Betænkning afgivet af
Udlændinge-, Integrations- og Boligudvalget den 19. november
2015
1. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 7. oktober
2015 og var til 1. behandling den 21. oktober 2015. Lovforslaget
blev efter 1. behandling henvist til behandling i
Udlændinge-, Integrations- og Boligudvalget.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 2
møder.
Høring
Lovforslaget er en genfremsættelse af
lovforslag nr. L 170, folketingsåret 2014-15, 1. samling, med
visse ændringer. Dette lovforslag blev sendt i høring,
og den daværende minister for børn, ligestilling,
integration og sociale forhold sendte den 29. januar 2015 dette
udkast til Socialudvalget, jf. folketingsåret 2014-15, 1.
samling, SOU alm. del - bilag 108. Den 25. marts 2015 sendte den
daværende minister for børn, ligestilling, integration
og sociale forhold de indkomne høringssvar og et notat herom
til udvalget.
Den 12. oktober 2015 genfremsendte
udlændinge-, integrations- og boligministeren disse
høringssvar og høringsnotatet til Udlændinge-,
Integrations- og Boligudvalget.
2. Indstillinger og politiske
bemærkninger
Udvalget
indstiller lovforslaget til vedtagelse
uændret.
Alternativets medlemmer af udvalget
bemærker, at det er vigtigt - som lovforslagt også
ganske rigtigt påpeger - at holde sig for øje, at
radikalisering ikke kun har med islamister at gøre, men
også drejer sig om højre- og venstreekstremisme.
Radikalisering handler også om tilstedeværelsen af
totalitære og antidemokratiske ideologier, om intolerance
over for andres synspunkter, fjendebilleder og opdeling i
»dem« og »os«. Det er derfor efter
Alternativets opfattelse beklageligt, at dette lovforslag nu
behandles i Udlændinge-, Integrations- og Boligudvalget i
stedet for i Social- og Indenrigsudvalget - lovforslaget blev
oprindeligt fremsat af daværende minister for børn,
ligestilling, integration og sociale forhold. Ved at behandle
lovforslaget i Udlændinge-, Integrations- og Boligudvalget
gives der et uheldigt fingerpeg om, at det især er muslimer,
man betragter som værende i fare for at blive radikaliserede,
og det er med til at mistænkeliggøre og stigmatisere
muslimer.
Den bedste måde at undgå
radikalisering er for alles vedkommende inklusion, uddannelse og
meningsfuld beskæftigelse. Lovforslaget indeholder mange
positive elementer. Der er to meget relevante høringssvar,
som Alternativet ønsker at fremhæve. Det ene er fra
Retspolitisk Forening, som gør opmærksom på, at
det kan være afgørende for en succesfuld
målrettet lovgivning, som lovforslaget tilsigter, at konkrete
tiltag mod radikalisering og eksklusion ikke i sig selv fra starten
ekskluderer, men tvært imod inkluderer inddragelse af
centrale aktører som f.eks. religiøse personer og
autoriteter, hvis det skønnes nyttigt og borgeren er
indforstået hermed. Det er virkelig beklageligt, at man med
forslaget har valgt at udelukke imamer som vigtige
samarbejdspartnere. Det andet høringssvar er fra Rådet
for etniske minoriteter, som skriver, at den vigtigste
radikaliseringsforebyggelse er at modarbejde mange unge menneskers
oplevelse af at være udelukket fra samfundet. Derfor er den
vigtigste indsats at gøre en massiv indsats for, at disse
personer, som ofte er unge mænd med etnisk
minoritetsbaggrund, oplever samfundsmæssig anerkendelse og
inklusion på arbejdsmarkedet og i fritidslivet samt at
modarbejde den stærke antimuslimske diskurs, som de
møder i hverdagen og i medierne, og som kan få nogle
til at søge de modkulturelle fællesskaber såsom
bander eller religiøse grupperinger.
Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Tjóðveldi og Javnaðarflokkurin var på
tidspunktet for betænkningens afgivelse ikke
repræsenteret med medlemmer i udvalget og havde dermed ikke
adgang til at komme med indstillinger eller politiske udtalelser i
betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
Martin Henriksen (DF) fmd. Peter Skaarup (DF) Christian
Langballe (DF) Marie Krarup (DF) Peter Kofod Poulsen (DF) Merete
Dea Larsen (DF) Marcus Knuth (V) Britt Bager (V) Preben Bang
Henriksen (V) Louise Schack Elholm (V) Erling Bonnesen (V) Jan E.
Jørgensen (V) Simon Emil Ammitzbøll (LA) Ole Birk
Olesen (LA) Naser Khader (KF) Dan Jørgensen (S) Daniel Toft
Jakobsen (S) nfmd. Jan Johansen
(S) Karen J. Klint (S) Mattias Tesfaye (S) Yildiz Akdogan (S)
Johanne Schmidt-Nielsen (EL) Søren Egge Rasmussen (EL) Ulla
Sandbæk (ALT) Nikolaj Amstrup (ALT) Lotte Rod (RV) Sofie
Carsten Nielsen (RV) Jacob Mark (SF) Lisbeth Bech Poulsen (SF)
Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Tjóðveldi og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer
i udvalget.
Socialdemokratiet (S) | 47 |
Dansk Folkeparti (DF) | 37 |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 34 |
Enhedslisten (EL) | 14 |
Liberal Alliance (LA) | 13 |
Alternativet (ALT) | 9 |
Radikale Venstre (RV) | 8 |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 7 |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 6 |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 |
Siumut (SIU) | 1 |
Tjóðveldi (T) | 1 |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 |
Bilag 1
Oversigt over
bilag vedrørende L 5
Bilagsnr. | Titel | 1 | Høringssvar og høringsnotat,
fra udlændinge-, integrations- og boligministeren | 2 | Tidsplan for udvalgets behandling af
lovforslaget | 3 | 1. udkast til betænkning | 4 | 2. udkast til betænkning |
|