Betænkning afgivet af Sundheds- og
Ældreudvalget den 26. april 2016
1. Ændringsforslag
Sundheds- og ældreministeren har
stillet 6 ændringsforslag til lovforslaget.
2. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 26. februar
2016 og var til 1. behandling den 15. marts 2016. Lovforslaget blev
efter 1. behandling henvist til behandling i Sundheds- og
Ældreudvalget.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 2
møder.
Høring
Et udkast til lovforslaget har inden
fremsættelsen været sendt i høring, og sundheds-
og ældreministeren sendte den 22. december 2015 dette udkast
til udvalget, jf. SUU alm. del - bilag 135. Den 26. februar 2016
sendte sundheds- og ældreministeren de indkomne
høringssvar og et notat herom til udvalget.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 13
spørgsmål til sundheds- og ældreministeren til
skriftlig besvarelse, som denne har besvaret.
3. Indstillinger og politiske
bemærkninger
Et flertal
(udvalget med undtagelse af DF og EL) indstiller lovforslaget til
vedtagelse med de stillede
ændringsforslag.
Liberal Alliances medlemmer af udvalget
mener, at lægemiddelforsøg er vigtige for vores
overlevelse og livskvalitet, og at der med implementeringen af
forordningen sigtes på at højne kvaliteten og antallet
af lægemiddelforsøg.
For Liberal Alliance er det meget vigtigt,
at forsøgspersoners rettigheder og sikkerhed iagttages i
forbindelse med lægemiddelforsøg, og at
forsøgene udføres med respekt for
forsøgspersonerne. Som led i denne sikkerhed indgår
forsøgspersoners forudgående samtykke til at deltage i
forsøg. Dermed sikres, at forsøgspersonerne har givet
et informeret samtykke, og forstår den risiko, som et
forsøg kan indebære.
Dette er dog ikke tilfældet ved
akutte lægemiddelforsøg. I de tilfælde, hvor det
ikke har været muligt at indhente et forudgående
samtykke mener Liberal Alliance, at der er behov for en
præcisering af lovforslagets bestemmelser. Liberal Alliance
finder det nødvendigt, at formuleringer som en
»minimal risiko og byrde« for forsøgspersonen
ved standardbehandlingen, og at forsøgsbehandlingen
»kan« være til gavn for patienten,
præciseres nærmere.
Et mindretal
(DF og EL) indstiller lovforslaget til forkastelse ved 3. behandling. Mindretallet
vil stemme for de stillede ændringsforslag.
Dansk Folkepartis medlemmer af udvalget
ønsker at sikre trygge rammer for danske patienter. Dansk
Folkeparti mener, at det er etisk forkert, hvis patienter kan
inddrages i lægemiddelforsøg, uden at patienten bliver
spurgt og klart tilkendegiver, om denne ønsker at deltage i
forsøg.
Der er flere vendinger i lovforslaget, som
giver Dansk Folkeparti anledning til bekymring. Det er bl.a.
vendinger om, at patienter selv »bør« kunne give
samtykke, og at børn mellem 5 og 15 år »så
vidt muligt« skal høres i forbindelse med deltagelse i
forsøg. Herudover bekymrer det Dansk Folkeparti, at der
gives den til enhver tid siddende sundhedsminister bemyndigelse til
at fastsætte regler om bl.a. indholdet i deltagerinformation,
om kvalifikationer hos den person, der skal give information og
indhente det informerede samtykke, underskriftens form og om
samtykke og deltagelse fra personer, der er udsat for et
særligt pres for deltagelse i forsøg med
lægemidler. De mange bemyndigelser gør retsstillingen
for patienter meget uklar, da det ikke er til at forudse, hvordan
man skal forholde sig, såfremt man ikke ønsker at
deltage i lægemiddelforsøg. Dansk Folkeparti mener, at
vi skal fortsætte udviklingen med lægemidler, men Dansk
Folkeparti mener ligeledes, at sundhedsministeren bør
gøre mere ud af at beskrive og udarbejde
samtykkeerklæringer. Det skal være muligt for patienter
at få skrevet ned f.eks. i journalen, at de ikke
ønsker at deltage i forsøg med lægemidler.
Dermed vil det være muligt for alle læger og
forsøgsledere at blive bekendt med en patients
ønsker, også i forbindelse med akutforsøg.
Enhedslistens medlemmer af udvalget kan
ikke støtte lovforslaget. Enhedslisen finder det
betænkeligt, at kriterierne bliver lempet ved
udførelse af kliniske forsøg på
bevidstløse patienter.
Ligeledes er det bekymrende med de kortere
tidsfrister, der opereres med, samt at der åbnes for, at en
formand for en videnskabsetisk komite kan træffe en
formandsbeslutning uden nogen forudgående debat, hvis
tidsfristen ikke umiddelbart kan overholdes.
Alt i alt er det et forslag, der er en
implementering af en EU-forordning om kliniske forsøg med
humanmedicinske lægemidler, der tager væsentlig
større hensyn til medicinalindustrien end til etik og
patientsikkerhed, og Enhedslisten kan derfor ikke støtte
forslaget.
Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Tjóðveldi og Javnaðarflokkurin var på
tidspunktet for betænkningens afgivelse ikke
repræsenteret med medlemmer i udvalget og havde dermed ikke
adgang til at komme med indstillinger eller politiske udtalelser i
betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
4. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
Til titlen
Af sundheds- og
ældreministeren, tiltrådt af udvalget:
1) Som
fodnote til lovens titel indsættes:
»1) I
loven er der medtaget visse bestemmelser fra Europa-Parlamentets og
Rådets forordning (EU) nr. 536/2014 af 16. april 2014 om
kliniske forsøg med humanmedicinske lægemidler og om
ophævelse af direktiv 2001/20/EF, EU-Tidende 2014, nr. L 158,
side 1. Ifølge artikel 288 i EUF-Traktaten gælder en
forordning umiddelbart i hver medlemsstat. Gengivelsen af disse
bestemmelser i loven er således udelukkende begrundet i
praktiske hensyn og berører ikke forordningens umiddelbare
gyldighed i Danmark.«
[Tilføjelse til titlen, da
noten ved en fejl ikke blev indsat i lovforslaget]
Til § 3
2) I
stk. 1 ændres »§ 3,
stk. 1« til: »§ 4, stk. 1«.
[Lovteknisk rettelse som
følge af henvisning til en forkert bestemmelse]
Til § 36
3) I
stk. 2 ændres »15 og
30« til: »og 15«.
[Rettelse i
ikrafttrædelsesbestemmelsen, da en teknisk ændring af
komitéloven ved en fejl er anført til at træde
i kraft den 1. juli 2016]
Til § 37
4)
Efter nr. 10 indsættes som nyt nummer:
»01. I §
3, stk. 5, ændres »§§ 8-12« til:
»§§ 8-11«.«
[Lovteknisk konsekvensrettelse]
5)
Efter nr. 37 indsættes som nye numre:
»02. I §
41, stk. 1, nr. 4, udgår »eller«.
03. I
§ 41, stk. 1, nr. 5, ændres
».« til: », eller«.«
[Lovteknisk konsekvensrettelse]
6)
Efter nr. 38 indsættes som nyt nummer:
»04. I §
42, stk. 1, udgår »og §
12«.«
[Lovteknisk konsekvensrettelse]
Bemærkninger
Til nr. 1
Det fremgår af lovforslaget, at det
indeholder bestemmelser, der gengiver bestemmelser fra
Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) nr. 536/2014 af
16. april 2014 om kliniske forsøg med humanmedicinske
lægemidler og om ophævelse af direktiv 2001/20/EF,
EU-Tidende 2014, nr. L 158, side 1.
Ved en fejl blev der ikke indsat en note
herom i titlen til lovforslaget.
Til nr. 2
Ændringsforslaget fremsættes af
lovtekniske grunde, da henvisningen i den foreslåede §
3, stk. 1, skal være til § 4, stk. 1, i stedet.
Hermed anføres hovedreglen om, at
stedfortrædende samtykke på vegne af mindreårige
forsøgspersoner skal afgives af forældremyndighedens
indehaver i det foreslåede § 3, stk. 1.
Samtidig henvises i denne bestemmelse til
undtagelsen i det foreslåede § 4, stk. 1, hvorefter
samtykke fra mindreårige forsøgspersoner, der er fyldt
15 år og endnu ikke myndige, skal afgives af både
forældremyndighedens indehaver og den mindreårige
forsøgsperson selv.
Til nr. 3
I ikrafttrædelsesbestemmelsen i
§ 36 udgår § 37, nr. 30, da denne tekniske
ændring af komitéloven ved en fejl er anført
til at træde i kraft den 1. juli 2016.
Til nr. 4
Komitélovens § 12
ophæves, jf. lovforslagets § 37, nr. 18. Der er derfor
tale om en lovteknisk konsekvensrettelse.
Til nr. 5
Der indsættes et nyt nr. 6 efter
§ 41, stk. 1, nr. 5, jf. lovforslagets § 37, nr. 38. Der
er derfor tale om en lovteknisk konsekvensrettelse.
Til nr. 6
Komitélovens § 12
ophæves, jf. lovforslagets § 37, nr. 18. Der er derfor
tale om en lovteknisk konsekvensrettelse.
Liselott Blixt (DF) fmd. Karin Nødgaard (DF) Karina
Adsbøl (DF) Susanne Eilersen (DF) Jeppe Jakobsen (DF) Jens
Henrik Thulesen Dahl (DF) Jane Heitmann (V) Eva Kjer Hansen (V)
Hans Andersen (V) Jakob Engel-Schmidt (V) Thomas Danielsen (V)
Jacob Jensen (V) Laura Lindahl (LA) May-Britt Kattrup (LA) Mette
Abildgaard (KF) Erik Christensen (S) Flemming Møller
Mortensen (S) nfmd. Jeppe Bruus
(S) Julie Skovsby (S) Karin Gaardsted (S) Lea Wermelin (S) Yildiz
Akdogan (S) Peder Hvelplund (EL) Finn Sørensen (EL) Carolina
Magdalene Maier (ALT) Torsten Gejl (ALT) Lotte Rod (RV) Jonas Dahl
(SF) Trine Torp (SF)
Inuit Ataqatigiit, Siumut,
Tjóðveldi og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer
i udvalget.
Socialdemokratiet (S) | 46 |
Dansk Folkeparti (DF) | 37 |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 34 |
Enhedslisten (EL) | 14 |
Liberal Alliance (LA) | 13 |
Alternativet (ALT) | 10 |
Radikale Venstre (RV) | 8 |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 7 |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 6 |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 |
Siumut (SIU) | 1 |
Tjóðveldi (T) | 1 |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 |
Bilag 1
Oversigt over bilag
vedrørende L 142
Bilagsnr. | Titel | 1 | Høringssvar og høringsnotat,
fra sundheds- og ældreministeren | 2 | Teknisk notat, fra sundheds- og
ældreministeren | 3 | Udkast til tidsplan for udvalgets
behandling af lovforslaget | 4 | Tidsplan for udvalgets behandling af
lovforslaget | 5 | Ændringsforslag fra sundheds- og
ældreministeren | 6 | Udkast til betænkning |
|
Oversigt over
spørgsmål og svar vedrørende L 142
Spm.nr. | Titel | 1 | Spm. om, hvordan ministeren vil sikre
kontrollen af forsøgene i den danske lovgivning, til
sundheds- og ældreministeren, og ministerens svar
herpå | 2 | Spm. om, hvordan ministeren forestiller
sig, at en given risiko ved et forsøg skal defineres, til
sundheds- og ældreministeren, og ministerens svar
herpå | 3 | Spm. om, hvordan det sikres, at der er
vandtætte skotter mellem lægeindustriens interesser, de
læger, som udfører forskningen, og de ansatte i
Lægemiddelstyrelsen, til sundheds- og ældreministeren,
og ministerens svar herpå | 4 | Spm., om de korte tidsfrister, som
forordningen opererer med, er realistiske, til sundheds- og
ældreministeren, og ministerens svar herpå | 5 | MFU spm., om det er korrekt forstået,
at der med lovforslaget gives mulighed for at benytte
forsøgspersoner til lægemiddelforsøg i akutte
situationer, uden at hverken en forsøgsværge eller
andre skal afgive samtykke, til sundheds- og ældreministeren,
og ministerens svar herpå | 6 | MFU spm., om det i medfør at
forslagets § 8, stk. 3, vil være muligt for en formand
af en videnskabsetisk lægemiddelkomité at godkende et
forsøg på egen hånd under henvisning til
overholdelse af tidsfristerne, til sundheds- og
ældreministeren, og ministerens svar herpå | 7 | MFU spm. om, hvilke formål i
forslagets § 15, stk. 1, nr. 1, der kan berettige, at
forsøgsmedicinen ikke er gratis, til sundheds- og
ældreministeren, og ministerens svar herpå | 8 | MFU spm. om ministerens holdning til, at
selv et meget risikabelt forsøg kan godkendes og
gennemføres, alene på grund af at et afslag ikke er
meddelt inden for tidsfristerne, til sundheds- og
ældreministeren, og ministerens svar herpå | 9 | Spm. om, hvordan det sikres, at akutte
lægemiddelforsøg uden forudgående samtykke kun
sker, såfremt det giver forsøgspersonen en direkte
klinisk fordel, til sundheds- og ældreministeren, og
ministerens svar herpå | 10 | Spm. om, at i forbindelse med akutte
kliniske forsøg med lægemidler uden forudgående
samtykke bedes ministeren oplyse, hvilke kriterier der ligger til
grund for vurderingen af »en minimal risiko og byrde i
forhold til standardbehandlingen«, til sundheds- og
ældreministeren, og ministerens svar herpå | 11 | Spm. om, at i forbindelse med akutte
kliniske forsøg med lægemidler uden forudgående
samtykke bedes ministeren uddybe, hvordan risiko og byrde for
forsøgspersonen opvejes over for muligheden for et bedre
klinisk resultat for forsøgspersonen, til sundheds- og
ældreministeren, og ministerens svar herpå | 12 | Spm. om, der ved akutte kliniske
forsøg med lægemidler uden forudgående samtykke
altid vil fremgå en redegørelse for, hvorfor en
standardbehandling ikke er anvendt, til sundheds- og
ældreministeren, og ministerens svar herpå | 13 | Spm. om, hvordan det sikres og
undersøges, at forsøgspersonen ved akutte kliniske
forsøg med lægemidler uden forudgående samtykke
ikke tidligere har fremført indvendinger imod at deltage i
det kliniske forsøg eller generelt i kliniske forsøg,
til sundheds- og ældreministeren, og ministerens svar
herpå |
|