Fremsat den 29. oktober 2015 af erhvervs-
og vækstministeren (Troels Lund Poulsen)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om mæglings- og
klageinstitutionen for ansvarlig virksomhedsadfærd
(Ophævelse af
revisionsbestemmelse)
§ 1
I lov nr. 546 af 18. juni 2012 om mæglings-
og klageinstitutionen for ansvarlig virksomhedsadfærd, som
ændret ved § 29 i lov nr. 1231 af 18. december 2012,
foretages følgende ændring:
1. §
12 ophæves.
§ 2
Loven træder i kraft dagen efter
bekendtgørelsen i Lovtidende.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1. Indledning
Ifølge § 12 i lov nr. 546 af 18.
juni 2012 om mæglings- og klageinstitutionen for ansvarlig
virksomhedsadfærd skal erhvervs- og vækstministeren i
folketingsåret 2015/2016 fremsætte lovforslag om
revision af hele eller dele af loven.
Med lovforslaget foreslås
revisionsbestemmelsen ophævet. Mæglings- og
klageinstitutionen har i foråret 2015 undergået en
evalueringsproces, som ikke fører til ændringer i
loven. Revisionsbestemmelsen har herefter mistet sin betydning,
hvorfor den foreslås ophævet.
2. Baggrund
Danmark trådte i 1961 ind i The
Organisation for Economic Co-operation and Development (OECD). Som
følge heraf tilsluttede Danmark sig automatisk OECD's
retningslinjer for multinationale virksomheder, som blev udstedt i
1976. Retningslinjerne er revideret fem gange siden udstedelsen -
senest i 2011. Den seneste opdatering inkorporerede en række
nye anbefalinger til virksomheders adfærd, herunder bl.a.
FN's retningslinjer for menneskerettigheder og erhvervsliv. Efter
den seneste opdatering følger det endvidere af
retningslinjerne, at hvert land skal oprette et såkaldt
nationalt OECD-kontaktpunkt. Mæglings- og klageinstitutionen
for ansvarlig virksomhedsadfærd er nationalt
OECD-kontaktpunkt og behandler sager om overtrædelse af
OECD's retningslinjer samt udbreder kendskabet til
retningslinjerne. Institutionen blev etableret ved lov om
mæglings- og klageinstitutionen for ansvarlig
virksomhedsadfærd med virkning fra 1. november 2012.
Mæglings- og klageinstitutionen
behandler klager vedrørende danske virksomheder,
organisationer eller offentlige myndigheders overtrædelse af
OECD's retningslinjer for multinationale virksomheder.
Mæglings- og klageinstitutionen er en ikke-retlig
institution, hvor virksomheder, organisationer og offentlige
myndigheder kan løse uoverensstemmelser om
overtrædelse af for eksempel menneskerettigheder og
arbejdstagerrettigheder, internationale miljøstandarder og
korruption. Mæglings- og klageinstitutionen arbejder for at
skabe en ramme for mægling, dialog og konfliktløsning.
Dialogen mellem parterne spiller en afgørende rolle, idet
dialog ofte er både den mest konstruktive og effektive vej
frem mod tilfredsstillende løsninger om komplekse
problemstillinger i en global virkelighed.
Loven indeholder i § 12 en
revisionsbestemmelse, hvorefter der i folketingsåret
2015/2016 skal fremsættes forslag om revision af hele eller
dele af loven. Af forarbejderne til loven er det forudsat, at der
til brug for lovrevisionen indhentes en OECD evaluering (et
såkaldt peer review). Mæglings- og klageinstitutionen
undergik derfor i foråret 2015 en OECD evaluering, hvor
medlemmer fra kontaktpunkter i andre OECD-lande (Storbritannien,
Tyskland, USA og Norge) foretog en gennemgang af institutionens
rolle og arbejde. I evalueringen bidrog relevante danske
interessenter, herunder erhvervsorganisationer, fagbevægelser
og NGO'er, med deres input hertil.
Evalueringsgruppen har på baggrund af
drøftelserne med mæglings- og klageinstitutionen og
dennes interessenter udarbejdet en evalueringsrapport, der
indeholder en række anbefalinger til mæglings- og
klageinstitutionen. Vurderingen af mæglings- og
klageinstitutionen er overordnet set meget positiv. Rapporten
udtrykker i høj grad tilfredshed med både
institutionens strukturelle opbygning, de forudsigelige procedurer
og institutionens legitimitet. Både virksomheder og
organisationer, der har været involveret i institutionens
arbejde, har under evalueringen udtalt, at de opfatter
institutionen som upartisk og balanceret. Rapporten efterlader
generelt et indtryk af, at mæglings- og klageinstitutionen
bliver opfattet som uafhængig, pålidelig og
åben.
Der opstilles i rapporten en række
anbefalinger med henblik på yderligere styrkelse af
institutionens arbejde vedrørende både oplysnings- og
informationsindsatsen og i sagsbehandlingen. Blandt andet er der
forslag til en styrket oplysningsindsats om, hvordan danske
virksomheder i praksis skal forholde sig til de internationale
retningslinjer for ansvarlig virksomhedsadfærd, når de
har underleverandører i udviklingslande.
Mæglings- og klageinstitutionen har
gennemgået anbefalingerne og konkluderet, at institutionen
vil implementere hovedparten af anbefalingerne. Det er
mæglings- og klageinstitutionens vurdering, at der ikke er
behov for at ændre loven for at imødekomme og
implementere disse, men at det kan ske som en del af institutionens
løbende arbejde.
3. Lovforslagets
indhold
3.1. Gældende
ret
Lov om mæglings- og klageinstitutionen
for ansvarlig virksomhedsadfærd trådte i kraft den 1.
november 2012. Loven etablerede mæglings- og
klageinstitutionen, der som dansk OECD-kontaktpunkt har til
formål at udbrede kendskabet til OECD-retningslinjerne samt
behandle klager vedrørende overtrædelser af
retningslinjerne.
Lovens § 12 indeholder en
revisionsbestemmelse, hvorefter erhvervs- og vækstministeren
i folketingsåret 2015/2016 fremsætter forslag om hel
eller delvis revision af loven.
3.2. Erhvervs- og
Vækstministeriets overvejelser og den foreslåede
ordning
Det er forudsat i bemærkningerne til
loven, at der til brug for evalueringen indhentes en OECD
evaluering. Mæglings- og klageinstitutionen undergik derfor i
foråret 2015 en evaluering af en OECD evalueringsgruppe, der
- i samarbejde med en række interessenter - gennemgik
institutionens arbejde og rolle.
Evalueringsgruppen har på baggrund af
evalueringen udarbejdet en rapport, der overordnet set udtrykker
høj tilfredshed med institutionens strukturelle opbygning,
gennemsigtighed i procedurer samt institutionens integritet.
Rapporten anfører en række anbefalinger med henblik
på en styrkelse af institutionens arbejde vedrørende
både oplysning- og informationsindsats og i sagsbehandlingen.
Den kommer bl.a. med forslag til en styrket oplysningsindsats om,
hvordan danske virksomheder skal forholde sig, når de har
underleverandører i udviklingslande. Mæglings- og
klageinstitutionen har vurderet, at der ikke er behov for at
ændre loven for at implementere evalueringsrapportens
anbefalinger, men at det kan ske som et led i institutionens
løbende strategiske arbejde.
Erhvervs- og vækstministeriet er enig i,
at evalueringsrapporten ikke giver anledning til at foretage
ændringer i lov om mæglings- og klageinstitutionen for
ansvarlig virksomhedsadfærd.
Dette lovforslag indeholder derfor alene en
ophævelse af revisionsbestemmelsen, da bestemmelsen har
mistet sin betydning som følge af den gennemførte
evaluering. Mæglings- og klageinstitutionen har til hensigt
løbende at undergå OECD evalueringer samt deltage i
andre landes evalueringer med henblik på en løbende
vurdering af institutionens arbejde og rolle.
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for
det offentlige
Lovforslaget har ingen økonomiske og
administrative konsekvenser for det offentlige.
5. Økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet
Lovforslaget har ingen økonomiske og
administrative konsekvenser for erhvervslivet.
6. Administrative
konsekvenser for borgerne
Lovforslaget har ingen administrative
konsekvenser for borgerne.
7. Miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen
miljømæssige konsekvenser.
8. Forholdet til
EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter.
9. Hørte
myndigheder og organisationer m.v.
Et udkast til lovforslag har i perioden fra
den 1. september 2015 til den 29. september 2015 været sendt
i høring hos følgende myndigheder og organisationer
m.v.:
?
Advokatrådet, Arbejderbevægelsens
Erhvervsråd, ATP, Businesses for Social
Responsibility/Europe, CSR Forum, Copenhagen Business School,
Danske Advokater, Dansk Arbejdsgiverforening, Dansk Byggeri, Dansk
Erhverv, Danske Regioner, Danmarks Rederiforening, Dansk Standard,
Datatilsynet, DIEH, DI, Dommerforeningen, Eksport Kredit Fonden,
FSR - danske revisorer, Folkekirkens Nødhjælp,
Finansrådet, Finanssektorens Arbejdsgiverforening, Forsikring
& Pension, Forbrugerrådet, Grønlands selvstyre,
Håndværksrådet, HK, Institut for
Menneskerettigheder, KL, Københavns Universitet, Landbrug og
Fødevarer, Ledernes Hovedorganisation, LO,
Lønmodtagernes Dyrtidsfond, Red Barnet, Roskilde
Universitet, Røde Kors, Rådet for Bæredygtig
Erhvervsudvikling, Syddansk Universitet, Verdens Skove,
Virksomhedsforum for Social Ansvar, WWF, Aalborg Universitet,
Aarhus Universitet, 92-gruppen, 3F.
| | | 10. Sammenfattende skema | | Positive konsekvenser/mindre udgifter | Negative konsekvenser/merudgifter | Økonomiske konsekvenser for
stat, regioner og kommuner | Ingen. | Ingen. | Administrative konsekvenser for stat,
regioner og kommuner | Ingen. | Ingen. | Økonomiske konsekvenser for erhvervslivet | Ingen. | Ingen. | Administrative konsekvenser for erhvervslivet | Ingen. | Ingen. | Miljømæssige
konsekvenser | Ingen. | Ingen. | Administrative konsekvenser for borgerne | Ingen. | Ingen. | Forholdet til EU-retten | Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter. |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til §
1
Det foreslås, at lovens
revisionsbestemmelse i § 12 ophæves som følge af,
at bestemmelsen, da revisionen er gennemført, har mistet sin
betydning. Mæglings- og klageinstitutionen for ansvarlig
virksomhedsadfærd gennemgik således i foråret
2015 en OECD-evaluering med deltagelse af relevante danske
interessenter, herunder erhvervsorganisationer, fagbevægelser
og NGO'er. På baggrund heraf findes der ikke anledning til at
foretage ændringer i loven. Der henvises til lovforslagets
almindelige bemærkninger, punkt 3.1.
Til §
2
Det foreslås, at loven træder i
kraft dagen efter bekendtgørelse i Lovtidende, da der med
lovforslaget er tale om ophævelse af en
revisionsbestemmelse.