Fremsat den 30. marts 2016 af
justitsministeren (Søren Pind)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om forsikringsaftaler
og lov om tilsyn med firmapensionskasser
(Udvidelse af forbud mod indhentelse og
anvendelse af visse helbredsmæssige oplysninger ved tegning
m.v. af forsikringer og pensioner)
§ 1
I lov om forsikringsaftaler, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1237 af 9. november 2015, foretages
følgende ændring:
1. I
§ 3 a, 2. pkt., udgår
»eller andre personers«.
§ 2
I lov om tilsyn med firmapensionskasser, jf.
lovbekendtgørelse nr. 953 af 14. august 2015, som
ændret ved § 9 i lov nr. 532 af 29. april 2015,
foretages følgende ændring:
1. I
§ 9 a, 2. pkt., udgår
»eller andre personers«.
§ 3
Loven træder i kraft den 1. juli 2016.
§ 4
Loven gælder ikke for Færøerne
og Grønland, men kan ved kongelig anordning helt eller
delvist sættes i kraft for Grønland med de
ændringer, som de grønlandske forhold tilsiger.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1. Indledning
Forsikringsaftaleloven og lov om
tilsyn med firmapensionskasser (firmapensionskasseloven) indeholder
i dag ingen begrænsning af forsikringsselskabers og
pensionskassers brug af oplysninger om tidligere og aktuelle
sygdomsforløb hos forsikrings- eller pensionstagere og deres
slægtninge i forbindelse med indgåelse eller
ændring af en forsikrings- eller pensionsaftale.
Oplysninger om slægtninges
sygdomshistorie indhentes i dag hos forsikrings- eller
pensionstageren selv, som ikke har adgang til slægtninges
lægejournaler mv. og derfor kun meget sjældent vil have
fuldstændig og præcis viden om eventuelle
sygdomsforløb hos slægtninge.
Endvidere er oplysninger om
tidligere og aktuelle sygdomme hos slægtninge ikke egnet som
grundlag for en vurdering af risikoen for, at en forsikrings- eller
pensionstager udvikler en given sygdom. Dels har man kunnet
konstatere, at der langt fra i alle tilfælde er risiko for,
at personer udvikler en sygdom, uagtet at de er arveligt disponeret
herfor, dels har øget fokus på forebyggelse
indebåret, at langt de fleste arvelige sygdomme behandles og
bremses, før de når at udvikle sig.
Efter Justitsministeriets
opfattelse bør forsikringsselskaber og pensionskasser alene
modtage og behandle oplysninger, som er nødvendige og
relevante for indgåelse af en aftale. Samtidig bør
raske personer ikke fratages muligheden for at tegne forsikring og
pension på et grundlag, som er fejlagtigt og mangelfuldt. Det
foreslås derfor, at det gældende forbud mod indhentelse
og anvendelse af visse helbredsoplysninger ved tegning mv. af
forsikringer og pensioner udvides, så forsikringsselskaber og
pensionskasser fremover ikke må anvende helbredsoplysninger
om en forsikrings- eller pensionstagers slægtninge i
forbindelse med tegning mv. af henholdsvis forsikringer og
pensioner.
2. Lovforslagets
indhold
2.1. Gældende ret
Adgangen til at indhente og anvende
helbredsoplysninger i forbindelse med tegning mv. af henholdsvis
forsikringer og pensioner er i dag begrænset af
forsikringsaftalelovens § 3 a, for så vidt angår
bl.a. forsikringsselskaber og tværgående
pensionskasser, og § 9 a i firmapensionskasseloven, for
så vidt angår firmapensionskasser. Det følger af
de nævnte bestemmelser, at der ikke i forbindelse med eller
efter indgåelse af aftaler om forsikring eller pension
må anmodes om, indhentes eller modtages og bruges visse
oplysninger, der kan belyse en persons arveanlæg og risiko
for at udvikle eller pådrage sig sygdomme.
Bestemmelserne er indsat i
forsikringsaftaleloven og firmapensionskasseloven ved lov nr. 413
af 10. juni 1997 om ændring af lov om forsikringsaftaler og
lov om tilsyn med firmapensionskasser (Forbud mod anvendelse af
visse helbredsmæssige oplysninger ved tegning mv. af
forsikringer og pensioner). Ifølge bemærkningerne til
lovforslaget, jf. Folketingstidende 1996-97, tillæg A, side
3472, er formålet med bestemmelserne at imødegå
en fremtidig udvikling, hvor personer i forbindelse med tegning af
forsikring eller pension forskelsbehandles på grundlag af de
pågældendes eller deres slægtninges
arveanlæg på en måde, der indebærer en
trussel mod den personlige integritet.
Det er på den baggrund
Justitsministeriets opfattelse, at bestemmelserne alene regulerer
forsikringsselskabers og pensionskassers anvendelse af oplysninger
i forbindelse med indgåelsen af en forsikrings- eller
pensionsaftale og i forbindelse med eventuel opsigelse eller
ændring af vilkårene for en sådan aftale. Derimod
berører bestemmelserne ikke forsikringsselskabers og
pensionskassers mulighed for at anmode om, indhente eller modtage
og bruge sådanne oplysninger med henblik på at belyse
en eventuel forsikringsudløsende begivenhed, i det omfang
oplysningerne er relevante.
Bestemmelserne indebærer
bl.a., at forsikringsselskaber og pensionskasser ikke må
betinge indgåelsen af en aftale af, at der fremlægges
såkaldte prædiktive genetiske test, og heller ikke
senere må anmode om at få foretaget sådanne
undersøgelser med henblik på eventuel ændring af
aftalevilkårene eller opsigelse af aftalen. Ved
prædiktive genetiske test forstås undersøgelser
af en persons arvemasse, som belyser en sygdomsrisiko og gør
det muligt at drage slutninger med hensyn til den
pågældendes fremtidige helbredstilstand, som ikke
direkte og på kortere sigt afspejler en udvikling i en
allerede opstået sygdom. Eksempler på sådanne
test er DNA-analyser, RNA-analyser, vævstype- og
blodtypeundersøgelser. Selskaberne må heller ikke
spørge om, hvorvidt den pågældende tidligere har
fået foretaget en prædiktiv undersøgelse.
Det følger endvidere af
bestemmelserne, at forsikringsselskaber og pensionskasser ikke
må kræve eller benytte en fuldmagt fra forsikrings-
eller pensionstageren til at indhente eller modtage oplysninger,
som er omfattet af forbuddet, fra den pågældendes
læge eller andre.
Forbuddet mod at modtage og bruge
oplysninger om forsikrings- eller pensionstagerens arveanlæg
indebærer også, at forsikringsselskaber og
pensionskasser skal nægte at modtage oplysninger, som den
pågældende forsøger at fremlægge om
sådanne forhold. Hvis selskabet alligevel er kommet i
besiddelse af oplysninger, som er omfattet af forbuddet, må
selskabet ikke bruge disse oplysninger.
Overtrædelse af
bestemmelserne i forsikringsaftalelovens § 3 a og
firmapensionskasselovens § 9 a kan straffes med bøde
efter forsikringsaftalelovens § 134 hhv.
firmapensionskasselovens § 71.
Et forsikringsselskab eller en
pensionskasse må derimod gerne indhente oplysninger om
forebyggende undersøgelser hos læger eller sygehuse,
hvis oplysningerne vedrører sygdomme, forsikrings- eller
pensionstager tidligere har haft, eller som allerede er i udbrud.
Et forsikringsselskab eller en pensionskasse må ligeledes
anmode om og bruge oplysninger om tidligere eller aktuelle sygdomme
hos andre personer, herunder forsikrings- eller pensionstagers
slægtninge.
2.2. Justitsministeriets overvejelser
Det private forsikrings- og
pensionssystem bygger på den grundtanke, at en forsikring
eller pension skal dække risikoen for visse fremtidige
begivenheder - f.eks. sygdom - således at præmien
udgør prisen for denne beskyttelse.
Ved tegning mv. af forsikringer og
pensioner indhentes helbredsoplysninger derfor med henblik
på, at forsikringsselskabet og pensionskassen på
grundlag af oplysninger om eventuelle sygdomme og symptomer mv.,
kan vurdere den pågældendes risiko for at blive
syg.
Tages der ikke højde for en
øget sygdomsrisiko i forsikrings- og pensionspræmien,
betyder det en ekstra ukalkuleret udgift for selskabet.
Ved indførelsen af forbuddet
mod brug af visse helbredsoplysninger ved tegning mv. af
forsikringer og pensioner, jf. lov nr. 413 af 10. juni 1997, valgte
man at bibeholde forsikringsselskabers og pensionskassers mulighed
for at bruge oplysninger om aktuelle eller tidligere sygdomme hos
slægtninge. Dette skete bl.a. ud fra den betragtning, at
brugen af disse almindelige helbredsoplysninger var medvirkende
til, at visse personer, der tidligere fik afslag, kunne tegne
forsikringer og pensioner på skærpede vilkår.
Siden bestemmelserne blev
indført i 1997, er der imidlertid lægefagligt sket en
markant udvikling på området.
Man har således ved
hjælp af bl.a. genetiske undersøgelser konstateret, at
der langt fra i alle tilfælde vil være risiko for
sygdom, uanset at man arveligt måtte være disponeret
herfor. Det store fokus på forebyggelse inden for
lægevidenskaben har desuden medført, at langt de
fleste arvelige sygdomme bremses og behandles, før de
udvikler sig.
Hertil kommer, at oplysninger om
slægtninges helbredstilstand ofte vil mangle validitet, da
hverken forsikrings- eller pensionstageren eller selskaberne har
adgang til forsikrings- eller pensionstagerens slægtninges
lægejournaler mv. Oplysningerne stammer således fra
forsikrings- eller pensionstageren selv, som kun meget
sjældent vil have fuldstændig viden om eventuelle
sygdomsforløb hos pågældendes
slægtninge.
Endelig er der tale om
følsomme oplysninger, som alene bør behandles,
såfremt det er nødvendigt og relevant.
En komité under
Europarådet har i december 2015 udarbejdet et udkast til en
rekommandation vedrørende anvendelse af helbredsoplysninger
i forbindelse med tegning af forsikringer. Det anbefales bl.a.
heri, at hverken prædiktive genetiske tests eller
helbredsoplysninger om forsikringstagerens slægtninge
anvendes i forbindelse med bl.a. tegning af forsikringer, medmindre
det udtrykkeligt er hjemlet i lovgivningen. Anbefalingen begrundes
med, at forsikringsselskabers nuværende praksis, hvor der ved
tegning mv. af forsikringer spørges til slægtninges
sygdomshistorie, giver anledning til en lang række
betænkeligheder i forhold til relevans, proportionalitet og
beskyttelse af personoplysninger. I særdeleshed er
slægtninges sygdomshistorie som en relevant indikator i
risikovurderingen af forsikringstageren blevet anfægtet.
Samtidig anføres det, at man bør tage hensyn til
slægtningenes interesse i, at deres helbredsoplysninger
behandles fortroligt. Anbefalingerne forventes forelagt for
Ministerkomiteen i september 2016.
Justitsministeriet er af den
opfattelse, at det så vidt muligt skal sikres, at
forsikringsselskaber og pensionskasser kan tilbyde borgerne
forsikringer og pensioner på rimelige vilkår.
Samtidig bør raske personer
ikke fratages muligheden for at tegne forsikring og pension
på et grundlag, som er fejlagtigt og mangelfuldt.
2.3. Den
foreslåede ordning
Det foreslås, at det fremover
ikke skal være tilladt for forsikringsselskaber og
pensionskasser at anmode om, indhente eller modtage og bruge
oplysninger om andre personers aktuelle eller tidligere
helbredstilstand ved forsikrings- og pensionstegning mv.
Det kan i den forbindelse ikke
udelukkes, at forsikrings- og pensionstagere, der har oplysninger
om slægtninges arvelige sygdomme, vil kunne "spekulere" i at
tegne en forsikring eller pension. Efter Justitsministeriets
opfattelse vil der dog i lyset af bl.a. den usikkerhed, der knytter
sig til oplysninger om aktuelle eller tidligere sygdomme hos
slægtninge, som en person er i besiddelse af, næppe
være risiko for, at dette generelt vil ske på en
måde eller i øvrigt i et omfang, som kan forvride
forsikrings- eller pensionsordningerne. Med det foreslåede
generelle forbud vil den begrænsede risiko for "spekulation"
desuden blive spredt ud på alle forsikrings- og
pensionstagere.
Den foreslåede ordning er
uden betydning for forsikringsselskabers og pensionskassers
mulighed for at anmode om, indhente eller modtage og bruge
relevante helbredsoplysninger om andre personer med henblik
på at belyse en eventuel forsikringsudløsende
begivenhed, herunder en skadessituation, jf. ovenfor under pkt.
2.1.
3. De
økonomiske og administrative konsekvenser for det
offentlige
Lovforslaget vurderes ikke at have
økonomiske eller administrative konsekvenser for stat,
regioner eller kommuner.
4. De
økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet
mv.
Lovforslaget indebærer, at
forsikringsselskaber og pensionskasser fremover ikke vil kunne
indhente eller anvende helbredsoplysninger om en forsikrings- eller
pensionstagers slægtninge i forbindelse med tegning mv. af
henholdsvis forsikringer og pensioner.
Dette vil kunne have
økonomiske konsekvenser for forsikringsselskaber og
pensionskasser, som ikke længere vil kunne differentiere
prisstrukturen for forsikrings- og pensionsydelser på
baggrund af helbredsoplysninger om en forsikrings- eller
pensionstagers slægtninge.
5. De
administrative konsekvenser for borgere
Lovforslaget medfører ikke
administrative konsekvenser for borgerne.
6. De
miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen
miljømæssige konsekvenser.
7. Forholdet til
EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke
EU-retlige aspekter.
8. Hørte
myndigheder og organisationer mv.
Et udkast til lovforslaget har i
perioden fra den 8. februar 2016 til den 7. marts 2016 været
sendt i høring hos følgende myndigheder og
organisationer mv.:
Østre Landsret, Vestre
Landsret, Sø- og Handelsretten, Byretterne,
Advokatrådet, Advokatsamfundet, Ankenævnet for
Forsikring, Arbejderbevægelsens Erhvervsråd, Copenhagen
Business School, Juridisk Institut, Danmarks Nationalbanks
Pensionskasse, Danske Advokater, Dansk Erhverv, Danske Patienter,
Danske Regioner, Dansk Folkeoplysnings Samråd, Datatilsynet,
Den Danske Aktuarforening, Den Danske Dommerforening, Det Etiske
Råd, Dommerfuldmægtigforeningen, Domstolsstyrelsen,
Erhvervs- og Vækstministeriet, Finansministeriet,
Finansrådet, Finanstilsynet, Forbrugerombudsmanden,
Forbrugerrådet Tænk, Forbrugerklagenævnet,
Foreningen af Speciallæger, Forsikring & Pension, FRIDA
Forsikring Agentur A/S, Helsebranchens Leverandørforening,
IBM Pensionsfond, Investeringsforeningsrådet, KL,
Københavns Universitet, Det Juridiske Fakultet, Liberale
Erhvervs Råd, Lægeforeningen,
Pengeinstitutankenævnet, Praktiserende Lægers
Organisation, Retslægerådet, Rigsadvokaten,
Rigsombudsmanden i Grønland, Sundheds- og
Ældreministeriet, Syddansk Universitet, Juridisk Institut,
TDC Pensionskasse, Aalborg Universitet, Juridisk Institut, og
Aarhus Universitet, Juridisk Institut.
9. Sammenfattende
skema
Samlet vurdering
af konsekvenser af lovforslaget
| Positive konsekvenser/mindre
udgifter | Negative konsekvenser/merudgifter | Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Lovforslaget vil kunne medføre
meromkostninger for erhverslivet | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen | Forholdet til EU-retten | Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter. |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til §
1
Til nr.
1
I den gældende bestemmelse
fastlægges, hvilke helbredsoplysninger der ikke må
anvendes med henblik på forsikringsselskabernes og
pensionskassernes vurdering af risiko for fremtidige sygdomme i
forbindelse med forsikrings- eller pensionstegning mv. Bestemmelsen
indeholder et forbud mod, at forsikringsselskaber og pensionskasser
anvender visse oplysninger om personers arveanlæg i
forbindelse med tegning mv. af forsikringer og pensioner.
Ved den foreslåede
ændring udvides forbuddet til at omfatte alle
helbredsoplysninger om andre personer end forsikrings- eller
pensionstageren.
Forbuddet indebærer, at
forsikringsselskaber og pensionskasser i forbindelse med eller
efter indgåelse af aftaler om forsikring eller pension ikke
må anmode om, indhente eller modtage og bruge oplysninger om
slægtninges aktuelle eller tidligere helbredstilstand.
Forbuddet betyder bl.a., at
selskabet ikke kan betinge præmiestørrelsen eller
tegning af forsikring eller pension af, at forsikrings- eller
pensionstageren fremlægger oplysninger om andre personers
aktuelle eller tidligere helbredstilstand. Forbuddet
indebærer samtidig, at selskabet skal nægte at modtage
og anvende sådanne oplysninger, som forsikrings- eller
pensionstageren søger at fremlægge.
Den foreslåede ændring
er uden betydning for forsikringsselskabers og pensionskassers
mulighed for at anmode om, indhente eller modtage og bruge
relevante helbredsoplysninger om andre personer med henblik
på at belyse en eventuel forsikringsudløsende
begivenhed.
Overtrædelse af forbuddet vil
kunne straffes med bøde efter forsikringsaftalelovens §
134.
Der henvises i øvrigt til
pkt. 2.2 i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til §
2
Til nr.
1
Den gældende bestemmelse
indeholder et forbud mod, at firmapensionskasser anvender visse
oplysninger om personers arveanlæg i forbindelse med tegning
mv. af pensioner.
Ved den foreslåede
ændring udvides forbuddet til at omfatte alle
helbredsoplysninger om andre personer end pensionstageren.
Forbuddet indebærer, at
firmapensionskasser i forbindelse med eller efter indgåelse
af aftaler om pension ikke må anmode om, indhente eller
modtage og bruge oplysninger om slægtninges aktuelle eller
tidligere helbredstilstand.
Forbuddet betyder bl.a., at
firmapensionskasser ikke kan betinge præmiestørrelsen
eller tegning af pension af, at pensionstageren fremlægger
oplysninger om andre personers aktuelle eller tidligere
helbredstilstand. Forbuddet indebærer samtidig, at selskabet
skal nægte at modtage og anvende sådanne oplysninger,
som pensionstageren søger at fremlægge.
Den foreslåede ændring
er uden betydning for forsikringsselskabers og pensionskassers
mulighed for at anmode om, indhente eller modtage og bruge
relevante helbredsoplysninger om andre personer med henblik
på at belyse en eventuel forsikringsudløsende
begivenhed.
Overtrædelse af forbuddet vil
kunne straffes med bøde efter firmapensionskasselovens
§ 71.
Der henvises i øvrigt til
bemærkningerne til § 1, nr. 1, og til pkt. 2.2 i
lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til §
3
Det foreslås, at loven
træder i kraft den 1. juli 2016.
Loven finder anvendelse på
såvel bestående aftaler som aftaler, der indgås
efter ikrafttrædelsen. Dette indebærer, at
forsikringsselskaber og pensionskasser fremover ikke i forbindelse
med ændring af eksisterende aftaler eller ved indgåelse
af nye aftaler må anmode om, indhente eller modtage og bruge
oplysninger om forsikrings- eller pensionstagers slægtninges
aktuelle eller tidligere helbredstilstand.
Loven er ikke til hinder for, at
eksisterende aftaler om forsikring og pension opretholdes, uanset
om sådanne aftaler er indgået på baggrund af
risikovurderinger, som er baseret på helbredsoplysninger om
forsikrings- eller pensionstagers slægtninge. Loven
indebærer imidlertid, at der ved ændring af
eksisterende aftaler ikke må lægges vægt på
allerede indhentede oplysninger omfattet af forbuddet.
Til §
4
Bestemmelsen fastsætter
lovens territoriale anvendelsesområde og indebærer, at
loven ikke gælder for Færøerne og
Grønland. Loven kan dog ved kongelig anordning helt eller
delvist sættes i kraft for Grønland med de
ændringer, som de grønlandske forhold tilsiger.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
| | | | | | | | § 1 | | | | | | I lov om forsikringsaftaler, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1237 af 9. november 2015, foretages
følgende ændringer: | | | | § 3 a.
Selskabet må ikke i forbindelse med eller efter
indgåelse af aftaler efter denne lov anmode om, indhente
eller modtage og bruge oplysninger, der kan belyse en persons
arveanlæg og risiko for at udvikle eller pådrage sig
sygdomme, herunder kræve undersøgelser, som er
nødvendige for at tilvejebringe sådanne oplysninger.
Det gælder dog ikke oplysninger om den
pågældendes eller andre personers nuværende eller
tidligere helbredstilstand. | | 1. I § 3 a, 2.
pkt., udgår »eller andre personers«. | | | | | | § 2 | | | | | | I lov om tilsyn med firmapensionskasser,
jf. lovbekendtgørelse nr. 953 af 14. august 2015, som
ændret ved § 9 i lov nr. 532 af 29. april 2015,
foretages følgende ændringer: | | | | § 9 a.
Pensionskassen må ikke i forbindelse med eller efter
optagelse af medlemmer anmode om, indhente eller modtage og bruge
oplysninger, der kan belyse en persons arveanlæg og risiko
for at udvikle eller pådrage sig sygdomme, herunder
kræve undersøgelser, som er nødvendige for at
tilvejebringe sådanne oplysninger. Det gælder dog ikke
oplysninger om den pågældendes eller andre personers
nuværende eller tidligere helbredstilstand. | | 1. I § 9 a, 2.
pkt., udgår »eller andre personers«. | | | | | | § 3 | | | | | | Loven træder i kraft den 1. juli
2016. | | | | | | § 4 | | | | | | Loven gælder ikke for
Færøerne og Grønland, men kan ved kongelig
anordning helt eller delvist sættes i kraft for
Grønland med de ændringer, som de grønlandske
forhold tilsiger. |
|