Betænkning afgivet af Retsudvalget
den 26. maj 2016
1. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 4. maj 2016
og var til 1. behandling den 10. maj 2016. Lovforslaget blev efter
1. behandling henvist til behandling i Retsudvalget.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 2
møder.
Høring
Et udkast til lovforslaget har inden
fremsættelsen været sendt i høring, og
justitsministeren sendte den 2. marts 2016 dette udkast til
udvalget, jf. REU alm. del - bilag 204. Den 6. maj 2016 sendte
justitsministeren de indkomne høringssvar og et notat herom
til udvalget.
Skriftlig henvendelse
Udvalget har i forbindelse med
udvalgsarbejdet modtaget en skriftlig henvendelse fra Bodil Philip.
Justitsministeren har over for udvalget kommenteret den skriftlige
henvendelse til udvalget.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 1
spørgsmål til justitsministeren, som denne har
besvaret.
2. Indstillinger og politiske
bemærkninger
Et flertal i
udvalget (S, DF, V, LA, KF og SIU) indstiller lovforslaget til
vedtagelse uændret.
Et mindretal i
udvalget (EL, ALT, RV og SF) indstiller lovforslaget til forkastelse ved 3. behandling.
Enhedslistens medlemmer af udvalget
anerkender, at indsmuglede mobiltelefoner i fængsler og
arresthuse udgør et problem - ikke mindst i sager, hvor
sigtede eller tiltalte under varetægtsfængsling skal
holdes isoleret for ikke at påvirke efterforskningen eller
retssagen. Men fokus i lovforslaget ligger efter Enhedslistens
opfattelse det forkerte sted. Enhedslisten er betænkelig ved
de sundhedsmæssige konsekvenser af gentagne
røntgenscanninger og mener i lighed med tænketanken
FORSETE, at skærpelsen af disciplinære indgreb over for
indsatte, der afsløres med mobiltelefoner, risikerer at
forringe de indsattes muligheder for at vende tilbage til samfundet
efter løsladelsen. Enhedslisten ønsker i stedet
bl.a., at der arbejdes med brugen af jammere, der forstyrrer
mobilsignaler i fængsler og arresthuse.
Alternativets medlem af udvalget er positiv
over for anvendelsen af kropsscannere i fængsler. Brugen
heraf må dog sidestilles med visitation, hvorfor Institut for
Menneskerettigheder anbefaler, at bemærkningerne til
lovforslaget præciseres, således at der
redegøres for forslagets forhold til retten til privatliv,
herunder om der stilles krav til diskretion af billeder og lagring.
Derudover bør brugen af kropsscannere indrettes på en
sådan måde, at der tages hensyn til de potentielle
problemer i forhold til sundhed, som der redegøres for
høringssvarene. I forhold til de andre aspekter af
lovforslaget, er det grundlæggende imod Alternativets
opfattelse af en moderne retsstat, at løsningen på
problemer er mere straf. Hertil kommer følgende kritik, der
kommer fra Institut for Menneskerettigheder, af bl.a.
isolationsfængsling og dobbeltstraf:
- Institut for
Menneskerettigheder påpeger, at isolationsfængsling kan
have en række skadevirkninger på den indsattes psyke.
Danmark har i årenes løb været udsat for markant
international kritik for den udbredte brug af
isolationsfængsling. I det lys er regeringens forslag om at
udvide muligheden for strafcelle som disciplinærstraf over
for varetægtsarrestanter et skridt i den forkerte
retning.
- Institut for
Menneskerettigheder anbefaler i forhold til forbuddet mod dobbelt
straf, at regeringen indfører en ordning, så der ikke
indledes disciplinærsag i tilfælde, hvor der er sket
politianmeldelse af et strafbart forhold begået i en af
kriminalforsorgens institutioner.
Et andet
mindretal i udvalget (IA) vil ved 3. behandling stemme
hverken for eller imod lovforslaget.
Tjóðveldi og
Javnaðarflokkurin var på tidspunktet for
betænkningens afgivelse ikke repræsenteret med
medlemmer i udvalget og havde dermed ikke adgang til at komme med
indstillinger eller politiske udtalelser i betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
Peter Skaarup (DF) fmd. Peter Kofod Poulsen (DF) Susanne
Eilersen (DF) Hans Kristian Skibby (DF) Martin Henriksen (DF) Tilde
Bork (DF) Preben Bang Henriksen (V) Jan E. Jørgensen (V)
Britt Bager (V) Jakob Engel-Schmidt (V) Carl Holst (V) Michael
Aastrup Jensen (V) Henrik Dahl (LA) Simon Emil Ammitzbøll
(LA) Søren Pape Poulsen (KF) Simon Kollerup (S) Kaare Dybvad
(S) Mette Reissmann (S) Mogens Jensen (S) nfmd. Rasmus Prehn (S) Trine Bramsen
(S) Pernille Skipper (EL) Søren Søndergaard (EL)
Josephine Fock (ALT) Sofie Carsten Nielsen (RV) Zenia Stampe (RV)
Lisbeth Bech Poulsen (SF) Aleqa Hammond (SIU) Aaja Chemnitz Larsen
(IA)
Tjóðveldi og
Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S) | 46 |
Dansk Folkeparti (DF) | 37 |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 34 |
Enhedslisten (EL) | 14 |
Liberal Alliance (LA) | 13 |
Alternativet (ALT) | 10 |
Radikale Venstre (RV) | 8 |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 7 |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 6 |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 |
Siumut (SIU) | 1 |
Tjóðveldi (T) | 1 |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 |
Bilag 1
Oversigt over
bilag vedrørende L 186
Bilagsnr. | Titel | 1 | Høringssvar og høringsnotat,
fra justitsministeren | 2 | Tidsplan for udvalgets behandling af
lovforslaget | 3 | Udkast til betænkning | 4 | Henvendelse af 25/5-16 fra Bodil
Philip |
|
Oversigt over
spørgsmål og svar vedrørende L 186
Spm.nr. | Titel | 1 | Spm. om kommentar til henvendelse af
25/5-16 fra Bodil Philip, til justitsministeren, og ministerens
svar herpå |
|