Skriftlig fremsættelse (4. november
2015)
Beskæftigelsesministeren (Jørn
Neergaard Larsen):
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om ændring af lov om
social pension og lov om arbejdsskadesikring (Regulering af
folkepensionsalderen, ændring af revisionsbestemmelsen
m.v.)
(Lovforslag nr. L 40)
Efter lov om social pension skal
beskæftigelsesministeren i 2015 fremsætte lovforslag om
regulering af folkepensionsalderen.
Det foreslås derfor, at
folkepensionsalderen i overensstemmelse med lovens
reguleringsprincipper fastsættes til 68 år for alle
født efter 31. december 1962, dvs. for personer, der fylder
67 år i 2030 eller senere. Samtidig foreslås lovens
revisionsbestemmelse ændret således, at næste
lovforslag om regulering af folkepensionsalderen skal
fremsættes i 2020.
Endvidere forslås, at
arbejdsskadesikringsloven ændres således, at det
sikres, at de sikringspligtige arbejdsgivere ikke kan opsige en
forsikring på grund af en forhøjelse af præmien,
der alene er begrundet i en forøgelse af udgifterne, der er
en følge af en forhøjelse af
folkepensionsalderen.
De gældende bestemmelser i lov om
social pension om regulering af folkepensionsalderen blev
indført som et led i udmøntningen af den politiske
aftale af 20. juni 2006 om en velfærdsreform. Reguleringen
bidrager til at sikre finansieringen af det danske
velfærdssamfund mange år fremover, herunder de
større udgifter til sundhed og pleje, når der bliver
flere ældre.
Reguleringen af folkepensionsalderen
skønnes samlet set at medføre positive strukturelle
virkninger for erhvervslivet m.v. Reguleringen af
folkepensionsalderen efter lovens principper er allerede indregnet
i vurderingen af de offentliges finansers holdbarhed. Forslaget vil
derfor ikke have økonomiske konsekvenser for de offentlige
udgifter til folkepension, efterløn og andre
overførsler. Det vil indebære et betydeligt
finansieringsunderskud, hvis forslaget ikke gennemføres.
Forhøjelsen af folkepensionsalderen
skønnes at medføre en samlet årlig merudgift
på ca. 175 mio. kr., til arbejdsskadeerstatninger inkl.
arbejdsmiljøbidrag og arbejdsskadeafgift. Det
skønnes, at merudgiften i året for lovens
ikrafttræden er på ca. 1 mia. kr., som vedrører
skadesårgangene 2004-2015. Forslaget vil medføre visse
administrationsomkostninger i Arbejdsskadestyrelsen og i
forsikringsselskaberne m.fl.
Lovforslagets økonomiske
konsekvenser skal forhandles med de kommunale parter.
Det foreslås, at loven træder i
kraft den 29. december 2015.
Idet jeg i øvrigt henviser til
lovforslaget og de ledsagende bemærkninger, skal jeg hermed
anbefale lovforslaget til det Høje Tings velvillige
behandling.