L 40 Forslag til lov om ændring af lov om social pension, lov om arbejdsskadesikring og lov om afgift af bidraget til Arbejdsmarkedets Erhvervssygdomssikring og af arbejdsulykkeerstatninger m.v.

(Regulering af folkepensionsalderen, ændring af revisionsbestemmelse m.v.).

Af: Beskæftigelsesminister Jørn Neergaard Larsen
Udvalg: Beskæftigelsesudvalget
Samling: 2015-16
Status: Stadfæstet

Betænkning

Afgivet: 09-12-2015

Afgivet: 09-12-2015

Betænkning afgivet af Beskæftigelsesudvalget den 9. december 2015

20151_l40_betaenkning.pdf
Html-version

Betænkning afgivet af Beskæftigelsesudvalget den 9. december 2015

1. Ændringsforslag

Beskæftigelsesministeren har stillet 2 ændringsforslag til lovforslaget. Enhedslistens medlemmer af udvalget har stillet 3 ændringsforslag, og Alternativets medlemmer af udvalget har stillet 1 ændringsforslag til lovforslaget.

2. Udvalgsarbejdet

Lovforslaget blev fremsat den 4. november 2015 og var til 1. behandling den 13. november 2015. Lovforslaget blev efter 1. behandling henvist til behandling i Beskæftigelsesudvalget.

Møder

Udvalget har behandlet lovforslaget i 2 møder.

Høring

Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været sendt i høring, og beskæftigelsesministeren sendte den 22. september 2015 dette udkast til udvalget, jf. BEU alm. del - bilag 46 (folketingsåret 2014-15, 2. samling). Den 4. november 2015 sendte beskæftigelsesministeren de indkomne høringssvar, et høringsnotat og en ligestillingsvurdering til udvalget.

Spørgsmål

Udvalget har stillet 2 spørgsmål til beskæftigelsesministeren, som denne har besvaret.

3. Indstillinger og politiske bemærkninger

Et flertal i udvalget (S, V, LA, RV og KF) indstiller lovforslaget til vedtagelse med de af beskæftigelsesministeren under nr. 1 og 6 stillede ændringsforslag. Flertallet vil stemme imod de under nr. 2-5 stillede ændringsforslag.

Et mindretal i udvalget (DF) indstiller lovforslaget til vedtagelse med de under nr. 1, 5 og 6 stillede ændringsforslag. Mindretallet vil stemme hverken for eller imod de under nr. 2 og 4 stillede ændringsforslag og vil stemme imod det under nr. 3 stillede ændringsforslag.

Et andet mindretal (EL og ALT) indstiller lovforslaget til forkastelse ved 3. behandling, men vil stemme for de stillede ændringsforslag.

Et tredje mindretal (SF) indstiller lovforslaget til forkastelse ved 3. behandling, men vil stemme for de under nr. 1, 5 og 6 stillede ændringsforslag. Mindretallet vil stemme hverken for eller imod de under nr. 2, 3 og 4 stillede ændringsforslag.

Socialistisk Folkepartis medlem af udvalget bemærker, at den stigende levealder er en økonomisk udfordring, fordi udgifterne til folkepension, ældrepleje og sundhed vil stige. Foretager man sig ikke noget, risikerer man at udhule finansieringen af fremtidens velfærd. En mulig løsning er en højere pensionsalder, men den løsning er kun rimelig, hvis man får gjort noget ved det problem, at langt fra alle får mange gode år som pensionist. Der er borgere, hvor man lang tid før den normale pensionsalder kan se, at nedslidning og/eller dårligt helbred peger i retning af, at der kun er udsigt til et begrænset antal gode år. Derfor er det retfærdigt at give mulighed for en tidligere pensionering. Det problem løses ikke af de eksisterende regler om førtidspension.

Den udfordring er ikke let at løse på en rimelig og retfærdig måde. Enhedslisten og Alternativet har stillet ændringsforslag, der indeholder mulige løsninger. Af disse ligger Enhedslistens ændringsforslag tættest på de overvejelser, som SF gør sig. SF ser dog helst en ny supplerende ordning. SF er med i forligskredsen om bl.a. seniorførtidspension og arbejder aktivt i denne kreds for bedre forhold for nedslidte borgere. Af disse grunde undlader SF at stemme for de to ændringsforslag. SF er enig i, at der skal findes en løsning på problemerne med nedslidning, dårligt helbred osv. En eventuel forhøjelse af pensionsalderen bør ikke vedtages, før det nævnte problem er løst, og derfor stemmer SF imod det samlede lovforslag, idet SF lægger til grund, at ingen af de to ændringsforslag fra Enhedslisten og Alternativet vedtages.

SF mener, at pensionsalderen for folketingsmedlemmer og ministre bør følge folkepensionsalderen og stemmer derfor for dette ændringsforslag fra EL.

Inuit Ataqatigiit, Siumut, Tjóðveldi og Javnaðarflokkurin var på tidspunktet for betænkningens afgivelse ikke repræsenteret med medlemmer i udvalget og havde dermed ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske udtalelser i betænkningen.

En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt i betænkningen.

4. Ændringsforslag med bemærkninger

Til titlen

Af beskæftigelsesministeren, tiltrådt af udvalget:

1) Titlen affattes således:

»Forslag

til

lov om ændring af lov om social pension, lov om arbejdsskadesikring og lov om afgift af bidraget til Arbejdsmarkedets Erhvervssygdomssikring og af arbejdsulykkeerstatninger m.v.

(Regulering af folkepensionsalderen, ændring af re???v?i?s?i?o?nsbestemmelse m.v.)«

[Korrektion af lovforslagets titel]

Af et mindretal (EL), tiltrådt af et mindretal (ALT):

2) I undertitlen indsættes efter »folkepensionsalderen«: », forhøjelse af pensionsalderen for ministre og folketingsmedlemmer, lempelse af reglerne for seniorførtidspension«.

[Konsekvensændring]

Til § 1

Af et mindretal (ALT), tiltrådt af et mindretal (EL):

3) Efter nr. 1 indsættes som nye numre:

»01. Efter § 1 a indsættes før overskriften før § 2:

»§ 1 b. Personer, der har været mindst 45 år på arbejdsmarkedet fra det fyldte 18. år, tilkendes folkepension før opnåelse af folkepensionsalderen (førtidig folkepension), jf. § 1 a.

Stk. 2. Folkepension kan tidligst tilkendes fra

1) 2 år før folkepensionsalderen for personer født før den 1. juli 1954 eller

2) 3 år før folkepensionsalderen for personer født den 1. juli 1954 eller senere.

Stk. 3. Perioden på arbejdsmarkedet opgøres fra den første indtræden på arbejdsmarkedet efter det fyldte 18. år. Indtræden på arbejdsmarkedet kan eksempelvis dokumenteres ved indbetaling af arbejdsmarkedsbidrag, ATP-bidrag eller medlemskab af a-kasse.

Stk. 4. Ved opgørelsen af perioden på arbejdsmarkedet medregnes almindeligt lønarbejde, perioder med selvstændig erhvervsvirksomhed samt læretid og visse former for videreuddannelse.

Stk. 5. Ved opgørelsen af perioden på arbejdsmarkedet medregnes perioder med fravær fra arbejdsmarkedet, som skyldes barsel, handicap, ledighed, langtidssygemelding, plejeorlov m.m. Ledighedsperioder kan tilsammen højst indgå med 5 år.

Stk. 6. Ved opgørelsen af perioden på arbejdsmarkedet medregnes ikke perioder med uddannelse, herunder studier på universiteter, studiearbejde og praktik m.v.

Stk. 7. De regler efter denne lov, der gælder om indfødsret, optjening, bopælskrav, beregning og udbetaling m.v. for ret til folkepension, skal være opfyldt på og opgøres i forhold til tidspunktet for førtidig folkepension.

Stk. 8. Beskæftigelsesministeren kan fastsætte nærmere regler om opgørelsen af perioden på arbejdsmarkedet, jf. stk. 4-6, og regler for vurderingen af, om kravet om 45 år på arbejdsmarkedet er opfyldt.«

02. § 15 a, stk. 1, affattes således:

»Personer, der opfylder betingelserne i kapitel 1 for ret til folkepension, og som har nået folkepensionsalderen, kan opsætte udbetalingen af folkepension til et tidspunkt, der ligger efter folkepensionsalderen, jf. dog stk. 2.««

[Lempet alderskrav for folkepension og konsekvensændring som følge af mulighed for førtidig folkepension]

Af et mindretal (EL), tiltrådt af et mindretal (ALT):

4) Efter nr. 1 indsættes som nyt nummer:

»03. § 17, stk. 3, ophæves, og i stedet indsættes:

»Stk. 3. Personer med langvarig og aktuel tilknytning til arbejdsmarkedet kan ansøge om seniorførtidspension. I sådanne sager iværksættes ikke beskæftigelsesrettede tilbud for at udvikle arbejdsevnen. Seniorførtidspension kan tilkendes fra det fyldte 55. år, når erhvervsevnen på grund af helbredsmæssige forhold er nedsat med mindst halvdelen. Hvis der på ansøgningstidspunktet ikke foreligger tilstrækkelige helbredsmæssige oplysninger, skal kommunalbestyrelsen indhente relevante oplysninger, herunder aktuelle speciallægeerklæringer. Alle foreliggende lægelige oplysninger, herunder de lægeoplysninger, som borgeren selv fremskaffer, skal inddrages i sagsbehandlingen og lægges til grund for afgørelsen.

Stk. 4. Hvis de helbredsmæssige oplysninger ikke danner tilstrækkeligt grundlag for vurdering af, om erhvervsevnen er nedsat med mindst halvdelen, kan kommunen iværksætte en arbejdsprøvning, der har til formål at afklare erhvervsevnen. Ansøgeren har ligeledes krav på at gennemgå en arbejdsprøvning, hvis kommunen vurderer, at der vil blive givet afslag på seniorførtidspension på grundlag af de foreliggende helbredsmæssige oplysninger. Arbejdsprøvningen skal have en varighed af maksimalt 3 måneder og være påbegyndt, senest 3 måneder efter at kommunen har modtaget ansøgningen om seniorførtidspension. Dog kan tidsfristen på 3 måneder undtagelsesvis fraviges og forlænges til højst 6 måneder, hvis fravigelsen skyldes, at kommunen afventer lægelige oplysninger.

Stk. 5. Kommunalbestyrelsen forelægger sagen for rehabiliteringsteamet, når alle helbredsmæssige oplysninger er indhentet, og senest 3 måneder efter at resultatet af en eventuel arbejdsprøvning foreligger. Kommunalbestyrelsen træffer umiddelbart efter rehabiliteringsteamets indstilling i sagen afgørelse om, at sagen overgår til behandling efter regle??r?ne om seniorførtidspension.««

Stk. 4 og 5 bliver herefter stk. 6 og 7.

[Lempelse af reglerne for seniorførtidspension]

Nye paragraffer

Af et mindretal (EL), tiltrådt af et mindretal (DF, ALT og SF):

5) Efter § 2 indsættes som nye paragraffer:

Ȥ 01

I lov om vederlag og pension m.v. for ministre, jf. lovbekendtgørelse nr. 273 af 20. april 2004, som ændret bl.a. ved § 16 i lov nr. 1587 af 20. december 2006 og senest ved lov nr. 743 af 1. juni 2015, foretages følgende ændring:

1. I § 4, stk. 1, 2. pkt., ændres »har nået efterlønsalderen, jf. § 74 i lov om arbejdsløshedsforsikring m.v.« til: »har nået folkepensionsalderen, jf. § 1 a i lov om social pension.«

§ 02

I lov om valg til Folketinget, jf. lovbekendtgørelse nr. 369 af 10. april 2014, som ændret ved § 1 i lov nr. 312 af 29. marts 2014, foretages følgende ændring:

1. I § 110, stk. 1, 2. pkt., ændres »har nået efterlønsalderen, jf. § 74 i lov om arbejdsløshedsforsikring m.v.« til: »har nået folkepensionsalderen, jf. § 1 a i lov om social pension«.«

[Ministres og folketingsmedlemmers pensionsalder skal følge folkepensionsalderen]

Ny paragraf

Af beskæftigelsesministeren, tiltrådt af udvalget:

6) Efter § 2 indsættes som ny paragraf:

Ȥ 03

I lov nr. 1345 af 21. december 2012 om afgift af bidraget til Arbejdsmarkedets Erhvervssygdomssikring og af arbejdsulykkeserstatninger m.v. foretages følgende ændring:

1. Bilag 1 affattes som bilag 1 til denne lov.«

[Af systemtekniske årsager er bilaget indsat som bilag til betænkningen]

Bemærkninger

Til nr. 1

Ved ændringsforslag nr. 6 ændres affattelsen af bilag 1 i lov nr. 1345 af 21. december 2012 om afgift af bidraget til Arbejdsmarkedets Erhvervssygdomssikring og af arbejdsulykkeserstatninger m.v. På den baggrund foreslås det, at titlen til lovforslaget ændres, så det præciseres, at der tillige ændres i lov om afgift af bidraget til Arbejdsmarkedets Erhvervssygdomssikring og af arbejdsulykkeserstatninger m.v.

Til nr. 2

Ændringsforslaget er en konsekvens af de øvrige ændringsforslag stillet af Enhedslisten.

Til nr. 3

Formålet med den foreslåede ændring er at tage hensyn til de forskelle, der findes i henholdsvis arbejdsvilkår, helbred og levetid, når man forhøjer folkepensionsalderen. Personer, der arbejder i nedslidningstruede brancher, arbejder typisk flere år, idet de har en tidlig debut på arbejdsmarkedet. Samtidig har de i gennemsnit en lavere levetid end resten af befolkningen. For at skabe mere lighed bør pensionsalderen baseres på antal år på arbejdsmarkedet og dermed den tidsperiode, hvor man har bidraget til samfundet. En differentieret pensionsalder, som ændringsforslaget er udtryk for, sikrer, at de personer, der debuterede tidligt på arbejdsmarkedet, også opnår den tidligere tilbagetrækning, som de kan have behov for efter et langt arbejdsliv. Således vil længden af den enkeltes arbejdsliv blive mere lige, relativt set, på tværs af brancher.

Ændringsforslaget indebærer implicit, at de mest nedslidningstruede brancher og kortuddannede personer tilgodeses, i og med at disse grupper typisk også har en tidligere indtræden på arbejdsmarkedet. Ændringsforslaget er udtryk for en anerkendelse af, at disse brancher og uddannelsesgrupper rammes hårdere af en forhøjelse af folkepensionsalderen end resten af befolkningen, idet de i højere grad udsættes for fysisk og psykisk nedslidning.

Samlet set skal ændringsforslaget altså sikre, at lov om social pension ikke rammer socialt skævt, således at der indbygges hensyn til ulighed i arbejdsvilkår, helbred og levetid i loven. Dette gøres konkret ved indførsel af en differentieret pensionsalder efter den tyske model om 45 års optjening af retten til folkepension.

Lovforslaget om regulering af folkepensionsalderen m.v. ændrer ikke de gældende regler, hvorefter folkepensionsalderen er ens for alle, dvs. uafhængig af forudgående tilknytning til arbejdsmarkedet, indkomst, bopælstid etc.

Det foreslås i § 1 b at ændre dette således, at personer, som har været lang tid på arbejdsmarkedet, kan få folkepension før opnåelse af folkepensionsalderen (førtidig folkepension).

I stk.1 foreslås, at personer, som har været 45 år på arbejdsmarkedet siden det 18. år, kan få tilkendt folkepension før folkepensionsalderen.

I stk. 2 foreslås, at disse personer skal kunne få tilkendt folkepension 2 år før folkepensionsalderen, hvis de er født før den 1. juli 1954, og 3 år før folkepensionsalderen, hvis de er født den 1. juli 1954 eller senere.

I stk. 4-5 foreslås, hvilke typer af arbejde og fravær der kan medregnes ved opgørelse af perioden på arbejdsmarkedet

I stk. 6 præciseres, at visse typer af aktivitet ikke medregnes ved opgørelsen af perioden på arbejdsmarkedet.

I stk. 7 foreslås, at de regler efter denne lov, der gælder om indfødsret, optjening, bopælskrav, beregning og udbetaling m.v. for ret til folkepension, skal være opfyldt på og opgøres i forhold til tidspunktet for førtidig folkepension. Derved sidestilles førtidig folkepension med den almindelige folkepension i relation til de øvrige regler, der gælder i lov om social pension for ret til og udbetaling af folkepension.

I stk. 8 foreslås, at beskæftigelsesministeren får bemyndigelse til at fastsætte nærmere regler om opgørelsen af perioden på arbejdsmarkedet efter stk. 4-6 og regler for vurderingen af, om kravet om 45 år på arbejdsmarkedet er opfyldt.

Det bemærkes, at det ikke har været muligt at skønne over de økonomiske konsekvenser af udvidelsen af personkredsen, som efter forslaget bliver berettiget til folkepension.

Vedrørende den foreslåede affattelse af § 15, stk. 1, bemærkes, at efter gældende regler kan personer, der har nået folkepensionsalderen, og som har ret til folkepension, vælge at opsætte denne mod senere at få ret til et ventetillæg til folkepensionen. Som følge af forslaget om at indføre mulighed for at gå på folkepension henholdsvis 2 og 3 år før den almindelige folkepensionsalder for personer, som har været mindst 45 år på arbejdsmarkedet, er det nødvendigt at præcisere, at reglerne om opsat pension alene gælder for personer, der har opnået den almindelige folkepensionsalder.

Til nr. 4

Mange borgere med hårdt opslidende arbejde kan ikke holde til de mange år på arbejdsmarkedet, som blev forudsat med vedtagelsen af velfærdsreformen fra 2006 og tilbagetrækningsreformen fra 2011. FOA og 3F har oplyst, at deres medlemmer er nedslidte før 60-årsalderen på grund af deres hårde fysiske arbejde, og at disse medlemmer ikke kan holde til at arbejde, indtil de bliver 68 år. 38 pct. af FOA's medlemmer forventer, at de ikke kan holde til at arbejde, indtil de kan gå på folkepension, og 25 pct. af 3F's medlemmer har forladt arbejdsmarkedet senest i 60-årsalderen, fordi de er gået på førtidspension eller er døde. Problemet vokser i takt med forkortelsen af dagpengeperioden og stramning af genoptjeningsreglerne, som medfører, at denne gruppe også mister retten til efterløn, som ellers var et alternativ for en del af dem. Derfor skal der findes en løsning for disse nedslidte borgere. Den nuværende seniorførtidspension løser ikke dette problem, fordi kriterierne, der skal opfyldes for at få tilkendt pensionen, er nøjagtig de samme som ved den almindelige førtidspension. Det vil sige, at der i praksis ikke må være nogen arbejdsevne i behold. I stedet henvises denne gruppe til at leve i årevis for kontanthjælp eller uden forsørgelse. Derfor skal betingelserne for at få tilkendt seniorførtidspension lempes betydeligt, både hvad kravet til nedsat arbejdsevne angår, og hvad angår alderskravet.

Til nr. 5

Der skal anstændigvis gælde de samme vilkår for folketingsmedlemmer og ministre, som de pålægger resten af befolkningen at leve under. Ændringsforslaget indebærer, at folketingsmedlemmer og ministres pensionsalder forhøjes, så den følger folkepensionsalderen. Såfremt ændringsforslaget vedtages, vil forslagsstillerne stille konsekvensændringsforslag om ændring af titlen til 3. behandling.

Til nr. 6

Ved ændringsforslaget ændres affattelsen af bilag 1 i lov nr. 1345 af 21. december 2012 om afgift af bidraget til Arbejdsmarkedets Erhvervssygdomssikring og af arbejdsulykkeserstatninger m.v. Den ændrede affattelse af bilaget adskiller sig fra bilag 1 i den gældende lov, derved at der tilføjes to nye tabeller med hensættelsesbeløb for mænd og kvinder, hvis pensionsalder som følge af det foreliggende lovforslag hæves til 68 år. Tabellerne tilføjes i bilaget som ny tabel 1 og 2. Tabellerne i bilag 1 i den gældende lov bliver herefter tabel 3-20. Der er ikke foretaget indholdsmæssige ændringer af bilagets øvrige tabeller. Denne konsekvensændring burde have været medtaget ved fremsættelsen af det foreliggende lovforslag.

Ændringen er nødvendig, for at Arbejdsskadestyrelsen i februar 2016 kan opgøre erstatningsudgifterne i medfør af arbejdsskadeafgiftslovens § 3, stk. 1, nr. 2.

Ændringsforslaget medfører ikke i sig selv merudgifter for arbejdsgiverne ud over det, som er angivet i lovforslagets pkt. 3.2. i de almindelige bemærkninger om de økonomiske konsekvenser af lovforslaget for arbejdsskadesikringen. Der er således i den i bemærkningerne foretagne opgørelse af erstatningsudgifterne allerede indregnet afgiften af løbende erstatninger til personer, hvis pensionsalder forhøjes til 68 år.

Det skønnes i forslag til lov om ændring af lov om social pension og lov om arbejdsskadesikring, at merudgifterne til arbejdsskadeafgift som følge af forhøjelsen af folkepensionsalderen til 68 år er cirka 21 mio. kr. årligt, når folkepensionsreformen er fuldt indfaset. Beregningerne er forbundet med betydelig usikkerhed.

Bent Bøgsted (DF) fmd. Jens Henrik Thulesen Dahl (DF) Peter Kofod Poulsen (DF) Mette Hjermind Dencker (DF) Marlene Harpsøe (DF) Pernille Bendixen (DF) Hans Andersen (V) Peter Juel Jensen (V) Louise Schack Elholm (V) Hans Christian Thoning (V) Anni Matthiesen (V) Britt Bager (V) Joachim B. Olsen (LA) Laura Lindahl (LA) Rasmus Jarlov (KF) Per Husted (S) Bjarne Laustsen (S) nfmd. Jeppe Bruus (S) Leif Lahn Jensen (S) Lennart Damsbo-Andersen (S) Pernille Rosenkrantz-Theil (S) Peter Hummelgaard Thomsen (S) Henning Hyllested (EL) Christian Juhl (EL) Finn Sørensen (EL) Josephine Fock (ALT) Torsten Gejl (ALT) Sofie Carsten Nielsen (RV) Karsten Hønge (SF)

Inuit Ataqatigiit, Siumut, Tjóðveldi og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.

Socialdemokratiet (S)47
Dansk Folkeparti (DF)37
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)34
Enhedslisten (EL)14
Liberal Alliance (LA)13
Alternativet (ALT)9
Radikale Venstre (RV)8
Socialistisk Folkeparti (SF)7
Det Konservative Folkeparti (KF)6
Inuit Ataqatigiit (IA)1
Siumut (SIU)1
Tjóðveldi (T)1
Javnaðarflokkurin (JF)1

Bilag 1

»Bilag 1

Hensættelsesfaktorer, der anvendes af Arbejdsskadestyrelsen til opgørelse af værdien af de løbende erstatninger med henblik på opgørelse af beregningsgrundlaget for opkrævning af arbejdsskadeafgiften efter lovens § 3, stk. 1, nr. 2.

Hensættelsesfaktorerne er opgjort for en ydelse på 1 kr. årligt, der udbetales i tilkendelsesperioden med 1/12 forud hver måned.

Hensættelsesfaktorerne er opgjort med en grundlagsrente på 2,00 pct. og med en dødelighed som fastsat i det aktuarmæssige beregningsgrundlag G82.

Hensættelsesfaktorerne i tabel 1-12 anvendes ved opgørelsen af værdien af løbende erstatning til tilskadekomne, der modtager erstatning for tab af erhvervsevne efter lov om arbejdsskadesikring, jf. lovbekendtgørelse nr. 278 af 14. marts 2013 med senere ændringer.

Tabel 1 anvendes ved opgørelsen af værdien af den løbende erstatning til mænd, når erstatningen er tilkendt indtil det fyldte 68. år.

Tabel 2 anvendes ved opgørelsen af værdien af den løbende erstatning til kvinder, når erstatningen er tilkendt indtil det fyldte 68. år.

Tabel 3 anvendes ved opgørelsen af værdien af den løbende erstatning til mænd, når erstatningen er tilkendt indtil det fyldte 67. år.

Tabel 4 anvendes ved opgørelsen af værdien af den løbende erstatning til kvinder, når erstatningen er tilkendt indtil det fyldte 67. år.

Tabel 5 anvendes ved opgørelsen af værdien af den løbende erstatning til mænd, når erstatningen er tilkendt indtil det fyldte 66½. år.

Tabel 6 anvendes ved opgørelsen af værdien af den løbende erstatning til kvinder, når erstatningen er tilkendt indtil det fyldte 66½. år.

Tabel 7 anvendes ved opgørelsen af værdien af den løbende erstatning til mænd, når erstatningen er tilkendt indtil det fyldte 66. år.

Tabel 8 anvendes ved opgørelsen af værdien af den løbende erstatning til kvinder, når erstatningen er tilkendt indtil det fyldte 66. år.

Tabel 9 anvendes ved opgørelsen af værdien af den løbende erstatning til mænd, når erstatningen er tilkendt indtil det fyldte 65½. år.

Tabel 10 anvendes ved opgørelsen af værdien af den løbende erstatning til kvinder, når erstatningen er tilkendt indtil det fyldte 65½. år.

Tabel 11 anvendes ved opgørelsen af værdien af den løbende erstatning til mænd, når erstatningen er tilkendt indtil det fyldte 65. år.

Tabel 12 anvendes ved opgørelsen af værdien af den løbende erstatning til kvinder, når erstatningen er tilkendt indtil det fyldte 65. år.

Hensættelsesfaktorerne i tabel 13-16 anvendes ved opgørelsen af værdien af løbende erstatning til tilskadekomne, der modtager erstatning for tab af erhvervsevne efter lov om sikring mod følger af arbejdsskade, jf. lovbekendtgørelse nr. 943 af 16. oktober 2000 med senere ændringer og lov om arbejdsskadeforsikring, jf. lovbekendtgørelse nr. 450 af 25. juni 1987 med senere ændringer.

Tabel 13 anvendes ved opgørelsen af værdien af den løbende erstatning til mænd, når erstatningen er tilkendt indtil det fyldte 65. år.

Tabel 14 anvendes ved opgørelsen af værdien af den løbende erstatning til kvinder, når erstatningen er tilkendt indtil det fyldte 65. år.

Tabel 15 anvendes ved opgørelsen af værdien af den løbende erstatning til mænd, når erstatningen er tilkendt indtil det fyldte 67. år.

Tabel 16 anvendes ved opgørelsen af værdien af den løbende erstatning til kvinder, når erstatningen er tilkendt indtil det fyldte 67. år.

Hensættelsesfaktorerne i tabel 17-20 anvendes ved opgørelsen af værdien af løbende erstatning til efterladte, der modtager erstatning for tab af forsørger efter lov om arbejdsskadesikring, jf. lovbekendtgørelse nr. 278 af 14. marts 2013 med senere ændringer, lov om sikring mod følger af arbejdsskade, jf. lovbekendtgørelse nr. 943 af 16. oktober 2000 med senere ændringer, og lov om arbejdsskadeforsikring, jf. lovbekendtgørelse nr. 450 af 25. juni 1987 med senere ændringer.

Tabel 17 anvendes ved opgørelsen af værdien af den løbende erstatning til mænd (ægtefælle/samlever).

Tabel 18 anvendes ved opgørelsen af værdien af den løbende erstatning til kvinder (ægtefælle/samlever).

Tabel 19 anvendes ved opgørelsen af værdien af den løbende erstatning til mænd (børn).

Tabel 20 anvendes ved opgørelsen af værdien af den løbende erstatning til kvinder (børn).

Tabel 1

Erstatning for tab af erhvervsevne tilkendt til det 68. år efter lov om arbejdsskadesikring, jf. lovbekendtgørelse nr. 278 af 14. marts 2013 med senere ændringer.

Mænd
Fyldt alder
Hensættelse i kr.
Fyldt alder
Hensættelse i kr.
5
34,381
36
21,922
6
34,079
37
21,401
7
33,771
38
20,872
8
33,458
39
20,334
9
33,139
40
19,789
10
32,813
41
19,235
11
32,481
42
18,674
12
32,143
43
18,103
13
31,798
44
17,525
14
31,447
45
16,938
15
31,090
46
16,342
16
30,726
47
15,738
17
30,355
48
15,125
18
29,977
49
14,503
19
29,592
50
13,872
20
29,200
51
13,231
21
28,802
52
12,581
22
28,396
53
11,920
23
27,982
54
11,249
24
27,562
55
10,567
25
27,134
56
9,873
26
26,698
57
9,166
27
26,256
58
8,446
28
25,805
59
7,711
29
25,347
60
6,960
30
24,881
61
6,191
31
24,408
62
5,403
32
23,926
63
4,593
33
23,437
64
3,758
34
22,940
65
2,895
35
22,435
66
 
  
og derover
2,000


Tabel 2

Erstatning for tab af erhvervsevne tilkendt til det 68. år efter lov om arbejdsskadesikring, jf. lovbekendtgørelse nr. 278 af 14. marts 2013 med senere ændringer.

Kvinder
Fyldt alder
Hensættelse i kr.
Fyldt alder
Hensættelse i kr.
5
34,720
36
22,384
6
34,424
37
21,861
7
34,122
38
21,330
8
33,815
39
20,789
9
33,501
40
20,239
10
33,181
41
19,681
11
32,855
42
19,113
12
32,523
43
18,535
13
32,184
44
17,949
14
31,838
45
17,352
15
31,486
46
16,746
16
31,128
47
16,131
17
30,762
48
15,505
18
30,390
49
14,869
19
30,010
50
14,222
20
29,623
51
13,565
21
29,229
52
12,896
22
28,828
53
12,217
23
28,419
54
11,525
24
28,003
55
10,821
25
27,579
56
10,104
26
27,147
57
9,374
27
26,708
58
8,629
28
26,260
59
7,869
29
25,805
60
7,093
30
25,341
61
6,299
31
24,869
62
5,485
32
24,389
63
4,651
33
23,901
64
3,794
34
23,404
65
2,911
35
22,898
66
 
  
og derover
2,000


Tabel 3

Erstatning for tab af erhvervsevne tilkendt til det 67. år efter lov om arbejdsskadesikring, jf. lovbekendtgørelse nr. 278 af 14. marts 2013 med senere ændringer.

Mænd
Fyldt alder
Hensættelse i kr.
52
12,003
53
11,326
54
10,638
55
9,938
56
9,224
57
8,497
58
7,755
59
6,997
60
6,222
61
5,426
62
4,609
63
3,768
64
2,900
65
 
og derover
2,000


Tabel 4

Erstatning for tab af erhvervsevne tilkendt til det 67. år efter lov om arbejdsskadesikring, jf. lovbekendtgørelse nr. 278 af 14. marts 2013 med senere ændringer.

Kvinder
Fyldt alder
Hensættelse i kr.
52
12,277
53
11,582
54
10,873
55
10,152
56
9,416
57
8,667
58
7,901
59
7,120
60
6,321
61
5,502
62
4,663
63
3,801
64
2,914
65
 
og derover
2,000


Tabel 5

Erstatning for tab af erhvervsevne tilkendt til det 66½. år efter lov om arbejdsskadesikring, jf. lovbekendtgørelse nr. 278 af 14. marts 2013 med senere ændringer.

Mænd
Fyldt alder
Hensættelse i kr.
59
6,623
60
5,835
61
5,025
62
4,193
63
3,336
64
2,450
65
 
og derover
2,000


Tabel 6

Erstatning for tab af erhvervsevne tilkendt til det 66½. år efter lov om arbejdsskadesikring, jf. lovbekendtgørelse nr. 278 af 14. marts 2013 med senere ændringer.

Kvinder
Fyldt alder
Hensættelse i kr.
59
6,730
60
5,919
61
5,088
62
4,236
63
3,359
64
2,457
65
 
og derover
2,000


Tabel 7

Erstatning for tab af erhvervsevne tilkendt til det 66. år efter lov om arbejdsskadesikring, jf. lovbekendtgørelse nr. 278 af 14. marts 2013 med senere ændringer.

Mænd
Fyldt alder
Hensættelse i kr.
60
5,448
61
4,624
62
3,777
63
2,904
64
 
og derover
2,000


Tabel 8

Erstatning for tab af erhvervsevne tilkendt til det 66. år efter lov om arbejdsskadesikring, jf. lovbekendtgørelse nr. 278 af 14. marts 2013 med senere ændringer.

Kvinder
Fyldt alder
Hensættelse i kr.
60
5,518
61
4,674
62
3,808
63
2,917
64
 
og derover
2,000


Tabel 9

Erstatning for tab af erhvervsevne tilkendt til det 65½. år efter lov om arbejdsskadesikring, jf. lovbekendtgørelse nr. 278 af 14. marts 2013 med senere ændringer.

Mænd
Fyldt alder
Hensættelse i kr.
60
5,043
61
4,205
62
3,343
63
2,452
64
 
og derover
2,000


Tabel 10

Erstatning for tab af erhvervsevne tilkendt til det 65½. år efter lov om arbejdsskadesikring, jf. lovbekendtgørelse nr. 278 af 14. marts 2013 med senere ændringer.

Kvinder
Fyldt alder
Hensættelse i kr.
60
5,101
61
4,244
62
3,364
63
2,459
64
 
og derover
2,000


Tabel 11

Erstatning for tab af erhvervsevne tilkendt til det 65. år efter lov om arbejdsskadesikring, jf. lovbekendtgørelse nr. 278 af 14. marts 2013 med senere ændringer.

Mænd
Fyldt alder
Hensættelse i kr.
61
3,786
62
2,908
63
 
og derover
2,000


Tabel 12

Erstatning for tab af erhvervsevne tilkendt til det 65. år efter lov om arbejdsskadesikring, jf. lovbekendtgørelse nr. 278 af 14. marts 2013 med senere ændringer.

Kvinder
Fyldt alder
Hensættelse i kr.
61
3,814
62
2,920
63
 
og derover
2,000


Tabel 13

Erstatning for tab af erhvervsevne tilkendt til det 65. år efter lov om sikring mod følger af arbejdsskade, jf. lovbekendtgørelse nr. 943 af 16. oktober 2000 med senere ændringer og lov om arbejdsskadeforsikring, jf. lovbekendtgørelse nr. 450 af 25. juni 1987 med senere ændringer.

Mænd
Fyldt alder
Hensættelse i kr.
Fyldt alder
Hensættelse i kr.
5
34,634
36
22,406
6
34,338
37
21,896
7
34,035
38
21,378
8
33,727
39
20,852
9
33,414
40
20,319
10
33,094
41
19,778
11
32,768
42
19,229
12
32,435
43
18,672
13
32,097
44
18,107
14
31,752
45
17,534
15
31,401
46
16,953
16
31,043
47
16,364
17
30,679
48
15,767
18
30,308
49
15,162
19
29,930
50
14,548
20
29,545
51
13,926
21
29,154
52
13,294
22
28,755
53
12,654
23
28,349
54
12,004
24
27,937
55
11,344
25
27,517
56
10,674
26
27,089
57
9,992
27
26,655
58
9,299
28
26,213
59
8,592
29
25,763
60
7,872
30
25,307
61
7,136
31
24,842
62
6,383
32
24,370
63
5,611
33
23,891
64
4,818
34
23,404
65
 
35
22,909
og derover
4,000


Tabel 14

Erstatning for tab af erhvervsevne tilkendt til det 65. år efter lov om sikring mod følger af arbejdsskade, jf. lovbekendtgørelse nr. 943 af 16. oktober 2000 med senere ændringer og lov om arbejdsskadeforsikring, jf. lovbekendtgørelse nr. 450 af 25. juni 1987 med senere ændringer.

Kvinder
Fyldt alder
Hensættelse i kr.
Fyldt alder
Hensættelse i kr.
5
34,989
36
22,896
6
34,699
37
22,384
7
34,403
38
21,864
8
34,101
39
21,335
9
33,793
40
20,798
10
33,479
41
20,252
11
33,159
42
19,697
12
32,833
43
19,133
13
32,501
44
18,560
14
32,162
45
17,977
15
31,817
46
17,386
16
31,465
47
16,785
17
31,106
48
16,175
18
30,741
49
15,556
19
30,368
50
14,926
20
29,989
51
14,286
21
29,603
52
13,636
22
29,209
53
12,976
23
28,809
54
12,304
24
28,400
55
11,621
25
27,985
56
10,926
26
27,562
57
10,219
27
27,131
58
9,499
28
26,692
59
8,765
29
26,246
60
8,016
30
25,792
61
7,251
31
25,330
62
6,468
32
24,859
63
5,667
33
24,381
64
4,845
34
23,894
65
 
35
23,399
og derover
4,000


Tabel 15

Erstatning for tab af erhvervsevne tilkendt til det 67. år efter lov om sikring mod følger af arbejdsskade, jf. lovbekendtgørelse nr. 943 af 16. oktober 2000 med senere ændringer og lov om arbejdsskadeforsikring, jf. lovbekendtgørelse nr. 450 af 25. juni 1987 med senere ændringer.

Mænd
Fyldt alder
Hensættelse i kr.
Fyldt alder
Hensættelse i kr.
5
34,576
37
21,783
6
34,278
38
21,262
7
33,975
39
20,734
8
33,666
40
20,198
9
33,350
41
19,653
10
33,029
42
19,101
11
32,702
43
18,541
12
32,368
44
17,973
13
32,029
45
17,397
14
31,682
46
16,813
15
31,330
47
16,221
16
30,970
48
15,620
17
30,605
49
15,011
18
30,232
50
14,393
19
29,852
51
13,766
20
29,466
52
13,131
21
29,073
53
12,486
22
28,673
54
11,831
23
28,265
55
11,166
24
27,851
56
10,490
25
27,429
57
9,803
26
27,000
58
9,103
27
26,563
59
8,390
28
26,119
60
7,663
29
25,668
61
6,919
30
25,209
62
6,158
31
24,743
63
5,378
32
24,269
64
4,575
33
23,787
65
3,747
34
23,297
66
2,890
35
22,800
67
 
36
22,295
og derover
2,000


Tabel 16

Erstatning for tab af erhvervsevne tilkendt til det 67. år efter lov om sikring mod følger af arbejdsskade, jf. lovbekendtgørelse nr. 943 af 16. oktober 2000 med senere ændringer og lov om arbejdsskadeforsikring, jf. lovbekendtgørelse nr. 450 af 25. juni 1987 med senere ændringer.

Kvinder
Fyldt alder
Hensættelse i kr.
Fyldt alder
Hensættelse i kr.
5
34,936
37
22,282
6
34,645
38
21,759
7
34,348
39
21,228
8
34,044
40
20,688
9
33,736
41
20,139
10
33,421
42
19,582
11
33,099
43
19,015
12
32,772
44
18,440
13
32,438
45
17,855
14
32,098
46
17,260
15
31,752
47
16,657
16
31,398
48
16,044
17
31,038
49
15,421
18
30,672
50
14,788
19
30,298
51
14,145
20
29,917
52
13,491
21
29,529
53
12,827
22
29,134
54
12,151
23
28,732
55
11,464
24
28,322
56
10,765
25
27,905
57
10,053
26
27,480
58
9,328
27
27,048
59
8,589
28
26,607
60
7,834
29
26,159
61
7,064
30
25,703
62
6,275
31
25,239
63
5,467
32
24,767
64
4,638
33
24,287
65
3,786
34
23,798
66
2,908
35
23,301
67
 
36
22,796
og derover
2,000


Tabel 17

Erstatning for tab af forsørger tilkendt efter lov om arbejdsskadesikring, jf. lovbekendtgørelse nr. 278 af 14. marts 2013 med senere ændringer, lov om sikring mod følger af arbejdsskade, jf. lovbekendtgørelse nr. 943 af 16. oktober 2000 med senere ændringer, og lov om arbejdsskadeforsikring, jf. lovbekendtgørelse nr. 450 af 25. juni 1987 med senere ændringer.

Mænd. Hensættelse i kr.
Fyldt alder
Resterende erstatningsperiode, antal hele år
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
18
0,991
1,961
2,911
3,842
4,754
5,647
6,521
7,377
8,215
9,036
19
0,991
1,961
2,911
3,842
4,753
5,646
6,520
7,376
8,214
9,034
20
0,991
1,961
2,911
3,841
4,753
5,645
6,519
7,375
8,212
9,032
21
0,991
1,961
2,911
3,841
4,752
5,644
6,518
7,373
8,210
9,030
22
0,991
1,961
2,911
3,841
4,752
5,644
6,517
7,372
8,208
9,027
23
0,990
1,960
2,910
3,840
4,751
5,643
6,515
7,370
8,206
9,024
24
0,990
1,960
2,910
3,840
4,750
5,642
6,514
7,368
8,204
9,021
25
0,990
1,960
2,910
3,839
4,750
5,640
6,512
7,366
8,201
9,018
26
0,990
1,960
2,910
3,839
4,749
5,639
6,511
7,364
8,198
9,015
27
0,990
1,960
2,909
3,838
4,748
5,638
6,509
7,361
8,195
9,011
28
0,990
1,960
2,909
3,838
4,747
5,637
6,507
7,359
8,192
9,006
29
0,990
1,960
2,909
3,837
4,746
5,635
6,505
7,356
8,188
9,002
30
0,990
1,960
2,908
3,836
4,745
5,633
6,502
7,353
8,184
8,996
31
0,990
1,959
2,908
3,836
4,743
5,631
6,500
7,349
8,179
8,991
32
0,990
1,959
2,907
3,835
4,742
5,629
6,497
7,345
8,174
8,985
33
0,990
1,959
2,907
3,834
4,741
5,627
6,494
7,341
8,169
8,978
34
0,990
1,959
2,906
3,833
4,739
5,625
6,491
7,337
8,163
8,971
35
0,990
1,958
2,905
3,832
4,737
5,622
6,487
7,332
8,157
8,963
36
0,990
1,958
2,905
3,830
4,735
5,619
6,483
7,327
8,150
8,954
37
0,990
1,958
2,904
3,829
4,733
5,616
6,479
7,321
8,143
8,945
38
0,990
1,957
2,903
3,828
4,731
5,613
6,474
7,314
8,135
8,935
39
0,990
1,957
2,902
3,826
4,728
5,609
6,469
7,308
8,126
8,924
40
0,990
1,957
2,901
3,824
4,725
5,605
6,463
7,300
8,116
8,912
41
0,989
1,956
2,900
3,822
4,722
5,600
6,457
7,292
8,106
8,898
42
0,989
1,956
2,899
3,820
4,719
5,595
6,450
7,283
8,094
8,884
43
0,989
1,955
2,898
3,818
4,715
5,590
6,443
7,273
8,082
8,868
44
0,989
1,955
2,897
3,816
4,711
5,584
6,435
7,263
8,068
8,851
45
0,989
1,954
2,895
3,813
4,707
5,578
6,426
7,251
8,053
8,833
46
0,989
1,953
2,894
3,810
4,702
5,571
6,417
7,239
8,037
8,813
47
0,989
1,952
2,892
3,807
4,697
5,564
6,406
7,225
8,020
8,791
48
0,988
1,952
2,890
3,803
4,692
5,556
6,395
7,210
8,001
8,767
49
0,988
1,951
2,888
3,799
4,686
5,547
6,383
7,194
7,980
8,741
50
0,988
1,950
2,885
3,795
4,679
5,537
6,370
7,176
7,957
8,713
51
0,988
1,949
2,883
3,791
4,672
5,527
6,355
7,157
7,933
8,682
52
0,987
1,947
2,880
3,786
4,664
5,515
6,340
7,137
7,906
8,649
53
0,987
1,946
2,877
3,780
4,656
5,503
6,322
7,114
7,877
8,613
54
0,987
1,945
2,874
3,775
4,646
5,490
6,304
7,089
7,846
8,574
55
0,986
1,943
2,871
3,768
4,636
5,475
6,284
7,063
7,812
8,531
56
0,986
1,942
2,867
3,761
4,625
5,459
6,262
7,034
7,775
8,486
57
0,986
1,940
2,863
3,754
4,614
5,442
6,238
7,003
7,735
8,436
58
0,985
1,938
2,858
3,746
4,601
5,423
6,212
6,969
7,692
8,382
59
0,985
1,936
2,853
3,737
4,586
5,402
6,184
6,932
7,645
 
60
0,984
1,933
2,848
3,727
4,571
5,380
6,154
6,892
  
61
0,983
1,931
2,842
3,716
4,555
5,356
6,121
   
62
0,983
1,928
2,835
3,705
4,537
5,330
    
63
0,982
1,925
2,828
3,692
4,517
     
64
0,981
1,922
2,821
3,679
      
65
0,980
1,918
2,813
       
66
0,979
1,914
        
67
0,978
         


Note: Hvis der efter lov om sikring mod følger af arbejdsskade eller lov om arbejdsskadeforsikring er tilkendt erstatning for tab af forsørger indtil det 65. år med ret til afløsningsbeløb på 4 års erstatning, skal hensættelsesfaktorerne i tabel 13 benyttes i stedet for hensættelsesfaktorerne i denne tabel.

Note: Hvis der efter lov om sikring mod følger af arbejdsskade eller lov om arbejdsskadeforsikring er tilkendt erstatning for tab af forsørger indtil det 67. år med ret til afløsningsbeløb på 2 års erstatning, skal hensættelsesfaktorerne i tabel 15 benyttes i stedet for hensættelsesfaktorerne i denne tabel.

Tabel 18

Erstatning for tab af forsørger tilkendt efter lov om arbejdsskadesikring, jf. lovbekendtgørelse nr. 278 af 14. marts 2013 med senere ændringer, lov om sikring mod følger af arbejdsskade, jf. lovbekendtgørelse nr. 943 af 16. oktober 2000 med senere ændringer, og lov om arbejdsskadeforsikring, jf. lovbekendtgørelse nr. 450 af 25. juni 1987 med senere ændringer.

Kvinder. Hensættelse i kr.
Fyldt alder
Resterende erstatningsperiode, antal hele år
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
18
0,991
1,961
2,912
3,843
4,755
5,649
6,524
7,381
8,220
9,043
19
0,991
1,961
2,912
3,843
4,755
5,648
6,523
7,380
8,219
9,041
20
0,991
1,961
2,912
3,843
4,755
5,648
6,522
7,379
8,218
9,040
21
0,991
1,961
2,911
3,842
4,754
5,647
6,522
7,378
8,217
9,038
22
0,991
1,961
2,911
3,842
4,754
5,647
6,521
7,377
8,215
9,036
23
0,991
1,961
2,911
3,842
4,753
5,646
6,520
7,376
8,214
9,034
24
0,991
1,961
2,911
3,841
4,753
5,645
6,519
7,375
8,212
9,032
25
0,991
1,961
2,911
3,841
4,752
5,644
6,518
7,373
8,210
9,030
26
0,991
1,961
2,911
3,841
4,752
5,644
6,517
7,372
8,208
9,027
27
0,990
1,960
2,910
3,840
4,751
5,643
6,515
7,370
8,206
9,024
28
0,990
1,960
2,910
3,840
4,750
5,642
6,514
7,368
8,204
9,021
29
0,990
1,960
2,910
3,839
4,750
5,640
6,512
7,366
8,201
9,018
30
0,990
1,960
2,910
3,839
4,749
5,639
6,511
7,364
8,198
9,015
31
0,990
1,960
2,909
3,838
4,748
5,638
6,509
7,361
8,195
9,011
32
0,990
1,960
2,909
3,838
4,747
5,637
6,507
7,359
8,192
9,006
33
0,990
1,960
2,909
3,837
4,746
5,635
6,505
7,356
8,188
9,002
34
0,990
1,960
2,908
3,836
4,745
5,633
6,502
7,353
8,184
8,996
35
0,990
1,959
2,908
3,836
4,743
5,631
6,500
7,349
8,179
8,991
36
0,990
1,959
2,907
3,835
4,742
5,629
6,497
7,345
8,174
8,985
37
0,990
1,959
2,907
3,834
4,741
5,627
6,494
7,341
8,169
8,978
38
0,990
1,959
2,906
3,833
4,739
5,625
6,491
7,337
8,163
8,971
39
0,990
1,958
2,905
3,832
4,737
5,622
6,487
7,332
8,157
8,963
40
0,990
1,958
2,905
3,830
4,735
5,619
6,483
7,327
8,150
8,954
41
0,990
1,958
2,904
3,829
4,733
5,616
6,479
7,321
8,143
8,945
42
0,990
1,957
2,903
3,828
4,731
5,613
6,474
7,314
8,135
8,935
43
0,990
1,957
2,902
3,826
4,728
5,609
6,469
7,308
8,126
8,924
44
0,990
1,957
2,901
3,824
4,725
5,605
6,463
7,300
8,116
8,912
45
0,989
1,956
2,900
3,822
4,722
5,600
6,457
7,292
8,106
8,898
46
0,989
1,956
2,899
3,820
4,719
5,595
6,450
7,283
8,094
8,884
47
0,989
1,955
2,898
3,818
4,715
5,590
6,443
7,273
8,082
8,868
48
0,989
1,955
2,897
3,816
4,711
5,584
6,435
7,263
8,068
8,851
49
0,989
1,954
2,895
3,813
4,707
5,578
6,426
7,251
8,053
8,833
50
0,989
1,953
2,894
3,810
4,702
5,571
6,417
7,239
8,037
8,813
51
0,989
1,952
2,892
3,807
4,697
5,564
6,406
7,225
8,020
8,791
52
0,988
1,952
2,890
3,803
4,692
5,556
6,395
7,210
8,001
8,767
53
0,988
1,951
2,888
3,799
4,686
5,547
6,383
7,194
7,980
8,741
54
0,988
1,950
2,885
3,795
4,679
5,537
6,370
7,176
7,957
8,713
55
0,988
1,949
2,883
3,791
4,672
5,527
6,355
7,157
7,933
8,682
56
0,987
1,947
2,880
3,786
4,664
5,515
6,340
7,137
7,906
8,649
57
0,987
1,946
2,877
3,780
4,656
5,503
6,322
7,114
7,877
8,613
58
0,987
1,945
2,874
3,775
4,646
5,490
6,304
7,089
7,846
8,574
59
0,986
1,943
2,871
3,768
4,636
5,475
6,284
7,063
7,812
 
60
0,986
1,942
2,867
3,761
4,625
5,459
6,262
7,034
  
61
0,986
1,940
2,863
3,754
4,614
5,442
6,238
   
62
0,985
1,938
2,858
3,746
4,601
5,423
    
63
0,985
1,936
2,853
3,737
4,586
     
64
0,984
1,933
2,848
3,727
      
65
0,983
1,931
2,842
       
66
0,983
1,928
        
67
0,982
         


Note: Hvis der efter lov om sikring mod følger af arbejdsskade eller lov om arbejdsskadeforsikring er tilkendt erstatning for tab af forsørger indtil det 65. år med ret til afløsningsbeløb på 4 års erstatning, skal hensættelsesfaktorerne i tabel 14 benyttes i stedet for hensættelsesfaktorerne i denne tabel.

Note: Hvis der efter lov om sikring mod følger af arbejdsskade eller lov om arbejdsskadeforsikring er tilkendt erstatning for tab af forsørger indtil det 67. år med ret til afløsningsbeløb på 2 års erstatning, skal hensættelsesfaktorerne i tabel 16 benyttes i stedet for hensættelsesfaktorerne i denne tabel.

Tabel 19

Erstatning for tab af forsørger tilkendt efter lov om arbejdsskadesikring, jf. lovbekendtgørelse nr. 278 af 14. marts 2013 med senere ændringer, lov om sikring mod følger af arbejdsskade, jf. lovbekendtgørelse nr. 943 af 16. oktober 2000 med senere ændringer, og lov om arbejdsskadeforsikring, jf. lovbekendtgørelse nr. 450 af 25. juni 1987 med senere ændringer.

Mænd
Fyldt alder
Hensættelse i kr.
Fyldt alder
Hensættelse i kr.
0
15,073
18
2,911
1
14,372
19
1,961
2
13,657
20
0,991
3
12,928
  
4
12,183
  
5
11,423
  
6
10,648
  
7
9,856
  
8
9,049
  
9
8,225
  
10
7,384
  
11
6,525
  
12
5,649
  
13
4,755
  
14
3,843
  
15
2,912
  
16
1,961
  
17
0,991
  


Tabel 20

Erstatning for tab af forsørger tilkendt efter lov om arbejdsskadesikring, jf. lovbekendtgørelse nr. 278 af 14. marts 2013 med senere ændringer, lov om sikring mod følger af arbejdsskade, jf. lovbekendtgørelse nr. 943 af 16. oktober 2000 med senere ændringer, og lov om arbejdsskadeforsikring, jf. lovbekendtgørelse nr. 450 af 25. juni 1987 med senere ændringer.

Kvinder
Fyldt alder
Hensættelse i kr.
Fyldt alder
Hensættelse i kr.
0
15,078
18
2,912
1
14,377
19
1,961
2
13,662
20
0,991
3
12,932
  
4
12,187
  
5
11,427
  
6
10,651
  
7
9,859
  
8
9,052
  
9
8,227
  
10
7,386
  
11
6,527
  
12
5,651
  
13
4,756
  
14
3,844
  
15
2,912
  
16
1,961
  
17
0,991
  


«

[Konsekvensændring af anden lovgivning]

Bilag 2

Oversigt over bilag vedrørende L 40

Bilagsnr.
Titel
1
Høringsnotat, høringssvar og ligestillingsvurdering, fra beskæftigelsesministeren
2
Udkast til tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget
3
Tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget
4
Ændringsforslag, fra beskæftigelsesministeren
5
1. udkast til betænkning
6
Supplerende ændringsforslag, fra beskæftigelsesministeren
7
2. udkast til betænkning


Oversigt over spørgsmål og svar vedrørende L 40

Spm.nr.
Titel
1
Spm. om, hvad reglerne om invalidepension er, hvis pensionsalderen hæves, til beskæftigelsesministeren, og ministerens svar herpå
2
Spm. om bistand til udarbejdelsen af ændringsforslag, til beskæftigelsesministeren, og ministerens svar herpå