Betænkning afgivet af Erhvervs-,
Vækst- og Eksportudvalget den 17. november 2015
1. Ændringsforslag
Erhvervs- og vækstministeren har
stillet 1 ændringsforslag til lovforslaget.
2. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 29. oktober
2015 og var til 1. behandling den 6. november 2015. Lovforslaget
blev efter 1. behandling henvist til behandling i Erhvervs-,
Vækst- og Eksportudvalget.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 4
møder.
Teknisk gennemgang
Udvalget afholdt den 11. november 2015 en
teknisk gennemgang om lovforslaget ved erhvervs- og
vækstministeren.
Høring
Et udkast til lovforslaget har inden
fremsættelsen været sendt i høring, og erhvervs-
og vækstministeren sendte den 28. september 2015 dette udkast
til udvalget, jf. folketingsåret 2014-15, 2. samling, ERU
alm. del - bilag 36. Den 29. oktober 2015 sendte erhvervs- og
vækstministeren de indkomne høringssvar og et notat
herom til udvalget.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 6
spørgsmål til erhvervs- og vækstministeren til
skriftlig besvarelse, som denne har besvaret.
3. Indstillinger og politiske
bemærkninger
Et flertal i
udvalget (S, V, ALT, RV og KF) indstiller lovforslaget til vedtagelse med det stillede
ændringsforslag.
Et mindretal i
udvalget (DF og LA) indstiller lovforslaget til forkastelse ved 3. behandling. Mindretallet
vil stemme for det stillede ændringsforslag.
Et andet
mindretal i udvalget (EL og SF) indstiller lovforslaget til
forkastelse ved 3. behandling.
Mindretallet vil stemme hverken for eller imod det stillede
ændringsforslag.
Enhedslistens medlemmer af udvalget mener,
at det er en udmærket idé, at EU sætter et loft
over gebyrer for kreditkort, der bruges internationalt. Det er
fornuftig regulering. EL mener derimod ikke, at EU skal blande sig
i reguleringen af nationale debitkort som dankortet. I Danmark er
der allerede en regulering af dankortet, som har sikret en billig
og effektiv betalingsinfrastruktur, og vi skal gøre alt for
at sikre, at det vedbliver med at være sådan. Det kan
imidlertid blive svært, når dankortet kommer under EU's
forordning, fordi det vil kræve en helt anden indretning af
systemet. Selv om det er positivt, at EU giver mulighed for at
udskyde totalharmoniseringen af også de nationale debitkort
til 2020, så er der desværre ingen sikkerhed for, at
Danmark kan bevare dankortet og infrastrukturen bag kortet efter
2020. Derfor kan Enhedslisten ikke stemme for lovforslaget.
Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Tjóðveldi og Javnaðarflokkurin var på
tidspunktet for betænkningens afgivelse ikke
repræsenteret med medlemmer i udvalget og havde dermed ikke
adgang til at komme med indstillinger eller politiske udtalelser i
betænkningen.
4. Ændringsforslag med
bemærkninger
Til § 2
Af erhvervs- og
vækstministeren, tiltrådt af et flertal (udvalget med undtagelse af EL og
SF):
1) Som
stk. 2 indsættes:
»Stk. 2.
Lovforslaget kan stadsfæstes straks efter dets
vedtagelse.«
[Hjemmel til stadfæstelse
straks efter vedtagelsen, jf. grundlovens § 42, stk. 7]
Bemærkninger
Til nr. 1
Ifølge
grundlovens § 42, stk. 7, kan et lovforslag, som kan
undergives folkeafstemning, i særdeles
påtrængende tilfælde stadfæstes straks
efter dets vedtagelse, når lovforslaget indeholder en
bestemmelse herom.
Artikel 3 i
Europa-Parlamentets og Rådets forordning nr. 2015/751/EU om
interbankgebyrer for kortbaserede betalingstransaktioner, der
ligger til grund for dele af lovforslaget, finder anvendelse fra
den 9. december 2015. Medmindre Danmark fastsætter
supplerende regler, vil det derfor fra denne dato være
ulovligt for betalingstjenesteudbydere i forbindelse med
gennemførelse af forbrugerrelaterede debetkorttransaktioner
at tilbyde eller kræve et interbankgebyr pr. transaktion, som
udgør mere end 0,2 pct. af transaktionens værdi. For
at sikre, at ingen betalingstjenesteudbydere kommer i en situation,
hvor de overtræder forordningens loft for interbankgebyrer,
er det derfor nødvendigt, at lovforslaget træder i
kraft inden eller samme dato, så erhvervs- og
vækstministeren på samme tidspunkt kan udnytte sin
bemyndigelse til at fastsætte regler, der gør det
muligt for betalingstjenesteudbydere at anvende et vægtet
gennemsnitligt interbankgebyr på højst 0,2 pct., i
stedet for forordningens udgangspunkt, som er et fast loft på
0,2 pct. af transaktionens værdi.
Da der skal
gå 3 søgnedage mellem vedtagelse og dronningens
stadfæstelse af et lovforslag, vil det ikke være
muligt, at lovforslaget kan træde i kraft inden den 9.
december, hvis lovforslaget behandles efter de normale procedurer.
Det er derfor påtrængende nødvendigt, at
ændringsforslaget stilles, så det sikres, at
lovforslaget kan stadfæstes straks efter dets vedtagelse,
så ingen betalingstjenesteudbydere kommer i en situation,
hvor de overtræder forordningens loft for
interbankgebyrer.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
Hans Kristian Skibby (DF) Dennis
Flydtkjær (DF) Jan Rytkjær Callesen (DF) Lise Bech (DF)
Tilde Bork (DF) Dorthe Ullemose (DF) Torsten Schack Pedersen (V)
Preben Bang Henriksen (V) Jan E. Jørgensen (V) Jacob Jensen
(V) Erling Bonnesen (V) Jane Heitmann (V) Christina Egelund (LA)
Joachim B. Olsen (LA) nfmd. Brian
Mikkelsen (KF) Erik Christensen (S) Karin Gaardsted (S) Malte
Larsen (S) Mette Reissmann (S) Morten Bødskov (S) fmd. Rasmus Horn Langhoff (S) Thomas
Jensen (S) Pelle Dragsted (EL) Henning Hyllested (EL) Rasmus
Nordqvist (ALT) Christian Poll (ALT) Ida Auken (RV) Lisbeth Bech
Poulsen (SF) Jonas Dahl (SF)
Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Tjóðveldi og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer
i udvalget.
Socialdemokratiet (S) | 47 |
Dansk Folkeparti (DF) | 37 |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 34 |
Enhedslisten (EL) | 14 |
Liberal Alliance (LA) | 13 |
Alternativet (ALT) | 9 |
Radikale Venstre (RV) | 8 |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 7 |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 6 |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 |
Siumut (SIU) | 1 |
Tjóðveldi (T) | 1 |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 |
Bilag 1
Oversigt over bilag vedrørende L
38
Bilagsnr. | Titel | 1 | Høringssvar og høringsnotat,
fra erhvervs- og vækstministeren | 2 | Fastsat tidsplan for udvalgets behandling
af lovforslaget | 3 | Teknisk gennemgang af lovforslaget den 11.
november 2015 | 4 | Ændringsforslag fra erhvervs- og
vækstministeren | 5 | 1. udkast til betænkning | 6 | 2. udkast til betænkning |
|
Oversigt over
spørgsmål og svar vedrørende L 38
Spm.nr. | Titel | 1 | Spm., om der med lovforslaget skabes risiko
for prisstigninger på brugen af dankortet, til erhvervs- og
vækstministeren, og ministerens svar herpå | 2 | Spm., om ministeren kan bekræfte, at
ministeren ved udnyttelsen af bemyndigelsesbestemmelsen i loven vil
sikre, at den fleksibilitet, der ligger i forordningen frem til
2020, udnyttes fuldt ud i forhold til dankortet, således at
det i så vid udstrækning som muligt - og så
længe som muligt - undtages fra reglerne om interbankgebyrer,
til erhvervs- og vækstministeren, og ministerens svar
herpå | 3 | Spm., om ministeren vil oversende sit
talepapir fra den tekniske gennemgang af lovforslaget den 11/11-15,
til erhvervs- og vækstministeren, og ministerens svar
herpå | 4 | Spm., om ministeren vil oversende en
oversigt, der viser strukturen for gebyrtransaktioner for hvert af
de forskellige betalingskort, sådan som den er i dag, og
sådan som den vil se ud, når forordningen træder
i kraft, til erhvervs- og vækstministeren, og ministerens
svar herpå | 5 | Spm. om, hvor meget loftet for
interbankgebyrer i forordningen vil betyde for pengeinstitutterne i
form af mindre indtjening, til erhvervs- og vækstministeren,
og ministerens svar herpå | 6 | Spm. om, hvad betydningen vil være
for dankortet efter 2020, når fleksibiliteten i form af
vægtet gennemsnit ikke længere kan benyttes -
både i forhold til behov for ændret gebyrstruktur og i
forhold til eventuelle andre konsekvenser, til erhvervs- og
vækstministeren, og ministerens svar herpå |
|