Betænkning afgivet af
Beskæftigelsesudvalget den 9. december 2015
1. Ændringsforslag
Beskæftigelsesministeren har stillet
2 ændringsforslag til lovforslaget. Enhedslistens medlemmer
af udvalget har stillet 3 ændringsforslag, og Alternativets
medlemmer af udvalget har stillet 1 ændringsforslag til
lovforslaget.
2. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 4. november
2015 og var til 1. behandling den 13. november 2015. Lovforslaget
blev efter 1. behandling henvist til behandling i
Beskæftigelsesudvalget.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 2
møder.
Høring
Et udkast til lovforslaget har inden
fremsættelsen været sendt i høring, og
beskæftigelsesministeren sendte den 22. september 2015 dette
udkast til udvalget, jf. BEU alm. del - bilag 46
(folketingsåret 2014-15, 2. samling). Den 4. november 2015
sendte beskæftigelsesministeren de indkomne
høringssvar, et høringsnotat og en
ligestillingsvurdering til udvalget.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 2
spørgsmål til beskæftigelsesministeren, som
denne har besvaret.
3. Indstillinger og politiske
bemærkninger
Et flertal i
udvalget (S, V, LA, RV og KF) indstiller lovforslaget til vedtagelse med de af
beskæftigelsesministeren under nr. 1 og 6 stillede
ændringsforslag. Flertallet vil stemme imod de under nr. 2-5
stillede ændringsforslag.
Et mindretal i
udvalget (DF) indstiller lovforslaget til vedtagelse med de under nr. 1, 5 og 6
stillede ændringsforslag. Mindretallet vil stemme hverken for
eller imod de under nr. 2 og 4 stillede ændringsforslag og
vil stemme imod det under nr. 3 stillede ændringsforslag.
Et andet
mindretal (EL og ALT) indstiller lovforslaget til forkastelse ved 3. behandling, men vil stemme
for de stillede ændringsforslag.
Et tredje
mindretal (SF) indstiller lovforslaget til forkastelse ved 3. behandling, men vil stemme
for de under nr. 1, 5 og 6 stillede ændringsforslag.
Mindretallet vil stemme hverken for eller imod de under nr. 2, 3 og
4 stillede ændringsforslag.
Socialistisk Folkepartis medlem af udvalget
bemærker, at den stigende levealder er en økonomisk
udfordring, fordi udgifterne til folkepension, ældrepleje og
sundhed vil stige. Foretager man sig ikke noget, risikerer man at
udhule finansieringen af fremtidens velfærd. En mulig
løsning er en højere pensionsalder, men den
løsning er kun rimelig, hvis man får gjort noget ved
det problem, at langt fra alle får mange gode år som
pensionist. Der er borgere, hvor man lang tid før den
normale pensionsalder kan se, at nedslidning og/eller dårligt
helbred peger i retning af, at der kun er udsigt til et
begrænset antal gode år. Derfor er det retfærdigt
at give mulighed for en tidligere pensionering. Det problem
løses ikke af de eksisterende regler om
førtidspension.
Den udfordring er ikke let at løse
på en rimelig og retfærdig måde. Enhedslisten og
Alternativet har stillet ændringsforslag, der indeholder
mulige løsninger. Af disse ligger Enhedslistens
ændringsforslag tættest på de overvejelser, som
SF gør sig. SF ser dog helst en ny supplerende ordning. SF
er med i forligskredsen om bl.a. seniorførtidspension og
arbejder aktivt i denne kreds for bedre forhold for nedslidte
borgere. Af disse grunde undlader SF at stemme for de to
ændringsforslag. SF er enig i, at der skal findes en
løsning på problemerne med nedslidning, dårligt
helbred osv. En eventuel forhøjelse af pensionsalderen
bør ikke vedtages, før det nævnte problem er
løst, og derfor stemmer SF imod det samlede lovforslag, idet
SF lægger til grund, at ingen af de to ændringsforslag
fra Enhedslisten og Alternativet vedtages.
SF mener, at pensionsalderen for
folketingsmedlemmer og ministre bør følge
folkepensionsalderen og stemmer derfor for dette
ændringsforslag fra EL.
Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Tjóðveldi og Javnaðarflokkurin var på
tidspunktet for betænkningens afgivelse ikke
repræsenteret med medlemmer i udvalget og havde dermed ikke
adgang til at komme med indstillinger eller politiske udtalelser i
betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
4. Ændringsforslag med
bemærkninger
Til titlen
Af beskæftigelsesministeren,
tiltrådt af udvalget:
1)
Titlen affattes således:
»Forslag
til
lov om ændring af lov om social pension, lov om
arbejdsskadesikring og lov om afgift af bidraget til
Arbejdsmarkedets Erhvervssygdomssikring og af
arbejdsulykkeerstatninger m.v.
(Regulering af
folkepensionsalderen, ændring af re???v?i?s?i?o?nsbestemmelse
m.v.)«
[Korrektion af lovforslagets
titel]
Af et mindretal
(EL), tiltrådt af et mindretal
(ALT):
2) I
undertitlen indsættes efter
»folkepensionsalderen«: », forhøjelse af
pensionsalderen for ministre og folketingsmedlemmer, lempelse af
reglerne for seniorførtidspension«.
[Konsekvensændring]
Til § 1
Af et mindretal
(ALT), tiltrådt af et mindretal
(EL):
3)
Efter nr. 1 indsættes som nye numre:
»01. Efter § 1 a
indsættes før overskriften før § 2:
Ȥ 1 b. Personer, der
har været mindst 45 år på arbejdsmarkedet fra det
fyldte 18. år, tilkendes folkepension før
opnåelse af folkepensionsalderen (førtidig
folkepension), jf. § 1 a.
Stk. 2.
Folkepension kan tidligst tilkendes fra
1) 2 år
før folkepensionsalderen for personer født før
den 1. juli 1954 eller
2) 3 år
før folkepensionsalderen for personer født den 1.
juli 1954 eller senere.
Stk. 3. Perioden
på arbejdsmarkedet opgøres fra den første
indtræden på arbejdsmarkedet efter det fyldte 18.
år. Indtræden på arbejdsmarkedet kan eksempelvis
dokumenteres ved indbetaling af arbejdsmarkedsbidrag, ATP-bidrag
eller medlemskab af a-kasse.
Stk. 4. Ved
opgørelsen af perioden på arbejdsmarkedet medregnes
almindeligt lønarbejde, perioder med selvstændig
erhvervsvirksomhed samt læretid og visse former for
videreuddannelse.
Stk. 5. Ved
opgørelsen af perioden på arbejdsmarkedet medregnes
perioder med fravær fra arbejdsmarkedet, som skyldes barsel,
handicap, ledighed, langtidssygemelding, plejeorlov m.m.
Ledighedsperioder kan tilsammen højst indgå med 5
år.
Stk. 6. Ved
opgørelsen af perioden på arbejdsmarkedet medregnes
ikke perioder med uddannelse, herunder studier på
universiteter, studiearbejde og praktik m.v.
Stk. 7. De
regler efter denne lov, der gælder om indfødsret,
optjening, bopælskrav, beregning og udbetaling m.v. for ret
til folkepension, skal være opfyldt på og
opgøres i forhold til tidspunktet for førtidig
folkepension.
Stk. 8.
Beskæftigelsesministeren kan fastsætte nærmere
regler om opgørelsen af perioden på arbejdsmarkedet,
jf. stk. 4-6, og regler for vurderingen af, om kravet om 45
år på arbejdsmarkedet er opfyldt.«
02. § 15
a, stk. 1, affattes således:
»Personer, der opfylder betingelserne
i kapitel 1 for ret til folkepension, og som har nået
folkepensionsalderen, kan opsætte udbetalingen af
folkepension til et tidspunkt, der ligger efter
folkepensionsalderen, jf. dog stk. 2.««
[Lempet alderskrav for folkepension
og konsekvensændring som følge af mulighed for
førtidig folkepension]
Af et mindretal
(EL), tiltrådt af et mindretal
(ALT):
4)
Efter nr. 1 indsættes som nyt nummer:
»03. § 17, stk. 3, ophæves, og i stedet
indsættes:
»Stk. 3.
Personer med langvarig og aktuel tilknytning til arbejdsmarkedet
kan ansøge om seniorførtidspension. I sådanne
sager iværksættes ikke beskæftigelsesrettede
tilbud for at udvikle arbejdsevnen. Seniorførtidspension kan
tilkendes fra det fyldte 55. år, når erhvervsevnen
på grund af helbredsmæssige forhold er nedsat med
mindst halvdelen. Hvis der på ansøgningstidspunktet
ikke foreligger tilstrækkelige helbredsmæssige
oplysninger, skal kommunalbestyrelsen indhente relevante
oplysninger, herunder aktuelle speciallægeerklæringer.
Alle foreliggende lægelige oplysninger, herunder de
lægeoplysninger, som borgeren selv fremskaffer, skal
inddrages i sagsbehandlingen og lægges til grund for
afgørelsen.
Stk. 4. Hvis de
helbredsmæssige oplysninger ikke danner tilstrækkeligt
grundlag for vurdering af, om erhvervsevnen er nedsat med mindst
halvdelen, kan kommunen iværksætte en
arbejdsprøvning, der har til formål at afklare
erhvervsevnen. Ansøgeren har ligeledes krav på at
gennemgå en arbejdsprøvning, hvis kommunen vurderer,
at der vil blive givet afslag på seniorførtidspension
på grundlag af de foreliggende helbredsmæssige
oplysninger. Arbejdsprøvningen skal have en varighed af
maksimalt 3 måneder og være påbegyndt, senest 3
måneder efter at kommunen har modtaget ansøgningen om
seniorførtidspension. Dog kan tidsfristen på 3
måneder undtagelsesvis fraviges og forlænges til
højst 6 måneder, hvis fravigelsen skyldes, at kommunen
afventer lægelige oplysninger.
Stk. 5.
Kommunalbestyrelsen forelægger sagen for
rehabiliteringsteamet, når alle helbredsmæssige
oplysninger er indhentet, og senest 3 måneder efter at
resultatet af en eventuel arbejdsprøvning foreligger.
Kommunalbestyrelsen træffer umiddelbart efter
rehabiliteringsteamets indstilling i sagen afgørelse om, at
sagen overgår til behandling efter regle??r?ne om
seniorførtidspension.««
Stk. 4 og 5 bliver herefter stk. 6 og
7.
[Lempelse af reglerne for
seniorførtidspension]
Nye paragraffer
Af et mindretal
(EL), tiltrådt af et mindretal
(DF, ALT og SF):
5)
Efter § 2 indsættes som nye paragraffer:
Ȥ 01
I lov om vederlag og pension m.v. for ministre,
jf. lovbekendtgørelse nr. 273 af 20. april 2004, som
ændret bl.a. ved § 16 i lov nr. 1587 af 20. december
2006 og senest ved lov nr. 743 af 1. juni 2015, foretages
følgende ændring:
1. I
§ 4, stk. 1, 2. pkt., ændres
»har nået efterlønsalderen, jf. § 74 i lov
om arbejdsløshedsforsikring m.v.« til: »har
nået folkepensionsalderen, jf. § 1 a i lov om social
pension.«
§ 02
I lov om valg til Folketinget, jf.
lovbekendtgørelse nr. 369 af 10. april 2014, som
ændret ved § 1 i lov nr. 312 af 29. marts 2014,
foretages følgende ændring:
1. I
§ 110, stk. 1, 2. pkt.,
ændres »har nået efterlønsalderen, jf.
§ 74 i lov om arbejdsløshedsforsikring m.v.« til:
»har nået folkepensionsalderen, jf. § 1 a i lov om
social pension«.«
[Ministres og folketingsmedlemmers
pensionsalder skal følge folkepensionsalderen]
Ny paragraf
Af beskæftigelsesministeren,
tiltrådt af udvalget:
6)
Efter § 2 indsættes som ny paragraf:
Ȥ 03
I lov nr. 1345 af 21. december 2012 om afgift af
bidraget til Arbejdsmarkedets Erhvervssygdomssikring og af
arbejdsulykkeserstatninger m.v. foretages følgende
ændring:
1. Bilag
1 affattes som bilag 1 til denne lov.«
[Af systemtekniske årsager er
bilaget indsat som bilag til betænkningen]
Bemærkninger
Til nr. 1
Ved ændringsforslag nr. 6
ændres affattelsen af bilag 1 i lov nr. 1345 af 21. december
2012 om afgift af bidraget til Arbejdsmarkedets
Erhvervssygdomssikring og af arbejdsulykkeserstatninger m.v.
På den baggrund foreslås det, at titlen til
lovforslaget ændres, så det præciseres, at der
tillige ændres i lov om afgift af bidraget til
Arbejdsmarkedets Erhvervssygdomssikring og af
arbejdsulykkeserstatninger m.v.
Til nr. 2
Ændringsforslaget er en konsekvens af
de øvrige ændringsforslag stillet af Enhedslisten.
Til nr. 3
Formålet med den foreslåede
ændring er at tage hensyn til de forskelle, der findes i
henholdsvis arbejdsvilkår, helbred og levetid, når man
forhøjer folkepensionsalderen. Personer, der arbejder i
nedslidningstruede brancher, arbejder typisk flere år, idet
de har en tidlig debut på arbejdsmarkedet. Samtidig har de i
gennemsnit en lavere levetid end resten af befolkningen. For at
skabe mere lighed bør pensionsalderen baseres på antal
år på arbejdsmarkedet og dermed den tidsperiode, hvor
man har bidraget til samfundet. En differentieret pensionsalder,
som ændringsforslaget er udtryk for, sikrer, at de personer,
der debuterede tidligt på arbejdsmarkedet, også
opnår den tidligere tilbagetrækning, som de kan have
behov for efter et langt arbejdsliv. Således vil
længden af den enkeltes arbejdsliv blive mere lige, relativt
set, på tværs af brancher.
Ændringsforslaget indebærer
implicit, at de mest nedslidningstruede brancher og kortuddannede
personer tilgodeses, i og med at disse grupper typisk også
har en tidligere indtræden på arbejdsmarkedet.
Ændringsforslaget er udtryk for en anerkendelse af, at disse
brancher og uddannelsesgrupper rammes hårdere af en
forhøjelse af folkepensionsalderen end resten af
befolkningen, idet de i højere grad udsættes for
fysisk og psykisk nedslidning.
Samlet set skal ændringsforslaget
altså sikre, at lov om social pension ikke rammer socialt
skævt, således at der indbygges hensyn til ulighed i
arbejdsvilkår, helbred og levetid i loven. Dette gøres
konkret ved indførsel af en differentieret pensionsalder
efter den tyske model om 45 års optjening af retten til
folkepension.
Lovforslaget om regulering af
folkepensionsalderen m.v. ændrer ikke de gældende
regler, hvorefter folkepensionsalderen er ens for alle, dvs.
uafhængig af forudgående tilknytning til
arbejdsmarkedet, indkomst, bopælstid etc.
Det foreslås i § 1 b at
ændre dette således, at personer, som har været
lang tid på arbejdsmarkedet, kan få folkepension
før opnåelse af folkepensionsalderen (førtidig
folkepension).
I stk.1 foreslås, at personer, som
har været 45 år på arbejdsmarkedet siden det 18.
år, kan få tilkendt folkepension før
folkepensionsalderen.
I stk. 2 foreslås, at disse personer
skal kunne få tilkendt folkepension 2 år før
folkepensionsalderen, hvis de er født før den 1. juli
1954, og 3 år før folkepensionsalderen, hvis de er
født den 1. juli 1954 eller senere.
I stk. 4-5 foreslås, hvilke typer af
arbejde og fravær der kan medregnes ved opgørelse af
perioden på arbejdsmarkedet
I stk. 6 præciseres, at visse typer
af aktivitet ikke medregnes ved opgørelsen af perioden
på arbejdsmarkedet.
I stk. 7 foreslås, at de regler efter
denne lov, der gælder om indfødsret, optjening,
bopælskrav, beregning og udbetaling m.v. for ret til
folkepension, skal være opfyldt på og opgøres i
forhold til tidspunktet for førtidig folkepension. Derved
sidestilles førtidig folkepension med den almindelige
folkepension i relation til de øvrige regler, der
gælder i lov om social pension for ret til og udbetaling af
folkepension.
I stk. 8 foreslås, at
beskæftigelsesministeren får bemyndigelse til at
fastsætte nærmere regler om opgørelsen af
perioden på arbejdsmarkedet efter stk. 4-6 og regler for
vurderingen af, om kravet om 45 år på arbejdsmarkedet
er opfyldt.
Det
bemærkes, at det ikke har været muligt at skønne
over de økonomiske konsekvenser af udvidelsen af
personkredsen, som efter forslaget bliver berettiget til
folkepension.
Vedrørende den foreslåede
affattelse af § 15, stk. 1, bemærkes, at efter
gældende regler kan personer, der har nået
folkepensionsalderen, og som har ret til folkepension, vælge
at opsætte denne mod senere at få ret til et
ventetillæg til folkepensionen. Som følge af forslaget
om at indføre mulighed for at gå på folkepension
henholdsvis 2 og 3 år før den almindelige
folkepensionsalder for personer, som har været mindst 45
år på arbejdsmarkedet, er det nødvendigt at
præcisere, at reglerne om opsat pension alene gælder
for personer, der har opnået den almindelige
folkepensionsalder.
Til nr. 4
Mange borgere med hårdt opslidende
arbejde kan ikke holde til de mange år på
arbejdsmarkedet, som blev forudsat med vedtagelsen af
velfærdsreformen fra 2006 og tilbagetrækningsreformen
fra 2011. FOA og 3F har oplyst, at deres medlemmer er nedslidte
før 60-årsalderen på grund af deres hårde
fysiske arbejde, og at disse medlemmer ikke kan holde til at
arbejde, indtil de bliver 68 år. 38 pct. af FOA's medlemmer
forventer, at de ikke kan holde til at arbejde, indtil de kan
gå på folkepension, og 25 pct. af 3F's medlemmer har
forladt arbejdsmarkedet senest i 60-årsalderen, fordi de er
gået på førtidspension eller er døde.
Problemet vokser i takt med forkortelsen af dagpengeperioden og
stramning af genoptjeningsreglerne, som medfører, at denne
gruppe også mister retten til efterløn, som ellers var
et alternativ for en del af dem. Derfor skal der findes en
løsning for disse nedslidte borgere. Den nuværende
seniorførtidspension løser ikke dette problem, fordi
kriterierne, der skal opfyldes for at få tilkendt pensionen,
er nøjagtig de samme som ved den almindelige
førtidspension. Det vil sige, at der i praksis ikke må
være nogen arbejdsevne i behold. I stedet henvises denne
gruppe til at leve i årevis for kontanthjælp eller uden
forsørgelse. Derfor skal betingelserne for at få
tilkendt seniorførtidspension lempes betydeligt, både
hvad kravet til nedsat arbejdsevne angår, og hvad angår
alderskravet.
Til nr. 5
Der skal anstændigvis gælde de
samme vilkår for folketingsmedlemmer og ministre, som de
pålægger resten af befolkningen at leve under.
Ændringsforslaget indebærer, at folketingsmedlemmer og
ministres pensionsalder forhøjes, så den følger
folkepensionsalderen. Såfremt ændringsforslaget
vedtages, vil forslagsstillerne stille
konsekvensændringsforslag om ændring af titlen til 3.
behandling.
Til nr. 6
Ved ændringsforslaget ændres
affattelsen af bilag 1 i lov nr. 1345 af 21. december 2012 om
afgift af bidraget til Arbejdsmarkedets Erhvervssygdomssikring og
af arbejdsulykkeserstatninger m.v. Den ændrede affattelse af
bilaget adskiller sig fra bilag 1 i den gældende lov, derved
at der tilføjes to nye tabeller med
hensættelsesbeløb for mænd og kvinder, hvis
pensionsalder som følge af det foreliggende lovforslag
hæves til 68 år. Tabellerne tilføjes i bilaget
som ny tabel 1 og 2. Tabellerne i bilag 1 i den gældende lov
bliver herefter tabel 3-20. Der er ikke foretaget
indholdsmæssige ændringer af bilagets øvrige
tabeller. Denne konsekvensændring burde have været
medtaget ved fremsættelsen af det foreliggende
lovforslag.
Ændringen er nødvendig, for at
Arbejdsskadestyrelsen i februar 2016 kan opgøre
erstatningsudgifterne i medfør af arbejdsskadeafgiftslovens
§ 3, stk. 1, nr. 2.
Ændringsforslaget medfører
ikke i sig selv merudgifter for arbejdsgiverne ud over det, som er
angivet i lovforslagets pkt. 3.2. i de almindelige
bemærkninger om de økonomiske konsekvenser af
lovforslaget for arbejdsskadesikringen. Der er således i den
i bemærkningerne foretagne opgørelse af
erstatningsudgifterne allerede indregnet afgiften af løbende
erstatninger til personer, hvis pensionsalder forhøjes til
68 år.
Det skønnes i forslag til lov om
ændring af lov om social pension og lov om
arbejdsskadesikring, at merudgifterne til arbejdsskadeafgift som
følge af forhøjelsen af folkepensionsalderen til 68
år er cirka 21 mio. kr. årligt, når
folkepensionsreformen er fuldt indfaset. Beregningerne er forbundet
med betydelig usikkerhed.
Bent Bøgsted (DF) fmd. Jens Henrik Thulesen Dahl (DF)
Peter Kofod Poulsen (DF) Mette Hjermind Dencker (DF) Marlene
Harpsøe (DF) Pernille Bendixen (DF) Hans Andersen (V) Peter
Juel Jensen (V) Louise Schack Elholm (V) Hans Christian Thoning (V)
Anni Matthiesen (V) Britt Bager (V) Joachim B. Olsen (LA) Laura
Lindahl (LA) Rasmus Jarlov (KF) Per Husted (S) Bjarne Laustsen (S)
nfmd. Jeppe Bruus (S) Leif Lahn
Jensen (S) Lennart Damsbo-Andersen (S) Pernille Rosenkrantz-Theil
(S) Peter Hummelgaard Thomsen (S) Henning Hyllested (EL) Christian
Juhl (EL) Finn Sørensen (EL) Josephine Fock (ALT) Torsten
Gejl (ALT) Sofie Carsten Nielsen (RV) Karsten Hønge (SF)
Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Tjóðveldi og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer
i udvalget.
Socialdemokratiet (S) | 47 |
Dansk Folkeparti (DF) | 37 |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 34 |
Enhedslisten (EL) | 14 |
Liberal Alliance (LA) | 13 |
Alternativet (ALT) | 9 |
Radikale Venstre (RV) | 8 |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 7 |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 6 |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 |
Siumut (SIU) | 1 |
Tjóðveldi (T) | 1 |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 |
Bilag 1
»Bilag
1
Hensættelsesfaktorer, der anvendes af
Arbejdsskadestyrelsen til opgørelse af værdien af de
løbende erstatninger med henblik på opgørelse
af beregningsgrundlaget for opkrævning af
arbejdsskadeafgiften efter lovens § 3, stk. 1, nr.
2.
Hensættelsesfaktorerne er opgjort for en ydelse på 1
kr. årligt, der udbetales i tilkendelsesperioden med 1/12
forud hver måned.
Hensættelsesfaktorerne er opgjort med en grundlagsrente
på 2,00 pct. og med en dødelighed som fastsat i det
aktuarmæssige beregningsgrundlag G82.
Hensættelsesfaktorerne i tabel 1-12 anvendes ved
opgørelsen af værdien af løbende erstatning til
tilskadekomne, der modtager erstatning for tab af erhvervsevne
efter lov om arbejdsskadesikring, jf. lovbekendtgørelse nr.
278 af 14. marts 2013 med senere ændringer.
Tabel 1 anvendes ved opgørelsen af værdien af den
løbende erstatning til mænd, når erstatningen er
tilkendt indtil det fyldte 68. år.
Tabel 2 anvendes ved opgørelsen af værdien af den
løbende erstatning til kvinder, når erstatningen er
tilkendt indtil det fyldte 68. år.
Tabel 3 anvendes ved opgørelsen af værdien af den
løbende erstatning til mænd, når erstatningen er
tilkendt indtil det fyldte 67. år.
Tabel 4 anvendes ved opgørelsen af værdien af den
løbende erstatning til kvinder, når erstatningen er
tilkendt indtil det fyldte 67. år.
Tabel 5 anvendes ved opgørelsen af værdien af den
løbende erstatning til mænd, når erstatningen er
tilkendt indtil det fyldte 66½. år.
Tabel 6 anvendes ved opgørelsen af værdien af den
løbende erstatning til kvinder, når erstatningen er
tilkendt indtil det fyldte 66½. år.
Tabel 7 anvendes ved opgørelsen af værdien af den
løbende erstatning til mænd, når erstatningen er
tilkendt indtil det fyldte 66. år.
Tabel 8 anvendes ved opgørelsen af værdien af den
løbende erstatning til kvinder, når erstatningen er
tilkendt indtil det fyldte 66. år.
Tabel 9 anvendes ved opgørelsen af værdien af den
løbende erstatning til mænd, når erstatningen er
tilkendt indtil det fyldte 65½. år.
Tabel 10 anvendes ved opgørelsen af værdien af den
løbende erstatning til kvinder, når erstatningen er
tilkendt indtil det fyldte 65½. år.
Tabel 11 anvendes ved opgørelsen af værdien af den
løbende erstatning til mænd, når erstatningen er
tilkendt indtil det fyldte 65. år.
Tabel 12 anvendes ved opgørelsen af værdien af den
løbende erstatning til kvinder, når erstatningen er
tilkendt indtil det fyldte 65. år.
Hensættelsesfaktorerne i tabel 13-16 anvendes ved
opgørelsen af værdien af løbende erstatning til
tilskadekomne, der modtager erstatning for tab af erhvervsevne
efter lov om sikring mod følger af arbejdsskade, jf.
lovbekendtgørelse nr. 943 af 16. oktober 2000 med senere
ændringer og lov om arbejdsskadeforsikring, jf.
lovbekendtgørelse nr. 450 af 25. juni 1987 med senere
ændringer.
Tabel 13 anvendes ved opgørelsen af værdien af den
løbende erstatning til mænd, når erstatningen er
tilkendt indtil det fyldte 65. år.
Tabel 14 anvendes ved opgørelsen af værdien af den
løbende erstatning til kvinder, når erstatningen er
tilkendt indtil det fyldte 65. år.
Tabel 15 anvendes ved opgørelsen af værdien af den
løbende erstatning til mænd, når erstatningen er
tilkendt indtil det fyldte 67. år.
Tabel 16 anvendes ved opgørelsen af værdien af den
løbende erstatning til kvinder, når erstatningen er
tilkendt indtil det fyldte 67. år.
Hensættelsesfaktorerne i tabel 17-20 anvendes ved
opgørelsen af værdien af løbende erstatning til
efterladte, der modtager erstatning for tab af forsørger
efter lov om arbejdsskadesikring, jf. lovbekendtgørelse nr.
278 af 14. marts 2013 med senere ændringer, lov om sikring
mod følger af arbejdsskade, jf. lovbekendtgørelse nr.
943 af 16. oktober 2000 med senere ændringer, og lov om
arbejdsskadeforsikring, jf. lovbekendtgørelse nr. 450 af 25.
juni 1987 med senere ændringer.
Tabel 17 anvendes ved opgørelsen af værdien af den
løbende erstatning til mænd
(ægtefælle/samlever).
Tabel 18 anvendes ved opgørelsen af værdien af den
løbende erstatning til kvinder
(ægtefælle/samlever).
Tabel 19 anvendes ved opgørelsen af værdien af den
løbende erstatning til mænd (børn).
Tabel 20 anvendes ved opgørelsen af værdien af den
løbende erstatning til kvinder (børn).
Tabel 1
Erstatning for
tab af erhvervsevne tilkendt til det 68. år efter lov om
arbejdsskadesikring, jf. lovbekendtgørelse nr. 278 af 14.
marts 2013 med senere ændringer.
Mænd | Fyldt alder | Hensættelse i kr. | Fyldt alder | Hensættelse i kr. | 5 | 34,381 | 36 | 21,922 | 6 | 34,079 | 37 | 21,401 | 7 | 33,771 | 38 | 20,872 | 8 | 33,458 | 39 | 20,334 | 9 | 33,139 | 40 | 19,789 | 10 | 32,813 | 41 | 19,235 | 11 | 32,481 | 42 | 18,674 | 12 | 32,143 | 43 | 18,103 | 13 | 31,798 | 44 | 17,525 | 14 | 31,447 | 45 | 16,938 | 15 | 31,090 | 46 | 16,342 | 16 | 30,726 | 47 | 15,738 | 17 | 30,355 | 48 | 15,125 | 18 | 29,977 | 49 | 14,503 | 19 | 29,592 | 50 | 13,872 | 20 | 29,200 | 51 | 13,231 | 21 | 28,802 | 52 | 12,581 | 22 | 28,396 | 53 | 11,920 | 23 | 27,982 | 54 | 11,249 | 24 | 27,562 | 55 | 10,567 | 25 | 27,134 | 56 | 9,873 | 26 | 26,698 | 57 | 9,166 | 27 | 26,256 | 58 | 8,446 | 28 | 25,805 | 59 | 7,711 | 29 | 25,347 | 60 | 6,960 | 30 | 24,881 | 61 | 6,191 | 31 | 24,408 | 62 | 5,403 | 32 | 23,926 | 63 | 4,593 | 33 | 23,437 | 64 | 3,758 | 34 | 22,940 | 65 | 2,895 | 35 | 22,435 | 66 | | | | og derover | 2,000 |
|
Tabel 2
Erstatning for
tab af erhvervsevne tilkendt til det 68. år efter lov om
arbejdsskadesikring, jf. lovbekendtgørelse nr. 278 af 14.
marts 2013 med senere ændringer.
Kvinder | Fyldt alder | Hensættelse i kr. | Fyldt alder | Hensættelse i kr. | 5 | 34,720 | 36 | 22,384 | 6 | 34,424 | 37 | 21,861 | 7 | 34,122 | 38 | 21,330 | 8 | 33,815 | 39 | 20,789 | 9 | 33,501 | 40 | 20,239 | 10 | 33,181 | 41 | 19,681 | 11 | 32,855 | 42 | 19,113 | 12 | 32,523 | 43 | 18,535 | 13 | 32,184 | 44 | 17,949 | 14 | 31,838 | 45 | 17,352 | 15 | 31,486 | 46 | 16,746 | 16 | 31,128 | 47 | 16,131 | 17 | 30,762 | 48 | 15,505 | 18 | 30,390 | 49 | 14,869 | 19 | 30,010 | 50 | 14,222 | 20 | 29,623 | 51 | 13,565 | 21 | 29,229 | 52 | 12,896 | 22 | 28,828 | 53 | 12,217 | 23 | 28,419 | 54 | 11,525 | 24 | 28,003 | 55 | 10,821 | 25 | 27,579 | 56 | 10,104 | 26 | 27,147 | 57 | 9,374 | 27 | 26,708 | 58 | 8,629 | 28 | 26,260 | 59 | 7,869 | 29 | 25,805 | 60 | 7,093 | 30 | 25,341 | 61 | 6,299 | 31 | 24,869 | 62 | 5,485 | 32 | 24,389 | 63 | 4,651 | 33 | 23,901 | 64 | 3,794 | 34 | 23,404 | 65 | 2,911 | 35 | 22,898 | 66 | | | | og derover | 2,000 |
|
Tabel 3
Erstatning for
tab af erhvervsevne tilkendt til det 67. år efter lov om
arbejdsskadesikring, jf. lovbekendtgørelse nr. 278 af 14.
marts 2013 med senere ændringer.
Mænd | Fyldt alder | Hensættelse i kr. | 52 | 12,003 | 53 | 11,326 | 54 | 10,638 | 55 | 9,938 | 56 | 9,224 | 57 | 8,497 | 58 | 7,755 | 59 | 6,997 | 60 | 6,222 | 61 | 5,426 | 62 | 4,609 | 63 | 3,768 | 64 | 2,900 | 65 | | og derover | 2,000 |
|
Tabel 4
Erstatning for
tab af erhvervsevne tilkendt til det 67. år efter lov om
arbejdsskadesikring, jf. lovbekendtgørelse nr. 278 af 14.
marts 2013 med senere ændringer.
Kvinder | Fyldt alder | Hensættelse i kr. | 52 | 12,277 | 53 | 11,582 | 54 | 10,873 | 55 | 10,152 | 56 | 9,416 | 57 | 8,667 | 58 | 7,901 | 59 | 7,120 | 60 | 6,321 | 61 | 5,502 | 62 | 4,663 | 63 | 3,801 | 64 | 2,914 | 65 | | og derover | 2,000 |
|
Tabel 5
Erstatning for
tab af erhvervsevne tilkendt til det 66½. år efter lov om arbejdsskadesikring, jf.
lovbekendtgørelse nr. 278 af 14. marts 2013 med senere
ændringer.
Mænd | Fyldt alder | Hensættelse i kr. | 59 | 6,623 | 60 | 5,835 | 61 | 5,025 | 62 | 4,193 | 63 | 3,336 | 64 | 2,450 | 65 | | og derover | 2,000 |
|
Tabel 6
Erstatning for
tab af erhvervsevne tilkendt til det 66½. år efter lov om arbejdsskadesikring, jf.
lovbekendtgørelse nr. 278 af 14. marts 2013 med senere
ændringer.
Kvinder | Fyldt alder | Hensættelse i kr. | 59 | 6,730 | 60 | 5,919 | 61 | 5,088 | 62 | 4,236 | 63 | 3,359 | 64 | 2,457 | 65 | | og derover | 2,000 |
|
Tabel 7
Erstatning for
tab af erhvervsevne tilkendt til det 66. år efter lov om
arbejdsskadesikring, jf. lovbekendtgørelse nr. 278 af 14.
marts 2013 med senere ændringer.
Mænd | Fyldt alder | Hensættelse i kr. | 60 | 5,448 | 61 | 4,624 | 62 | 3,777 | 63 | 2,904 | 64 | | og derover | 2,000 |
|
Tabel 8
Erstatning for
tab af erhvervsevne tilkendt til det 66. år efter lov om
arbejdsskadesikring, jf. lovbekendtgørelse nr. 278 af 14.
marts 2013 med senere ændringer.
Kvinder | Fyldt alder | Hensættelse i kr. | 60 | 5,518 | 61 | 4,674 | 62 | 3,808 | 63 | 2,917 | 64 | | og derover | 2,000 |
|
Tabel 9
Erstatning for
tab af erhvervsevne tilkendt til det 65½. år efter lov om arbejdsskadesikring, jf.
lovbekendtgørelse nr. 278 af 14. marts 2013 med senere
ændringer.
Mænd | Fyldt alder | Hensættelse i kr. | 60 | 5,043 | 61 | 4,205 | 62 | 3,343 | 63 | 2,452 | 64 | | og derover | 2,000 |
|
Tabel
10
Erstatning for
tab af erhvervsevne tilkendt til det 65½. år efter lov om arbejdsskadesikring, jf.
lovbekendtgørelse nr. 278 af 14. marts 2013 med senere
ændringer.
Kvinder | Fyldt alder | Hensættelse i kr. | 60 | 5,101 | 61 | 4,244 | 62 | 3,364 | 63 | 2,459 | 64 | | og derover | 2,000 |
|
Tabel
11
Erstatning for
tab af erhvervsevne tilkendt til det 65. år efter lov om
arbejdsskadesikring, jf. lovbekendtgørelse nr. 278 af 14.
marts 2013 med senere ændringer.
Mænd | Fyldt alder | Hensættelse i kr. | 61 | 3,786 | 62 | 2,908 | 63 | | og derover | 2,000 |
|
Tabel
12
Erstatning for
tab af erhvervsevne tilkendt til det 65. år efter lov om
arbejdsskadesikring, jf. lovbekendtgørelse nr. 278 af 14.
marts 2013 med senere ændringer.
Kvinder | Fyldt alder | Hensættelse i kr. | 61 | 3,814 | 62 | 2,920 | 63 | | og derover | 2,000 |
|
Tabel
13
Erstatning for tab af erhvervsevne tilkendt
til det 65. år efter lov om sikring mod følger af
arbejdsskade, jf. lovbekendtgørelse nr. 943 af 16. oktober
2000 med senere ændringer og lov om arbejdsskadeforsikring,
jf. lovbekendtgørelse nr. 450 af 25. juni 1987 med senere
ændringer.
Mænd | Fyldt alder | Hensættelse i kr. | Fyldt alder | Hensættelse i kr. | 5 | 34,634 | 36 | 22,406 | 6 | 34,338 | 37 | 21,896 | 7 | 34,035 | 38 | 21,378 | 8 | 33,727 | 39 | 20,852 | 9 | 33,414 | 40 | 20,319 | 10 | 33,094 | 41 | 19,778 | 11 | 32,768 | 42 | 19,229 | 12 | 32,435 | 43 | 18,672 | 13 | 32,097 | 44 | 18,107 | 14 | 31,752 | 45 | 17,534 | 15 | 31,401 | 46 | 16,953 | 16 | 31,043 | 47 | 16,364 | 17 | 30,679 | 48 | 15,767 | 18 | 30,308 | 49 | 15,162 | 19 | 29,930 | 50 | 14,548 | 20 | 29,545 | 51 | 13,926 | 21 | 29,154 | 52 | 13,294 | 22 | 28,755 | 53 | 12,654 | 23 | 28,349 | 54 | 12,004 | 24 | 27,937 | 55 | 11,344 | 25 | 27,517 | 56 | 10,674 | 26 | 27,089 | 57 | 9,992 | 27 | 26,655 | 58 | 9,299 | 28 | 26,213 | 59 | 8,592 | 29 | 25,763 | 60 | 7,872 | 30 | 25,307 | 61 | 7,136 | 31 | 24,842 | 62 | 6,383 | 32 | 24,370 | 63 | 5,611 | 33 | 23,891 | 64 | 4,818 | 34 | 23,404 | 65 | | 35 | 22,909 | og derover | 4,000 |
|
Tabel
14
Erstatning for tab af erhvervsevne tilkendt
til det 65. år efter lov om sikring mod følger af
arbejdsskade, jf. lovbekendtgørelse nr. 943 af 16. oktober
2000 med senere ændringer og lov om arbejdsskadeforsikring,
jf. lovbekendtgørelse nr. 450 af 25. juni 1987 med senere
ændringer.
Kvinder | Fyldt alder | Hensættelse i kr. | Fyldt alder | Hensættelse i kr. | 5 | 34,989 | 36 | 22,896 | 6 | 34,699 | 37 | 22,384 | 7 | 34,403 | 38 | 21,864 | 8 | 34,101 | 39 | 21,335 | 9 | 33,793 | 40 | 20,798 | 10 | 33,479 | 41 | 20,252 | 11 | 33,159 | 42 | 19,697 | 12 | 32,833 | 43 | 19,133 | 13 | 32,501 | 44 | 18,560 | 14 | 32,162 | 45 | 17,977 | 15 | 31,817 | 46 | 17,386 | 16 | 31,465 | 47 | 16,785 | 17 | 31,106 | 48 | 16,175 | 18 | 30,741 | 49 | 15,556 | 19 | 30,368 | 50 | 14,926 | 20 | 29,989 | 51 | 14,286 | 21 | 29,603 | 52 | 13,636 | 22 | 29,209 | 53 | 12,976 | 23 | 28,809 | 54 | 12,304 | 24 | 28,400 | 55 | 11,621 | 25 | 27,985 | 56 | 10,926 | 26 | 27,562 | 57 | 10,219 | 27 | 27,131 | 58 | 9,499 | 28 | 26,692 | 59 | 8,765 | 29 | 26,246 | 60 | 8,016 | 30 | 25,792 | 61 | 7,251 | 31 | 25,330 | 62 | 6,468 | 32 | 24,859 | 63 | 5,667 | 33 | 24,381 | 64 | 4,845 | 34 | 23,894 | 65 | | 35 | 23,399 | og derover | 4,000 |
|
Tabel
15
Erstatning for tab af erhvervsevne tilkendt
til det 67. år efter lov om sikring mod følger af
arbejdsskade, jf. lovbekendtgørelse nr. 943 af 16. oktober
2000 med senere ændringer og lov om arbejdsskadeforsikring,
jf. lovbekendtgørelse nr. 450 af 25. juni 1987 med senere
ændringer.
Mænd | Fyldt alder | Hensættelse i kr. | Fyldt alder | Hensættelse i kr. | 5 | 34,576 | 37 | 21,783 | 6 | 34,278 | 38 | 21,262 | 7 | 33,975 | 39 | 20,734 | 8 | 33,666 | 40 | 20,198 | 9 | 33,350 | 41 | 19,653 | 10 | 33,029 | 42 | 19,101 | 11 | 32,702 | 43 | 18,541 | 12 | 32,368 | 44 | 17,973 | 13 | 32,029 | 45 | 17,397 | 14 | 31,682 | 46 | 16,813 | 15 | 31,330 | 47 | 16,221 | 16 | 30,970 | 48 | 15,620 | 17 | 30,605 | 49 | 15,011 | 18 | 30,232 | 50 | 14,393 | 19 | 29,852 | 51 | 13,766 | 20 | 29,466 | 52 | 13,131 | 21 | 29,073 | 53 | 12,486 | 22 | 28,673 | 54 | 11,831 | 23 | 28,265 | 55 | 11,166 | 24 | 27,851 | 56 | 10,490 | 25 | 27,429 | 57 | 9,803 | 26 | 27,000 | 58 | 9,103 | 27 | 26,563 | 59 | 8,390 | 28 | 26,119 | 60 | 7,663 | 29 | 25,668 | 61 | 6,919 | 30 | 25,209 | 62 | 6,158 | 31 | 24,743 | 63 | 5,378 | 32 | 24,269 | 64 | 4,575 | 33 | 23,787 | 65 | 3,747 | 34 | 23,297 | 66 | 2,890 | 35 | 22,800 | 67 | | 36 | 22,295 | og derover | 2,000 |
|
Tabel
16
Erstatning for tab af erhvervsevne tilkendt
til det 67. år efter lov om sikring mod følger af
arbejdsskade, jf. lovbekendtgørelse nr. 943 af 16. oktober
2000 med senere ændringer og lov om arbejdsskadeforsikring,
jf. lovbekendtgørelse nr. 450 af 25. juni 1987 med senere
ændringer.
Kvinder | Fyldt alder | Hensættelse i kr. | Fyldt alder | Hensættelse i kr. | 5 | 34,936 | 37 | 22,282 | 6 | 34,645 | 38 | 21,759 | 7 | 34,348 | 39 | 21,228 | 8 | 34,044 | 40 | 20,688 | 9 | 33,736 | 41 | 20,139 | 10 | 33,421 | 42 | 19,582 | 11 | 33,099 | 43 | 19,015 | 12 | 32,772 | 44 | 18,440 | 13 | 32,438 | 45 | 17,855 | 14 | 32,098 | 46 | 17,260 | 15 | 31,752 | 47 | 16,657 | 16 | 31,398 | 48 | 16,044 | 17 | 31,038 | 49 | 15,421 | 18 | 30,672 | 50 | 14,788 | 19 | 30,298 | 51 | 14,145 | 20 | 29,917 | 52 | 13,491 | 21 | 29,529 | 53 | 12,827 | 22 | 29,134 | 54 | 12,151 | 23 | 28,732 | 55 | 11,464 | 24 | 28,322 | 56 | 10,765 | 25 | 27,905 | 57 | 10,053 | 26 | 27,480 | 58 | 9,328 | 27 | 27,048 | 59 | 8,589 | 28 | 26,607 | 60 | 7,834 | 29 | 26,159 | 61 | 7,064 | 30 | 25,703 | 62 | 6,275 | 31 | 25,239 | 63 | 5,467 | 32 | 24,767 | 64 | 4,638 | 33 | 24,287 | 65 | 3,786 | 34 | 23,798 | 66 | 2,908 | 35 | 23,301 | 67 | | 36 | 22,796 | og derover | 2,000 |
|
Tabel
17
Erstatning for tab af forsørger
tilkendt efter lov om arbejdsskadesikring, jf.
lovbekendtgørelse nr. 278 af 14. marts 2013 med senere
ændringer, lov om sikring mod følger af arbejdsskade,
jf. lovbekendtgørelse nr. 943 af 16. oktober 2000 med senere
ændringer, og lov om arbejdsskadeforsikring, jf.
lovbekendtgørelse nr. 450 af 25. juni 1987 med senere
ændringer.
Mænd. Hensættelse i kr. | Fyldt alder | Resterende erstatningsperiode, antal hele
år | | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 18 | 0,991 | 1,961 | 2,911 | 3,842 | 4,754 | 5,647 | 6,521 | 7,377 | 8,215 | 9,036 | 19 | 0,991 | 1,961 | 2,911 | 3,842 | 4,753 | 5,646 | 6,520 | 7,376 | 8,214 | 9,034 | 20 | 0,991 | 1,961 | 2,911 | 3,841 | 4,753 | 5,645 | 6,519 | 7,375 | 8,212 | 9,032 | 21 | 0,991 | 1,961 | 2,911 | 3,841 | 4,752 | 5,644 | 6,518 | 7,373 | 8,210 | 9,030 | 22 | 0,991 | 1,961 | 2,911 | 3,841 | 4,752 | 5,644 | 6,517 | 7,372 | 8,208 | 9,027 | 23 | 0,990 | 1,960 | 2,910 | 3,840 | 4,751 | 5,643 | 6,515 | 7,370 | 8,206 | 9,024 | 24 | 0,990 | 1,960 | 2,910 | 3,840 | 4,750 | 5,642 | 6,514 | 7,368 | 8,204 | 9,021 | 25 | 0,990 | 1,960 | 2,910 | 3,839 | 4,750 | 5,640 | 6,512 | 7,366 | 8,201 | 9,018 | 26 | 0,990 | 1,960 | 2,910 | 3,839 | 4,749 | 5,639 | 6,511 | 7,364 | 8,198 | 9,015 | 27 | 0,990 | 1,960 | 2,909 | 3,838 | 4,748 | 5,638 | 6,509 | 7,361 | 8,195 | 9,011 | 28 | 0,990 | 1,960 | 2,909 | 3,838 | 4,747 | 5,637 | 6,507 | 7,359 | 8,192 | 9,006 | 29 | 0,990 | 1,960 | 2,909 | 3,837 | 4,746 | 5,635 | 6,505 | 7,356 | 8,188 | 9,002 | 30 | 0,990 | 1,960 | 2,908 | 3,836 | 4,745 | 5,633 | 6,502 | 7,353 | 8,184 | 8,996 | 31 | 0,990 | 1,959 | 2,908 | 3,836 | 4,743 | 5,631 | 6,500 | 7,349 | 8,179 | 8,991 | 32 | 0,990 | 1,959 | 2,907 | 3,835 | 4,742 | 5,629 | 6,497 | 7,345 | 8,174 | 8,985 | 33 | 0,990 | 1,959 | 2,907 | 3,834 | 4,741 | 5,627 | 6,494 | 7,341 | 8,169 | 8,978 | 34 | 0,990 | 1,959 | 2,906 | 3,833 | 4,739 | 5,625 | 6,491 | 7,337 | 8,163 | 8,971 | 35 | 0,990 | 1,958 | 2,905 | 3,832 | 4,737 | 5,622 | 6,487 | 7,332 | 8,157 | 8,963 | 36 | 0,990 | 1,958 | 2,905 | 3,830 | 4,735 | 5,619 | 6,483 | 7,327 | 8,150 | 8,954 | 37 | 0,990 | 1,958 | 2,904 | 3,829 | 4,733 | 5,616 | 6,479 | 7,321 | 8,143 | 8,945 | 38 | 0,990 | 1,957 | 2,903 | 3,828 | 4,731 | 5,613 | 6,474 | 7,314 | 8,135 | 8,935 | 39 | 0,990 | 1,957 | 2,902 | 3,826 | 4,728 | 5,609 | 6,469 | 7,308 | 8,126 | 8,924 | 40 | 0,990 | 1,957 | 2,901 | 3,824 | 4,725 | 5,605 | 6,463 | 7,300 | 8,116 | 8,912 | 41 | 0,989 | 1,956 | 2,900 | 3,822 | 4,722 | 5,600 | 6,457 | 7,292 | 8,106 | 8,898 | 42 | 0,989 | 1,956 | 2,899 | 3,820 | 4,719 | 5,595 | 6,450 | 7,283 | 8,094 | 8,884 | 43 | 0,989 | 1,955 | 2,898 | 3,818 | 4,715 | 5,590 | 6,443 | 7,273 | 8,082 | 8,868 | 44 | 0,989 | 1,955 | 2,897 | 3,816 | 4,711 | 5,584 | 6,435 | 7,263 | 8,068 | 8,851 | 45 | 0,989 | 1,954 | 2,895 | 3,813 | 4,707 | 5,578 | 6,426 | 7,251 | 8,053 | 8,833 | 46 | 0,989 | 1,953 | 2,894 | 3,810 | 4,702 | 5,571 | 6,417 | 7,239 | 8,037 | 8,813 | 47 | 0,989 | 1,952 | 2,892 | 3,807 | 4,697 | 5,564 | 6,406 | 7,225 | 8,020 | 8,791 | 48 | 0,988 | 1,952 | 2,890 | 3,803 | 4,692 | 5,556 | 6,395 | 7,210 | 8,001 | 8,767 | 49 | 0,988 | 1,951 | 2,888 | 3,799 | 4,686 | 5,547 | 6,383 | 7,194 | 7,980 | 8,741 | 50 | 0,988 | 1,950 | 2,885 | 3,795 | 4,679 | 5,537 | 6,370 | 7,176 | 7,957 | 8,713 | 51 | 0,988 | 1,949 | 2,883 | 3,791 | 4,672 | 5,527 | 6,355 | 7,157 | 7,933 | 8,682 | 52 | 0,987 | 1,947 | 2,880 | 3,786 | 4,664 | 5,515 | 6,340 | 7,137 | 7,906 | 8,649 | 53 | 0,987 | 1,946 | 2,877 | 3,780 | 4,656 | 5,503 | 6,322 | 7,114 | 7,877 | 8,613 | 54 | 0,987 | 1,945 | 2,874 | 3,775 | 4,646 | 5,490 | 6,304 | 7,089 | 7,846 | 8,574 | 55 | 0,986 | 1,943 | 2,871 | 3,768 | 4,636 | 5,475 | 6,284 | 7,063 | 7,812 | 8,531 | 56 | 0,986 | 1,942 | 2,867 | 3,761 | 4,625 | 5,459 | 6,262 | 7,034 | 7,775 | 8,486 | 57 | 0,986 | 1,940 | 2,863 | 3,754 | 4,614 | 5,442 | 6,238 | 7,003 | 7,735 | 8,436 | 58 | 0,985 | 1,938 | 2,858 | 3,746 | 4,601 | 5,423 | 6,212 | 6,969 | 7,692 | 8,382 | 59 | 0,985 | 1,936 | 2,853 | 3,737 | 4,586 | 5,402 | 6,184 | 6,932 | 7,645 | | 60 | 0,984 | 1,933 | 2,848 | 3,727 | 4,571 | 5,380 | 6,154 | 6,892 | | | 61 | 0,983 | 1,931 | 2,842 | 3,716 | 4,555 | 5,356 | 6,121 | | | | 62 | 0,983 | 1,928 | 2,835 | 3,705 | 4,537 | 5,330 | | | | | 63 | 0,982 | 1,925 | 2,828 | 3,692 | 4,517 | | | | | | 64 | 0,981 | 1,922 | 2,821 | 3,679 | | | | | | | 65 | 0,980 | 1,918 | 2,813 | | | | | | | | 66 | 0,979 | 1,914 | | | | | | | | | 67 | 0,978 | | | | | | | | | |
|
Note: Hvis der efter lov om sikring mod følger af
arbejdsskade eller lov om arbejdsskadeforsikring er tilkendt
erstatning for tab af forsørger indtil det 65. år med
ret til afløsningsbeløb på 4 års
erstatning, skal hensættelsesfaktorerne i tabel 13 benyttes i
stedet for hensættelsesfaktorerne i denne tabel.
Note: Hvis der efter lov om sikring mod følger af
arbejdsskade eller lov om arbejdsskadeforsikring er tilkendt
erstatning for tab af forsørger indtil det 67. år med
ret til afløsningsbeløb på 2 års
erstatning, skal hensættelsesfaktorerne i tabel 15 benyttes i
stedet for hensættelsesfaktorerne i denne tabel.
Tabel
18
Erstatning for tab af forsørger
tilkendt efter lov om arbejdsskadesikring, jf.
lovbekendtgørelse nr. 278 af 14. marts 2013 med senere
ændringer, lov om sikring mod følger af arbejdsskade,
jf. lovbekendtgørelse nr. 943 af 16. oktober 2000 med senere
ændringer, og lov om arbejdsskadeforsikring, jf.
lovbekendtgørelse nr. 450 af 25. juni 1987 med senere
ændringer.
Kvinder. Hensættelse i kr. | Fyldt alder | Resterende erstatningsperiode, antal hele
år | | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 18 | 0,991 | 1,961 | 2,912 | 3,843 | 4,755 | 5,649 | 6,524 | 7,381 | 8,220 | 9,043 | 19 | 0,991 | 1,961 | 2,912 | 3,843 | 4,755 | 5,648 | 6,523 | 7,380 | 8,219 | 9,041 | 20 | 0,991 | 1,961 | 2,912 | 3,843 | 4,755 | 5,648 | 6,522 | 7,379 | 8,218 | 9,040 | 21 | 0,991 | 1,961 | 2,911 | 3,842 | 4,754 | 5,647 | 6,522 | 7,378 | 8,217 | 9,038 | 22 | 0,991 | 1,961 | 2,911 | 3,842 | 4,754 | 5,647 | 6,521 | 7,377 | 8,215 | 9,036 | 23 | 0,991 | 1,961 | 2,911 | 3,842 | 4,753 | 5,646 | 6,520 | 7,376 | 8,214 | 9,034 | 24 | 0,991 | 1,961 | 2,911 | 3,841 | 4,753 | 5,645 | 6,519 | 7,375 | 8,212 | 9,032 | 25 | 0,991 | 1,961 | 2,911 | 3,841 | 4,752 | 5,644 | 6,518 | 7,373 | 8,210 | 9,030 | 26 | 0,991 | 1,961 | 2,911 | 3,841 | 4,752 | 5,644 | 6,517 | 7,372 | 8,208 | 9,027 | 27 | 0,990 | 1,960 | 2,910 | 3,840 | 4,751 | 5,643 | 6,515 | 7,370 | 8,206 | 9,024 | 28 | 0,990 | 1,960 | 2,910 | 3,840 | 4,750 | 5,642 | 6,514 | 7,368 | 8,204 | 9,021 | 29 | 0,990 | 1,960 | 2,910 | 3,839 | 4,750 | 5,640 | 6,512 | 7,366 | 8,201 | 9,018 | 30 | 0,990 | 1,960 | 2,910 | 3,839 | 4,749 | 5,639 | 6,511 | 7,364 | 8,198 | 9,015 | 31 | 0,990 | 1,960 | 2,909 | 3,838 | 4,748 | 5,638 | 6,509 | 7,361 | 8,195 | 9,011 | 32 | 0,990 | 1,960 | 2,909 | 3,838 | 4,747 | 5,637 | 6,507 | 7,359 | 8,192 | 9,006 | 33 | 0,990 | 1,960 | 2,909 | 3,837 | 4,746 | 5,635 | 6,505 | 7,356 | 8,188 | 9,002 | 34 | 0,990 | 1,960 | 2,908 | 3,836 | 4,745 | 5,633 | 6,502 | 7,353 | 8,184 | 8,996 | 35 | 0,990 | 1,959 | 2,908 | 3,836 | 4,743 | 5,631 | 6,500 | 7,349 | 8,179 | 8,991 | 36 | 0,990 | 1,959 | 2,907 | 3,835 | 4,742 | 5,629 | 6,497 | 7,345 | 8,174 | 8,985 | 37 | 0,990 | 1,959 | 2,907 | 3,834 | 4,741 | 5,627 | 6,494 | 7,341 | 8,169 | 8,978 | 38 | 0,990 | 1,959 | 2,906 | 3,833 | 4,739 | 5,625 | 6,491 | 7,337 | 8,163 | 8,971 | 39 | 0,990 | 1,958 | 2,905 | 3,832 | 4,737 | 5,622 | 6,487 | 7,332 | 8,157 | 8,963 | 40 | 0,990 | 1,958 | 2,905 | 3,830 | 4,735 | 5,619 | 6,483 | 7,327 | 8,150 | 8,954 | 41 | 0,990 | 1,958 | 2,904 | 3,829 | 4,733 | 5,616 | 6,479 | 7,321 | 8,143 | 8,945 | 42 | 0,990 | 1,957 | 2,903 | 3,828 | 4,731 | 5,613 | 6,474 | 7,314 | 8,135 | 8,935 | 43 | 0,990 | 1,957 | 2,902 | 3,826 | 4,728 | 5,609 | 6,469 | 7,308 | 8,126 | 8,924 | 44 | 0,990 | 1,957 | 2,901 | 3,824 | 4,725 | 5,605 | 6,463 | 7,300 | 8,116 | 8,912 | 45 | 0,989 | 1,956 | 2,900 | 3,822 | 4,722 | 5,600 | 6,457 | 7,292 | 8,106 | 8,898 | 46 | 0,989 | 1,956 | 2,899 | 3,820 | 4,719 | 5,595 | 6,450 | 7,283 | 8,094 | 8,884 | 47 | 0,989 | 1,955 | 2,898 | 3,818 | 4,715 | 5,590 | 6,443 | 7,273 | 8,082 | 8,868 | 48 | 0,989 | 1,955 | 2,897 | 3,816 | 4,711 | 5,584 | 6,435 | 7,263 | 8,068 | 8,851 | 49 | 0,989 | 1,954 | 2,895 | 3,813 | 4,707 | 5,578 | 6,426 | 7,251 | 8,053 | 8,833 | 50 | 0,989 | 1,953 | 2,894 | 3,810 | 4,702 | 5,571 | 6,417 | 7,239 | 8,037 | 8,813 | 51 | 0,989 | 1,952 | 2,892 | 3,807 | 4,697 | 5,564 | 6,406 | 7,225 | 8,020 | 8,791 | 52 | 0,988 | 1,952 | 2,890 | 3,803 | 4,692 | 5,556 | 6,395 | 7,210 | 8,001 | 8,767 | 53 | 0,988 | 1,951 | 2,888 | 3,799 | 4,686 | 5,547 | 6,383 | 7,194 | 7,980 | 8,741 | 54 | 0,988 | 1,950 | 2,885 | 3,795 | 4,679 | 5,537 | 6,370 | 7,176 | 7,957 | 8,713 | 55 | 0,988 | 1,949 | 2,883 | 3,791 | 4,672 | 5,527 | 6,355 | 7,157 | 7,933 | 8,682 | 56 | 0,987 | 1,947 | 2,880 | 3,786 | 4,664 | 5,515 | 6,340 | 7,137 | 7,906 | 8,649 | 57 | 0,987 | 1,946 | 2,877 | 3,780 | 4,656 | 5,503 | 6,322 | 7,114 | 7,877 | 8,613 | 58 | 0,987 | 1,945 | 2,874 | 3,775 | 4,646 | 5,490 | 6,304 | 7,089 | 7,846 | 8,574 | 59 | 0,986 | 1,943 | 2,871 | 3,768 | 4,636 | 5,475 | 6,284 | 7,063 | 7,812 | | 60 | 0,986 | 1,942 | 2,867 | 3,761 | 4,625 | 5,459 | 6,262 | 7,034 | | | 61 | 0,986 | 1,940 | 2,863 | 3,754 | 4,614 | 5,442 | 6,238 | | | | 62 | 0,985 | 1,938 | 2,858 | 3,746 | 4,601 | 5,423 | | | | | 63 | 0,985 | 1,936 | 2,853 | 3,737 | 4,586 | | | | | | 64 | 0,984 | 1,933 | 2,848 | 3,727 | | | | | | | 65 | 0,983 | 1,931 | 2,842 | | | | | | | | 66 | 0,983 | 1,928 | | | | | | | | | 67 | 0,982 | | | | | | | | | |
|
Note: Hvis der efter lov om sikring mod følger af
arbejdsskade eller lov om arbejdsskadeforsikring er tilkendt
erstatning for tab af forsørger indtil det 65. år med
ret til afløsningsbeløb på 4 års
erstatning, skal hensættelsesfaktorerne i tabel 14 benyttes i
stedet for hensættelsesfaktorerne i denne tabel.
Note: Hvis der efter lov om sikring mod følger af
arbejdsskade eller lov om arbejdsskadeforsikring er tilkendt
erstatning for tab af forsørger indtil det 67. år med
ret til afløsningsbeløb på 2 års
erstatning, skal hensættelsesfaktorerne i tabel 16 benyttes i
stedet for hensættelsesfaktorerne i denne tabel.
Tabel
19
Erstatning for tab af forsørger
tilkendt efter lov om arbejdsskadesikring, jf.
lovbekendtgørelse nr. 278 af 14. marts 2013 med senere
ændringer, lov om sikring mod følger af arbejdsskade,
jf. lovbekendtgørelse nr. 943 af 16. oktober 2000 med senere
ændringer, og lov om arbejdsskadeforsikring, jf.
lovbekendtgørelse nr. 450 af 25. juni 1987 med senere
ændringer.
Mænd | Fyldt alder | Hensættelse i kr. | Fyldt alder | Hensættelse i kr. | 0 | 15,073 | 18 | 2,911 | 1 | 14,372 | 19 | 1,961 | 2 | 13,657 | 20 | 0,991 | 3 | 12,928 | | | 4 | 12,183 | | | 5 | 11,423 | | | 6 | 10,648 | | | 7 | 9,856 | | | 8 | 9,049 | | | 9 | 8,225 | | | 10 | 7,384 | | | 11 | 6,525 | | | 12 | 5,649 | | | 13 | 4,755 | | | 14 | 3,843 | | | 15 | 2,912 | | | 16 | 1,961 | | | 17 | 0,991 | | |
|
Tabel
20
Erstatning for tab af forsørger
tilkendt efter lov om arbejdsskadesikring, jf.
lovbekendtgørelse nr. 278 af 14. marts 2013 med senere
ændringer, lov om sikring mod følger af arbejdsskade,
jf. lovbekendtgørelse nr. 943 af 16. oktober 2000 med senere
ændringer, og lov om arbejdsskadeforsikring, jf.
lovbekendtgørelse nr. 450 af 25. juni 1987 med senere
ændringer.
Kvinder | Fyldt alder | Hensættelse i kr. | Fyldt alder | Hensættelse i kr. | 0 | 15,078 | 18 | 2,912 | 1 | 14,377 | 19 | 1,961 | 2 | 13,662 | 20 | 0,991 | 3 | 12,932 | | | 4 | 12,187 | | | 5 | 11,427 | | | 6 | 10,651 | | | 7 | 9,859 | | | 8 | 9,052 | | | 9 | 8,227 | | | 10 | 7,386 | | | 11 | 6,527 | | | 12 | 5,651 | | | 13 | 4,756 | | | 14 | 3,844 | | | 15 | 2,912 | | | 16 | 1,961 | | | 17 | 0,991 | | |
|
«
[Konsekvensændring af anden lovgivning]
Bilag 2
Oversigt over
bilag vedrørende L 40
Bilagsnr. | Titel | 1 | Høringsnotat, høringssvar og
ligestillingsvurdering, fra beskæftigelsesministeren | 2 | Udkast til tidsplan for udvalgets
behandling af lovforslaget | 3 | Tidsplan for udvalgets behandling af
lovforslaget | 4 | Ændringsforslag, fra
beskæftigelsesministeren | 5 | 1. udkast til betænkning | 6 | Supplerende ændringsforslag, fra
beskæftigelsesministeren | 7 | 2. udkast til betænkning |
|
Oversigt over
spørgsmål og svar vedrørende L 40
Spm.nr. | Titel | 1 | Spm. om, hvad reglerne om invalidepension
er, hvis pensionsalderen hæves, til
beskæftigelsesministeren, og ministerens svar
herpå | 2 | Spm. om bistand til udarbejdelsen af
ændringsforslag, til beskæftigelsesministeren, og
ministerens svar herpå |
|