Fremsat den 26. april 2016 af Lisbeth Bech Poulsen (SF),
Jonas Dahl (SF) og Trine Torp (SF)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om kildeskatteloven
og lov om indkomstbeskatning af aktieselskaber m.v.
(Indførelse af skattepligt for
udenlandske deltagere i danske kommanditselskaber m.v.)
§ 1
I kildeskatteloven, jf. lovbekendtgørelse
nr. 117 af 29. januar 2016, som ændret ved § 3 i lov nr.
1884 af 29. december 2015, foretages følgende
ændring:
1. I
§ 2, stk. 1, indsættes efter
nr. 4 som nyt nummer:
»5)
Deltagere i kommanditselskaber omfattet af § 1 i lov om visse
erhvervsdrivende virksomheder og deltagere i partnerselskaber
omfattet af kapitel 21 i lov om aktie- og
anpartsselskaber.«
Nr. 5-29 bliver herefter nr. 6-30.
§ 2
I lov om indkomstbeskatning af aktieselskaber
m.v., jf. lovbekendtgørelse nr. 680 af 20. maj 2015, som
ændret ved § 2 i lov nr. 998 af 30. august 2015,
foretages følgende ændring:
1. I
§ 2, stk. 1, indsættes som
litra i:
»i)
deltagere i kommanditselskaber omfattet af § 1 i lov om visse
erhvervsdrivende virksomheder og deltagere i partnerselskaber
omfattet af kapitel 21 i lov om aktie- og
anpartsselskaber.«
§ 3
Stk. 1. Loven
træder i kraft dagen efter bekendtgørelsen i
Lovtidende.
Stk. 2. Loven har
virkning for indkomstår, der påbegyndes efter
fremsættelsen af lovforslaget.
Bemærkninger til lovforslaget
Lovforslaget er en genfremsættelse af
lovforslag nr. L 88, folketingsåret 2014-15, 1. samling. Der
henvises til www.folketingstidende.dk, Folketingstidende 2014-15,
1. samling, sektion A, L 88 som fremsat, sektion B,
betænkning over L 88, og sektion F, møde 55 kl.
14.48.
Den tidligere regering (Socialdemokratiet og
Radikale Venstre) indgik den 19. december 2014 en aftale med
Venstre, Dansk Folkeparti, Socialistisk Folkeparti, Enhedslisten og
Det Konservative Folkeparti om en styrket indsats mod skattely
på erhvervsområdet, hvor der med vedtagelsen af
lovforslag nr. L 94, folketingsåret 2015-16, bl.a. blev
indført krav om, at kommanditselskaber omfattes af
registeret over reelle ejere.
Forslagsstillerne mener dog ikke, at
initiativet er tilstrækkeligt, da det har vist sig, at danske
kommanditselskaber fortsat kan benyttes til skatteunddragelse. Det
er senest dokumenteret ved SKATs analyse: »Skattely - Brug og
misbrug af kommanditselskaber« fra marts 2016
(folketingsåret 2015-16, Skatteudvalget, alm. del - bilag
165), som konkluderer, at danske kommanditselskaber kan anvendes
som skattely eller medvirken hertil. Yderligere kan
kommanditselskaber anvendes til skatteoptimering både i
Danmrk og i udlandet. Risikoen er særlig høj for den
del af kommanditselskaber, der har udenlandske ejere.
Efter dansk skatteret er et aktieselskab eller
anpartsselskab skattepligtigt i Danmark, hvis det er et dansk
registreret selskab eller et udenlandsk selskab, der ledes fra
Danmark.
Et i Danmark registreret selskab vil
være fuldt skattepligtigt til Danmark, uden at selskabet
driver virksomhed i Danmark. Er der udelukkende virksomhed i
udlandet, kan det land, hvor denne virksomhed drives, efter en
indgået dobbeltbeskatningsoverenskomst have beskatningsretten
til resultatet af denne virksomhed.
Kommanditselskaber beskattes ikke som
selskaber, men deltagerne beskattes. Det bør derfor
fastslås, at deltagelse som selskabsdeltager i et dansk
registreret kommanditselskab medfører, at den
pågældende investor efter interne danske skatteregler
er omfattet af begrænset skattepligt til Danmark.
Hvis det pågældende
kommanditselskab ikke har et fast driftssted i Danmark, anses den
udenlandske selskabsdeltager efter praksis ikke for at være
omfattet af begrænset skattepligt til Danmark.
Der bør gælde samme
skattepligtsregler for dansk registrerede kommanditselskaber og
danske anpartsselskaber.
Da kommanditselskaberne ikke er
selvstændigt skattepligtige, men beskatningen sker hos
deltagerne, er det nødvendigt at skabe interne danske
skatteregler, der udvider den begrænsede skattepligt til at
omfatte udenlandske deltagere i sådanne selskaber.
I en række tilfælde er de
pågældende deltagere allerede efter de gældende
regler begrænset skattepligtige i Danmark, fordi
kommanditselskaber driver virksomhed i Danmark fra et fast
driftssted. Lovforslaget vil derfor ikke medføre
ændringer for disse selskaber.
Lovforslaget har således primært
til formål at skabe dansk skattepligt for deltagere i
selskaber, der ikke driver egentlig erhvervsmæssig virksomhed
i Danmark, men hvor der bruges et dansk kommanditselskab som et
»mellemselskab« for at skjule investeringen eller for
at udnytte skatteregler.
Lovforslaget rammer således ikke
egentlige erhvervsmæssige investeringer i Danmark. I en
række tilfælde vil investorer kunne henvise til, at de
er skattemæssigt hjemmehørende i en stat, som Danmark
har indgået en dobbeltbeskatningsoverenskomst med, og hvor
bopælsstaten har beskatningsretten, fordi der ikke foreligger
et fast driftssted i Danmark, sådan som denne er defineret i
den pågældende dobbeltbeskatningsoverenskomst. Den
tidligere skatteminister oplyste i forbindelse med samråd om
lovforslag nr. L 88 (folketingsåret 2014-15, 1. samling, L 88
- samrådsspørgsmål A-C), at lovforslaget vil
pålægge alle udenlandske deltagere selvangivelsespligt,
hvilket vil udgøre en administrativ byrde for den omfattede
gruppe. Forslagsstillerne er dog af den opfattelse, at det er en
byrde, staten må være villig til at pålægge
en relativt begrænset gruppe for at sikre, at danske
kommanditselskaber ikke benyttes til skatteunddragelse.
Lovforslaget vil således reelt kun ramme
investorer, der er hjemmehørende i et skattelyland, og
investorer, der ikke har oplyst om deres investering til
skattemyndighederne i deres hjemland.
Det er da også netop denne gruppe, som
lovforslaget har til formål at ramme, så Danmark ikke
medvirker til skatteunddragelse eller skatteundgåelse.
Det må forventes, at de
pågældende typer af investorer søger andre
mål for deres investering. Dette vil medføre, at
Danmark ikke bruges til internationalt skattefusk, og det er netop
formålet med lovforslaget.
Partnerselskaber omfattet af kapitel 21 i lov
om aktie- og anpartsselskaber beskattes som kommanditselskaber. Det
vil sige, at der ikke sker beskatning af selskabet, der
skattemæssigt er transparent, men at der sker beskatning af
selskabets resultat hos deltagerne.
Der synes ikke på nuværende
tidspunkt at være misbrug af partnerselskaber fra udenlandske
investorers side. Men for at undgå, at udenlandske investorer
vil omgå et lovindgreb vedrørende beskatning af
deltagelse i kommanditselskaber ved at investere i
partnerselskaber, bør de foreslåede regler også
gælde for deltagere i partnerselskaber.
Skriftlig fremsættelse
Lisbeth Bech
Poulsen (SF):
Som ordfører for forslagsstillerne
tillader jeg mig herved at fremsætte:
Forslag til lov om ændring af lov om
kildeskatteloven og lov om indkomstbeskatning af aktieselskaber
m.v. (Indførelse af skattepligt for udenlandske deltagere i
danske kommanditselskaber m.v.).
(Lovforslag nr. L 176)
Jeg henviser i øvrigt til de
bemærkninger, der ledsager lovforslaget, og anbefaler det til
Tingets velvillige behandling.