Fremsat den 28. januar 2016 af
udlændinge-, integrations- og boligministen (Inger
Støjberg)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om almene boliger
m.v. og lov om friplejeboliger
(Nedsættelse af grundkapital og
kapitalindskud samt revision af reglerne for totaløkonomiske
merinvesteringer m.v.)
§ 1
I lov om almene boliger m.v., jf.
lovbekendtgørelse nr. 1278 af 18. november 2015, foretages
følgende ændringer:
1. I
§ 51, stk. 3, 2. pkt., og § 185, stk. 1, nr. 3, ændres
»selskabet« til: »boligorganisationen«.
2. Overskriften før § 68
ophæves.
3. I
§ 92 a, stk. 1, 1. pkt.,
ændres »§ 10, stk. 2, i lov om
friplejeboliger« til: »§ 10, stk. 1, i lov om
friplejeboliger, jf. lovbekendtgørelse nr. 897 af 17. august
2011, eller efter § 11 a i lov om friplejeboliger«.
4. I
§ 115 a, stk. 1, ændres
»en lavenergibygning klasse 2015 i bygningsreglementet
2010« til: »bygningsklasse 2020 i bygningsreglementet
2015«.
5. I
§ 118 a ændres »den
31. december 2016« til: »den 31. december
2018«.
6. I
§ 129, stk. 4, 1. pkt.,
ændres »på 4,4 pct. p.a.« til: »som
fastsættes af udlændinge-, integrations- og
boligministeren som en procentdel«.
7. I
§ 151, stk. 1, nr. 7, ændres
»§ 10, stk. 1, i lov om friplejeboliger« til:
Ȥ 10, stk. 1, i lov om friplejeboliger, jf.
lovbekendtgørelse nr. 897 af 17. august 2011, eller efter
§ 11 a i lov om friplejeboliger«.
8. I
§ 172 a, stk. 2, 3. pkt.,
ændres »Udlændinge-, Integrations- og
Boligministeriet« til:
»Beskæftigelsesministeriet«.
§ 2
I lov om friplejeboliger, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1058 af 31. august 2015, foretages
følgende ændring:
1. I
§ 12, stk. 1, 2. pkt.,
ændres »den 31. december 2016« til: »den
31. december 2018«.
§ 3
Loven træder i kraft den 1. april 2016.
Bemærkninger til lovforslaget
Indholdsfortegnelse | 1. | Indledning | 2. | Lovforslagets indhold | | 2.1 | Forlængelse af perioden med nedsat
grundkapital og kapitalindskud til 10 pct. | | | 2.1.1. | Gældende ret | | | | | 2.1.2 | Ministeriets overvejelser og den
foreslåede ordning | | | 2.2. | Revision af reglerne for
totaløkonomiske merinvesteringer | | | 2.2.1 | Gældende ret | | | | | 2.2.2. | Ministeriets overvejelser og den
foreslåede ordning | | 2.3 | Sammensætning af Center for
Boligsocial Udviklings bestyrelse | | | | 2.3.1. | Gældende ret | | | | | 2.3.2. | Ministeriets overvejelser og den
foreslåede ordning | 3. | Økonomiske og administrative
konsekvenser for det offentlige | | | 4. | Økonomiske og administrative
konsekvenser for erhvervslivet m.v. | | | 5. | Miljømæssige
konsekvenser | | | 6. | Administrative konsekvenser for
borgerne | | | 7. | Forholdet til EU-retten | | | 8. | Hørte myndigheder og organisationer
m.v. | | | 9. | Sammenfattende skema | | |
|
1. Indledning
Med henblik på fortsat at give kommunerne gode betingelser
for at opføre nye almene boliger har regeringen og KL, som
led i aftalen om kommunernes økonomi for 2016, aftalt, at
regeringen skal søge Folketingets tilslutning til, at den
midlertidige nedsættelse af den kommunale grundkapital fra 14
pct. til 10 pct. forlænges med to år, således at
ordningen i stedet for at løbe til den 31. december 2016
løber frem til den 31. december 2018. I forlængelse
heraf foreslås tillige, at nedsættelsen af
kapitalindskuddet i friplejeboliger forlænges
tilsvarende.
Det foreslås endvidere, at det fremadrettet fortsat skal
være muligt at foretage totaløkonomiske
merinvesteringer i alment nybyggeri, som går ud over
maksimumsbeløbet, når byggeriets energistandard er
væsentlig bedre end det generelle niveau i byggeriet. Det
medfører, at det fremover vil være en
forudsætning for at kunne godkende totaløkonomiske
merinvesteringer, at byggeriet lever op til kravene i den
frivillige bygningsklasse 2020, jf. bygningsreglementet 2015.
Det er en forudsætning for at kunne opnå tilsagn til
merinvesteringer, at de øgede udgifter for beboerne, som
følger af merinvesteringerne, som minimum skal modsvares af
de opnåede energibesparelser. For at opfylde
forudsætningen om denne nulstøtte foreslår
regeringen, at den særlige beboerbetalingsprocent ved
totaløkonomiske merinvesteringer løbende kan
reguleres, således at den tilpasses rente- og
inflationsniveauet.
Som følge af ressortomlægninger er
Udlændinge-, Integrations-, og Boligministeriet nu
dobbeltrepræsenteret i Center for Boligsocial Udviklings
bestyrelse. For at undgå denne dobbeltrepræsentation og
samtidig styrke centerets bestyrelses faglighed indenfor det
beskæftigelsespolitiske område foreslås det, at
den ene af ministeriets pladser i stedet besættes af
Beskæftigelsesministeriet.
Endelig indeholder lovforslaget forskellige mindre
ændringer og præciseringer.
2. Lovforslagets hovedindhold
2.1. Forlængelse af perioden med nedsat
grundkapital for almene boliger og nedsat kapitalindskud for
støttede friplejeboliger
2.1.1. Gældende ret
Det fremgår af almenboliglovens § 118, at det almene
byggeri finansieres ved et beboerindskud på 2 pct. af
anskaffelsessummen, en kommunal grundkapital på 14 pct. af
anskaffelsessummen og et kreditinstitutlån med statslig
ydelsesstøtte på 84 pct. af anskaffelsessummen.
Almenboliglovens § 129, stk. 1-2, fastlægger, at
beboerne betaler en ydelse på 2,8 pct. af anskaffelsessummen
plus de løbende bidrag m.v. til kreditinstitutterne, i alt
svarende til ca. 3,0 pct. af anskaffelsessummen. Betalingen sker
første gang tre måneder efter låneoptagelsen.
Herefter reguleres betalingen i de følgende 45 år med
100 pct. af stigningen i nettoprisindekset i de første 20
år og derefter med 75 pct. af stigningen. Regulering sker
første gang et år efter første terminsbetaling.
Som det fremgår af almenboliglovens § 130, udgør
den statslige ydelsesstøtte forskellen mellem
beboerbetalingen og den samlede ydelse på lånet.
Landsbyggefonden refunderer 25 pct. af den statslige udgift
hertil.
Grundkapitallånet stilles til rådighed af den
kommune, hvor byggeriet opføres, og har karakter af et
lån. Lånene er rente- og afdragsfrie i indtil 50
år efter ejendommens ibrugtagelse.
Det kommunale grundkapitallån har tidligere udgjort enten
7 pct. eller 14 pct. af anskaffelsessummen med flere skift frem og
tilbage. De relativt hyppige skift mellem 7 og 14 pct.
medførte betydelige udsving i såvel tilsagns- som
byggeaktivitet.
For tilsagn i perioden fra 1. juli 2012 til 31. december 2016,
jf. almenboliglovens § 118 a, har det kommunale
grundkapitallån dog med henblik på sikring af en stabil
tilsagns- og byggeaktivitet været fastsat til 10 pct. af
anskaffelsessummen. Det statsligt støttede
realkreditlån har som følge heraf udgjort 88 pct. af
anskaffelsessummen.
Den særlige nedsættelse af grundkapitallånet
til 10 pct. bortfalder automatisk efter den 31. december 2016.
Friplejeboliger, som modtager offentlig støtte,
finansieres efter samme model som almene boliger indenfor en
årlig ramme på 225 boliger, jf. friplejeboliglovens
§ 11 a, stk. 2. Dog betales det kontante indskud, svarende til
den kommunale grundkapital til almene boliger, jf.
friplejeboliglovens § 12, stk. 1, af
friplejeboligleverandøren i form af et kapitalindskud.
Friplejeboligleverandørens betaling på lånet
beregnes første gang 3 måneder efter
låneoptagelsen som et beløb svarende til 2,8 pct. p.a.
af byggeriets godkendte anskaffelsessum. Beløbet reguleres
efterfølgende efter samme regler som lån til almene
boliger som beskrevet ovenfor.
Kapitalindskuddet i friplejeboliger har altid udgjort det samme
niveau som det kommunale grundkapitallån i almene boliger.
Kapitalindskuddet har derfor ligeledes i perioden fra 1. juli 2012
til 31. december 2016, jf. friplejeboligens § 12, stk. 1,
været fastsat til 10 pct. af anskaffelsessummen. Det
statsligt støttede realkreditlån har som følge
heraf udgjort 88 pct. af anskaffelsessummen.
Den særlige nedsættelse af kapitalindskuddet til 10
pct. bortfalder ligeledes automatisk efter den 31. december
2016.
2.1.2. Ministeriets overvejelser og den foreslåede
ordning
Som led i aftalen om kommunernes økonomi for 2016 er
regeringen og KL enige om at "afdække barrierer for
tilvejebringelsen af billige almene boliger samt sammenhængen
mellem beslutningskompetence og finansieringsansvar. I
forlængelse heraf vil regeringen søge tilslutning til
at nedsætte det kommunale grundkapitalindskud til 10 pct. til
og med 2018".
Det foreslås derfor, at den midlertidige nedsættelse
af den kommunale grundkapital til almene boliger fra 14 pct. til 10
pct., som fremgår af almenboliglovens § 118 a,
forlænges frem til den 31. december 2018. Samtidig
forlænges forhøjelsen af
kreditinstitutbelåningen fra 84 til 88 pct. af
anskaffelsessummen tilsvarende.
Med forslaget bliver det billigere for kommunerne at give
tilsagn til nye boliger i 2017 og 2018 og dyrere for staten og
Landsbyggefonden. Dermed får kommunerne et større
incitament til at opføre almene boliger. Samtidig giver det
kommunerne en stabil planlægningshorisont i perioden frem til
den 31. december 2018.
Videre foreslås det, at friplejeboliglovens § 12,
stk. 1, ændres således, at kapitalindskuddet i
friplejeboliger tilsvarende nedsættes til 10 pct. i perioden
frem til den 31. december 2018. Forhøjelsen af
kreditinstitutbelåningen hæves ligeledes til 88 pct.
frem til den 31. december 2018.
For friplejeboligleverandørerne betyder
forlængelsen af kapitalindskudsnedsættelsen, at det
bliver billigere at opføre nye friplejeboliger i 2017 og
2018. Dette medfører ligeledes øgede udgifter for
staten og Landsbyggefonden.
2.2. Revision af reglerne for totaløkonomiske
merinvesteringer
2.2.1. Gældende ret
Med henblik på både at holde den offentlige
støtte og huslejen i alment nybyggeri på et rimeligt
niveau skal alment byggeri, jf. almenboliglovens § 115, stk.
10, overholde maksimumsbeløbet for anskaffelsessummen.
Niveauet for maksimumsbeløbet er fastsat i
støttebekendtgørelsens § 13, stk. 2, og
afhænger af boligtype og geografisk beliggenhed.
For at øge energistandarden i nybyggede almene boliger
har kommunerne siden 2009, jf. almenboliglovens § 115 a, stk.
1, haft mulighed for at godkende, at maksimumsbeløbet
overskrides i forbindelse med alment nybyggeri med en bedre
energistandard, der er bedre end gældende krav i
bygningsreglement 2010, uden at det bliver dyrere for beboerne
eller det offentlige.
Det er således en forudsætning for
kommunalbestyrelsens godkendelse af merinvesteringer, at byggeriet
som minimum opfylder kravene i den frivillige lavenergiklasse 2015
i bygningsreglement 2010, samt at merinvesteringen er
totaløkonomisk rentabel. Den energibesparelse, som beboerne
opnår, skal således som minimum opveje den
højere husleje, som merinvesteringen medfører. Modsat
den øvrige del af byggeriets anskaffelsessum ydes der derfor
ikke grundkapital eller ydelsesstøtte til merinvesteringer.
Merinvesteringer finansieres med et kreditinstitutlån af den
type, som i øvrigt anvendes til finansieringen af alment
nybyggeri.
Af almenboliglovens § 118, stk. 1, fremgår det, at
merinvesteringen finansieres med 98 pct. lån, mens
beboerindskud udgør de resterende 2 pct.
Beboerne betaler, jf. almenboliglovens §129, stk. 4, en
ydelse på lånet, der svarer til 4,4 pct. af
merinvesteringen. Beløbet reguleres i 40 år på
samme måde som den øvrige beboerbetaling efter
almenboliglovens § 129, stk.1, dvs. med 100 pct. af stigningen
i nettoprisindekset i de første 20 år og derefter med
75 pct. af stigningen. Overstiger ydelsen på lånet
beboerbetalingen, betaler staten forskellen. Omvendt modtager
staten forskellen, såfremt beboerbetalingen overstiger
ydelsen på lånet.
Beboerbetalingen på 4,4 pct. af merinvesteringen er
fastsat således, at den på basis af de oprindelige
rente- og inflationsforudsætninger medfører, at der
samlet set over 40 år ikke ydes statslig støtte til
merinvesteringen, idet den statslige ydelsesstøtte (positiv
støtte) modsvares af beboernes indbetalinger (negativ
støtte).
2.2.2. Ministeriets overvejelser og den foreslåede
ordning
Den generelle energistandard i alment nybyggeri er højnet
væsentligt siden ordningens indførelse, og med
udstedelsen af bygningsreglementet 2015 (Bekendtgørelse nr.
1601 af 14. december 2015) er den tidligere frivillige
lavenergiklasse 2015 blevet indført som obligatorisk
standard fra 1. juli 2016. Samtidig er den frivillige energiklasse
bygningsklasse 2020 i bygningsreglement 2010 blevet opretholdt som
frivillig energiklasse i bygningsreglement 2015.
Det foreslås derfor, at kravet til energistandarden i
almenboliglovens § 115 a, stk. 1, der som minimum skal
opnås i forbindelse med totaløkonomiske
merinvesteringer, forhøjes, således at byggeriet skal
opfylde kravene for den frivillige energiklasse bygningsklasse 2020
i bygningsreglementet 2015. Det vil fortsat være et krav, at
tiltagene er totaløkonomisk rentable, ligesom der fortsat
ikke ydes støtte til merinvesteringen.
Forudsætningen om, at der ikke ydes støtte til
merinvesteringer, blev i forbindelse med ordningens oprettelse
udmøntet ved, at der i almenboliglovens § 129, stk. 4,
blev fastsat en beboerbetaling på 4,4 pct. af
merinvesteringen.
Siden 2009 har den forudsatte lånerente imidlertid
været faldende med en lavere ydelse på
kreditinstitutlånet til følge, samtidig med at den
forudsatte inflation har ligget nogenlunde konstant. Med den
fastsatte beboerbetaling sker der derfor en overfinansiering af
merinvesteringen med en utilsigtet statslig indtægt til
følge.
Tilsvarende kan der ved en stigning i lånerenten blive
tale om, at den fastsatte beboerbetaling ikke kan finansiere
merinvesteringen, og at der dermed utilsigtet vil blive tale om
ydelsesstøtte til merinvesteringerne.
For at opfylde ordningens forudsætning om, at der ikke
ydes støtte til merinvesteringer, foreslås det, at
almenboliglovens § 129, stk. 4, ændres således, at
udlændinge-, integrations- og boligministeren løbende
kan regulere beboerbetalingsprocenten i forhold til den forventede
udvikling i rente og inflation. Beboerbetalingsprocenten
repræsenterer således den procentsats, som ved
godkendelsen af merinvesteringerne vil medføre, at der ikke
ydes støtte til merinvesteringerne. Regulering
forudsættes at ske årligt med virkning per 1. januar.
Offentliggørelsen finder sted samtidig med
offentliggørelsen af maksimumsbeløbene for det
kommende år.
Med ændringen er det den beboerbetalingsprocent, som er
gældende på tidspunktet for kommunalbestyrelsens
godkendelse af merinvesteringerne, som beboerne skal betale over
finansieringsperioden på 40 år.
Beboerbetalingsprocenten reguleres dog fortsat for udviklingen i
nettoprisindekset som beskrevet ovenfor.
2.3. Sammensætning af Center for Boligsocial
Udviklings bestyrelse
2.3.1. Gældende ret
Center for Boligsocial Udvikling er etableret med en bred basis
for sit virke, hvilket afspejles i sammensætningen af
centrets bestyrelse. Af almenboliglovens § 172 a, stk. 2,
fremgår det, at bestyrelsen består af 8 medlemmer, der
udpeges af udlændinge-, integrations- og boligministeren.
Ministeren udpeger formanden, 2 uafhængige sagkyndige og 1
medlem. Herudover udpeger ministeren de resterende 4 medlemmer
efter indstilling fra Udlændinge-, Integrations- og
Boligministeriet, KL, BL og Landsbyggefonden.
2.3.2. Ministeriets overvejelser og den foreslåede
ordning
Med oprettelsen af Udlændinge-, Integrations- og
Boligministeriet blev integrations- og boligområdet lagt
sammen. Det betyder, at ministeren skal udpege to medlemmer, som
repræsenterer eget ministerium, til bestyrelsen. Denne
dobbeltrepræsentation af ministeriet i bestyrelsen vurderes
ikke at være hensigtsmæssig.
Da arbejdsløshed er et af de mest påtrængende
problemer i de udsatte boligområder, og mange boligsociale
helhedsplaner har indsatser, som skal bringe beboerne tættere
på arbejdsmarkedet, vurderes det hensigtsmæssigt at
styrke fagligheden på beskæftigelsesområde i
Center for Boligsocial Udviklings bestyrelse.
Det foreslås derfor, at almenboliglovens § 172 a,
stk. 2, ændres således, at ét af
Udlændinge-, Integrations- og Boligministeriets
nuværende medlemmer i bestyrelsen i stedet udpeges efter
indstilling fra Beskæftigelsesministeriet.
3. Økonomiske og administrative konsekvenser for
det offentlige
Det er alene forslaget om forlængelse af perioden med
grundkapital og kapitalindskud på 10 pct., der
medfører økonomiske konsekvenser for det
offentlige.
Med forslaget om forlængelse af perioden med nedsat
grundkapital bliver det som nævnt i lovforslagets almindelige
bemærkninger, opgjort pr. bolig, billigere for kommunerne at
give tilsagn til nye almene familie-, ældre- og
ungdomsboliger i 2017 og 2018, mens det bliver dyrere for staten og
Landsbyggefonden.
Den samlede udgiftsmæssige effekt består dels af en
priseffekt som følge af, at grundkapital erstattes af
ydelsesstøtte, dels af en aktivitetseffekt, idet kommunerne
må forventes at give tilsagn til flere boliger, når det
bliver billigere for kommunen.
Ligesom for almene boliger indebærer forlængelsen af
perioden med nedsat kapitalindskud i støttede
friplejeboliger, at det, opgjort pr. bolig, bliver billigere for
friplejeboligleverandører at opføre friplejeboliger
og dyrere for staten og Landsbyggefonden. Samtidig er der tale om,
at et privat kapitalindskud erstattes af ydelsesstøtte.
Dette giver anledning til en priseffekt. Derimod bliver der ikke
tale om en aktivitetseffekt, da aktiviteten er kvotereguleret.
I aktivitetseffekten indgår tillige, at der sker en
udskydelse af den fremrykningseffekt, som hidtil har været
forventet i 2016 på baggrund af det forventede bortfald af
den tidsbegrænsede nedsættelse af
grundkapitalindskuddet ved udgangen af 2016. Fremrykningseffekten
vil nu først indtræde i 2018, hvor forøgelsen
af antallet af tilsagn opvejes af færre tilsagn i 2019 og
2020. Effekten af forslaget viser sig derfor ikke kun i 2017 og
2018, men tillige i 2016, 2019 og 2020. De økonomiske
konsekvenser for stat og kommuner fremgår af tabel 1.
Tabel
1. Ændringer i kommunernes,
statens og Landsbyggefondens udgifter til grundkapital,
ydelsesstøtte, ungdomsboligbidrag og servicearealtilskud som
følge af nedsættelse af den kommunale grundkapital til
10 pct. i 2017 og 2018 (2016-priser, mio. kr.).
| 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | Kommunerne | -215 | 34 | 233 | -139 | heraf grundkapital | -233 | 19 | 218 | -139 | Staten | -274 | 528 | 804 | -109 | Landsbyggefonden | -100 | 153 | 238 | -33 | I alt | -589 | 715 | 1275 | -281 | heraf friplejeboliger | 0 | 17 | 17 | 0 |
|
Anm. : en
negativ værdi angiver en mindreudgift.
Som følge af den nævnte fremrykningseffekt vil der
også være mindreudgifter i 2020, svarende til
mindreudgifterne i 2019. Herefter vil antallet af tilsagn svare til
det, der oprindelig var forudsat ved en grundkapital på 14
pct.
For forslaget om revision af ordningen om totaløkonomiske
merinvesteringer gælder, at den ændrede
fastsættelse af den særlige beboerbetalingsprocent
netop sikrer, at der samlet set over tidshorisonten på 40
år ikke ydes offentlig støtte.
Såvel forslaget om forlængelse af perioden med en
grundkapital på 10 pct. som forslag om revision af reglerne
for totaløkonomiske merinvesteringer vil medføre
meget begrænsede statslige udgifter til tilretning af
Udlændinge-, Integrations- og Boligministeriets
administrationssystem for almene boliger (BOSSINF). Disse udgifter
vil blive afholdt indenfor ministeriets eksisterende rammer.
De kommunaløkonomiske konsekvenser af lovforslaget skal
forhandles med KL.
Lovforslaget vurderes ud over ændringerne af
BOSSINF-systemet ikke at have administrative konsekvenser for
staten og vurderes heller ikke at have det for kommunerne.
Lovforslaget vurderes ikke at have økonomiske og
administrative konsekvenser for regionerne.
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet m.v.
Forslaget om forlængelse af perioden med en grundkapital
på 10 pct. i 2017 og 2018 skønnes at medføre,
at der samlet set vil blive givet tilsagn til i
størrelsesordenen 1.600 almene boliger flere end ellers. Det
svarer til en forøgelse af de samlede anskaffelsesudgifter
til nye almene boliger på omkring 2,5 mia. kr. (inkl. moms) i
perioden 2018-2019. Denne merinvestering forventes isoleret set at
resultere i øget omsætning i de erhverv, der leverer
varer og ydelser til det almene byggeri, dvs. entreprenører,
rådgivere, byggematerialeproducenter, private
grundsælgere, finansielle virksomheder mv., og dermed i en
begrænset aktivitetsforøgelse i byggesektoren i bred
forstand.
Virkningerne af lovforslaget vil være midlertidige, og det
vurderes, at virkningerne for økonomien som helhed vil
være neutrale, idet en aktivitetsforøgelse i de
erhverv, der leverer varer og ydelser til det almene byggeri, vil
fortrænge aktivitet i andre dele af økonomien.
Forslaget om fremtidssikring af ordningen om
totaløkonomiske merinvesteringer vil i begrænset
omfang understøtte disse effekter.
Endvidere gør forslaget det billigere for private
friplejeboligleverandører at etablere nybyggede
friplejeboliger, idet deres kapitalindskud nedsættes i 2017
og 2018.
Lovforslaget vurderes ikke at have administrative konsekvenser
for erhvervslivet.
5. Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget medfører ikke administrative konsekvenser
for borgerne.
6. Miljømæssige konsekvenser
Forslaget om revision af reglerne for totaløkonomiske
merinvesteringer forventes at medføre en begrænset
reduktion af energiforbruget i alment nybyggeri som følge
af, at det bliver muligt at opnå en højere
energistandard - som minimum svarende til den frivillige
bygningsklasse 2020 - uanset at maksimumsbeløbet
overskrides. Dette vil medføre en mindre CO2-udledning og
dermed en reduceret miljøbelastning.
Lovforslagets øvrige elementer vurderes ikke at have
miljømæssige konsekvenser.
7. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder bestemmelser om overdragelse af
udførelsen af tjenesteydelser af almindelig økonomisk
interesse til virksomheder, jf. Kommissionens afgørelse af
20. december 2011 om anvendelse af bestemmelserne i artikel 106,
stk. 2, i traktaten om den Europæiske Unions
funktionsmåde på statsstøtte i form af
kompensation for offentlig tjeneste ydet til visse virksomheder,
der har fået overdraget at udføre tjenesteydelser af
almindelig økonomisk interesse 2012/21/EU (EUT L 7 af
11.1.2012, s. 3).
Udlændinge-, Integrations- og Boligministeriet vurderer,
at lovforslaget er i overensstemmelse med Kommissionens
afgørelse.
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter herudover.
8. Hørte myndigheder og organisationer
m.v.
Et udkast til lovforslag har i perioden fra den 16. november
2015 til den 14. december 2015 været sendt i høring
hos følgende myndigheder og organisationer m.v.:
Advokatrådet, Advokatsamfundet, Akademisk
Arkitektforening, Alzheimerforeningen, Andelsboligforeningernes
Fællesrepræsentation, Arbejderbevægelsens
Erhvervsråd, ATP-ejendomme, BAT-Kartellet, BL - Danmarks
Almene Boliger, BOSAM, Byfornyelsesrådet, Byggeskadefonden,
Byggeskadefonden vedr. Bygningsfornyelse, Byggesocietetet,
Bygherreforeningen i Danmark, Center for Boligsocial Udvikling,
Danmarks Lejerforeninger, Dansk Byggeri, Dansk Energi, Dansk
Erhverv, Dansk Fjernvarme, DI, Dansk Ungdoms Fællesråd,
Danske Advokater, Danske arkitektvirksomheder, Danske
Handicaporganisationer, Danske Regioner, Danske Studerendes
Fællesråd, Danske Ældreråd, Danske
Udlejere, Det centrale Handicapråd, Ejendomsforeningen
Danmark, Finansrådet, Foreningen Danske Revisorer, Foreningen
af Rådgivende Ingeniører FRI, Foreningen til boliger
for ældre og enlige, Foreningen af Statsautoriserede
Revisorer, Forsikring og Pension, Husleje- og
Beboerklagenævnsforeningen, Håndværksrådet,
Kommunekredit, KL, Kollegiekontorerne i Danmark, Kommunernes
Revision - BDO, Landsbyggefonden, Landdistrikternes
Fællesråd, Landsforeningen Ældre Sagen, Lejernes
Landsorganisation i Danmark, OK-Fonden, DANSKE ARK (Praktiserende
Arkitekters Råd), Realkreditforeningen,
Realkreditrådet, Rådet for Socialt Udsatte, Rådet
for Etniske Minoriteter, Selveje Danmark, SFI - Det Nationale
Forskningscenter for Velfærd, SBi/AAU (Statens
Byggeforskningsinstitut under Aalborg Universitet) og TEKNIQ.
9.
Sammenfattende skema
|
| Positive
konsekvenser/ mindreudgifter | Negative
konsekvenser / merudgifter |
Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Forlænget nedsættelse af
grundkapital medfører statslige og kommunale mindreudgifter
på hhv. 274 og 215 mio. kr. i 2016 samt på hhv. 109 og
139 mio. kr. i 2019 (fremrykningseffekt). | Forlænget nedsættelse af
grundkapital medfører statslige merudgifter på 528
mio. kr. i 2017 og 804 mio. kr. i 2018 (pris-, aktivitets- og
fremrykningseffekt) og kommunale merudgifter på 34 mio. kr. i
2017 og 233 mio. kr. i 2018 (aktivitets- og
fremrykningseffekt). |
Administrative konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen |
Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Svagt forøget aktivitet i
byggesektoren mv. på kort sigt, men virkningerne for
økonomien som helhed vil på længere sigt
være neutrale. Lavere kapitalkrav til
friplejeboligleverandører i 2017 og 2018. | Ingen |
Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen |
Miljømæssige
konsekvenser | Begrænset CO2-reduktion
vedrørende totaløkonomiske merinvesteringer. | Ingen |
Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen |
Forholdet til EU-retten | Udlændinge-, Integrations- og
Boligministeriet vurderer, at lovforslaget er i overensstemmelse
med EU-retten. |
Bemærkninger til lovforslagets enkelte
bestemmelser
Til §
1
Til nr. 1
Af almenboliglovens § 51, stk. 3, 2. pkt., fremgår
det, at reglerne vedr. leje og garanti for opfyldelse af
boligtagernes forpligtelser over for boligorganisationen til
istandsættelse af boligen ved fraflytning beskrevet i
almenboliglovens § 59, stk. 1, 3.-5. pkt., ligeledes finder
anvendelse, når kommunalbestyrelsen godkender, at
boligorganisationen udlejer almene familieboliger til et
boligfællesskab for lejere med særlige sociale behov,
beskrevet i almenboliglovens § 51, stk. 2.
Almenboliglovens § 185, stk. 1, nr. 3, giver
udlændinge-, integrations- og boligministeren
beføjelse til at fastsætte straf af bøde for
overtrædelse af bestemmelserne i almenboliglovens § 32,
jf. §§ 16 og 22 om opdelingen af afdelinger og om disses
økonomiske uafhængighed indbyrdes og i forhold til
boligorganisationen.
Det foreslås, at ordet »selskabet« begge
steder i loven ændres til »boligorganisationen«
af hensyn til anvendelse af konsekvent terminologi gennem
loven.
Til nr. 2
Der er tale om en teknisk rettelse vedr. almenboliglovens kap.
5. Kapitlet indeholder kun én underoverskrift, hvilket ikke
vurderes at bidrage til overblikket i lovgivningen, hvorfor
underoverskriften foreslås ophævet.
Til nr. 3
Friplejeboligloven blev ændret ved lov nr. 527 af 29.
april 2015. Af hensyn til lovens systematik blev lovens § 10
ophævet ved denne lovændring og erstattet af en ny
§ 11 a. Den ophævede bestemmelse vedrørte
offentlig støtte til friplejeboliger. Den nye § 11 a
indebærer, at der fortsat kan ydes offentlig støtte
efter samme regler og inden for samme ramme, som efter den
tidligere § 10.
Da en række bestemmelser skal gælde for såvel
friplejeboliger med støttetilsagn efter den tidligere
gældende § 10 som for friplejeboliger med
støttetilsagn efter den nye § 11 a, blev de relevante
bestemmelser ændret således, at henvisningen til §
10 i friplejeboligloven blev erstattet af en henvisning til §
10 i den daværende lovbekendtgørelse suppleret med en
henvisning til § 11 a.
I forbindelse med lovændringerne skulle tillige
almenboliglovens § 92 a, stk. 1, om Landsbyggefondens
medfinansiering af støttede friplejeboliger have været
ændret tilsvarende, hvilket ved en fejl ikke skete. Det har
således ikke været tilsigtet, at friplejeboliger med
støttetilsagn efter 1. juli 2015 skulle være undtaget
fra de pågældende regler.
Med ændringerne foreslået i § 1, nr. 3,
berigtiges således en fejl opstået i forbindelse med
ændringerne af friplejeboligloven.
Til nr. 4
Som nævnt i de almindelige bemærkninger har
kommunalbestyrelsen siden 2009, jf. almenboliglovens § 115 a,
stk. 1, haft mulighed for at godkende, at maksimumsbeløbet
overskrides i forbindelse med totaløkonomiske
merinvesteringer med henblik på at opnå en bedre
energistandard i alment nybyggeri. Det er en forudsætning for
kommunalbestyrelsens godkendelse, at byggeriet som minimum opfylder
kravene i den frivillige lavenergiklasse 2015 i bygningsreglement
2010, samt at merinvesteringen er totaløkonomisk rentabel.
Der ydes derfor ikke støtte til merinvesteringen.
Formålet med ordningen er at gøre det muligt at
opføre energimæssigt fremtidssikret byggeri.
Siden ordningen blev oprettet, er den generelle energistandard i
alment nybyggeri højnet væsentligt. Videre er den
tidligere frivillige energiklasse, lavenergiklasse 2015, blevet
indført som obligatorisk energikrav med bygningsreglement
2015 (bekendtgørelse nr. 1601 af 14. december 2015).
Samtidig er den frivillige energiklasse bygningsklasse 2020 i
bygningsreglement 2010 blevet opretholdt som frivillig energiklasse
i bygningsreglement 2015.
For at sikre, at merinvesteringer medfører en forbedring
i boligernes energistandard i forhold til det gængse byggeri,
foreslås det, at kravet til energistandarden i
almenboliglovens § 115 a, stk. 1, skærpes, således
at det stilles som betingelse for kommunens godkendelse, at
merinvesteringerne lever op til kravene i bygningsklasse 2020.
Kravet om, at merinvesteringerne skal være
totaløkonomisk rentable, opretholdes.
Til nr. 5
I henhold til almenboliglovens § 118, stk. 1, finansieres
anskaffelsessummen for alment nybyggeri med 84 pct. lån, 14
pct. kommunal grundkapital og 2 pct. beboerindskud. For tilsagn
givet i perioden fra den 1. juli 2012 til den 31. december 2016 er
den kommunale grundkapital nedsat til 10 pct. af
anskaffelsessummen, mens lånet er forhøjet tilsvarende
til 88 pct. af anskaffelsessummen, jf. lovens § 118 a.
Med henblik på at sikre stabil tilsagns- og byggeaktivitet
i kommunerne foreslås det, at perioden, hvor den kommunale
grundkapital er nedsat til 10 pct., og lånet er
forhøjet tilsvarende, forlænges frem til den 31.
december 2018. Der henvises i øvrigt til lovforslagets
almindelige bemærkninger.
Til nr. 6
Som beskrevet i lovforslagets almindelige bemærkninger,
har kommunerne med almenboliglovens § 115 a, stk. 1, siden
2009 haft mulighed for at godkende totaløkonomiske
merinvesteringer til bedre energistandard i alment nybyggeri. En af
forudsætningerne for kommunalbestyrelsens godkendelse af
merinvesteringer er, at investeringen er totaløkonomisk
rentabel, og at der således ikke ydes kommunal grundkapital
eller statslig ydelsesstøtte til merinvesteringen. For at
opnå dette blev beboerbetalingsprocenten ved ordningens
oprettelse fastsat til 4,4 pct. p.a. af merinvesteringen i
almenboliglovens § 129, stk. 4.
De oprindelige forudsætninger har imidlertid resulteret i,
at beboerne overfinansierer merinvesteringerne med en utilsigtet
statslig indtægt til følge. Der henvises i
øvrigt til lovforslagets almindelige bemærkninger,
pkt. 2.2.2.
For at sikre, at forudsætningen om, at der ikke ydes
støtte til merinvesteringerne, opfyldes, foreslås det,
at beboerbetalingsprocenten løbende fastsættes af
udlændinge-, integrations- og boligministeren. Reguleringen
sker således, at der med de rente- og
inflationsforudsætninger, som lægges til grund for
beregningen af beboerbetalingsprocenten, ikke ydes positiv- eller
negativ støtte til merinvesteringerne.
Som beskrevet i lovforslagets almindelige bemærkninger,
pkt. 2.2.2., forudsættes reguleringen at ske årligt med
virkning per 1. januar. Offentliggørelsen finder sted
samtidig med offentliggørelsen af maksimumsbeløbene
for det kommende år. De nærmere regler for reguleringen
af beboerbetalingsprocenten vil indgå i en ændring af
bekendtgørelse om totaløkonomiske merinvesteringer i
nye lavenergiboliger i alment byggeri m.v. (bekendtgørelse
nr. 815 af 30. juni 2011).
Til nr. 7
Friplejeboligloven blev ændret ved lov nr. 527 af 29.
april 2015. Af hensyn til lovens systematik blev lovens § 10
ophævet ved denne lovændring og erstattet af en ny
§ 11 a. Den ophævede bestemmelse vedrørte
offentlig støtte til friplejeboliger. Den nye § 11 a
indebærer, at der fortsat kan ydes offentlig støtte
efter samme regler og inden for samme ramme som efter den tidligere
§ 10.
Da en række bestemmelser skal gælde for såvel
friplejeboliger med støttetilsagn efter den tidligere
gældende § 10 som for friplejeboliger med
støttetilsagn efter den nye § 11 a, blev de relevante
bestemmelser ændret således, at henvisningen til §
10 i friplejeboligloven blev erstattet af en henvisning til §
10 i den daværende lovbekendtgørelse suppleret med en
henvisning til § 11 a.
I forbindelse med lovændringerne skulle tillige
almenboliglovens § 151, stk. 1, nr. 7, om Byggeskadefondens
anvendelsesområde have været ændret, hvilket ved
en fejl ikke skete. Det har således ikke været
tilsigtet, at friplejeboliger med støttetilsagn efter 1.
juli 2015 skulle være undtaget fra de pågældende
regler.
Med ændringerne foreslået i § 1, nr. 7,
berigtiges således en fejl opstået i forbindelse med
ændringerne af friplejeboligloven.
Til nr. 8
Center for Boligsocial Udvikling blev oprettet ved lov nr. 437
af 1. juni 2008 med det formål at skabe de nødvendige
forudsætninger for, at by- og boligpolitikken i bred forstand
kan medvirke til at bekæmpe negativ social arv, sikre
sammenhængskraften i samfundet og sikre lige muligheder for
alle. Centeret ledes af en bestyrelse, som, jf. almenboliglovens
§ 172 a, stk. 2, består af 8 medlemmer, der udpeges af
udlændinge-, integrations- og boligministeren. Ministeren
udpeger formanden, 2 uafhængige sagkyndige og 1 medlem.
Herudover udpeger ministeren de resterende 4 medlemmer efter
indstilling fra Udlændinge-, Integrations- og
Boligministeriet, KL, BL og Landsbyggefonden.
Ved kongelig resolution af 28. juni 2015 etableredes
Udlændinge-, Integrations- og Boligministeriet, hvorved bl.a.
det almene boligområde og integrationsområdet blev
samlet i ét ministerium. Som beskrevet i lovforslagets
almindelige bemærkninger, pkt. 2.3.2., medførte
ressortomlægningen, at udlændinge-, integrations- og
boligministeriet blev dobbeltrepræsenteret i centerets
bestyrelse. Med henblik på at undgå denne
dobbeltrepræsentation og samtidig sikre en faglig spredning i
centerets bestyrelse foreslås det, at
Beskæftigelsesministeriet bliver repræsenteret i
bestyrelsen i stedet for det ene medlem fra Udlændinge-,
Integrations- og Boligministeriet. Med forslaget skal et medlem af
centerets bestyrelse fremadrettet udpeges af udlændinge-,
integrations- og boligministeren efter indstilling fra
beskæftigelsesministeren.
Beskæftigelsesministeriets ekspertise er relevant at
tilføre bestyrelsen, da arbejdsløshed er en af de
mest påtrængende udfordringer i de udsatte almene
boligområder, som fører til social isolation,
fravær af rollemodeller for børn og unge og
økonomiske vanskeligheder for de berørte. Derfor
indeholder mange boligsociale helhedsplaner indsatser, som skal
bidrage til at bringe beboerne tættere på
arbejdsmarkedet, ligesom der i flere boligområder er
etableret samarbejde mellem boligsociale helhedsplaner og kommuner
om at skaffe beskæftigelse til beboere. Med den nye
sammensætning i bestyrelsen styrkes bestyrelsens viden om
beskæftigelsespolitik.
Til §
2
Til nr. 1
I henhold til friplejeboliglovens § 12, stk. 1, 1. pkt.,
finansieres den del af anskaffelsessummen for støttede
friplejeboliger, som ikke overstiger den maksimale anskaffelsessum
for almene plejeboliger, med 84 pct. lån, 14 pct.
kapitalindskud fra friplejeboligleverandøren og 2 pct.
beboerindskud. Den del af anskaffelsessummen, der overstiger den
maksimale anskaffelsessum for almene boliger, finansieres af
friplejeboligleverandøren uden mulighed for at indregne
dette i huslejen.
For tilsagn givet i perioden fra den 1. juli 2012 til den 31.
december 2016 er friplejeboligleverandørens kapitalindskud
nedsat til 10 pct. af anskaffelsessummen, mens lånet er
forhøjet tilsvarende med 4 pct. point til 88 pct. af
anskaffelsessummen, jf. lovens § 12, stk. 1, 2. pkt.
Finansieringen af nye friplejeboliger svarer således til
finansieringen af nyt alment byggeri.
Med henblik på fortsat overensstemmelse mellem de to
regelsæt foreslås en forlængelse af den periode,
hvori friplejeboligleverandørens kapitalindskud er nedsat
til 10 pct., og lånet forhøjes tilsvarende frem til
udgangen af 2018.
Til §
3
Det foreslås, at lovforslaget træder i kraft den 1.
april 2016.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende
ret
| | | | | § 1 I lov om almene boliger m.v., jf.
lovbekendtgørelse nr. 1278 af 18. november 2015, foretages
følgende ændringer: | §
51… Stk. 3.
Boligorganisationen kan ligeledes med kommunalbestyrelsens
godkendelse udleje almene familieboliger til den type
bofællesskaber, som er nævnt i stk. 2. Reglerne i
§ 59, stk. 1, 3.-5. pkt., om kommunens betaling af leje og
garanti for opfyldelse af boligtagerens forpligtelser over for
selskabet til at istandsætte boligen ved fraflytning finder
tilsvarende anvendelse. Stk.
4-7… § 185
Udlændinge-, integrations- og boligministeren kan
fastsætte straf af bøde for overtrædelse af
bestemmelser i forskrifter, der er udstedt i medfør af 1) § 113, jf. § 103 om
regulering af bygge- og anlægsvirksomheden, 2) § 32, jf. § 6 om de almene
boligorganisationers formål, 3) § 32, jf. §§ 16 og 22
om opdeling i afdelinger og om disses økonomiske
uafhængighed indbyrdes og i forhold til selskabet, 4) § 32, jf. § 20 om
anvendelse af midler, der er henlagt til en dispositionsfond, 5) § 75, jf. § 68 om
anvendelse af midler, der er henlagt til fornyelse af tekniske
installationer, til hovedistandsættelse og til afholdelse af
visse istandsættelses- og vedligeholdelsesudgifter. Stk.
2-3… | | 1. I § 51, stk. 3, 2. pkt., og § 185, stk. 1, nr. 3, ændres
»selskabet« til:
»boligorganisationen«. | Kapitel 5 Vedligeholdelse og
istandsættelse samt beboerindskud Vedligeholdelse og
istandsættelse | | 2. Overskriften før § 68
ophæves. | § 92 a.
Landsbyggefonden bidrager af de midler, der er overført til
landsdispositionsfonden, jf. § 89, til ydelsesstøtten,
jf. § 130 og § 13 i lov om friplejeboliger, med et
beløb, der svarer til 25 pct. af ydelsesstøtten til
boliger med tilsagn efter §§ 115 og 117 samt tilsagn
efter § 10, stk. 2, i lov om friplejeboliger i hvert af
årene 2015-2018. Bidraget indbetales til staten. 1. pkt.
finder ikke anvendelse for universitetsnære almene
ungdomsboliger efter § 115, stk. 6. Stk.
2… | | 3. I § 92 a, stk. 1, 1. pkt., ændres
»§ 10, stk. 2, i lov om friplejeboliger« til:
Ȥ 10, stk. 1, i lov om friplejeboliger, jf.
lovbekendtgørelse nr. 897 af 17. august 2011, eller efter
§ 11 a i lov om friplejeboliger«. | § 115 a.
Kommunalbestyrelsen kan for tilsagn efter § 115, stk. 1-6, og
§ 117, stk. 1, uanset maksimumsbeløbet, jf. § 115,
stk. 10, godkende, at der foretages de merinvesteringer, der er
nødvendige for som minimum at opfylde krav til energirammen
for en lavenergibygning klasse 2015 i bygningsreglement 2010,
såfremt merinvesteringen er totaløkonomisk
rentabel. Stk.
2… | | 4. I § 115 a, stk. 1, ændres »en
lavenergibygning klasse 2015 i bygningsreglementet 2010« til:
»bygningsklasse 2020 i bygningsreglementet 2015«. | § 118 a.
For tilsagn efter § 115, stk. 1-5, der gives i perioden fra
den 1. juli 2012 til og med den 31. december 2016, forhøjes
de lån, der er nævnt i § 118, stk. 1, 1. pkt., og
stk. 2, 1. pkt., til 88 pct., samtidig med at den kommunale
grundkapital, der er nævnt i § 118, stk. 1, 1. pkt., og
den regionale grundkapital, der er nævnt i § 118, stk.
2, 1. pkt., nedsættes til 10 pct. | | 5. I § 118 a ændres »den 31.
december 2016« til: »den 31. december
2018«. | §
129… Stk. 4.
Låntagers betaling efter stk. 1 tillægges et
beløb på 4,4 pct. p.a. af merinvesteringen efter
§ 115 a. Stk. 1, 2.-7. pkt., og stk. 2 finder tilsvarende
anvendelse, idet regulering af beløbet dog foretages sidste
gang i den første termin i det 40. år efter
låneoptagelsen, hvorefter tillægget bortfalder. | | 6. I § 129, stk. 4, 1. pkt., ændres
»på 4,4 pct. p.a.« til: »som
fastsættes af udlændinge-, integrations- og
boligministeren som en procentdel«. | § 151.
Fonden omfatter: 1-6)… 7) Friplejeboliger, som har modtaget
tilsagn om ydelsesstøtte efter § 10, stk. 1, i lov om
friplejeboliger. 8-9)… Stk.
2-3… | | 7. I § 151, stk. 1, nr. 7, ændres
»§ 10, stk. 1, i lov om friplejeboliger« til:
Ȥ 10, stk. 1, i lov om friplejeboliger, jf.
lovbekendtgørelse nr. 897 af 17. august 2011, eller efter
§ 11 a i lov om friplejeboliger«. | § 172
a. Stk. 2.
Centeret etableres som en selvejende institution og ledes af en
bestyrelse på 8 medlemmer, der udpeges af udlændinge-,
integrations- og boligministeren. Udlændinge-, integrations-
og boligministeren udpeger formanden, 2 uafhængige sagkyndige
og 1 medlem. Udlændinge-, integrations- og boligministeren
udpeger derudover de resterende 4 medlemmer efter indstilling fra
Udlændinge-, Integrations- og Boligministeriet, KL, BL og
Landsbyggefonden. Stk.
3… | | 8. I § 172 a, stk. 2, 3. pkt., ændres
»Udlændinge-, Integrations- og Boligministeriet«
til: »Beskæftigelsesministeriet«. | | | § 2 I lov om friplejeboliger, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1058 af 31. august 2015, foretages
følgende ændring: | § 12. Den
godkendte anskaffelsessum for boliger etableret med
ydelsesstøtte efter § 11 a, stk. 1, finansieres med et
kapitalindskud ydet af friplejeboligleverandøren svarende
til den i § 118, stk. 1, i lov om almene boliger m.v.
nævnte kommunale grundkapital, et lån svarende til det
i § 118, stk. 1, i lov om almene boliger m.v. nævnte og
2 pct. beboerindskud. Anskaffelsessummen for tilsagn givet i
perioden fra den 1. juli 2012 til og med den 31. december 2016
finansieres dog med et kapitalindskud, der svarer til den kommunale
og regionale grundkapital, der er nævnt i § 118 a i lov
om almene boliger m.v., et lån, der svarer til det, der er
nævnt i § 118 a, og 2 pct. beboerindskud. Kan der som
følge af det garantimaksimum, der er fastsat i § 20, 2.
pkt., ikke opnås det fulde lån nævnt i 1. pkt.,
kan friplejeboligleverandøren i stedet finansiere en del af
anskaffelsessummen med supplerende kapitalindskud. Stk.
2-4… | | 1. I § 12, stk. 1, 2. pkt. ændres
»den 31. december 2016.« til: »den 31. december
2018«. | | | § 3 Loven træder i kraft den 1. april
2016 | | | | | | | | | |
|