Fremsat den 7. oktober 2015 af
udlændinge-, integrations- og boligministeren (Inger
Støjberg)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om social service
(Målrettet rådgivning til voksne
i risiko for radikalisering eller som ønsker at forlade
ekstremistiske miljøer)
§ 1
I lov om social service, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1053 af 8. september 2015, som
ændret ved § 1 i lov nr. 495 af 21. maj 2013 og § 1
i lov nr. 722 af 25. juni 2014, foretages følgende
ændring:
1.
Efter § 12 a indsættes i kapitel
3:
»Voksne i risiko
for radikalisering og ekstremisme
§ 12 b.
Kommunalbestyrelsen skal sørge for, at personer over 18
år får mulighed for at få gratis, målrettet
rådgivning i henhold til § 10, hvis de henvender sig,
fordi de er i risiko for at blive radikaliserede, eller de
ønsker hjælp til at forlade et ekstremistisk
miljø. Tilbuddet om rådgivning kan omfatte
opsøgende arbejde.
Stk. 2.
Kommunalbestyrelsen kan som led i tilrettelæggelse af den
målrettede rådgivning efter stk. 1 etablere
kontaktperson- eller mentorordninger.
Stk. 3. I forbindelse
med den målrettede rådgivning efter stk. 1 skal
kommunalbestyrelsen overveje, om den pågældende har
behov for yderligere støtte efter denne eller anden
lovgivning.
Stk. 4.
Rådgivningen efter stk. 1 skal ske i samarbejde med
borgeren.«
§ 2
Loven træder i kraft den 1. januar 2016.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige
bemærkninger | | | Indholdsfortegnelse | | | 1. | Indledning | 2. | Baggrund | 3. | Lovforslagets indhold | | 3.1. | Gældende ret | | 3.2. | Overvejelser | | 3.3. | Den foreslåede ordning | 4. | Økonomiske og administrative
konsekvenser for det offentlige | 5. | Økonomiske og administrative
konsekvenser for erhvervslivet m.v. | 6. | Administrative konsekvenser for
borgerne | 7. | Miljømæssige
konsekvenser | 8. | Forholdet til EU-retten | 9. | Hørte myndigheder | 10. | Sammenfattende vurdering af konsekvenser
af lovforslaget | | | | |
|
1.
Indledning
Regeringen ønsker at styrke
kommunalbestyrelsens rådgivningsindsats efter lov om social
service til også specifikt at omfatte den målgruppe af
personer over 18 år, der er i risiko for at blive
radikaliserede, eller som ønsker at forlade ekstremistiske
miljøer og grupperinger, i form af målrettet
rådgivning og opsøgende og kontaktskabende arbejde.
Som led i rådgivningsforpligtelsen kan kommunalbestyrelsen
henvise til nødvendig støtte med henblik på at
sikre en fremadrettet indsats i forhold til den
pågældende borger, der styrker dennes
fremtidsmuligheder for at træffe og gennemføre
beslutninger ud fra egne ønsker og livsforhold.
Lovforslaget indeholder på den baggrund
forslag om, at det præciseres i lov om social service, at
kommunalbestyrelsen skal tilbyde målrettet rådgivning
til borgere over 18 år, der henvender sig på grund af
risiko for radikalisering og ekstremisme, eller som ønsker
at forlade ekstremistiske miljøer. I tilknytning hertil
gives kommunerne mulighed for at udføre opsøgende
arbejde og til at tilrettelægge rådgivningen som
kontaktperson- eller mentorordninger. Lovforslaget indebærer
endvidere, at der indføres en pligt for kommunalbestyrelsen
til i tilknytning til denne rådgivningsforpligtelse at
overveje, om den pågældende person har behov for anden
støtte efter serviceloven eller anden lovgivning.
2.
Baggrund
Regeringen har den 19. september 2014 fremlagt
en handlingsplan til forebyggelse af radikalisering og ekstremisme.
Som opfølgning på handlingsplanen er der i aftalen om
satspuljen for 2015 afsat 60,9 mio. kr. over fire år til en
styrket indsats mod radikalisering og ekstremisme.
Den 27. januar 2015 har regeringen og
satspuljepartierne Venstre, Dansk Folkeparti, Socialistisk
Folkeparti, Liberal Alliance og Det Konservative Folkeparti som led
i satspuljeaftalen for 2015 indgået aftale om en styrket
indsats til forebyggelse af radikalisering og ekstremisme.
Satspuljepartierne er enige om, at der er behov for at styrke den
sociale forebyggelsesindsats over for både børn, unge
og voksne, som er i risiko for radikalisering. Radikaliseringen
skal forebygges for at undgå, at borgere bliver rekrutteret
til ekstremistiske miljøer og dermed risikerer at blive
socialt marginaliserede, vende samfundet ryggen og i sidste ende
eventuelt udgøre en sikkerhedstrussel. Satspuljeinitiativet
indeholder en række delinitiativer, der skal styrke den
sociale forebyggelsesindsats over for både børn, unge
og voksne, som er i risiko for radikalisering samt en række
initiativer vedrørende exit-indsatser, herunder indsatser
over for personer, der har afsonet straf for ekstremistiske
handlinger.
Satspuljeinitiativet skal desuden adressere de
nye udfordringer på området, hvor rekrutteringen i
højere grad foregår på internettet og via
sociale medier. Samtidigt rejser et stigende antal personer fra
Danmark til væbnede konflikter i udlandet. De hjemvendte kan
have pådraget sig traumer under opholdet i konfliktzonen,
andre kan være blevet yderligere radikaliserede og
voldsparate, og kan derfor udgøre en særlig
trussel.
Lovforslaget udmønter det delinitiativ
i aftalen, som styrker kommunernes handlemuligheder over for
personer over 18 år i risiko for radikalisering, eller som
ønsker at forlade ekstremistiske miljøer.
De konkrete initiativer, herunder
lovforslaget, bygger bl.a. på en evaluering af indsatsen for
at forebygge ekstremisme og radikalisering foretaget af COWI fra
januar 2014. Evalueringen peger bl.a. på, at der er behov for
at sikre, at man lokalt i kommunerne er i stand til at sætte
ind over for personer over 18 år. Størstedelen af
forebyggelsesindsatsen i dag er målrettet børn og unge
gennem det kriminalpræventive samarbejde mellem skole,
sociale myndigheder og politi - det såkaldte SSP-samarbejde.
Det betyder, at den sociale forebyggelsesindsats stopper ved det
fyldte 18. år uanset behov. Den unge har dog mulighed for
støtte i form af efterværn efter servicelovens kapitel
12, såfremt betingelserne er opfyldt.
Efterværnsbestemmelserne giver kommunalbestyrelsen mulighed
for at tilbyde hjælp til unge i alderen fra 18 til 22
år, f.eks. i form af psykologhjælp, udslusningsophold,
eller at døgnopholdet på et anbringelsessted
opretholdes, når den unge umiddelbart inden det fyldte 18.
år har været anbragt uden for hjemmet. Desuden er der
mulighed for, at en fast kontaktperson, tildelt før den unge
fylder 18 år, kan opretholdes.
Radikalisering er ikke en lineær proces,
der automatisk fører til anvendelse af ulovlige midler.
På trods af at radikaliseringen ikke altid medfører
kriminelle handlinger, kan radikaliseringen have store negative
konsekvenser. Ofte isolerer radikaliserede personer sig i
ekstremistiske netværk, de fjerner sig fra andre
fællesskaber, hvilket på længere sigt kan
føre til øget marginalisering og en
indskrænkning af fremtidsmuligheder.
Udover at skade sig selv kan radikaliserede
personer og ekstremistiske miljøer skabe splittelse og
mistrivsel på uddannelsesinstitutioner og skabe utryghed i
boligområder, i lokalsamfund, på de sociale medier og
hvor de ellers færdes.
3.
Lovforslagets indhold
3.1.
Gældende ret
Kommunalbestyrelsen skal i dag efter
servicelovens § 10 yde gratis rådgivning til enhver med
henblik på at forebygge sociale problemer og hjælpe
borgerne over øjeblikkelige vanskeligheder. På
længere sigt er formålet at sætte borgeren i
stand til at løse opståede problemer ved egen
hjælp. Kommunalbestyrelsen skal i forbindelse med
rådgivningen være opmærksom på behovet for
anden hjælp efter serviceloven eller anden lovgivning.
Rådgivningen skal kunne gives som et anonymt og åbent
tilbud.
Der er tale om en almen
rådgivningsforpligtelse, og personer over 18 år, som er
i risiko for radikalisering, samt personer over 18 år, der
ønsker at forlade ekstremistiske miljøer, er derfor
efter gældende ret allerede omfattet af denne. Det
fremgår af forarbejderne til serviceloven, at
kommunalbestyrelsen har mulighed for at tilrettelægge
rådgivningen som opsøgende arbejde, men muligheden
fremgår ikke direkte af servicelovens § 10.
Servicelovens kapitel 11 indeholder en
række kommunale handlemuligheder over for børn og unge
under 18 år, som har behov for særlig støtte.
Hvis et barn eller en ung under 18 år er i risiko for at
blive radikaliseret eller ønsker at forlade ekstremistiske
miljøer, kan kommunalbestyrelsen efter en konkret individuel
vurdering efter en forudgående børnefaglig
undersøgelse iværksætte en række sociale
foranstaltninger, herunder f.eks. tilknytning af en fast
kontaktperson til den unge eller hele familien, rådgivning og
mentorstøtte eller i yderste konsekvens anbringelse uden for
hjemmet. Kommunalbestyrelsen skal vælge den eller de
foranstaltninger, som bedst kan løse de problemer og behov,
der er afdækket gennem den børnefaglige
undersøgelse, jf. § 52.
Den unge har dog mulighed for støtte i
form af efterværn efter servicelovens kapitel 12,
såfremt betingelserne er opfyldt.
Efterværnsbestemmelserne giver kommunalbestyrelsen mulighed
for at tilbyde hjælp til unge i alderen fra 18 til 22
år, f.eks. i form af psykologhjælp, udslusningsophold,
eller at døgnopholdet på et anbringelsessted
opretholdes, når den unge umiddelbart inden det fyldte 18.
år har været anbragt uden for hjemmet. Desuden er der
mulighed for, at en fast kontaktperson tildelt, før den unge
fylder 18 år efter servicelovens § 52, stk. 3, nr. 6,
kan opretholdes.
Kommunalbestyrelsen har ikke efter
serviceloven de samme muligheder i forhold til personer over 18
år, som er i risiko for radikalisering, eller som
ønsker at forlade ekstremistiske miljøer.
Målgrupperne for
støttemulighederne efter serviceloven til personer over 18
år er typisk personer med betydelig nedsat fysisk eller
psykisk funktionsevne eller særlige sociale problemer. De
sociale problemer, som lovforslagets målgruppe typisk har,
med f.eks. manglende tilknytning til arbejdsmarkedet, lav
uddannelsesgrad, mistrivsel, psykiske vanskeligheder,
følelsen af eksklusion fra samfundet samt tilknytning til
kriminelle miljøer vurderes ikke at have en karakter,
så de falder ind under målgruppen for servicelovens
voksenbestemmelser, og kommunerne kan derfor ikke med hjemmel i
servicelovens afsnit V træffe afgørelse om konkrete
indsatser, som forebygger radikalisering, eller som støtter
den enkelte borger i at forlade ekstremistiske miljøer.
Der kan være tilfælde, hvormed
mennesker med svære sindslidelser i kraft af deres psykiske
problemstilling udvikler en virkelighedsforståelse, som
medfører radikale og ekstremistiske synspunkter. I
sådanne situationer er det de psykiske problemstillinger, der
udløser en afgørelse om en eventuel social indsats
efter servicelovens regler, og ikke de radikale og ekstremistiske
synspunkter.
3.2.
Overvejelser
Regeringen og satspuljepartierne ønsker
at forebygge, at borgere bliver radikaliserede samt at
understøtte, at borgere der ønsker at forlade
ekstremistiske miljøer, får mulighed herfor.
I Danmark bliver radikalisering betragtet som
en risikoadfærd på lige fod med enhver anden form for
risikoadfærd, der på sigt kan føre til f.eks.
kriminalitet eller social eksklusion. Den forebyggende indsats er
derfor i høj grad integreret med den generelle sociale og
kriminalitetspræventive indsats i de enkelte kommuner og
lokalområder, da det er herigennem, at der kan
iværksættes tidlige og forebyggende indsatser
målrettet udsatte børn og unge i mistrivsel
såvel som mere indgribende sociale indsatser.
Radikalisering er ikke et entydigt defineret
begreb. Der er tale om en proces, som kan foregå på
forskellige måder, og som kan ske både over en relativt
kort tidsperiode, men også over længere tid. En
række forskellige faktorer kan være medvirkende til, at
der sker en radikaliseringsproces. Der kan være tale om
både personlige, psykologiske årsager og sociale
faktorer inkl. familiemæssige forhold, men der er ikke nogen
simple årsagssammenhænge.
Radikaliseringsprocessen kan have forskellige
endemål. Radikalisering kan komme til udtryk ved, at en
person støtter ekstreme synspunkter, der er karakteriseret
ved forsimplede venne- og fjendebilleder og en stor intolerance og
manglende respekt for andre menneskers synspunkter, frihed og
rettigheder. Radikaliseringen kan medføre accept af brug af
vold eller andre ulovlige midler til at opnå et politisk
eller religiøst mål.
Som led i radikaliseringsprocessen sker der
ofte en adfærdsændring, der kan komme til udtryk ved en
adskillelse fra de bånd, den enkelte måtte have til
normale fællesskaber udenfor gruppen, f.eks. familie, venner
og fritidsaktiviteter. Samtidig kan der ske en socialisering ind i
enten et virtuelt fællesskab på de sociale medier eller
i et konkret fysisk ekstremistisk fællesskab, hvor der
eventuelt udtrykkes en vilje til at anvende voldelige midler.
Forebyggelse af radikalisering og ekstremisme
blandt børn og unge varetages af det
kriminalpræventive samarbejde mellem skole, sociale
myndigheder og politi - det såkaldte SSP-samarbejde. I
størstedelen af kommunerne er udvalgte medarbejdere fra
politi og kommune opkvalificeret inden for ekstremisme og
radikalisering. Landet over er der oprettet regionale netværk
af disse SSP-ressourcepersoner, nogle steder benævnt
info-huse, hvor lokale myndighedspersoner kan få
rådgivning om forebyggelse af radikalisering og
ekstremisme.
Kommunalbestyrelsen har som nævnt i
afsnit 3.1. en række muligheder i servicelovens kapitel 11
for at træffe afgørelse om konkrete foranstaltninger
for børn og unge under 18 år, som forebygger
radikalisering og ekstremisme, samt støtter barnet og den
unge i at forlade ekstremistiske miljøer.
Kommunalbestyrelsen kan i den forbindelse træffe
afgørelse om faste kontaktpersoner eller anden hjælp,
der har til formål at yde rådgivning, behandling og
praktisk og pædagogisk støtte. Støtten kan
både gives til den enkelte og til familien.
For gruppen af personer over 18 år har
kommunerne ikke de samme muligheder som over for børn og
unge med henblik på at forebygge radikalisering og
ekstremisme. I nogle af disse sager er det afgørende, at
myndighederne har mulighed for at reagere, så snart de
får oplysning om, at en borger er i risiko for at blive
radikaliseret, idet der ellers er risiko for, at en sag kan
få meget alvorlige konsekvenser for den
pågældende og for samfundet som sådan.
En evaluering af indsatsen for at forebygge
ekstremisme og radikalisering foretaget af COWI fra januar 2014
peger bl.a. på, at der er behov for at sikre, at man lokalt i
højere grad er i stand til at sætte ind over for
personer over 18 år. Kommunerne har mulighed for at yde
rådgivning til målgruppen som en del af kommunernes
almindelige rådgivningsforpligtelse, men lovgivningen
muliggør ikke, at kommunerne kan tilrettelægge
rådgivningen i form af mentor- eller
kontaktpersonordninger.
Det betyder, at det ofte kun er ved egen
henvendelse, at personer i risiko for at blive radikaliserede,
eller som ønsker at forlade ekstremistiske miljøer,
kan modtage rådgivning fra kommunen. Der kan være
situationer, hvor borgeren er motiveret og ønsker
rådgivning, og derfor henvender sig til kommunen. Men der kan
også være situationer, f.eks. i en
radikaliseringsproces, hvor den enkelte ikke ønsker at rette
henvendelse til kommunen eller at være i kontakt med
offentlige myndigheder. Samtidigt kan personer, der har tilknytning
til ekstremistiske grupperinger, og som ønsker at forlade
miljøet, have svært ved at tage de nødvendige
skridt og af egen drift kontakte kommunen, da konsekvensen af at
forlade miljøet ofte vil betyde, at den
pågældende mister en stor del af sit netværk med
det tab af fællesskab, det indebærer.
Det er vurderingen, at kommunalbestyrelsen
derfor bør have bedre handlemuligheder, så det bliver
muligt for kommunalbestyrelsen i tilknytning til
rådgivningsforpligtelsen at iværksætte konkrete
tiltag over for personer over 18 år, som er i risiko for
radikalisering eller som ønsker at forlade ekstremistiske
miljøer, herunder være mere aktive gennem
opsøgende arbejde over for borgere, som ikke ønsker
kontakt med offentlige myndigheder.
Det vurderes desuden, at kommunalbestyrelsen
skal have bedre muligheder for at videreføre igangsatte
forebyggelsesindsatser efter servicelovens kapitel 11 efter det
fyldte 18. år, såfremt kommunalbestyrelsen vurderer, at
der er behov for det. Det bemærkes i den forbindelse, at
kommunalbestyrelsen har mulighed for at træffe
afgørelse om efterværn efter servicelovens kapitel 12,
såfremt den unge opfylder betingelserne herfor.
Forudsætningen for efterværn er dog, at den unge har
været anbragt uden for hjemmet umiddelbart inden det fyldte
18. år. Kommunalbestyrelsen har dog mulighed for, at en fast
kontaktperson tildelt før den unge fylder 18 år efter
servicelovens § 52, stk. 3, nr. 6, kan opretholdes. Det
vurderes, at mulighederne for efterværn ikke er
dækkende for kommunernes behov.
Der er behov for, at kommunalbestyrelsen kan
tilrettelægge indsatsen på en fleksibel og
hensigtsmæssig måde, så den tilpasses behovet i
den enkelte kommune. Da målgruppen for lovforslaget er
forholdsvis lille, bør en eventuel aktiv opsøgende
indsats ske på baggrund af relevante oplysninger, som
kommunen kommer i besiddelse af gennem sit daglige virke, og som
kan målrette indsatsen. Kommunalbestyrelsen kan på den
baggrund med fordel inddrage de borgerrettede indsatser i kommunen
med henblik på at identificere borgere i risiko for
radikalisering samt borgere med tilknytning til ekstremistiske
miljøer, som eventuelt vil kunne motiveres til at forlade
miljøerne. Relevante borgerrettede indsatser kan være
den kommunale beskæftigelsesindsats, kultur- og
fritidstilbud, boligsociale medarbejdere og sociale indsatser i
øvrigt.
3.3. Den
foreslåede ordning
Lovforslaget indeholder på den baggrund
en præcisering af serviceloven, så det fremgår,
at kommunalbestyrelsen skal tilbyde gratis, målrettet
rådgivning til personer over 18 år, som er
radikaliserede eller i risiko for at blive det, eller som
ønsker at forlade ekstremistiske miljøer.
Kommunalbestyrelsen skal i forbindelse med rådgivningen
være opmærksom på, om borgeren har brug for anden
hjælp efter serviceloven eller anden lovgivning.
Rådgivningen skal kunne gives som et åbent og anonymt
tilbud. Der er således ikke tale om en ny forpligtelse men om
en præcisering af, at rådgivningsforpligtelsen efter
servicelovens § 10 også gælder i sager om
forebyggelse af radikalisering og ekstremisme.
I lovforslaget forstås ekstremistiske
miljøer som alle former for politisk og religiøs
ekstremisme, f.eks. højreekstremisme, venstreekstremisme og
ekstremistiske islamistiske miljøer.
Det præciseres i § 12 b, 2. pkt.,
at kommunalbestyrelsen har mulighed for at lave opsøgende
arbejde, såfremt kommunen anser det for nødvendigt,
således at kommunen af egen drift kan tage kontakt til
borgere i risiko for radikalisering samt borgere med tilknytning
til ekstremistiske miljøer med henblik på at vurdere,
om der er behov for støtte efter serviceloven eller anden
lovgivning.
Det opsøgende arbejde kan bl.a. ske
på baggrund af oplysninger fra enhedsforvaltningen om
borgere, som er i risiko for radikalisering. Kommunalbestyrelsen
kan på den baggrund med fordel inddrage borgerrettede
indsatser i kommunen som f.eks. beskæftigelsesindsatsen,
kultur- og fritidstilbud, boligsociale indsatser samt sociale
indsatser i øvrigt. Eventuel udveksling af oplysninger og
behandling af de pågældende oplysninger vil skulle ske
efter persondatalovens §§ 5-8.
Det foreslås i § 12 b, stk. 1, at i
de sager, hvor en borger af egen drift henvender sig til kommunen,
eller hvor kommunen på anden vis er kommet i kontakt med en
borger, der er i risiko for radikalisering, eller som er i kontakt
med ekstremistiske miljøer og ønsker at forlade
disse, skal kommunalbestyrelsen ud fra en konkret individuel
vurdering yde en målrettet rådgivning, der forebygger
radikalisering, eller som støtter borgeren i at forlade
ekstremistiske miljøer. Rådgivningen kan efter §
12 b, stk. 2, tilrettelægges som kontaktperson- eller
mentorordninger.
Såfremt kommunalbestyrelsen vælger
at lave opsøgende arbejde, bør kommunen søge
at afklare, om borgeren falder inden for målgruppen og
dernæst afklare, om borgeren er motiveret til at modtage
rådgivning om støtte. I forbindelse med det
opsøgende og kontaktskabende arbejde har borgeren mulighed
for at være anonym.
Kommunalbestyrelsen skal sikre, at de
indsatser, som foreslås med lovforslaget, er koordinerede med
eventuelle relevante indsatser, som kommunalbestyrelsen i
øvrigt tilbyder målgruppen, herunder indsatser som
støtter borgeren med bolig, uddannelse og
beskæftigelse. Såfremt kommunalbestyrelsen har truffet
afgørelse efter servicelovens kapitel 12 om efterværn
til en ung, der er i risiko for radikalisering, eller som
ønsker at forlade ekstremistiske miljøer, kan
kommunalbestyrelsen ved efterværnets ophør vælge
at tilbyde målrettet rådgivning efter denne lov.
Det er afgørende, at borgeren er
motiveret til at indgå i en forebyggende indsats eller
modtage støtte til at forlade ekstremistiske miljøer.
Det foreslås, at indsatsen altid skal ske i samarbejde med
borgeren. Lovforslaget giver ikke kommunalbestyrelsen hjemmel til
at handle uden borgerens samtykke. Hvis borgeren ikke er motiveret,
kan kommunen vælge at iværksætte
motivationsfremmende tiltag som periodiske samtaler og
opfølgning med borgeren. Et udtrykkeligt nej i en konkret
situation skal dog altid accepteres.
For så vidt angår personer, der er
omfattet af Kriminalforsorgens forebyggelsesindsats eller
exitforløb, skal rådgivningsindsatsen, som
præciseres i lovforslaget, i relevant omfang koordineres,
så der er kontinuitet og sammenhæng med de
øvrige resocialiserende indsatser i kommunen, herunder
indsatsen for at løsladte får bolig, uddannelse og
job.
Den målrettede rådgivning, der
følger af lovforslagets § 12 b, stk. 1, skal desuden i
relevant omfang koordineres med PET's exit-samtaler målrettet
personer, som er involveret i voldelige ekstremistiske
miljøer, men som endnu ikke er dømt for
ekstremistiske forbrydelser.
I visse tilfælde kan det være
relevant at koordinere den målrettede rådgivning med
den exit fra bandemiljøer, som ligger i Rigspolitiets
Nationale Forebyggelsescenter (NFC) og i Kriminalforsorgen.
4.
Økonomiske og administrative konsekvenser for det
offentlige
Lovforslaget medfører økonomiske
konsekvenser for kommunerne på 3,0 mio. kr. i 2016 og
frem.
Lovforslaget forventes at have mindre
administrative konsekvenser for kommunerne, da der
forudsættes at ske en overførsel af relevante
oplysninger fra børne- og ungeforvaltningen til
socialforvaltningen med henblik på at relevante
foranstaltninger kan videreføres efter det fyldte 18.
år. Samtidig forudsætter lovforslaget, at de
borgerrettede indsatser i kommunerne er opmærksomme på
bekymringstegn hos de borgere, de er i kontakt med, og på den
baggrund retter henvendelse til den relevante forvaltning i
kommunen.
Lovforslagets økonomiske konsekvenser
er forhandlet med kommunerne.
Lovforslaget har ingen konsekvenser for stat
og regioner.
5.
Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet
m.v.
Lovforslaget medfører ikke
økonomiske eller administrative konsekvenser for
erhvervslivet.
6.
Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget medfører ikke
administrative konsekvenser for borgerne.
7.
Miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen
miljømæssige konsekvenser.
8. Forholdet
til EU-retten
Lovforslaget indeholder ingen EU-retlige
konsekvenser.
9.
Hørte myndigheder
Et udkast til lovforslag har i perioden den
28. januar 2015 til den 25. februar 2015 været sendt i
høring hos følgende myndigheder og organisationer
m.v.:
Advokatrådet, Amnesty International,
Ankestyrelsen, Dansk Flygtningehjælp, Dansk Psykologforening,
Danske Handicaporganisationer, Danske Regioner, Dansk Røde
Kors, Dansk Socialrådgiverforening, Dansk Sygeplejeråd,
Den Danske Dommerforening, Det Centrale Handicapråd,
Dommerfuldmægtigforeningen, Dokumentations- og
Rådgivningscentret om Racediskrimination, Foreningen af
Socialchefer i Danmark, Institut for Menneskerettigheder,
Kommunernes Landsforening, KL, Landsorganisationen i Danmark, LOS -
De private sociale tilbud, Lægeforeningen, Politiforbundet,
Pædagogiske Psykologers Forening, Retspolitisk Forening,
Retssikkerhedsfonden, Rigsadvokaten, Rigspolitiet, Rådet for
Social Udsatte, Rådet for Etniske Minoriteter,
Socialpædagogerne, SL.
| | | 10. Sammenfattende vurdering af konsekvenser af
lovforslaget | | | | | Positive konsekvenser/mindreudgifter | Negative konsekvenser/merudgifter | Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Lovforslaget medfører
økonomiske konsekvenser for kommunerne på 3,0 mio. kr.
i 2016 og frem. | Administrative konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Lovforslaget må forventes at have
mindre administrative konsekvenser for kommunerne. | Økonomiske administrative
konsekvenser for erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen | Forholdet til EU-retten | Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter | | | | |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr.
1
Efter § 12 b, stk.
1, 1. pkt., i den foreslåede nye bestemmelse om voksne
i risiko for radikalisering og ekstremisme skal kommunalbestyrelsen
tilbyde målrettet rådgivning, jf. lovens § 10, til
personer over 18 år, der er i risiko for radikalisering eller
ønsker at forlade ekstremistiske miljøer.
Hermed præciseres det, at den
rådgivningsforpligtelse, der gælder efter lovens §
10, også omfatter personer over 18 år, der er i risiko
for radikalisering eller ønsker at forlade ekstremistiske
miljøer. Den målrettede rådgivning skal kunne
gives som et åbent og lettilgængeligt tilbud for
borgeren samtidigt med, at borgeren har mulighed for at være
anonym. Rådgivningens formål er at hjælpe
borgeren væk fra en radikaliseringsproces og forebygge og
afhjælpe problemer affødt af radikaliseringsprocessen.
Rådgivningen skal støtte borgere, som ønsker at
forlade ekstremistiske miljøer til at skifte miljø og
netværk med henblik på, at borgeren kan frigøre
sig fra miljøet. I forbindelse med den målrettede
rådgivning skal kommunalbestyrelsen være
opmærksom på, om den enkelte har behov for anden
hjælp efter serviceloven eller hjælp efter anden
lovgivning.
I lovforslaget forstås ekstremistiske
miljøer, som alle former for politisk og religiøs
ekstremisme, f.eks. højreekstremisme, venstreekstremisme og
ekstremistiske islamistiske miljøer.
Den målrettede rådgivning til
personer over 18 år, som er i risiko for radikalisering,
eller som ønsker at forlade ekstremistiske miljøer,
har som udgangspunkt to formål. For det første en ren
faktuel rådgivning om borgerens muligheder efter serviceloven
eller anden lovgivning. Rådgivningen kan også informere
om muligheder for yderligere rådgivning og støtte hos
frivillige organisationer eller privatpersoner. For det andet kan
rådgivningen have et motiverende sigte med henblik på
at få borgeren til gennem kommunernes målrettede
rådgivningsforpligtelse at modtage støtte til at
forebygge en radikaliseringsproces eller modtage støtte til
at forlade ekstremistiske miljøer. Ved henvendelsen til
kommunen, må der fra borgerens side være overvejelser
om mulighederne for forandring af situationen, og
rådgivningen vil derfor bestå i en motivering af det
valg, den pågældende har truffet, samt ved at anvise
løsnings- og handlemuligheder for den enkelte.
I sager, hvor kommunalbestyrelsen har truffet
afgørelse om støtte til forebyggelse af
radikalisering før det fyldte 18. år, og hvor
støtten ikke er omfattet af bestemmelserne om
efterværn i servicelovens kapitel 12, skal
kommunalbestyrelsen vurdere behovet for målrettet
rådgivning efter § 12 b, stk.
1, med henblik på at sikre overgangen til en eventuel
videreførelse af støtte efter det fyldte 18.
år.
I sager hvor kommunalbestyrelsen har truffet
afgørelse om efterværn efter servicelovens kapitel 12,
kan kommunalbestyrelsen vurdere, om der er behov for
målrettet rådgivning efter §
12 b, stk. 1, når efterværnet
ophører.
Ved tilrettelæggelse af den
målrettede rådgivning bør kommunalbestyrelsen
vurdere, om borgerens netværk kan understøtte
indsatsen. Inddragelsen af borgerens netværk
forudsætter borgerens samtykke. Frivillige og private
organisationer kan supplere den kommunale støtte,
såfremt kommunalbestyrelsen vurderer, at det er relevant.
Med lovforslaget præciseres det i § 12 b, stk. 1, 2. pkt., at
kommunalbestyrelsen med hjemmel i serviceloven. har mulighed for at
lave opsøgende arbejde over for personer i risiko for
radikalisering, eller som ønsker at forlade ekstremistiske
miljøer. Hermed får kommunerne bedre muligheder for at
tilrettelægge rådgivningen hensigtsmæssigt.
Rådgivning ved opsøgende arbejde har som udgangspunkt
det samme indhold, som den almene rådgivningsforpligtelse har
for kommunerne, med faktuel information og motiverende samtaler.
Det må dog antages, at ved opsøgende arbejde har en
borger endnu ikke truffet et aktivt valg om at afsøge de
muligheder, som foreligger, for enten at undgå yderligere
radikalisering eller for at forlade ekstremistiske miljøer.
Med det opsøgende arbejde vil der være en
større vægtning af den motiverende samtale og
muligheden for afvisning er væsentlig højere. Et
udtrykkeligt nej i en konkret situation skal dog altid
accepteres.
I forbindelse med den målrettede
rådgivning er det vigtigt, at kommunen har fokus på det
eventuelle tab af tilhørsforhold og gruppeidentitet, der kan
opstå hos personer, som ønsker støtte til at
undgå eller forlade ekstremistiske miljøer.
For at få kontakt til personer over 18
år, der er i risiko for radikalisering, eller som
ønsker at forlade ekstremistiske miljøer, kan
kommunalbestyrelsen med fordel sikre et samarbejde mellem de
borgerrettede indsatser i kommunen og den ansvarlige
myndighedsfunktion i kommunen. Relevante borgerrettede indsatser
kan være beskæftigelsesindsatsen i jobcentret, kultur-
og fritidstilbud, boligsociale indsatser samt øvrige sociale
indsatser. Det opsøgende arbejde kan dermed bl.a. ske
på baggrund af oplysninger fra enhedsforvaltningen om
borgere, som er i risiko for radikalisering. Eventuel udveksling af
oplysninger og behandling af de pågældende oplysninger
vil skulle ske efter persondatalovens §§ 5-8.
I situationer hvor andre myndigheder, som
f.eks. politi eller sundhedsvæsenet, oplever bekymringstegn
vedrørende en borger i kommunen, og den
pågældende borger falder inden for lovforslagets
personkreds, kan udveksling af relevante oplysninger mellem
myndighederne ligeledes ske inden for rammerne af
persondataloven.
Kommunalbestyrelsen bør overveje, om
der skal sikres procedurer for henvendelser fra medarbejdere i
almennyttige boligforeninger, frivillige organisationer samt
borgere i kommunen i øvrigt, som oplever bekymringstegn og
på den baggrund retter henvendelse til kommunen.
Efter den foreslåede bestemmelse i § 12 b, stk. 2, kan kommunalbestyrelsen,
såfremt der skønnes behov for det, som led i
tilrettelæggelsen af den målrettede rådgivning
efter stk. 1, etablere kontaktperson- eller mentorordninger.
Kommunalbestyrelsen kan dermed beslutte at tilrettelægge sin
målrettede rådgivning som kontaktperson- eller
mentorordninger. Kontaktpersoner eller mentorer behøver ikke
være ansat af kommunen, men kan være personer som
kommunalbestyrelsen indgår individuelle aftaler med. Flere
kommuner kan samarbejde om etablering af tilbud, og
kommunalbestyrelsen kan også benytte private tilbud.
Kontaktpersoner og mentorer bør have
personlige og faglige kompetencer, så de er i stand til at
skabe kontakt til lovforslagets målgruppe samt opbygge og
vedligeholde positive relationer. Kontaktpersoner og mentorer skal
støtte den enkelte til at etablere et liv uden for
ekstremistiske miljøer.
Efter § 12 b, stk.
3, i forbindelse med den målrettede rådgivning
efter § 12 b, stk. 1, skal
kommunalbestyrelsen overveje, om den pågældende har
behov for yderligere støtte efter denne eller anden
lovgivning.
Kommunalbestyrelsen skal sikre, at den
rådgivning, som følger af lovforslaget, er koordineret
med eventuelle relevante indsatser, som kommunalbestyrelsen i
øvrigt tilbyder målgruppen, herunder indsatser som
støtter borgeren med bolig, uddannelse og
beskæftigelse.
I rådgivningen til personer over 18
år, som er i risiko for radikalisering, eller som
ønsker at forlade ekstremistiske miljøer, kan der
være behov for en helhedsorienteret tilgang, hvor borgerens
valg af uddannelse og beskæftigelse er en central del af
indsatsen. Samtidig kan der være behov for, at borgeren
får en anden bolig, med henblik på at
understøtte et skift i miljø og omgangskreds.
I § 12 b, stk.
4, præciseres det, at den målrettede
rådgivning skal ske i samarbejde med borgeren. Det er
afgørende, at borgeren er motiveret for indgå i en
forebyggende indsats eller modtage støtte til at forlade
ekstremistiske miljøer. Indsatsen skal således altid
foregå i samarbejde med borgeren. Lovforslaget giver ikke
kommunalbestyrelsen hjemmel til at handle uden borgerens
samtykke.
Til § 2
Det foreslås, at loven træder i
kraft den 1. januar 2016.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
| | | | | | | | | | | § 1 | | | | | | I lov om social service, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1053 af 8. september 2015, som
ændret ved § 1 i lov nr. 495 af 21. maj 2013 og § 1
i lov nr. 722 af 25. juni 2014, foretages følgende
ændring: | | | | | | 1. Efter
§ 12 a indsættes i kapitel
3: | | | | | | »Voksne i risiko
for radikalisering og ekstremisme | | | | | | § 12 b.
Kommunalbestyrelsen skal sørge for, at personer over 18
år får mulighed for at få gratis, målrettet
rådgivning i henhold til § 10, hvis de henvender sig,
fordi de er i risiko for at blive radikaliserede, eller de
ønsker hjælp til at forlade et ekstremistisk
miljø. Tilbuddet om rådgivning kan omfatte
opsøgende arbejde. | | | Stk. 2.
Kommunalbestyrelsen kan som led i tilrettelæggelse af den
målrettede rådgivning efter stk. 1 etablere
kontaktperson- eller mentorordninger. | | | Stk. 3. I
forbindelse med den målrettede rådgivning efter stk. 1
skal kommunalbestyrelsen overveje, om den pågældende
har behov for yderligere støtte efter denne eller anden
lovgivning. | | | Stk. 4.
Rådgivningen efter stk. 1 skal ske i samarbejde med
borgeren.« | | | | | | § 2 | | | | | | Loven træder i kraft den 1. januar
2016. | | | |
|