudvalg,
om der kan dispenseres fra kravet om dokumentation for
bestået Prøve i Dansk 2, jf. aftalens § 24, stk.
2, samt Indfødsretsprøven af 2015. Forelæggelse
vil ske, hvis ansøgeren lægeligt diagnosticeres med en
langvarig fysisk, psykisk, sensorisk eller intellektuel
funktionsnedsættelse og som følge heraf ikke er i
stand til - eller har rimelig udsigt til - at kunne opfylde kravet
om dokumentation for bestået Prøve i Dansk 2 og
Indfødsretsprøven af 2015, herunder ved
prøveaflæggelse på særlige vilkår og
ved brug af hjælpemidler, jf. aftalens § 24, stk. 5, 2.
pkt. Det er herudover en forudsætning for forelæggelse,
at ansøgeren afgiver oplysning på tro og love om at
have deltaget i Danskuddannelse 1, 2 eller 3 samt at have
forsøgt at tage Prøve i Dansk 2 og
Indfødsretsprøven af 2015, jf. aftalens § 24,
stk. 5, 3. pkt. Hvis ansøgeren ikke har deltaget i
Danskuddannelse 1, 2 eller 3 og ikke har forsøgt at tage
Prøve i Dansk 2 og Indfødsretsprøven af 2015,
herunder ved prøveaflæggelse på særlige
vilkår og ved brug af hjælpemidler, vil
forelæggelse for Folketingets Indfødsretsudvalg dog
ske, hvis ansøgeren kan fremlægge dokumentation for,
at en langvarig fysisk, psykisk, sensorisk eller intellektuel
funktionsnedsættelse er årsagen til såvel den
manglende deltagelse i danskundervisning som de manglende
forsøg på at tage Prøve i Dansk 2 og
Indfødsretsprøven af 2015, jf. aftalens § 24,
stk. 5, pkt. 4.
De forhold, der er omtalt i aftalens §
24, stk. 4, 2. og 4. pkt., og stk. 5, 2. og 4. pkt., skal
være dokumenteret ved en erklæring fra en person med
lægefaglig baggrund, jf. aftalens § 24, stk. 6, 1. pkt.
Det skal af erklæringen bl.a. fremgå, om
behandlingsmulighederne er udtømte, om den
pågældende er ude af stand til at bestå en
prøve, som anført i aftalens § 24, stk. 1 eller
2 og stk. 3, og om den pågældende fremover vil blive i
stand til at tilegne sig dansk på det krævede niveau,
jf. aftalens § 24, stk. 6, 2. pkt.
Har ansøgeren en langvarig
funktionsnedsættelse på baggrund af en psykisk lidelse,
skal de forhold, der er omtalt i aftalens § 24, stk. 4, 2. og
4. pkt., og stk. 5, 2. og 4. pkt., være dokumenteret ved en
erklæring fra en speciallæge i psykiatri eller en
person med anden lægefaglig baggrund baseret på en
forudgående psykiatrisk udredning af ansøgeren, jf.
aftalens § 24, stk. 7.
En forelæggelse for Folketingets
Indfødsretsudvalg med henblik på udvalgets
stillingtagen til, om der kan dispenseres fra kravet om
dokumentation for danskkundskaber samt
Indfødsretsprøven af 2015, er ikke ensbetydende med,
at ansøgeren meddeles dispensation, jf. aftalens § 24,
stk. 8.
3. Generelt om
Indfødsretsprøven af 2015
Som anført i afsnit 2 vil det blive
betingelse for optagelse på et lovforslag om
indfødsrets meddelelse, at ansøgeren dokumenterer
kendskab til danske samfundsforhold, dansk kultur og historie ved
bevis for Indfødsretsprøven af 2015, jf. aftalens
§ 24, stk. 3.
Indfødsretsprøven af 2015
udarbejdes af Udlændinge-, Integrations- og Boligministeriet
på grundlag af aftalen om indfødsret af 5. oktober
2015. Prøven etableres som en skriftlig prøve, hvor
ansøgeren skal besvare et antal spørgsmål om
danske samfundsforhold, dansk kultur og historie i overensstemmelse
med aftalen om indfødsret. Det er hensigten, at
prøven skal indeholde spørgsmål, hvis
besvarelse kan bedømmes objektivt. Der kan f.eks. være
tale om spørgsmål, hvor prøvedeltageren skal
angive det korrekte svar blandt flere svarmuligheder
(multiple-choice-spørgsmål). Det dansksproglige niveau
for prøven fastsættes under hensyn til det
dansksproglige krav ved meddelelse af dansk indfødsret ved
naturalisation. Det påtænkes, at ansøgeren skal
besvare 40 spørgsmål, hvoraf mindst 32 skal besvares
korrekt for at bestå prøven. Det endelige indhold af
prøven og prøvens faglige og sproglige niveau
fastlægges af Udlændinge-, Integrations- og
Boligministeriet.
Etablering af Indfødsretsprøven
af 2015 indebærer, at der udarbejdes lærebogsmateriale,
som skal danne grundlag for 35 af de spørgsmål, der
stilles til prøven. Ud over de 35 spørgsmål,
der relaterer sig til lærebogsmaterialet, stilles fem
spørgsmål, der vedrører aktuelle forhold.
Lærebogsmaterialet skal give den enkelte ansøger
mulighed for at forberede sig til prøven. Endvidere
etableres et ikke offentligt tilgængeligt
prøvegrundlag (prøvebank), der skal danne grundlag
for udarbejdelsen af de enkelte prøvesæt.
Udlændinge-, Integrations- og
Boligministeriet vil i forbindelse med udarbejdelse af
lærebogsmateriale og i forbindelse med udarbejdelse af
spørgsmål inddrage den nødvendige
sagkundskab.
Indfødsretsprøven af 2015 vil
blive afholdt to gange årligt. Prøven
påtænkes afholdt af prøveafholdende udbydere af
danskuddannelse på linje med den nuværende
statsborgerskabsprøve. Ved seneste
statsborgerskabsprøve var der 45 sprogcentre, hvor
prøven kunne tages.
Det er hensigten, at der på sigt skal
etableres et digitalt prøvesystem, således at
prøverne kan afholdes og bedømmes digitalt. Af
kontrolhensyn m.v. vil digitale prøver også blive
afholdt på godkendte sprogcentre.
4. Lovforslagets
indhold
Lovforslaget indeholder en bemyndigelse til
udlændinge-, integrations- og boligministeren til at etablere
Indfødsretsprøven af 2015 og til at fastsætte
nærmere regler om prøvens etablering og afholdelse
m.v.
Prøveberettiget vil være enhver
udlænding med lovligt ophold i Danmark uanset alder og
opholdstid, der har ansøgt eller vil ansøge om dansk
indfødsret.
Bemyndigelsen påtænkes anvendt til
ved bekendtgørelse at fastsætte nærmere regler
bl.a. om udpegning af prøveafholdere, tidspunktet for
prøvernes afholdelse, tilmelding til prøven,
betingelser for deltagelse i prøven, prøvens
gennemførelse, bedømmelse, klageadgang samt om
udstedelse og udformning af prøvebeviser. Der
påtænkes endvidere bl.a. fastsat nærmere regler
om betaling af gebyr for deltagelse i prøven.
Den foreslåede bemyndigelse
påtænkes således anvendt til at fastsætte
regler af mere administrativ karakter vedrørende
prøvens etablering og afholdelse.
Der følger ikke af lovforslaget nogen
nærmere regulering af indholdet af
Indfødsretsprøven af 2015, herunder af, hvilke
spørgsmål der skal indgå i prøven, og af
prøvens niveau. Selve Indfødsretsprøven af
2015 udarbejdes af Udlændinge-, Integrations- og
Boligministeriet og etableres som en skriftlig prøve.
Udlændinge-, Integrations- og Boligministeriet
fastlægger det nærmere indhold af prøven og
prøvens faglige og sproglige niveau. Styrelsen for
International Rekruttering og Integration har ansvaret for den
løbende prøveafholdelse, tilsyn og den løbende
udarbejdelse af prøvesæt til hver
prøvetermin.
5. Økonomiske og administrative konsekvenser for
det offentlige
Etablering og afholdelse af
Indfødsretsprøven af 2015 vil medføre udgifter
til udvikling af prøven i 2015 og 2016 på
Udlændinge-, Integrations- og Boligministeriets område
på i alt ca. 1,5 mio. kr. Etablering og afholdelse af
Indfødsretsprøven af 2015 vil fra 2016 medføre
løbende udgifter på Udlændinge-, Integrations-
og Boligministeriets område på i alt 0,8 mio. kr.
årligt. Merudgifterne afholdes inden for Udlændinge-,
Integrations- og Boligministeriets ramme.
Afholdelse af prøven vil endvidere
indebære løbende udgifter til dækning af
prøveafholdernes udgifter til administration og
gennemførelse af prøverne, herunder udgifter til
administration af tilmeldinger til prøverne,
prøveafholdelsen, udlån af it-udstyr, tilsyn med
prøvens afholdelse og udstedelse af prøvebeviser.
Udgifterne hertil dækkes af et gebyr, som
prøvedeltagerne afholder direkte med
prøveafholderne.
Det forventes, at der på sigt etableres
et digitalt prøvesystem til afholdelse og bedømmelse
af Indfødsretsprøven af 2015.
Det bemærkes, at ansøgning om
naturalisation normalt indgives på et særligt
ansøgningsskema til politiet i den politikreds, hvor
ansøgeren bor, og at politiet i den forbindelse
gennemgår ansøgerens oplysninger og de vedlagte bilag,
jf. §§ 28-30 i aftalen om indfødsret. Ved
indgivelse af ansøgning om naturalisation for
ansøgere, der er fyldt 18 år, betales et gebyr
på 1.200 kr., jf. indfødsretslovens § 12, stk.
1.
Lovforslaget har ikke økonomiske eller
administrative konsekvenser for regioner og kommuner.
6. Økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet
Lovforslaget har ikke økonomiske eller
administrative konsekvenser for erhvervslivet.
7. Administrative
konsekvenser for borgerne
Lovforslaget har ikke administrative
konsekvenser for borgerne.
8. Miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget har ikke
miljømæssige konsekvenser.
9. Forholdet til
EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter.
10. Hørte
myndigheder og organisationer m.v.
Et udkast til lovforslag har i perioden fra
den 21. oktober til den 3. november 2015 været sendt i
høring hos følgende myndigheder og organisationer
m.v.:
Advokatrådet, Advokatsamfundet, Amnesty
International, Ankestyrelsen, AOF-Danmark, Arbejdsmarkedets
Tillægspension, Beskæftigelsesrådet,
Beskæftigelsesrådets Ydelsesudvalg, Børne og
Kulturchefforeningen, Børnerådet, Børns
Vilkår, Centralorganisationernes Fællesudvalg (CFU),
Danes Worldwide, Dansk Arbejdsgiverforening, Dansk
Flygtningehjælp, Dansk Oplysnings Forbund, Danske Advokater,
Danske Handicaporganisationer, Danske Regioner, Dansk Røde
Kors, Dansk Socialrådgiverforening, Dansk Vejlederforening ,
Datatilsynet, De Danske Sprogcentre (DDS), Den Danske
Dommerforening, Den Katolske Kirke i Danmark, Det Centrale
Handicapråd, Dignity - Dansk Institut mod Tortur,
Dokumentations- og Rådgivningscentret om Racediskrimination,
Dommerfuldmægtigforeningen, Domstolsstyrelsen,
Finansrådet, FOA - Foreningen af Offentlige Ansatte, FOF's
Landsorganisation, Folkehøjskolernes Forening i Danmark,
FORA, Foreningen af kommunale social-, sundheds- og
arbejdsmarkedschefer i Danmark, Foreningen af Ledere ved
Danskuddannelser, Foreningen af Offentlige Anklagere, Foreningen af
Udlændingeretsadvokater, Foreningen Nydansker, Fredsfonden,
Frivilligrådet, Færøernes Landsstyre,
HK/Danmark, Indvandrerrådgivningen, Institut for
Menneskerettigheder, Jobrådgivernes Brancheforening,
Kirkernes Integrationstjeneste, KL, Landsforeningen Adoption og
Samfund, Landsforeningen af Forsvarsadvokater, Landsforeningen af
nuværende og tidligere psykiatribrugere, Landsorganisationen
i Danmark, Ledernes Hovedorganisation, Liberalt Oplysningsforbund,
Lægeforeningen, Lærernes Centralorganisation,
Mellemfolkeligt Samvirke, Naalakkersuisut (Grønlands
Selvstyre), Oplysningsforbundenes Fællesråd,
Politiforbundet i Danmark, Praktiserende Lægers Organisation,
Præsidenterne for Østre og Vestre Landsret, Red
Barnet, Rigsadvokaten, Rigsombudsmanden på
Færøerne, Rigsombudsmanden i Grønland,
Rigspolitiet, Rigsrevisionen, Retspolitisk Forening, Rådet
for Socialt Udsatte, Røde Kors Asylkontoret, Røde
Kors Landskontoret, Rådet for Etniske Minoriteter,
Samarbejdsgruppen om Børnekonventionen, samtlige byretter,
SOS mod racisme, Statsborger.dk, Statsforvaltningen, Sydslesvigsk
Forening, Sydslesvigudvalget,
Uddannelsesforbundet, Udbetaling Danmark, UNHCR, Ægteskab
uden Grænser og 3F.
| 11. Sammenfattende skema | | | | | Positive konsekvenser/mindreudgifter | Negative konsekvenser/merudgifter | Økonomiske konsekvenser for
stat, kommuner og regioner | Ingen | Lovforslaget skønnes at
medføre udgifter til udvikling af prøven i 2015 og
2016 på Udlændinge-, Integrations- og Boligministeriets
område på i alt ca. 1,5 mio. kr. Etablering og afholdelse af
Indfødsretsprøven af 2015 vil fra 2016 medføre
løbende udgifter på Udlændinge-, Integrations-
og Boligministeriets område på i alt 0,8 mio. kr.
årligt. Merudgifterne afholdes inden for Udlændinge-,
Integrations- og Boligministeriets ramme. | Administrative konsekvenser for stat, kommuner og regioner | Ingen | Ingen | Økonomiske konsekvenser for Erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for Erhvervslivet | Ingen | Ingen | Miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for Borgerne | Ingen | Ingen | Forholdet til EU-retten | Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter. | | | | |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til §
1
Den foreslåede bestemmelse i stk. 1 indeholder bemyndigelse til
udlændinge-, integrations- og boligministeren til at etablere
Indfødsretsprøven af 2015.
Indfødsretsprøven af 2015
udarbejdes af Udlændinge-, Integrations- og Boligministeriet
og etableres som en skriftlig prøve, hvor ansøgeren
skal besvare et antal spørgsmål om danske
samfundsforhold, dansk kultur og historie. Udlændinge-,
Integrations- og Boligministeriet vil i den forbindelse
fastlægge det nærmere indhold af prøven og
prøvens faglige og sproglige niveau. Der kan henvises til
afsnit 3 i de almindelige bemærkninger.
Det følger af forslaget om at etablere
et prøvegrundlag til Indfødsretsprøven af
2015, at hverken prøvegrundlag eller afholdte prøver
vil være offentligt tilgængelige.
Den foreslåede bestemmelse i stk. 2 indeholder bemyndigelse til
udlændinge-, integrations- og boligministeren til at
fastsætte nærmere regler om etablering og afholdelse af
Indfødsretsprøven af 2015, herunder regler om
udpegning af prøveafholdere, om betingelser for deltagelse i
prøven, om opkrævning af gebyr for deltagelse i
prøven og om prøvens gennemførelse m.v.
Bemyndigelsen påtænkes anvendt til
bl.a. at fastsætte nærmere regler om udpegning af
prøveafholdere og om prøveafholderens opgaver i
forbindelse med prøvens afholdelse. Ved udpegning af
prøveafholdere vil ministeriet bl.a. lægge vægt
på, at den enkelte prøveafholder har erfaring med
afholdelse af prøver. Prøveafholdelse kan
foregå hos såvel offentlige som private, herunder
selvejende, institutioner.
Der påtænkes endvidere bl.a.
fastsat regler om betingelser for deltagelse i prøven,
tilmelding til prøven, herunder krav om billedlegitimation
ved deltagelse i indfødsretsprøven, om tidspunktet
for prøvens afholdelse og om gennemførelse af
prøven, herunder regler om brug af hjælpemidler og om
adgang til aflæggelse af prøven på særlige
vilkår for prøvedeltagere med særlige behov.
Bemyndigelsen påtænkes ligeledes anvendt til at
fastsætte regler om bedømmelse af prøven og om
prøvegrundlaget.
Der vil desuden blive fastsat regler om
bortvisning fra prøven og om adgang til annullation af et
prøveresultat i tilfælde, hvor prøvedeltageren
uretmæssigt har skaffet sig eller givet en anden
prøvedeltager hjælp til besvarelse af prøven
eller i øvrigt har overtrådt reglerne om afholdelse af
prøven.
Bemyndigelsen påtænkes desuden
anvendt til at fastsætte regler om opkrævning af et
gebyr hos personer, der indstiller sig til prøven. Gebyret
har til formål at dække de gennemsnitlige omkostninger,
der er forbundet med afholdelse af indfødsretsprøven
hos de udpegede prøveafholdere, og opkræves af
prøveafholderne i forbindelse med tilmelding til
prøven. Fastsættelse af gebyrets størrelse
foretages, når ministeriet har truffet aftale om de enkelte
prøveafholderes udgifter til afholdelse af
prøven.
Styrelsen for International Rekruttering og
Integration vil føre tilsyn med afholdelse af prøver,
og der vil i den forbindelse blive fastsat nærmere regler om
styrelsens tilsyn, herunder regler om indhentning af oplysninger
fra prøveafholdere, ligesom der vil blive fastsat regler om
klageadgang til Styrelsen for International Rekruttering og
Integration.
Til §
2
Det foreslås i bestemmelsen i § 2,
at loven træder i kraft den 1. januar 2016. Samtidig
ophæves lov nr. 1456 af 17. december 2013 om
statsborgerskabsprøve.
Det foreslåede
ikrafttrædelsestidspunkt indebærer, at
statsborgerskabsprøven fortsat vil blive afholdt ved
prøveterminen december 2015. Den første
Indfødsretsprøve af 2015 forventes at blive afholdt i
juni 2016.
Det følger af aftalens § 33, stk.
5, at for ansøgninger, herunder anmodninger om genoptagelse,
som er indgivet før den 1. juli 2016 finder § 24, stk.
2, om bevis for en bestået statsborgerskabsprøve i
cirkulæreskrivelse nr. 9253 af 6. juni 2013 om naturalisation
fortsat anvendelse. Ansøgere, der har bestået
indfødsretsprøven aflagt ved prøveterminen maj
2007 til og med prøveterminen december 2013, vil blive anset
for at opfylde betingelsen i § 24, stk. 2, om bevis for en
bestået statsborgerskabsprøve i
cirkulæreskrivelse nr. 9253 af 6. juni 2013 om
naturalisation.
Det bemærkes, at det følger af
cirkulæreskrivelse nr. 10873 af 13. oktober 2015 om
naturalisation, at ansøgere, der har bestået
indfødsretsprøven aflagt ved prøveterminen
december 2008 til og med prøveterminen december 2013, vil
blive anset for at opfylde betingelsen om dokumentation for at have
bestået Indfødsretsprøven af 2015, jf. aftalens
§ 33, stk. 6.
Til §
3
Den foreslåede bestemmelse
indebærer, at loven ikke gælder for
Færøerne og Grønland, men at loven ved kongelig
anordning helt eller delvis kan sættes i kraft for
Færøerne og Grønland med de ændringer,
som de færøske og grønlandske forhold
tilsiger.