L 38 Forslag til lov om ændring af lov om betalingstjenester og elektroniske penge.

(Loft over interbankgebyrer, tilsyn med forordningen om interbankgebyrer m.v.).

Af: Erhvervs- og vækstminister Troels Lund Poulsen (V)
Udvalg: Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget
Samling: 2015-16
Status: Stadfæstet

Betænkning

Afgivet: 17-11-2015

Afgivet: 17-11-2015

Betænkning afgivet af Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget den 17. november 2015

20151_l38_betaenkning.pdf
Html-version

Betænkning afgivet af Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget den 17. november 2015

1. Ændringsforslag

Erhvervs- og vækstministeren har stillet 1 ændringsforslag til lovforslaget.

2. Udvalgsarbejdet

Lovforslaget blev fremsat den 29. oktober 2015 og var til 1. behandling den 6. november 2015. Lovforslaget blev efter 1. behandling henvist til behandling i Erhvervs-, Vækst- og Eksportudvalget.

Møder

Udvalget har behandlet lovforslaget i 4 møder.

Teknisk gennemgang

Udvalget afholdt den 11. november 2015 en teknisk gennemgang om lovforslaget ved erhvervs- og vækstministeren.

Høring

Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været sendt i høring, og erhvervs- og vækstministeren sendte den 28. september 2015 dette udkast til udvalget, jf. folketingsåret 2014-15, 2. samling, ERU alm. del - bilag 36. Den 29. oktober 2015 sendte erhvervs- og vækstministeren de indkomne høringssvar og et notat herom til udvalget.

Spørgsmål

Udvalget har stillet 6 spørgsmål til erhvervs- og vækstministeren til skriftlig besvarelse, som denne har besvaret.

3. Indstillinger og politiske bemærkninger

Et flertal i udvalget (S, V, ALT, RV og KF) indstiller lovforslaget til vedtagelse med det stillede ændringsforslag.

Et mindretal i udvalget (DF og LA) indstiller lovforslaget til forkastelse ved 3. behandling. Mindretallet vil stemme for det stillede ændringsforslag.

Et andet mindretal i udvalget (EL og SF) indstiller lovforslaget til forkastelse ved 3. behandling. Mindretallet vil stemme hverken for eller imod det stillede ændringsforslag.

Enhedslistens medlemmer af udvalget mener, at det er en udmærket idé, at EU sætter et loft over gebyrer for kreditkort, der bruges internationalt. Det er fornuftig regulering. EL mener derimod ikke, at EU skal blande sig i reguleringen af nationale debitkort som dankortet. I Danmark er der allerede en regulering af dankortet, som har sikret en billig og effektiv betalingsinfrastruktur, og vi skal gøre alt for at sikre, at det vedbliver med at være sådan. Det kan imidlertid blive svært, når dankortet kommer under EU's forordning, fordi det vil kræve en helt anden indretning af systemet. Selv om det er positivt, at EU giver mulighed for at udskyde totalharmoniseringen af også de nationale debitkort til 2020, så er der desværre ingen sikkerhed for, at Danmark kan bevare dankortet og infrastrukturen bag kortet efter 2020. Derfor kan Enhedslisten ikke stemme for lovforslaget.

Inuit Ataqatigiit, Siumut, Tjóðveldi og Javnaðarflokkurin var på tidspunktet for betænkningens afgivelse ikke repræsenteret med medlemmer i udvalget og havde dermed ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske udtalelser i betænkningen.

4. Ændringsforslag med bemærkninger

Til § 2

Af erhvervs- og vækstministeren, tiltrådt af et flertal (udvalget med undtagelse af EL og SF):

1) Som stk. 2 indsættes:

»Stk. 2. Lovforslaget kan stadsfæstes straks efter dets vedtagelse.«

[Hjemmel til stadfæstelse straks efter vedtagelsen, jf. grundlovens § 42, stk. 7]

Bemærkninger

Til nr. 1

Ifølge grundlovens § 42, stk. 7, kan et lovforslag, som kan undergives folkeafstemning, i særdeles påtrængende tilfælde stadfæstes straks efter dets vedtagelse, når lovforslaget indeholder en bestemmelse herom.

Artikel 3 i Europa-Parlamentets og Rådets forordning nr. 2015/751/EU om interbankgebyrer for kortbaserede betalingstransaktioner, der ligger til grund for dele af lovforslaget, finder anvendelse fra den 9. december 2015. Medmindre Danmark fastsætter supplerende regler, vil det derfor fra denne dato være ulovligt for betalingstjenesteudbydere i forbindelse med gennemførelse af forbrugerrelaterede debetkorttransaktioner at tilbyde eller kræve et interbankgebyr pr. transaktion, som udgør mere end 0,2 pct. af transaktionens værdi. For at sikre, at ingen betalingstjenesteudbydere kommer i en situation, hvor de overtræder forordningens loft for interbankgebyrer, er det derfor nødvendigt, at lovforslaget træder i kraft inden eller samme dato, så erhvervs- og vækstministeren på samme tidspunkt kan udnytte sin bemyndigelse til at fastsætte regler, der gør det muligt for betalingstjenesteudbydere at anvende et vægtet gennemsnitligt interbankgebyr på højst 0,2 pct., i stedet for forordningens udgangspunkt, som er et fast loft på 0,2 pct. af transaktionens værdi.

Da der skal gå 3 søgnedage mellem vedtagelse og dronningens stadfæstelse af et lovforslag, vil det ikke være muligt, at lovforslaget kan træde i kraft inden den 9. december, hvis lovforslaget behandles efter de normale procedurer. Det er derfor påtrængende nødvendigt, at ændringsforslaget stilles, så det sikres, at lovforslaget kan stadfæstes straks efter dets vedtagelse, så ingen betalingstjenesteudbydere kommer i en situation, hvor de overtræder forordningens loft for interbankgebyrer.

En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt i betænkningen.

Hans Kristian Skibby (DF) Dennis Flydtkjær (DF) Jan Rytkjær Callesen (DF) Lise Bech (DF) Tilde Bork (DF) Dorthe Ullemose (DF) Torsten Schack Pedersen (V) Preben Bang Henriksen (V) Jan E. Jørgensen (V) Jacob Jensen (V) Erling Bonnesen (V) Jane Heitmann (V) Christina Egelund (LA) Joachim B. Olsen (LA) nfmd. Brian Mikkelsen (KF) Erik Christensen (S) Karin Gaardsted (S) Malte Larsen (S) Mette Reissmann (S) Morten Bødskov (S) fmd. Rasmus Horn Langhoff (S) Thomas Jensen (S) Pelle Dragsted (EL) Henning Hyllested (EL) Rasmus Nordqvist (ALT) Christian Poll (ALT) Ida Auken (RV) Lisbeth Bech Poulsen (SF) Jonas Dahl (SF)

Inuit Ataqatigiit, Siumut, Tjóðveldi og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.

Socialdemokratiet (S)47
Dansk Folkeparti (DF)37
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)34
Enhedslisten (EL)14
Liberal Alliance (LA)13
Alternativet (ALT)9
Radikale Venstre (RV)8
Socialistisk Folkeparti (SF)7
Det Konservative Folkeparti (KF)6
Inuit Ataqatigiit (IA)1
Siumut (SIU)1
Tjóðveldi (T)1
Javnaðarflokkurin (JF)1

Bilag 1

Oversigt over bilag vedrørende L 38

Bilagsnr.
Titel
1
Høringssvar og høringsnotat, fra erhvervs- og vækstministeren
2
Fastsat tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget
3
Teknisk gennemgang af lovforslaget den 11. november 2015
4
Ændringsforslag fra erhvervs- og vækstministeren
5
1. udkast til betænkning
6
2. udkast til betænkning


Oversigt over spørgsmål og svar vedrørende L 38

Spm.nr.
Titel
1
Spm., om der med lovforslaget skabes risiko for prisstigninger på brugen af dankortet, til erhvervs- og vækstministeren, og ministerens svar herpå
2
Spm., om ministeren kan bekræfte, at ministeren ved udnyttelsen af bemyndigelsesbestemmelsen i loven vil sikre, at den fleksibilitet, der ligger i forordningen frem til 2020, udnyttes fuldt ud i forhold til dankortet, således at det i så vid udstrækning som muligt - og så længe som muligt - undtages fra reglerne om interbankgebyrer, til erhvervs- og vækstministeren, og ministerens svar herpå
3
Spm., om ministeren vil oversende sit talepapir fra den tekniske gennemgang af lovforslaget den 11/11-15, til erhvervs- og vækstministeren, og ministerens svar herpå
4
Spm., om ministeren vil oversende en oversigt, der viser strukturen for gebyrtransaktioner for hvert af de forskellige betalingskort, sådan som den er i dag, og sådan som den vil se ud, når forordningen træder i kraft, til erhvervs- og vækstministeren, og ministerens svar herpå
5
Spm. om, hvor meget loftet for interbankgebyrer i forordningen vil betyde for pengeinstitutterne i form af mindre indtjening, til erhvervs- og vækstministeren, og ministerens svar herpå
6
Spm. om, hvad betydningen vil være for dankortet efter 2020, når fleksibiliteten i form af vægtet gennemsnit ikke længere kan benyttes - både i forhold til behov for ændret gebyrstruktur og i forhold til eventuelle andre konsekvenser, til erhvervs- og vækstministeren, og ministerens svar herpå